Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Subwoofer penkin alle

vai meneekö penkin alle?

Aktiivi subwoofer penkin alle. Onko edes harkinnan arvoinen juttu? Mitään lelua en etsi, vaan jo jonkin tasoista potkua ääneen. Vai meneekö näillä eväillä aina penkin alle koko homma?

30

23903

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tero79

      Kyllä se subwooferin paikka on melkein jossain muualla kuin penkin alla. Minusta se vaan ei kuulu sinne penkin alle ;) !

    • Matias.

      Toimivathan ne siellä penkin allakin.
      On niitä tullut muutamia tehtyä sinnekin.

      Joitakin kantapään opettamia asioita:
      - 5 tuuman - 6,5 tuuman elementti potkii alemmas kuin 8 tuuman basso kun kotelo alle 10 l.

      - jakotaajuus kannattaa säätää aika alas, vaikka basso onkin pieni.
      - apukuskin penkin alunen on parempi kuin kuskin penkin alunen - siis kuskin kuunnella.
      - tee kotelo aika ohuesta, 12 - 15 mm. levystä ettei hukkaa litroja ja tue sisäisesti sitten hyvin ettei ohut seinä resonoi. Bassoelementin reiän reunoille helppo laittaa harjanvarresta tuet etuseinämästä takaseinään, esim. 6 kpl ripotellen tasaisesti kehälle
      - refleksiputki eteenpäin, saa olla tuuman kaksi ulkona kotelosta, kunhan ei osu jalkoihin.
      - styrokista, pahvilaatikoista ja puupalikoista ensin malline jota sovitellaan penkin alle ja testataan että penkki toimii ja liukuu eteen / taakse ennen kotelon valmistamista.
      - käytä samankokoista vahvaria kuin isommillakin subeilla.
      - lämpenee mukavasti talvella ja toimii aika nopeasti pakkasaamunakin.
      -ei kuulu ulos niinkuin takakonttibassot

      Basso on takakonttibassoon verrattuna paljon napakampi eikä laahaa jäljessä. Äänikuva on eheämpi.Myöskään ajomelu ei häiritse niin paljon kuin silloin kun subi on takakontissa.

      Tuollainen 6,5 tuuman penkinalusbasso vastaa hyvin 10 tuuman bassoa takakontissa. Painetta ei lähde niin paljon kuin isommista, fysiikan lait tulee vastaan.
      Toripopittelussa tällä ei tee mitään, siihen tarvitaan 15 tuuman bassot.

      • sellainen?

        Ilmeisesti liputat sisätilasubwooferia hyvien kokemustesi perusteella. Entä jos en lähtisikään rakentelemaan vaan ostaisin aktiivin? Mikä olisi harkinnan arvoinen aktiivisubwoofer? Vai löytyykö markkinoilta laadukasta aktiivia(lue: ei lelua)? Pääsisi helpommalla.


      • Matias.
        sellainen? kirjoitti:

        Ilmeisesti liputat sisätilasubwooferia hyvien kokemustesi perusteella. Entä jos en lähtisikään rakentelemaan vaan ostaisin aktiivin? Mikä olisi harkinnan arvoinen aktiivisubwoofer? Vai löytyykö markkinoilta laadukasta aktiivia(lue: ei lelua)? Pääsisi helpommalla.

        kannatan sitä koska silloin takakontti jää vapaaksi.
        Pakuissa onnistuu hyvin mutta monissa nykyhlöautoissa ei ole tilaa penkin alla :(
        Apukuskin etujalkatilan yläosa onnistuu joissakin euroautoissa.

        Tehdasvalmiita kunnollisia ei ole tullut yhtään vastaan. Focalin, Hertzin, Monacorin tai Peerlesin pikkubassoilla ja erkkavahvistimella mennään ihan eri tasolle.


      • sdeh

        "Basso on takakonttibassoon verrattuna paljon napakampi eikä laahaa jäljessä. Äänikuva on eheämpi."

        Tuo on kyllä vähän niin ja näin... Napakkuuden puute ja jäljessä laahaus kertoo enemmänkin vääränlaisesta kotelosta ja säädöistä. Äänikuvasta en tiedä, en ole ko. asettelua kuullut mutta tämäkin on kuuntelijakohtainen.


      • Matias.
        sdeh kirjoitti:

        "Basso on takakonttibassoon verrattuna paljon napakampi eikä laahaa jäljessä. Äänikuva on eheämpi."

        Tuo on kyllä vähän niin ja näin... Napakkuuden puute ja jäljessä laahaus kertoo enemmänkin vääränlaisesta kotelosta ja säädöistä. Äänikuvasta en tiedä, en ole ko. asettelua kuullut mutta tämäkin on kuuntelijakohtainen.

        se on. Mutta kuitenkin fysiikan lait ovat sen napakkuuden suhteen aina helpommat mitä lähempänä eri äänirekisterit ovat toisiaan.
        Auton akustinen tila vaikuttaa myös paljon sekä se missä kohtaa takakonttia subbari on.

        Murphyn laki on todistanut että paras toisto konttisubbarilla saadaan siinä kohtaa missä kotelo on eniten tiellä ;)

        Dsp on kehitetty sitä varten että eri kaiuttimet ovat eri etäisyydellä toisistaan. Sitä kähytettäessä ei niitä ongelmia ole.


      • dfg79
        Matias. kirjoitti:

        se on. Mutta kuitenkin fysiikan lait ovat sen napakkuuden suhteen aina helpommat mitä lähempänä eri äänirekisterit ovat toisiaan.
        Auton akustinen tila vaikuttaa myös paljon sekä se missä kohtaa takakonttia subbari on.

        Murphyn laki on todistanut että paras toisto konttisubbarilla saadaan siinä kohtaa missä kotelo on eniten tiellä ;)

        Dsp on kehitetty sitä varten että eri kaiuttimet ovat eri etäisyydellä toisistaan. Sitä kähytettäessä ei niitä ongelmia ole.

        Totta, ääni on helpompi yhtenäistää jos kaikki kaiuttimet ovat edes samalla puolella autoa missä kuuntelija.

        DSP:llä ei tehdä muuta kuin sijoitetaan kaiuttimet ohjelmallisesti sopivan etääksi kuuntelijasta, jolloin saadaan tilantuntua jne.

        Basson laahaus saadaan pois joko kääntämällä vaihe ja/tai tiputtamalla jakotaajuutta alemmas.

        Mulla ei ole DSP:ia eikä näin ollen "tilantuntua" mutta basso on napakka eikä laahaa perässä. Toki jos otan etukajarit pois käytöstä ja kuuntelen pelkkää subia niin silloin toisto on mutainen ja laahava.

        Subin ei pidä kuulua vaan sen täytyy "kuulua" eli subi sovitettaan etukajareihin, ei omaksi äänilähteekseen.


      • Matias.
        dfg79 kirjoitti:

        Totta, ääni on helpompi yhtenäistää jos kaikki kaiuttimet ovat edes samalla puolella autoa missä kuuntelija.

        DSP:llä ei tehdä muuta kuin sijoitetaan kaiuttimet ohjelmallisesti sopivan etääksi kuuntelijasta, jolloin saadaan tilantuntua jne.

        Basson laahaus saadaan pois joko kääntämällä vaihe ja/tai tiputtamalla jakotaajuutta alemmas.

        Mulla ei ole DSP:ia eikä näin ollen "tilantuntua" mutta basso on napakka eikä laahaa perässä. Toki jos otan etukajarit pois käytöstä ja kuuntelen pelkkää subia niin silloin toisto on mutainen ja laahava.

        Subin ei pidä kuulua vaan sen täytyy "kuulua" eli subi sovitettaan etukajareihin, ei omaksi äänilähteekseen.

        on autossa / autoon tarkoitettu sitä varten että sillä saadaan eliminoitua kuuntelijasta eri etäisyydellä olevien kaiutinrekisterien aikavirheet. Kaiuimmaisesta ääniaallon saapuminen kestää pisimpään.
        Sub on yleensä takakonttiversiona se jonka signaalia pitää dsp:llä korjata.
        Itse en ole dsp:n asiantuntija, asentanut niitä vain puolisenkymmentä ja ne kehittyvät koko ajan.

        Tuolla vaiheenkäännöllä saadaan midit ja sub sähköisesti sopivaan vaiheeseen. Toinen asento vaihekytkimestä soi paremmin. Akustista vaihetta se ei ota huomioon. Siihen tarvitaan 360 asteen säätö. Tuo akustinen vaihe on sähköisten sekä akustiikan summa joka kuullaan autossa.

        Tuo on totta että subi ei saa sinällään subina kuulua vaan kunnon bassot jotka pitää integroitua pääkaiuttimiin.
        American car showssa yläkeran puhdehuoneessa näin ei eilen ainakaan ollut.....


      • zdxfhg35
        Matias. kirjoitti:

        on autossa / autoon tarkoitettu sitä varten että sillä saadaan eliminoitua kuuntelijasta eri etäisyydellä olevien kaiutinrekisterien aikavirheet. Kaiuimmaisesta ääniaallon saapuminen kestää pisimpään.
        Sub on yleensä takakonttiversiona se jonka signaalia pitää dsp:llä korjata.
        Itse en ole dsp:n asiantuntija, asentanut niitä vain puolisenkymmentä ja ne kehittyvät koko ajan.

        Tuolla vaiheenkäännöllä saadaan midit ja sub sähköisesti sopivaan vaiheeseen. Toinen asento vaihekytkimestä soi paremmin. Akustista vaihetta se ei ota huomioon. Siihen tarvitaan 360 asteen säätö. Tuo akustinen vaihe on sähköisten sekä akustiikan summa joka kuullaan autossa.

        Tuo on totta että subi ei saa sinällään subina kuulua vaan kunnon bassot jotka pitää integroitua pääkaiuttimiin.
        American car showssa yläkeran puhdehuoneessa näin ei eilen ainakaan ollut.....

        Eli se luo tilantuntua, kuten sanoin.
        Despillä ei yleensä subia korjata, itse en aikaan ole missään kuullut, että subia pitäisi viivästää. Yleensä pääkaiuttimia viivästetään subiin nähden.


      • Matias.
        zdxfhg35 kirjoitti:

        Eli se luo tilantuntua, kuten sanoin.
        Despillä ei yleensä subia korjata, itse en aikaan ole missään kuullut, että subia pitäisi viivästää. Yleensä pääkaiuttimia viivästetään subiin nähden.

        Miten sen sanoisi. Tektisistäsi ymmärtää että se luo tilantuntua - jonkinlainen pseudostereo.

        Ks. http://www.autoala.net/autohifi/sanakirja.php

        DSP
        Digital Signal Processing. DSP:tä käytetään korjaamaan stereokuvan vaiheongelmat, jotka aiheutuvat oikean ja vasemman puolen kaiuttimien eri etäisyysksistä kuuntelupisteeseen. Kuljettajan puoleinen kaiutin voi olla vajaan metrin päässä kun "pelkääjänpaikan" puoleiseen kaiuttimeen on matkaa kaksi metriä. Laite yksinkertaisesti vaimentaa ja viivästää lähinnä olevan kaiuttimen signaalia, jolloin stereokuva muokkautuu halutun laiseksi.

        Eli tuolla dsp -prosessorilla korjataan se mitä tuolla ketjun alkupuolella mainitsin noista kaiuttimien eri etäisyyksistä kuuntelijaan nähden.
        Korjataan näiden etäisyyserojen aiheuttamia virheitä toistoon.
        Sinällään pitää paikansa että silloin myös se tilantuntu on paras kun nuo virheet on korjattu.
        Mutta ei luoda uusia tilavaikutelmia vaan saadaan se tarkemmin toistettua mikä tallenteelle on tallennettu.

        Se ei varmaan ole tärkein periaate, mihin suuntaan sovitus tehdään, pääkaiuttimilta subbarille tai päinvastoin. Yleensä vain subbarille on paremmat ja monipuolisemmat säädöt ja sen takia sub yleensä sovitetaan pääkaiuttimiin.


      • Terzinjo

        -ei kuulu ulos niinkuin takakonttibassot
        ajomelu ei häiritse niin paljon kuin silloin kun subi on takakontissa.-

        Näihin pakko puuttua. Tuokin täysin autokohtainen kuuluuko bassot autosta ulos. Mun autosta ei kuulu.
        Eikä ajomelu häiritse subin sointia. Enemmänkin midbassojen.


      • Matias.
        Terzinjo kirjoitti:

        -ei kuulu ulos niinkuin takakonttibassot
        ajomelu ei häiritse niin paljon kuin silloin kun subi on takakontissa.-

        Näihin pakko puuttua. Tuokin täysin autokohtainen kuuluuko bassot autosta ulos. Mun autosta ei kuulu.
        Eikä ajomelu häiritse subin sointia. Enemmänkin midbassojen.

        Se on aina autokohtainen miten ajomelu häiritsee.
        Yleensä vaimentamattomien autojen takaa tuleva melu on ajossa tehdyissä mittauksissakin häiritsevin.

        Tuo ääni on sellainen että se vaimenee progressiivisesti verrattuna etäisyyden neliöön.

        Myös jos puhutaan vaikka 5 tuuman bassosta, ei se ole oikea subbari, paremminkin lisäbasso.

        Mutta sen sijainti on tässä se merkitsevä tekijä.


      • suosituksen elementistä!

        Hyvä tietää! Sulla on varmaan suosituksia laadukkaasta, kohtuuhintaisesta elementistä? Onko vahvarilla suuri merkitys ääneen? Mulla on nimittäin entinen SPL:n erillisvahvistin. Lienee edullisimpia, jos ei edullisin. Säästäsin siinäkin, jos vain kannattaa käyttää. Tai mikäli ei, niin sitten hyvä vanvistin, mikä olisi?

        Kertaan vielä, mikäli en tosiaankaan tavoittele äänenpainetta, subi etupenkin alle? Olen myös vaimentamassa kaikki ovet. Toisiko jo pelkästään tämä riittävän lopputuloksen? Potkua ja iskua?


      • Matias.
        suosituksen elementistä! kirjoitti:

        Hyvä tietää! Sulla on varmaan suosituksia laadukkaasta, kohtuuhintaisesta elementistä? Onko vahvarilla suuri merkitys ääneen? Mulla on nimittäin entinen SPL:n erillisvahvistin. Lienee edullisimpia, jos ei edullisin. Säästäsin siinäkin, jos vain kannattaa käyttää. Tai mikäli ei, niin sitten hyvä vanvistin, mikä olisi?

        Kertaan vielä, mikäli en tosiaankaan tavoittele äänenpainetta, subi etupenkin alle? Olen myös vaimentamassa kaikki ovet. Toisiko jo pelkästään tämä riittävän lopputuloksen? Potkua ja iskua?

        jotka menee pieneen koteloon: Focalin pienet 5 tuumaan elementit on hyviä. Samoin hyvä kokemus Monacorin sph-165 -bassosta.
        Nyttemmin uusia malleja on ainakin Tangbandilla joita kehutaan. Ovat lisäksi edullisia.
        http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w6-1139si.htm

        Tsekkaa onko vahvari siltaan (monoksi) kytkettävä ja onko siinä säädettävä sub-suodin. Jos vastaus molempiin kyllä - toimii varmaan ja / tai kannattaa ainakin kokeilla.
        Tehoa pitää olla min. 100w oikea tehoa, vaikka basso olisikin pieni ja vaatimukset maltillisia.

        Stereonakin voi ajaaa (jos ei siltaan kytkentä mahdollista) kun valitsee kaksikelaisen elementin.
        Focal taitaa silloin olla yksi vaihtoehto. En tiedä onko muilla valmistajilla pieniä kaksipuhekelaisia. Viisaammat kommentoikaa!

        Tuo basso voi olla tämäntyyppisessä auton sisällä olevassa käytössä ihan hyvin kotihifielementikin.
        Ne kestää nykyään ihan hyvin eikä tuossa koteloratkaisussa tule samanlaisia kosteusongelmia kin esim. ovikaiuttimissa.
        Myöskään mahdollista 8 ohmin elementtiä ei kannata vierastaa. Moi vahvari toimii paremmin 8 ohmilla kun se on kytketty monoksi.


      • jakotaajuutta voi säätää...
        Matias. kirjoitti:

        jotka menee pieneen koteloon: Focalin pienet 5 tuumaan elementit on hyviä. Samoin hyvä kokemus Monacorin sph-165 -bassosta.
        Nyttemmin uusia malleja on ainakin Tangbandilla joita kehutaan. Ovat lisäksi edullisia.
        http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w6-1139si.htm

        Tsekkaa onko vahvari siltaan (monoksi) kytkettävä ja onko siinä säädettävä sub-suodin. Jos vastaus molempiin kyllä - toimii varmaan ja / tai kannattaa ainakin kokeilla.
        Tehoa pitää olla min. 100w oikea tehoa, vaikka basso olisikin pieni ja vaatimukset maltillisia.

        Stereonakin voi ajaaa (jos ei siltaan kytkentä mahdollista) kun valitsee kaksikelaisen elementin.
        Focal taitaa silloin olla yksi vaihtoehto. En tiedä onko muilla valmistajilla pieniä kaksipuhekelaisia. Viisaammat kommentoikaa!

        Tuo basso voi olla tämäntyyppisessä auton sisällä olevassa käytössä ihan hyvin kotihifielementikin.
        Ne kestää nykyään ihan hyvin eikä tuossa koteloratkaisussa tule samanlaisia kosteusongelmia kin esim. ovikaiuttimissa.
        Myöskään mahdollista 8 ohmin elementtiä ei kannata vierastaa. Moi vahvari toimii paremmin 8 ohmilla kun se on kytketty monoksi.

        Kiitos asiallisista viestestäsi!

        Olen nyt ihan muualla kuin nuo laitteeni, joten en pysty tarkistamaan.

        Sen muistan, että vahvistimen jakotaajuutta voi säätää (jos tämä tarkoittaa säädettävää sub-suodinta?). Siltakytkentämahdolisuutta en muista. Täytyy tarkistaa, kun olen kotosalla. Miten sen muuten näen?

        Eli se Focal voisi olla hyvä vaihtoehto, turvallinen. Et maininnut ovien vaimentamisen vaikutusta iskuääniin? Riittäisikö pelkästään tämä toimenpide? Subin asennus elementteineen suunnilleen triplaa kustannukset. Siksi utelen. Tai jos sitä vanhaa vahvaria voisi käyttää, niin ei nyt ihan kolminkertaistaisi.


      • Matias.
        jakotaajuutta voi säätää... kirjoitti:

        Kiitos asiallisista viestestäsi!

        Olen nyt ihan muualla kuin nuo laitteeni, joten en pysty tarkistamaan.

        Sen muistan, että vahvistimen jakotaajuutta voi säätää (jos tämä tarkoittaa säädettävää sub-suodinta?). Siltakytkentämahdolisuutta en muista. Täytyy tarkistaa, kun olen kotosalla. Miten sen muuten näen?

        Eli se Focal voisi olla hyvä vaihtoehto, turvallinen. Et maininnut ovien vaimentamisen vaikutusta iskuääniin? Riittäisikö pelkästään tämä toimenpide? Subin asennus elementteineen suunnilleen triplaa kustannukset. Siksi utelen. Tai jos sitä vanhaa vahvaria voisi käyttää, niin ei nyt ihan kolminkertaistaisi.

        se verran että netistä löytyy varmaan tiedot ellei ole kovin vanha.
        Siltakytkettävän vahvaimen kaiutinterminaaleista löytyy yleensä viivat jotka osoittaa mihin napoihin kaiutinjohto kytketään kun käytetään monoasentoa.
        Joissakin on lisäksi pieni kytkin jossa lukee bridged tai mono. Siellä lukee yleensä bridged.

        Tavanomaisesti kaiuttimen johto kytketään toisen kanavan plussaan ja toisen miinukseen. Ja näistä pitää olla merkit terminaalissa. Tsekkaa liittimien alapuolelta. Vakimerkinnät yleensä yläpuolella.

        Jos ja kun käytät suunnittelemasi kokoista subbaria / bassoa, ovien vaimentamisella ei ole paljon merkitystä basson toistolle. Jos ovissa on kaiuttimet, (esim. midit) silloin se kuuluu asiaan. Pyri sen sijaan vaimentamaan sen bassokotelon ympäristö. Lähiympäristö tahtoo rämistä. Etusubilla kojelauta ja hansikaslokero ovat herkkiä tärinöille.

        Kovempaa soitettaessa (esim. 2 x 12 tuuman bassoilla ja 1000w tehoa) on hyvä vaimentaa koko auto. Tahtoo muuten rämistä sieltä täältä.


      • alkuperäisiä
        Matias. kirjoitti:

        se verran että netistä löytyy varmaan tiedot ellei ole kovin vanha.
        Siltakytkettävän vahvaimen kaiutinterminaaleista löytyy yleensä viivat jotka osoittaa mihin napoihin kaiutinjohto kytketään kun käytetään monoasentoa.
        Joissakin on lisäksi pieni kytkin jossa lukee bridged tai mono. Siellä lukee yleensä bridged.

        Tavanomaisesti kaiuttimen johto kytketään toisen kanavan plussaan ja toisen miinukseen. Ja näistä pitää olla merkit terminaalissa. Tsekkaa liittimien alapuolelta. Vakimerkinnät yleensä yläpuolella.

        Jos ja kun käytät suunnittelemasi kokoista subbaria / bassoa, ovien vaimentamisella ei ole paljon merkitystä basson toistolle. Jos ovissa on kaiuttimet, (esim. midit) silloin se kuuluu asiaan. Pyri sen sijaan vaimentamaan sen bassokotelon ympäristö. Lähiympäristö tahtoo rämistä. Etusubilla kojelauta ja hansikaslokero ovat herkkiä tärinöille.

        Kovempaa soitettaessa (esim. 2 x 12 tuuman bassoilla ja 1000w tehoa) on hyvä vaimentaa koko auto. Tahtoo muuten rämistä sieltä täältä.

        Autoni kaiuttimet ovat niitä Dynaudion. Etuovessa on kolmet kaiuttimet. Bassot joko 5" tai 6", en ole ryhtynyt sen tarkemmin tutkimaan.

        Asiaa kun ole kysellyt sieltä täältä, niin vastaukset saman suuntaisia tähän asti. Vaimennus parantaa ääntä (tukevuus/iskuäänet) joko merkittävästi tai ainakin suositellaan tehtävän. Joku liike vaimentaa koko oven kauttaaltaan ja vielä elementin kohdalta lisävaimennuksella. Eiköhän tämä ala jo tuntua äänessäkin!

        Kojelaudassa on kaksi elementtiä. Niihin en koske, koska vain sekoittavat ääntä. Olenkin säätänyt ne hyvin "vaimeaksi". ne lienevä jotain keskialueen kaiuttimia.


      • Matias.
        alkuperäisiä kirjoitti:

        Autoni kaiuttimet ovat niitä Dynaudion. Etuovessa on kolmet kaiuttimet. Bassot joko 5" tai 6", en ole ryhtynyt sen tarkemmin tutkimaan.

        Asiaa kun ole kysellyt sieltä täältä, niin vastaukset saman suuntaisia tähän asti. Vaimennus parantaa ääntä (tukevuus/iskuäänet) joko merkittävästi tai ainakin suositellaan tehtävän. Joku liike vaimentaa koko oven kauttaaltaan ja vielä elementin kohdalta lisävaimennuksella. Eiköhän tämä ala jo tuntua äänessäkin!

        Kojelaudassa on kaksi elementtiä. Niihin en koske, koska vain sekoittavat ääntä. Olenkin säätänyt ne hyvin "vaimeaksi". ne lienevä jotain keskialueen kaiuttimia.

        Nuo potkivat jo sen verran että kannattaa vaimentaa. Tsekkaa vähän mitä nuo vaimennusmatot painavat ja arvioi saranoiden kestävyys / kunto.
        Voivat rasittaa vuosien aikana jonkin verran saranoita.


      • auto ja saranat...
        Matias. kirjoitti:

        Nuo potkivat jo sen verran että kannattaa vaimentaa. Tsekkaa vähän mitä nuo vaimennusmatot painavat ja arvioi saranoiden kestävyys / kunto.
        Voivat rasittaa vuosien aikana jonkin verran saranoita.

        Auto on vuoden ikäinen, joten saranat sen mukaiset.

        Elikkä saattaisin tavoitteisiini päästäkseni selvitä pelkällä 4 oven vaimennuksella. Ainakaan ei kannattane heti sitä subia ryhtyä asentamaan. Vaimentaa ovet ja seurailee (kuulostelee) tilannetta. Säästää sievoisen summan euroja.


      • Matias.
        auto ja saranat... kirjoitti:

        Auto on vuoden ikäinen, joten saranat sen mukaiset.

        Elikkä saattaisin tavoitteisiini päästäkseni selvitä pelkällä 4 oven vaimennuksella. Ainakaan ei kannattane heti sitä subia ryhtyä asentamaan. Vaimentaa ovet ja seurailee (kuulostelee) tilannetta. Säästää sievoisen summan euroja.

        sen verran että nuo ovat yleensä mitoitetut sen oven alkuperäiselle painolla. Sen vuoksi esim. 5 kilon lisäys vaimennusmatolla ajan mittaan rasittaa saranoita lisäpainollaan jonkin verran.


      • saranat
        Matias. kirjoitti:

        sen verran että nuo ovat yleensä mitoitetut sen oven alkuperäiselle painolla. Sen vuoksi esim. 5 kilon lisäys vaimennusmatolla ajan mittaan rasittaa saranoita lisäpainollaan jonkin verran.

        Se, missä olen vaimenuksen ajatellut teettää, käyttää Dynamatin vaimennusmattoa. Onkohan painavaa?

        Ja - onko tästä sarana-asiasta varoittavia esimerkkejä? Ettei vain jää vaimennus tekemättä tämän takia. Eikö markkinoilla ole kevyitä eristemateriaaleja?


      • Matias.
        saranat kirjoitti:

        Se, missä olen vaimenuksen ajatellut teettää, käyttää Dynamatin vaimennusmattoa. Onkohan painavaa?

        Ja - onko tästä sarana-asiasta varoittavia esimerkkejä? Ettei vain jää vaimennus tekemättä tämän takia. Eikö markkinoilla ole kevyitä eristemateriaaleja?

        Kyllähän ne bitumimatot, jota usein käytetään painaa paljon. Niiden vaimennusteho perustuu että niiden massa sitoo pellin resonoivan energian.

        Ohut bitumi ei vaimenna kunnolla.

        Nykyään on myös Noise Killer ja kilpailevat tuotteet.
        Ne on ruiskutettavia pinnoitteita jotka sitoo pellin värähtelyn bitumia paremmin eivätkä ole niin painavia. Ohut kerros riittää.
        Dynamatin Dynaspray on juuri tuollainen.
        Ovat vain aika kalliita :(

        Itse kallistuisin kuitenkin niiden puolelle.
        Sadalla eurolla saa jo varmaan ovet vaimennettua.
        Vaatii suoran peltikontaktin, joten kotelosuojat (jos niitä on) on pestävä kaikki huolellisesti pellin pinnasta pois.

        Mutta ovien käyttö on paljon mukavampaa kun niiden massaa ei ole kasvatettu.


      • kehiin

        Kysyisin vielä hieman subista. Vaimennutin Vappuna Volvoni kaikki ovet. Dynamiikka ja tukevuus parani vain hieman. Odotin itse asiassa paljon enemmän. Sen sijaan ovien kautta tuleva melu väheni selvästi. Nyt melua tulee vain renkaista.

        En ole tyytyväinen vieläkään lopputulokseen. Asennutan subin, siitä ei pääse mihinkään. Sinä siis suosittelet sisätilaan sijoitettavaa passiivisubia? Haen ääneltä tukevuutta, midbassoa ja tarkkuutta, en äänenpainetta. Onko 6,5 ":n elementti riittävä, jos ovissa nyt on jo samankokoiset midbassot? Mikä olisi kotelon mittojen suhde? Leveys x korkeus x pituus? Tila luonnollisesti sanelee aika paljon. Täytetäänkö kokonaan vaimennusmateriaalilla? Refleksi vai umpikotelo? Minulla on muutaman vuoden vanha SPL:n vahvistin. Taisin siitä jo kysyäkin. Aion käyttää sitä. Voihan sen sitten vaihtaa, jos tarvis.


      • Matias.
        kehiin kirjoitti:

        Kysyisin vielä hieman subista. Vaimennutin Vappuna Volvoni kaikki ovet. Dynamiikka ja tukevuus parani vain hieman. Odotin itse asiassa paljon enemmän. Sen sijaan ovien kautta tuleva melu väheni selvästi. Nyt melua tulee vain renkaista.

        En ole tyytyväinen vieläkään lopputulokseen. Asennutan subin, siitä ei pääse mihinkään. Sinä siis suosittelet sisätilaan sijoitettavaa passiivisubia? Haen ääneltä tukevuutta, midbassoa ja tarkkuutta, en äänenpainetta. Onko 6,5 ":n elementti riittävä, jos ovissa nyt on jo samankokoiset midbassot? Mikä olisi kotelon mittojen suhde? Leveys x korkeus x pituus? Tila luonnollisesti sanelee aika paljon. Täytetäänkö kokonaan vaimennusmateriaalilla? Refleksi vai umpikotelo? Minulla on muutaman vuoden vanha SPL:n vahvistin. Taisin siitä jo kysyäkin. Aion käyttää sitä. Voihan sen sitten vaihtaa, jos tarvis.

        Tuo vaimennus yleensä, kuten mainitsit, tuo esiin vaimentamatta jääneiden paikojen resonanssit voimakkaammin. Kyllä ne ovet on kuitenkin ne tärkeimmät jos niissä on kaiuttimet.

        Kotelon mallilla ei ole merkitystä. Etusubbarissa on tärkeätä maksimoida litrat, koska tilaa on kuitenkin aina vähän jollei uhraa jalkatilaa äänentoistolle.

        Penkin alle en itse laittaisi 6,5 tuumaista isompaa. Kasit yleensä vaatii jo niin ison kotelon että penkinaluskotelon tilavuus jää liian pieneksi. Silloin toisto ei mene alas ja tahtoo jumputtaa yläbassoa.
        Toinen hyvä paikka etubassolle on repsikan puoleinen jalkatilan etuosa kojelaudan alla vähän automallista riippuen. Jos siellä ei ole auton ilmanvaihtoon liittyvää tekniikkaa, niin äänen suhteen se on hyvä paikka bassolle. Soundi on napakka ja aika ulottuva.
        Helpompi paikka asentaa ja toteuttaa kuin penkinalunen kun ei tarvi ottaa penkin siirtomekanismeja ja niiden vipuja huomioon kotelon valmistuksessa.

        Olen tehnyt styroxista tai pahvilaatikoista leikkelemällä kotelon mallin asennuspaikkaan ja teippaillut aihion niistä. Sitten vain sovittelemaan ja tarvittaessa muuttelemaan mallia ja kokoa. sitten kun kotelon malli on ok, laskin kotelon tilavuuden huomioimalla lopullisen seinämämateriaalin paksuuden.
        Tämän jälkeen olen yleensä valinnut elementin.

        Hyvin toimiva elementti tällaiseen ei ole yleensä halpa (tai halvin) jos ei sitten välttämättä kallimmastakaan päästä. Kuitenkin kannattaa ottaa huomioon valmístajan kotelosuositus.
        Simuloi vielä esim. Winisdillä etenkin jos teet refleksin.

        Sorry jos tuli jotain toiseen kertaan, on jo vanha ketju ja aikaa kun turistiin aikaisemmin.

        Noita ovikaiuttimien ja bassokoteloon tulevien halkaisijoita ei kannata vertailla. Toimintaperiaate on sen verran erilainen bassojen tuottamisessa.
        Jos ajat soittimella ovikaiuttimia, kannattaa laittaa 100 - 200 uF:n konkat niiden pluspiuhaan sarjan, jotta leikkaavat alimmat bassot pois, koska subi hoitaa sen alueen paremmin ja ne eivät sitten häiritse subin toistoa. Ovat tod. näköisesti ainakin osittain vastavaiheessa subin kanssa. Tässäkään määrä ei korvaa laatua. Ja se määrä voi olla vaihevirheen vuoksi miinusmerkkinen


      • jos etten en päädy?
        Matias. kirjoitti:

        Tuo vaimennus yleensä, kuten mainitsit, tuo esiin vaimentamatta jääneiden paikojen resonanssit voimakkaammin. Kyllä ne ovet on kuitenkin ne tärkeimmät jos niissä on kaiuttimet.

        Kotelon mallilla ei ole merkitystä. Etusubbarissa on tärkeätä maksimoida litrat, koska tilaa on kuitenkin aina vähän jollei uhraa jalkatilaa äänentoistolle.

        Penkin alle en itse laittaisi 6,5 tuumaista isompaa. Kasit yleensä vaatii jo niin ison kotelon että penkinaluskotelon tilavuus jää liian pieneksi. Silloin toisto ei mene alas ja tahtoo jumputtaa yläbassoa.
        Toinen hyvä paikka etubassolle on repsikan puoleinen jalkatilan etuosa kojelaudan alla vähän automallista riippuen. Jos siellä ei ole auton ilmanvaihtoon liittyvää tekniikkaa, niin äänen suhteen se on hyvä paikka bassolle. Soundi on napakka ja aika ulottuva.
        Helpompi paikka asentaa ja toteuttaa kuin penkinalunen kun ei tarvi ottaa penkin siirtomekanismeja ja niiden vipuja huomioon kotelon valmistuksessa.

        Olen tehnyt styroxista tai pahvilaatikoista leikkelemällä kotelon mallin asennuspaikkaan ja teippaillut aihion niistä. Sitten vain sovittelemaan ja tarvittaessa muuttelemaan mallia ja kokoa. sitten kun kotelon malli on ok, laskin kotelon tilavuuden huomioimalla lopullisen seinämämateriaalin paksuuden.
        Tämän jälkeen olen yleensä valinnut elementin.

        Hyvin toimiva elementti tällaiseen ei ole yleensä halpa (tai halvin) jos ei sitten välttämättä kallimmastakaan päästä. Kuitenkin kannattaa ottaa huomioon valmístajan kotelosuositus.
        Simuloi vielä esim. Winisdillä etenkin jos teet refleksin.

        Sorry jos tuli jotain toiseen kertaan, on jo vanha ketju ja aikaa kun turistiin aikaisemmin.

        Noita ovikaiuttimien ja bassokoteloon tulevien halkaisijoita ei kannata vertailla. Toimintaperiaate on sen verran erilainen bassojen tuottamisessa.
        Jos ajat soittimella ovikaiuttimia, kannattaa laittaa 100 - 200 uF:n konkat niiden pluspiuhaan sarjan, jotta leikkaavat alimmat bassot pois, koska subi hoitaa sen alueen paremmin ja ne eivät sitten häiritse subin toistoa. Ovat tod. näköisesti ainakin osittain vastavaiheessa subin kanssa. Tässäkään määrä ei korvaa laatua. Ja se määrä voi olla vaihevirheen vuoksi miinusmerkkinen

        Mitä mieltä olet seuraavasta paketista takanottiin? Kotelo suljettu Bassworx 28 litraa, elementti kaksikelainen Ground Zero Radioactive 12" ja vahvistin DLS CA12 -pääte? Toimisiko sivistyneesti myös siellä yläbasson alueella?

        Sisätilasubin ongelmana on, kuka sen tekee ja saako aikaiseksi tiiviin, tukevan ja oikean kokoisen kotelon. En ole vielä katsonut, minkä korkuinen tila penkin alle jää. Tutkin sen viikon päästä. Itse kyllä, jos joku tekisi tuon kotelon, päätyisin siihen. Uskon, että se toisi minua tyydyttävän lopputuloksen. Napakan, tarkan, laadukkaan toiston. Voisiko olla suljettu vai parempi refleksi? Mitä etuja ja haittoja suljetulla. Eikö refleksi vaadi tarkempaa mitoitusta. Millä sivuilla sitä mitoitusta voi kokeilla. Entäpä elementti. Mitä konkreettisesti suosittelet?


      • multa tällainen
        jos etten en päädy? kirjoitti:

        Mitä mieltä olet seuraavasta paketista takanottiin? Kotelo suljettu Bassworx 28 litraa, elementti kaksikelainen Ground Zero Radioactive 12" ja vahvistin DLS CA12 -pääte? Toimisiko sivistyneesti myös siellä yläbasson alueella?

        Sisätilasubin ongelmana on, kuka sen tekee ja saako aikaiseksi tiiviin, tukevan ja oikean kokoisen kotelon. En ole vielä katsonut, minkä korkuinen tila penkin alle jää. Tutkin sen viikon päästä. Itse kyllä, jos joku tekisi tuon kotelon, päätyisin siihen. Uskon, että se toisi minua tyydyttävän lopputuloksen. Napakan, tarkan, laadukkaan toiston. Voisiko olla suljettu vai parempi refleksi? Mitä etuja ja haittoja suljetulla. Eikö refleksi vaadi tarkempaa mitoitusta. Millä sivuilla sitä mitoitusta voi kokeilla. Entäpä elementti. Mitä konkreettisesti suosittelet?

        http://www.pioneer.fi/fi/products/25/130/201/TS-WX20LPA/index.html
        suosittelen lämpimästi jos haluaa reilusti normaali käyttöön riittävän mutta todella vähän tilaa vievän aktiivi subin konttiin


      • JännäMitenJännää
        Matias. kirjoitti:

        Kyllähän ne bitumimatot, jota usein käytetään painaa paljon. Niiden vaimennusteho perustuu että niiden massa sitoo pellin resonoivan energian.

        Ohut bitumi ei vaimenna kunnolla.

        Nykyään on myös Noise Killer ja kilpailevat tuotteet.
        Ne on ruiskutettavia pinnoitteita jotka sitoo pellin värähtelyn bitumia paremmin eivätkä ole niin painavia. Ohut kerros riittää.
        Dynamatin Dynaspray on juuri tuollainen.
        Ovat vain aika kalliita :(

        Itse kallistuisin kuitenkin niiden puolelle.
        Sadalla eurolla saa jo varmaan ovet vaimennettua.
        Vaatii suoran peltikontaktin, joten kotelosuojat (jos niitä on) on pestävä kaikki huolellisesti pellin pinnasta pois.

        Mutta ovien käyttö on paljon mukavampaa kun niiden massaa ei ole kasvatettu.

        Mun AUTON hinta mitä oon ostamassa on 120€. Hmm.. Ostaisinkohan siihen eristeitä oviin satasella.. . hmm.

        Vaiko hitsauspuikkoja.


    • vanhakeskustelu

      http://www.hifitest.de/test/car-hifi_subwoofer_aktiv/crunch-gp800_4376

    • Tilaa saksasta mbq

      Toimii. Asensin omaan mersuuni mbq audion 8 tuuman aktiivisubin pelurinpaikalle ja wot. Toimii ihan hienosti. Elementti ja kaikkihan tuossa samat kuin ground zeron vastaavassa uraniumissa, mutta hintaa 200-300e kotiinpäin.

    • Audisoni

      Se miten basso soi riippuu autosta, sisämitat vaikuttaa asiaan hyvinki paljon. Aivan edessä tai takana tulee paras sointi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      92
      2421
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2133
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1780
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1575
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1556
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1505
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1468
    8. 54
      1340
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe