sain lahjaksi tämmösen kukan, osaako joku kertoa kannattaako sen antaa kasvaa lasipurkissa. vai kannattaako se vaihtaa isompaan kasvualustaan?
ohjeissa lukee että niukka kastelujoten kannattaako sitä siirtää? olen nähnyt kuvia jossa kyseinen kukka
on laitetty isompaan ruukkuun. onko jollakin kokemuksia kyseisestä kukasta?
hoya compacta
14
2751
Vastaukset
- Tilli-pilli
Hoyat tunnetaan suomeksi posliinikukkina. Minun tuntemani lajikkeet viihtyvät pienehköissä ruukuissa melko rauhallisella kastelulla & lannoituksella. Talvella on hyvä, jos pystyy jollain ilveellä järjestämään niille viileän ja valoisan paikan, koska se saa ne kukkimaan.
Jos kasvisi on aivan naurettavan pienessä ruukussa, vaihda hivenen isompaan.- Roijake
kukka sellainen, et se pysyy ensin kauan pienenä, siis kasvaa alkuun tosi hitaasti. Sitten pongahtaa kasvuun?. Mulla käsittääkseni posliinikukka, joka alkuun oli pitkään samankokoinen, ei kärsinyt mutta ei kasvanutkaan. Nyt muutaman kuukauden aikana se on alkanut kasvaa ja on jo katossa asti. Laitoin sille alkuun tukikepin, mutta kun sen tuki loppui, laitin tukilangan katosta, sitä myöten se on nyt rimpuillut. Saa nähdä mihis päin se jatkossa suuntaa?
- Tilli-pilli
Roijake kirjoitti:
kukka sellainen, et se pysyy ensin kauan pienenä, siis kasvaa alkuun tosi hitaasti. Sitten pongahtaa kasvuun?. Mulla käsittääkseni posliinikukka, joka alkuun oli pitkään samankokoinen, ei kärsinyt mutta ei kasvanutkaan. Nyt muutaman kuukauden aikana se on alkanut kasvaa ja on jo katossa asti. Laitoin sille alkuun tukikepin, mutta kun sen tuki loppui, laitin tukilangan katosta, sitä myöten se on nyt rimpuillut. Saa nähdä mihis päin se jatkossa suuntaa?
Vaihdoitko posliinikukkasi paikkaa tai jotain, kun noin innostui? Minun posliinini räjähti kukkimaan ja kasvamaan, kun siirsin sen viileälle ikkunalle aamuaurinkoon ja vaihdoin astetta isompaan ruukkuun :)
- sille yhtään
Tilli-pilli kirjoitti:
Vaihdoitko posliinikukkasi paikkaa tai jotain, kun noin innostui? Minun posliinini räjähti kukkimaan ja kasvamaan, kun siirsin sen viileälle ikkunalle aamuaurinkoon ja vaihdoin astetta isompaan ruukkuun :)
mitään eri tavalla. Yhtäkkiä se vaan alkoi kasvattaa korkeutta ja pukata lehtiä?
- Tilli-pilli
sille yhtään kirjoitti:
mitään eri tavalla. Yhtäkkiä se vaan alkoi kasvattaa korkeutta ja pukata lehtiä?
Ei sitten muuta kuin ihailemaan komeaa kasvia :) Joskus ne yllättää kivastikin :)
- Joskus saa todella
Tilli-pilli kirjoitti:
Ei sitten muuta kuin ihailemaan komeaa kasvia :) Joskus ne yllättää kivastikin :)
ihmetellä, kun yhtäkkiä joku kasvi yllättää esim pikän kitumisen jälkeen alkamalla kukkia vaikkapa.
Joskus saa todella kirjoitti:
ihmetellä, kun yhtäkkiä joku kasvi yllättää esim pikän kitumisen jälkeen alkamalla kukkia vaikkapa.
hoya compacta, tuli lahjana nätissä, korkeassa ja kapeassa lasimaljakossa, ohjeet kyljessä englanniks ja hyvin epäselvät (tyyliin kastele harvoin mutta älä liian harvoin..). Kuin harvoin saa kastella, esim. kerran viikossa, kerran kahdessa vko:ssa? millon olis aiheellista vaihtaa tavalliseen purkkiin?
- Tilli-pilli
Batterykossu kirjoitti:
hoya compacta, tuli lahjana nätissä, korkeassa ja kapeassa lasimaljakossa, ohjeet kyljessä englanniks ja hyvin epäselvät (tyyliin kastele harvoin mutta älä liian harvoin..). Kuin harvoin saa kastella, esim. kerran viikossa, kerran kahdessa vko:ssa? millon olis aiheellista vaihtaa tavalliseen purkkiin?
Tärkeintä posliinikukan kastelussa mun kokemukseni mukaan on se, ettei kasteluvesi pääse kerääntymään pitkäksi aikaa ruukun pohjalle. Tämä juurien mätänemisvaaran takia.
Sopivaa kasteluväliä on hankala sanoa, koska erilaisissa olosuhteissa samakin kasvilaji ja yksilö kuluttavat vettä eri tahtiin. Varsinkin talvella kannattaa kastella aika säästeliäästi. Kannattaa tutkailla kasvin vointia ja kastella sen mukaan - jos esim lehdet lurpahtavat tai suorastaan rypistyvät -> kastele. Ja kastele mieluummin liian vähän kuin liian paljon, jopa silloin kun se kukkii :)
En tiedä, millaisessa laitoksessa kasvisi nyt on, mutta jos ylimääräinen kasteluvesi ei lasisysteemin pohjan läpi pääse mistään reijistä tms ulos, se kannattaa vaihtaa kunnon (melko pieneen) ruukkuun ennen talvea. Tilli-pilli kirjoitti:
Tärkeintä posliinikukan kastelussa mun kokemukseni mukaan on se, ettei kasteluvesi pääse kerääntymään pitkäksi aikaa ruukun pohjalle. Tämä juurien mätänemisvaaran takia.
Sopivaa kasteluväliä on hankala sanoa, koska erilaisissa olosuhteissa samakin kasvilaji ja yksilö kuluttavat vettä eri tahtiin. Varsinkin talvella kannattaa kastella aika säästeliäästi. Kannattaa tutkailla kasvin vointia ja kastella sen mukaan - jos esim lehdet lurpahtavat tai suorastaan rypistyvät -> kastele. Ja kastele mieluummin liian vähän kuin liian paljon, jopa silloin kun se kukkii :)
En tiedä, millaisessa laitoksessa kasvisi nyt on, mutta jos ylimääräinen kasteluvesi ei lasisysteemin pohjan läpi pääse mistään reijistä tms ulos, se kannattaa vaihtaa kunnon (melko pieneen) ruukkuun ennen talvea.on olohuoneessa parin metrin päässä ikkunasta (tv välissä), saa jonkin verran ilta-auringonsäteitä (paistaa vaan illalla aurinko sisälle). Sain sen vasta tänään ja oli aika kuiva, joten kaadoin jonkin verran vettä pohjalle, odotin pari sekuntia että vettä imeytyy ja kaadoin loput pois.. Oisko hyvä keino kastella? Onneks on läpinäkyvä maljakko joten näkee kun alkaa olla kuiva.. :)Oon aika "amatööri" vielä kukkien suhteen vaikka jo murattia, kiinanruusua, kaktusta ja kirjovehkaa pitkin kämppää, joten on kiva saada vinkkejä uusien kasvien hoitoon. Valitettavasti kasvikirjas ei ollu tän kukan hoito-ohjeita ollenka..
- Tilli-pilli
Batterykossu kirjoitti:
on olohuoneessa parin metrin päässä ikkunasta (tv välissä), saa jonkin verran ilta-auringonsäteitä (paistaa vaan illalla aurinko sisälle). Sain sen vasta tänään ja oli aika kuiva, joten kaadoin jonkin verran vettä pohjalle, odotin pari sekuntia että vettä imeytyy ja kaadoin loput pois.. Oisko hyvä keino kastella? Onneks on läpinäkyvä maljakko joten näkee kun alkaa olla kuiva.. :)Oon aika "amatööri" vielä kukkien suhteen vaikka jo murattia, kiinanruusua, kaktusta ja kirjovehkaa pitkin kämppää, joten on kiva saada vinkkejä uusien kasvien hoitoon. Valitettavasti kasvikirjas ei ollu tän kukan hoito-ohjeita ollenka..
Veden voi antaa imeytyä vähän pitempäänkin, esmes puoli tuntia tms. Loput kannattaa kaataa pois juuri kuten olet tehnytkin :)
Hyvässä vauhdissa kuuluu kasviharrastuksesi olevan - tervetuloa kerhoon :) Tilli-pilli kirjoitti:
Veden voi antaa imeytyä vähän pitempäänkin, esmes puoli tuntia tms. Loput kannattaa kaataa pois juuri kuten olet tehnytkin :)
Hyvässä vauhdissa kuuluu kasviharrastuksesi olevan - tervetuloa kerhoon :)alkaa oleen liiankin paljon kasveja jo kämppään suhteutettuna.. :) just sen takia en uskalla mennä minnekkään puutarhoille tms. kun kuitenki tarttuu jotain mukaan... xD
- Tilli-pilli
Batterykossu kirjoitti:
alkaa oleen liiankin paljon kasveja jo kämppään suhteutettuna.. :) just sen takia en uskalla mennä minnekkään puutarhoille tms. kun kuitenki tarttuu jotain mukaan... xD
Mä olen kierinyt tuon saman ongelman kanssa vuosia, mutta eipä hätää: aina silloin tällöin joku kasveista kuolee -> kukkakauppaaaaaan! :D
Tilli-pilli kirjoitti:
Mä olen kierinyt tuon saman ongelman kanssa vuosia, mutta eipä hätää: aina silloin tällöin joku kasveista kuolee -> kukkakauppaaaaaan! :D
heitti veivinsä just, "täytynee" mennä ostaan uus tilalle... :) hauskaa juhannusta!
- Ihmeissään.
Hei. Mitä teen väärin kun minun Hoya compacta kellastuu ja pudottaa lehtiä??
Kiitos vastauksista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve482982Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi922808On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole612666Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.712626Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä952590Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1072175Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl522039Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1431900Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk611852Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?231737