ammattisuoja ja

karenssi

Onko niin että kun olen itse irtisanoutunut ja siitä on seurannut 3kk karenssi. minulla on sitten tietääkseni 3 kk ammattisuoja aluksi työnhaussa, eli vain omaa ammattia vastaavia töitä voivat työkkäristä tarjota, niin meneekö se nyt umpeen tuossa karensissa, että kun karenssi loppuu voivat lähetellä työnosoituksia minne vaan? ja jos joskus tulee uusi karenssi tai keskeytän työnhaun määräajaksi,niin alkaako ammattisuoja uudelleen?

2

1908

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karenssi...

...Onko niin että kun olen itse irtisanoutunut ja siitä on seurannut 3kk karenssi. minulla on sitten tietääkseni 3 kk ammattisuoja aluksi työnhaussa...

Ammattitaitosuoja kuluu karenssin aikana, sillä olet myös karenssin aikana työtön ja velvollinen hakemaan työtä.

---niin meneekö se nyt umpeen tuossa karensissa, että kun karenssi loppuu voivat lähetellä työnosoituksia minne vaan?...

Juuri näin. Voivat kyllä lähetellä työhönosoituksia minne vain koko ajan, mutta ensimmäisen 3 kk:n aikana oman alan töiden loppumisen jälkeen voi ammattitaitosuojaan vedoten kieltäytyä muista kuin oman alan töistä.

...jos joskus tulee uusi karenssi tai keskeytän työnhaun määräajaksi,niin alkaako ammattisuoja uudelleen?...

Ei.

Tuossa lainsäännös. Huomaa tuo 3 momentti, jonka mukaan ammattitaitosuoja voidaan poistaa heti työttömyyden alkaessa, jos työkkärissä oletetaan, ettei työssäkäyntialueelta löydy oman alan töitä.

Ammattitaitoinen henkilö voi menettämättä oikeuttaan työttömyysetuuteen kolmen ensimmäisen työttömyyskuukauden aikana kieltäytyä työstä, jota ei voida pitää hänen ammattitaitonsa huomioon ottaen hänelle sopivana. Ammattitaitoisena pidetään henkilöä, jolla on joko ammatillinen koulutus sekä siihen liittyvä vähintään vuoden työkokemus tai vastaavasti on saavuttanut ammattitaidon vähintään kahden vuoden työkokemuksella kyseisellä ammattialalla.

Jos työnhakija edellä tarkoitetun kolmen kuukauden aikana tekee työsopimuksen ammattitaitonsa huomioon ottaen sopivasta työstä, joka alkaa kolmen kuukauden kuluessa työsopimuksen tekemisestä, hänellä on pätevä syy tänä aikana kieltäytyä sellaisesta työstä, joka olisi esteenä työsopimuksessa tarkoitetun työn vastaanottamiselle.

Ammattitaitosuoja voidaan poistaa, jos työnhakijan työssäkäyntialueella ei työvoimaviranomaisen arvion mukaan ole kolmen ensimmäisen työttömyyskuukauden aikana osoitettavissa hänen ammattitaitonsa huomioon ottaen hänelle sopivaa työtä. Työvoimatoimiston on annettava tieto ammattitaitosuojan poistamisesta työnhakijalle. Jos työnhakija ei tällöin ota vastaan ammattitaitonsa huomioon ottaen sopivaa työtä muualta eikä myöskään muuta työtä työssäkäyntialueeltaan, katsotaan hänen kieltäytyneen työstä 12 §:ssä tarkoitetulla tavalla.

• mutta työvoimatoimisto

ei karenssin aikana lähettele sinulle mitään, niin kuin ei monesti karenssin ulkopuolellakaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      95
      1802
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      240
      1732
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      91
      1383
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      68
      1053
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      941
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      928
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      928
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      924
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      882
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      38
      868
    Aihe