Miksi ryyppäämisestä tehdään väen vängällä sairaus? Jos joku polttaa tupakkaa askin päivässä, sanooko joku että se on sairaus? Ei sano vaan puhutaan riippuvuudesta tai opitusta käyttäytymisestä, jonka voi muttaa! Mutta tälläkin palstalla jaksetaan päivästä toiseen hokea alkoholismista ja kuinka se muka on vakava sairaus. Paskan marjat sanon minä. JOS alkoholismi olisi sairaus niin tuskin yksikään "parantuisi" siitä menemällä johonkin hömppäkokouksiin ns. vertaistukea saamaan! Olen vakaasti sitä mieltä että ryyppääminen on jonkinasteista riippuvuutta ja/tai opittua käyttäytymistä aivan kuin tupakinpoltto, ei sen kummempaa eikä missään nimessä sairaus. Ja siitä käyttäytymismallista voi "vieroittaa" itsensä osittain tai kokonaan, aivan kuin tupakistakin. Uskon myös että tälläkin palstalla moni vain uskottelee itsellensä olevansa tai olleensa sairas: "en voi asialle yksin mitään koska olen sairas". Täyttä hölynpölyä.
Myytti alkoholismi
54
3459
Vastaukset
- lklklklkl
"...ei sen kummempaa eikä missään nimessä sairaus. Ja siitä käyttäytymismallista voi "vieroittaa" itsensä osittain tai kokonaan, aivan kuin tupakistakin. Uskon myös että tälläkin palstalla moni vain uskottelee itsellensä olevansa tai olleensa sairas: "en voi asialle yksin mitään koska olen sairas". Täyttä hölynpölyä..."
Jaa-a. Miksiköhän meillä on niin penteleen paljon alkoholisteja?
Mikseivät he vieroita itseään?
Miksi maailmalla on miljoonia, jotka tarvitsevat apua alkoholismiin?- AgenttiOranssi
Aloittaja puhui täyttä asiaa , vaikka vinoilitkin laittamalla hänelle titteliksi "asiantuntija"!
"Jaa-a. Miksiköhän meillä on niin penteleen paljon alkoholisteja?"
Siksi, että niin moni on käyttänyt ainetta sen verran paljon, että on jäänyt riippuvaiseksi. Aivan kuten tupakkaankin. Toki yksilökohtaisia eroja on siinä, kuinka helposti koukkuun jää.
"Mikseivät he vieroita itseään?
Siksi, että eivät ole valmiit luopumaan alkoholin todellisista ja kuvitelluista hyödyistä. Siksi, että lopettaminen on usein vaikeaa. Siksi, että lopettaminen vaatii itsekuria ja tosiasioiden tunnustamista. Siksi, että he rypevät kuvitellussa sairaudessaan.
"Miksi maailmalla on miljoonia, jotka tarvitsevat apua alkoholismiin?"
Siksi, että he ovat nielaisseet kaupallisten ja ei-kaupallisten järjestöjen koukun ja kohonkin ja luulevat tarvitsevansa jotain hömppäterapiaa. Siksi, että he eivät tiedä voimattomuusopin olevan väärä, eivätkä luota voimiinsa. Siksi, että motivaatio lopettamiseen ei ole tarpeeksi suuri. - toinen torveilija
AgenttiOranssi kirjoitti:
Aloittaja puhui täyttä asiaa , vaikka vinoilitkin laittamalla hänelle titteliksi "asiantuntija"!
Siksi, että niin moni on käyttänyt ainetta sen verran paljon, että on jäänyt riippuvaiseksi. Aivan kuten tupakkaankin. Toki yksilökohtaisia eroja on siinä, kuinka helposti koukkuun jää.
Siksi, että eivät ole valmiit luopumaan alkoholin todellisista ja kuvitelluista hyödyistä. Siksi, että lopettaminen on usein vaikeaa. Siksi, että lopettaminen vaatii itsekuria ja tosiasioiden tunnustamista. Siksi, että he rypevät kuvitellussa sairaudessaan.
Siksi, että he ovat nielaisseet kaupallisten ja ei-kaupallisten järjestöjen koukun ja kohonkin ja luulevat tarvitsevansa jotain hömppäterapiaa. Siksi, että he eivät tiedä voimattomuusopin olevan väärä, eivätkä luota voimiinsa. Siksi, että motivaatio lopettamiseen ei ole tarpeeksi suuri.Agentti puhuu jälleen kerran asiaa niinkuin aloittajakin! Oma esimerkki: aikanaan lopetin röökin niin että mietin haluanko mahdollisesti sairastua jossain vaiheessa ja haluaisinko laittaa rahat johonkin järkevämpään. Näitä asioita mietin viikon pari. Ja sitten loppui. Alkoakin oli kulunut ja kului tupakin lopettamisenkin jälkeen aika runsaasti. Sitten mitta täyttyi. Mietin taas, haluanko töpeksiä työni, asuntoni, ihmissuhteet, raha-asiat ja terveyden. En halunnut ja siihen loppui sekin. Ei siinä kuulkaa mitään voimattomuusteorioita tarvita vaan aivan päinvastoin: ITSESTÄ se voima ja motivaatio löytyy! En parhaalla tahdollakaan voi ymmärtää tuollaista voimattomuuden tunnustamista ja itensä antamista jonkun korkean voiman käsiin, minusta siinä mennään aivan metsään. Tämä on minun mielipide, saapi nähdä saako se pysyä tällä palstalla jonkin aikaa luettavana..
Siksi, että he ovat nielaisseet kaupallisten ja ei-kaupallisten järjestöjen koukun ja kohonkin ja luulevat tarvitsevansa jotain hömppäterapiaa. Siksi, että he eivät tiedä voimattomuusopin olevan väärä, eivätkä luota voimiinsa. Siksi, että motivaatio lopettamiseen ei ole tarpeeksi suuri.Kommentoida kirjoitusta ja kerron lyhyestit itsestäni sekä n.15 ihmisestä joita olen auttanut: Minulla ei ollut juuri mitään tietoa aa:sta kun olin siinä pisteessä että tarvitsin apua ( huom. minä tarvitsin apua koska en kyennyt lopettamaan juomistani omilla voimillani ) Löysin itse tieni aa:n ovelle ja raitistuin ja olen edelleen raittiina sekä tykkään käydä aa-ryhmässä koska minulle tulee aina hyvä ja rauhallinen olo ryhmän jälkeen ( eli minun mielestäni ei mitään pahaa )
Minut tunnetaan täälläpäin a-klinikalla sekä päihdetyöterapiassa sekä yhdessä päihdehoitolaitoksessa. Ihminen joka tuntee olevansa voimaton alkoholiin nähden ja hän haluaa raitistua ja hän soittaa tai käy luonani, kerron mielelläni oman juomiskauteni ja ne kaikki kauheudet mitä siitä seurasi. Miksi teen näin? Tällä tavalla hän tajuaa sen tosiasian että hän ei ole yksin ongelmansa kanssa, kerron myös millä tavalla minä olen raitistunut ja jos hän on halukas kokeilemaan samaa juttua kuin minä niin tarjoan hänelle kyydin ryhmään ja olen tukena sen minkä ihmisenä voin. Hän raitistuu, hänen elämänsä muuttuu huomattavasti parempaan suuntaan ( hyvä asia ). Huom. Tämä henkilö on jo kokeillut omat voimansa satoja kertoja ja aina alkanut juomaan. Minä en voi sanoa hänelle että yritä vaan uudestaan koska tiedän että on alkoholisteja jotka eivät koskaan raitistu omin voimin, he ovat samanlaisia kuin minäkin olin.
Monta ystävääni on raitistunut tämän "hömppäterapian" avulla ja heidän elämästään on tullut elämisen arvoista elämää, muutama parisuhdekkin on ollut täysin karilla, ei enään. ( myös omani )
Minä siis en syötä mitään "hömppäterapiaa" vaan koetan auttaa ilman minkäänlaista palkkiopyydettä.
Tiedän että sinun suhtautumisesi esim. aa:han on erittäin kielteinen, en voi kuin ihmetellä suhtautumistasi, mutta jokainen ihminen ajattelee omalla tavallansa. Huom. minua ei ole aivopesty aa:ssa, olen näitten vuosien varrella vain oppinut ymmärtämään ohjelman paremmin ja syvällisemmin. Elän tasapainoista ja rikasta elämää ilman alkoholinhimoa, olen vapaa!
Vastaan jo etukäteen kysymykseesi jonka toden näköisesti olisit esittänyt. " pystytkö myöntämään että ohjelma voi olla jopa hengenvaarallinen "
Vastaus: Ohjelma ei ole hengenvaarallinen, mutta ohjelman voi ymmärtää myös väärin, tulokas alkaa hosumaan, hän haluaa saada asiat kuntoon lyhyessä ajassa. Tätä varten tarvitaan vanhempia aa:laisia, koska he voivat oman kokemuksensa nojalla kertoa millä tavalla he ymmärsivät ohjelman ja millätavalla he ymmärtävät sen tänään.
Hyvää lauantai illan jatkoa itse kullekkin. ps. en ala kinaamaan kanssasi yhtään mistään, nyt menen r-kiskalle vuokraamaan jonkun leffan ja katson sen vaimon kanssa selvinpäin.- AgenttiOranssi
raitis kirjoitti:
Kommentoida kirjoitusta ja kerron lyhyestit itsestäni sekä n.15 ihmisestä joita olen auttanut: Minulla ei ollut juuri mitään tietoa aa:sta kun olin siinä pisteessä että tarvitsin apua ( huom. minä tarvitsin apua koska en kyennyt lopettamaan juomistani omilla voimillani ) Löysin itse tieni aa:n ovelle ja raitistuin ja olen edelleen raittiina sekä tykkään käydä aa-ryhmässä koska minulle tulee aina hyvä ja rauhallinen olo ryhmän jälkeen ( eli minun mielestäni ei mitään pahaa )
Minut tunnetaan täälläpäin a-klinikalla sekä päihdetyöterapiassa sekä yhdessä päihdehoitolaitoksessa. Ihminen joka tuntee olevansa voimaton alkoholiin nähden ja hän haluaa raitistua ja hän soittaa tai käy luonani, kerron mielelläni oman juomiskauteni ja ne kaikki kauheudet mitä siitä seurasi. Miksi teen näin? Tällä tavalla hän tajuaa sen tosiasian että hän ei ole yksin ongelmansa kanssa, kerron myös millä tavalla minä olen raitistunut ja jos hän on halukas kokeilemaan samaa juttua kuin minä niin tarjoan hänelle kyydin ryhmään ja olen tukena sen minkä ihmisenä voin. Hän raitistuu, hänen elämänsä muuttuu huomattavasti parempaan suuntaan ( hyvä asia ). Huom. Tämä henkilö on jo kokeillut omat voimansa satoja kertoja ja aina alkanut juomaan. Minä en voi sanoa hänelle että yritä vaan uudestaan koska tiedän että on alkoholisteja jotka eivät koskaan raitistu omin voimin, he ovat samanlaisia kuin minäkin olin.
Monta ystävääni on raitistunut tämän "hömppäterapian" avulla ja heidän elämästään on tullut elämisen arvoista elämää, muutama parisuhdekkin on ollut täysin karilla, ei enään. ( myös omani )
Minä siis en syötä mitään "hömppäterapiaa" vaan koetan auttaa ilman minkäänlaista palkkiopyydettä.
Tiedän että sinun suhtautumisesi esim. aa:han on erittäin kielteinen, en voi kuin ihmetellä suhtautumistasi, mutta jokainen ihminen ajattelee omalla tavallansa. Huom. minua ei ole aivopesty aa:ssa, olen näitten vuosien varrella vain oppinut ymmärtämään ohjelman paremmin ja syvällisemmin. Elän tasapainoista ja rikasta elämää ilman alkoholinhimoa, olen vapaa!
Vastaan jo etukäteen kysymykseesi jonka toden näköisesti olisit esittänyt. " pystytkö myöntämään että ohjelma voi olla jopa hengenvaarallinen "
Vastaus: Ohjelma ei ole hengenvaarallinen, mutta ohjelman voi ymmärtää myös väärin, tulokas alkaa hosumaan, hän haluaa saada asiat kuntoon lyhyessä ajassa. Tätä varten tarvitaan vanhempia aa:laisia, koska he voivat oman kokemuksensa nojalla kertoa millä tavalla he ymmärsivät ohjelman ja millätavalla he ymmärtävät sen tänään.
Hyvää lauantai illan jatkoa itse kullekkin. ps. en ala kinaamaan kanssasi yhtään mistään, nyt menen r-kiskalle vuokraamaan jonkun leffan ja katson sen vaimon kanssa selvinpäin.Positiivista, että vaivaudut yrittämään perustella ennen poistoa. Kiitos siitä.
"tykkään käydä aa-ryhmässä koska minulle tulee aina hyvä ja rauhallinen olo ryhmän jälkeen"
Tämän voi perustellusti kääntää niin, että mikäli et pääse ryhmään, sinulle tulee huono ja levoton olo - se on riippuvuutta. Ja vaarallista, koska sinun pitää loppuelämäsi ajan varmistaa, että pääsysi ryhmään on turvattu - muuten voi juomahimo iskeä. Omatoimisella, joka ymmärtää asian olevan täysin itsestä kiinni, ei näitä kahleita ole!
"Tämä henkilö on jo kokeillut omat voimansa satoja kertoja ja aina alkanut juomaan."
Juu - näitä ihmisiä on miljoonia, jotka ovat yrittäneet ja sitten kun heillä viimein on motivaatio lopettamiseen, joku on saanut heidät luulemaan, että nyt sitä AA:ta tarvitaan - JUURI SILLÄ HETKELLÄ HEILLÄ OLISI VIIMEIN MAHDOLLISUUS ONNISTUA ITSEKIN. Mutta sen sijaan päätyvät AA:han, raitistuvat (omalla päätöksellä hekin) ja antavat kaiken kunnian ryhmälle tai Korkeimmalle Voimalle, (joka AA:laisten omien sanojen mukaan voi olla vaikka ovenkahva) eikä itselle, jolle se oikeasti kuuluu. Ovenkahvan kuviteltu vaikutus ihmisen raitistumiseen on pahimmanlaatuista älyllistä epärehellisyyttä.
Heillä (AA:ssa "raitistuneilla") on joka päivä valintoja edessään - mennäkö ryhmään vai baariin tai Alkoon? He käyttävät tahdonvoimaansa lähteäkseen ryhmään tai soittaakseen kummille - jos he olisivat "alkoholin suhteen voimattomia", he olisivat palaverin alkaessa jo aloittamassa kuudetta kierrostaan baarissa.
AA:ta ei myöskään tarvita kertomaan ihmisille raitistumisesta, joka perustuu väärään voimattomuuteen - tarvitaan motivaation luojia, jotka saavat ihmiset tietoisiksi omista voimistaan alkoholin suhteen.
Voimattomuusopin hedelmät ovat:
- 5% mukana ja raittiina vuoden kuluttua
- 1,3% mukana ja raittiina 10 vuoden kuluttua
- muut kentällä, etsimässä muuta apua, kuolleita tai omin voimin raitistuneita
- AA:han jääneet "päivä kerrallaan" raitiina ja ryhmäriippuvaisia, kun voisivat olla riippuvuuksista vapaita loppuikänsä
"tiedän että on alkoholisteja jotka eivät koskaan raitistu omin voimin"
Niin tiedän minäkin - he ovat niitä, jotka eivät ole valmiita luopumaan alkoholin (vähäisistä) hyvistä vaikutuksista, vaikka se merkitsisi kuolemaa.
"Minä siis en syötä mitään "hömppäterapiaa" vaan koetan auttaa ilman minkäänlaista palkkiopyydettä"
Jos käyt esimerkiksi päihdehuollon kuntoutumisyksiköissä "levittämässä sanomaa", niin kyllä syötät hömppäterapiaa.
"Huom. minua ei ole aivopesty aa:ssa"
Aivopestyt väittävät aina näin. Lisäksi sensuurisi "yhden totuuden puolesta" puhuu väitettäsi vastaan.
"Vastaan jo etukäteen kysymykseesi jonka toden näköisesti olisit esittänyt. "pystytkö myöntämään että ohjelma voi olla jopa hengenvaarallinen ""
Tuo on Milnen vakiokysymys, ei minun. Olen tosin samaa mieltä hänen kanssaan (ja monien tutkijoiden) siitä, että AA on monelle hengenvaarallinen. Sen vuotuinen kuolleisuusprosentti on korkeampi kuin muissa hoitomuodoissa tai jopa HOITAMATTA JÄTTÄMISESSÄ! Tästä on tieteelliset todisteet, jotka itse asiassa on kerännyt AA:n tarmokas puolestapuhuja professori Vaillant. Annan taas linkin tarvittaessa.
"Hyvää lauantai illan jatkoa itse kullekkin."
Samoin minulta. - Veli..
Siksi, että he ovat nielaisseet kaupallisten ja ei-kaupallisten järjestöjen koukun ja kohonkin ja luulevat tarvitsevansa jotain hömppäterapiaa. Siksi, että he eivät tiedä voimattomuusopin olevan väärä, eivätkä luota voimiinsa. Siksi, että motivaatio lopettamiseen ei ole tarpeeksi suuri.Ortodoksi on siirtynyt uudelle tasolle:
Siksi, että he ovat nielaisseet kaupallisten ja ei-kaupallisten järjestöjen koukun ja kohonkin ja luulevat tarvitsevansa jotain hömppäterapiaa. Siksi, että he eivät tiedä voimattomuusopin olevan väärä, eivätkä luota voimiinsa. Siksi, että motivaatio lopettamiseen ei ole tarpeeksi suuri.
Olenkin ihmetellyt miksi jeppe juo..mitä juoppous on..?
Nytpä selvisi sekin, ilkeät AA:laiset toivat sen Amerikasta, sitä ennen kaikki raitistuivat omiin voimiin luottaen..:) - AgenttiOranssi
Veli.. kirjoitti:
Ortodoksi on siirtynyt uudelle tasolle:
Siksi, että he ovat nielaisseet kaupallisten ja ei-kaupallisten järjestöjen koukun ja kohonkin ja luulevat tarvitsevansa jotain hömppäterapiaa. Siksi, että he eivät tiedä voimattomuusopin olevan väärä, eivätkä luota voimiinsa. Siksi, että motivaatio lopettamiseen ei ole tarpeeksi suuri.
Olenkin ihmetellyt miksi jeppe juo..mitä juoppous on..?
Nytpä selvisi sekin, ilkeät AA:laiset toivat sen Amerikasta, sitä ennen kaikki raitistuivat omiin voimiin luottaen..:)Kun sitä käyttää, pitäisi olla vahva asiantuntemus pohjalla. Ja relevantti yhteys sarkastoitavaan aiheeseen.
- konsultoi..
Kun sitä käyttää, pitäisi olla vahva asiantuntemus pohjalla. Ja relevantti yhteys sarkastoitavaan aiheeseen.
Arkistoja, huomaa opponentin aikoja sitten siirtäneen primäärin objektinsa destruktiiviseen,
irrationaaliseen toistoon. Motiivi löytynee persoonan subjektiiviisista emotionaalisista frustraatiosta joiden
syyt tai funktiot eivät ole faktisesti määriteltävissä
käytettävissä olevan materiaalin perusteella..
Hyvää viikon loppua silti oikeauskoinen veli..:D AgenttiOranssi kirjoitti:
Positiivista, että vaivaudut yrittämään perustella ennen poistoa. Kiitos siitä.
"tykkään käydä aa-ryhmässä koska minulle tulee aina hyvä ja rauhallinen olo ryhmän jälkeen"
Tämän voi perustellusti kääntää niin, että mikäli et pääse ryhmään, sinulle tulee huono ja levoton olo - se on riippuvuutta. Ja vaarallista, koska sinun pitää loppuelämäsi ajan varmistaa, että pääsysi ryhmään on turvattu - muuten voi juomahimo iskeä. Omatoimisella, joka ymmärtää asian olevan täysin itsestä kiinni, ei näitä kahleita ole!
"Tämä henkilö on jo kokeillut omat voimansa satoja kertoja ja aina alkanut juomaan."
Juu - näitä ihmisiä on miljoonia, jotka ovat yrittäneet ja sitten kun heillä viimein on motivaatio lopettamiseen, joku on saanut heidät luulemaan, että nyt sitä AA:ta tarvitaan - JUURI SILLÄ HETKELLÄ HEILLÄ OLISI VIIMEIN MAHDOLLISUUS ONNISTUA ITSEKIN. Mutta sen sijaan päätyvät AA:han, raitistuvat (omalla päätöksellä hekin) ja antavat kaiken kunnian ryhmälle tai Korkeimmalle Voimalle, (joka AA:laisten omien sanojen mukaan voi olla vaikka ovenkahva) eikä itselle, jolle se oikeasti kuuluu. Ovenkahvan kuviteltu vaikutus ihmisen raitistumiseen on pahimmanlaatuista älyllistä epärehellisyyttä.
Heillä (AA:ssa "raitistuneilla") on joka päivä valintoja edessään - mennäkö ryhmään vai baariin tai Alkoon? He käyttävät tahdonvoimaansa lähteäkseen ryhmään tai soittaakseen kummille - jos he olisivat "alkoholin suhteen voimattomia", he olisivat palaverin alkaessa jo aloittamassa kuudetta kierrostaan baarissa.
AA:ta ei myöskään tarvita kertomaan ihmisille raitistumisesta, joka perustuu väärään voimattomuuteen - tarvitaan motivaation luojia, jotka saavat ihmiset tietoisiksi omista voimistaan alkoholin suhteen.
Voimattomuusopin hedelmät ovat:
- 5% mukana ja raittiina vuoden kuluttua
- 1,3% mukana ja raittiina 10 vuoden kuluttua
- muut kentällä, etsimässä muuta apua, kuolleita tai omin voimin raitistuneita
- AA:han jääneet "päivä kerrallaan" raitiina ja ryhmäriippuvaisia, kun voisivat olla riippuvuuksista vapaita loppuikänsä
"tiedän että on alkoholisteja jotka eivät koskaan raitistu omin voimin"
Niin tiedän minäkin - he ovat niitä, jotka eivät ole valmiita luopumaan alkoholin (vähäisistä) hyvistä vaikutuksista, vaikka se merkitsisi kuolemaa.
"Minä siis en syötä mitään "hömppäterapiaa" vaan koetan auttaa ilman minkäänlaista palkkiopyydettä"
Jos käyt esimerkiksi päihdehuollon kuntoutumisyksiköissä "levittämässä sanomaa", niin kyllä syötät hömppäterapiaa.
"Huom. minua ei ole aivopesty aa:ssa"
Aivopestyt väittävät aina näin. Lisäksi sensuurisi "yhden totuuden puolesta" puhuu väitettäsi vastaan.
"Vastaan jo etukäteen kysymykseesi jonka toden näköisesti olisit esittänyt. "pystytkö myöntämään että ohjelma voi olla jopa hengenvaarallinen ""
Tuo on Milnen vakiokysymys, ei minun. Olen tosin samaa mieltä hänen kanssaan (ja monien tutkijoiden) siitä, että AA on monelle hengenvaarallinen. Sen vuotuinen kuolleisuusprosentti on korkeampi kuin muissa hoitomuodoissa tai jopa HOITAMATTA JÄTTÄMISESSÄ! Tästä on tieteelliset todisteet, jotka itse asiassa on kerännyt AA:n tarmokas puolestapuhuja professori Vaillant. Annan taas linkin tarvittaessa.
"Hyvää lauantai illan jatkoa itse kullekkin."
Samoin minulta.Ja sitten saa riittää. Joillekkin ihmisille tulee hyvä ja tasapainoinen olo esim. ulkoilusta, niin minullekkin mutta saan tuon hyvän olon myös aa-ryhmästä, katsos kun sellaista ihmistä tuskin on olemassakaan jolla ei joskus olisi murheita, niistä keskusteleminen hyvässä seurassa on erittäin hyvää terapiaa, en tarkoita tällä sitä että minulla olisi joka viikko niin suuret murheet että minun pitäisi sen vuoksi mennä ryhmään, katsos kun siellä voi olla jokin muu joka haluaa puhua, yksin puhuminen ei paljon asiaa auta. Viinanhimo: Ehkä suurin pelko on minulla se että minulle palaisi joskus tuo viinanhimo joka meinasi tappaa minut aikoinaan, kun käyn ryhmässä tuota himoa ei pääse syntymään. Saan itse päättää haluanko mennä ryhmään vai en? Haluan jo pelkästään sen vuoksi että ryhmä elää, jos näet tämän riippuvuutena niin saat nähdä sen sellaisena aivan vapaasti :))
On totta että ratkaisu alkoholin suhteen tehdään omassa ajatusmaailmassa, niin tein minäkin muttakun omat voimat eivät riittäneet niin hain apua ja sain sitä, Jumalan kiitos! ( ärsytääkö? ) Jos ärsyttää niin eiköhän se ole minun henkilökohtainen asia jos uskon Jumalaan kuten myös siihen että Jumala johdatti minut aa:han. Pitää lisätä ettei unohdu, ryhmässämme on Jumalan kieltäjiä, heillä on täysi oikeus siihen.
En levitä sanomaa mihinkään päihdehuoltoon, sairaalaan, a-klinikalle tms. Minun etunimeni ja puh. numeroni on siellä jos joku on kiinnostunut aa:sta. Huom. Olen ollut terapiassa päihdehuollossa, he itse kysyivät, saako minun puh. numeron antaa sellaiselle asiakkaalle joka mahdollisesti olisi kiinnostunut aa:sta, vastaukseni oli valmis sekunnissa, tottakai. En minä ole niin itsekäs tai omahyväinen että haluaisin pitää salassa sen että tällainenkin mahdollisuus on olemassa kuin aa.
Noille sun kuolleisuus prosenteille (sori) en voi kuin nauraa, aa on toiminut 70 vuotta eli näin ihan ilman mitään tutkittuja tilastoja voin vakuuttaa sinulle että aa:n avulla raitistuneita on tuon 70 vuoden aikana enemmän kuin koko Suomen asukasluku koska jäsenmäärä on tällä hetkellä n.2-2,5 miljoona jäsentä, kenelläkään ei ole 70 vuoden raittiutta eli uuttakin sukupolvea on jo mahtunut mukaan kuten minäkin. Joo nyt saa riitää mun osalta, ja kuten aikasemmassakin viestissä kirjoitin yritän vastata asiallisesti, tämän asiallisemmin en osaa vastata, tarkoitukseni ei ole loukata sinua mutta pystytkö rehellisesti kertomaan sen että elätkö rauhallista ja tasapainoista raitista elämää? Tiedätkö sinä mitä raittiudella tarkoitetaan ja mitä se pitää sisällään? Jos et kehtaa palstalle vastata niin [email protected]. Jep nyt tyydyn seuraamaan sivusta tätä ketjua, pysytelkää asialinjalla niin viestit pysyy ketjussa ( tämä oli siis tarkoitettu kaikille )raitis kirjoitti:
Ja sitten saa riittää. Joillekkin ihmisille tulee hyvä ja tasapainoinen olo esim. ulkoilusta, niin minullekkin mutta saan tuon hyvän olon myös aa-ryhmästä, katsos kun sellaista ihmistä tuskin on olemassakaan jolla ei joskus olisi murheita, niistä keskusteleminen hyvässä seurassa on erittäin hyvää terapiaa, en tarkoita tällä sitä että minulla olisi joka viikko niin suuret murheet että minun pitäisi sen vuoksi mennä ryhmään, katsos kun siellä voi olla jokin muu joka haluaa puhua, yksin puhuminen ei paljon asiaa auta. Viinanhimo: Ehkä suurin pelko on minulla se että minulle palaisi joskus tuo viinanhimo joka meinasi tappaa minut aikoinaan, kun käyn ryhmässä tuota himoa ei pääse syntymään. Saan itse päättää haluanko mennä ryhmään vai en? Haluan jo pelkästään sen vuoksi että ryhmä elää, jos näet tämän riippuvuutena niin saat nähdä sen sellaisena aivan vapaasti :))
On totta että ratkaisu alkoholin suhteen tehdään omassa ajatusmaailmassa, niin tein minäkin muttakun omat voimat eivät riittäneet niin hain apua ja sain sitä, Jumalan kiitos! ( ärsytääkö? ) Jos ärsyttää niin eiköhän se ole minun henkilökohtainen asia jos uskon Jumalaan kuten myös siihen että Jumala johdatti minut aa:han. Pitää lisätä ettei unohdu, ryhmässämme on Jumalan kieltäjiä, heillä on täysi oikeus siihen.
En levitä sanomaa mihinkään päihdehuoltoon, sairaalaan, a-klinikalle tms. Minun etunimeni ja puh. numeroni on siellä jos joku on kiinnostunut aa:sta. Huom. Olen ollut terapiassa päihdehuollossa, he itse kysyivät, saako minun puh. numeron antaa sellaiselle asiakkaalle joka mahdollisesti olisi kiinnostunut aa:sta, vastaukseni oli valmis sekunnissa, tottakai. En minä ole niin itsekäs tai omahyväinen että haluaisin pitää salassa sen että tällainenkin mahdollisuus on olemassa kuin aa.
Noille sun kuolleisuus prosenteille (sori) en voi kuin nauraa, aa on toiminut 70 vuotta eli näin ihan ilman mitään tutkittuja tilastoja voin vakuuttaa sinulle että aa:n avulla raitistuneita on tuon 70 vuoden aikana enemmän kuin koko Suomen asukasluku koska jäsenmäärä on tällä hetkellä n.2-2,5 miljoona jäsentä, kenelläkään ei ole 70 vuoden raittiutta eli uuttakin sukupolvea on jo mahtunut mukaan kuten minäkin. Joo nyt saa riitää mun osalta, ja kuten aikasemmassakin viestissä kirjoitin yritän vastata asiallisesti, tämän asiallisemmin en osaa vastata, tarkoitukseni ei ole loukata sinua mutta pystytkö rehellisesti kertomaan sen että elätkö rauhallista ja tasapainoista raitista elämää? Tiedätkö sinä mitä raittiudella tarkoitetaan ja mitä se pitää sisällään? Jos et kehtaa palstalle vastata niin [email protected]. Jep nyt tyydyn seuraamaan sivusta tätä ketjua, pysytelkää asialinjalla niin viestit pysyy ketjussa ( tämä oli siis tarkoitettu kaikille )6.8 2002 vastasin :)
- tällaistakin
Siksi, että he ovat nielaisseet kaupallisten ja ei-kaupallisten järjestöjen koukun ja kohonkin ja luulevat tarvitsevansa jotain hömppäterapiaa. Siksi, että he eivät tiedä voimattomuusopin olevan väärä, eivätkä luota voimiinsa. Siksi, että motivaatio lopettamiseen ei ole tarpeeksi suuri.Joka sopii oikein hyvin sinun kirjoituksiisi [Riitoja voi myös välttää jättämällä provosoivat viestit kokonaan huomiotta. Provosoija on henkilö, joka haluaa herättää riitoja ja hämmennystä palstalla. Hän myös janoaa toisten käyttäjien huomiota ja vastaukset hänen viesteihinsä vain ruokkivat provosoijan mielihyvää.} ja tätähän sinä haluat
- Pantavaa
tällaistakin kirjoitti:
Joka sopii oikein hyvin sinun kirjoituksiisi [Riitoja voi myös välttää jättämällä provosoivat viestit kokonaan huomiotta. Provosoija on henkilö, joka haluaa herättää riitoja ja hämmennystä palstalla. Hän myös janoaa toisten käyttäjien huomiota ja vastaukset hänen viesteihinsä vain ruokkivat provosoijan mielihyvää.} ja tätähän sinä haluat
on myös se jonka lähes jokainen juttujasi lukiessa on huomannut että vastaat itse itsellesi eri nimimerkillä miksi?
- AgenttiOranssi
raitis kirjoitti:
Ja sitten saa riittää. Joillekkin ihmisille tulee hyvä ja tasapainoinen olo esim. ulkoilusta, niin minullekkin mutta saan tuon hyvän olon myös aa-ryhmästä, katsos kun sellaista ihmistä tuskin on olemassakaan jolla ei joskus olisi murheita, niistä keskusteleminen hyvässä seurassa on erittäin hyvää terapiaa, en tarkoita tällä sitä että minulla olisi joka viikko niin suuret murheet että minun pitäisi sen vuoksi mennä ryhmään, katsos kun siellä voi olla jokin muu joka haluaa puhua, yksin puhuminen ei paljon asiaa auta. Viinanhimo: Ehkä suurin pelko on minulla se että minulle palaisi joskus tuo viinanhimo joka meinasi tappaa minut aikoinaan, kun käyn ryhmässä tuota himoa ei pääse syntymään. Saan itse päättää haluanko mennä ryhmään vai en? Haluan jo pelkästään sen vuoksi että ryhmä elää, jos näet tämän riippuvuutena niin saat nähdä sen sellaisena aivan vapaasti :))
Noille sun kuolleisuus prosenteille (sori) en voi kuin nauraa, aa on toiminut 70 vuotta eli näin ihan ilman mitään tutkittuja tilastoja voin vakuuttaa sinulle että aa:n avulla raitistuneita on tuon 70 vuoden aikana enemmän kuin koko Suomen asukasluku koska jäsenmäärä on tällä hetkellä n.2-2,5 miljoona jäsentä, kenelläkään ei ole 70 vuoden raittiutta eli uuttakin sukupolvea on jo mahtunut mukaan kuten minäkin. Joo nyt saa riitää mun osalta, ja kuten aikasemmassakin viestissä kirjoitin yritän vastata asiallisesti, tämän asiallisemmin en osaa vastata, tarkoitukseni ei ole loukata sinua mutta pystytkö rehellisesti kertomaan sen että elätkö rauhallista ja tasapainoista raitista elämää? Tiedätkö sinä mitä raittiudella tarkoitetaan ja mitä se pitää sisällään? Jos et kehtaa palstalle vastata niin [email protected]. Jep nyt tyydyn seuraamaan sivusta tätä ketjua, pysytelkää asialinjalla niin viestit pysyy ketjussa ( tämä oli siis tarkoitettu kaikille )" muttakun omat voimat eivät riittäneet niin hain apua ja sain sitä, Jumalan kiitos! ( ärsytääkö? )"
Ei ärsytä. Miksi pitäisi? Minulla ei ole mitään Jumalaa tai edes uskontoa vastaan, kunhan se on terveellä pohjalla. En ole ateisti.
"En levitä sanomaa mihinkään päihdehuoltoon, sairaalaan, a-klinikalle tms."
No sehän hyvä. Minun AA-tuttuni käy katkolla levittämässä sanaa oma-aloitteisesti.
"Noille sun kuolleisuus prosenteille (sori) en voi kuin nauraa"
Naura pois. Professori Vaillant, joka yritti todistaa AA:n tehokkuuden, ei nauranut, vaan kauhistui, kuten hän tutkimuksessaankin totesi.
"pystytkö rehellisesti kertomaan sen että elätkö rauhallista ja tasapainoista raitista elämää?"
Kylläpä vain. Selkä on tosin vähän reistaillut.
"Tiedätkö sinä mitä raittiudella tarkoitetaan ja mitä se pitää sisällään?"
Tiedänhän minä toki. Tosin raittiudesta, kuten alkoholismistakin, on olemassa monta määritelmää. - AgenttiOranssi
Pantavaa kirjoitti:
on myös se jonka lähes jokainen juttujasi lukiessa on huomannut että vastaat itse itsellesi eri nimimerkillä miksi?
Ja edelleen luulen, että tuollaisia joutavanpäiväisiä heittoja tekevät juuri ne, jotka itse kirjoittelevat tänne usealla nimmarilla.
- minä vastasin!
Ja edelleen luulen, että tuollaisia joutavanpäiväisiä heittoja tekevät juuri ne, jotka itse kirjoittelevat tänne usealla nimmarilla.
En ymmärrä miksi väitetään Agentin vastailevan omiin viesteihinsä, minä olen kyllä ainakin yhteen vastannut. Mahtaa vain olla joidenkin vaikea tajuta sitä että tällä palstalla todellakin liikkuu porukkaa jotka ovat asioista Agentin kanssa samaa mieltä..
- sAAmari
Siksi, että he ovat nielaisseet kaupallisten ja ei-kaupallisten järjestöjen koukun ja kohonkin ja luulevat tarvitsevansa jotain hömppäterapiaa. Siksi, että he eivät tiedä voimattomuusopin olevan väärä, eivätkä luota voimiinsa. Siksi, että motivaatio lopettamiseen ei ole tarpeeksi suuri.yleisellä tasolla:
Minkä verran yleisesti ottaen uskot vertaistuen mahdollisuuksiin (jos ei nyt puhuta AA:sta vaan vertaistuesta yleisesti, esimerkiksi mt-kuntoutujien tai syövästä toipuvien tai äskettäin äidiksi tulleiden vertaistukiryhmistä)? Tunnet varmaan esimerkiksi Yalomin ryhmäterapeuttiset faktorit; onko hän mielestäsi ihan hakoteillä väittäessään, että ko. tekijät vaikuttavat ryhmässä ja aikaansaavat toipumista, ja että ainakin osa niistä edellyttää nimenomaan VERTAIStukea? - AgenttiOranssi
sAAmari kirjoitti:
yleisellä tasolla:
Minkä verran yleisesti ottaen uskot vertaistuen mahdollisuuksiin (jos ei nyt puhuta AA:sta vaan vertaistuesta yleisesti, esimerkiksi mt-kuntoutujien tai syövästä toipuvien tai äskettäin äidiksi tulleiden vertaistukiryhmistä)? Tunnet varmaan esimerkiksi Yalomin ryhmäterapeuttiset faktorit; onko hän mielestäsi ihan hakoteillä väittäessään, että ko. tekijät vaikuttavat ryhmässä ja aikaansaavat toipumista, ja että ainakin osa niistä edellyttää nimenomaan VERTAIStukea?Minulla ei ole kerrassaan mitään vertaistukea vastaan - pidän sitä hyvinkin hyödyllisenä. Olen useaan otteeseen maininnut SMARTin. Se on nimensä mukaisesti fiksua vertaistukea, jossa kukaan ei uskottele sinulle tapahtuvan jotain pahaa, mikäli jäät pois. Kukaan ei sitouta tai edes yritä sitouttaa ketään loppuiäksi ryhmäriippuvuuteen.
Vertaistuki on hyvä asia, uskomuslääkintä huono. AA kuuluu jälkimmäiseen.
Irvin Yalomista en tiennytkään mitään ennen tätä, mutta uteliaana aloin tietysti tutkia... - tähän väliin
Minulla ei ole kerrassaan mitään vertaistukea vastaan - pidän sitä hyvinkin hyödyllisenä. Olen useaan otteeseen maininnut SMARTin. Se on nimensä mukaisesti fiksua vertaistukea, jossa kukaan ei uskottele sinulle tapahtuvan jotain pahaa, mikäli jäät pois. Kukaan ei sitouta tai edes yritä sitouttaa ketään loppuiäksi ryhmäriippuvuuteen.
Vertaistuki on hyvä asia, uskomuslääkintä huono. AA kuuluu jälkimmäiseen.
Irvin Yalomista en tiennytkään mitään ennen tätä, mutta uteliaana aloin tietysti tutkia...Kehasen tähän väliin hieman Smartin keskustelusivuja. On uskomattoman suvaitsevaa ja rakentavaa, silti värikästä, jopa AA jossain määrin mukana. Osana kokonaisuutta. Viihdyn pelkkänä lukijana mainiosti. Vapauttavaa ja kiinnostavaa. Antaa toivoa ja perspektiiviä elämään.
Sääli että on vain englanniksi. - kielen taitoni
tähän väliin kirjoitti:
Kehasen tähän väliin hieman Smartin keskustelusivuja. On uskomattoman suvaitsevaa ja rakentavaa, silti värikästä, jopa AA jossain määrin mukana. Osana kokonaisuutta. Viihdyn pelkkänä lukijana mainiosti. Vapauttavaa ja kiinnostavaa. Antaa toivoa ja perspektiiviä elämään.
Sääli että on vain englanniksi.ei riitä Smarttiin. Onneksi pääkaupunkiseudulla on paljon suomenkielisiä AA-ryhmiä.
- Byuahahahaaahaaaa!
raitis kirjoitti:
Noille sun kuolleisuus prosenteille (sori) en voi kuin nauraa, aa on toiminut 70 vuotta eli näin ihan ilman mitään tutkittuja tilastoja voin vakuuttaa sinulle että aa:n avulla raitistuneita on tuon 70 vuoden aikana enemmän kuin koko Suomen asukasluku koska jäsenmäärä on tällä hetkellä n.2-2,5 miljoona jäsentä, kenelläkään ei ole 70 vuoden raittiutta eli uuttakin sukupolvea on jo mahtunut mukaan kuten minäkin. Joo nyt saa riitää mun osalta, ja kuten aikasemmassakin viestissä kirjoitin yritän vastata asiallisesti, tämän asiallisemmin en osaa vastata, tarkoitukseni ei ole loukata sinua mutta pystytkö rehellisesti kertomaan sen että elätkö rauhallista ja tasapainoista raitista elämää? Tiedätkö sinä mitä raittiudella tarkoitetaan ja mitä se pitää sisällään? Jos et kehtaa palstalle vastata niin [email protected]. Jep nyt tyydyn seuraamaan sivusta tätä ketjua, pysytelkää asialinjalla niin viestit pysyy ketjussa ( tämä oli siis tarkoitettu kaikille )hahahaahaaa
lue nyt itekkin, ja kato väärennetyt päiväyksesi, aloitus tehty viis vuotta komenttisi jälkeen :DD
http://mina.suomi24.fi/raitis
[email protected]. - Turha kadehtia ..heh
Täyttääkö tauti sairauden kriteerit ? ilmeisesti täyttää jonkin asteiseisen mielisairauden tunnusmerkit. Näyttäisi siltä, että kemialliset muutokset aivosoluissa saavat aikaan vakavaa riippuvuutta joka on omaansa mielisairautta. Alkoholihan on voimakas liuotin ja hermomyrkky, sen aiheuttamista vaivoista on vaikea päästä eroon.
Onhan moni muukin valtaväestön tavoista poikkeava käyttäytyminen luokiteltu sairaudeksi.
Asia on sosiaalipoliittinen siten, että ei voida hoitaa, jos ei ole sairas.
Kun ihminen toteaa olevansa sairas, kynnys avun hakemiseen madaltuu ja motivaatio hoidon aloittamiseen kasvaa.
Tämähän vaihe voi viedä pelkästään vuosia. Alkoholismi ei johdu luonteesta, alkoholismi luo heikkoluonteisuuden käytön suhteen.
- crocoodiile
Itse en ole myöskään ymmärtänyt sitä että jos alkoholismi on sairaus, niin miksei nikotinismi ole?
"JOS alkoholismi olisi sairaus niin tuskin yksikään "parantuisi" siitä menemällä johonkin hömppäkokouksiin ns. vertaistukea saamaan!"
Voihan masennuksestakin(joka on sairaus) parantua puhumalla? Ilmiö on varmasti sama kaikissa psykologisissa sairauksissa, ehkä alkoholismikin on siellä suunnalla oleva sairaus..?- kokemusta.
Alkoholin juomisen lopetin 7v.sitten,ja tupakoinnin 35v.jälkeen.Päätin että riitti ja parempi näin.
- täälläkin
kokemusta. kirjoitti:
Alkoholin juomisen lopetin 7v.sitten,ja tupakoinnin 35v.jälkeen.Päätin että riitti ja parempi näin.
Poltin myös vuosikaudet enemmän tai vähemmän ja sitten vaan lopetin ilman mitään nicoretteja. Vuosia sitten myös viina karkaili aika lailla käsistä, putkettelin aika useasti ja tuli kaikenlaista ongelmaa ja paska fiilis. Lopetin sitten senkin ilman mitään sen kummempaa numeroa. Tai oikeestaan päätin suhtautua koko viinaan toisella tapaa. Juon edelleenkin joskus jotain mutta vain vähän eli se ei ole enää mikään ongelma. Kyllä mäkin oon aika samaa mieltä tosta että paljon noi molemmat on asennoitumiskysymyksiä. Aika turhaa on kokoustaa ja kuunnella alkoholiongelmaisten juttuja vuositolkulla, eihän siitä viina-ajattelusta pääse niin koskaan eroon. Kun sen päätöksen tekee itse niin on paljo vapaampi.
- käynyt
täälläkin kirjoitti:
Poltin myös vuosikaudet enemmän tai vähemmän ja sitten vaan lopetin ilman mitään nicoretteja. Vuosia sitten myös viina karkaili aika lailla käsistä, putkettelin aika useasti ja tuli kaikenlaista ongelmaa ja paska fiilis. Lopetin sitten senkin ilman mitään sen kummempaa numeroa. Tai oikeestaan päätin suhtautua koko viinaan toisella tapaa. Juon edelleenkin joskus jotain mutta vain vähän eli se ei ole enää mikään ongelma. Kyllä mäkin oon aika samaa mieltä tosta että paljon noi molemmat on asennoitumiskysymyksiä. Aika turhaa on kokoustaa ja kuunnella alkoholiongelmaisten juttuja vuositolkulla, eihän siitä viina-ajattelusta pääse niin koskaan eroon. Kun sen päätöksen tekee itse niin on paljo vapaampi.
mielessä sellainen että nämä vuositolkulla kokuksissa (kuten mainitsit) käyvät henkilöt saattaisivat olla mukana sen vuoksi että haluavat auttaa uusia tulokkaita. Haluavat antaa toiselle sitä tukea mitä ovat itse aikoinaan saaneet.
- sAAmari
nikotiiniriippuvuus ei ole sairaus??
http://www.terveysportti.fi/pls/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=hoi40020 - crocoodiile
sAAmari kirjoitti:
nikotiiniriippuvuus ei ole sairaus??
http://www.terveysportti.fi/pls/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=hoi40020Onhan se sitten nimetty sairaudeksi, minä vain en ollut koskaan kuullut että joku olisi sanonut sitä sairaudeksi :D
Hyvä linkki btw. Tänks.
- ....
tässä maailmassa, jonka voi hoitaa omallakin päätöksellä yksinkertaisesti lopettamalla juominen.
Sairaus-käsite on juopoille niin lohdullinen, kun voi vedota siihen, ikäänkuin itsellä ei olisi osaa eikä arpaa "sairauden" puhkeamiseen.
"Olen sairas, tarvitsen hoitoa ja apua"
Sairaus-ajatus on niin kätevä psykologisesti, koska se siirtää vastuuta juopolta pois. "Sairaus on syyllinen, en minä"
Senpä vuoksi niin nyky- kuin ex-juopotkin kiivaasti pitävät kiinni sairaus-käsitteestä, vedoten jopa WHO:hon.
Ei se minustakaan mikään sairaus ole, vaan puhtaasti itse hankittu riippuvuus.
Tv. nykyjuoppo silmät auki.- sanua
sairasta sakkia?
Korkki kiinni siinä se on.
Asennekysymys, aivan kuin joku jo sanoikin.
-samalla mottivilla tupakkakin loppui.
pitävät ihme haloota tupakankin lopettamisesta, ihmiset tulevat väärään luuloon ja pelkäävät lopettaa, kun on keksitty että tulee kovat vieroitus oireet ei juma ja kaiken maailman purukumit ynnä muut.
eipähän alkoholisteillekaan anneta katkolla koskenkorva ryypyä, mutta tupakoitsijoille tyrkytetään nokotiinia josta koitetaan päästä eroon ei kun maailma on rahanahneita täynnä oikeaa apua on vaikea hahmottaa kaikenmaailamn rahankerääjien seasta. - väärässä
Olet täysin väärässä. On paljon sairauksia, joiden oireet voi poistaa omalla toiminnalla. Esimerkiksi keliakia ei oireile, ellei syö tiettyjä viljatuotteita. Se ei tarkoita, etteikö se olisi sairaus.
- korjauksia
"Ei se minustakaan mikään sairaus ole, vaan puhtaasti itse hankittu riippuvuus. "
Riippuvuudet ovat nykylääketieteessä sairauksia, joten virkkeesi on yksinkertaisesti absurdi.
Itse hankitut sairaudet eivät ole sen vähempää sairauksia kuin muutkaan sairaudet. Hyvin monet sairaudet ovat osittain tai kokonaan omien elämäntapojen kautta hankittuja.
- vee-e
"Miksi ryyppäämisestä tehdään väen vängällä sairaus?"
noh. laita postia YH:hon, siellä on WHO-järjestö. ovat sen siellä(kin) määritelleet. josko muutosta tulisi ?
" Uskon myös että tälläkin palstalla moni vain uskottelee itsellensä olevansa tai olleensa sairas: "en voi asialle yksin mitään koska olen sairas". Täyttä hölynpölyä."
on ja ei. ristiriitainen ja itsensä osin kumoava mielipide.
vastuu juomisen lopettamisesta on vain juomarilla itsellään. sen on moni palstalla kirjoittava uskonut ja tehnyt ainoan oikean päätöksen. - sAAmari
edes hieman tehnyt taustatutkimusta niin tietäisit, että sairausluokituksissa puhutaan nimenomaan alkoholiRIIPPUVUUSoireyhtymästä.
Mutta tällä palstallahan argumentin perusteeksi riittävät sanat "Olen vakaasti sitä mieltä että".
Muuten, olen sitä mieltä että Karthago on hävitettävä. - Oolofi
En osaa käyttää lääkäritermejä, mutta alkoholi aiheuttaa aivoihin aiheuttaen mielihyvää ja totuttaa aivot siihen, joten jos viinan saanti lakkaa, alkaa masennus ja viinaa olisi saatava lisää. Tässä yksinkertaistettuna oma näkemykseni.
- Aina Holi
Todella mainiota, sillä sinä et ole alkoholisti ja se on hyvä asia. Sinulle tulee nyt hyvä olo ja olet sen arvoinen, mutta on meitäkin, joille päihdeongelma on todellisuutta ja jokapäiväistä taistelua ja tuntuu ihan voittajalta jokainen selvä päivä.
Elät aivan ihanaa elämää ja nauti siitä! - ja voita päälle
yleensä juova juoppo on jo ennen juomisen aloittamistaan jollain muulla tapaa sairas. Viina sitten laitaa ne piilosairaudet kukkimaan. Ja kun juoppo juo pitkääm tulee riippuvuuus.
Ikävin asia mitä täälläkin näkee on se että kun aikanas on juonut tai juo edelleen niin piiloudutaan näiden "sairauksien" taakse.
Tämä palsta on hyvä esimerkki juopoista jotka tiedostavat ongelmansa mutta siltu juovat...sairauttako?...pah, se on TYHMYYTTÄ.- klauström
Tämä palsta on hyvä esimerkki alkoholisteista, jotka tiedostavat ongelmansa ja ovat siksi raittiina.
Näinhän sinun oli tarkoitus kirjoittaa, vai kuinka.
- täysin väärässä
Tupakkariippuvuus luokitellaan nykypäivänä sairaudeksi, kuten alkoholismikin.
- Nälkä kasvaa syödessä
Alkoholin käyttämisellä on masennuksen eli depressiota hoitava vaikutus, mutta liiallinen alkoholin nauttiminen aiheuttaa serotoniini hormooni tason alentumista mielialaan, ja sen vajaus voi ilmetä (irvokkaana oravanpyöränä alkoholismina) alakulona, apatiana, masennuksena ja kroonisena väsymyksenä. Serotoniinin puute voi aiheuttaa impulsiivista ja väkivaltaista käytöstä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Masennus
Alkoholismi on jo aivosairaus.
http://www.tyoterveyskirjasto.fi/tyoterveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=aja00150
http://www.paihdelinkki.fi/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=print_topic;f=3;t=000647
Mitä tulisi tietää psyykenlääkkeistä?
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lmh00010
Masennus ja serotoniiniselektiiviset lääkkeet.
http://www.tukiasema.net/teemat/artikkeli.asp?docID=348- Vikavirta:-
Potkut ja työttömyys palstalla käsiteltiin samaista asiaa.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000021&posting=22000000029114581
- Epäluuloisuus
Tieto lisää ymmärrystä! ei kuulopuheet.
- itse aloin hipiksi
Käytin alkoholia monta vuotta suht. runsaasti.
Sitten alkoi sekoilu huumeisiin. Sitä lystiä ei kestänyt kauan.
Ei napannut, liian ronskia ja rikollista joten palasin perus juopoksi. Hoidin työni edelleen, mutta olin onneton ja masentunut.
Tajusin kaiken johtuvan viinasta. Ajattelin AA.kerhoa. No tutkiskelin asioita ei napannut. ärsytti se jumalasta vouhkaaminen ja muu.
Samaten ne ihmiset oli jotenkin erilaisia. Kapea katseisia ja jonnekin jumittuneita. Ikäänkuin ryvettyneitä ja luovuttaneita reppanoita.
Joten lopetin juomisen omin avuin. No todellisuus oli aika hankalaa. Kun tajusi mitä on ja tajusi kuvitelleensa, ettei muut sitä tajua.
Joten jotain piti kehittää tilalle jotta kasvonsa "säilyttäisi" joten jatkoin kevyellä linjalla olemalla hippi.
Pukeutumalla hieman erikoisesti harrastamalla taiteita. Silloin se boheemielämä on sallittua, kun on olevinaan taiteilija.
Voi joskus jopa ottaa lasin viiniä.
Eikä se napsahda enää ryyppy päälle, kun itseensä on sen oman imagonsa ajanut, että voi olla hullu selvinpäinkin, eikä tarvitse esittää mitään "raitistunutta". Ja olla koko ajan varpaillaan, siitä mitä muut ajattelee? olenkohan outo? Ja jäykistellä sitten.
Itse olen persoonallani sitä mitä ulos tulee. Siinä varmasti näkyy myös se alkoholin ja huumeiden käyttö.
Mutta kun vain selkä suorana ja ylpeänä kantaa sen kaikein ja oppineena "paremmaksi" kuin muut siitä kaikeista. Itse olen ainakin ylpeä silti elämästäni, kokisin sen AA touhun jonkinlaisena nöyristelynä jos siihen olsin lähtenyt.
Se olisi varmaan vaikeuttanut juomisen lopettamista se nöyrtyminen.
Mutta ymmärrän hyvin niitä joille se nöyrtyminen on se viimeinen vaihtoehto päästä viinasta.
Ei se ketään sen huonommaksi silti tee. Enkä näe asiaa niin, että he olisivat jotenkin alempaa deekukastia kuin ne jotka on muuten selvinneet.
Tiedä vaikka monella olisi onnellisempa elämä nyt kuin itsellä joka muita teitä raitistui ryyppäämisestä.- suvipäivikki
on ihmeellisiä käsityksiä aa:sta ja sen vaikutuksista, toipumisesta,sairaudesta,hömppäkokouksista yms. lieneekö tällä keskustelupalstalla oikeita alkoholisteja ollenkaan, kun tähän vaikeaan riippuvuusongelmaan suhtaudutaan ikäänkuin vähätellen. Kun pääsin aa:han oli oman pohjani alkoholin juomisella jo saavuttanut, olin menettänyt juomisellani perheeni, melkein työpaikkani ja kaikki mikä oli minulle tärkeätä.halusin päästä Kalliolan myllyhoitoon ja tutustuin aa - ryhmiin sitä kautta ja se oli minulle onni.en ole vielä törmännyt kohdallani ketään joka olisi katunut elämäntapamuutosta ja aa:ssa olemistaan, kyllä se niin paljon muuttaa elämää ja vain minä olen se joka siinä tekee jalkatyön ja omalla toiminnallani auttan itseäni ja muita.Olet ehkä sekoittanut nöyristelyn ja nöyryyden, kun olin aina ollut minä itte tyyppiä, minulle kaikki ja heti tyyliin aloin pikkuhiljaa ymmärtämään että minun täytyisi muuttua ja nöyrtyä tosiasian edessä että olen alkoholisti ja vain juomalla minusta tuli alkoholisti.Kun olin ollut pari vuotta raittiina aloin opiskelemaan ja valmistuin hyvään ammattiin,kolmee vuotta raittiina entinen mieheni astui elämääni uudelleen ja menimme naimisiin, minä olen onnellinen joka päivä olen kiitollinen että olen raittiina ja minulla on mielenrauha,saan käydä ryhmissä joskus on ilo saada viedä uusi tulokas ryhmään ja katsoa miten hän vähitellen kasvaa raittiudessaan.En ole tullut uskoon, minulla on oma käsitys hengellisyydestä ja se riittää.katsokaa hieman itseenne ennenkuin alatte arvostelemaan tapoja millä joku on raitistunut.Sillä elämä on niin monipuolista ja ihmisiäkin erilaisia että vain hyväksymällä itsenne voitte elää vapaata elämää.Toivon kaikille addiktioista kärsiville ja kaikille muillekin vapautumista itsenne orjuudesta ja oikeata suhtautumista lähimmäisiinne.
- pullo päivässä.
Se kuka ja miksi lienee luokitellut alkoholismin sairaudeksi, sitä en tiedä. Se nyt kuitenkin on nykyisellään sairaus.
Tupakointiin vertaaminen on siitä kohti ontuvaa että tupakointi aiheuttaa sairauksia (syöpää jne.) mutta alkoholismi lasketaan ilman siitä aiheutuneita sairauksia itsessään sairaudeksi.
En erityisemmin tunne huumeasioita. Käsittääkseni vakavammat huumeaddiktiot lasketaan myöskin sairauksiksi. Korjatkoon joku joka todellakin tietää asioista tarkemmin.
Alkoholismi on muuten parannettavissa oleva sairaus. Se nyt tavallaan se ja sama miten siitä parantuu. Mutta mahdollista se on.
Hömppäkokouksissa ei ole ilmeisesti tarkoituskaan parantua, käyttävät retoriikkaa sitoakseen jäsenistön piireihinsä. Puhuvat "toipumisesta". Periaatteessa sana on synonyymi parantumiselle. Puhutaanhan mistä tahansa sairaudesta niin paranemisvaihetta kutsutaan toipumiseksi. Sitä miksi jotkut eivät salli sairaudeksi luokitellusta taudista parantumista on sinällään mysteeri. Ainoa selitys lienee juuri tuo jäsenmäärän kasvattaminen ja sitouttaminen.
Se on totta että juopottelu on itsehankittu ongelma. Mutta siihen kai vaikuttaa niin monui muukin seikka. Ulkopuoliset tekijät eivät välttämättä ole edesauttavia sitä vältellessä. Vanha sanontahan on " hermosavut". Tupakoija stressaantuessaan hakee lohtua tai jotain tupakasta. Alkoholisti viinasta. Tupakalla ei kaiketi ole stressinsietokykyä vähentäviä ominaisuuksia, tupakkaa käytetään lievänä huumaavana aineena stressin "hoitoon". Viina vähentää stressinsietokykyä. Ja sitä jos käyttää stressin vähentämiseen ollaankin melkoisessa kierteessä.
Niin, lääketietäässä varmaankin on edelleenkin paljon hölynpölyä. Mutta se on mitä se on. Siis tämän hetkisten määritysten mukaan alkoholismi on sairaus. Toisaalta vaikuttaa siltä että tupakointi tulee muuttumaan rikokseski vielä ajan oloon. Tavallaan on jo nytkin koska sitä koskevia rajoituksia on niin runsaasti. Olemme kokeilleet kieltolakia viinan suhteen. Ilmeisesti kieltolaki on tulossa tupakan suhteen myös aikanaan.... Vaikkei se ole sairaus.- torveilija 3.
Vakava huumeriippuvuus on varmasti sairaus jos mikä, kyllähän heroiiniriippuvaisen vieroitusoireet ovat hiukan toista luokkaa kuin juopon eikä niistä varmasti ilman sairaalaa selviä hengissä..
Tupakan ja alkon vertaaminen ei mielestäni ole ontuvaa, tulee kai nikotiinistakin riippuvaksi eikä viinanjuontikaan välttämättä aiheuta mitään erityisiä sairauksia paitsi sen riippuvuuden. Eli mielestäni ne ovat hyvinkin verrattavissa toisiinsa.
Hömppäkokousten sisältö on varmasti juuri kuvaamasi, "sairaudesta" ei ole tarkoituskaan "toipua" tai se toipuminen voi tapahtua vain jos niissä kokouksissa juoksee. Paine pysyä porukassa on varmaan kova ja henkilö uskoo retkahtavansa oitis jos siitä jää pois. - sAAmari
ei parane keliakiasta, mutta hän pysyy oireettomana oikealla ruokavaliolla. Jos hän syö viljaa, hän alkaa oireilla = sairastuu uudestaan. Sama juttu alkoholistilla: ilman alkoholia hän pysyy oireettomana, mutta hän ei ole parantunut sairaudestaan. Tästä ei toki olla yksimielisiä, on edelleen koulukuntia, jotka uskovat että alkoholiriippuvuusoireyhtymään sairastunutkin voi palata kohtuukäyttäjäksi, mutta henkilökohtaisesti kallistun uskomaan, että ei voi ja ennen kaikkea: miksi pitäisi?
Tuosta syytä en pidä itseäni parantuneena vaan toipuneena; minulla ei ole juomishimoa eikä alkoholin aiheuttamia haittoja, mutta uskon että muutokset elimistössäni (aivoissani) ovat pysyviä eli en ole parantunut. Johtopäätökseni/mielipiteeni eivät ole peräisin AA:sta, vaikka siellä ensi kerran parantumattoman sairauden käsitteeseen törmäsinkin. Ymmärrykseni sairauden luonteesta olen kuitenkin kehittänyt tutustumalla päihdelääketieteeseen niin hyvin kuin se maallikolle ylipäänsä on mahdollista. - .....
sAAmari kirjoitti:
ei parane keliakiasta, mutta hän pysyy oireettomana oikealla ruokavaliolla. Jos hän syö viljaa, hän alkaa oireilla = sairastuu uudestaan. Sama juttu alkoholistilla: ilman alkoholia hän pysyy oireettomana, mutta hän ei ole parantunut sairaudestaan. Tästä ei toki olla yksimielisiä, on edelleen koulukuntia, jotka uskovat että alkoholiriippuvuusoireyhtymään sairastunutkin voi palata kohtuukäyttäjäksi, mutta henkilökohtaisesti kallistun uskomaan, että ei voi ja ennen kaikkea: miksi pitäisi?
Tuosta syytä en pidä itseäni parantuneena vaan toipuneena; minulla ei ole juomishimoa eikä alkoholin aiheuttamia haittoja, mutta uskon että muutokset elimistössäni (aivoissani) ovat pysyviä eli en ole parantunut. Johtopäätökseni/mielipiteeni eivät ole peräisin AA:sta, vaikka siellä ensi kerran parantumattoman sairauden käsitteeseen törmäsinkin. Ymmärrykseni sairauden luonteesta olen kuitenkin kehittänyt tutustumalla päihdelääketieteeseen niin hyvin kuin se maallikolle ylipäänsä on mahdollista.http://www.tukiasema.net/teemat/artikkeli.asp?docID=27
http://www.keliakialiitto.fi/view/categories.asp?document_id=40
- Hullu saa olla, mutta ei ty...
Alkoholismi ei todellakaan ole sairaus, vaan opittu tapa. Jos pienestä pitäen katsot ja näet jonkukn juovan, niin onhan se ihme ettei siinä oma halu kokeiluun, tule jossain elämän vaiheessa mieleen.
Avokkini käyttää alkoholia välillä liiankin kanssa, eikä koskaan ole tullut mieleeni, että voisin häntä luokitella sairaaksi liikakäytön takia. Se vaatii jo pirun hyvää mielikuvitusta.
Ja sitä paitsi alkoholisteille kun lässytetään siitä sairaudesta, niin ne vain sen kustannuskella voivat juoda lisää puhtaalla omalla tunnolla, ku kerta ovat sairaita, niinhän lääkärikin määrää lääkkeet sairauteen kun sairauteen. Yksinkertaista logiikaa, mutta totta.- Uimone
Mikä selittää sen että hyvin elämässä menestynyt ihminen juo kaiken: ystävät, perheen, omaisuuden ja viimeisenä työpaikan.
Kenenkään selkäranka ei voi olla sellainen että luovuttaa kaiken.
Kyllä alkoholismi on sairaus.
Ainut hoito on hiekkahoito tai alkoholista luopuminen.
Monet vertaa alkoholismia allergiaan sillekään ei voi mitään muuta kuin välttää ainetta joka allergisoi. - .
Todella yksinkertaista "logiikkaa" tuo...
- Pelkkä riippuvuus
"Monet vertaa alkoholismia allergiaan sillekään ei voi mitään muuta kuin välttää ainetta joka allergisoi."
Mikä se sellainen allerginen reaktio on, joka aiheuttaa voimakkaan tarpeen ottaa lisää tätä aah niin ihanasti päihdyttävää, mutta petollista lientä. Jospa unohdettaisiin vertaukset allergiaan ja puhutaan alkoholismin yhteydessä vain alkoholinkäytön aiheuttamasta riippuvuudesta.- TaaviTiina
Alkoholistilla viina vaikuttaa aivojen kemiaan toisin kuin ei alkoholistilla.
Siten vertaisin alkoholismia keliakiaan, ilman "allergisoivaa ainetta" ei oireita ja normaalia elämää, mutta juodessa sairaus ilmenee hallitsemattomana juomisena.
Näitä asioita tutkitaan onneksi nykyään aika paljon esim. panimoteollisuuden lobbauksesta huolimatta.
Riippuvuus sinänsä on hyvin laaja aihepiiri enkä usko pystyvän selittämään sitä. - Alkoholimista eroon
TaaviTiina kirjoitti:
Alkoholistilla viina vaikuttaa aivojen kemiaan toisin kuin ei alkoholistilla.
Siten vertaisin alkoholismia keliakiaan, ilman "allergisoivaa ainetta" ei oireita ja normaalia elämää, mutta juodessa sairaus ilmenee hallitsemattomana juomisena.
Näitä asioita tutkitaan onneksi nykyään aika paljon esim. panimoteollisuuden lobbauksesta huolimatta.
Riippuvuus sinänsä on hyvin laaja aihepiiri enkä usko pystyvän selittämään sitä.Miksi ei sitten alkoholistien parantamiseen käytetä siedätyshoitoa, josta on todistetusti hyötyä allergikkojen hoidossa. Esim. yksi pullo kossua päivittäin vuoden ajan, niin eiköhän alkoholin allergisoiva vaikutus poistuisi tai ainakin olisi hyvin vähäinen. :D
- Bimme
Alkoholimista eroon kirjoitti:
Miksi ei sitten alkoholistien parantamiseen käytetä siedätyshoitoa, josta on todistetusti hyötyä allergikkojen hoidossa. Esim. yksi pullo kossua päivittäin vuoden ajan, niin eiköhän alkoholin allergisoiva vaikutus poistuisi tai ainakin olisi hyvin vähäinen. :D
Se olisikin hyvä vaihtoehto, valtio kustantaisi viinat ja tuloksena ihminen kyllästyisi ryyppäämiseen tai kuolisi pois rasittamatta terveydenhoitomenoja.
Ehkäpä joku voisi käyttämään kohtuudella.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k1544826On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole192119Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi351996Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä161859- 1101832
- 931668
Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma451333- 661188
- 1141133
Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6
Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka271083