IgE mitattu, mitä nyt

Homealtistunut

Olen käynyt yhä vaan pahenevan hajuste- ja kemikaaliyliherkkyyden takia erikoislääkärissä.

Itse pidän tilanteeseen pääsyyllisenä hometalossa asumista. Tilanne on olennaisesti pahentunut sen jälkeen.

Kokonaistilanne on nyt tosi huono. Homeista saan ihan hirveitä oireita (eivät kaikki välttämättä perinteisiä allergiaoireita). Ihan kauhea käydä homepaikassa kylässä, olo on pitkään vielä sen jälkeen ihan hirveä. Samantyyppisiä oireita saan joistakin hajusteista.
Hajusteet on minimoitu niin minimiin kuin ikinä mahdollista. Deukkista en ole hajusteetonta ja alumiinitonta löytänyt (alumiinisesta saan ihottumaa), joten siihen on pitänyt etsiä lähes hajuton vaihtoehto.
Hammastahna on nykyään apteekkitavaraa ja ruokavalio karsittu perusruokavalio, joka toivottavasti joku päivä laajenee johonkin suuntaan. Tällä hetkellä on helppo käydä kaupassa kun ei ole laajaa valikoimaa mistä voi valita.

Käytännössä elämää rajoittaa pahiten juuri se, etten kestä homeita ja savua - enkä toisten hajusteita.
Homeherkkyys rajoittaa ihmissuhdekuvioita ja vierailuja. Kaikki eivät ymmärrä eikä kaikille voi edes sanoa. Savu taas tuntuu talvisaikaan vaikuttavan lähes jokapäiväiseen elämään. Lääkärin mukaan olen savulle allerginen eikä minun pidä syödä esim. savukalaakaan. Eipä kyllä ole ikinä maistunutkaan (graavilohi menee, mutta kylmäsavulohi ei), nyt tiedän miksi. Mielestäni ennen hometaloa vielä siedin jossakin laajuudessa savua, mutta nykyään en ollenkaan. Kait se on mökillekkin kohta vaadittava sähkökiuas ja kaasugrilli.

IgE on mitattu, se oli hitusen alle 300. Nyt jotain jatkoa tulossa. Mitä? Mitä minun pitää kannattaa vaatia tutkittavaksi? Tarkoitan vaan, ettei vaan mitään jää tutkimatta.

Tuntuu, että jotkut eivät noteeraa homeita niin korkealle syyllisten listalle kuin minä itse. Minusta se on pääsyyllinen numero yksi tilanteeseeni. Niihin kuitenkin reagoinkin kaikkein voimakkaimmin. Samaa sarjaa ovat jotkut hajusteet. Savuun reagoin myös voimakkaasti, mutta eri tavalla lähtien perinteisistä allergiaoireista.

Tällä hetkellä tuntuu tilanne aika onnettomalta. Tuntuu, että kohta on vaikea löytää paikkaa missä on hyvä olla ts. missä ei ole juuri mitään hajuja. Ja ihmissuhteet kärsii kun ei voi olla rakennuksissa, joissa minusta haisee home. Ja muut ei ymmärrä.

39

2957

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nisuiisu

      immunipuolustus "sökö", koska alat olla jo miltei kaikelle yliherkkä.

      Sinun Th1-lymfosyyttireittiä pitkin etenevä immuunipuolustusjärjestelmäsi ei estä enää näiden ns. perinteisten Th2-lymfosyyttireittiä pitkin etenevien allergioiden syntyä.

      IgE liittyy jo näihin ns. perinteisiin allergioihin, eikä sillä ole mitään tekemistä kosteusvauriossa altistumisen kanssa. Se mille olet altistunut kosteusvauriossa selviäisi IgG-vasta-aineiden mittaamisella. Perinteiset allergiat ja mikrobipuolustut liittyvät sillä tavalla toisiinsa, että kun mikrobipuolustus toimii (Th1), niin se estää tosiaan perinteisten allergioiden (Th2) synnyn. Nyt tuota estoa ei enää ole. Syy on se, että olet altistunut jo aivan liikaa kosteusvauriomikrobeille.

      Olet jälleen yksi esimerkki suomalaisesta korruptoituneesta terveydenhoitojärjestelmästä, joka on täysin epäonnistunut yhdestä ainoasta sille annetusta tehtävästään eli pitää kansalaiset mahdollisimman terveenä.

      Eikö tuota mahdollisesti kosteusvaurioon liittyvää asiaa ole koskaan aikaisemmin tutkittu lääkäreiden toimesta?

      Kohdallasi on valitettavasti voinut käydä niin, että elimistösi ei tuota enää IgG-vasta-aineita.
      Ensimäisenä pitäisi nyt tutkia, että muosdostuuko niitä enää.

      Ainoa asia mitä nyt voit tehdä on välttää kosteusvauriota ja vahvistaa jollain konstilla imuunipuolustustasi. Kun se toipuu, niin se alkaa taas estämään jälleen näisen ns. perinteisten allergioiden synnyn.

      ystävällisin terveisin

      Pekka Nikkola

      • Homealtistunut

        Kiitos vastauksestasi.

        Onko/voiko se siis olla homealtistuksen syy, että ns. perinteiset allergiat ovat lisääntyneet ja nostaneet IgE arvoa?

        Homejuttuja ei ole testailtu ollenkaan eikä lääkäri nähnyt niitä ongelman syyksi, vaikka minusta ne ovat ongelman pääsyyllinen. Sairaalalla aion ottaa asian vielä puheeksi (siellä eri lääkäri), josko joku ottaisi homeenkin ihan vakavasti. Toki minulla muitakin allergioita on, mutta minä en halua, että homealtistukseni hometalossa vain sivuutetaan, kun nämä nykyiset ongelmat ovat ilmaantuneet sen jälkeen. Minusta asia pitää selvittää jos mahdollista.

        Pyrin välttämään homeisia tiloja niin paljon kuin mahdollista. Välillä se tuntuu toivottomalta kun on kyläpaikkoja joissa home haisee ja kylässä pitäisi käydä. Aina hirveä rumba kun pääsee kotiin kylästä, vaatteet pussiin ja pesuun (aina samat vaatteet kylässä ja niitä ei käytetä muualla) itse tehopesuun ja hiustenkin pesu kahteen kertaan. Eipä paljon kyläillä jaksa kun edessä on aina tuo rumba ja huono olo jo kylässä ja sen jälkeen. Sitten tuntuu, että kukaan ei usko miten pahaa minulle tekee tuollaiset kyläreissut. Homeenhajuisia vieraita en voi mitenkään ottaa kotiini käymään. Paras tapa pitää yhteyttä olisi minusta käydä porukalla jossakin lomalla, jossa molemmilla olisi omat yöpymistilat, minulla tietysti homeettomat ja hajuttomat. Kesällä ehkä on helpompaa ihmissuhteiden hoito kun voidaan olla porukalla pihalla.

        Minulla immuunijärjestelmä ei ole muutenkaan ihan normaali, sairastan etenevää autoimmuunisairautta. Hirvittää tuokin, mitä homealtistuminen voi sillekkin aiheuttaa kun homealtistuminen aiheuttaa senkin sairauden oireilua. Lisäksi sen sairauden takia pitäisi välttää tulehduksia kun ne ovat riskejä siinä perussairaudessa ja voivat vaikuttaa olennaisesti taudin etenemiseen.

        Olisi hyvä, jos immuunijärjestelmäni saisi siihen kuntoon, että kestän edes jonkin verran jotakin vaikka edes lääkityksen kanssa.


      • Lääkäri 2
        Homealtistunut kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi.

        Onko/voiko se siis olla homealtistuksen syy, että ns. perinteiset allergiat ovat lisääntyneet ja nostaneet IgE arvoa?

        Homejuttuja ei ole testailtu ollenkaan eikä lääkäri nähnyt niitä ongelman syyksi, vaikka minusta ne ovat ongelman pääsyyllinen. Sairaalalla aion ottaa asian vielä puheeksi (siellä eri lääkäri), josko joku ottaisi homeenkin ihan vakavasti. Toki minulla muitakin allergioita on, mutta minä en halua, että homealtistukseni hometalossa vain sivuutetaan, kun nämä nykyiset ongelmat ovat ilmaantuneet sen jälkeen. Minusta asia pitää selvittää jos mahdollista.

        Pyrin välttämään homeisia tiloja niin paljon kuin mahdollista. Välillä se tuntuu toivottomalta kun on kyläpaikkoja joissa home haisee ja kylässä pitäisi käydä. Aina hirveä rumba kun pääsee kotiin kylästä, vaatteet pussiin ja pesuun (aina samat vaatteet kylässä ja niitä ei käytetä muualla) itse tehopesuun ja hiustenkin pesu kahteen kertaan. Eipä paljon kyläillä jaksa kun edessä on aina tuo rumba ja huono olo jo kylässä ja sen jälkeen. Sitten tuntuu, että kukaan ei usko miten pahaa minulle tekee tuollaiset kyläreissut. Homeenhajuisia vieraita en voi mitenkään ottaa kotiini käymään. Paras tapa pitää yhteyttä olisi minusta käydä porukalla jossakin lomalla, jossa molemmilla olisi omat yöpymistilat, minulla tietysti homeettomat ja hajuttomat. Kesällä ehkä on helpompaa ihmissuhteiden hoito kun voidaan olla porukalla pihalla.

        Minulla immuunijärjestelmä ei ole muutenkaan ihan normaali, sairastan etenevää autoimmuunisairautta. Hirvittää tuokin, mitä homealtistuminen voi sillekkin aiheuttaa kun homealtistuminen aiheuttaa senkin sairauden oireilua. Lisäksi sen sairauden takia pitäisi välttää tulehduksia kun ne ovat riskejä siinä perussairaudessa ja voivat vaikuttaa olennaisesti taudin etenemiseen.

        Olisi hyvä, jos immuunijärjestelmäni saisi siihen kuntoon, että kestän edes jonkin verran jotakin vaikka edes lääkityksen kanssa.

        "Toki minulla muitakin allergioita on, mutta minä en halua, että homealtistukseni hometalossa vain sivuutetaan, kun nämä nykyiset ongelmat ovat ilmaantuneet sen jälkeen. Minusta asia pitää selvittää jos mahdollista."

        No, yksinkertaisesti asia sanottuna: ei ole mahdollista.

        Näillä homeilla ei ole nyt mitään käytännön merkitystä, kärsit ns. hajusteyliherkkyydestä ja toki siihen liittyen reagoit myös homeen hajuun. Yhtä lailla voisit keksiä, että alat syyttää tupakansavua vaivastasi: ts. että joskus joku tupakoi kun olit jossakin ja sen jälkeen olet saanut hajuista oireita.

        Oletko ajatellut, että miksi ammattilaisia ei nyt kohdallasi mitkään homeet juurikaan kiinnosta? Siksi että pitää nyt sulkea hoidettavissa olevat todelliset sairaudet poisja katsotaan sitten mikä tulee diagnoosiksi ja hoidoksi. Homeilla ei nyt ole erityisemmin merkitystä kohdallasi, ei sen enempää kuin vaikka hajustetulla deodorantilla.

        Hajusteyliherkkyyden tärkeimpänä hoitona on hajujen välttäminen, mutta toki erinäiset somaattiset sairaudet tulee sulkea pois myös.

        Koholla oleva IgE-taso kertoo vain atooppisesta taipumuksesta. Pahalla atoopikolla voi olla IgE 20.000 vaikka ei olisi ikinä ollut tekemisissä minkään kosteusvauriorakennuksen kanssa.


      • =)=)=)=)
        Lääkäri 2 kirjoitti:

        "Toki minulla muitakin allergioita on, mutta minä en halua, että homealtistukseni hometalossa vain sivuutetaan, kun nämä nykyiset ongelmat ovat ilmaantuneet sen jälkeen. Minusta asia pitää selvittää jos mahdollista."

        No, yksinkertaisesti asia sanottuna: ei ole mahdollista.

        Näillä homeilla ei ole nyt mitään käytännön merkitystä, kärsit ns. hajusteyliherkkyydestä ja toki siihen liittyen reagoit myös homeen hajuun. Yhtä lailla voisit keksiä, että alat syyttää tupakansavua vaivastasi: ts. että joskus joku tupakoi kun olit jossakin ja sen jälkeen olet saanut hajuista oireita.

        Oletko ajatellut, että miksi ammattilaisia ei nyt kohdallasi mitkään homeet juurikaan kiinnosta? Siksi että pitää nyt sulkea hoidettavissa olevat todelliset sairaudet poisja katsotaan sitten mikä tulee diagnoosiksi ja hoidoksi. Homeilla ei nyt ole erityisemmin merkitystä kohdallasi, ei sen enempää kuin vaikka hajustetulla deodorantilla.

        Hajusteyliherkkyyden tärkeimpänä hoitona on hajujen välttäminen, mutta toki erinäiset somaattiset sairaudet tulee sulkea pois myös.

        Koholla oleva IgE-taso kertoo vain atooppisesta taipumuksesta. Pahalla atoopikolla voi olla IgE 20.000 vaikka ei olisi ikinä ollut tekemisissä minkään kosteusvauriorakennuksen kanssa.

        "Oletko ajatellut, että miksi ammattilaisia ei nyt kohdallasi mitkään homeet juurikaan kiinnosta? Siksi että pitää nyt sulkea hoidettavissa olevat todelliset sairaudet poisja katsotaan sitten mikä tulee diagnoosiksi ja hoidoksi. Homeilla ei nyt ole erityisemmin merkitystä kohdallasi, ei sen enempää kuin vaikka hajustetulla deodorantilla."


        Eipä ole helppoa löytää sitä sairautta mitä hoitaa, eikä varsinkaan auttaa potilastaan, jos häntä ei neuvota mahdollisen homeongelman selvittämiseen. Jos potilas asuu-, opiskelelee- tai työskentelee homeisissa tiloissa, niin sinähän etsitte sopivaa sairautta, eikä yksikään lääkäri kyllä mitään hoitoa pysty antamaan, mikä auttaisi, ILMAN niitä puhtaita tiloja.

        Siksi lääkäreiden tulisi kuitenkin tiedostaa MIKÄ ongelma on taustalla on ja auttaa myöskin sen asian poistamiseen, joko kertomalla tästä mahdollisuudesta tai tekemällä esim. työpaikalle tai opiskelupaikkaan työpaikka käynnin, jos kyseessä ko. paikan lääkäri. Ja jos ei, niin neuvoa potilastaan käynnistämään tutkimukset. Kartoittaa missä ja miten ko. henkilö oireilee, silläkin pääsee jo alkuun.

        Kun potilas on puhtaissa tiloissa, niin sitten sitä hoitoakin voi miettiä tarkemmin. Osa oireista voi poistua ihan näinkin ja osa ei. Ei kannata hoitaa oireita lääkityksellä, jotka poistuvat ihan vain hengittämällä puhdasta sisäilmaa.


      • homeahdistus1
        Lääkäri 2 kirjoitti:

        "Toki minulla muitakin allergioita on, mutta minä en halua, että homealtistukseni hometalossa vain sivuutetaan, kun nämä nykyiset ongelmat ovat ilmaantuneet sen jälkeen. Minusta asia pitää selvittää jos mahdollista."

        No, yksinkertaisesti asia sanottuna: ei ole mahdollista.

        Näillä homeilla ei ole nyt mitään käytännön merkitystä, kärsit ns. hajusteyliherkkyydestä ja toki siihen liittyen reagoit myös homeen hajuun. Yhtä lailla voisit keksiä, että alat syyttää tupakansavua vaivastasi: ts. että joskus joku tupakoi kun olit jossakin ja sen jälkeen olet saanut hajuista oireita.

        Oletko ajatellut, että miksi ammattilaisia ei nyt kohdallasi mitkään homeet juurikaan kiinnosta? Siksi että pitää nyt sulkea hoidettavissa olevat todelliset sairaudet poisja katsotaan sitten mikä tulee diagnoosiksi ja hoidoksi. Homeilla ei nyt ole erityisemmin merkitystä kohdallasi, ei sen enempää kuin vaikka hajustetulla deodorantilla.

        Hajusteyliherkkyyden tärkeimpänä hoitona on hajujen välttäminen, mutta toki erinäiset somaattiset sairaudet tulee sulkea pois myös.

        Koholla oleva IgE-taso kertoo vain atooppisesta taipumuksesta. Pahalla atoopikolla voi olla IgE 20.000 vaikka ei olisi ikinä ollut tekemisissä minkään kosteusvauriorakennuksen kanssa.

        joo, hajuton homehan ei aiheuta oireita... kyseessä on vain reagointi homeen hajuun. Mitenkäs tästä hajusteyliherkkyydestä nyt tuli tauti? Eikös sen pitänyt olla ihan somatisointia vain?

        Viimeksi et ollut kuullutkaan hajusteyliherkkyydestä, muistatko?
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000023212520#22000000023212520


      • on varsinainen
        Lääkäri 2 kirjoitti:

        "Toki minulla muitakin allergioita on, mutta minä en halua, että homealtistukseni hometalossa vain sivuutetaan, kun nämä nykyiset ongelmat ovat ilmaantuneet sen jälkeen. Minusta asia pitää selvittää jos mahdollista."

        No, yksinkertaisesti asia sanottuna: ei ole mahdollista.

        Näillä homeilla ei ole nyt mitään käytännön merkitystä, kärsit ns. hajusteyliherkkyydestä ja toki siihen liittyen reagoit myös homeen hajuun. Yhtä lailla voisit keksiä, että alat syyttää tupakansavua vaivastasi: ts. että joskus joku tupakoi kun olit jossakin ja sen jälkeen olet saanut hajuista oireita.

        Oletko ajatellut, että miksi ammattilaisia ei nyt kohdallasi mitkään homeet juurikaan kiinnosta? Siksi että pitää nyt sulkea hoidettavissa olevat todelliset sairaudet poisja katsotaan sitten mikä tulee diagnoosiksi ja hoidoksi. Homeilla ei nyt ole erityisemmin merkitystä kohdallasi, ei sen enempää kuin vaikka hajustetulla deodorantilla.

        Hajusteyliherkkyyden tärkeimpänä hoitona on hajujen välttäminen, mutta toki erinäiset somaattiset sairaudet tulee sulkea pois myös.

        Koholla oleva IgE-taso kertoo vain atooppisesta taipumuksesta. Pahalla atoopikolla voi olla IgE 20.000 vaikka ei olisi ikinä ollut tekemisissä minkään kosteusvauriorakennuksen kanssa.

        "asiantuntija":
        ...Näillä homeilla ei ole nyt mitään käytännön merkitystä...

        Tästä tämä "viisaus" taas tulee julki.
        Ei minkäänlaista tajua tai edes kykyä ymmärtää tätä monisairautta.
        Ei edes tunnu olevan ´halua tajuta tätä monisyistä ongelmaa.
        Kenenhän laskuun hän haluaa "kusettaa" sairastuneita?
        Toivon hänen joskus saavan käytännön kokemusta homeiden aiheuttamista sairauksista.
        Eihän muuten oppi mene perille.
        Luupäät ovat yleensä tällaisia.


      • Homealtistunut
        Lääkäri 2 kirjoitti:

        "Toki minulla muitakin allergioita on, mutta minä en halua, että homealtistukseni hometalossa vain sivuutetaan, kun nämä nykyiset ongelmat ovat ilmaantuneet sen jälkeen. Minusta asia pitää selvittää jos mahdollista."

        No, yksinkertaisesti asia sanottuna: ei ole mahdollista.

        Näillä homeilla ei ole nyt mitään käytännön merkitystä, kärsit ns. hajusteyliherkkyydestä ja toki siihen liittyen reagoit myös homeen hajuun. Yhtä lailla voisit keksiä, että alat syyttää tupakansavua vaivastasi: ts. että joskus joku tupakoi kun olit jossakin ja sen jälkeen olet saanut hajuista oireita.

        Oletko ajatellut, että miksi ammattilaisia ei nyt kohdallasi mitkään homeet juurikaan kiinnosta? Siksi että pitää nyt sulkea hoidettavissa olevat todelliset sairaudet poisja katsotaan sitten mikä tulee diagnoosiksi ja hoidoksi. Homeilla ei nyt ole erityisemmin merkitystä kohdallasi, ei sen enempää kuin vaikka hajustetulla deodorantilla.

        Hajusteyliherkkyyden tärkeimpänä hoitona on hajujen välttäminen, mutta toki erinäiset somaattiset sairaudet tulee sulkea pois myös.

        Koholla oleva IgE-taso kertoo vain atooppisesta taipumuksesta. Pahalla atoopikolla voi olla IgE 20.000 vaikka ei olisi ikinä ollut tekemisissä minkään kosteusvauriorakennuksen kanssa.

        että tilanteeni muuttui olennaisesti hometalossa asumisen jälkeen?
        Minusta se oli kuitenkin aika tälli ja altistusaika vielä aika pitkä.
        Olisiko joku hajuste samanlaisella pitoisuudella ja altistusajalla voinut aiheuttaa samanlaisen lopputilanteen?

        Jonkinasteinen hajuste- ja kemikaaliyliherkkyys oli ennen hometaloa, mutta se ei aiheuttanut päivittäisiä ongelmia eikä rajoittanut ihmissuhteita millään tapaa.

        Hometalon jälkeen tilanne on ollut toinen:
        Nyt tällä hetkellä hajut teettävät suuria lähes päivittäisiä ongelmia. Ihmisille on helppo sanoa hajusteesta, että se häiritsee, jolloin he ystävällisesti poistavat hajun (kuten pesemällä käsirasvan käsistään tms.). Mutta raja tuntuu menevän siinä, että ei voi mennä sanomaan, että jonkun vaatteet haisevat homeelle eikä voi tulla meille siksi kylään. Jotta tällaisen voi sanoa, täytyy olla todella tuttu, muuten voi olla ettei enää ollakkaan kavereita. Eli ei mitenkään helppo tilanne.

        Minustakin paras keino on välttää hajuja. Mutta joitakin hajuja vaan tuntuu olevan mahdoton täysin välttää, kuten homeen hajua ja savun hajua.
        Kyläpaikat, joissa haisee home ovat erittäin ongelmallisia. Olo kyläreissun jälkeen on tosi huono, ilmeisesti johtuen osakseen perussairaudestani, joka reagoi homeen hajuun.

        Minustakin on ihan sama mikä tilanteen on aiheuttanut, kunhan tilanteeseen löytyy sopiva hoito. Jos ainoa hoito on vain välttää hajusteita ja hajuja, sitten pitää elää sen mukaan.
        Aina vaan joutuu tilannetta terveille selittelemään ilman että kukaan asiaa ymmärtää.
        Mutta toisaalta, se selittely on minulle tuttua jo perussairauteni osalta, ei sitäkään kukaan terve ymmärrä.


      • Homealtistunut
        =)=)=)=) kirjoitti:

        "Oletko ajatellut, että miksi ammattilaisia ei nyt kohdallasi mitkään homeet juurikaan kiinnosta? Siksi että pitää nyt sulkea hoidettavissa olevat todelliset sairaudet poisja katsotaan sitten mikä tulee diagnoosiksi ja hoidoksi. Homeilla ei nyt ole erityisemmin merkitystä kohdallasi, ei sen enempää kuin vaikka hajustetulla deodorantilla."


        Eipä ole helppoa löytää sitä sairautta mitä hoitaa, eikä varsinkaan auttaa potilastaan, jos häntä ei neuvota mahdollisen homeongelman selvittämiseen. Jos potilas asuu-, opiskelelee- tai työskentelee homeisissa tiloissa, niin sinähän etsitte sopivaa sairautta, eikä yksikään lääkäri kyllä mitään hoitoa pysty antamaan, mikä auttaisi, ILMAN niitä puhtaita tiloja.

        Siksi lääkäreiden tulisi kuitenkin tiedostaa MIKÄ ongelma on taustalla on ja auttaa myöskin sen asian poistamiseen, joko kertomalla tästä mahdollisuudesta tai tekemällä esim. työpaikalle tai opiskelupaikkaan työpaikka käynnin, jos kyseessä ko. paikan lääkäri. Ja jos ei, niin neuvoa potilastaan käynnistämään tutkimukset. Kartoittaa missä ja miten ko. henkilö oireilee, silläkin pääsee jo alkuun.

        Kun potilas on puhtaissa tiloissa, niin sitten sitä hoitoakin voi miettiä tarkemmin. Osa oireista voi poistua ihan näinkin ja osa ei. Ei kannata hoitaa oireita lääkityksellä, jotka poistuvat ihan vain hengittämällä puhdasta sisäilmaa.

        Auttaako lääkärin homeisessa rakennuksessa käynti mitään?

        Minusta äkkiseltään tuntuisi, että rakennuksen pitäisi käydä tutkimassa rakennusalan ammattilainen, joka tietää ja ymmärtää kosteus- ja homevaurioista.

        Olisiko järkevää ensin tutkia rakennus ja hoitaa se ensin kuntoon ja sen jälkeen katsoa kuinka potilas sen jälkeen voi ja hoitaa sitten jäljellä olevia vaivoja?

        Itse en enää asu hometalossa, mutta näyttää siltä, että voimakas hajuste- ja kemikaaliyliherkkyys tuli jäädäkseen. Toivossa elän, että vuosien vieriessä vielä se rauhoittuisi kun altistuksesta kuluu aikaa vuosia.
        Toivottavasti tähän jotain hoitoa löytyisi.


      • =)=)=)=)=)=)
        Homealtistunut kirjoitti:

        Auttaako lääkärin homeisessa rakennuksessa käynti mitään?

        Minusta äkkiseltään tuntuisi, että rakennuksen pitäisi käydä tutkimassa rakennusalan ammattilainen, joka tietää ja ymmärtää kosteus- ja homevaurioista.

        Olisiko järkevää ensin tutkia rakennus ja hoitaa se ensin kuntoon ja sen jälkeen katsoa kuinka potilas sen jälkeen voi ja hoitaa sitten jäljellä olevia vaivoja?

        Itse en enää asu hometalossa, mutta näyttää siltä, että voimakas hajuste- ja kemikaaliyliherkkyys tuli jäädäkseen. Toivossa elän, että vuosien vieriessä vielä se rauhoittuisi kun altistuksesta kuluu aikaa vuosia.
        Toivottavasti tähän jotain hoitoa löytyisi.

        Lääkäri kävi työhuoneessani, keskustelimme siellä ja lääkäri hämmästeli liman nousua ja nieleskelyä. Kertoi, että työhuoneessani haisee oudolle. Pari päivää myöhemmin tuli johtava lääkäri käymään, totesi saman. Kiersi taloa työsuojelupäällikön kanssa ja totesi saman oudon hajun työhuoneeni yläpuolella olevista laboratoriotiloista (filmi).

        Lääkärit kirjoittivat lausunnon, jolla tuli työhuoneen käyttökielto niin pitkäksi aikaa kun asia on selvitetty. Minulle sairaslomaa niin pitkäksi aikaa kun tarvis, jotta olotila ehtii paranemaan ja työnantaja hankii uuden työtilan puhtaalta alueelta.

        Työhuone oli käyttökiellossa ja yläpuolen kosteusvaurio tutkittiin ja todettiin vakavaksi. Korjattiin ja arvot mitattiin uudelleen. Mittauksissa ei mitään ylimäärästä näistä tiloista enää löytynyt...

        Itse en koskaan enää palannut tuohon työhuoneeseen ja kuulin, ettei se kiinnostanut ketään muutakaan, vaikka työhuone oli tilava ja ihan siisti, merinäköalakaan ei kiinnostanut ketään. Nyt en tiedä työskenteleekö siellä joku, missä käytössä on.

        ...Mutta olisin tukahtunut limaan, jos minulle olisi vain annettu lääkkeitä lääkkeiden päälle ja töihin tuohon huoneeseen... ilman tt-lääkäreitäni olisi ollut aivan pulassa! Sillä meidän talossa ei ollut sisäilmaongelmaa, vaan meillä oli paras mahdollinen sisäilma, vain ihmiset oireilivat... heikkouttaan, velttouttaan - sisäilma, se oli puhdasta.

        Yksikään lääke ei olisi auttanut minua pysymään hengissä noissa tiloissa. Mikäli lääkärit eivät olisi työpaikkakäyntiä tehneet se vaurio olisi siellä vieläkin.


      • Lääkäri 2
        Homealtistunut kirjoitti:

        että tilanteeni muuttui olennaisesti hometalossa asumisen jälkeen?
        Minusta se oli kuitenkin aika tälli ja altistusaika vielä aika pitkä.
        Olisiko joku hajuste samanlaisella pitoisuudella ja altistusajalla voinut aiheuttaa samanlaisen lopputilanteen?

        Jonkinasteinen hajuste- ja kemikaaliyliherkkyys oli ennen hometaloa, mutta se ei aiheuttanut päivittäisiä ongelmia eikä rajoittanut ihmissuhteita millään tapaa.

        Hometalon jälkeen tilanne on ollut toinen:
        Nyt tällä hetkellä hajut teettävät suuria lähes päivittäisiä ongelmia. Ihmisille on helppo sanoa hajusteesta, että se häiritsee, jolloin he ystävällisesti poistavat hajun (kuten pesemällä käsirasvan käsistään tms.). Mutta raja tuntuu menevän siinä, että ei voi mennä sanomaan, että jonkun vaatteet haisevat homeelle eikä voi tulla meille siksi kylään. Jotta tällaisen voi sanoa, täytyy olla todella tuttu, muuten voi olla ettei enää ollakkaan kavereita. Eli ei mitenkään helppo tilanne.

        Minustakin paras keino on välttää hajuja. Mutta joitakin hajuja vaan tuntuu olevan mahdoton täysin välttää, kuten homeen hajua ja savun hajua.
        Kyläpaikat, joissa haisee home ovat erittäin ongelmallisia. Olo kyläreissun jälkeen on tosi huono, ilmeisesti johtuen osakseen perussairaudestani, joka reagoi homeen hajuun.

        Minustakin on ihan sama mikä tilanteen on aiheuttanut, kunhan tilanteeseen löytyy sopiva hoito. Jos ainoa hoito on vain välttää hajusteita ja hajuja, sitten pitää elää sen mukaan.
        Aina vaan joutuu tilannetta terveille selittelemään ilman että kukaan asiaa ymmärtää.
        Mutta toisaalta, se selittely on minulle tuttua jo perussairauteni osalta, ei sitäkään kukaan terve ymmärrä.

        "Mistä se johtuu että tilanteeni muuttui olennaisesti hometalossa asumisen jälkeen?"

        Ei tuota tiedä kukaan varmaan, ehkä olet alkanut oireilla psykosomaattisesti hajuille, koska sinulle on tullut pelkoa ja olet alkanut voida (psyykkisestikin) huonosti homeasiaan liittyen, sitten olet alkanut reagoida kaikkiin hajuihin voimakkaammin. Etenkin näissä asioissa kannattaa muistaa että psyykettä ja ruumista ei voi ihmisen terveyden kyseessä ollen erottaa, vaan pitää ottaa kokonaisesti ihminen huomioon: mielenterveysongelmat johtavat myös fyysisiin sairauksiin ja fyysiset sairaudet voivat aiheuttaa mielenterveysongelmia. Lisäksi kyllä se niin päin menee että se pää eli aivot eli mieli ohjaa sitä muuta ruumista ensisijaisesti ja vasta sitten tulee nämä muut asiat. Hyvää terveyttä ei voi olla ilman hyvää mielenterveyttä, toisin päin voi ollakin eli fyysisesti sairas, esim. sepelvaltimotautia tietämättään sairastava potilas voi olla mielenterveydeltään täysin terve kyllä. Psykiatria on ikään kuin korkeammalla hierarkiassa ihmisen terveydentilaa ajatellen kuin somaattiset sairaudet siis.

        "Jonkinasteinen hajuste- ja kemikaaliyliherkkyys oli ennen hometaloa, mutta se ei aiheuttanut päivittäisiä ongelmia eikä rajoittanut ihmissuhteita millään tapaa. "

        Hajuille herkästi reagoivilla on joissakin tutkimuksissa todettu tavallista herkempi histamiinin vapautuminen hengitysteistä. Todennäköisesti sinulla on aina ollut herkkä reaktio hengitysilman mukana hengitysteihin tuleviin erinäisiin kaasuihin, nyt tämän homeasian takia olet vain asiaan alkanut kiinnittää entistä enemmän huomiota ja koet entistä voimakkaammin oireet. Siis psykosomaattista tämä on todennäköisesti.

        "Olo kyläreissun jälkeen on tosi huono, ilmeisesti johtuen osakseen perussairaudestani, joka reagoi homeen hajuun. "

        Niin, mikä se perussairaus siis oikein on?

        "Minustakin on ihan sama mikä tilanteen on aiheuttanut, kunhan tilanteeseen löytyy sopiva hoito. Jos ainoa hoito on vain välttää hajusteita ja hajuja, sitten pitää elää sen mukaan. "

        No, homeita kannattaa ehdottomasti joka tapauksessa välttää. Jos hajut aiheuttavat hankalaksi koettuja oireita, niin joko välttelet hajuja tai sitten et vain välitä noista hajuista.

        "Mutta toisaalta, se selittely on minulle tuttua jo perussairauteni osalta, ei sitäkään kukaan terve ymmärrä."

        Kun ei taida oikein olla tiedossa mitään tarkkaa varsinaista tautia vai?


      • homeahdistus1
        Lääkäri 2 kirjoitti:

        "Mistä se johtuu että tilanteeni muuttui olennaisesti hometalossa asumisen jälkeen?"

        Ei tuota tiedä kukaan varmaan, ehkä olet alkanut oireilla psykosomaattisesti hajuille, koska sinulle on tullut pelkoa ja olet alkanut voida (psyykkisestikin) huonosti homeasiaan liittyen, sitten olet alkanut reagoida kaikkiin hajuihin voimakkaammin. Etenkin näissä asioissa kannattaa muistaa että psyykettä ja ruumista ei voi ihmisen terveyden kyseessä ollen erottaa, vaan pitää ottaa kokonaisesti ihminen huomioon: mielenterveysongelmat johtavat myös fyysisiin sairauksiin ja fyysiset sairaudet voivat aiheuttaa mielenterveysongelmia. Lisäksi kyllä se niin päin menee että se pää eli aivot eli mieli ohjaa sitä muuta ruumista ensisijaisesti ja vasta sitten tulee nämä muut asiat. Hyvää terveyttä ei voi olla ilman hyvää mielenterveyttä, toisin päin voi ollakin eli fyysisesti sairas, esim. sepelvaltimotautia tietämättään sairastava potilas voi olla mielenterveydeltään täysin terve kyllä. Psykiatria on ikään kuin korkeammalla hierarkiassa ihmisen terveydentilaa ajatellen kuin somaattiset sairaudet siis.

        "Jonkinasteinen hajuste- ja kemikaaliyliherkkyys oli ennen hometaloa, mutta se ei aiheuttanut päivittäisiä ongelmia eikä rajoittanut ihmissuhteita millään tapaa. "

        Hajuille herkästi reagoivilla on joissakin tutkimuksissa todettu tavallista herkempi histamiinin vapautuminen hengitysteistä. Todennäköisesti sinulla on aina ollut herkkä reaktio hengitysilman mukana hengitysteihin tuleviin erinäisiin kaasuihin, nyt tämän homeasian takia olet vain asiaan alkanut kiinnittää entistä enemmän huomiota ja koet entistä voimakkaammin oireet. Siis psykosomaattista tämä on todennäköisesti.

        "Olo kyläreissun jälkeen on tosi huono, ilmeisesti johtuen osakseen perussairaudestani, joka reagoi homeen hajuun. "

        Niin, mikä se perussairaus siis oikein on?

        "Minustakin on ihan sama mikä tilanteen on aiheuttanut, kunhan tilanteeseen löytyy sopiva hoito. Jos ainoa hoito on vain välttää hajusteita ja hajuja, sitten pitää elää sen mukaan. "

        No, homeita kannattaa ehdottomasti joka tapauksessa välttää. Jos hajut aiheuttavat hankalaksi koettuja oireita, niin joko välttelet hajuja tai sitten et vain välitä noista hajuista.

        "Mutta toisaalta, se selittely on minulle tuttua jo perussairauteni osalta, ei sitäkään kukaan terve ymmärrä."

        Kun ei taida oikein olla tiedossa mitään tarkkaa varsinaista tautia vai?

        tiedoksi palstan uusille lukijoille.

        Sen sijaan hän on joku, jolla on pakkomielle psyykensairauksiin ja somatisointiin ja esiintymiseen lääkärinä nettipalstoilla.


      • Homealtistunut
        Lääkäri 2 kirjoitti:

        "Mistä se johtuu että tilanteeni muuttui olennaisesti hometalossa asumisen jälkeen?"

        Ei tuota tiedä kukaan varmaan, ehkä olet alkanut oireilla psykosomaattisesti hajuille, koska sinulle on tullut pelkoa ja olet alkanut voida (psyykkisestikin) huonosti homeasiaan liittyen, sitten olet alkanut reagoida kaikkiin hajuihin voimakkaammin. Etenkin näissä asioissa kannattaa muistaa että psyykettä ja ruumista ei voi ihmisen terveyden kyseessä ollen erottaa, vaan pitää ottaa kokonaisesti ihminen huomioon: mielenterveysongelmat johtavat myös fyysisiin sairauksiin ja fyysiset sairaudet voivat aiheuttaa mielenterveysongelmia. Lisäksi kyllä se niin päin menee että se pää eli aivot eli mieli ohjaa sitä muuta ruumista ensisijaisesti ja vasta sitten tulee nämä muut asiat. Hyvää terveyttä ei voi olla ilman hyvää mielenterveyttä, toisin päin voi ollakin eli fyysisesti sairas, esim. sepelvaltimotautia tietämättään sairastava potilas voi olla mielenterveydeltään täysin terve kyllä. Psykiatria on ikään kuin korkeammalla hierarkiassa ihmisen terveydentilaa ajatellen kuin somaattiset sairaudet siis.

        "Jonkinasteinen hajuste- ja kemikaaliyliherkkyys oli ennen hometaloa, mutta se ei aiheuttanut päivittäisiä ongelmia eikä rajoittanut ihmissuhteita millään tapaa. "

        Hajuille herkästi reagoivilla on joissakin tutkimuksissa todettu tavallista herkempi histamiinin vapautuminen hengitysteistä. Todennäköisesti sinulla on aina ollut herkkä reaktio hengitysilman mukana hengitysteihin tuleviin erinäisiin kaasuihin, nyt tämän homeasian takia olet vain asiaan alkanut kiinnittää entistä enemmän huomiota ja koet entistä voimakkaammin oireet. Siis psykosomaattista tämä on todennäköisesti.

        "Olo kyläreissun jälkeen on tosi huono, ilmeisesti johtuen osakseen perussairaudestani, joka reagoi homeen hajuun. "

        Niin, mikä se perussairaus siis oikein on?

        "Minustakin on ihan sama mikä tilanteen on aiheuttanut, kunhan tilanteeseen löytyy sopiva hoito. Jos ainoa hoito on vain välttää hajusteita ja hajuja, sitten pitää elää sen mukaan. "

        No, homeita kannattaa ehdottomasti joka tapauksessa välttää. Jos hajut aiheuttavat hankalaksi koettuja oireita, niin joko välttelet hajuja tai sitten et vain välitä noista hajuista.

        "Mutta toisaalta, se selittely on minulle tuttua jo perussairauteni osalta, ei sitäkään kukaan terve ymmärrä."

        Kun ei taida oikein olla tiedossa mitään tarkkaa varsinaista tautia vai?

        Kas kun minä itse tiedän, miksi tilanteeni muuttui oleellisesti hometalossa: yksinkertaisesti siksi, että altistuin siellä omassa kotonani homeille. Se mitä se altistus minun kropalleni fyysisesti teki, sitä en tiedä.

        Ja höpsis, kaikki psykosomaattiset höpinät voidaan tapauksessani täysin unohtaa. Ei ainakaan minulla fyysiset sairaudet ole ikinä ennenkään parantuneet kieltämällä.
        - Oireet muuten sitä paitsi tulivat ennenkuin edes tiesin asuvani hometalossa.

        Mielestäni paras lääke tähän on yksinketaisesti välttää niitä hajuja, jotka aiheuttavat oireita. Oireet tulevat, välittääpä hajusta tai ei. Helppoa olisikin kun oireet häviäisivät kuin taikaiskusta kun ei vaan välittäisi niistä. Mutta kun ongelma on ainoastaan fyysinen, ei se mitenkään ainakaan minulla parane kieltämällä.
        Minusta viisas pääsee vähemmällä, kun ajoissa lähtee hajusta pois tai jos mahdollista väistää sen kokonaan. Minusta on ihan turha sitä karseaa oloa jäädä odottelemaan homeenhajuun.
        Joku lääke olisi kiva tilanteisiin, joissa homeenhajua (tai joitakin muita oireita aiheuttavia hajuja) ei pysty väistämään.

        Hengityselinteoriasi voi myös kohdallani unohtaa, koska osa oireistani ovat perussairauteeni (fyysinen sairaus, diagnostisoitu) liittyviä oireita, jotka home laukaisee.

        Mutta minun käsitykseni ja kokemukseni mukaan on sairauksia joita terveet eivät vaan voi tai halua ymmärtää.
        Tämä home-hajuste-kemikaaliyliherkkyys käsitykseni mukaan on ilmeisestikkin yksi niistä. Onneksi täällä on ihmisiä, jotka tarkalleen tietävät mitä tämä on ja miten tämän kanssa pitää elää/joutuu elämään.

        Mutta mielestäni aina voi yrittää ymmärtää vaikka ei itse asiaa joutuisikaan kokemaan.
        Ehkä homesairauksia on jonkinlainen mahdollisuus päästä jopa kokeilemaankin: ostamalla itselleen hometalon ja asumalla siinä riittävän kauan (toki kaikki on yksilöllistä ja ehkä kenties saattaa käydä niinkin, että on niin vahva yksilö, ettei mitenkään sairastu).


      • tyhmää meininkiä

        Tuli kerran tutusttua luonnossa ilmiöön
        akkaväen typerimmät hajusteet j& pako-
        kaasupäästöt ja ige vasta-aineet.

        Biologia sekosi, piti komentaa yksi
        hajustekaheli lääkäriasema ns.
        parempaan päiväjärjestykseen.

        Uskomattoman tyhmää, Hyh.


      • Yks vaan
        Homealtistunut kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi.

        Onko/voiko se siis olla homealtistuksen syy, että ns. perinteiset allergiat ovat lisääntyneet ja nostaneet IgE arvoa?

        Homejuttuja ei ole testailtu ollenkaan eikä lääkäri nähnyt niitä ongelman syyksi, vaikka minusta ne ovat ongelman pääsyyllinen. Sairaalalla aion ottaa asian vielä puheeksi (siellä eri lääkäri), josko joku ottaisi homeenkin ihan vakavasti. Toki minulla muitakin allergioita on, mutta minä en halua, että homealtistukseni hometalossa vain sivuutetaan, kun nämä nykyiset ongelmat ovat ilmaantuneet sen jälkeen. Minusta asia pitää selvittää jos mahdollista.

        Pyrin välttämään homeisia tiloja niin paljon kuin mahdollista. Välillä se tuntuu toivottomalta kun on kyläpaikkoja joissa home haisee ja kylässä pitäisi käydä. Aina hirveä rumba kun pääsee kotiin kylästä, vaatteet pussiin ja pesuun (aina samat vaatteet kylässä ja niitä ei käytetä muualla) itse tehopesuun ja hiustenkin pesu kahteen kertaan. Eipä paljon kyläillä jaksa kun edessä on aina tuo rumba ja huono olo jo kylässä ja sen jälkeen. Sitten tuntuu, että kukaan ei usko miten pahaa minulle tekee tuollaiset kyläreissut. Homeenhajuisia vieraita en voi mitenkään ottaa kotiini käymään. Paras tapa pitää yhteyttä olisi minusta käydä porukalla jossakin lomalla, jossa molemmilla olisi omat yöpymistilat, minulla tietysti homeettomat ja hajuttomat. Kesällä ehkä on helpompaa ihmissuhteiden hoito kun voidaan olla porukalla pihalla.

        Minulla immuunijärjestelmä ei ole muutenkaan ihan normaali, sairastan etenevää autoimmuunisairautta. Hirvittää tuokin, mitä homealtistuminen voi sillekkin aiheuttaa kun homealtistuminen aiheuttaa senkin sairauden oireilua. Lisäksi sen sairauden takia pitäisi välttää tulehduksia kun ne ovat riskejä siinä perussairaudessa ja voivat vaikuttaa olennaisesti taudin etenemiseen.

        Olisi hyvä, jos immuunijärjestelmäni saisi siihen kuntoon, että kestän edes jonkin verran jotakin vaikka edes lääkityksen kanssa.

        Sun täytyy nyt vaan kertoa tutullesi tilanne rehellisesti ja lakata kyläilemästä. Jos se ei ole mahdollista, ehdota että oleskelette pihassa/ parvekkeella tai menette vaikka puhtaaseen ravintolaan missä et saa oireita.

        Homealtistukseen ei ole olemassa mitään länsimaisia lääkkeitä jotka auttaisivat, pikemmin rasittavat elimistöä lisää. Kuten tämän palstan "lääkärin" höpinöistä voit todeta, lääkärit eivät tiedä homealtistumisesta mitään. Ala tutkia luontaishoitoja, sieltä puolelta löytyy jotain apua.


    • =)=)=)=)=)

      Mutta sen sijaan, että yrität selvittää tuleeko ongelmasi homeista, olisi tärkeintä keskittyä vointiisi ja oireisiisi ja parantaa oloasi.

      Olosi ei parane mitenkään oleellisesti ainakaan, millään lääkkeillä ja lääkityksillä jos yhä edelleen joudut asumaan tai muutoin oleskelemaan homeisissa tai muutoin sinulle sopivissa tiloissa.

      Eli yritä päästä puhtaisiin tiloihin, ihan minne vain. Ja mikäli olet sairastunut kotona, niin eihän sillä syy-yhteydellä ole tässä vaiheessa niin tärkeää asemaa, muutoinkun siten, että itse tiedät sen ja toimit sen mukaisesti.

      Älä hakkaa päätäsi seinään ja ärsytä lääkäreitä näillä homearveluillasi, jos he eivät sitä kestä. Minua on tutkittu varmasti tuhansilla ja tuhansilla euroilla. Lääkityksenä on ollut astmalääkkeet, keuhkoahtaumalääkkeitä, kortisoni, tulehduskipulääkkeet, antibiootit, pahoinvointilääkkeet, pitkät sairaslomat... mutta se mikä olotilan parantaa on puhtaat tilata, ja ajoissa. Nyt lääkitykseni on 0. En käytä mitään lääkkeitä ja vointi on astmani ja keuhkojen suhteen ihan OK. En pysty ja jaksa kävellä portaita vieläkään, mutta se ei kiinnosta ketään. Istuen ja hitaasti kiiruhtaen vointi kestää etätyöt hyvin. Päikkärit otan ja pidän kiinni siitä että ne ovat max 20 min.

      Mutta autoimmuunipuolella on häikkää, eikä se näytä olevan mitään poistuvaa häikkää. Joten liian pitkä oleskelu homeisissa tms. myrkyllisissä tiloissa saa elimistön kuin elimistön rapautumaan, eikä laasteja ja varaosia näytä olevan tarjolla.

      Joten, puhtaat tilat. Alkuun oireiden mukainen lääkitys on varmasti tarpeen, joten keskustele lääkärisi kanssa siitä pitkään ja hartaasti missä mennään. Älä anna asenteiden masentaa, jos niitä tietämättömiä lääkäreitä vielä vastaan tulee. Olet sairas ja tarvitset apua, mutta lääkärit eivät voi tehdä ihmeitä. Sinun osuutesi on ne puhtaat tilat.

      Kyllä kaikki järjestyy, pala palata.

      Noista tutkimuksista mitä minulle on tehty, keuhkokuvaukset, poskiongelo- ja otsontelokuvaukset, keuhkotähystys-, keuhkojen tietokonekuvaus, kilpirauhasen tutkimukset, ohutneulanäytteet, TVK, PVK, lasko, crp, Hb, mitä milloinkin tarvitaan, jotta olotilaa olisi selvitetty. Ihopistitestejä, IgE, IgG (IgG terveyskeskuksessa muiten tutkimusten yhteydessä yms. Keuhkofunkitiotutkimuksia, diffuusiokapasitetti, histaniimialtistus, aspergillusaltistus... ammattitautitutkimukset..., joissa myös ensimmäistä kertaa tuli näkyville nuo tumavasta-aineet, sen jälkeen niitä sitten avautuu lisää... ja noissa labroissa lukee, ettei niitä normaalisi ole ollenkaan. Autoimmuunitutkimukset tulisi siis hyvin herkästi ottaa, jos nivelkipuja ja sopivia oireita on, kilpirauhasen tutkimukset myös, reumafaktori... ja seurata niitä. Koska niissä minulla näkyy se ikävä kehitys, jota ei nähtävästi enää edes puhtaat tilat pysäytä!

      Olen käynyt neurologilla, sisätautilääkärillä, keuhkolääkärillä, reumalääkärillä, korva- nenä- ja kurkkulääkärillä, tk-lääkärillä, tt-lääkärillä, yleislääkärillä, ... ja mitä nyt sairaalassa on tullut vastaan.

      Tutkimusrumba ei ollut minun itseni haluama, vaan kuului ammattitautitutkimuksiin, joilla poistettiin muita sairauksia. Jäljelle jäi ammattiastma. Mutta nyt elimistö ei sitten ole ihan kohdallaan, mutta astmani voi puhtaissa tiloissa hyvin.

      Kun katselin ja tein eilen iltasella yhteenvedot kaikista spirometrioista niin, esim. AEFV liikkuu sairauden aikana 15.50 ja 20,28 välillä. Pef-arvot liikkuvat paljonkin noissa spiroissa yli 164% - 114% välillä ennen Ventolinea ja sen jälkeen 149% - 119%. Joten spiro kertoo kohdallani, että Ventoline ei avaa. Paitsi noissa pienissä tiehyeissä tapahtuu niitä muutoksia MEF 50 suurin muutos on 38% ja MEF 25 suurin muutos on sama 38%. Joskus näissä tuli näkyviin muutoksia, usein mutta ei niin prosentuaalisesti näin suuria. Mutta Ventoline tehosi siis vain pieniin tiehyeisiin minulla.

      Nyt ilman lääkitystä muutos MEF 50 3% ja MEF 25 0%.
      Silloin kun käytin lääkkeitäni säännöllisesti, arvot ovat olleet MEF 50 129% ja Ventolinen jälkeen 145%, suurimmillaan. Että astmalääkkeistäni, tai keuhkoahtaumalääkkeistäni on ollut apua näihin arvoihin.

      MEF 25 kohdalla astmalääkitykseni ja muiden lääkkeiden aikana paras arvo 166% ja Ventolinen jälkeen 194%.

      Eli vähän mietin, että kun nyt tuo MEF 25 on vain 89% ja Ventolinen jälkeen 91%. ... Ehkä tuo lääkitys, joka auttaa pieniin tiehyeihin pitäisikin aloittaa uudelleen.

      Joten kun tarkastelen noita spiroja, joita on 2006 - 2008 11 kappaletta, uskon, että lääkärit ovat osittain ainakin oikeassa antaessaan helposti noita astmalääkkeitä avuksemme. Ei niistä varmasti mitään haittaa ole, päin vastoin. Mutta riittääkö astmalääkkeet, spiriva, erdopect, duact, antibiootit, panacod... mikä auttoi milloinkin ja miten. Vaikea sanoa.

      Mitään helppoa ja lyhyttä tietä homesairaasta terveydeen ei ole. Ja sitä terveyttä ei tule, jos yhä edelleen oleskelee homeisissa tiloissa joko tietäen tai tietämättään. Minulla vointi on parempi kun pysyn sisällä, kun käyn kaupassa, missä vain olo on selkeästi heikompi. Jopa käyntini keuhkolääkärillä sai aikaan yskän ja ääni painui taas, tuli päänsärkyä ja heikko oloa. Mutta kun se on se perusolotila, niin minkäs teet. Tosin keuhkolääkäri siinä keskustellessa kyseli haistanko ko. paikassa homeen tai mitään. Kerroin, etten haista, mutta ääni vain alkaa painumaan, limaa nousee ja puhuminen muuttuu. Joten tietämättään, voi olla paikassa jossa ei pitäisikään olla, mutta kaiken tarkkailu on vaikeaa ja joskus täysin mahdotontakin.

      ... Pahoittelen pitkää viestiäni sinulle. Mutta jos käyt hakemaan apua omalla kustannuksellasi, pistä rahasi puhtaaseen sisäilmaan ja aloita käyttämään astmalääkkeitä lääkärin ohjeiden mukaisesti... muista, että on täysin maallikon ohje... vain ja voin yhtä hyvin olla täysin väärässäkin ja ihminen on yksilö myös terveyden ja sairastamisen suhteen. Mutta yhtä tärkeää kuin minulle on ollut tuo lääkitys oli sen lääkityksen purku, ainakin osittain. Nyt pitää miettiä mitä kannattaisi ottaa takaisin. Ja sen mielestäni lääkärini pähkäiltävä asia, mutta nähtävästi minun tulee hänelle tehdä nuo esityksen ja perustelut, jotta hän pystyy myös näkemään tilanteeni minun kannaltani.

      Kaikki tutkimukseni ovat olleet yleensä normaalaita, eivätkä ole lievästi poikkeavina johtaneet juuri tuon tutkimuksen tai labratuloksen mukaan suuntaan jos toiseen. Lasko on nyt 10, kun se altistuksen jälkeen oli 34. Kumpikin arvo OK, ei aiheuta mitään toimenpiteitä, tosin laskoa piti TTL:n keuhkolääkärin mukaan seurata.

      Verenpaineeni on ollut koko ajan normaalit ja hyvät, vain TTL:n tutkimuksissa ne nousivat. Joten homeisissa tiloissa verenpaine ja syke ovat kovilla! Verenpainetautia minulla ei ole, mutta omaan mittariini tulee nyt merkki siitä, että kolmen otetun (ottaa ne automaattisesti) mittauksen jälkeenkin ja tarvittaessa mittari ottaa sen neljännenkin, on sykkeessä heittoja. Minulla on tuollainen automaattinen sikasiisti mittari, kun tutkimuksissa epäiltiin verenpainetautia, siis erikoistuva kertoi, että arvo oli jo diagostinen, kun se tuli näkyviin jo toisen kerran ja eriaikaan otettuna. Paikka vain oli väärä (ja lääkäri tosin kivan näköinen ;-)

      ... eli labroista näet missä mennään. Laita rahasi mieluummin niihin ja ota TVK, tumavasta-aineet, reumafaktori ja mieti missä mennään. Spirometriat tulisi ottaa aika ajoin, ei kerran pari vuodessa kun on sairaana vaan paljonkin useammin. Seurata sitä hoitotasapainoa, jos astmaan sopivia oireita on...

      Kuten tiedät täällä olemme kovin eri mieltä mitä sairaus aiheuttaa ja miten. Mutta omalla kohdallani uskoisin, että keuhkoissani on jotakin enemmän kuin vain astmatulehdusta ja se tuli näkyviin myös tutkimuksissa, mutta katsottiin normaaliksi. Silti oireilin myös astmaan sopivasti ja limaa tuli paljon ja siihen auttoi pep puhaltelu, erdopect ja singulair...

      ...hajut ovat minullekin pahoja. Haistan todella kaiken. Ystäväni väitti suuressa talossaan, ettei hänellä ole yhtään hajukynttilää palamassa kun kerroin, että haistan omenan hajuisen hajukynttilän, kunnes hän muisti, että niin onhan tuolla toisella puolella yksi pieni tuikku, kun väri oli kiva, mutta eihän sitä voi haistaa. Eikä haistanutkaan kukaan muu.

      Mutta pyrin käyttämään ja pidän kiinni lievistä tuoksuista. Nyt pystyn siihen paremmin, aikaisemmin tuli jatkuvasti massiivinen päänsärky, joka diagnostisoitiin migreeniksi, epäspesifiksi ja jännityspäänsärkyksi. Oli myös diangoosi pitkittyneestä yskästä, altektaaseista keuhkoissa, poikkeavat tumavasta-aineet, astma, allerginen astma, ammattitautiastma kosteusvauriomikrobeille, monikyhmystruuma. On haettu alveoliittia, sarkoidoosia ja muita autoimmuunisairauksia. Oma keuhkolääkärini kertoi, että oireilen ODTS tyyppisesti, mutta siihen se silloin jäi. Oli myös J44, eli keuhkoahtauma, ja se taitaa olla kyllä vieläkin jonkin asteisena, koska juoksu ja portaat, nopea rasitus saa pahoinvoinnin aikaan ja hengitys muuttuu tosi vaikeaksi ja sitten loppuu hengitys siihen. Lepoa ja menoksi, mutta miehelleni tämä oli käsittämätön vaihe. Hän ei voinut ymmärtää, ettei se kunto nouse vaikka niitä portaita kävellään ja liikutaan kuinka paljon vain. Hän oli jossakin vaiheessa tosi vihainen siitä, että olin päästänyt jotenkin kuntoni niin huonoksi. Nyt hän huolehtii ja odottelee ihan kärsivällisesti. Nykyisin ulkona vaivaa jatkuvasti nuha, ilman nenäliinaa ei voi lähteä lenkillä tai ulos. Aikaisemmin tätä ongelmaa ei ole ollut.

      Joten suo on SYVÄ!

      Kaikki tämä on vienyt aikaa 2005 vuodesta tähän päivään ja vieläkin on auki ja maanantaina menen sairaalan tutkimuksiin kaulan UÄ kuvaukseen ja noihin ohutneulanäytteiden ottoon.

      Mutta keuhkolääkäri arveli, että minulla on nyt vaihdevuodet ja masennusta.

      Vaikka sinulla on kuinka hyvä ja reilu ja ihana lääkäri, kaikki tämä menee myös yli lääkäreiden ymmärryksen. Tärkeintä on se puhdas sisäilma! Siitä pitää lähteä liikkeelle ja nopeasti.

      ... jos tuntuu kovin masentavalta viestiltä, niin se ei ole tarkoitus, vain se mikä totuus on minun kohdallani. Jos itse olisin maksanut kaikki tutkimukset olisimme varmasti ikuisessa velkavankeudessa... ja käteen jää empatiaa ja ongelmat.

      • uskokaa tai älkää

        minuakin vaivaavat.Home ,savu ja kemikaalit.

        Eilen kun kävin päivällä kaupassa(mitä en yl tee)siellä oli ilm paljon hometaloissa asuvia liikkeellä koska home haisi ihan selvästi kaupassa.Kauppa mikä on melko uusi ja normaalisti pystyn käymään siellä.
        No illalla sitten on kasvot turvoksissa ja urtikariaa jalat täynnä eli ilm.minulla todettu homeallergia saa yliherkkyysreaktion päälle.
        Nyt on jo ihan hyvä olo.

        Naapurit kun lämmittävät uunejaan niin minulla ei ole silloin mitään asiaa ulos.Joskus kesällä on harmittanut hirveesti kun olisi kaunis kuiva ilma ulkona illalla ,mutta naapurit lämmittävät saunojaan koko illan niin minulla ei ole mitään asiaa ulos.Välillä se vetää katkeraksi kun tuntuu että sitä saunaa lämmitetään joka ilta.Ja kyllä naapurit tietävät ongemistani mutta eivät he hoksaa että toisen nautinto on toisen "surma".Sen koenkin täällä pienasutusalueella ongelmaksi.Kaikilla pitäisi olla sähkökiukaat koska talot on niin lähellä toisiaan.
        Tai ehkä minun olisi muutettava täältä pois koska tällainen paikka ei sovi minulle.Tarvitsisi päästä väljemmille vesille.

        Itse olen potenut vuosia samoja oireita mitä kirjoititte.Joskus kun joutui nousemaan portaat niin ylhäällä vain vapisi ja sydän hakkasi hurjaa vauhtia eikä henki kulkenut.Ja ne oireet oli kyllä vaikeita.

        Sisarellani on samanlaisia oireita ollut.Tykytystä,väsymistä,hajut ottaa henkeen,lihakset jäykät,hengitysero 2 cm.(ihan niin kuin minullakin oli vuosia sitten)ja samalla lailla portaat vievät huonoon kuntoon.Hänen diagnoosikseen tuli selkärankareuma.Itse sain selkärankareumaepäilydiagnoosin vuosia sitten.
        Mutta selkärankareumakin nykytietämyksen mukaan johtuu mahasta,joten sitä ajateleen olen itse hoitanut mahaani kuntoon antioksidanttilääkäreiden ja reumtologien oppien mukaan(helicobakteeri on aina löytynyt)
        Ja toden totta olotilani on kohentunut huomattavasti.Kuten olen joskus maininutkin lumityöt olen tehnyt koko talven ja kävelen pieniä lenkkejä eikä sitä mieletöntä väsymistä ole tullut,joka vei sänkyyn moneksi päiväksi.

        Uskon että syömistäni maitohappobakteereista on toipumisessani ollut paljon apua.Kiitoksia sinulle joka neuvoit maitohappobakteerit.Ja varsinkin kun löysin itselleni sopivan,tuloksia on alkanut näkymään.


      • Balitta
        uskokaa tai älkää kirjoitti:

        minuakin vaivaavat.Home ,savu ja kemikaalit.

        Eilen kun kävin päivällä kaupassa(mitä en yl tee)siellä oli ilm paljon hometaloissa asuvia liikkeellä koska home haisi ihan selvästi kaupassa.Kauppa mikä on melko uusi ja normaalisti pystyn käymään siellä.
        No illalla sitten on kasvot turvoksissa ja urtikariaa jalat täynnä eli ilm.minulla todettu homeallergia saa yliherkkyysreaktion päälle.
        Nyt on jo ihan hyvä olo.

        Naapurit kun lämmittävät uunejaan niin minulla ei ole silloin mitään asiaa ulos.Joskus kesällä on harmittanut hirveesti kun olisi kaunis kuiva ilma ulkona illalla ,mutta naapurit lämmittävät saunojaan koko illan niin minulla ei ole mitään asiaa ulos.Välillä se vetää katkeraksi kun tuntuu että sitä saunaa lämmitetään joka ilta.Ja kyllä naapurit tietävät ongemistani mutta eivät he hoksaa että toisen nautinto on toisen "surma".Sen koenkin täällä pienasutusalueella ongelmaksi.Kaikilla pitäisi olla sähkökiukaat koska talot on niin lähellä toisiaan.
        Tai ehkä minun olisi muutettava täältä pois koska tällainen paikka ei sovi minulle.Tarvitsisi päästä väljemmille vesille.

        Itse olen potenut vuosia samoja oireita mitä kirjoititte.Joskus kun joutui nousemaan portaat niin ylhäällä vain vapisi ja sydän hakkasi hurjaa vauhtia eikä henki kulkenut.Ja ne oireet oli kyllä vaikeita.

        Sisarellani on samanlaisia oireita ollut.Tykytystä,väsymistä,hajut ottaa henkeen,lihakset jäykät,hengitysero 2 cm.(ihan niin kuin minullakin oli vuosia sitten)ja samalla lailla portaat vievät huonoon kuntoon.Hänen diagnoosikseen tuli selkärankareuma.Itse sain selkärankareumaepäilydiagnoosin vuosia sitten.
        Mutta selkärankareumakin nykytietämyksen mukaan johtuu mahasta,joten sitä ajateleen olen itse hoitanut mahaani kuntoon antioksidanttilääkäreiden ja reumtologien oppien mukaan(helicobakteeri on aina löytynyt)
        Ja toden totta olotilani on kohentunut huomattavasti.Kuten olen joskus maininutkin lumityöt olen tehnyt koko talven ja kävelen pieniä lenkkejä eikä sitä mieletöntä väsymistä ole tullut,joka vei sänkyyn moneksi päiväksi.

        Uskon että syömistäni maitohappobakteereista on toipumisessani ollut paljon apua.Kiitoksia sinulle joka neuvoit maitohappobakteerit.Ja varsinkin kun löysin itselleni sopivan,tuloksia on alkanut näkymään.

        maitohappobakteereja?

        Niitäkin olisi hyvä välillä vaihtaa. Itse söin pitkään DDS ja vatsa-suolisto oli hyvässä kunnossa. Nyt vaihdoin Solgarin mhb:hin ja aluksi veti löysälle joka on ihan hyvä merkki siitä että puhdistus ja uuden kannan "istutus" toimii.


      • Raksaweb

        sinulta testattu asetyylikoliinireseptorit (AchR) ... oireet melko samansuuntaiset kuin minulla.


      • =)=)=)=)
        Raksaweb kirjoitti:

        sinulta testattu asetyylikoliinireseptorit (AchR) ... oireet melko samansuuntaiset kuin minulla.

        Ei ole noita tutkimuksia tehty. Sikäli inhottavaa, että näistä autoimmuunijutuista minulla täsmää ongelmat ja oireet, silmät, kasvojen ja rintakehän iho, nivelkivut, silmien väsyminen ja ne ongelmat kaikkinensa... Mutta keuhkolääkäri kertoi, ettei näitä voi tutkia. Voi olla autoimmuunisairautta tai ei, ei tiedä. Sikäli inhottavaa vielä, että oireita ja ongelmia on ns. liikaakin. Joten en rämittele näitä lääkärilleni. Pitäisikin tehdä se lista laittaa nämä ongelmat ja tilanteet siihen. Vaivojen valittelu on hiton ikävää. Lisäksi, kun niiden kanssa pärjää kyllä, mutta onhan niitä nyt ihan liikaa ja pahenee vain.

        Mulla tutkittu nyt...

        30.10.2007 klo 10.30 S-ANA 400 titteri, (..*) eli ylärajoilla, ns. normaali, mutta tämähän on ollut 1280, 620,... eli elää

        30.10.2007 klo 10.30 S-ENAAb,s 0.8* suhde (...)* eli katsottu olevan yli normaalin.
        30.10.2007 klo 10.30 S-RNPAd 2.8 U/ml (.*.) eli katsottu olevan keskivaiheella normaalia

        30.10.2007 klo 10.30 S-SSAAb alle 0.3 U/ml
        30.10.2007 klo 10.30 S-SSBAb alle 0.3 U/ml
        30.10.2007 klo 10.30 S-SmAb alle 0.1 U/ml

        Kilpirauhanen

        2005 S-tsh 1.60 pmol/l
        2005 S-t4-V 17 pmol/l

        2008 S-tsh 2.32 pmol/l
        2008 S-t4-V 13.5 pmol/l

        Veriarvoissa nyt fB-Leuk, Neut E9/l, Monos E9/l, Baso E9/l, B-Trom, P-crp, ylärajoilla.

        Olo on tänään huonompi kuin eilen, joten voihan se olla niitä vaihdevuosiakin, koska olen tänään vanhempi kuin eilen ;-).


      • Raksaweb
        =)=)=)=) kirjoitti:

        Ei ole noita tutkimuksia tehty. Sikäli inhottavaa, että näistä autoimmuunijutuista minulla täsmää ongelmat ja oireet, silmät, kasvojen ja rintakehän iho, nivelkivut, silmien väsyminen ja ne ongelmat kaikkinensa... Mutta keuhkolääkäri kertoi, ettei näitä voi tutkia. Voi olla autoimmuunisairautta tai ei, ei tiedä. Sikäli inhottavaa vielä, että oireita ja ongelmia on ns. liikaakin. Joten en rämittele näitä lääkärilleni. Pitäisikin tehdä se lista laittaa nämä ongelmat ja tilanteet siihen. Vaivojen valittelu on hiton ikävää. Lisäksi, kun niiden kanssa pärjää kyllä, mutta onhan niitä nyt ihan liikaa ja pahenee vain.

        Mulla tutkittu nyt...

        30.10.2007 klo 10.30 S-ANA 400 titteri, (..*) eli ylärajoilla, ns. normaali, mutta tämähän on ollut 1280, 620,... eli elää

        30.10.2007 klo 10.30 S-ENAAb,s 0.8* suhde (...)* eli katsottu olevan yli normaalin.
        30.10.2007 klo 10.30 S-RNPAd 2.8 U/ml (.*.) eli katsottu olevan keskivaiheella normaalia

        30.10.2007 klo 10.30 S-SSAAb alle 0.3 U/ml
        30.10.2007 klo 10.30 S-SSBAb alle 0.3 U/ml
        30.10.2007 klo 10.30 S-SmAb alle 0.1 U/ml

        Kilpirauhanen

        2005 S-tsh 1.60 pmol/l
        2005 S-t4-V 17 pmol/l

        2008 S-tsh 2.32 pmol/l
        2008 S-t4-V 13.5 pmol/l

        Veriarvoissa nyt fB-Leuk, Neut E9/l, Monos E9/l, Baso E9/l, B-Trom, P-crp, ylärajoilla.

        Olo on tänään huonompi kuin eilen, joten voihan se olla niitä vaihdevuosiakin, koska olen tänään vanhempi kuin eilen ;-).

        Pyydä että tutkivat nuo reseptorit AchR, minullakin kaikki muut veriarvot hyviä ... on ainakin sitten poissuljettu jos ei löydy.


      • ne on listattu

      • =)=)=)=)
        Raksaweb kirjoitti:

        Pyydä että tutkivat nuo reseptorit AchR, minullakin kaikki muut veriarvot hyviä ... on ainakin sitten poissuljettu jos ei löydy.

        kävin lukemassa tuosta sairaudesta ja tuli mieleeni keuhkolääkärin yllättävä kysymys. Hän kysyi onko minulla nielemisongelmia? No voin ns. saada astmakohtauksen tyyppisen syödessäni varomattomasti. Ystäviä oli kylässä ja olin tehnyt naposteltavaa, vihanneksia ja hedelmiä. Omenat käsittelin sitruunalla samoin päärynät, etteivät tummu. No mielestäni pala ei ollut taaskaan edes suuri, mutta omenaa syödessäni sain tuon kohtauksen. Tyttäreni jatko puhumista ja ystäväni olivat ihmeissään. Kysyivät kuinka yleistä tämä on, kun oma väki ei huolestu vaikka toinen on tukahtumaisillaan. Ja aika ajoin sählään syömisen kanssa, enkä tiedä mistä se johtuu.

        Joskus heräsin siihen, että sain samanlaisen kohtauksen, silloinen keuhkolääkäri kertoi että se on hyperventilaatiota. Mutta harva nyt hyperventiloi syödessään, mutta epäspesifisti niin varmasti voi tehdä ja vanhuuttaan. ;-)

        No voihan se olla myös tuo kipparin kasvu, joka vaikeuttaa nielemistä. Se häiritsee kyllä jonkin verran ja joskus vähän enemmänkin. Jos tähystyksessä todettiin, että tuo kurkku on ahdas. Joten pitänee siirtyä liemiruokaan ja syödä sitäkin sitten pillillä.

        Mutta jos kehtaan, niin kysäisen lääkäriltä tuot testiä... eivät ne tähän mennessä ole hikeentyneet, kun ne mitä olen kysellyt ovat olleet ihan aiheellisia, vaikka mitään niiden perusteella ei todetakaan. Labrat ovat vain tukena, joten oireet merkitsevät enemmän, paitsi näin alkuun nekään eivät taida merkitä mitään. Eikös tuolla ollut kirjoittelua, että 10 vuoden jälkeen yleensä todetaan näitä sairauksia, joten onhan tässä vielä vuosia edessä näiden oireiden kanssa.


      • Homealtistunut

        Siihen minäkin pyrin, mahdollisimman puhtaaseen sisäilmaan.

        Sitten sitä kuulee kommentteja, että hajuja pitäisi kestää kun niitä maailmaan mahtuu.

        Mutta minkäs teet kun ei ole terve eikä kestä. Voin ihan hyvin kun ei tarvitse haistella hometta, hajusteita tai muita kemikaaleja eikä savua. Monesti muut eivät edes haista mitään kun minä haistan.
        Home on aihe, josta ei kaikille edes voi sanoa, jos sen jossakin haistaa. Toiset taas loukkaantuvat jos kertoo mistä kenkä puristaa eikä pysty jossakin olemaan. Sanovat vaan, että eikä haise.

        Kodissani hajut on minimoitu. Ulkona oleviin käryihin en voi itse mitenkään vaikuttaa. Aiommekin asentaa suodattimen iv-kanavaan ja/tai hankkia ilmanpuhdistimia sisätiloihin, ettei minun tarvitse edes tietää kotona ollessani milloin ulkona haisee ja milloin ei.


      • Mammi
        uskokaa tai älkää kirjoitti:

        minuakin vaivaavat.Home ,savu ja kemikaalit.

        Eilen kun kävin päivällä kaupassa(mitä en yl tee)siellä oli ilm paljon hometaloissa asuvia liikkeellä koska home haisi ihan selvästi kaupassa.Kauppa mikä on melko uusi ja normaalisti pystyn käymään siellä.
        No illalla sitten on kasvot turvoksissa ja urtikariaa jalat täynnä eli ilm.minulla todettu homeallergia saa yliherkkyysreaktion päälle.
        Nyt on jo ihan hyvä olo.

        Naapurit kun lämmittävät uunejaan niin minulla ei ole silloin mitään asiaa ulos.Joskus kesällä on harmittanut hirveesti kun olisi kaunis kuiva ilma ulkona illalla ,mutta naapurit lämmittävät saunojaan koko illan niin minulla ei ole mitään asiaa ulos.Välillä se vetää katkeraksi kun tuntuu että sitä saunaa lämmitetään joka ilta.Ja kyllä naapurit tietävät ongemistani mutta eivät he hoksaa että toisen nautinto on toisen "surma".Sen koenkin täällä pienasutusalueella ongelmaksi.Kaikilla pitäisi olla sähkökiukaat koska talot on niin lähellä toisiaan.
        Tai ehkä minun olisi muutettava täältä pois koska tällainen paikka ei sovi minulle.Tarvitsisi päästä väljemmille vesille.

        Itse olen potenut vuosia samoja oireita mitä kirjoititte.Joskus kun joutui nousemaan portaat niin ylhäällä vain vapisi ja sydän hakkasi hurjaa vauhtia eikä henki kulkenut.Ja ne oireet oli kyllä vaikeita.

        Sisarellani on samanlaisia oireita ollut.Tykytystä,väsymistä,hajut ottaa henkeen,lihakset jäykät,hengitysero 2 cm.(ihan niin kuin minullakin oli vuosia sitten)ja samalla lailla portaat vievät huonoon kuntoon.Hänen diagnoosikseen tuli selkärankareuma.Itse sain selkärankareumaepäilydiagnoosin vuosia sitten.
        Mutta selkärankareumakin nykytietämyksen mukaan johtuu mahasta,joten sitä ajateleen olen itse hoitanut mahaani kuntoon antioksidanttilääkäreiden ja reumtologien oppien mukaan(helicobakteeri on aina löytynyt)
        Ja toden totta olotilani on kohentunut huomattavasti.Kuten olen joskus maininutkin lumityöt olen tehnyt koko talven ja kävelen pieniä lenkkejä eikä sitä mieletöntä väsymistä ole tullut,joka vei sänkyyn moneksi päiväksi.

        Uskon että syömistäni maitohappobakteereista on toipumisessani ollut paljon apua.Kiitoksia sinulle joka neuvoit maitohappobakteerit.Ja varsinkin kun löysin itselleni sopivan,tuloksia on alkanut näkymään.

        Homeen, savun ja kemikaalien listaan lisäisin vielä dieselin hajun(pakokaasut)
        Olo muuttuu hyvin äkkiä tosi huonoksi , jos vaikka ulkona kävellessä menee joku kuorma-auto tai traktori ohi.
        En tiedä, mikä siinä niin ärsyttää, varmaankin ne päästöt tai jotain , mutta mulle se on yhtä paha kuin savu tai kemikaalit.


      • ^^utelias^^
        Raksaweb kirjoitti:

        sinulta testattu asetyylikoliinireseptorit (AchR) ... oireet melko samansuuntaiset kuin minulla.

        Raksawebille kysymys. Kuinka paljon sinulla on AchR? Eikö se testi liity yleensä lihassairauksiin?


      • erästoinen
        Raksaweb kirjoitti:

        sinulta testattu asetyylikoliinireseptorit (AchR) ... oireet melko samansuuntaiset kuin minulla.

        Raksawebille kysymys. Kuinka paljon sinulla on AchR? Eikö se testi liity yleensä lihassairauksiin?


    • homeahdistus1

      näiden rajoitusten kanssa on vaan pakko opetella elämään, sillä jos ei ole varovainen, siitä toipuminen saattaa kestää kauan. Ei voi noin vaan kyläillä, ulkoilla, tehdä pihatöitä tai matkustella. Pitää välttää monia rakennuksia ja kauppoja, pitää katsoa että kotiin ostetut uudet tavarat ovat homeettomasta liikkeestä ja hajuttomia jne. Julkiset kulkuneuvot eivät sovi, uimaan ei pääse, museot ja kirjastot voi kiertää kaukaa, lista on melkein loputon.

      Kaikesta varomisesta huolimatta aina jotain menee pieleen ja oireita tulee, tasapainoilu on hyvin vaikeaa. Itse saan oireita myös ulkona ja oikeastaan joka paikassa tällä hetkellä, työssä ja kotona. Olo ei helpota myöskään mökillä tai matkoilla, joten olen jo luopunut toivosta että enää tulisin täysin terveeksi.

      Minä sairastuin lopullisesti v.2005 eikä kemikaaliherkkyys ole vähentynyt yhtään sen jälkeen. Sen sijaan ruokavalio ei ole enää yhtä rajoitettu, vaikka aika lailla perusruoan parissa saa olla.

      Jaksamista, yritä tottua tilanteeseen ja karsi pois niitä asioita joiden huomaat selvästi aiheuttavan oireita. Viis muiden mielipiteistä, ei tätä kukaan ymmärrä joka ei ole itse joutunut samaan tilanteeseen.

      • Homealtistunut

        edes lääkärit tätä?
        Itse koen tilanteen tosi hankalaksi kun tuntuu, että pitäisi löytää lääkäri, joka ymmärtää paljon homeista ja siitä mitä ne voivat aiheuttaa - ja lisäksi toisen erikoisalan lääkäri, joka ymmärtää sitten miksi perussairauteni reagoi homeisiin ja hajusteisiin ja miten sen sitten saisi estettyä.

        Minua tympii se, ettei minua uskota kun sanon, että jossakin on hometta, minun huono olla ja pitää lähteä pois. Aina pitää lähtöä sitten viivyttää. Itse auon ikkunaa, jotta jotenkin saisin oltua. Siltikin haistan ja maistan sen karsean homeenhajun ja oireet tulevat eikä mitään voi kun kärsiä vaan.

        Totta, shoppailukin on tosi hankalaa nykyään. Hedelmiä on joutunut kotona heittämään roskikseen suoraan kauppakassista. Ja joskus kotiin pääsee vahingossa vaatteita, jotka haisevat (lievä haju, muut eivät edes haista). Kaupassa on niin paljon hajuja, ettei aina siellä voi erottaa mistä mikäkin haju tulee. Kotona homevapaassa ympäristössä sitten huomaa. Ikävä vaan, että vaatteita on aina välillä pakko ostaa. Jos ostan valmisvaatteita, pyrin ostamaan alennusmyynnistä, niin ei sitten harmita niin paljon jos kotona haju paljastuu. Kaikista kivoin on ostaa lasisia ja metallisia esineitä. Jos ne haisee niin saa sentään pesemällä puhtaaksi yleensä. Vaatteista teen jotain itse kun olen löytänyt kangaskaupan, jossa kankaat eivät haise.
        Bussilla käyn töissä ja se on aina extremeä kun homeenhajuisia ihmisiä on bussissa. Välillä paikan vaihto auttaa ja välillä ei kun homeenhajuisia ihmisiä on joka puolella. Ruuhka-aikana pyrin välttämään matkustelua. Onneksi lyhyen työaikani takia se onnistuu aika hyvin.

        Ekana kesänä hometalon jälkeen meinasin mennä taidemuseoon, mutta olikin pakko kääntyä lippuluukulta takaisin...Miten ne taulut kestää homeenhajua, eikö maalit haalistu tms.?

        Kynnys ostaa kotiin mitään on korkea, kun aina pitää sitten tarkistaa haju ja voi olla että joutuukin sitten heittämään roskiin/antamaan kiertoon jollekkin tutulle.


      • mikä haisee
        Homealtistunut kirjoitti:

        edes lääkärit tätä?
        Itse koen tilanteen tosi hankalaksi kun tuntuu, että pitäisi löytää lääkäri, joka ymmärtää paljon homeista ja siitä mitä ne voivat aiheuttaa - ja lisäksi toisen erikoisalan lääkäri, joka ymmärtää sitten miksi perussairauteni reagoi homeisiin ja hajusteisiin ja miten sen sitten saisi estettyä.

        Minua tympii se, ettei minua uskota kun sanon, että jossakin on hometta, minun huono olla ja pitää lähteä pois. Aina pitää lähtöä sitten viivyttää. Itse auon ikkunaa, jotta jotenkin saisin oltua. Siltikin haistan ja maistan sen karsean homeenhajun ja oireet tulevat eikä mitään voi kun kärsiä vaan.

        Totta, shoppailukin on tosi hankalaa nykyään. Hedelmiä on joutunut kotona heittämään roskikseen suoraan kauppakassista. Ja joskus kotiin pääsee vahingossa vaatteita, jotka haisevat (lievä haju, muut eivät edes haista). Kaupassa on niin paljon hajuja, ettei aina siellä voi erottaa mistä mikäkin haju tulee. Kotona homevapaassa ympäristössä sitten huomaa. Ikävä vaan, että vaatteita on aina välillä pakko ostaa. Jos ostan valmisvaatteita, pyrin ostamaan alennusmyynnistä, niin ei sitten harmita niin paljon jos kotona haju paljastuu. Kaikista kivoin on ostaa lasisia ja metallisia esineitä. Jos ne haisee niin saa sentään pesemällä puhtaaksi yleensä. Vaatteista teen jotain itse kun olen löytänyt kangaskaupan, jossa kankaat eivät haise.
        Bussilla käyn töissä ja se on aina extremeä kun homeenhajuisia ihmisiä on bussissa. Välillä paikan vaihto auttaa ja välillä ei kun homeenhajuisia ihmisiä on joka puolella. Ruuhka-aikana pyrin välttämään matkustelua. Onneksi lyhyen työaikani takia se onnistuu aika hyvin.

        Ekana kesänä hometalon jälkeen meinasin mennä taidemuseoon, mutta olikin pakko kääntyä lippuluukulta takaisin...Miten ne taulut kestää homeenhajua, eikö maalit haalistu tms.?

        Kynnys ostaa kotiin mitään on korkea, kun aina pitää sitten tarkistaa haju ja voi olla että joutuukin sitten heittämään roskiin/antamaan kiertoon jollekkin tutulle.

        Esim uusista vaatteista on löytynyt myrkyllisiä aineita,leluuista lähtee myrkkyjä.Joka paikassa on tulostimia.Niistä pääsee pienhiukkasia.Hajuvedet sisältävät pehmennysaineita ym ym.Hedelmät on käsitelty myrkyillä että esim mandariinin kuoriminen vetää hengityksen ahtaalle.Dieselautot päästävät hiukkasia.
        Tyttäreni mukaan sairaalat haisevat muovilta.Ja sieltähän löytyy paljon kertakäyttömuovitavaraa.Ja niissähän käytetään niitä vaarallisia muovinpehmentäjäaineita.
        Eli pilalla on tämä maailma.Meille hengityssairaille ja huonon immuniteetin omaaville.


      • Homealtistunut
        mikä haisee kirjoitti:

        Esim uusista vaatteista on löytynyt myrkyllisiä aineita,leluuista lähtee myrkkyjä.Joka paikassa on tulostimia.Niistä pääsee pienhiukkasia.Hajuvedet sisältävät pehmennysaineita ym ym.Hedelmät on käsitelty myrkyillä että esim mandariinin kuoriminen vetää hengityksen ahtaalle.Dieselautot päästävät hiukkasia.
        Tyttäreni mukaan sairaalat haisevat muovilta.Ja sieltähän löytyy paljon kertakäyttömuovitavaraa.Ja niissähän käytetään niitä vaarallisia muovinpehmentäjäaineita.
        Eli pilalla on tämä maailma.Meille hengityssairaille ja huonon immuniteetin omaaville.

        Niin, hajuja on paljon.
        Mutta homeen hajun kuitenkin erotan muista hajuista.
        Enkä kestä niitä muitakaan hajuja ja hajusteita, vaikka eivät homeelle haisekkaan.

        Joissakin hajuissa on se lohtu, että lähtevät edes pois tuulettamalla tai pesemällä.

        Minulta meni hometalossa kaikki tekstiilit(kin) roskiin.


      • Moniallerginen
        Homealtistunut kirjoitti:

        Niin, hajuja on paljon.
        Mutta homeen hajun kuitenkin erotan muista hajuista.
        Enkä kestä niitä muitakaan hajuja ja hajusteita, vaikka eivät homeelle haisekkaan.

        Joissakin hajuissa on se lohtu, että lähtevät edes pois tuulettamalla tai pesemällä.

        Minulta meni hometalossa kaikki tekstiilit(kin) roskiin.

        Niin on vaan ollut pakko opetella elämään rajoitteiden kanssa. Minäkään en kestä hajuja, mutta tilanne on helpottanut jonkin verran homesaneerauksen jälkeen ja vaihtoehtohoitojen jälkeen, jotka poistaa myrkkyjä elimistöstä.

        Hajun takia olen joutunut heittämään mm. ihan uudet housut roskikseen, pari kertaa perunapussin, joka oli juuri kaupasta ostettu. Nykyisin ostan vain irtoperunoita.

        Voin kyläillä vain puhtaissa paikoissa, muuten tulee yöllä kunnon ihoreaktio. Se tulee myös jos kosken tavaraan, jota on säilytetty homeisissa tiloissa kuten äskettäin tavaratalosta ostetut lapsen lelut.

        Julkisilla voin matkustaa, mutta vaihdan paikkaa jos on homeen hajuinen ihminen vieressä.

        Ei ymmärrä ihmiset, mutta onneksi on saman kokeneita.

        Tsemppiä sinulle!


      • Homealtistunut
        Moniallerginen kirjoitti:

        Niin on vaan ollut pakko opetella elämään rajoitteiden kanssa. Minäkään en kestä hajuja, mutta tilanne on helpottanut jonkin verran homesaneerauksen jälkeen ja vaihtoehtohoitojen jälkeen, jotka poistaa myrkkyjä elimistöstä.

        Hajun takia olen joutunut heittämään mm. ihan uudet housut roskikseen, pari kertaa perunapussin, joka oli juuri kaupasta ostettu. Nykyisin ostan vain irtoperunoita.

        Voin kyläillä vain puhtaissa paikoissa, muuten tulee yöllä kunnon ihoreaktio. Se tulee myös jos kosken tavaraan, jota on säilytetty homeisissa tiloissa kuten äskettäin tavaratalosta ostetut lapsen lelut.

        Julkisilla voin matkustaa, mutta vaihdan paikkaa jos on homeen hajuinen ihminen vieressä.

        Ei ymmärrä ihmiset, mutta onneksi on saman kokeneita.

        Tsemppiä sinulle!

        Mitä vaihtoehtohoitoja sinä olet saanut?

        Kyllä tämä mutkistaa asioita aika lailla.

        Tuntuu, että joskus on vaan pakko olla itsekäs ja toimia niin kuin itselle on paras, ihan vaan oman terveyden takia.
        Harmittaa vaan kun terveet eivät ymmärrä tästä yhtään mitään. Että ne homeet aiheuttavat fyysiset oireet eikä niillä oireilla ole mitään tekemistä "korvien välin" kanssa. Yleensä eivät usko jos sanon, että jossain haisee home enkä voi siellä olla. Kun itse eivät kuulemma haista mitään eikä heillä mitään oireita ole.

        Kalliita vaatteita en edes uskalla ostaa, ei sitten niin paljon harmita jos joutuu tinttaamaan roskiin kun vaate on ostettu alekorista.
        Muutkin kotiin hankittavat tavarat ovat aina iso projekti kun ei tiedä mitä milloinkin saa. Hajuasioita ei tunnu kukaan tajuavan. Siis jos ilmoittaa, että jokin tuote haisee, niin saa epämääräisiä katseita kun muut eivät tunnista hajua.

        Ymmärtävätkö lääkärit tätä? Siis, että syyllinen on nimenomaan homeet.

        Itse olen sitä mieltä, että minulla vaan homekiintiöni tuli kerralla täyteen hometalossa, eikä kroppani vaan enää kestä mitään homeita.


      • Moniallerginen
        Homealtistunut kirjoitti:

        Mitä vaihtoehtohoitoja sinä olet saanut?

        Kyllä tämä mutkistaa asioita aika lailla.

        Tuntuu, että joskus on vaan pakko olla itsekäs ja toimia niin kuin itselle on paras, ihan vaan oman terveyden takia.
        Harmittaa vaan kun terveet eivät ymmärrä tästä yhtään mitään. Että ne homeet aiheuttavat fyysiset oireet eikä niillä oireilla ole mitään tekemistä "korvien välin" kanssa. Yleensä eivät usko jos sanon, että jossain haisee home enkä voi siellä olla. Kun itse eivät kuulemma haista mitään eikä heillä mitään oireita ole.

        Kalliita vaatteita en edes uskalla ostaa, ei sitten niin paljon harmita jos joutuu tinttaamaan roskiin kun vaate on ostettu alekorista.
        Muutkin kotiin hankittavat tavarat ovat aina iso projekti kun ei tiedä mitä milloinkin saa. Hajuasioita ei tunnu kukaan tajuavan. Siis jos ilmoittaa, että jokin tuote haisee, niin saa epämääräisiä katseita kun muut eivät tunnista hajua.

        Ymmärtävätkö lääkärit tätä? Siis, että syyllinen on nimenomaan homeet.

        Itse olen sitä mieltä, että minulla vaan homekiintiöni tuli kerralla täyteen hometalossa, eikä kroppani vaan enää kestä mitään homeita.

        Ne on pitkä juttu, vaikka mitä kokeiltu. Voin kertoa jos saan sähköpostiosoitteen. Minun immuunipuolustus on "sökö" enkä varmaan koskaan parane täysin.


      • akupunktiossa.
        Homealtistunut kirjoitti:

        Mitä vaihtoehtohoitoja sinä olet saanut?

        Kyllä tämä mutkistaa asioita aika lailla.

        Tuntuu, että joskus on vaan pakko olla itsekäs ja toimia niin kuin itselle on paras, ihan vaan oman terveyden takia.
        Harmittaa vaan kun terveet eivät ymmärrä tästä yhtään mitään. Että ne homeet aiheuttavat fyysiset oireet eikä niillä oireilla ole mitään tekemistä "korvien välin" kanssa. Yleensä eivät usko jos sanon, että jossain haisee home enkä voi siellä olla. Kun itse eivät kuulemma haista mitään eikä heillä mitään oireita ole.

        Kalliita vaatteita en edes uskalla ostaa, ei sitten niin paljon harmita jos joutuu tinttaamaan roskiin kun vaate on ostettu alekorista.
        Muutkin kotiin hankittavat tavarat ovat aina iso projekti kun ei tiedä mitä milloinkin saa. Hajuasioita ei tunnu kukaan tajuavan. Siis jos ilmoittaa, että jokin tuote haisee, niin saa epämääräisiä katseita kun muut eivät tunnista hajua.

        Ymmärtävätkö lääkärit tätä? Siis, että syyllinen on nimenomaan homeet.

        Itse olen sitä mieltä, että minulla vaan homekiintiöni tuli kerralla täyteen hometalossa, eikä kroppani vaan enää kestä mitään homeita.

        Mielestäni se auttaa. Käyn silloin tällöin suolahuoneessa ja olen ostanut apteekista suolapiipun. Lisäksi syön maitohappobakteereita, sinkkiä, c- ja d-vitamiinia... Muutenkin pyrin syömään todella terveellisesti ja vältän maitotuotteita silloin kun poskiontelot taas oireilevat. Nivelkipujen takia juon inkiväärivettä päivittäin. Siinä nyt jonkinlaista listaa. :)


      • jos kirjoittaisit
        Moniallerginen kirjoitti:

        Ne on pitkä juttu, vaikka mitä kokeiltu. Voin kertoa jos saan sähköpostiosoitteen. Minun immuunipuolustus on "sökö" enkä varmaan koskaan parane täysin.

        ihan palstallekin!

        Kaikki ohjeet kelpaavat. :) Kaikkea ei tietystikään tarvitse uskoa/kokeilla, mutta itse kuitenkin uskon moniin ns. vaihtoehtohoitoihin.


      • Moniallerginen
        jos kirjoittaisit kirjoitti:

        ihan palstallekin!

        Kaikki ohjeet kelpaavat. :) Kaikkea ei tietystikään tarvitse uskoa/kokeilla, mutta itse kuitenkin uskon moniin ns. vaihtoehtohoitoihin.

        Parhaiten auttoi Best-terapia, jota antoi eräs itse homealtistunut luontaisterapeutti.

        Elimistöstäni mitattiin suuri määrä myrkkyjä, joista on nyt osa jo lähtenyt hoidolla.

        Stachybotrys Atraa laite näyttää vieläkin ikävän korkeat pitoisuudet. Hampaat on käsitelty niin että ne eivät valuta enää muovia elimistöön. Ihan apteekin matokuurein on häädetty kaikkea mitä on pesiytynyt myrkkyä täynnä olevaan elimistööni ja johan helpotti ruoka-aineallergiat.

        Homeisissa tiloissa en pysty olemaan edelleenkään ja kemikaaliyliherkkyys pysyy. Mutta ei enää väsytä ja olen työkykyinen; syön myös laajasti kaikkea. Pahimmassa vaiheessa sopivat ruoka-aineet pystyi laskemaan yhden käden sormilla.


      • En ole
        Moniallerginen kirjoitti:

        Parhaiten auttoi Best-terapia, jota antoi eräs itse homealtistunut luontaisterapeutti.

        Elimistöstäni mitattiin suuri määrä myrkkyjä, joista on nyt osa jo lähtenyt hoidolla.

        Stachybotrys Atraa laite näyttää vieläkin ikävän korkeat pitoisuudet. Hampaat on käsitelty niin että ne eivät valuta enää muovia elimistöön. Ihan apteekin matokuurein on häädetty kaikkea mitä on pesiytynyt myrkkyä täynnä olevaan elimistööni ja johan helpotti ruoka-aineallergiat.

        Homeisissa tiloissa en pysty olemaan edelleenkään ja kemikaaliyliherkkyys pysyy. Mutta ei enää väsytä ja olen työkykyinen; syön myös laajasti kaikkea. Pahimmassa vaiheessa sopivat ruoka-aineet pystyi laskemaan yhden käden sormilla.

        koskaan kuullut Best-terapiasta. Netistä löytynee tietoa?

        Kaikki kiinnostaa, noin niin kuin periaatteessa - tässä tilanteessa on valmis kokeilemaan kaikenlaista, jotta terveys edes osittain paranisi. Noh, monen lääkärin mielestä varmaan olen altis huuhaa-hoidoillekin (siinä voisi moni lääkäri kuitenkin mennä itseensä, ei tosin kaikki, on muutamia oiekin ymmärtäväisiäkin lääkäreitä osunut kohdalle)... Homeopaatillakin on tullut käytyä, tosin ei tuntunut olevan apua, mutta jos joku muu kokee saavansa siitä apua niin hyvä niin.

        Akupunktio tepsii.


      • Homealtistunut
        Moniallerginen kirjoitti:

        Parhaiten auttoi Best-terapia, jota antoi eräs itse homealtistunut luontaisterapeutti.

        Elimistöstäni mitattiin suuri määrä myrkkyjä, joista on nyt osa jo lähtenyt hoidolla.

        Stachybotrys Atraa laite näyttää vieläkin ikävän korkeat pitoisuudet. Hampaat on käsitelty niin että ne eivät valuta enää muovia elimistöön. Ihan apteekin matokuurein on häädetty kaikkea mitä on pesiytynyt myrkkyä täynnä olevaan elimistööni ja johan helpotti ruoka-aineallergiat.

        Homeisissa tiloissa en pysty olemaan edelleenkään ja kemikaaliyliherkkyys pysyy. Mutta ei enää väsytä ja olen työkykyinen; syön myös laajasti kaikkea. Pahimmassa vaiheessa sopivat ruoka-aineet pystyi laskemaan yhden käden sormilla.

        Kiitos tiedoista, alan perehtyä aiheeseen.

        Mitä hampaillesi tehtiin ettei muovia siirry elimistöön?

        Aina kun paikataan, hengittelen suusta vain ulospäin, jotta käryt menisivät suusta pois kun minusta suussa haisee. Mutta kun on lahot hampaat, pakko on paikata ja juurihoitaakkin.


      • Moniallerginen
        Homealtistunut kirjoitti:

        Kiitos tiedoista, alan perehtyä aiheeseen.

        Mitä hampaillesi tehtiin ettei muovia siirry elimistöön?

        Aina kun paikataan, hengittelen suusta vain ulospäin, jotta käryt menisivät suusta pois kun minusta suussa haisee. Mutta kun on lahot hampaat, pakko on paikata ja juurihoitaakkin.

        Hampaat käsiteltiin zapper-laitteella.

        Muovi home on paha yhdistelmä. Muovi herkistää ja sen takia moni hammashoitaja on joutunut vaihtamaan ammattiakin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1916
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe