Paras oliiviöljy?

lord-e

Kuinka paljon kaupan extra virgin -oliiviöljyissä on mielestänne eroja?
Kuinka paljon 0.7% happopitoisuus eroaa 0.3 prosentista?
Olen käyttänyt rainbow-tuotetta, mutta ostin nyt kokeeksi jotain kreikkalaista. se oli kalliimpi ja tuoksultaan miellyttävämpi.

42

22943

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • e-lord

      "Kuinka paljon kaupan extra virgin -oliiviöljyissä on mielestänne eroja?"

      Ei paljoa.

      "Kuinka paljon 0.7% happopitoisuus eroaa 0.3 prosentista?"

      Happopitosuus eroaa tarkalleen 0.4 prosenttia. (0.4%)

      "Olen käyttänyt rainbow-tuotetta, mutta ostin nyt kokeeksi jotain kreikkalaista. se oli kalliimpi ja tuoksultaan miellyttävämpi."

      Kiitos tiedosta.

      • 0.7%:n

        öljyssä 133% suurempi! Sitä en osaa sanoa mitä kieli asiasta sanoo.

        (Minulle opetettiin kansakoulussa 1950-luvulla laskemaan prosenttilaskuja näin:Kun kysytään kuinka paljon joku luku on toista suurempi, niin lukujen erotus, 0,4, jaetaan pienemmällä luvulla, 0,3, saadaan osamääräksi 1,33 ja se kerrotaan sadalla, yksinkertaista!)

        Kysyjähän ei juuri tätä kysynyt, mutta tulipahan tuokin kerrotuksi.


      • kotikokki

        Knossos oliivi öljy oli musta tosi hyvä


      • Anonyymi
        kotikokki kirjoitti:

        Knossos oliivi öljy oli musta tosi hyvä

        Aivan oikein, se on hyvää ja sitä saa myös luomuna.


    • oliivinpoimija

      Kyllä öljyissäkin laatu ja hinta kulkevat käsi kädessä. Lisäksi öljy pitäisi säilyttää valolta suojattuna liikkeessä, eli itse aina urkin sieltä mahdollisismman takaa ja kotona pidän pimeässä kaapissa käyttöjen välit. Huoneenlämmössä kyllä pysyy hyvänä, mutta tosiaankin on valolle herkkää. Kreikassa asuneena tietenkin suosin maan öljyjä, niistäkin parhaimmat saa erikoisliikkeistä (Gavrielides)tai suurimpien kaupunkien kauppahalleista, joissa voi olla juuri näitä erikoispuoteja. Netin kauttakin voi tilata. Hyvä öljy kyllä palkitsee käyttäjänsä:) Noista eroista löytyy netistä myöskin tietoa.

    • välimeren matkailija

      Ehdottomasti paras extra virgin oliiviöljy on Kreikasta Knossos. Olen käyttänyt ko. öljyä 15 vuotta. Vaikka se on kalliimpaa kuin rainbow maku on ihan eri. Suosittelen!

      • kulinaristi___

        Knossos on parasta maultaan, jota minä olen maistanut. Sitä saa ainakin Valintatalosta. Kannattaa ehdottomasti kokeilla.


      • Suurkuluttaja

        Ekstra Neitsyt oliiviöljyistä parasta on Knossos.
        Sen mieto maku sopii leivontaan, paistamiseen ja tietenkin salaatteihin. Suosittelen!


      • Kati

        Samaa mieltä. Kävin juuri niitten nettisivuilla www.knossos.fi ja ainakin vaikuttaa hyvältä. Mene sitten ja tiedä. Kreetalainen öljy on kuulemma parasta, onko jotain muita öljyjä sieltä ???


    • tenula

      maustettu on numero uno!

