AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Pentaverken U-21

Pentaverken U-21

3 Vastausta 852 Lukukertaa
Olis yksi kappale tuommosia vajan nurkassa. Vauhtipyörässä lukee Skövde Sverige. Mahdollisesti 30-luvun alusta, kun eikös 1935 tullut Volvo nimeen mukaan?

Onko kellään tietoa minkäköhän arvoinen peli se on? On alkuperäiskunnossa ja sillä on ajettu viimeksi pari kolme vuotta sitten, siis soiva peli.

Jos tiedätte jonkin museon missä perämoottoreita on esillä, niin voitaisiin kyllä lainata. Löytyy myös Yamaha P 65, Archimedes A 30 A ja Monark 4 Hk. Luultavasti 50-70 luvuilta.

Museoita

U-21 hinnasta en uskalla edes veikata, tuskin kuitenkaan mistään keräilyharvinaisuudesta on kyse. Sopivan puuveneen perässä tuommoinen on kyllä enemmän kuin paikallaan. On nimittäin enemmän tyyliä kuin tusinassa nykyprutkuja yhteensä.
Nissen perämoottorimuseo löytyy Porvoosta kanaalin rannalta punaisesta rantamakaasinista, Jokikatu 14, sisäpihalla, nukkemuseosta seuraava. Hieno paikka, löytyy U-21 (myös sisämoottoriversio) ja paljon muita tekniikan ihmeitä; wankel moottori purjevenevetolaitteella, tai vetävä perävetolaite (potkuri alavaihteiston etupuolella).
Pietarsaaresta löytyy moottorimuseo, jossa pääasiassa vanhoja vene- ja maamoottoreita, Alholmintie 71.
Muistaakseni Korppoosta löytyy myös venemoottorimuseo.
Varmasti on enemmänkin, tuossa muutama joista itse tiedän.

Penta U-21

4-heppainen 2-sylinterinen noin 250cm3 kone, jossa sylinterit eteenpäin, venttiilikaasari, irtomagneetto vauhtipyörän alla.
Lohko valurautaa, rikiputki, kulmavaihde ja potkuri pronssia. 1400rpm koneessa ja 800 varvia potkurissa.

Oli Suomen yleisin perämoottori vielä 50-luvun alussa ja lähes ainoa jonka sai oikein toimien käymään ensimmäisellä vedolla käytännöllisesti katsoen aina.

Kone ei ole harvinainen, viimeiset uudet versiot myytiin niinkin myöhään kuin 50-60 lukujen taitteessa. Eri versioita löytynee runsaasti makaamassa varastoissa, joten keräilyarvoa sillä sinänsä ei ole paljon.

Tuo ajatus pistää kone vielä töihin jonkin 5-metrisen puu-avoveneen perään on viehättävä, olisi tosi tyylikäs historiallinen yhdistelmä.

Penta

Uudessa Kipparissa on Nisse Häggblomin juttua Pentan historiasta. Siinä myös vähän tarkempia vuosilukuja.

Todettakoon vielä, että koneen pyöreä tankki muuttui jo 30-luvun lopulla isommaksi, nelikanttiseksi ja alkuperäinen keltainen maalaus tumman ruskeaksi.
Suurimmat parannukset alkuperäisestä koneesta, U-2:sesta U-21 olivat käynnistyksen muuttuminen naru-sellaiseksi, kippaava kiinnityhaarukka, noin ½ hv lisää puhtia ainakin paperilla.
Pakoputken muuttuminen vesijäähdytteiseksi ja äänenvaimennuksen oleellinen parantuminen muutoksen myötä tapahtui muistaakseni vasta myöhemmin.
 /   /  /  / Pentaverken U-21

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta