Kansainvälinen KELA-kortti

Finaupair

Mitä dokumentteja olette tarvinneet kansainvälisen KELA-kortin hankkimista varten. Onko KELA alkanut peräämään muilta EU-alueen aupaireilta kirjallista työsopimusta ja tietoja maksettavasta palkasta vai onkohan KELAn täti ymmärtänyt minun tapauksessani jotain väärin?

7

2674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Adeena
    • mitään.

      "Onko KELA alkanut peräämään muilta EU-alueen aupaireilta kirjallista työsopimusta ja tietoja maksettavasta palkasta vai onkohan KELAn täti ymmärtänyt minun tapauksessani jotain väärin? "

      Ei, vaan KELAn täti ei tiedä yhtään mitään. Piste. Minulle selittivät että pitää ilmoittaa paljonko on mennyt ruokaan rahaan, ja että pitää ilmoittautua henkikirjoittajalle ja verotoimistoon kohdemaassa jne. Aivan puuta heinää.

      Joskus ihmettelen että kun Suomessa on paljon lukutaitoisia työttömiä niin eikä löytyisi joku joka osaisi edes lukea KELAn omat ohjeistukset.

      • ihan selvät

        joten lopeta tuo höpötys. Kelalle pitää kertoa kuinka kauan on ulkomailla ja missä maassa, siitä sitten selviää se, jääkö vielä Kelan piiriin. En ymmärrä noita ongelmia lainkaan, itse olen asunut ulkomailla jo monta vuotta enkä tietenkään ole Suomen Kelan piirissä, vaan täällä vakuutettu. Ja kyllä sinun pitää kirjoittautua kohdemaassa, ei siellä voi pimeästi asua. Tämän pitäisi se perhekin tietää..


      • helpompi
        ihan selvät kirjoitti:

        joten lopeta tuo höpötys. Kelalle pitää kertoa kuinka kauan on ulkomailla ja missä maassa, siitä sitten selviää se, jääkö vielä Kelan piiriin. En ymmärrä noita ongelmia lainkaan, itse olen asunut ulkomailla jo monta vuotta enkä tietenkään ole Suomen Kelan piirissä, vaan täällä vakuutettu. Ja kyllä sinun pitää kirjoittautua kohdemaassa, ei siellä voi pimeästi asua. Tämän pitäisi se perhekin tietää..

        Sinulle on, jos kerrot Kelan tädeille että olet poissa vuoden, jotta saat kortin täydeksi vuodeksi. Jos päätät olla pidempään tai lomailla vielä au-pair maassasi, sinun ei tarvitse käydä hirveää paperisotaa. Eli jos lähdet vaikkapa 20.08.2007, kerro että tulet takaisin 19.08.2007. Sinun ei todellakaan tarvitse käydä todistelemaan miten kauan olet - vuosi on vuosi ja sillä siisti! Kelassa yrittävät vaikka mitä, mutta ole sinä viisaampi ja lue Kelan nettisivulta ohjeet. Minulta veivät kerran laittomasti sosiaaliturvan. Miksi laitonta? Koska Euroopassa asuvalta euroopan valtion kansalaista ei voi tiputtaa sosiaaliturvasta. Valitus postissa ja Helsinki perui kotikuntani päätöksen hetimiten. Eli Kelan kanssa kannattaa olla tarkkana.


      • 2008...
        helpompi kirjoitti:

        Sinulle on, jos kerrot Kelan tädeille että olet poissa vuoden, jotta saat kortin täydeksi vuodeksi. Jos päätät olla pidempään tai lomailla vielä au-pair maassasi, sinun ei tarvitse käydä hirveää paperisotaa. Eli jos lähdet vaikkapa 20.08.2007, kerro että tulet takaisin 19.08.2007. Sinun ei todellakaan tarvitse käydä todistelemaan miten kauan olet - vuosi on vuosi ja sillä siisti! Kelassa yrittävät vaikka mitä, mutta ole sinä viisaampi ja lue Kelan nettisivulta ohjeet. Minulta veivät kerran laittomasti sosiaaliturvan. Miksi laitonta? Koska Euroopassa asuvalta euroopan valtion kansalaista ei voi tiputtaa sosiaaliturvasta. Valitus postissa ja Helsinki perui kotikuntani päätöksen hetimiten. Eli Kelan kanssa kannattaa olla tarkkana.

        ...


    • terttu.jauhiainen

      Olin matkalla Teneriffalla ja kuulin tästä palvelusta ensi kerran, vaikka olen AVH jårjestössä toiminut pian 28 vuotta. Minulla on Kelan vammaistuki, se keskimmäinen, mutta en saanut laitoskuntoutusta, vaikka hain.

      Ulkomaille Kelan kasi yltää, esm. fysioterapia on samalla tapaa hyvitetty, kuin Suomessakin.

      Ostin matkavakuutuksen, kun en tiennyt tästä palvelusta ollenkaan. Minten minut on pidetty tietämättömana siitä? Minä olen nippanappa täyttänyt 65, mutta vanhemmatkin esittelivat korttiaan.

      Ja se 65-vuoden rajapyyki on järkyttävä. Kuntien hyvästä tahdosta riikkoo kuntoutuksen jatkuminen. Esm. Pyhäjärvellä oli 50/1½ t kertaa avokuntoutus ja kahdenviikon lautoskuntoutus päälle. Nyt Nokialla .on vain 20/45m ja laitoskuntoutus puuttuu kokonaan. Hienosti puhutaan kotona-asumisen autuudesta, vaan sitä ei tueta millään tavoin.

      Minun mielestäni Kelan velvollisuus on tukea hautaan asti vaikeavammaisia potilaita. Samoin omaishoitajille kuuluu Kulan maksama korvaus vähentämättömänä. Kunnilla on jo tarpeeksi velvoitteita, jos vaikeavammaisut siirtyisivat Kelalle.

    • äimänkäki

      LESKEN ROPO

      Arpokaapas uudelleen Kelan taksien taksat. Se meni jo nytkin niin, että 22,00€ olisi maksanut "tavallisella" taksilla ja 28,50€. jumppa matka Kela taksilla. Menee ihan mielettomyyksiin hinnat, jos vielä nostetaan 50%!
      Terveyden kanssa ei paljon leikitellä. On pakko käydä loidoissa ja tuktimiksissa, puhumattakaan lääkkeistä, joidenka omavastuu noisee kohisten.

      Ja se 65-vuoden rajapyyki on järkyttävä. Kuntien hyvästä tahdosta riippoo kuntoutuksen jatkuminen. Hienosti puhutaan kotona-asumisen autuudesta, vaan sitä ei tueta millään tavoin. Kunnilla on jo tarpeeksi velvoitteita. Kelan velvollisuus on tukea hautaan asti vaikeavammaisia potilaita.
      Samoin omaishoitajille kuuluu Kelan maksama korvaus vähentämättömänä.

      Kun Kansaneläkejärjestemä luotiin oli toinen poliitinen tilanne. Oli solidaarisuuta heikompi osaisa kohtaan, Nyt ei näitä olevan.
      Lesken rovoillako yritetään yhteiskunta saada taas jaloilleen ja pyörät pyörimään?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2733
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1460
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1211
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1151
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe