Rössypottu

kokki

En tiedä kuuluuko tämä niinkään perinneruokiin oikeasti, mutta Oulunsalossa syötiin usein ja tosi hyvää oli.

Perunaa, sipulia ja rössyä, eli veripalttua.
Sitä myytiin siihen aikaan paksuina "tiilinä"

Yksinkertaista, mutta maukasta :)

32

11970

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muistan

      Asuin lapsuuteni Oulussa, meillä kotona ei onneksi rössypottuja tehty, mutta koulussa ruokailu jäi väliin rössypottu ja tilliliha päivinä. Yök.. vieläkin se rössypottujen haju ruokalassa puistattaa!!

      • vanha kokki

        Kyllä rössypttu voiaan lukia perinneruuaksi. Kuuluu jopa pitäjänruokiin Oulusa.
        Ohoje:
        1 kg pottuja
        200 gr. palavattua sianlappaa
        2oo gr rössyä
        1 tl. suolaa
        vettä
        Keitä kuoritut potut ja palavattu sianliha luumun kokkoisina palloina vähäsä veessä liki kypsiksi.
        Lissää siliputtu rössy ja suola kattilaan. Kiehauta rössypotut. Rössy on veripaltun nimi, kuin myös kampsu.


      • sitroen.
        vanha kokki kirjoitti:

        Kyllä rössypttu voiaan lukia perinneruuaksi. Kuuluu jopa pitäjänruokiin Oulusa.
        Ohoje:
        1 kg pottuja
        200 gr. palavattua sianlappaa
        2oo gr rössyä
        1 tl. suolaa
        vettä
        Keitä kuoritut potut ja palavattu sianliha luumun kokkoisina palloina vähäsä veessä liki kypsiksi.
        Lissää siliputtu rössy ja suola kattilaan. Kiehauta rössypotut. Rössy on veripaltun nimi, kuin myös kampsu.

        on aivan eri ruoka kuin rössy.

        Suunnilleen näin ne kampsut tehdään:
        Verileipätaikinasta tehdään noin 10 cm läpimittaisia rieskan paksuisia pyörylöitä. Pannaan keskelle kasa talia ja toinen pyörylä päälle. Puristellaan reunoilta kiinni toisiinsa. Keitetään suolavedessä kypsäksi ja nautitaan!


      • sitroen.
        sitroen. kirjoitti:

        on aivan eri ruoka kuin rössy.

        Suunnilleen näin ne kampsut tehdään:
        Verileipätaikinasta tehdään noin 10 cm läpimittaisia rieskan paksuisia pyörylöitä. Pannaan keskelle kasa talia ja toinen pyörylä päälle. Puristellaan reunoilta kiinni toisiinsa. Keitetään suolavedessä kypsäksi ja nautitaan!

        kansa teki vanhan kokin reseptistä poiketen rössypotut paljon vähemmällä lihalla ja mahdollisesti enemmällä rössyllä. Sipulikin kuului reseptiin. Eikä kai tuo pilalle menne jos porkkanankin pilkkoisi jatkeeksi?


      • vanha kokki
        sitroen. kirjoitti:

        on aivan eri ruoka kuin rössy.

        Suunnilleen näin ne kampsut tehdään:
        Verileipätaikinasta tehdään noin 10 cm läpimittaisia rieskan paksuisia pyörylöitä. Pannaan keskelle kasa talia ja toinen pyörylä päälle. Puristellaan reunoilta kiinni toisiinsa. Keitetään suolavedessä kypsäksi ja nautitaan!

        on samaa kuin rössy ja kampsu ja rössi.
        Kampsupaisti ja rössypotut ovat eritavoin valmistettuja, mutta kummassakin on palttua.
        Resepti ei ole minun vaan J. Kolmosen kirjasta Suomen pitäjäruoat. Mutta oonhan mie itekki teheny kumpaakin, mutta kummastakaan en ite isommasti tykänny.


      • vanha kokki
        sitroen. kirjoitti:

        on aivan eri ruoka kuin rössy.

        Suunnilleen näin ne kampsut tehdään:
        Verileipätaikinasta tehdään noin 10 cm läpimittaisia rieskan paksuisia pyörylöitä. Pannaan keskelle kasa talia ja toinen pyörylä päälle. Puristellaan reunoilta kiinni toisiinsa. Keitetään suolavedessä kypsäksi ja nautitaan!

        tehhään rasvarieskaa ylleensä laskiaisena, jos muistat, muuten ohojeesi oli meleko oikia.


      • sitroen.
        vanha kokki kirjoitti:

        tehhään rasvarieskaa ylleensä laskiaisena, jos muistat, muuten ohojeesi oli meleko oikia.

        vahvasti sitä mieltä, että rössy on veripalttu, mutta kampsu on kampsu eli täysin eri ruoka.
        Vaitettavasti en ole saanut kampsuja 50 vuoteen; rössypotut joskus keittelen vieläkin kun Oulun reissuillani rössyä ostan. Täällä etelässä sitäkään ei ole kaupoissa...


      • sitroen.
        vanha kokki kirjoitti:

        tehhään rasvarieskaa ylleensä laskiaisena, jos muistat, muuten ohojeesi oli meleko oikia.

        rieskataikinan jämistä jos oli läskiä. Tehtiin semmoinen paksuhko leipä, johon reunat ja sinne tasaiselle osalle paineltiin läskinkappaleita. Oli hyvää lämminnä.


      • vanha kokki
        sitroen. kirjoitti:

        vahvasti sitä mieltä, että rössy on veripalttu, mutta kampsu on kampsu eli täysin eri ruoka.
        Vaitettavasti en ole saanut kampsuja 50 vuoteen; rössypotut joskus keittelen vieläkin kun Oulun reissuillani rössyä ostan. Täällä etelässä sitäkään ei ole kaupoissa...

        Niin olet kyllä oikeassa, sillä Kampsu on verileipää
        mutta kummassakin, sekä paltussa että kampsussa on veri olennaisena ainesosana. Ookko sammaa mieltä?
        Kyllä veripalttua oli saatavana vielä jokunen vuosi sitten esim. Hakaniemen hallissa. Muistaakseni Tapolakin valmistaa mustanmakkaran ohella palttua Tamperella.


      • Muistan minäkin

        Ei meilläkään kotona tehty kun vanhemmat ei olleet alkuperäisiä oululaisia. Mutta koulussa sitä oli, ja kun siihen makuun tottui niin alkoihan siitä pikku hiljaa jopa tykkäämään. Vieläkin ostan palan rössyä mukaani aina kun käyn Oulussa. Se on vähän sellaista nostalgiaruokaa minulle. Ei sitä rössyä taida täältä pääkaupunkiseudulta saada? En ainakaan ole nähnyt.


      • kartsa h
        vanha kokki kirjoitti:

        Kyllä rössypttu voiaan lukia perinneruuaksi. Kuuluu jopa pitäjänruokiin Oulusa.
        Ohoje:
        1 kg pottuja
        200 gr. palavattua sianlappaa
        2oo gr rössyä
        1 tl. suolaa
        vettä
        Keitä kuoritut potut ja palavattu sianliha luumun kokkoisina palloina vähäsä veessä liki kypsiksi.
        Lissää siliputtu rössy ja suola kattilaan. Kiehauta rössypotut. Rössy on veripaltun nimi, kuin myös kampsu.

        ainakin itse niin että laitan ensin rössyn palat kiehumaan joksikin aikaa kattilaan, jossa on vettä ja suolaa,sitten perunat ja sipuli ja viimeiseksi pannulla rapeaksi paistetut porsaankylkipalaset.Nautin ohrarieskan ja maidon kera


      • Entinen Oululainen
        vanha kokki kirjoitti:

        Niin olet kyllä oikeassa, sillä Kampsu on verileipää
        mutta kummassakin, sekä paltussa että kampsussa on veri olennaisena ainesosana. Ookko sammaa mieltä?
        Kyllä veripalttua oli saatavana vielä jokunen vuosi sitten esim. Hakaniemen hallissa. Muistaakseni Tapolakin valmistaa mustanmakkaran ohella palttua Tamperella.

        Minä olen sitä mieltä, että rössy, veripalttu ja kampsu ovat kaikki eri asia.
        Olen Oulusta lähtöisin, rössypottu on tuttua. Olen itsekin tehnyt rössyä. Rössy näyttää enemmän pannupullalta, mutta tehty verestä. Palttu on rakenteeltaan tiiviimpää, enemmän makkaran kaltaista ja kampsut on pieniä kakkaroita johon taikina tehdään rieskataaikinan tapaan, pohjana veri, kampsuihin painellaan poron pintaa tai silavaa, riippuen siitä missä päin suomea niitä tehdään. Pohjoisessa painellaan n, 1 1\2 cm. vahvuiseksi, lapsuuskodissani kampsut vain leikattiin taikinasta pyöritellystä pitkosta palasia ja ne keitettiin, ilman mitään lisärasvoja.


      • saku
        Muistan minäkin kirjoitti:

        Ei meilläkään kotona tehty kun vanhemmat ei olleet alkuperäisiä oululaisia. Mutta koulussa sitä oli, ja kun siihen makuun tottui niin alkoihan siitä pikku hiljaa jopa tykkäämään. Vieläkin ostan palan rössyä mukaani aina kun käyn Oulussa. Se on vähän sellaista nostalgiaruokaa minulle. Ei sitä rössyä taida täältä pääkaupunkiseudulta saada? En ainakaan ole nähnyt.

        hei ystäväiseni.....rössyä voi tehdä aivan itse ...ohje löytyy kyllä netistä ja jos satut omistamaan vanhan keittokirjan niin myös sieltä löytyy ohje.
        Ei aina tarvitse sanoa että kun ei sitä pääkaupunki seudulta saa.
        oma apu paras apu.


      • Kista
        Entinen Oululainen kirjoitti:

        Minä olen sitä mieltä, että rössy, veripalttu ja kampsu ovat kaikki eri asia.
        Olen Oulusta lähtöisin, rössypottu on tuttua. Olen itsekin tehnyt rössyä. Rössy näyttää enemmän pannupullalta, mutta tehty verestä. Palttu on rakenteeltaan tiiviimpää, enemmän makkaran kaltaista ja kampsut on pieniä kakkaroita johon taikina tehdään rieskataaikinan tapaan, pohjana veri, kampsuihin painellaan poron pintaa tai silavaa, riippuen siitä missä päin suomea niitä tehdään. Pohjoisessa painellaan n, 1 1\2 cm. vahvuiseksi, lapsuuskodissani kampsut vain leikattiin taikinasta pyöritellystä pitkosta palasia ja ne keitettiin, ilman mitään lisärasvoja.

        Hei!
        Minä etsin sellaista jossa ei ole verta vaan kuin pannukakku mutta siinä olisi sianlihaa kuten nykyisin olisi sianlihaviipaleita siis läskisoosiviipaleita.
        Ja nimi oli pohjoispohjanmaalla kait Rasvarössy.
        Raili
        [email protected]
        onko tietoo?


    • Kotitalousteknikko

      Rössyä voi itsekin tehdä. Osta pullo pakastettua verta ja keittokirjoista löytyy ohjeita, joiden mukaan voi tehdä palttutaikinan ja paistaa sen. Kun tekee sopivan annoksen ja pakastaa osan ei tarvi Ouluun päin lähteä Rössyä saadakseen.
      Muistaakseni eikö aikoinaan käyty kovia kiistoja siitä, onko aito rössypottu ilman vaiko siansivulla höystettyä?
      Aikoinaan kotona Kestilässä rössypotut olivat tavallista kotiruokaa (ilman siansivua)ja taisipa sitä olla koulussakin tarjolla - JA aina maistui!
      Veripalttuna olen saanut sitä Suomussalmella valkokastikkeen ja puolukoiden kera, mutta täällä ei rössypottuja tunneta. Oma perheeni kyllä on sitä saannut syödäkseen ja vieraillekkin olen sitä tarjonnut - ehkä ei niin menestyneesti.
      Ainoat mausteet, jotka rössypottuun hyväksyn ovat suola ja sipuli ja rössypalojen kuuluu olla jo hieman murentuneita tarjolle pannessa. Liemenä maidon ja veden yhdistelmä, toki kumpaakin erillään olen käyttänyt - se on sitten makuasia miten tekee.

      • vanha kokki

        On jännä ruoka ja sillä on monta nimeä. Lahden seuduilla sitä kutsutaan roppanaksi.
        Roppanassa on veren lisäksi yhtä paljon vettä, kurria tai kaljaa. Jauhoiksi voidaan käyttää ruis-tai ohrajauhoja. Paksuhko taikina, joka maustetaan suolalla ja sipulilla, paistetaan uunissa. Tarjotaan usein puolukkarurvoksen ja maidon kera. Äidin äitini oli alkujaan Sysmäläisiä, hän tarjosi usein tekemäänsä veripalttua, jotenkin se ei vain sytyttänyt. Veripalttu siis tunnetaan koko Suomessa, mutta nimet vaihtuvat ja tarjoilutapakin jonkin verran.


      • kotitalousteknikko
        vanha kokki kirjoitti:

        On jännä ruoka ja sillä on monta nimeä. Lahden seuduilla sitä kutsutaan roppanaksi.
        Roppanassa on veren lisäksi yhtä paljon vettä, kurria tai kaljaa. Jauhoiksi voidaan käyttää ruis-tai ohrajauhoja. Paksuhko taikina, joka maustetaan suolalla ja sipulilla, paistetaan uunissa. Tarjotaan usein puolukkarurvoksen ja maidon kera. Äidin äitini oli alkujaan Sysmäläisiä, hän tarjosi usein tekemäänsä veripalttua, jotenkin se ei vain sytyttänyt. Veripalttu siis tunnetaan koko Suomessa, mutta nimet vaihtuvat ja tarjoilutapakin jonkin verran.

        Pohjanmaalla tehdään myös mykykeittoa veritaikinasta, se taitaa olla jo vähan erikoisempaa. Tavallaan sekin on rössypottua jos liemessä on pottua?


      • mykysoppa

        verestä ja jauhoista tehdään mykyt N.1 cm paksuiset ja n.3 cm halkaisijaltaa lihana sika ja nauta tai molempia,peruna,sipuli. pippuri,porkkana suola.


      • Anoppi opetti
        mykysoppa kirjoitti:

        verestä ja jauhoista tehdään mykyt N.1 cm paksuiset ja n.3 cm halkaisijaltaa lihana sika ja nauta tai molempia,peruna,sipuli. pippuri,porkkana suola.

        Mykysoppaa ei ole olemassakaan, vaan se on mykyrokka tai kodikkaasti pelkästään rokka. Jos myky on 1 cm paksu, se ei enää ole myky. Oikea myky on ohut, korkeintaan 3-4 mm, mutta sen halkaisija voi olla 5-6 cm. Ja oikeaan rokkaan pannaan myös siäelimiä eli maksaa ja munuaista vähintään, mutta myös sydäntä, jos sitä on saatavilla. Ja se on HYVÄÄ!


    • rössypottuafff

      Meillä kun isä teki rössypottua, niin lensi koko kattilallinen roskiin :DD Vietiin kyllä vaarille, mutta vaari sanoi "toista kertaa ei tartte tuoda" :DD

      Hyi helvtti miltä se maistu :DD

    • Temppu39v

      Äitin teki kampsupaistia joka oli Oulaisista kotoisin ja hyvää oli!

    • Kampsunen

      Pohjoispohjanmaalla aikoinaan tehtiin vain kampsua, ei rössypottua, eli mielestäni ne ovat kaksi eri asiaa. Kampsu syksyllä tehtiin kait naudan verestä. Taikinasta tehtiin reikäleipiä, mitkä kuivattiin aitan orrella. Talvella kampsut haettiin jäisinä ja ne keitettin maidossa, lisäksi vain suolaa ja se oli todella hyvää.

      • Kampsunen

        Korjaan, veripalttu oli siis eri asia kampsuun nähden.


    • kokki -51

      Kuinka pitkään on keittoaika kampsukeitolla? :)

    • kerranköyhä

      liekö perintöä pohjoisesta ? itsekkin muistan tuon ruuan, menihän se alas.. jotenkin on vain vähemmän hyviä ruokamuistoja lapsuudesta. kaikki tais vain olla ruokaa joka oli halpaa ja vei nälän. muistan jonkun juusto sopan kanssa, isoja vaaleita klimppejä.

    • uhijkbj

      rössypottu kuulostaa ihan pe*seeltä....

    • avojalakanen

      Rössypottu on edelleen arkiruokaa meillä. Avojalakasena oululaisena minä kylläkin olen sitä vähän muuttanut, käytän nimittäin sianlihan asemesta pekonia vähän kiirattuna (ruskistettune),laitan mukaan myös porkkanaa ja sipulia, maustepippureita ja suolaa. Äitivanha pani nesteeksi maitoa. Kotivaran rössy on ollut ainakin minun mielestäni vähän liian pienihuokoista, saisi olla karkearakenteisempaa ettei liestyisi heti keittoon.

    • rossykulinaristi ;)

      Oulun kauppahallin rossy on toiminut oikein oivasti. Ei murene hitusiksi, vaan pysyy ihanina palasina. Kaikilla on oikeus nimeta ruokainhokkinsa, mutta jos rossy ei maistu suomalaisille (korjaan; muille kuin oululaisille), on mennyt hyvin kaupaksi briteille, italialaisille ja saksalaisille useaan eri otteeseen. Eli itse en ole valmis kuoppaamaan tata herkkua, vaan mielellani otan palan rossya mukaan suomesta lahtiessa. Onko kukaan harkinnut reseptin uudistusta? Pekoniin olen itsekin siirtynyt ja kaytan hieman enemman mausteita, kuin perinteisesti sallitaan, mutta mitka vaihtoehtoiset vihannekset, mausteet tai ainekset sallisitte rossypottu 2.0:n?

      • I love it!

        Skippaa kaikki vihannekset ja käytetyt raaka-aineet ovat,
        Rössy,
        Possunkylkipala (voi pilkkoa oman maun mukaan)
        Voita
        Suolaa
        Perunaa

        Paista pekoni ja jätä pekonirasva pannulle kun poistat pekoni kuutiot pannulta.
        Lisää voita.
        Lisää pilkotut rössyt pannulle ja pyöräyttele, kunnes voi ja muu rasva on immeytynyt rössyyn.
        Keitä potut ja lisää pekonit ja rössyt.
        Nauti.

        :D


      • Ilove it too!
        I love it! kirjoitti:

        Skippaa kaikki vihannekset ja käytetyt raaka-aineet ovat,
        Rössy,
        Possunkylkipala (voi pilkkoa oman maun mukaan)
        Voita
        Suolaa
        Perunaa

        Paista pekoni ja jätä pekonirasva pannulle kun poistat pekoni kuutiot pannulta.
        Lisää voita.
        Lisää pilkotut rössyt pannulle ja pyöräyttele, kunnes voi ja muu rasva on immeytynyt rössyyn.
        Keitä potut ja lisää pekonit ja rössyt.
        Nauti.

        :D

        Oikein! Aitoon rössypottuun ei laiteta sipuleita eikä vihanneksia. Teen soppaa aina silloin tällöin ja kyllä on maistunut koko perheelle.


    • veriruokaa

      Lapsuudenkodissani keitettiin lampaan teurastuksen yhteydessä mykysoppaa.
      Siinä oli mykyjä (n sentin paksuisia pieniä verilettuja), lampanlihaa, sydäntä, maksaa ja munuaista, perunaa, sipulia. Vesi kielellä muistelen.

      Veripalttua syötiin puolukkahillon kanssa. Niin myös lettuja.

      Rössypottu kuulostaa makoisalta.

      Kampsua meillä syötiin sipuli-valkokastikkeen kanssa. Hyvää.

    • 19 v

      Kampsupaistia tehdään edelleenkin kotonani. Ja se on kyllä hyvää.
      Eli keitetään maito ja sen sekaan verileivän paloja, suolaa ja voita. Kyllä maistuu. T.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5248
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3407
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1542
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      186
      1410
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    Aihe