Kyl takkuaa taas pahemman kerran. Millään ei saa näyttösuunnitelmaa kasaan. Näyttöviikon suunnitelman olen saanut sen verran kasaan että ohjatun toiminnon mut se miten muut kirjaan. pallukat olen lukenut mut ei aukee. oisko jollain antaa pientä vinkkiä miten lähtis purkaa tätä hommaa paperille......Esim vaikka että missä sana muodossa laitetaan ja kuinka osoitan minkäkin ja varsinkin sen miten kirjaan sen jota en voi näytössä näyttää...Apua-----
Olispa malli jossakin miten sen tekee...tietäiskö kukaan.....
Kasvun tukeminen ja ohjaus.
21
35571
Vastaukset
- lähäriopiskelija
Kirjaat sinne ihan vaan käytännöntyö asioita. Eli esim. Kasvun tukeminen ja ohjaus = Vedän tarinatuokion, Askartelua, Lauluhetki. Ja samalla lailla mietit jokaisen pampulan kohdalla mitä se käytännössä tarkoittaa ja miten voit sen omassa työssäsi näyttää. Ihan helppoa, eiks niin?
- mihin tähtäät sillä
tuokiolla>teoria-osa. Sillä näytät sen osaamisen,mitä ei voi näytössä konkreettisesti näyttää..ymmärsitkö mitä tarkoitan?
- on jatkuvasti joku kysymässä
että mitä kirjoitetaan näyttöpaperiin tavoitteiksi.
On se kumma, ettei siellä koulussa opeteta mitä harjoittelussa teiltä vaaditaan, tai sitten ei vaan oppi mene perille. LAitetaanko teidät ihan tosissaan näyttöön ja teillä ei ole tietoa harjoittelun/näytön kriteereistä mitä yleisiä tavoitteitako. harjoittelujaksolla on.
JOudutte sinne kylmiltään vailla tietoa omista tavoitteistanne ja lasten kehityksestä/kasvatuksesta ja sen tukemisesta päivähoidossa?
JOs täällä on joku joka lähäreitä kouluttaa, niin vastaisitko minulle, kun vuodesta toiseen olen näitä kyselyjä ihmetellyt.- RAUHASSA NYT...
Oletko itse opiskellut lähihoitajaksi? Jos olet ja voit silti ajatella näytön ja hensun kirjoittamisen olevan helppoa, niin onnittelen.
Itse tein aikoinaan opiskellessani 5 eri suunnitelmaa ja auoin niitä himputin "pallukoita", eivät ne mitään helppoja olleet. Vasta nyt kun olen ollut töissä vuosia, osaan avata tuosta vaan pallukat ohjattavan opiskelijani kanssa.
Kyllä ne ohjeet on aika vaikeaselkoiset, mitä sieltä koulusta tulee. - pallukkakaavakkeita
RAUHASSA NYT... kirjoitti:
Oletko itse opiskellut lähihoitajaksi? Jos olet ja voit silti ajatella näytön ja hensun kirjoittamisen olevan helppoa, niin onnittelen.
Itse tein aikoinaan opiskellessani 5 eri suunnitelmaa ja auoin niitä himputin "pallukoita", eivät ne mitään helppoja olleet. Vasta nyt kun olen ollut töissä vuosia, osaan avata tuosta vaan pallukat ohjattavan opiskelijani kanssa.
Kyllä ne ohjeet on aika vaikeaselkoiset, mitä sieltä koulusta tulee.nähtävissä jossain netissä, ihan vaan mielenkiinnosta tahtoisin nähdä millainen se on, kun niin tuntuu vaikealta kaikilla.
Eli, en siis ole lähihoitajaksi opiskellut, mutta muuta olen paljonkin opiskellut ja itselleni sekä muille tavoitteita asettanut kirjallisesti.
Ja ihan rauhassa täällä olen, utelias vain :) - niitä käydä
pallukkakaavakkeita kirjoitti:
nähtävissä jossain netissä, ihan vaan mielenkiinnosta tahtoisin nähdä millainen se on, kun niin tuntuu vaikealta kaikilla.
Eli, en siis ole lähihoitajaksi opiskellut, mutta muuta olen paljonkin opiskellut ja itselleni sekä muille tavoitteita asettanut kirjallisesti.
Ja ihan rauhassa täällä olen, utelias vain :)Superin sivuilta löytyy. Käy vilkaisemassa ja olisi ihan kiva tietää millaisilta ne sinusta vaikuttavat, eli kommenttia asiasta odottelen.
