Öljyä laatikkoon

Liverbox

Nyt menee sormi korvaan.
Aattelin vaihtaa wanhaan -91 manuaalivaihteiseen Mazdaani litkut askiin, kun välillä tuntuu ainakin nuo pienemmät vaihteet vähän takeltelevan. Ei tietoo mitä siellä nyt on sisällä ja millon viimeks vaihdettu, jotku punaset litkut eli ATF-öljyä lienee? Autolla ajettu kuitenki lähes 300tkm jo, että kai se olis vaihdon paikka jos ei koskaan tai viimeks vuonna kivi vaihdettu.

Kirjaston huoltomanuskasta lukaisin että ATF-öljyä menis (dextron 2-luokitus muistaakseni), mutta nyt jälkeenpäin on netistä löytyny vaikka mitä mielipidettä. Kuten että ATF-litkut tuhoaa synkat yms. Kerkesin jo ostaa Valvolinen ATF Type D (dextron 3)-öljyä, mitenköhän on?

10

7669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ken D. All

      Jos kerran huoltomanuska sanoo että lootaan menee nimenomaan DEXRON II, niin miksi ihmeessä ostit DEXRON III- öljyä? Outoa on sekin että manuaalilaatikkoon laitetaan automaattiöljyä, mutta joissakin japseissa olikin muistaakseni juuri tämänlainen outous.

      Nämä kaksi oljytyyppiä eroavat toisistaan siten, että DEXRON II on mineraaliöljy, ja DEXRON III taas synteettinen. Myös öljyjen kylmän ja kuuman pään viskositeeteissa ja kitkalisäaineissa on eroa. Ja kyllä, automaattiöljyissä on muista öljyistä poiketen erityisiä kitkaa lisääviä lisäaineistuksia, koska automaattivaihteistojen hydrauliset lamellikytkimet ja jarrupannat- sekä vanteet näitä vaativat, että kytkinpakkojen ja jarrupantojen luistoa saadaan hallittua etteivät paikat pala pilalle.

      Varmista vielä manuskasta että vaadittu öljy todella on DEXRON II, hanki sitä, ja jos ja kun autolla on ajettu paljon eikä öljynvaihdoista ole tietoa niin vaihtele öljyt, ja jonkin ajan kuluttua vielä uudestaan, näin mahdolliset ajan saatossa muodostuneet moskat tulevat toivon mukaan ulos.

      • Liverbox

        "Jos kerran huoltomanuska sanoo että lootaan menee nimenomaan DEXRON II, niin miksi ihmeessä ostit DEXRON III- öljyä?"

        No koska ajattelin, että nuo luokitukset olisivat alaspäin sopivia eikä siitä haittaa olisi? Vai onko siitä sitten jotain haittaa jos mineraalien tilalle laittaa synteettiset? Talvella luulis ainaki olevan synteettiset paremmat.

        "Outoa on sekin että manuaalilaatikkoon laitetaan automaattiöljyä, mutta joissakin japseissa olikin muistaakseni juuri tämänlainen outous."

        Kuulemma jäänne niiltä ajoilta, kun ei ollut synteettisiä vaihteistoöljyjä ja ATF-öljyt oli notkeammat pakkasilla? Ja nuo kirjastojen huoltomanuskat taitaa olla melko wanhoja.

        "Ja kyllä, automaattiöljyissä on muista öljyistä poiketen erityisiä kitkaa lisääviä lisäaineistuksia, koska automaattivaihteistojen hydrauliset lamellikytkimet ja jarrupannat- sekä vanteet näitä vaativat, että kytkinpakkojen ja jarrupantojen luistoa saadaan hallittua etteivät paikat pala pilalle."

        Outoa, sillä juuri tuota kitkan puutetta ja "liikajuoksevuutta" jotkut "expertit" pitävät ATF-öljyissä huonompana ja väittävät että ATF-öljyillä saa synkat piloille?

        No aika hyvin tuo loota kuitenkin pelaa, ottaen huomioon jos ei ole koskaan askia vaihdettu tai rempattu ja sentään 300tkm kohta ajettu. Varmaan ATF-litkuja aina käytetty niinkuin ohjeissa sanotaan, joten liekö ihan bullshittiä sitten ne jutut että ATF:llä tuhoutuis.

        Ei oikein mitään himokallista REDLINE-tököttiäkään huvittais ostaa vaikka oliskin parasta. Kai sitä nyt vähän huonommallakin pärjää...


      • Ken D. All
        Liverbox kirjoitti:

        "Jos kerran huoltomanuska sanoo että lootaan menee nimenomaan DEXRON II, niin miksi ihmeessä ostit DEXRON III- öljyä?"

        No koska ajattelin, että nuo luokitukset olisivat alaspäin sopivia eikä siitä haittaa olisi? Vai onko siitä sitten jotain haittaa jos mineraalien tilalle laittaa synteettiset? Talvella luulis ainaki olevan synteettiset paremmat.

        "Outoa on sekin että manuaalilaatikkoon laitetaan automaattiöljyä, mutta joissakin japseissa olikin muistaakseni juuri tämänlainen outous."

        Kuulemma jäänne niiltä ajoilta, kun ei ollut synteettisiä vaihteistoöljyjä ja ATF-öljyt oli notkeammat pakkasilla? Ja nuo kirjastojen huoltomanuskat taitaa olla melko wanhoja.

        "Ja kyllä, automaattiöljyissä on muista öljyistä poiketen erityisiä kitkaa lisääviä lisäaineistuksia, koska automaattivaihteistojen hydrauliset lamellikytkimet ja jarrupannat- sekä vanteet näitä vaativat, että kytkinpakkojen ja jarrupantojen luistoa saadaan hallittua etteivät paikat pala pilalle."

        Outoa, sillä juuri tuota kitkan puutetta ja "liikajuoksevuutta" jotkut "expertit" pitävät ATF-öljyissä huonompana ja väittävät että ATF-öljyillä saa synkat piloille?

        No aika hyvin tuo loota kuitenkin pelaa, ottaen huomioon jos ei ole koskaan askia vaihdettu tai rempattu ja sentään 300tkm kohta ajettu. Varmaan ATF-litkuja aina käytetty niinkuin ohjeissa sanotaan, joten liekö ihan bullshittiä sitten ne jutut että ATF:llä tuhoutuis.

        Ei oikein mitään himokallista REDLINE-tököttiäkään huvittais ostaa vaikka oliskin parasta. Kai sitä nyt vähän huonommallakin pärjää...

        Juu, tarkoitus ei ollut mitenkään vittuilla, vaan yhä suosittelisin laittamaan vain sitä mitä manuska sanoo. Sellaisten "Öljyexperttien" kertomat jotka väittävät automaattiöljyjen olevan muka liian liukkaita, voi jättää omaan olemattomaan arvoonsa. Sen kitkalisäaineistuksen voi aistia jo pyörittelemällä tavallista laatikkoöljyä, ja automaattiöljyä sormien välissä. Ja juuri kitkalisäaineistus aiheuttaa esim. joissakin ohjaustehostimissa rakenteesta riippuen (siipipumput) ennenaikaisen kulumisen ATF:ää käytettäessä.

        Varsinaiseen asiaan liittymättä täytyy sanoa että näistä automaattiöljy-asioista on taitettu peistä eräällä foorumilla, osalla kun on väistämätön hinku tunkea automaattilaatikkoon ties mitä valmistajan suosittelematonta, ja vielä kalliimpaa ja epäsopivampaa öljyä, juurikin esim. nämä redlinet.

        Sitten hetken päästä kysellään että miksi loota vaihtaa liian aikaisin/myöhään, ei oteta huomioon että oliko laatikko/kickdown edes säädöissään ennenkuin alettiin pelaamaan erilaisilla öljyillä, ehkä paremman suorituskyvyn toivossa...jne.

        Pointti on se, että kun tässä yksityisellä ihmisellä ei ole parempaa öljylaboratoriota kuin oma persdynamometri, ja viime kädessä lompakko, niin eiköhän se ole paras laittaa vain sitä öljyä mitä valmistaja suosittelee:)


      • Liverbox
        Ken D. All kirjoitti:

        Juu, tarkoitus ei ollut mitenkään vittuilla, vaan yhä suosittelisin laittamaan vain sitä mitä manuska sanoo. Sellaisten "Öljyexperttien" kertomat jotka väittävät automaattiöljyjen olevan muka liian liukkaita, voi jättää omaan olemattomaan arvoonsa. Sen kitkalisäaineistuksen voi aistia jo pyörittelemällä tavallista laatikkoöljyä, ja automaattiöljyä sormien välissä. Ja juuri kitkalisäaineistus aiheuttaa esim. joissakin ohjaustehostimissa rakenteesta riippuen (siipipumput) ennenaikaisen kulumisen ATF:ää käytettäessä.

        Varsinaiseen asiaan liittymättä täytyy sanoa että näistä automaattiöljy-asioista on taitettu peistä eräällä foorumilla, osalla kun on väistämätön hinku tunkea automaattilaatikkoon ties mitä valmistajan suosittelematonta, ja vielä kalliimpaa ja epäsopivampaa öljyä, juurikin esim. nämä redlinet.

        Sitten hetken päästä kysellään että miksi loota vaihtaa liian aikaisin/myöhään, ei oteta huomioon että oliko laatikko/kickdown edes säädöissään ennenkuin alettiin pelaamaan erilaisilla öljyillä, ehkä paremman suorituskyvyn toivossa...jne.

        Pointti on se, että kun tässä yksityisellä ihmisellä ei ole parempaa öljylaboratoriota kuin oma persdynamometri, ja viime kädessä lompakko, niin eiköhän se ole paras laittaa vain sitä öljyä mitä valmistaja suosittelee:)

        Siinä Matukan huoltomanuskassa mainittiin vaan jotain erilaisia Mobilin ATF-litkuja vaihteistolle ja ohjaustehostimelle, kuten Mobil ATF 220 jne. ja eräältä palstalta sain käsityksen että tuo Mobilin 220 kai vastannee Dexron 2:sta? Kai sinne muunkin merkkisiä uskaltaa silti laittaa jos ei tuota Mobilia nyt satu tavaratalon hyllystä löytymään, vai onko tuo Valvolinen tökötti aivan kelvotonta?

        Niin ja nyt ku ohjaustehostimen mainitsit, kai sinnekin litkut pitää joskus aina vaihtaa? Siitäkään kun ei ole tietoa. Ja jos se tehostin toimii hydraulisesti niin eikö sinne sopisi hydrauliikkaöljyt silloin paremmin? Jos siellä ei kerran niitä kitka-aineita tarvita ja kitkaiset ATF-öljyt voi tuhota pumpun.


      • Ken D. All
        Liverbox kirjoitti:

        Siinä Matukan huoltomanuskassa mainittiin vaan jotain erilaisia Mobilin ATF-litkuja vaihteistolle ja ohjaustehostimelle, kuten Mobil ATF 220 jne. ja eräältä palstalta sain käsityksen että tuo Mobilin 220 kai vastannee Dexron 2:sta? Kai sinne muunkin merkkisiä uskaltaa silti laittaa jos ei tuota Mobilia nyt satu tavaratalon hyllystä löytymään, vai onko tuo Valvolinen tökötti aivan kelvotonta?

        Niin ja nyt ku ohjaustehostimen mainitsit, kai sinnekin litkut pitää joskus aina vaihtaa? Siitäkään kun ei ole tietoa. Ja jos se tehostin toimii hydraulisesti niin eikö sinne sopisi hydrauliikkaöljyt silloin paremmin? Jos siellä ei kerran niitä kitka-aineita tarvita ja kitkaiset ATF-öljyt voi tuhota pumpun.

        Mobil 220 on juurikin DEXRON II ja vieläpä halpaa, hyvää ainetta, maksaa jotakin 5-6€ purkki, ainakin Motonetissä.

        Jos Mazdan manuaali neuvoo DEXRON II:sen myös ohjaustehostimeen, niin kyllä sitä sitten uskaltaa käyttää. Jos ei (kun en myöskään mazdan manuaalia tunne) niin mieluummin ihan tavallista hydrauliöljyä jota saa vaikka Biltemasta (jähmepiste -33c), ei ainakaan hajota mitään. Jos lompakko antaa myöten niin sitten ohjaustehostinnesteet merkkiliikkeen marmoritiskiltä, on samaa hydrauliöljyä mutta purkittamalla hinta on saatu "pompsautettua" kymmenkertaiseksi..


      • Öljyturbaani
        Ken D. All kirjoitti:

        Juu, tarkoitus ei ollut mitenkään vittuilla, vaan yhä suosittelisin laittamaan vain sitä mitä manuska sanoo. Sellaisten "Öljyexperttien" kertomat jotka väittävät automaattiöljyjen olevan muka liian liukkaita, voi jättää omaan olemattomaan arvoonsa. Sen kitkalisäaineistuksen voi aistia jo pyörittelemällä tavallista laatikkoöljyä, ja automaattiöljyä sormien välissä. Ja juuri kitkalisäaineistus aiheuttaa esim. joissakin ohjaustehostimissa rakenteesta riippuen (siipipumput) ennenaikaisen kulumisen ATF:ää käytettäessä.

        Varsinaiseen asiaan liittymättä täytyy sanoa että näistä automaattiöljy-asioista on taitettu peistä eräällä foorumilla, osalla kun on väistämätön hinku tunkea automaattilaatikkoon ties mitä valmistajan suosittelematonta, ja vielä kalliimpaa ja epäsopivampaa öljyä, juurikin esim. nämä redlinet.

        Sitten hetken päästä kysellään että miksi loota vaihtaa liian aikaisin/myöhään, ei oteta huomioon että oliko laatikko/kickdown edes säädöissään ennenkuin alettiin pelaamaan erilaisilla öljyillä, ehkä paremman suorituskyvyn toivossa...jne.

        Pointti on se, että kun tässä yksityisellä ihmisellä ei ole parempaa öljylaboratoriota kuin oma persdynamometri, ja viime kädessä lompakko, niin eiköhän se ole paras laittaa vain sitä öljyä mitä valmistaja suosittelee:)

        "osalla kun on väistämätön hinku tunkea automaattilaatikkoon ties mitä valmistajan suosittelematonta, ja vielä kalliimpaa ja epäsopivampaa öljyä, juurikin esim. nämä redlinet."

        Enpä ole vielä nähnyt kenenkään valittavan, kun ovat laittaneet Redlineä manuaalilootaansa. Mutta se hinta... joku 60-80 erkkiä 4 litrasta öljyä, on se elämä aika kallista. Rapakon takana maksanee puolet vähemmän, mikä olisikin jo siedettävämpi hinta.


      • Ken D. All
        Öljyturbaani kirjoitti:

        "osalla kun on väistämätön hinku tunkea automaattilaatikkoon ties mitä valmistajan suosittelematonta, ja vielä kalliimpaa ja epäsopivampaa öljyä, juurikin esim. nämä redlinet."

        Enpä ole vielä nähnyt kenenkään valittavan, kun ovat laittaneet Redlineä manuaalilootaansa. Mutta se hinta... joku 60-80 erkkiä 4 litrasta öljyä, on se elämä aika kallista. Rapakon takana maksanee puolet vähemmän, mikä olisikin jo siedettävämpi hinta.

        No jos huomasit tuosta lainaamastasi tekstistä sen että mainitsin jo alunperin kirjoittavani nyt varsinaiseen aiheeseen liittymättä, eli automaattijuttuja, eli noissa kun se laatikon toiminta todella on riippuvainen siitä mille luokituksille valmistaja on lootansa suunnitellut. Se kun on riippuvainen juuri öljyn ominaisuuksista, kylmä- ja kuumaviskositeetista, ja kylmän ja kuuman pään kitkaominaisuuksista.

        Mutta alkuperäisestä aiheesta, eli automaattiöljyn käytöstä manuaalilaatikossa, joka tosiaan on Mazdan erikoisuus, niin silti pysyn väitteessäni että parasta on laittaa juuri sitä mitä valmistaja sanoo sopivaksi.

        Ja myöskin tosiaan esim. Redlinen öljyjen hinta on käsittämätön ja saatava hyöty taas täysin määrittelemätön, tarkoitan sitä että jos auto aikanaan romutetaan laatikko toimivana kun on käytetty juuri esim. Redlinen öljyjä, niin kuka voi sanoa että laatikko olisi levinnyt valmistajan suosittelemilla öljyillä?

        Itse ainakin miellän Redlinet ja Kendallit sellaisten harrasteajoneuvojen, joihinka on sijoitettu aikaa ja rahaa, öljyiksi siinä toivossa että se kallis harrastepeli kestäisi pidempään ja pysyisi paremmassa kunnossa, ja voipa pysyäkin, mutta tavallisen käyttöpelin ollessa kyseessä valmistajan suosituksista lipsuminen ja oma soveltaminen on mielestäni turhaa riskinottoa.

        Mutta kukin tyylillään, ja ja kuten joku viisas sanoi: Mielipide on kuin persreikä: jokaisella on omansa! :)


      • Liverbox
        Ken D. All kirjoitti:

        No jos huomasit tuosta lainaamastasi tekstistä sen että mainitsin jo alunperin kirjoittavani nyt varsinaiseen aiheeseen liittymättä, eli automaattijuttuja, eli noissa kun se laatikon toiminta todella on riippuvainen siitä mille luokituksille valmistaja on lootansa suunnitellut. Se kun on riippuvainen juuri öljyn ominaisuuksista, kylmä- ja kuumaviskositeetista, ja kylmän ja kuuman pään kitkaominaisuuksista.

        Mutta alkuperäisestä aiheesta, eli automaattiöljyn käytöstä manuaalilaatikossa, joka tosiaan on Mazdan erikoisuus, niin silti pysyn väitteessäni että parasta on laittaa juuri sitä mitä valmistaja sanoo sopivaksi.

        Ja myöskin tosiaan esim. Redlinen öljyjen hinta on käsittämätön ja saatava hyöty taas täysin määrittelemätön, tarkoitan sitä että jos auto aikanaan romutetaan laatikko toimivana kun on käytetty juuri esim. Redlinen öljyjä, niin kuka voi sanoa että laatikko olisi levinnyt valmistajan suosittelemilla öljyillä?

        Itse ainakin miellän Redlinet ja Kendallit sellaisten harrasteajoneuvojen, joihinka on sijoitettu aikaa ja rahaa, öljyiksi siinä toivossa että se kallis harrastepeli kestäisi pidempään ja pysyisi paremmassa kunnossa, ja voipa pysyäkin, mutta tavallisen käyttöpelin ollessa kyseessä valmistajan suosituksista lipsuminen ja oma soveltaminen on mielestäni turhaa riskinottoa.

        Mutta kukin tyylillään, ja ja kuten joku viisas sanoi: Mielipide on kuin persreikä: jokaisella on omansa! :)

        Noniin, Valvolinet tungin lootaan.
        Ulos tuli aika hyvännäköstä punasta ainetta, tuntui sormissakin samalta Valvolinen kanssa. Vaan silti uusilla Valvolineilla vaihteet toimii melko paljon sulavammin, edes se pahamaineinen 2. vaihde ei harottele vastaan läheskään yhtä paljoa kun vaihdan isommalta pienemmälle.

        Vissiin samanlainen ilmiö ku REDLINE-miehillä, ei ole koskaan lootaan öljyä vaihdettu ja sit ku laitetaan uudet aineet niin ero on ku yöllä ja päivällä. Paitsi että tässä tapauksessa ei käytetty mitään törkyhintasta REDLINEä vaan ihan tavallista halpaa tomaattivaihteiston Valvolinea...


      • Liverbox
        Liverbox kirjoitti:

        Noniin, Valvolinet tungin lootaan.
        Ulos tuli aika hyvännäköstä punasta ainetta, tuntui sormissakin samalta Valvolinen kanssa. Vaan silti uusilla Valvolineilla vaihteet toimii melko paljon sulavammin, edes se pahamaineinen 2. vaihde ei harottele vastaan läheskään yhtä paljoa kun vaihdan isommalta pienemmälle.

        Vissiin samanlainen ilmiö ku REDLINE-miehillä, ei ole koskaan lootaan öljyä vaihdettu ja sit ku laitetaan uudet aineet niin ero on ku yöllä ja päivällä. Paitsi että tässä tapauksessa ei käytetty mitään törkyhintasta REDLINEä vaan ihan tavallista halpaa tomaattivaihteiston Valvolinea...

        Niinja unohtui mainita, että kaipa ne öljyt vaihdelaatikossa menettää ajan ja käytön myötä ominaisuuksiaan vaikka pysyisivätkin kirkkaina ja hyvän näköisinä? Kai sillon olis vaihdelootassa jotain vikaa jos öljyt mustuis samaan tapaan ku moottorissa...


    • laitettiin

      1000 km ensihuollossa Mobil ATF 220.Onhan se liukkaampi vaihtaa kylmässä,ja kestää hammaspaineet koska tehokkaampiinkin riittää.
      Etuvetoisessahan ei tarvita GL-5 hypoidiöljyä,se juuri hidastaisi synkronoinnin toimintaa mutta ei suinkaan lopullisesti sitä tuhoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 134
      3843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      107
      3497
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      18
      2493
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1446
    Aihe