      • ystväni on mulle

        sanononut että lidlissä on hyvä ja halpa olivviöljy itse suosin rypsiöljyä koska siinä on enemmän *arvoja*kuulema ,Hän on asunut italiassa ja tekee ihanaa ruokaa joka viikonloppu minullekkin,miksi maksaa merkistä tuotuja ne on kaikki jos halvalla saa hyvää;=O


    • kali oreksi

      Hyvä että olet siirtynyt kreikkalaiseen oliiviöljyyn,kaikista paras,jos olet ostanut KREETALAISTA oliiviöljyä.Nimenomaan kreetalaiset oliiviöljyt ovat euroopan parhaita,ostit sitten mitä tahansa kreetalaista.Mutta kerronpa sinulle,että jos sattumalta olet ostanut Sitia-nimistä öljyä ja vielä sitä 0,7%,tämä öljy on valittu ainakin 5 kertaa maailman parhaaksi öljyksi! Kysyit,että kuinka paljon makueroa on sitten eri happoisuusprosenttisilla öljyillä? Itse en ole edes nähnyt mitään muuta 0,7% öljyä kuin tämän kreetalaisen Sitian ja sitä ei kyllä ihan joka kaupasta edes saa, erittäin harvoista ainakin täältä Tampereelta.Erittäin hyvä oliiviöljy on nimeltään Knossos,sitä saa jo todella monista kaupoista,Tampereelta etelään päin,maksaa jotain vajaa 6e.Serkkuni on sen öljyn maahantuoja,itse olen sitä käyttänyt jo yli 10v.Ja minä en osta enää mitään muuta öljyä kuin kreetalaista öljyä.Espanjalaiset ja italialaiset hakevat kreikasta ylipäätään oliiviöljyä,koska se on parempaa kuin heidän. He sekoittavat sitä omaan öljyynsä ja näin saavat sitten alimman mahdollisen prosenttirajan,että öljyä ylipäätään voi kutsua neitsytoliiviöljyksi.Tällaisia luigeja he ovat. Kreetalaisella öljyllä voit paistaa,leipoa ja käyttää salaatteihin.Ne ovat erittäin hyvän makuisia ja paistaessa tuoksu on erittäin hyvä.
      Olen ollut töissä 5,5v kreetalaisessa ravintolassa,käynyt Kreetalla siellä Sitian oliiviöljypuristamossa,olen käynyt myös Toploun luostarissa jossa valmistetaan luomuoliiviöljyä,sieltä saimme mukaamme 5 pvää "vanhaa" öljyä kotiinviemisiksi,oli se aikamoista herkkua. Öljyissä on aivan hirveästi eroja,niitä kannatta haistella ja maistella,kyllä niistä eroja löytyy. Siirry vaan kreetalaiseen, se on paras valinta.

      • turha maksaa tunteesta

      • RiohaN
        turha maksaa tunteesta kirjoitti:

        tässä vertailu jonka tekijät ovat alan ammattilaisia.
        http://nyt.hs.fi/syojajuo/artikkeli/1101979569743

        Sanokoon mitkä tahansa asiantuntijat mitä tahansa,mutta Kreetalainen oliiviöljy on maailman parasta,minun mielestäni ja sitä voi käyttää ihan mihin tahansa,myös ihonhoitoon,ei vain ruoanlaittoon!


      • mitä vannot
        RiohaN kirjoitti:

        Sanokoon mitkä tahansa asiantuntijat mitä tahansa,mutta Kreetalainen oliiviöljy on maailman parasta,minun mielestäni ja sitä voi käyttää ihan mihin tahansa,myös ihonhoitoon,ei vain ruoanlaittoon!

        Kannattaa katsoa, ketkä ovat olleet oliiviöljyjä testaamassa. Sinun vakuuttelut kreetalaisista öljyistä eivät päde enempää kuin hevosmiesten arviot automerkeistä.


      • RiohaN
        mitä vannot kirjoitti:

        Kannattaa katsoa, ketkä ovat olleet oliiviöljyjä testaamassa. Sinun vakuuttelut kreetalaisista öljyistä eivät päde enempää kuin hevosmiesten arviot automerkeistä.

        Ostakaa jokainen ihan mitä haluatte ja olkaa oman öljynne asiantuntijoita ja rakastajia.


      • Erkkinen

        Käytän Sitian 0,7% ja 0,3% öljyjä- Citymarketista


      • höh
        Erkkinen kirjoitti:

        Käytän Sitian 0,7% ja 0,3% öljyjä- Citymarketista

        Luotettava kreikkalainen ystäväni suosittelee nimenomaan Sitian oliiviöljyä ja käytänkin juuri sitä (0,3%). Olen asunut paljon Kreetalla ja käynyt Sitiassa. Mutta hänen mielestään oliiviöljyä ei pidä käyttää paistamiseen ja käytänkin sitä lähinnä salaatteihin. Paistamiseen sopii paremmin rypsiöljy, mutta juuri nyt on käytössä pähkinäöljy, joka ei lopulta ole kovin kallista. Wok-keittokirjassani sanotaan, että maapähkinä-, maissi- ja soijaöljy ovat suositeltavia. Korkealaatuiset kylmäpuristetut öljyt eivät sovi aasialaiseen keittiöön. (Seesamöljy sopii vain maustamiseen, se onkin varsin voimakasta maultaan.)


      • Öljyä perkele

        Espanjassa asuneena tiedoksesi:
        Espanjan laki kieltää öljyjen sekoittamisen. Italiassa se on yleistä.
        Andalucian maakunta tuottaa koko maapallon öliiviöljystä 28%.
        Siis todella paljon. Espanjaan ei kannata tuoda öliiviöljyä mistään koska sitä on siell joka paikka täynnä. Ymmärrän, että olet Kreikka-fani. Makuaisti on jokaisella omansa. Luvut kertokoon puolestaan missä se hyvä öljy luuraa...


    • Kokki Ravintolasta

      Salaattiin Pohjois-Italiasta.
      Etelä-Italiasta jos mukana grillattuja tuotteita esim. Munakoisoja tai Artisokkaa.
      Espanjalaista jos halutaan kuumentaa öljyä.
      Varo halpoja laatuja.
      Kreikkalainen jos raaka-aineissa paljon, varsinkin raakaa sipulia.

    • vanha.

      öljyissä on erittäin paljon eroja,
      kesti aikoinaan vuosia, ennen kuin sen uskoin.

      Hinta ja laatu ei kulje ainakaan maun, kuumankeston ja kovettumisen suhteen käsi kädessä.

      en jaksa enempää kirjoittaa, kun joku kuitenkin on "täysin eri mieltä",

      Emme ole 30 vuoteen käyttänyt sellaista öljyä,
      tai sen osaa joka kovettuu jääkaappilämpötiloissa,
      käyttämämme ei kovetu -5 C, se on meidän mittarimme ja terveitä ja järki on tallella 90v tietämillä olevilla vanhemmillammekin.

      • Knossos 1

        Paras öljy on Knossos. Se tulee Kreetalta ja on siten laadukkainta. Itse olen ostanut S-Marketista.


    • Jo vain!

      Rypsiöljy on parempaa kuin oliiviöljy! Lisäksi rypsiöljy on Suomalaista.

      Lopettakaa se ulkomaalaisten matkiminen ja uskaltakaa olla suomalaisia ja alkakaa käyttää rypsiöljyä!

      • Rypsiöljyn maku on kamala ja se ei sovellu paistamiseen. Sisältää myös liikaa omega 6-rasvahappoja verrattuna omega-3:een.


      • Extra virgin
        kj.mattila kirjoitti:

        Rypsiöljyn maku on kamala ja se ei sovellu paistamiseen. Sisältää myös liikaa omega 6-rasvahappoja verrattuna omega-3:een.

        Vain Extra Virgin merkinnällä varustetut öljyt on terveellisiä. Kannatta myös katsoa tämä sivu.

        http://www.tiedotjulki.net/


      • www.mave.foorumi.eu

        sopii traktorin tankkiin! Pekka Pensaan propakandaa tuo rypsin ylistys!


      • näin
        kj.mattila kirjoitti:

        Rypsiöljyn maku on kamala ja se ei sovellu paistamiseen. Sisältää myös liikaa omega 6-rasvahappoja verrattuna omega-3:een.

        Erikoinen väite. Oliiviöljy sisältää vain Omega-6, rypsiöljy sentään jonkin verran Omega-3


    • nfq+g

      miks oliivia on nimittäin päivänselvästi testattu et kotimainen rypisöljy voittaa useammalla sektorilla oliivin

    • Oliiviöljy fani

      Www.Knossos.fi sivuilta löytyy ihan sikana noista hapoista, kannattaa tutustua!)

      • toki makukin mut

        Mutta jos voin ja läskin korvaa öljyllä, on jo profeetan partakarvojen erottelua puhua oliivi- ja rapsitaikkarypsisöljyjen eroista.

        Mikähän lie siinä kun oliiviöljyn käsitän olevan oliiveista, niin kuitenkin purkkioliivit eivät ole lainkaan öljyisen tuntuisia

        Liekö mustissa oliiveissa sitä resveratrolia, jota on punkussa ja mustissa rusinoissakin (ei-vihreistä rypäleistä) ja joka sanotaan viinin elämääpidentävän vaikutuksen syyksi.


      • Dewdan

        Sorry for my writen Finnish isn´t that good but just wanted to coment that indeed, Spanish olive oil is worldwide recogniced as the best, unfortunately in Finland you cannot find so much of it, other then industrial makers with no other aim then profit.

        We have purchaced from an online store in andalucia and they do have very good Extra Virgen olive oil, specially the ecológical ones. you can find them from www.d-wines.com, delivery was some 10 days but it was worth it.


      • Madrileña222
        Dewdan kirjoitti:

        Sorry for my writen Finnish isn´t that good but just wanted to coment that indeed, Spanish olive oil is worldwide recogniced as the best, unfortunately in Finland you cannot find so much of it, other then industrial makers with no other aim then profit.

        We have purchaced from an online store in andalucia and they do have very good Extra Virgen olive oil, specially the ecológical ones. you can find them from www.d-wines.com, delivery was some 10 days but it was worth it.

        Hello Dewdan,

        You should check out a small importer called Alambique, www.alambique.fi, they import spanish olive oils to Finland. It's a shame how many people think that greek oils are the only thing there is, when Spain is such a huge producer of excellent olive oils. Both for clod use and food cooking. And like someone here mentioned, they don't mix olives from other countries like for example italians do. Italy buys a huge amountof spanish olives every year and then calls the oil italian olive oil...


    • reetan oliviivioljy
    • Moidox

      ostinpa sitten Knossos öljyä söderkullan S-marketista 29.1.2014

    • Dewdan
    • Oilovulei

      Huutorepeilyä niille, jotka pitävät jotain suomesta saatavaa markettituotetta parhaana öljynä :):)

      • olikoolio

        Taas nöyräilyä ulkomaan tuotteiden eteen - ei suomesta ja marketeista mitään hyvää saa.

        Päinvastoin - kauppojen hyllyillä on monia tuotteita, jotka ovat aivan erinomaisia vaikkakin myydään erilaisilla tuotemerkeillä kuin hörhöjen suosimat, kalllimmat tuotteet - oikeastaan ne ovat samma gamma, mutta leibeli on eri.

        Eli kuka siis huutorepeilee - ylihintaa maksava idiootti vai järkevästi ostava asiakas.


    • nauruhuutoa

      Ei suomesta kaupasta varmasti absoluuttisesti maailman parasta oliiviöljyä saa, mutta nyt pitää vaan nöyrästi tunnustaa että ei välttämättä ole mahdollisuutta mennä sinne italiaan hakemaan joltain käsityöläiseltä suoraan siitä kristuksen aikaisesta amforasta valutetta elämän eliksiiriin vertautuvaa oliiviöljyä.

      Joten on ihan validia kysyä mikä on parast öljyä mitä on mahdollista saada, ilman että se aiheuttaa kenessäkään besserwisserissä huutonaurukohtausta. Olettaisin että olet katsellut vähän nyt liikaa kokkiohjelmia telkkarista ja et ymmärrä että erittäin maistuvaa ruokaa on mahdollista tehdä ilman että jokainen komponentti on absoluuttisesti maailman parasta JA kun makukysymyksistä puhutaan on edes absurdia väittää mitään absoluuttista makuelämyksistä.

    • HyvääJoulua2015

      Sitia 0,3rossaa ja knossos 0,6 kyllä niillä pärjää jo pitkälle :)

    • Anonyymi

      Ensimmäistä kertaa ostin äärimmäisen neitsyttä oliiviöljyä ja siinä oli joku pakanan tryhveli-aromi muassa. oneneksi ei ollu mikn säästöpakkaus vaan ehkä 2-3 desin pullonen. Hieman kolkko ja pinkeä oli makukokemus ja ois kai se ilman tuota aromiakin maittanut.

    • Anonyymi

      Kreetalainen öljy. Suomessa Knossos tai Terra Creta.

      T : biohakkeri

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4040
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3912
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      607
      3814
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      18
      2548
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      77
      2401
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      334
      2036
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      124
      2015
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      188
      1859
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1539
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1392
    Aihe