Hei!
Altistuin vuosina 2002-2005 todella pahasti homeille omassa asunnossamme, jonka ostimme. Olimme asunnosta taistelemassa ihan hovioikeudessa asti neljän vuoden ajan. Kolme lastamme sairasteli jatkuvasti asunnossamme ja heillä oli jatkuva infektion estolääkitys. Allergiasairaalasta tuli mygologi ottamaan homenäytteitä kotoamme ja ne olivat todella pahojaa, vuoden 1995 jälkeen ei ollut yhtä pahoja homelajeja ja määriä löytynyt sisätiloista. Labran migroskoopit yms eivät edes pystyneet laskemaan paljon näytteissä oli kasvustoa, koska sitä oli niin runsaasti. Siellä oli myös pahoja sädesieni lajeja ja asumisterveys lain sallitut määrät ylittyivät jokaisen näytteen kohdalla kymmenillä ja sadoilla tuhansilla.... Olimme pitkiä aikoja lastemme kanssa allergiasairaalassa yms ja pojallemme joka oli silloin alle vuoden puhkesi paha astma. Itse myös oireilin mutta oireeni jäi huomiotta, kun kaikki energia meni oikeustaisteluun ja sairaiden lasten hoitoon.
Vuonna 2005 kolmannen lapsemme synnyttyä menin todella huonoon kuntoon ja kaikki oireet vahvistuivat... Olin aina väsynyt, olin tukkoinen, päätä särki, oli paljon kongnetiivisia oireita, jatkuvasti kipeä, nukuin huonosti, ilmestyi neurologisia oireita ja lihasheikkoutta yms yms. Oireille ei löytynyt syytä ja minut leimattiin masentuneeksi. Siitä alkoi lääkehelvetti. Kokeilin 2v aikana turhaan yli kymmentä masennuslääkettä. Lopulta jouduin niin pahaan kuntoon että yksityisen kautta pääsin Meilahden infektioklinikalle. Minulla oli mennyt omaisuus yksityisen puolen lääkäreihin kun kunnallisella ei uskottu oireita ja vain masennuslääkkeitä määrättiin.
Meilahden infektioklinikalla selvisi että minulla on paha home allergia, IgG4 puutos sekä krooninen väsymysoireyhtymä. Tämä homealtistus ja IgG puutos olivat laukaisseet väsymys oireyhtymän ja vastaavia tapauksia on paljon!!! Aloin saamaan vaikeisiin oireisiini nanogamma immunoglobuliinia 3vk välein ja pientä määrää kortisonia. Hoito on jonkin verran auttanut. Olen saanut sitä huhtikuusta lähtien muistaakseni.
Haluan vielä mainita tuosta homealtistuksen aiheuttamasta kroonisesta väsymysoireyhtymästä sen verran, että se on erittäin huonosti tunnettu suomessa ja nimi johtaa harhaan. Se luokitellaan neurologiseksi sairaudeksi ja oireet voivat olla yhtä pahoja kuin ms taudissa. Tämä krooninen väsymysoireyhtymä eli CFS (eli chronic fatigue syndrome), on toden näköisesti usealla pahan homealtistuksen saaneella. Lääkärit Suomessa vain tuntevat sairauden todella huonosti. Sairaudelle on tehty omat verkkosivut ja siellä on keskustelufoorumi. Kannattaa käydä siellä! Olen itse siellä nimimerkillä satupieni. Tässä osoite:
http://cfs.gehennom.org/
Itsellä on ainaki selkeä syy-yhteys homealtistuksen ja tämän kroonisen väsymysoireyhtymän kanssa, mutta en tietenkään voi sanoa että se jokaisella homealtistuksen saaneella olisi. Ainoa paikka suomessa ketä tätä sairautta hoitaa on Meilahden infektioklinikka/Auroran infektioklinikka. Ja Meilahden sairaalan professori Ville Valtonen on ns. perehtynyt tähän ja häneltä juuri diagnoosin olen saanut. Sinne vain on erittäin vaikea päästä. TK lääkärit ja psykiatrit eivät osaa tätä diagnosoida ja lähinnä olen kokenut sellaista että naureskelevat että jokaisella on tämä väsymysoireyhtymä eivätkä ota tosissaan. Eräskin sanoi että ovat ihmiset ennen vanhaan ladossakin asuneet, eivätkä ole sairastuneet.
Mutta mieliisti kuulisin muiden kokemuksia ja sitä että onko täällä muita nanogamman saajia!
Saan naogammaa pahaan homealtistukseen
45
4290
Vastaukset
- home ja väsymysoireyhtymä
Tietoa vielä tästä kroonisesta väsymysoireyhtymästä :)
Krooninen väsymysoireyhtymä voi puhjeta joko vähitellen tai lyhyen ajan kuluessa, yleensä infektiona, joka ei enää parannukaan normaalisti. Sairaus paranee kokonaan vain harvoin ja silloinkin saattaa esiintyä myöhempiä relapseja. Suuri osa potilaista saa kuitenkin vuosien myötä toimintakykyään takaisin. Osalla sairaus etenee progressiivisesti ja voi johtaa täydelliseen invaliditeettiin, jopa liikuntakyvyttömyyteen. Krooninen väsymysoireyhtymä ei yleensä johda kuolemaan, mutta hengenvaarallisia komplikaatioita (leukemia, lymfooma, elinvauriot, opportunistiset infektiot) saattaa esiintyä.
Krooninen väsymysoireyhtymä on vakava ja pitkäaikainen sairaus, jonka syistä ei ole tarkkaa tietoa. Nimi "väsymysoireyhtymä" on jossain määrin harhaanjohtava, sillä kyseessä on enemmänkin uupumus kuin väsymys. Krooninen väsymysoireyhtymä ei ole psykiatrinen sairaus eikä sen aiheuttama uupumus lievity lepäämällä tai nukkumalla. Uupumuksen tunne voi johtaa täydelliseen invaliditeettiin ja lisäksi sairauteen liittyy aina muita oireita. Pelkkä uupumus ei ole merkki kroonisesta väsymysoireyhtymästä.
Englanninkielinen nimi sairaudelle on chronic fatigue syndrome (CFS). Monissa maissa käytetään vanhempaa termiä myalgic encephalomyelitis eli ME. Suomessa krooninen väsymysoireyhtymä on erittäin huonosti tunnettu sairaus, vaikka monissa muissa maissa sitä tutkitaan ja hoidetaan aktiivisesti.
Kroonisen väsymysoireyhtymään liittyvä uupumus on usein erittäin voimakasta, jopa invalidisoivaa. Uupumukseen liittyy aina muitakin oireita, joista yleisimpiä ovat esimerkiksi lihas- ja nivelsäryt, päänsärky, migreeni, pahoinvointi, masennus, ahdistus, ja jatkuva kuumeilu. Sydänoireet kuten lisälyöntisyys ja rytmihäiriöt ovat yleisiä. Sydänfilmissä näkyy joskus muutoksia T-aalloissa.
Kognitiivisia ongelmia ("brainfog") esiintyy lähes kaikilla potilailla ja niiden vaikeusaste vaihtelee lievistä keskittymis- ja muistihäiriöistä jopa dementoitumiseen. Aivojen magneettikuvassa näkyy usein samanlaisia muutoksia kuin MS-tautia sairastavilla. Unihäiriöt ovat hyvin yleisiä. Osa potilaista nukkuu melkein vuorokauden ympäri, toiset taas kärsivät vaikeasta unettomuudesta. Yöuni on usein pinnallista ja potilaat voivat kärsiä myös painajaisista.
Immuunijärjestelmä toimii huonosti ja potilaat kärsivät usein jatkuvista virus- tai bakteeri-infektioista sekä uusista allergioista ja yliherkkyyksistä. Kaulan ja kainaloiden imusolmukkeet ovat usein turvoksissa ja aristavat. Myös perna saattaa olla laajentunut. Ongelmia on myös kehon lämpötilan ja verenpaineen säätelyssä. Suuri osa potilaista kärsii posturaalisesta hypotensiosta.
Muita mahdollisia oireita ovat esimerkiksi vatsavaivat, aamujäykkyys, valoherkkyys, lihasheikkous, hiustenlähtö, erilaiset ihottumat, huimaus, hiustenlähtö, näköhäiriöt, epileptiset kohtaukset, kuukautishäiriöt sekä virtsaamisvaikeudet. Kroonista väsymysoireyhtymää sairastavilla esiintyy myös tavallista useammin joitakin muita sairauksia, esimerkiksi fibromyalgiaa, ärtyvän suolen oireyhtymää ja endometrioosia.
Nämä yllä olevat tiedot olen kopionut juuri tuolta CFS verkosta eli:
http://cfs.gehennom.org/index.html
Itse ja lääkärini uskoo homealtistuksen yhteyteen.- =)=)=)
täällä on monessa yhteydessä homesairaat omakseen kertoneet. Ja tuo tajuton väsymys oli tosi vaikeaa. Muistan siitä ajasta tosi vähän. Aika meni paleluun, hikoiluun ja siihen että oli vain äärettömän väsynyt. Ajatteli, että tuo ja tuo pitäisi tehdä, mutta mitään ei saanut aikaiseksi. Ja noista oireista monet ovat kyllä tosi tuttuja. Osa niistä on jäljellä, mutta tällä palstalla pitää olla aika varovainen. Peräänsä saa räksyttävän kirjoittelijan, jolla oma elämä menee näihin palstan kirjoittajien haukkumiseen.
Oma tilanteeni on nyt suhteellisen hyvä, ei kunnossa, koska kaikki ei ole kohdallaan, vaikka pitäisi, enkä tiedä mikä mättää. Ehkä saan selville, ehkä en. Mutta toivottavasti pääset noin pahoista ongelmista selvemmille vesille tuon hoidon kanssa.
Itse jätin kaikki lääkkeet pois muutama päivä sitten. Oireeton en ole, mutta pärjään kyllä. Nyt tuli taas jostakin syystä mustelmia, eikä käytössä ole kortisonia, mutta elimistössä sitä vielä tietysti on. Päänsärky on palannut, keuhkoalue kipuilee, kuten se tekee syön tai en syö lääkkeitäni. Joten mietin ja kuulostelen mitä tehdä jatkossa. Käytännössä vointi on kuitenkin sairastumisen aikoihin nähden kuin yö ja päivä. Eli suunta oli oikea, mutta se sitten pysähtyi, toivottavasti vain hetkellisesti ja saan sen normaalin olotilan vielä takaisinkin.
Sinulla edessäsi on vielä pitkä matka. Toivottavasti saat tukea perheeltäsi ja työpaikaltasi ja sairaslomasi on turvattu myös. Tai oletko jo eläkkeellä? - home ja väsymysoireyhtymä
=)=)=) kirjoitti:
täällä on monessa yhteydessä homesairaat omakseen kertoneet. Ja tuo tajuton väsymys oli tosi vaikeaa. Muistan siitä ajasta tosi vähän. Aika meni paleluun, hikoiluun ja siihen että oli vain äärettömän väsynyt. Ajatteli, että tuo ja tuo pitäisi tehdä, mutta mitään ei saanut aikaiseksi. Ja noista oireista monet ovat kyllä tosi tuttuja. Osa niistä on jäljellä, mutta tällä palstalla pitää olla aika varovainen. Peräänsä saa räksyttävän kirjoittelijan, jolla oma elämä menee näihin palstan kirjoittajien haukkumiseen.
Oma tilanteeni on nyt suhteellisen hyvä, ei kunnossa, koska kaikki ei ole kohdallaan, vaikka pitäisi, enkä tiedä mikä mättää. Ehkä saan selville, ehkä en. Mutta toivottavasti pääset noin pahoista ongelmista selvemmille vesille tuon hoidon kanssa.
Itse jätin kaikki lääkkeet pois muutama päivä sitten. Oireeton en ole, mutta pärjään kyllä. Nyt tuli taas jostakin syystä mustelmia, eikä käytössä ole kortisonia, mutta elimistössä sitä vielä tietysti on. Päänsärky on palannut, keuhkoalue kipuilee, kuten se tekee syön tai en syö lääkkeitäni. Joten mietin ja kuulostelen mitä tehdä jatkossa. Käytännössä vointi on kuitenkin sairastumisen aikoihin nähden kuin yö ja päivä. Eli suunta oli oikea, mutta se sitten pysähtyi, toivottavasti vain hetkellisesti ja saan sen normaalin olotilan vielä takaisinkin.
Sinulla edessäsi on vielä pitkä matka. Toivottavasti saat tukea perheeltäsi ja työpaikaltasi ja sairaslomasi on turvattu myös. Tai oletko jo eläkkeellä?Maksan vain sairaalan polimaksun eli tuon 22 euroa muistaakseni kerrasta. Oireeni katsotaan niin invalidisoiviksi, että saan hoitoa vaikka kallista on. Onneksi en itse joudu enempää maksamaan.
Olen ollut lasten kanssa kotona ensin 5 vuotta. Sitten vuoden sairaslomalla ja lapset päivähoidossa. Nyt haen sairas eläkettä/kuntoutustukea. Ei kiva kun ikääkin vasta 28 ja pienet lapset ja iso asuntolaina. Toiveissa on että tästä jonain päivänä kuntoudun.
Niin hyvähän sitä on ulkopuolisten haukkua ennenkuin osuu omalle kohdalle tai jollekkin läheiselle tämä tai jokin muu vakava sairaus.
Olen tottunut ihmisten tietämättömyyteen ja mielipiteisiin. Osa sanonut suoraan että ota itseäsi niskasta kiinni ja ryhdistäydy yms typerää vaikka olen oikeasti sairas ja työkyvytön. - =)=)=)=)
home ja väsymysoireyhtymä kirjoitti:
Maksan vain sairaalan polimaksun eli tuon 22 euroa muistaakseni kerrasta. Oireeni katsotaan niin invalidisoiviksi, että saan hoitoa vaikka kallista on. Onneksi en itse joudu enempää maksamaan.
Olen ollut lasten kanssa kotona ensin 5 vuotta. Sitten vuoden sairaslomalla ja lapset päivähoidossa. Nyt haen sairas eläkettä/kuntoutustukea. Ei kiva kun ikääkin vasta 28 ja pienet lapset ja iso asuntolaina. Toiveissa on että tästä jonain päivänä kuntoudun.
Niin hyvähän sitä on ulkopuolisten haukkua ennenkuin osuu omalle kohdalle tai jollekkin läheiselle tämä tai jokin muu vakava sairaus.
Olen tottunut ihmisten tietämättömyyteen ja mielipiteisiin. Osa sanonut suoraan että ota itseäsi niskasta kiinni ja ryhdistäydy yms typerää vaikka olen oikeasti sairas ja työkyvytön.kirjoittelin ja hän kertoi samoja viestejä saaneensa, että ryhdistäytymällä sitä voit töihin mennä. No toisaalta, kyllähän nämä sairastumiset ovat käsittämättömiä terveille. Aika monta yllättävää tilannetta on omallakin kohdallani käynyt, lähinnä kun olen aikoinani erehtynyt luulemaan että voin itse päättää missä olen ja miten voin. Ja kun sairastun pahasti ja todella vauhdilla, niin sen jälkeen ei tilanteessa mukana olleilla olekaan enää epäselvää miten vaikeasta asiasta on kyse. Silloin se alkaakin jo sitten pelottaa, joten enemmän niitä pelkotiloja tulee muille kuin sairastuneelle. Näin ainakin omalla kohdallani on käynyt.
Nyt perhe ja ystävät miettivät tarkoin miten yhteistä aikaa vietetään. Ei enää arvella, että kyllähän sinä nyt vähän voit olla ja eiköhän vain kokeilla miten käy. Nyt minä voisinkin kokeilla, muut eivät siihen enää suostu.
Mutta kyllä tuo aika oli, että ihmeteltiin miksi olen kotona ja miksi vain lepäilen. Miksen käytä sairaslomaani hyödyksi tekemällä vaikka kaikkea kivaa... kun ei aina olisi jaksanut edes olla olemassakaan. Oikeasti mulla alkaa tämä päänsärky nyt muistuttaa aika pahasti niitä entisiä aikoja. Eipä ole tältä tuntunutkaan vähään aikaan, ehkä lääkkeiden jättäminen ei olekaan niin hyvä idea?
Toivottavasti saat jonkun tukimuodon, jonka avulla selviät. Uskon, että jos jaksaa pitää itsestään huolta, niin aikanaan kyllä paranemistakin tapahtuu. Ei siihen kyllä kohdallasi ihan vuosi tai kaksi taida riittää, mutta varmasti toivoa paremmasta on. Maltti lienee valttia.
Miten olet mielestäsi toipunut pahimmasta, vai koetko olevasi vielä ihan alkumetreillä?
- =)=)=)
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000016247205
Olen tuosta hoidosta kuullut, mutta tiedän vain yhden henkilön kuulopuheella, joka ko. hoitoa saa. Hän on tosi huonossa kunnossa, ainakin aika ajoittain. Käsittääkseni hänellekin hoito auttoi ja antoi toivoa eteenpäin. Mutta vaikea hänen tilanteensa lienee vieläkin.
Oletko kokeillut muita hoitoja? Täällähän käydään keskustelua mm. noista akupunktiohoidoista ja joskus on ollut puhetta homeopaattisesta hoidosta ja erilaisista luontaistuotteista. Aina joku kertoo silloin tällöin apua näistäkin saaneensa. Aina parempi saada edes jostakin apua, kun jäädä toivottomuuteen. Tosin sinun tilanteesi kuulostaa tosi hurjalta. Toivottavasti tuo hoito auttaa ja sitä myös saat jakossakin. Käsittääkseni se on aika hintavaa, joten kuka maksaa hoitosi?- home ja väsymysoireyhtymä
Eli meni tuo edellinen vastaus vähän väärään kohtaan, sori :)
Ja piti vielä mainita etten saa ihmeemmin kokeilla nanogam hoidon aikana luontaistuotteita tms. Kalaöljyä, c-vitamiinia ja B-vitamiinia syön ja muitakin olen kylä miettinyt....
- homeahdistus1
ainoa, joka minulta puuttui väsymysoireyhtymästä oli tuo väsymys :) Neurologisia oireita sain, joista esimerkiksi vapina näkyi myös päällepäin.
Työkaverini on saanut nanogammahoitoa toistuviin keuhkokuumeisiin.
Toivottavasti hoito auttaa ja tulet parempaan kuntoon? Voimia! Itselläni oireet ovat vähitellen, yksi kerrallaan, jääneet pois, mutta tässä on mennyt kaksi vuotta. Kokonaan terveeksi en enää tule, kuten ei kukaan muukaan homeelle herkistynyt kun hometta ei voi kokonaan välttää missään. - Keuhkojen vahvistamiseen
Olen miettinyt myös omalla kohdallani jossakin vaiheessa CFS:ää, mutta mene nyt sitten lääkäriin taas uusien omien ideoiden kanssa niin kyllä siellä jo vähän pitkään katseltiin tyyliin tuolta se taas tulee ja haluaa niitä ja näitä kokeita otettavaksi.
Mutta nanohoidoista.
Kun minulla keuhkot olivat todella heikossa tilassa, peffikin 320-340 homealtistumisen loputtua niin otin akupunktiohoitoja PKL:n hoitajalta ja sain myös keuhkojen energiaa vahvistavia nanolaastareita. Joko akupunktio tai laastarit tai molemmat yhdessä auttoivat, en tiedä mikä ja miten, mutta aloin yskiä limaa pois, jaksoin toisinsanoen yskiä limaa pois. Sain nukuttua ilman että yöllä heräsin hapenpuute tuntemuksiin, jaksoin kävellä aina pikkuisen pidempiä lenkkejä ja siitä alkoi toipuminen siitä kaikkein pahimmasta tilanteesta.
Aikaa on kulunut 3 vuotta ja paremmin voin.
Tosin tämä sateinen syksy ja talvi kyllä haisee vahvana homeena, mutta en oireile enää niin herkästi ja hengitys on aivan eri luokkaa kuin 3vuotta sitten.- home ja väsymysoireyhtymä
että vaikea sitä on mennä lääkärille itse ehdottelemaan diagnooseja ja tutkimuksia. Yleensä heti ottavat puolustuskannan ja tyrmäävät ehdotukset, vaikka itse oikeassa olisi. Itse taas en osanut yhtään epäillä väsymysoireyhtymää, ennenkuin diagnoosin sain. Mutta kuin luin oireet, niin olin helpottunut, kun syy vihdoin löytyi kaikille. En itseasiassa ollut ikinä aiemmin kuullut koko sairaudesta.
Suosittelen hakeutumaan ykstityisen puolen infektiolääkärille tai neurologille, jos vain yhtään rahaa on. Itse otin lainaa tutkimuksiin yms kun päätin että pakko saada selville mikä on vialla. En olisi yksinkertaisesti enään jaksanut kun tilanne oli jo niin paha..... Yksityiseltä puolelta sain erittäin osaavaa ja ystävällistä palvelua ja lähetteen lopulta meilahden infektiopolille. Terveyskeskuksesta ei ole mitään hyvää sanottavaa :(
Esim. Töölön Mehiläisestä ja Neuron lääkäriasemalta löytyy hyviä lääkäreitä. Esim. Neuron uniklinikan keuhkolääkäri Olli Polo tietää paljon näistä.... Ja on väsymysoireyhtymään ja homeen vaikutuksiin yms perehtynyt. Varmaan löytyy paljon muitakin....
- kohdallanne se
perinteinen keuhkorakkulatulehdus.
Tulehtuneet keuhkorakkulat eivät pysty toimittamaan riittävästi happea kehoon, siksi väsyttää. Sen huomaa helposti, kun syö vaikkapa suklaalevyn tai karkkipussin, niin alkaa nukuttamaan niin vietävästi. Hiilihydraatit kuluttavat nimittäin 20 %-yksikköä happea enemmän kuin rasva- tai proteiini.
Kyllä lääkärinne tietävät, mistä on kyse. Ovat vain porukalla päättäneet, että kosteusvauriokohteessa sairastuneita ei auteta niin millään. Aika hölmöjä nämä ns. korkeasti koulutetut. - uskokaa tai älkää
diagnooseistani on krooninen väsymysoireyhtymä ja homeallergia,jotka olen saanut OYS:n infektiolääkäreiltä.Mutta ei sillä ollut mitään merkitystä,sanottiin vain että siihen ei ole hoitoa enkä sen takia pääse eläkkeellekään.Kottiin vain lääkärit laittivat ja kehottivat käymään lenkillä,ei saa jäädä makaamaan sänkyyn.Eli noin 7 vuotta sitten lääkärit eivät jopa OYS:an kaltaisessa sairaalassa ymmärtäneet siitä mitään.Tai sitten minun kohdallani on sattunut vain pirun huono tuuri.(sen takia kun oma työpaikkani,sairaala kielsi kaikki sisäilmaongelmat)
Ja todellakin tuttua on tuo kamala väsymys.Se oli niin pahaa että kaikki liikkuminenkin oli ylivoimaista.Oikeastaan sen kourissa olin useamman vuoden.
Mutta näköjään siitäkin voi parantua ottamalla oma terveys omiin käsiin .Tai sanotaan näin että kun jätetään kotiin ilman mitään hoitoa ja elämanhalu on kova,ei sinulle jää mitään muuta mahdollisuutta kuin alkaa tekemään kaikki mahdollinen jotta pääset taas kiinni elämään.Ja mielestäni olen siinä hyvin onnistunut.En sano että olen terve,en .terveys meni hometyöpaikassa ,mutta että elämä on tällä hetkellä ihan elämisen arvoista ja voin hyvin .KUNHAN EN VAIN ALTISTA ITSEÄNI. - home-oireita?
Itse sairastun joka kerta Meilahden keuhkopolilla käydessäni tosi pahasti. Jonkun kerran olen käynyt potilasosastoilla vierailijana ja sairastunut n.10 minuutissa.
Vaikea sanoa saanko home oireita meilahden sairaalasta. En ainakaan suoranaisesti voi sanoa saavani. Nanogamma tiputuksesta tulee noin kolmeksi päiväksi itselle nivelsärkyjä, vilunväreitä, kurkun ja kaulan alueen arkuutta yms oireita. Niin en osaa sanoa mikä on nanogamma hoidosta ja mikä mahdollisesta homealtistuksesta.... Olen nyt muutenkin kokoajan kärsinyt allergia oireista, niin mahdotonta varmasti sanoa.... Onko meilahdessakin homevaurioita? Kiva kun juuri käskettiin välttää kyseisiä paikkoja mah. paljon....
- kuin altistuksestakin
Vaikea sanoa saanko home oireita meilahden sairaalasta. En ainakaan suoranaisesti voi sanoa saavani. Nanogamma tiputuksesta tulee noin kolmeksi päiväksi itselle nivelsärkyjä, vilunväreitä, kurkun ja kaulan alueen arkuutta yms oireita. Niin en osaa sanoa mikä on nanogamma hoidosta ja mikä mahdollisesta homealtistuksesta.... Olen nyt muutenkin kokoajan kärsinyt allergia oireista, niin mahdotonta varmasti sanoa.... Onko meilahdessakin homevaurioita? Kiva kun juuri käskettiin välttää kyseisiä paikkoja mah. paljon....
mistä lääkärit ovat sen kertoneet johtuvan? Noita oireita itselläni on aina kun oireilen lievästi, sitten kun pahemmin niin se onkin sitten jo eri juttu.
Meikusta olen kuullut paljon hometarinoita, lähinnä hoitajilta, mutta en tiedä missä ne siellä ovat. Ja miten on korjattukin jo, ja onko korjaukset miten onnistuneita.
- home javäsymysoireyhtymä
Liitän nämä oireet, mitkä saan nanogamma lääkkeestä tähän lääkehoitoon. Lääkärikin sanoi että näitä voi tulla. Home altistuksesta tulevat oireet ovat vielä voimakkaampia kuin tuosta hoidosta tulevat enkä liitä niitä toisiinsa. Ja home oireisiin liittyy myös neurologisia oireita ja poskiontelot yms menevät ihan tukkoon sekä silmät vuotavat....
Muut homeelle altistuneet saatteko oireita antibiooteista?
Itse niitä aika paljon olen syönyt ja jotkut selkeästi yleiskuntoa laskevat. Nyt kunnon räkätauti taas ja luulen että on poskionteloissa. En vaan antibioottia haluaisi taas hakea. Mietin vain kumpi sitten on pahempia antibiootti vai tulehdus....... - uskokaa tai älkää
Itse niitä aika paljon olen syönyt ja jotkut selkeästi yleiskuntoa laskevat. Nyt kunnon räkätauti taas ja luulen että on poskionteloissa. En vaan antibioottia haluaisi taas hakea. Mietin vain kumpi sitten on pahempia antibiootti vai tulehdus.......antibiooteista.Ja pahoja.Verenpaineen heittely,huono,heikko olo,mustelmia jalkoihin.
Onneksi en ole tarvinnut enää antibioottia vuosiin.(koputan puuta) - pahat oireet
Itse niitä aika paljon olen syönyt ja jotkut selkeästi yleiskuntoa laskevat. Nyt kunnon räkätauti taas ja luulen että on poskionteloissa. En vaan antibioottia haluaisi taas hakea. Mietin vain kumpi sitten on pahempia antibiootti vai tulehdus.......penisilliinistä eli ne ovat samanlaiset kuin pahan homealtistuksen seurauksena tulevat oireet keuhkokipuineen kaikkineen.
- =)=)=)=)
Itse niitä aika paljon olen syönyt ja jotkut selkeästi yleiskuntoa laskevat. Nyt kunnon räkätauti taas ja luulen että on poskionteloissa. En vaan antibioottia haluaisi taas hakea. Mietin vain kumpi sitten on pahempia antibiootti vai tulehdus.......antibiooteista, päinvastoin tuntui että ensimmäisen kuurin jälkeen viimein oli olo, jossa en lämpöillyt ja muutoinkin oli terveempi olotila. Sen kuurin jälkeen on ollut montakin kuuria, enkä ole kuureista oireita saanut. Toki yritän rajoittaa kuureja, mutta esim. nyt tuntuu että voisin kyllä aloittaa jonkun antibiootin kyllä. Olotila on just sen verran puolittainen, että tähän tuo antibiootti auttoi minulla kyllä.
Ikävää, että antibiootitkin tekevät toisille oireita. - home ja väsymysoireyhtymä
=)=)=)=) kirjoitti:
antibiooteista, päinvastoin tuntui että ensimmäisen kuurin jälkeen viimein oli olo, jossa en lämpöillyt ja muutoinkin oli terveempi olotila. Sen kuurin jälkeen on ollut montakin kuuria, enkä ole kuureista oireita saanut. Toki yritän rajoittaa kuureja, mutta esim. nyt tuntuu että voisin kyllä aloittaa jonkun antibiootin kyllä. Olotila on just sen verran puolittainen, että tähän tuo antibiootti auttoi minulla kyllä.
Ikävää, että antibiootitkin tekevät toisille oireita.Saanko kysyä mistä antibiootista/antibiiootista on ollut hyötyä?
Ja mistä te muut olette oireita saaneet? - ovat?
Itse niitä aika paljon olen syönyt ja jotkut selkeästi yleiskuntoa laskevat. Nyt kunnon räkätauti taas ja luulen että on poskionteloissa. En vaan antibioottia haluaisi taas hakea. Mietin vain kumpi sitten on pahempia antibiootti vai tulehdus.......Kun olet altistunut homeille, olet todennäköisesti altistunut nimenomaan antibiooteille.
Antibiootit ovat mikrobien (homeiden, bakteereiden) tuottamia aineenvaihduntatuotteita. Osaa niistä osataan valmistaa myös synteettisesti. Täällä niistä on käytetty nimitystä home- tai bakteeritoksiinit. Ne ovat nimenomaan niitä metaboliatuotteita, joilla kosteusvauriomikrobitkin yrittävät tuhota toinen toisiaan saadakseen itse enemmän kasvutilaa. Ne erittävät vain perusmetabolian tuotteita silloin, kun ne saavat kasvaa rauhassa eli kun niillä on ravintoa, kosteutta ja lämpöä riittävästi. Kun niiden elinolosuhteita uhataan, ne alkavat tuottaa näitä sekundäärisiä metaboliatuotteita eli antibiootteja. Näin käy esim., kun homevauriot kuivavat.
Esim. hometaloistakin tutut Streptomyces -suvun bakteerit (sädesienisuku) kykenevät tuottamaan satoja erilaisia metaboliatuotteita. Noin 50:ttä niistä käytetään myös lääkkeenä (esim. tetrasykliini, vankomysiini, streptomysiini jne..).
Samoin hometaloissakin esiintyvät homesienet ja Bacillus -bakteerit tuottavat monia antibiootteja. - auttanut
Itse niitä aika paljon olen syönyt ja jotkut selkeästi yleiskuntoa laskevat. Nyt kunnon räkätauti taas ja luulen että on poskionteloissa. En vaan antibioottia haluaisi taas hakea. Mietin vain kumpi sitten on pahempia antibiootti vai tulehdus.......nenähuuhtelukannu ja akupunktio.
Tosin vieläkin on pientä turvotusta poskionteloista, turvotus voi tulla melkein mistä vaan, mutta akuuttia tulehdusta ei ole. Kuukausi sitten sain lähetteen työterveyslääkäriltä punkteeraukseen (kolmen tuloksettoman antibioottikuurin jälkeen, jotka itse söin tosi vastentahtoisesti...). Päätinkin mennä ensin akupunktioon ja käyttää ahkerasti huuhtelukannua, ja varasin vasta myöhemmin ajan korva- ja nenätautien lääkärille: ja kas kummaa, olo oli kohentunut, poskionteloista otettiin uudet röntgenkuvat ja neste oli poistunut onteloista. Punkteerausta ei tarvittu.
Nyt huuhtelen, huuhtelen ja huuhtelen kannulla monta kertaa päivässä, vältän maitotuotteita ja käyn edelleen akupunktiossa. Toivon, että tuo turvotuskin hellittäisi jatkossa. - itseäsi kuitenkin
auttanut kirjoitti:
nenähuuhtelukannu ja akupunktio.
Tosin vieläkin on pientä turvotusta poskionteloista, turvotus voi tulla melkein mistä vaan, mutta akuuttia tulehdusta ei ole. Kuukausi sitten sain lähetteen työterveyslääkäriltä punkteeraukseen (kolmen tuloksettoman antibioottikuurin jälkeen, jotka itse söin tosi vastentahtoisesti...). Päätinkin mennä ensin akupunktioon ja käyttää ahkerasti huuhtelukannua, ja varasin vasta myöhemmin ajan korva- ja nenätautien lääkärille: ja kas kummaa, olo oli kohentunut, poskionteloista otettiin uudet röntgenkuvat ja neste oli poistunut onteloista. Punkteerausta ei tarvittu.
Nyt huuhtelen, huuhtelen ja huuhtelen kannulla monta kertaa päivässä, vältän maitotuotteita ja käyn edelleen akupunktiossa. Toivon, että tuo turvotuskin hellittäisi jatkossa.yhä edelleen? Ajattelin vaan samoja oireita kokeneena, että vain se kosteusvauriotilojen välttäminen auttaa. Sillä tavoin minä pääsin eroon kiereteestäni.
- sairaslomalla.
itseäsi kuitenkin kirjoitti:
yhä edelleen? Ajattelin vaan samoja oireita kokeneena, että vain se kosteusvauriotilojen välttäminen auttaa. Sillä tavoin minä pääsin eroon kiereteestäni.
Mutta jotain päätöksiä pitäisi tehdä, kun saikun jälkeen on taas edessä paluu töihin. Ajattelin panna kovan kovaa vastaan: kieltäydyn menemästä työhuoneeseeni, voin sitten muuten hengailla työpaikalla... Katsotaan missä vaiheessa joko järjestävät uuden huoneen - tai potkaisevat pihalle...
Naurettava tilanne, kun kerran hometta on työpaikalla ja se on ihan todettu. Kaikki vastuussa olevat ovat vain reagoineet luvattoman hitaasti. Jotkut ovat saaneet apua nopeasti - toiset taas, joilla on epämääräisempiä oireita, eivät edes ole saaneet sitäkään apua mitä minä nyt eli sairaslomaa.
Sinänsä vain ikävää, että ennen en oireillut työpaikan ulkopuolella, mutta nyt oireilen. Eli saatan altistua muuallakin, joten toipuminenkin on hitaampaa. - home ja väsymysoireyhtymä
sairaslomalla. kirjoitti:
Mutta jotain päätöksiä pitäisi tehdä, kun saikun jälkeen on taas edessä paluu töihin. Ajattelin panna kovan kovaa vastaan: kieltäydyn menemästä työhuoneeseeni, voin sitten muuten hengailla työpaikalla... Katsotaan missä vaiheessa joko järjestävät uuden huoneen - tai potkaisevat pihalle...
Naurettava tilanne, kun kerran hometta on työpaikalla ja se on ihan todettu. Kaikki vastuussa olevat ovat vain reagoineet luvattoman hitaasti. Jotkut ovat saaneet apua nopeasti - toiset taas, joilla on epämääräisempiä oireita, eivät edes ole saaneet sitäkään apua mitä minä nyt eli sairaslomaa.
Sinänsä vain ikävää, että ennen en oireillut työpaikan ulkopuolella, mutta nyt oireilen. Eli saatan altistua muuallakin, joten toipuminenkin on hitaampaa.Eli poskiontelo tulehdus ja patti kaulasta löytyi kun tk:ssa tänään kävin. Patti siis tuntui kun lääkäri kaulaa tunnusteli. Sain antibioottikuuriksi amoxinin ja kuukauden kuluttua uudestaan mentävä, jos kaulan muhkura ei katoa. Toivottavasti ei ole vaarallista ja tuo antibiootti ei aiheuttaisi ongelmia.
On kyllä kummallista kun homeallerginen pakotetaan töissä olemaan, jos työpaikalla on homevaurioita. Luulisi että järkevintä korjata vaurio etteivät muutkin ala oireilemaan. Mutta siinä juuri näkee miten ihmiset suhtautuvat homeeseen. Eivät usko sen olevan vaarallista.
Ja kiitos muuten noista tiedoista mitkä koskivat antibiootteja. Oli ihan uutta tietoa itselle. - =)=)=)=)=)
Eli poskiontelo tulehdus ja patti kaulasta löytyi kun tk:ssa tänään kävin. Patti siis tuntui kun lääkäri kaulaa tunnusteli. Sain antibioottikuuriksi amoxinin ja kuukauden kuluttua uudestaan mentävä, jos kaulan muhkura ei katoa. Toivottavasti ei ole vaarallista ja tuo antibiootti ei aiheuttaisi ongelmia.
On kyllä kummallista kun homeallerginen pakotetaan töissä olemaan, jos työpaikalla on homevaurioita. Luulisi että järkevintä korjata vaurio etteivät muutkin ala oireilemaan. Mutta siinä juuri näkee miten ihmiset suhtautuvat homeeseen. Eivät usko sen olevan vaarallista.
Ja kiitos muuten noista tiedoista mitkä koskivat antibiootteja. Oli ihan uutta tietoa itselle.Sitä saa sitten lääkärisi odotella...
Minulla on meinaan ihan samoja ongelmia ollut, poskiontelotulehduksia ja kaulalla on yhä edelleen se patti tai patit. Ohutneulanäytteessä ei mitään kasvaimeen sopivaa löytynyt, makrofageja vai paljon. Eikä nuo patit mihinkään ole kadonnneet, minusta se/ne vain kasvaa. Arveluna ollut monikyhmystruumaa... varmasti en osaa sanoa mitä se on. Mutta siis ultrattu ja tutkittu todeten vaarattomaksi.
Mutta poskiontelot elämöi aika ajoin, samoin patit, sillä niitä on usempia suurin oli kait parisenttinen kun tutkittiin vuosi- puolitoista sitten. Antibiootti auttaneen, minulle ainakin ja vie sen kuumeisen olon pois. Mutta että patti häipyisi, se ei taida tapahtua, joten tutkita omasi. Utralla näkyy minkä tyyppinen se on ja yleensä siitä otetaan myös tuo ohutneulanäytekin, ei satu yhtään, vain niellä ei saa samaan aikaan kun näytettä otetaan ja sekin kestää vain hetken.
Jos mitään hälyyttävää ei löydy, niin luokitellaan kystaksi tms. ja sitten vain odotellaan ja annetaan olla. Jos ei haittaa, niin kaulalta ei leikattane mitään ihan helposti... Mutta kannattaa tutkituttaa kunnolla, että tiedät mikä kasvaa... - on valmistettu
Eli poskiontelo tulehdus ja patti kaulasta löytyi kun tk:ssa tänään kävin. Patti siis tuntui kun lääkäri kaulaa tunnusteli. Sain antibioottikuuriksi amoxinin ja kuukauden kuluttua uudestaan mentävä, jos kaulan muhkura ei katoa. Toivottavasti ei ole vaarallista ja tuo antibiootti ei aiheuttaisi ongelmia.
Ja kiitos muuten noista tiedoista mitkä koskivat antibiootteja. Oli ihan uutta tietoa itselle.Penicillium -hiivasienestä. On tavallista penisilliiniä vahvempi. Vaikeasta allergiasta tai astmasta kärsivien kannattaa olla varovaisia lääkkeen suhteen.
- patteja
=)=)=)=)=) kirjoitti:
Sitä saa sitten lääkärisi odotella...
Minulla on meinaan ihan samoja ongelmia ollut, poskiontelotulehduksia ja kaulalla on yhä edelleen se patti tai patit. Ohutneulanäytteessä ei mitään kasvaimeen sopivaa löytynyt, makrofageja vai paljon. Eikä nuo patit mihinkään ole kadonnneet, minusta se/ne vain kasvaa. Arveluna ollut monikyhmystruumaa... varmasti en osaa sanoa mitä se on. Mutta siis ultrattu ja tutkittu todeten vaarattomaksi.
Mutta poskiontelot elämöi aika ajoin, samoin patit, sillä niitä on usempia suurin oli kait parisenttinen kun tutkittiin vuosi- puolitoista sitten. Antibiootti auttaneen, minulle ainakin ja vie sen kuumeisen olon pois. Mutta että patti häipyisi, se ei taida tapahtua, joten tutkita omasi. Utralla näkyy minkä tyyppinen se on ja yleensä siitä otetaan myös tuo ohutneulanäytekin, ei satu yhtään, vain niellä ei saa samaan aikaan kun näytettä otetaan ja sekin kestää vain hetken.
Jos mitään hälyyttävää ei löydy, niin luokitellaan kystaksi tms. ja sitten vain odotellaan ja annetaan olla. Jos ei haittaa, niin kaulalta ei leikattane mitään ihan helposti... Mutta kannattaa tutkituttaa kunnolla, että tiedät mikä kasvaa...on yleisesti homealtistuneilla. Tulevat ja katoavat sitten ajan kanssa itsestään. Jotkut leikkauttavat niitä pois. Joka tapauksessa kannattaa aina tutkituttaa ne varmuuden vuoksi. Itse en käyttäisi antibiootteja niihin. Tuskin auttavat asiaan, mutta rasittavat vahvasti muuta elimistöä.
- uskokaa tai älkää
on valmistettu kirjoitti:
Penicillium -hiivasienestä. On tavallista penisilliiniä vahvempi. Vaikeasta allergiasta tai astmasta kärsivien kannattaa olla varovaisia lääkkeen suhteen.
ei sovi minullekaan.Siitä tulee jalat mustelmille ja jotenkin menee jalat tönköksi.Toinen mikä salpaa minulla hengityksen on doximed tai doximycin.
Yleensä pystyn muutaman päivän ottamaan antibioottia mutta sitten alkaa ongelmat.
Parhaiten olen kestänyt v-pen megaa .Mistähän lie johtuu??Mutta ei sekään ole ihan ongelmitta mennyt, - -loppuiset
uskokaa tai älkää kirjoitti:
ei sovi minullekaan.Siitä tulee jalat mustelmille ja jotenkin menee jalat tönköksi.Toinen mikä salpaa minulla hengityksen on doximed tai doximycin.
Yleensä pystyn muutaman päivän ottamaan antibioottia mutta sitten alkaa ongelmat.
Parhaiten olen kestänyt v-pen megaa .Mistähän lie johtuu??Mutta ei sekään ole ihan ongelmitta mennyt,antibioottien nimet tarkoittavat, että ne on valmistettu Streptomyces -bakteerin (sädesienen) sekundäärisistä aineenvaihduntatuotteista.
- laitahan faktaa
-loppuiset kirjoitti:
antibioottien nimet tarkoittavat, että ne on valmistettu Streptomyces -bakteerin (sädesienen) sekundäärisistä aineenvaihduntatuotteista.
jos tosiaan näin on.
- katsoin myciinejä
laitahan faktaa kirjoitti:
jos tosiaan näin on.
En ole edellinen myciineistä kirjoittanut, mutta löysin seur. tietoa:
Tässä otteita ja lopussa linkki
"Streptomysiini (SM) on Streptomyces griseuksen tuottama emäksinen aminoglykosidiantibiootti
(ks. luku 52), ensimmäinen tehokas tuberkuloosilääke, mutta ei enää
käytössä Suomessa. Streptomysiini on bakterisidinen ja tehoaa parhaiten gramnegatiivisiin
sauvoihin, eräisiin stafylokokkeihin ja mykobakteereihin."
http://www.medicina.fi/fato/55.pdf
ja mikä sitten on Sterptomyces griseus?
"Hometalossa ötököiden kirjo
Homeita esimerkiksi
• Cladosporium
• Alternaria
• Penicillium
• Aspergillus versicolor ja Aspergillus fumigatus
• Stachybotrus atra.
Bakteereita esimerkiksi
• basillukset
• mykobakteerit
• streptomykeetit, kuten Streptomyces griseus."
http://www.tiede.fi/arkisto/print.php?id=397&vl= - vai?
laitahan faktaa kirjoitti:
jos tosiaan näin on.
Kaikki huuhaa näyttää uppoavan täällä hyvin, mutta faktaa on vaikea uskoa. Tai sitten pelleilet. Eiköhän tällaiset asiat kuulu ihan perusyleissivistykseen. Laitan nyt sitten kuitenkin vähän faktaa, jos asia olisi oikeasti jollekin epäselvä:
Nimi antibiootti keksittiin vuonna 1942 aineille, joita toiset mikrobit muodostavat ja jotka estävät toisten mikrobien kasvun tai hävittävät niitä.
Antibiootti –nimitys on jäänyt käyttöön kansan keskuuteen, kun puhutaan lääkkeistä, joiden ainesosina on mikrobien tuottamia antibiootteja (sekundäärisiä aineenvaihduntatuotteita/toksiineja). Niiden oikeampi nimi on siis mikrobilääke.
Mikrobilääkkeiden vaikutusmekanismeja ovat:
Foolihapon synteesin esto
Peptidoglykaanin synteesiä estävät lääkkeet
Proteiinisynteesiä estävät lääkkeet
Nukleiinihapposynteesiin vaikuttavat lääkkeet
Solukalvoa vaurioittavat lääkkeet
Täältä esim. löydät lukuisia pelkästään proteiinisynteesiä estäviä Streptomyces –bakteerin tuottamista antibiooteista valmistettuja mikrobilääkkeitä :
http://www.medicina.fi/fato/52.pdf
Esim.:
Ensimmäinen tetrasykliini oli Streptomyces
aureofaciens -sädesienestä vuonna
1948 eristetty klooritetrasykliini, ja kaksi
vuotta myöhemmin otettiin käyttöön oksitetrasykliini.
Waksman tutki työtovereineen 1940-luvun alussa systemaattisesti maaperän sädesieniä
ja löysi useita toksisia antibiootteja. 1943 eristetystä Streptomyces griseus -
kannasta löytyi potentti antimikrobinen aine streptomysiini…
…ansiosta Waksman sai 1952 Nobelin palkinnon. Samantyyppisiä antibiootteja on myöhemmin
löydetty muista mikro-organismeista, kuten Streptomyces kanamyceticuksesta
(kanamysiini 1957, josta tehtiin puolisynteettinen johdos amikasiini 1972),
Klindamysiini on 7-deoksi-7-kloorilinkomysiini. Sitä valmistetaan
puolisynteettisesti linkomysiinistä, jota eristetään Streptomyces
lincolnensis -sädesienestä.
Erytromysiini eristetään Streptomyces erythreus -sädesienestä.
Micromonospora purpureasta (gentamysiini 1963) ja Streptomyces tenebrariuksesta
(tobramysiini 1967).
Spektinomysiini on aminosyklitoli, jota muodostaa Streptomyces spectabilis.
Streptomyces tenebrariuksesta tobramysiini
jne…………….. - ei käytetä
katsoin myciinejä kirjoitti:
En ole edellinen myciineistä kirjoittanut, mutta löysin seur. tietoa:
Tässä otteita ja lopussa linkki
"Streptomysiini (SM) on Streptomyces griseuksen tuottama emäksinen aminoglykosidiantibiootti
(ks. luku 52), ensimmäinen tehokas tuberkuloosilääke, mutta ei enää
käytössä Suomessa. Streptomysiini on bakterisidinen ja tehoaa parhaiten gramnegatiivisiin
sauvoihin, eräisiin stafylokokkeihin ja mykobakteereihin."
http://www.medicina.fi/fato/55.pdf
ja mikä sitten on Sterptomyces griseus?
"Hometalossa ötököiden kirjo
Homeita esimerkiksi
• Cladosporium
• Alternaria
• Penicillium
• Aspergillus versicolor ja Aspergillus fumigatus
• Stachybotrus atra.
Bakteereita esimerkiksi
• basillukset
• mykobakteerit
• streptomykeetit, kuten Streptomyces griseus."
http://www.tiede.fi/arkisto/print.php?id=397&vl=enää Suomessa sen vakavien sivuvaikutusten takia, joita ovat munuaisvauriot, kuulovauriot, ihottumat.. Tuttuja ongelmia myös homealtistuneille...
- amorion sama
on valmistettu kirjoitti:
Penicillium -hiivasienestä. On tavallista penisilliiniä vahvempi. Vaikeasta allergiasta tai astmasta kärsivien kannattaa olla varovaisia lääkkeen suhteen.
sen seurauksena tulee muutama päivä kuurin aloituksesta samanlainen rasitushengenahdistus, jonka puhkeaa muutamassa päivässä hometalossa.
- vanhat tiedot
vai? kirjoitti:
Kaikki huuhaa näyttää uppoavan täällä hyvin, mutta faktaa on vaikea uskoa. Tai sitten pelleilet. Eiköhän tällaiset asiat kuulu ihan perusyleissivistykseen. Laitan nyt sitten kuitenkin vähän faktaa, jos asia olisi oikeasti jollekin epäselvä:
Nimi antibiootti keksittiin vuonna 1942 aineille, joita toiset mikrobit muodostavat ja jotka estävät toisten mikrobien kasvun tai hävittävät niitä.
Antibiootti –nimitys on jäänyt käyttöön kansan keskuuteen, kun puhutaan lääkkeistä, joiden ainesosina on mikrobien tuottamia antibiootteja (sekundäärisiä aineenvaihduntatuotteita/toksiineja). Niiden oikeampi nimi on siis mikrobilääke.
Mikrobilääkkeiden vaikutusmekanismeja ovat:
Foolihapon synteesin esto
Peptidoglykaanin synteesiä estävät lääkkeet
Proteiinisynteesiä estävät lääkkeet
Nukleiinihapposynteesiin vaikuttavat lääkkeet
Solukalvoa vaurioittavat lääkkeet
Täältä esim. löydät lukuisia pelkästään proteiinisynteesiä estäviä Streptomyces –bakteerin tuottamista antibiooteista valmistettuja mikrobilääkkeitä :
http://www.medicina.fi/fato/52.pdf
Esim.:
Ensimmäinen tetrasykliini oli Streptomyces
aureofaciens -sädesienestä vuonna
1948 eristetty klooritetrasykliini, ja kaksi
vuotta myöhemmin otettiin käyttöön oksitetrasykliini.
Waksman tutki työtovereineen 1940-luvun alussa systemaattisesti maaperän sädesieniä
ja löysi useita toksisia antibiootteja. 1943 eristetystä Streptomyces griseus -
kannasta löytyi potentti antimikrobinen aine streptomysiini…
…ansiosta Waksman sai 1952 Nobelin palkinnon. Samantyyppisiä antibiootteja on myöhemmin
löydetty muista mikro-organismeista, kuten Streptomyces kanamyceticuksesta
(kanamysiini 1957, josta tehtiin puolisynteettinen johdos amikasiini 1972),
Klindamysiini on 7-deoksi-7-kloorilinkomysiini. Sitä valmistetaan
puolisynteettisesti linkomysiinistä, jota eristetään Streptomyces
lincolnensis -sädesienestä.
Erytromysiini eristetään Streptomyces erythreus -sädesienestä.
Micromonospora purpureasta (gentamysiini 1963) ja Streptomyces tenebrariuksesta
(tobramysiini 1967).
Spektinomysiini on aminosyklitoli, jota muodostaa Streptomyces spectabilis.
Streptomyces tenebrariuksesta tobramysiini
jne……………..Streptomycesiä ei käytetä enää antibiootteihin, ainakaan Suomessa.
Tietosi ovat vanhentuneita - ???
vanhat tiedot kirjoitti:
Streptomycesiä ei käytetä enää antibiootteihin, ainakaan Suomessa.
Tietosi ovat vanhentuneita"Streptomycesiä ei käytetä enää antibiootteihin, ainakaan Suomessa. " ???
Siis antibiootit ovat mikrobien aineenvaihduntatuotteita. Niistä mikrobien tuottamista antibiooteista valmistetaan lääkkeitä. Streptomyces -bakteerin tuottamia antibiootteeja käytetään lääkkeissä - myös Suomessa. Osaa niistä Streptomycesin antibiooteista osataan nykyään valmistaa myös synteettisesti, mutta samoja aineita ne ovat.
Sekoitat varmaan siihen, että Streptomysiiniä ei käytetä enää Suomessa. Se on kuitenkin vain yksi lukemattomista Streptomyces -antibiooteista valmistetuista mikrobilääkkeistä. - PÄINVASTOIN
vanhat tiedot kirjoitti:
Streptomycesiä ei käytetä enää antibiootteihin, ainakaan Suomessa.
Tietosi ovat vanhentuneita" Streptomycesiä ei käytetä enää antibiootteihin, ainakaan Suomessa. "
Tasan päinvastoin. Streptomyces -bakteereita hyödyntämällä kehitetään koko ajan UUSIAKIN lääkkeitä.
Väitöskirja - Suomesta:
http://domino.utu.fi/tiedotus/tiedotukset.nsf/0/148fab0d8a8394edc2256ddd00343538?OpenDocument
Uusien antibioottien löytäminen helpottuu
Maaperässä elävät Streptomyces-bakteerit ovat olleet uusien antibioottien lähde jo vuosikymmenien ajan. Kasvattamalla näitä hidaskasvuisia bakteereja laboratoriossa ovat suuret lääkeyritykset vuosien saatossa eristäneet streptomykeeteistä useita tuhansia biologisesti aktiivisia yhdisteitä. Näistä yhdisteistä useat ovat päätyneet lääkkeiksi kuten antibiooteiksi bakteeritulehdusten hoitoon, mutta yhdisteitä on löytynyt myös syövän hoitoon sekä esimerkiksi estämään elinsiirtopotilailla mahdollisesti tapahtuvia hylkimisreaktioita.
Nykyisin suurin osa maaperänäytteistä seulotuista ja eristetyistä yhdisteistä paljastuu tarkemmissa tutkimuksissa jo tunnetuiksi. FM Mikko Metsä-Ketelän väitöskirjatyössä kehitettiin geenitekniikkaan perustuva menetelmä, jonka avulla maaperänäytteistä voidaan valita mielenkiintoisimmat bakteerikannat jatkotutkimuksiin. Kehitetyllä seulontamenetelmällä on perinteisiin menetelmiin verrattuna etuna se, että menetelmän avulla päästään nopeasti käsiksi myös antibioottien synteesistä vastuussa oleviin geeneihin. Tämä on toivottava ominaisuus, sillä uusia yhdisteitä pystytään tuottamaan nykyaikaisen geenitekniikan avulla yhdistämällä geenejä eri Streptomyces-kannoista.
Hiljaiset geenit apuna
Lisäksi menetelmän avulla pystytään tunnistamaan ns. hiljaisia geeniklustereita, joita ei tähän mennessä ole pystytty perinteisin menetelmin hyödyntämään. Kiinnostus hiljaisten geenien käyttöön uusien yhdisteiden tuotossa on maailmalla kasvanut voimakkaasti viime vuosina, sillä kahden Streptomyces-bakteerin genomien sekvensointi on paljastanut että streptomykeeteillä on useita antibioottien tuotosta vastaavia geenejä, jotka eivät ole aktiivisia laboratorio-olosuhteissa. Väitöskirjatyössä kehitetyn seulontamenetelmän avulla nämä geenit voidaan kuitenkin tunnistaa ja niitä voidaan hyödyntää yhdisteiden tuotossa geenitekniikan keinoin.
Metsä-Ketelän väitöskirjassa seulontamenetelmän toimivuus osoitettiin eristämällä eräästä tutkitusta kannasta antibiootin biosynteesistä vastuussa oleva hiljainen geeniklusteri. Alueelta löytyneiden geenien avulla työssä osoitettiin, että eristetyt geenit todellakin ovat vastuussa sellaisen yhdisteen tuotosta kuin mitä seulontamenetelmän perusteella oletettiin. Lisäksi geenien avulla tuotettiin yksi uusi yhdiste, mikä saatiin aikaiseksi yhdistämällä geenejä kolmesta eri Streptomyces-kannasta. Työssä osoitettiin ensimmäistä kertaa, että hiljaisia geenejä voidaan käyttää uusien yhdisteiden tuottoon. Tuotetun yhdisteen mahdollista biologista aktiivisuutta ei vielä tunneta. - home ja väsymysoireyhtymä
amorion sama kirjoitti:
sen seurauksena tulee muutama päivä kuurin aloituksesta samanlainen rasitushengenahdistus, jonka puhkeaa muutamassa päivässä hometalossa.
Eli poskiontelotulehdukseen sain kyseisen lääkkeen ja kaulalla olevaan pahkuraan. Nyt taitaa olla kolmas päivä menossa ja poskiontelo vaivat helpottaneet ja nenäkin auki. Mutta nyt keuhkot tukossa, yskittää niin että oksennan ja tosiaan sitä hengen ahdistusta. Myös oksettaa ja on paha olo.
Olisiko vain että amorion ei kunnolla tehoa vai voisiko tosiaan antibiootti keuhko oireita aiheuttaa? Aiemmin ei olisi tullut edes mieleen moinen?
Ja piti vielä kysyä moni hiivasta kärsii? Itsellä jatkuva hiiva tulehdus alapäässä ja nyt on myös suussa ollut aika pahana. Suupieletkin ihan auki ja kieli ihan valkoinen ja haavaumilla. Olen syönyt happamia ruoka aineita ja vältttänyt makeaa, mutta ei ole auttanut. Usea suun kautta otettava hiivakuurikin on turhaan tullut syötyä.
Ja vielä kysymys lemmikki eläimistä? oletteko alkaneet saamaan allergia oireita myös eläimistä? Meillä 2 kissaa ja nyt tuntuu että niistäkin oireilisin. En ikinä ole ole ollut allerginen aiemmin millekkään eläimille.... Kiinnostaa vain!? - home ja väsymysoireyhtymä
Eli poskiontelotulehdukseen sain kyseisen lääkkeen ja kaulalla olevaan pahkuraan. Nyt taitaa olla kolmas päivä menossa ja poskiontelo vaivat helpottaneet ja nenäkin auki. Mutta nyt keuhkot tukossa, yskittää niin että oksennan ja tosiaan sitä hengen ahdistusta. Myös oksettaa ja on paha olo.
Olisiko vain että amorion ei kunnolla tehoa vai voisiko tosiaan antibiootti keuhko oireita aiheuttaa? Aiemmin ei olisi tullut edes mieleen moinen?
Ja piti vielä kysyä moni hiivasta kärsii? Itsellä jatkuva hiiva tulehdus alapäässä ja nyt on myös suussa ollut aika pahana. Suupieletkin ihan auki ja kieli ihan valkoinen ja haavaumilla. Olen syönyt happamia ruoka aineita ja vältttänyt makeaa, mutta ei ole auttanut. Usea suun kautta otettava hiivakuurikin on turhaan tullut syötyä.
Ja vielä kysymys lemmikki eläimistä? oletteko alkaneet saamaan allergia oireita myös eläimistä? Meillä 2 kissaa ja nyt tuntuu että niistäkin oireilisin. En ikinä ole ole ollut allerginen aiemmin millekkään eläimille.... Kiinnostaa vain!?Niin piti vielä kysyä moniko teistä on työkyvytön?
Minä siis olen ja haen juuri kuntoutustukea vuoden sairasloman jälkeen. - paikkansa
-loppuiset kirjoitti:
antibioottien nimet tarkoittavat, että ne on valmistettu Streptomyces -bakteerin (sädesienen) sekundäärisistä aineenvaihduntatuotteista.
"Anything that ends in 'mycin' comes from streptomycin - vancomycin, streptomycin."
..
Saturday, January 21, 2006
Bacteria in dirt may be "born" resistant to drugs
Reuters Health
Thursday, January 19, 2006
By Maggie Fox
WASHINGTON (Reuters) - Bacteria in dirt may be "born" with a resistance to antibiotics, which could help shed light on the problem of drug-defying "superbugs," Canadian researchers said on Thursday.
They tested 480 different bacteria found in soil and discovered that every single one had some resistance to antibiotics, meaning they had evolved a mechanism for evading the effects of the drugs.
The findings, published in the journal Science, could help explain why bacteria so quickly develop resistance to antibiotics, and why drug companies must constantly develop new ones.
"It explains where these things come from in the first place," Gerry Wright, chair of Biochemistry and Biomedical Sciences at Ontario's McMaster University, said in a telephone interview. "This work could prove to be extremely valuable to the drug development process."
Wright's team dug up 480 strains of Streptomyces bacteria and tested them for resistance to various antibiotics.
"Without exception, every strain ... was found to be multi-drug resistant to seven or eight antibiotics on average, with two strains being resistant to 15 of 21 drugs," they wrote in their report.
'A LOGICAL PLACE TO START'
These particular bacteria do not infect people, but Wright believes the findings almost certainly apply to other species of microbes.
"It turns out that Streptomyces make lots of antibiotics," Wright said. "Anything that ends in 'mycin' comes from streptomycin - vancomycin, streptomycin."
That was why they chose this group of bacteria.
"We were curious to see where these things might come from in the first place, so it seemed that was a logical place to start. I expect lots of these (drug-resistant) genes are peppered all over the microbial community," Wright said.
They exposed the bacteria to known antibiotics and then searched for genes that were activated when the microbes survived.
"We found old mechanisms and new mechanisms," Wright said.
"We found a brand-new resistance mechanism to an antibiotic called telithromycin," he said, referring to Aventis' drug Ketek, only approved in 2004.
Ketek was designed to overcome resistance to antibiotics, but one of the bacteria Wright tested evolved a way to prevent it from working.
Almost as soon as penicillin was introduced in the 1940s, bacteria began to develop resistance to its effects, prompting researchers to develop many new generations of antibiotics.
But their overuse and misuse have helped fuel the rise of drug-resistant "superbugs." The U.S. Centers for Disease Control and Prevention says 70 percent of infections that people get while in the hospital are resistant to at least one antibiotic.
Wright said his findings do not get doctors off the hook. He said they still must prescribe antibiotics only when they are needed, and stress to patients the need to use them properly.
Soil bacteria live in a constant kind of arms race, making antibiotics to protect themselves against other bacteria, and then evolving antibiotic resistance to evade the antibiotics made by other bacteria.
"Their coping tactics may be able to give us a glimpse into the future of clinical resistance to antibiotics," Wright said. - uskomatonta....
Ja kiitos muuten noista tiedoista mitkä koskivat antibiootteja. Oli ihan uutta tietoa itselle.
- myös..
Hei,
Onko sinulla sähköpostiosoitetta, johon voisi kirjoittaa? Minulla olisi pitkä tarina, josta uskon olevan sinulle apua.- home ja väsymysoireyhymä
Hei tässä on osoite: [email protected] Muutkin voivat kirjoittaa. Minulla on toinenkin sähköposti osoite, mitä enemmän käytän. Mutta en viitsi sitä antaa tässä, kun siinä näkyy sukunimi ja kaikki. Mutta tähänkin voi kirjoittaa ja annan sitten tätä kautta sen toisenkin osoitteeni. [email protected]
Eli oikaisen vain virheeni. Saamani hoito on nanogammaa eli ihmisen immunoglobuliinia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1651606
- 104931
- 75753
- 51635
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa17618ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40547Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45498Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m158486Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;188428- 26419