- mutten ehtinyt
niitä käydä kirjoitti:
Superin sivuilta löytyy. Käy vilkaisemassa ja olisi ihan kiva tietää millaisilta ne sinusta vaikuttavat, eli kommenttia asiasta odottelen.
enää haarukoida näyttösuunnitelmalomaketta, vai onko se sama? Kriteerit näyttivät ihan selkeiltä, kirjaatteko itse oman toimintanne samaan kuponkiin vai onko olemassa se suunnitelmalomake erikseen? Nyt en ehdi kommentoimaan enempää.... palatkaamme asiaan : )
- surkeaa on opetus!
Näyttöinfot on joskus talvella ja näyttä sitten keväällä, viimesen mahdollisuus käydä uudestaan näyttäinfossa meni vituiks kun ei ollut selkeästi kerrottu missä se näyttöinfo pidetään. No opettaja sitten ohjeistaa sähköpostin välityksellä.
Jotenkin loogien järjestys opetuksessa puuttuu, paljon saisi kehittää. Nyt se on sitä että saa tehdä kaiken moneen kertaa ja hirveän määrän työtä ja sekään ei takaa että vielä osaa!
Ihmetyttää myös sellainen että osa käy koulussa säännöllisesti ja osa taas ei. Millä lailla niitä poissaoloja hyvitetään? Sitten on aivan ihmeellisiä tuntiaiheita joilla ei juuri ole mitään tekemistä minkään oppimisen kanssa, tunnilla saat sitten tietää vasta että tästä tule merkintää onko käynyt tunnilla vai ei. Ei sitä ihan huvikseen viittis istua illalla koulussa.
Mitä jos koulutus aikuispuolla ainakin olisi sellainen että oltaisiin käytännön työharjoittelussa iltaisin ja teori olisi paperilla joita opsikeltaisiin? Sehän olisi tyylii oppisopimusta mutta enemmän järkeä siinä olisi ja oppisi oikeasti. Harjoittelussa tuollaisia näyttökritteereitä voisi harjoitella jo. Onhan nytkin harjoittelut mutta voi helvetti mitä ilmastyövoima hommaa se on ja siinä pitäisi oppia sitten, on koettu itse ja muilta kuullu mitä ne tekee. Kyllä niissä oppii mutta aika paljon se on ihan ilmastyövoimaa loppupeleissä. Jos olet lyhyen ajan harjoittelussa niin motketana joka puolelta tyyliin voi herran jestas ja hellan lettas miten lyhyt harjoittelujakso sinulla on, miten me nyt keretään ja miten sinä kerkiät plaa plaa... Kunhan läpi menee tälläinen skeida.
Kyllä opettajat osaa opettaa mutta 4kk koulussa aivopesussa iltaisin niin mitä sieltä jää päähän?
Sanokaa te.. Mulle ainakaan jäänyt käytännössä mitään.. - esseee
mutten ehtinyt kirjoitti:
enää haarukoida näyttösuunnitelmalomaketta, vai onko se sama? Kriteerit näyttivät ihan selkeiltä, kirjaatteko itse oman toimintanne samaan kuponkiin vai onko olemassa se suunnitelmalomake erikseen? Nyt en ehdi kommentoimaan enempää.... palatkaamme asiaan : )
ei ole mitään valmiita kaavakkeita..
- Takkutukka66
RAUHASSA NYT... kirjoitti:
Kyllä ne ohjeet on aika vaikeaselkoiset, mitä sieltä koulusta tulee.ohjaajakin kun katseli kriteereita....tuumas vaan kun ei itsekään hallitse täydellisesti kaikkia ja on ollut vuosia töissä ....mutta ohjannut kuitenkin monta opiskelijaa....
- oppimista ja...
Takkutukka66 kirjoitti:
ohjaajakin kun katseli kriteereita....tuumas vaan kun ei itsekään hallitse täydellisesti kaikkia ja on ollut vuosia töissä ....mutta ohjannut kuitenkin monta opiskelijaa....
löytämistä. Hienoa, että ohjaajasi on tunnustanut ettei hallitse itsekään kaikkea. Täysin omasta mielestään oppinut ja kaiken hallitseva kasvattaja on kauhistus! Kasvattajan on aina osattava asettaa omkin toimintansa kyseenalaiseksi ja aina on oltava halu kehittyä, oppia, nähdä vaihtoehtoja ja tehdä toisin.
- Takkutukka66
jo aukea Kiitos kaikille ohjeita vinkkejä antaneille.Tästä oli hyvin apua...
- Lähihoitaja Kainuusta
Hei!
Meillä annettiin ohjaus ennen jokaista työharjoittelua ja näyttöä, koska jokaiseen näyttöönon omat pampulansa.
Itsehän se on kuitenkin se oivallus tehtävä ja opittava jokaisesta. Minusta tuntuu, että monet opiskelijat yrittävät liian hienoa ja peloittelevat toisensa näillä suunnitelmilla.
Olen tehnyt kaikenlaisia, aina niissä on ollut jotakin hyvää ja jotakin olen opelle lisännyt, tarkentanut tai korjannut ja silti ihan ok.
On myös totta, että kaikki eivät osaa tuottaa kirjallisesti samantyylisesti ja sekin on yksilöllinen piirre. Suunnitelman mukaan näytön ajatellaan menevän ja sit vaan arvioit, että menikö. Missä onnistuit ja mitä et tekisi.
Olen onnellinen, kun meille järjestyi kuitenkin ohjausta, vaikka jossakin opintojen vaiheessa tuntui, että ei. - aikuisopiskelija
Lähihoitaja Kainuusta kirjoitti:
Hei!
Meillä annettiin ohjaus ennen jokaista työharjoittelua ja näyttöä, koska jokaiseen näyttöönon omat pampulansa.
Itsehän se on kuitenkin se oivallus tehtävä ja opittava jokaisesta. Minusta tuntuu, että monet opiskelijat yrittävät liian hienoa ja peloittelevat toisensa näillä suunnitelmilla.
Olen tehnyt kaikenlaisia, aina niissä on ollut jotakin hyvää ja jotakin olen opelle lisännyt, tarkentanut tai korjannut ja silti ihan ok.
On myös totta, että kaikki eivät osaa tuottaa kirjallisesti samantyylisesti ja sekin on yksilöllinen piirre. Suunnitelman mukaan näytön ajatellaan menevän ja sit vaan arvioit, että menikö. Missä onnistuit ja mitä et tekisi.
Olen onnellinen, kun meille järjestyi kuitenkin ohjausta, vaikka jossakin opintojen vaiheessa tuntui, että ei.hei!
aloitin lähihoitaja opiskelut marraskuussa 2009. tammikuussa ensimmäinen harjoittelu 4vkoa- ja 1vko näyttöviikko. ensinnäkin meille on kerrottu harjoittelupaikoiksi joko vanhusten palvelualot tai päiväkoti(kasvun tukeminen ja oppiminen) miten se muka onnistuu vanhusten paikoissa??? sitä ovat monet ihmetelleet. koulussa sanottiin että itse haemme paikan mutta kun hain minulle sanottiin että koulun kautta/sos. viraston kautta paikat haetaan. meille kerrottiin ensin että oppimispäiväkirja ja portfolio on pakollinen. toinen opettaja sanoi ettei ole. saatika näyttösuunnitelmasta ei ole puhuttu mitään...koulu on amiedu. voisiko kukaan kertoa miten tää homma oikein menee. kannattaako mennä päiväkotiin kuitenkin. mulla on tuttu päiväkoti lähellä jossa lapsetkin olivat pienenä. onko järkee mennä tuttuun paikkaan, en tiedä. kiitos etukateen jos viitsitte antaa ohjeita. - W
aikuisopiskelija kirjoitti:
hei!
aloitin lähihoitaja opiskelut marraskuussa 2009. tammikuussa ensimmäinen harjoittelu 4vkoa- ja 1vko näyttöviikko. ensinnäkin meille on kerrottu harjoittelupaikoiksi joko vanhusten palvelualot tai päiväkoti(kasvun tukeminen ja oppiminen) miten se muka onnistuu vanhusten paikoissa??? sitä ovat monet ihmetelleet. koulussa sanottiin että itse haemme paikan mutta kun hain minulle sanottiin että koulun kautta/sos. viraston kautta paikat haetaan. meille kerrottiin ensin että oppimispäiväkirja ja portfolio on pakollinen. toinen opettaja sanoi ettei ole. saatika näyttösuunnitelmasta ei ole puhuttu mitään...koulu on amiedu. voisiko kukaan kertoa miten tää homma oikein menee. kannattaako mennä päiväkotiin kuitenkin. mulla on tuttu päiväkoti lähellä jossa lapsetkin olivat pienenä. onko järkee mennä tuttuun paikkaan, en tiedä. kiitos etukateen jos viitsitte antaa ohjeita.Itsellä hohun jakso menossa. Kaikki jaksot vanhusten parissa. Ei ihmisen kasvu lopu mihinkään tiettyyn ikään. Kannattaa tutustua esim. Eriksonin teoriaan ihmisen kehityksen kriiseistä. Pallukoista selviää kun ei tee asioista liian vaikeita itselleen ja käyttää ahkerasti googlea, jotta ymmärtäisi mitä ihmettä ne pallukat oikeasti tarkoittaa.
Teillä on varmasti oma opettaja, jolta löytyy (pitäisi ainakin) kaikki vastaukset. Koulut ja käytännöt vaihtelee ja sen huomaa nettikeskustelun vastausten ristiriitaisuuksista.
Jokainen näyttö tehdään eri paikoissa. Ei ole varmasti haittaa vaikka paikka olisi jo entuudestaan tuttu. Pointti on se, että saat olla opiskelija ja saat ohjausta.
Tsemppiä kaikille opintoihin. Toivottavasti työllemme löytyy maksajia valmistuttuamme. - Pian valmis
W kirjoitti:
Itsellä hohun jakso menossa. Kaikki jaksot vanhusten parissa. Ei ihmisen kasvu lopu mihinkään tiettyyn ikään. Kannattaa tutustua esim. Eriksonin teoriaan ihmisen kehityksen kriiseistä. Pallukoista selviää kun ei tee asioista liian vaikeita itselleen ja käyttää ahkerasti googlea, jotta ymmärtäisi mitä ihmettä ne pallukat oikeasti tarkoittaa.
Teillä on varmasti oma opettaja, jolta löytyy (pitäisi ainakin) kaikki vastaukset. Koulut ja käytännöt vaihtelee ja sen huomaa nettikeskustelun vastausten ristiriitaisuuksista.
Jokainen näyttö tehdään eri paikoissa. Ei ole varmasti haittaa vaikka paikka olisi jo entuudestaan tuttu. Pointti on se, että saat olla opiskelija ja saat ohjausta.
Tsemppiä kaikille opintoihin. Toivottavasti työllemme löytyy maksajia valmistuttuamme.Miksi olet kaikki harjoittelujaksot vanhusten parissa? Minäkin olen vanhustyöhön suuntautuva oppisopimusopiskelija, mutta suoritin kasvun tukemisen jakson päiväkodissa. Oman oppimisen kannalta on hyvä tutustua erilaisiin ihmisryhmiin ja opiskelijana/harjoittelijana siihen on hyvä mahdollisuus. Päiväkodissa työskentely antoi yllättäen uusia näkökulmia myös vanhustyöhön.
- Ihan kujalla
aikuisopiskelija kirjoitti:
hei!
aloitin lähihoitaja opiskelut marraskuussa 2009. tammikuussa ensimmäinen harjoittelu 4vkoa- ja 1vko näyttöviikko. ensinnäkin meille on kerrottu harjoittelupaikoiksi joko vanhusten palvelualot tai päiväkoti(kasvun tukeminen ja oppiminen) miten se muka onnistuu vanhusten paikoissa??? sitä ovat monet ihmetelleet. koulussa sanottiin että itse haemme paikan mutta kun hain minulle sanottiin että koulun kautta/sos. viraston kautta paikat haetaan. meille kerrottiin ensin että oppimispäiväkirja ja portfolio on pakollinen. toinen opettaja sanoi ettei ole. saatika näyttösuunnitelmasta ei ole puhuttu mitään...koulu on amiedu. voisiko kukaan kertoa miten tää homma oikein menee. kannattaako mennä päiväkotiin kuitenkin. mulla on tuttu päiväkoti lähellä jossa lapsetkin olivat pienenä. onko järkee mennä tuttuun paikkaan, en tiedä. kiitos etukateen jos viitsitte antaa ohjeita.Ehdottomasti päiväkotiin! Kasvun ja kehityksen tukemisen jakso on ainoa mahdollisuus mennä päiväkotiin. Meidän koulussa ei asiaa missään vaiheessa selkeästi kerrottu ja sen johdosta lähes kaikki jotka vanhustyöhön aikoivat mennä vaihtoivat päiväkotiin ihan viime tipassa. Kaikenlainen tiedotus on ollut käsittämättömän epäselvää ja kysymyksiin ei millään tahdo saada vastausta. Jotkut asiat olen kysynyt suoraan tutkintotoimikunnalta, kun en opettajilta ole saanut asiaa selville. Näyttöön olen menossa viikon päästä eikä todellakaan ole mitään käsitystä mistään!
- W
Ihan kujalla kirjoitti:
Ehdottomasti päiväkotiin! Kasvun ja kehityksen tukemisen jakso on ainoa mahdollisuus mennä päiväkotiin. Meidän koulussa ei asiaa missään vaiheessa selkeästi kerrottu ja sen johdosta lähes kaikki jotka vanhustyöhön aikoivat mennä vaihtoivat päiväkotiin ihan viime tipassa. Kaikenlainen tiedotus on ollut käsittämättömän epäselvää ja kysymyksiin ei millään tahdo saada vastausta. Jotkut asiat olen kysynyt suoraan tutkintotoimikunnalta, kun en opettajilta ole saanut asiaa selville. Näyttöön olen menossa viikon päästä eikä todellakaan ole mitään käsitystä mistään!
Mielenkiinnosta, miten näyttö meni? Itsellä hohu kunnialla läpi. Vielä kuntoutus ja valinnainen, myös kuntoutus jäljellä. Itse en mennyt päiväkotiin harjoitteluun, koska olen jo sen verran iäkäs ja itseäni tutkiskellut, että tiedän mitä en halua. Olen saanut tehdä harjoittelut hyvinkin erilaisissa paikoissa, vaikka kaikki on olleet vanhempien ihmisten parissa. Olen tavannut joitakin ihmisiä, jotka on harjoittelujen myötä luopuneet ennakkoluuloistaan ja huomanneet nauttivansa täysin erilaisesta työstä mitä olisi uskoneet. Hienoa, että harjoitteluissa on mahdollista kokeilla monenlaisia paikkoja. Muutenkin opiskelu on mielestäni näin aikuisena melkoisen hauskaa. Varsinkin oppisopimusopiskelu. Tsemppiä kaikille puurtajille, välillä on vaikeaa, mutta kyllä se yleensä jotenkin selviää.
- VanhuksetkinKasvaa
Itse olen nyt kasvun tukemisen ja ohjauksen jaksolla vanhusten päivätoiminnassa.Näyttösuunnitelma tuli eilen takaisin,siinä oli täydennettävää.Turhauttaa kun on tehny hirveen duunin sen kanssa...mut lähetin tänään täydennettynä sen takaisin,saa nähä miten käy. Ne pallukat on kyllä osittain aika vaikeita avattavia,sellasta kapulakieltä.Ja ainakin musta tuntu,että koululta ei oo saanu tarpeeksi ohjausta.Ainakin meillä näköjään vaaditaan paljon,kun ohjaaja ja näytön vastaanottaja ois näyttäny vihreetä valoa mun ekalle näyttösuunnitelmalle.Mutta näillä mennään.
- työssäoppimispaikan
ohjaaja ja näytön vastaanottaja hyväksyvät opiskelijalta melkein minkälaisen näyttösuunnitelman hyvänsä. Kertonee siitä, että he eivät ole tarkemmin perehtyneet opiskelijan suunnitelmaan tai eivät oikeasti tunne hänen opiskeluvaihettaan. Opettaja on arvioinnin asiantuntija ja hän joutuu loppupeleissä vastaamaan siitä, että suunniteltu näyttö vastaa sille asetettuja kriteereitä.
- taata papa
työssäoppimispaikan kirjoitti:
ohjaaja ja näytön vastaanottaja hyväksyvät opiskelijalta melkein minkälaisen näyttösuunnitelman hyvänsä. Kertonee siitä, että he eivät ole tarkemmin perehtyneet opiskelijan suunnitelmaan tai eivät oikeasti tunne hänen opiskeluvaihettaan. Opettaja on arvioinnin asiantuntija ja hän joutuu loppupeleissä vastaamaan siitä, että suunniteltu näyttö vastaa sille asetettuja kriteereitä.
laskutaitoa myös opiskeltava,
vaippa kulutus laskettava,
ruattissa jopa punnittava.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama917640Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1236354Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1624462Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2353071Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta902638Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh421989- 1311576
Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?1971544Sofia Virta SUURI POLIITIKKO
Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo46839Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?
Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk21802