Täällä oli aikaisemminkin ketju valokuvakirjoista, mutta se on jo aika vanha. Eli kaipaisin kokemuksia eri yritysten tuotteista.
Millaista paperia käytetään, montako kuvaa mahtuu, onko hinta/laatusuhde kohdallaan ja onko kirjassa kovat kannet? Onko helppo tehdä ja mikä on toimitusaika? Vaativatko kuvat jotain käsittelyä ja onko kuvien lataaminen helppoa?
S-kanavalta ja Ifiltä nyt ainakin näyttäisi löytyvän, mutta mistä sen tuotetta kokeilematta tietää kumpi kannattaa valita?
Kokemus on ainoastaan ifistä
Ifiltä olen tilannut kolme kuvakirjaa. Kovakantisia ovat olleet.Kyllä, kuvia ei tarvitse käsitellä, mutta kyllä se peruskäsittely on syytä tehdä kuville. Pokkarit kyllä arvaa värit sinne päin, mutta järkkäreillä otetut kuvat eivät milloinkaan ole valmiita suoraan kamerasta.
Riittääkö kuvankäsittelyyn
Kuvaan Canonin G9:llä eikä käytössä ole muuta kuvankäisttelyohjelmaa kuin tuo tietokonepaketin mukana ollut Photoshop Elements. Uudempaa Photoshopia en edes osaisi käyttääkään, vaikka sen ilmaiseksi saisin. Ainakin edellisellä Canonin G5:llä teetetyt kuvat (ilman käsittelyä) olivat ihan hyviä, mutta miten lienee sitten sen valokuvakirjan kanssa?Mistäs sen sitten muuten tietää millaisia niistä käsitellyistä kuvista lopulta tulee, kun jokaisen tietokoneen näyttö on hieman erilainen? (Joskus itse tekemäni joulukortit olivatkin kamalan värisiä valokuvausliikkeen koneella katsottuina ja siinä sitten muokkasivat punasävyä hieman paremmaksi.)
Elements on hyvä
Uusien, entistäkin parempien ohjelmien tulo markkinoille ei tee aikaisemmistä loistavista ohjelmista yhtään huonompia. Vanhoissa Elementseistä puuttuu histogrammi, mutta ilman sitäkin tavallinen ihminen pärjää. Käytän kuvankäsittelyyn Elements 4, Photoshopin uusinta versiota, PaintShop 5 ja ACDSee Pro, joka on suosikkiohjelmani. Työhöni kuuluu kuvien ottamista, mutta ei niiden käsittely, joten teen käsittelyä mahdollisimman vähän :-)"Mistäs sen sitten muuten tietää millaisia niistä käsitellyistä kuvista lopulta tulee, kun jokaisen tietokoneen näyttö on hieman erilainen?"
Näytöt (ja tulostimet) pitäisi kalibroida. Työkoneeni on kalibroitu, mutta en jaksa viikoittain korjata valosuuden muutoksia puhuttakaan siitä, että työhuone olisi oikeaoppisesti maalattu ja ikkunat peitetty. Kannettavalta katson lähinnä onko kuva tärähtänyt ja sitä ei ole kalibroitu (sillä ympäristön valo vaihtelee).
Voisitko neuvoa
saan "työkoneeni" kalibroitua ifin tulostimen mukaiseksi.Työhuoneeni on neutraali ja ikkuna pimennetty, valo on 5800°K
Tulostin/monitori on Apple LED Cinema Display (24" flat panel)
Niin siis...
.... ethän sä kai ala sitä konettasi minkään tulostimen mukaiseksi kalibroimaan?!? jos sun näyttösi on kalibroitu niin se on sillä hyvä. Värihallitussa työnkulussa (ts. jos haluat itse hallita niitä värejä) on käytettävä sellaista tulostuspalvelua, joka tarjoaa mahdollisuuden värihallintaan. Siinä tapauksessa lataat tulostuspalvelun sivulta niiden tulostimen väriprofiili tiedoston ja liität sen profiilin kuvaan kuvankäsittelyohjelmassa (nyt en muista oliko väriprofiiliin kääntäminen varmempi keino) jolloin näet näytöltäsi noin suunnilleen miltä kuva näyttäisi tulostettuna ja voit tehdä tarpeelliset säädöt kuvaan. Öööö... itse kyllä olen sitä mieltä, että useinmiten kotitarvekuvaajille näyttöjen ja tulostimien oletukset antaa riittävän yhdenmukaisen tuloksen, mutta jos haluaa tehdä mahdollisimman tarkasti niin profiileilla sitten.Eiköhän nuo kuvakirjahässäkät mene yleensä niin, että taitat vaan sen kirjasi himassa ja lähetät palveluun josta toimitetaan sitten se kirja ilman sen kummempia värien kanssa puliveivaamisia.
Täh?
>Pokkarit kyllä arvaa värit sinne päin, mutta järkkäreillä otetut kuvat eivät milloinkaan ole valmiita suoraan kamerasta.Kaipaa vähän avaamista väite, että järkkärikuvissa (edes JPEGeissä) eivät värit olisi ikinä kohdallaan ilman käsittelyä. Tämähän kai sanoma oli?
Älä nyt älähdä....
..... kaverilla meni varmaan vaan vaan sanat sekaisin. Ehkä hän tarkoitti, että kuvan säätöasetukset on tavallisesti järkkärissä oletuksena niin maltillisena, että niitä on hyvä vähän rukata. Toki jokainen käsittää, että tietysti järkkäristä saa ihan valmista jpg:tä siinä missä pokkareistakin. Muutenhan suurin osa lehtikuvaajista ja epäilemättä kaikki urheilukuvaajat käyttäisivät pokkareita työssään;-)Saksalainen CEWE kuvakirja
Olen tilannut FINNMATKAT välittämänä CEWE valokuva albumin kovakantisena 3 kpl. Hyvä laatu ja nopea toimitus. Myös kuvien kontrasti on kohdallan, joten kuvien käsittely ei välttämättä tarpeellista.Myös Gigantti taita käyttää CEWE:tä.
ifolor
Olen töissä katsellut valokuvaajan kirjoja jotka on tilattu ifolorilta, tämän vuoden aikana kaikki. Laatu on hänenkin mielestään todella hyvää, värit ovat oikeita ja terävyys hyvä.Eli sieltä päädyin tilaamaan itsekin.
Tilasin
photoboxin kautta kovakantisen kirjan, olikohan joku luxus-mallinen. Mitään moitittavaa ei ole, huomaa että tulostuksen ja paperin laatuun on satsattu. Maksoihan toi malli vähän enemmän mutta koska ei tarvinnut pettyä niin aion tilata samanlaisen kummitytön syntymäpäivälahjaksi.Kuvakirjoista ja hinnoista
Hintahaitari kuvakirjoissa lähtee n. 30€ + toimituskulut ylöspäin. Toki yritykset markkinivat hintoja alkaen jopa alta 10€. Mutta tällöin tuottet ovat yleensä lähinnä vihkoja, kierresidottuja tai muuten "economy" versioita. Kirjan hitaan tuntuu vaikuttavan Yleisesti ottaen formaatti (A5,A4,, 30x30 jne.) Kovat vai pehmeät kannet? Sivumäärä? ja sivujen paperimateriaali (näitä ei tosin useimmissa pääse valiitsemaan) Mutta ainakin digipainopalvelu.fi pystyy tekemään kirjoja useammistakin eri paperimateriaaleista (toki maksaa hiukan lisää, mutta itse ainakin haluan kirjojeni hiukan erottuvan aiheitten mukaan.) Onko muilla lisää kokemuksia muista kun standardi tuotteista?ratkaisu joita saa marketista..noloa teettää "kallis" kuvakirja ja pilata se halvalla kannella.
Olen kokeillut Kuvapaikkaa (Juvenes) ja Photobox palvelua
En osaa vielä sanoa laadusta, sillä photobox kirja on vielä saapumatta. Juvenes oli ihan ok tasoa. Ohjelmissa oli eroa. Juveneksen/Kuvapaikan ohjelma oli parempi selkeästi.Kuvapaikan ohjelmassa kirja näkyi isompana näytöllä, ja ohjelman käytettävyys oli parempi. Kuvapaikassa pystyi myös kopioimaan tyhjiä valokuvaruutuja sivulle niin monta kuin halusi, ja taustassa oli ruudukko jonka avulla pystyi hiukan arvioimaan ja venyttämään kuvien kokoja samankokoisiksi. Photoboxin kanssa meni tässä kohtaa hermot, kun valokuvakokojen venyttely oli melkoista arpapeliä. Photoboxissa oli myös tavattoman helppo hukata yhtäkkiä koko sivun asettelut painamalla alareunasta vahingossa hiirellä erilaista sivunasetteluvaihtoehtoa. Tämä kävi ainakin kolme kertaa minulta, ja jouduin aloittamaan ko sivun asettelun alusta. Mutta parantamista myös Kuvapaikan ohjelmassa ja vaihtoehdoissa olisi toki. Lisäksi Photoboxissa ei pystynyt muuttamaan tekstikentän kokoa/muotoilua.
Eiri/Net Anttila ja S-kanava kaikki EIRIÄ
Ko. talojen kuvat ja kuvakirjat tehdään kaikki samassa paikassa.EIRI rulaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Suosittelen IFI.fi