Koska Halloween Suomessa?

Kyselyä

Koska tänä vuonna vietetään Suomessa Halloweenia? Onko olemassa sääntöä että Halloween on tiettynä vkonloppuna?

38

19285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piiroo

      Suomessa yritetään viedä läpi sitä että Halloweeniä vietettäisiin lokakuun viimeisenä lauantaina. Joidenkin mielestä sitä pitää kuitenkin viettää pyhäinpäivänä tai sen aattona.

      Meillä Halloweeniä on aina juhlittu lokakuun viimeisenä lauantaina.

    • Michae|

      Minä ainakin vietän sitä samaan aikaan kuin sen kotimaassakin, 31.10., eli myös samaan aikaan kun on wiccalainen (ym?) juhla Samhain.
      Sama se milloin muut suomalaiset sitä viettävät, vietän sitä sen "virallisena" päivänä.

      Mutta tietysti he jotka haluavat juhlia sitä porukalla, kannattaa ehkä tosiaan juhlia samaan aikaan kun muu Suomi, ellei sitten koko ryhmä ole päättänyt juhlia sitä 31.10. On tosiaan epämääräinen tuo ajankohta. Pyhäinpäivänä tai lokakuun vika lauantai? Minullekin on vähän epäselvää enkä taida olla ainoa....

      Varmaan sitä juhlitaankin Suomessa aika hillitysti, ja vain osa ihmisistä juhlii ..[osittain] juuri siksi ettei kovin varmasti tiedetä sen ajankohtaa.

      • nekkumarilla

        sentään...
        Halloweenia ei Suomessa juurikaan nykyisin juhlita, koska se on pohjimmiltaan pakanallinen juhla. Sen on korvannut kristillinen pyhäinpäivä, jolloin muistellaan vainajia. Olen sen verran nuori, etten itsekään muista onko pyhäinpäivä ollut marraskuun ensimmäinen (siis arkipyhä), vai onko se aina ollut siirrettynä lähimmälle viikonlopulle.

        Ja alunperinhän kirjossa oltiin aika fiksua, kun kirkolliset juhlapäivät laitettiin vanhojen pakanallisten juhlien ajankohtiin, niin saatiin kristinuskoon käännytettyä helpommin. Näitähän on, Johannes kastajan päivä laitettiin keskikesään (kesäpäivänseisaus), joulu taas keskitalveen (talvipäivänseisaus), pyhäinpäivä syksyyn sadonkorjuujuhlan tienoille jne. Pääsiäisen ajankohtahan riippuu kevätpäiväntasauksesta ja täysikuusta, ja tulee juutalaisesta perinteestä.


    • marrumajava

      Niin tuota... Halloweenia vietetään suomessa siis PYHÄINPÄIVÄN AATTONA se on siis juokseva päivä. Ajoittuu aina perjantaihin, mutta joko marraskuun tai lokakuun puolelle. Kyllähän sitä muinakin päivinä jotkut viettävät, eikä sitä päivää orjallisesti kannatakaan noudattaa. Me suomalaiset vietämme sen silloin kun meille se sopii parhaiten, ei meidän tarvitse muita matkia.. =) Mutta kannattanee ehkä välttää sitä pyhäinpäivää, jos on uskonnollisia lähisukulaisia..

      • nappula!

        Halloween on silloin jo mennyt, mitä sitä enää viettämään?! Suomalaisella pyhäinpäivällä ja jenkki Halloweenilla ei ole mitään tekemistä keskenään.

        Lue Wikipediasta, viimeinen lause kohdasta Juhlapäivän vietto: http://fi.wikipedia.org/wiki/Halloween


    • Tiiu^

      Eli mitä minä olen kuullut niin se on 23.11 mutta en ole ihan varma asiasta.

      • silloin

        Halloween ei todellakaan vietetä 23.11

        Suomessa esimerkiksi baarit yms viettävät halloweenia lokakuun viimeisenä viikonloppuna, mikä on merkityksellistä silloin jos aikoo jatkaa illanviettoa kyseisissä meatoissa.

        Virallinen päivä on kai 31.10.
        Halloween ei myöskään ole sama kuin pyhäinpäivä.


      • Juhlia järkkäävä
        silloin kirjoitti:

        Halloween ei todellakaan vietetä 23.11

        Suomessa esimerkiksi baarit yms viettävät halloweenia lokakuun viimeisenä viikonloppuna, mikä on merkityksellistä silloin jos aikoo jatkaa illanviettoa kyseisissä meatoissa.

        Virallinen päivä on kai 31.10.
        Halloween ei myöskään ole sama kuin pyhäinpäivä.

        Oikea päivä on tosiaan lokakuun viimeinen
        eli tuo 31.10.
        Meillä kotona tosin pidetään Halloween
        juhlat perjantaina 2.11.


    • Ecula

      Halloween -> All Hallows Eve -> Pyhäinpäivä Minä olen pitänyt kekkerini aina meikäläisittäin pyhäinpäivänä, koska juominen on osa juhlintaa, ja ihmiset käyvät töissä. Mutta kaitpa se on jokaisen oma asia, missä välissä sitä kekkerinsä pitää.

      Tällainen sepustus löytyi:
      Pyhäinpäivä on sulautuma kahdesta juhlasta, kaikkien pyhien päivästä 1.11. (Festum omnium sanctorum) ja kaikkien uskovien vainajien muistopäivästä 2.11. (Commemoratio omnium fidelium defunctorum.) Pyhäinpäivää vietetään Suomessa nykyään (vuodesta 1955 lähtien) 31. lokakuuta – 6. marraskuuta väliselle ajalle osuvana lauantaina.

      • kreivitärDracula

        Halloweenia juhlitaankin jenkkien pyhäinpäivänä, ei suomalaisten, kas siinä ero :)
        Osa meikäläisistä juhlii siis jälkijunassa, mutta hei, pääasia että juhlii!


      • Riiw
        kreivitärDracula kirjoitti:

        Halloweenia juhlitaankin jenkkien pyhäinpäivänä, ei suomalaisten, kas siinä ero :)
        Osa meikäläisistä juhlii siis jälkijunassa, mutta hei, pääasia että juhlii!

        Itse ajattelin juhlia 2.11 tai 3.11 :)


      • a@a@ä
        Riiw kirjoitti:

        Itse ajattelin juhlia 2.11 tai 3.11 :)

        halloween suomessa lokakuun viiminen päivä!!!!


    • Laurasii

      Halloween on 31.10.
      Ainakin Suomessa, mielestäni Amerikassakin.

      • moro!

        halloween juhla on silloin kun sitä julitaan ei sillä päivämäärällä ole niin väliä ja jos vielä kauan odotatte niin halloween on mennyt (siis jos lähi aikoina tätä luette toi 8.10 2009 on aiika kauan aikaa sitte :D)


    • Heey.

      Milloin Halloween on tänä vuonna? :o

      • jason 13

        ny lauantaina


    • Hollolalainen

      Tuota pakanain juhlaa kukin voi viettää aivan milloin itse haluaa!

    • tipitii

      mitenkäs tänä vuonna halloween? eikö se nykyään oo pyhäinpäiväviikonloppuna koska se on se lähin tai seuraava viikonloppu lokakuun viimeisestä päivästä. ärsyttää kun kaverit koittaa järjestää tapaamista tuolloin, siis tosiaan pyhäinpäivä. perheen, varsinkin siskon lasten kanssa meillä on tapana viettää halloweenia..

    • kalatkinovatkauniita

      No siis Halloween itsessäänhän on aina 31. lokakuuta, mutta kun ihana suomen maamme ei ole halloweenia viralliseksi juhlaksi hyväksynyt, minä pidän aina juhlani lähimpänä perjantaina/lauantaina tuota päivää. Omat juhlani ovat aina halloweenbyjama-bileitä, eli vieraat jäävät yöksi joten aina en siis voi juhlia halloweenia sen virallisena päivänä, jos se osuu vaikka keskelle viikkoa.

    • Hellubhd n jnnndj

      Meillä on suunniteltu jo kovasti Halloween juhlia netissäkin useammalla sivulla on ,että se olisi 31.10 se ei ole samana päivänä kuin pyhäin päivä !

    • t0p145x

      Lähes jokaisessa lähteessä mainitaan ajankohdaksi 31.10., jolloin meilläkin halloweenia vietetään.

      • Halloween hullu

        Mutta eihän sitä keskellä viikkoa vietetä....


      • t0p145x
        Halloween hullu kirjoitti:

        Mutta eihän sitä keskellä viikkoa vietetä....

        kyllä vaan :p


    • pas5

      oot nynny t pasi korhonen

    • Halloween hullu

      Tänä vuonna halloweenia vietetään perjantaina 1.11 .

    • napi

      halloweentä on kiva juhlia käymällä karkki keppostelemmassa

    • slkdjaoijöa

      Pyhäinpäivän yhteydessä. Meillä joko pe 4.11.2016 tai la 5.11.2016. Katsotaan miten naapurin lapset kiertää. Miksipä ei molempina päivinä. Kivaa tekemistä täällä pimeän keskellä.

      • Neajuu

        Mun kuuleman mukaan huomenna käyvät kierroksella (29.10.2016) eli mitenkä se nyt onkaan😂


    • asioistaselvää

      31.10 helvetin pölvästit

    • vietänitsekin

      "Mun kuuleman mukaan huomenna käyvät kierroksella (29.10.2016) eli mitenkä se nyt onkaan😂"


      ei, kyllä sen kierroksen kuuluu oikeaoppisesti olla pyhäinpäivän aattona.
      olet siis aikaisessa.

      eihän jouluakaan vietetä 22.12.

      • tvstiEdessä

        Oli sitten meidän nurkilla ainakin tosi hiljaista, jos Halloween meni jo


    • hölköpölkömoo

      yksi turha jenkkiapinoitu juhla jota ei mihinkään tarvii

    • Niilo.olavi

      Lauantai ja perjanntai

    • maanantaina

      la ja pe? hahhahhahhah

    • v2016

      Ja aloitetaanpa ketju alusta eli mitä mieltä olette ko. asiasta nyt?

      • samainen

        Sorry - asia on näköjään otettu uudelleen jo esille eli eiköhän Halloweena voi Suomessa viettää kuluvan viikon lopulla joko Pyhäinpäivän aattona tai, jos bilettää, niin jo to tai pe


    • tulkaahakeekarkkia

      Halloween meni jo, OLET MYÖHÄSSÄ.

      se oli 31.10 MAANANTAINA.

      täällä on näköjään porukkaa jotka eivät tiedä milloin ko-. juhlaa vietetään.

      no ei se mitään, tehkää mitä haluatte, mulla ja vaimolla on halloweenin jatkot
      vielä tänään 1.11

      biletys on pikku kakaroille.
      juokaa viinaa, saunokaa, tehkää lyhty, katsokaa kauhuleffoja. me paneskellaan myös ja spiritismiä harrastetaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3411
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      173
      1449
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1228
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1112
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      795
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      782
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      757
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      41
      739
    Aihe