Raattama

Enontekiö

Onko joku jo käynyt uudella Kyrön Tunturiloman aluella Raattamassa? Kannattaako mennä, vai olisiko parempi olla Vuontispirtin alueella?
Siellä kuuluu saunakin aluemaksuun ja huoltotilana saa käyttää rivitalomajoituksen keittiötä ja veeseetä.
Maksukin taisi olla vain pari euroa enemmän kuin siinä uudessa paikassa.

25

10775

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaivo.s

      olin tässä kuun alkupuolella kyrön tunturiloman alueella ja siellä oli paha jätevesi ongelma joka meidät vuontispirtin lomakylään jossa otimme aurinko kauniin raattama järven rannalla ja saunoimme lämpimässä ja isossa saunassa ja käveltiin vielä uskomaton matka monttelinmajan oikean puoleiselle tunturille josta maisemat oli mahtavat.

    • tuntsa tunturi

      olen ollut kyrön alueella yhden kerran ja se oli takuulla viimeinen kerta, sillä jouduttiin odottamaan toimiston äijää yli tunnin että saatiin paikka tietoon minne voi majoittua. tämä jätevesi ongelma oli silloinkin alueella päällä ja me myös menimme vuontispirtin alueelle katsomaan vaan ihan show mielessä ja täytyy sanoa että alueella ei ollut yhtään asuntoautoa eikä vaunua vaan ainoastaan ne sellaset solukämpät oli täynnä jotain rippileiri porukkaa.

      • Enontekiö

        Ei siellä Vuontispirtin alueella enää paljon porukkaa käykkään. Kun eivät tiedä että siellä on vieläkin mahdollisuus leiriytyä. Vain harva osaa sinne suunnata. Paikka on ihan rauhallinen, vaikka niitä riparilaisia siellä kesäkuussa onkin.
        Mahtavatkohan saada siellä Kyrössä lainkaan toimimaan niitä jätevesiään. Emme taida sinne eksyä.


    • Akka Kyröstä

      Vastaan tähän keskusteluun mitä on käyty Kyrön Tunturiloloman ja Vuontispirtin alueelta.

      Selvennykseksi, että Vuontispirtti on Ylikyrössä ja Kyrön Tunturiloma on Kyrössä. Molemmat kylät ovat Enontekiön sivukyliä, molempiin on postioisoite Raattama, joka on taas Kittilän puolen kylä. Vuontispirtin vieressä oleva järvi on Ylikyrön Vuontisjärvi, Raattaman järveä ei ole olemassakaan.

      Vastaan Kyrön Tunturilomasta, meillä ei ole äijää vastaanotossa vain akka, tätä akkaa ei tarvitse odottaa, koska asun samassa pihassa (joskus on kuitenkin käytävä asioilla, jolloin meillä on puhelinpäivystys, takoittanee sitä, että majoittumaan pääsee heti soitettuaan). Jätevesiongelmaa meillä ei ole, koska vuonna 2007 kesällä on rakennettu oma maapuhdistamo, joka täyttää lain vaatimukset ja siihen on haettu lupa Enontekiön tekniseltälautakunnalta.

      Hinnaston voi katsoa http://personal.inet.fi/yritys/tunturiloma (aluemaksu SFC 13,50 €/vrk ja muilta 15 €/vrk sis. sähkön) sekä sen, että onko ko. yritykset menneet sekaisin, meillä on erillinen caravanalue, yksilöllisineen paikkoineen (ei pihaleirintä). Lisäyksenä vielä, että yrityksemme on ollut kiinni 3.5. - 8.6.2008.

      Tulevaisuudessa jos tällaista tapahtuu jossakin, niin olisi varmaan hyvä reklamoida suoraan yritykseen paikanpäällä ollessa. Säästyttäisiin monelta asiattomalta kirjoitukselta.

      Poikekkaa katsomassa, palvelen mielelläni Teitä!

      Terveisin Tuija Kyrö (Akka Kyröstä)

      • Kalamies savosta

        Olin majottunut Kyrön tunturiloman alueela viikon kesällä 2008 ja aijon mennä ensikesänä uudestaan.Olen kiertänyt suomen lappia reilut 20 vuotta,ja parempaan,rauhallisempaan ja ystävälisempään,majoituspaikkaan en ole törmännyt.
        Kalamies savosta. Ps.ja kalojakin tuli.


    • jepulis

      Raattamaan kantsii mennä son iha paras mesta!

      • Nimetön

        Joo, siellä tosiaan kannattaa käydä! Ehkä yksi kauneimmista lapin kylistä ikinä! Ihmiset on ystävällisiä ja tekemistä riittää! Siellä on onneksi useita majoitusvaihtoehtoja edellä mainittujen lisäksikin esim. Raattaman lomamajat tai Porotilamajoitus Autto! Huippu paikka lomailla! Nimimerkillä sinne taas talveksi ;)


      • Raattamaan ihastunut
        Nimetön kirjoitti:

        Joo, siellä tosiaan kannattaa käydä! Ehkä yksi kauneimmista lapin kylistä ikinä! Ihmiset on ystävällisiä ja tekemistä riittää! Siellä on onneksi useita majoitusvaihtoehtoja edellä mainittujen lisäksikin esim. Raattaman lomamajat tai Porotilamajoitus Autto! Huippu paikka lomailla! Nimimerkillä sinne taas talveksi ;)

        Kittilän Raattama on upeamaisemainen aito poromieskylä. Uusi komea päällystetty tie. Vuontispirtillä ystävällinen palvelu, hotellin tunturimaisema ja helppo kulkuyhteys tunturiin iso plus. Tunturipolulla tapaa paikkaan ihastuneita kulkijoita.


    • Jälleen taas

      Olemme menossa jouluksi Kyrön Tunturilomaan (olimme myös ruska-aikaan siellä). Meitä on 7 autokuntaa ja meitä ei todellakaan ole palveltu paremmin muualla kuin siellä. Ja näkyihän siellä viihtyvän muutkin, koska ruska-aikana oli kaikki autopaikat käytössä ja ottivat halukkaat vielä omalle pihallekin, kuulin, että joutuivat jo lopulta harmikseen sanomaan ei tulijoille. Tunturilomassa osataan siivota paikat, ei ole sotkuista vaikka väkeä olikin paljon, erittäin siisti paikka. Niin ja palvelu; se on erittäin hyvää ja ystävällistä, hymy irtoaa emännältä kuin isännältäkin ja se on AITOA. Uskallan suositella paikkaa 100 %:sti, käykää ihmeessä paikan päällä!!!!!!

    • PeeKo_

      Viime kesänä tuli oltua viikko Kyrön Tunturiloman leirintäalueella ja jäin vain positiivista sanottavaa: edulliset hinnat, asiat hoituivat, kertoivat kalapaikat sekä lainasivat samaan hintaan vielä venettäkin.

      EI mitään ongelmia, hyvä meininkin ja olipa lapsillekin leikkiseuraa talonväen puolesta.

      Kannattaa mennä!

    • Pilkille

      Aivan ihana paikka. Olimme viime vuonna keväällä ja syksyllä. Nyt myöskin suuntaamme sinne. Pilkille ja rauhallista oleskelua, sitä me kaipaamme ja sitä siellä saa todella ystävällisen palvelun merkeissä. Ovat laittaneet facebookkiin upeita kuvia, kattokaa ja ihastelkaa.... Me tulemme taas....

    • Vuontispirtti

      Tulipa käytyä pirtillä katsomassa ja ihastuimme paikkaan todellakin. Rauhallinen ja kaikki maisemista lähtien kohdillaan. Läheinen Kyrön alue vaikutti surkealta kun siellä piipahdimme.

    • uskossa2

      Joo ei siellä Kyrön alueella kuule ollenkaan Herran sanaa, ei ole iltahartautta eikä muitakaan uskonnollisia palveluja, Vuontispirtillä niitä on onneksi. Onhan Vuontispirtti tietysti jäänyt aikaansa jälkeen, tarvitsisi seurakuntien panostaa hiukan enemmän remontteihin ja siivoamisiin.

    • Johannes

      Ensimmäinen ja viimeinen kerta kun siellä kävimme. Suihkussa käydessä vesi haisi kuin olisi likakaivosta tullut ja sitä ei pystynyt juomaan. Kaikki paikat oli keskeneräisiä ja huonosti informoituja. En suosittele paikkaa kenellekkään.

      • selvyyttä viestiin

        Johannes, erittelisitkö, kumpaan et sitten mene? Eihän sinun viestistäsi se käy millään ilmi.


      • Johannes
        selvyyttä viestiin kirjoitti:

        Johannes, erittelisitkö, kumpaan et sitten mene? Eihän sinun viestistäsi se käy millään ilmi.

        Jäi mainitsematta että se Kyrön Tunturiloma


    • HKN1

      Olin koko heinäkuun Kyrön Tunturiloman alueella ja menen taatusti ensikesänäkin. Alue on hieno ja rauhallinen. Vieressä hyvät retkeilymaastot ja kalaisat järvet sekä joet. Upea paikka. Mitä tuohon vesiasiaan tulee niin vesi tuoksuu rautaiselta mutta täysin juomakelpoista, eikä mitään ongelmia tullut tuona kuukauden jaksolla. Ruuanlaittoon ja juomavetenä sitä käytin ja ainoastaan rautapitoinen maasto on tuon tuoksun siihen aiheuttanut ja se ei ole vakavaa.

    • josku2

      Itse en mene enää perheeni kanssa Kyrön Tunturiloman alueelle. Alueella oli kaikki huoltorakennukset yms informoitu heikosti, vesi oli todella huonolaatuista (paha maku ja haju), saunassa oli TODELLA vaaralliset lauteet lapsille ja kyllä piti aikuisillakin varoa.

    • >ZZ

      Usempana vuotena Kyrön lomassa (Kyrön tunturiloma) kesääni viettäneenä voin todeta että kaikki pelaa niinkuin pitääkin. Ensikesänä taas Vuontisjärvelle kalaan. Vuontispirttiä en edes harkitse...

    • Fanit

      Ihmiset hyvät! Yleensäkin kun joku rakentaa niin ne on keskeneräisiä. Mutta olimme siellä (muuten nykyisin Kyrön loma) talvilomalla ja hyvin on paikat ja tilat kunnossa. En tiedä kumpi on pahempi haju rautapitoinen vai kloorivesi, se on makuasia. Saunan lauteista voin kyllä sanoa etteivät ne ole vaaralliset, niin ja ainahan saunassa pittää varoa. Ettei vain juomilla osuutta asiaan? Eikä kukaan laita lapsia yksin saunaan, ainahan niistä pittää huolehtia. Hyvin löyty vessat, suihkut ja keittiö, kaikki samassa rakennuksessa, ja ainakin me osasimme lukea kyltit. Oli ihanat kelit ja lunta paljon. Suosittelemme lämpimästi, puhdasta, siistiä, ystävällistä palvelua. Varmasti kesällä uudestaan.

    • hml3

      Kyrön loma, pisteet 10 , käykee kahtomassa, aivan ihastuttava paikka.

    • Karavaanarit

      Nyt kyllä sanon, että ette ole käyneetkään koko Kyrön lomassa, jos haukutte paikkaa. Älkää ihmiset uskoko, on vain kateellisten kirjoittelua. Juuri tulimme sieltä ja jos jossakin on karavaanareita ajateltu niin siellä, on ihan kuin kotia menisi. Huoltotilat ovat uudet ja todella puhtaat. Ihanat koristelut, ei ole muualla niin hienosti laitettu. Ja kuinka mahdottoman ystävällinen palvelu, en eläissäni ole saanut niin hyvää informaatiota alueesta ja ympäristöstä kuin siellä, kerrottiin myös lähellä olevista palveluista, ei niitä salattu. Käykää ihan itse paikan päällä toteamassa; tulette viihtymään.

    • Kömpelö

      Kävin Kyrön Loman Campingillä kesällä 2018. Ystävällinen palvelu. Alue siisti. Pihassa ihania askarteltuja hahmoja ja kukka-asetelmia. Leirintä mäntykankaalla, erittäin ahtaat paikat vaunuille ja as.autoille. Sähkötolpat (=työmaa sähkötaulut) keskitetysti pöheikössä kaukana autopaikasta, joten tarvitsee pitkät roikat pöheikköön. Huoltorakennukset löytyivät hyvin ja oli selvästi merkitty ja siistit. Valitettavasti Wc oli keskeneräinen,-OVET PUUTTUI vain verhot toimi intimiteettisuojana vessan pöntöllä istuessasi ja kurkkijoita verhon raossa sait pelätä. Suihkutila ahdas eikä tilaa pukeutumiselle eikä ovellisesta suihkutilaa. Vaikuttaa, että paikka on enemmän mökkitoimintaa ja camping keskeneräinen amatöörimäisesti tehty.

      • PositiivinenLomailija

        Itse olin heinäkuussa 2018 Kyrön lomassa kahden tyttöni kanssa (4v ja 6v). Nyt kun suunnittelen ensi kesän reissua niin ehdottomasti yövytään kyseisessä paikassa. Osasta kommenteista tuli mieleen että aika eritavalla me ihmiset koetaan asioita. Kyse on siitä kuinka näet asiat ympärilläsi. Kaikki asiat harmittaa jos antaa harmittaa. Kaikenlaisia ongelmia on elämässä, jos niistä tekee itse ongelman. Minä ja lapset viihdyimme erittäin hyvin ja sinne mennään uudestaan. Paikasta jäi siisti, rauhallinen ja mukava muisto. Kaikki toimi niin kuin piti. Käytettiin vessoja, suihkuja ja yleistä keittiötä, ilman mitään harmitusta. Yhtäkään epäkohtaa ei jäänyt mieleen. Kytkin omistajille pistorasiankin seinään, johon odotteli sähkäriä ja sehän ei välttämättä naapurista löydy(onneksi oli työkalut mukana ja urakointioikeudetkin löytyy). Palkkion olisin saanut vaan en halunnut, hyvä mieli riitti minulle... Viime kesän mukavin leirintäpaikka.


      • Anonyymi
        PositiivinenLomailija kirjoitti:

        Itse olin heinäkuussa 2018 Kyrön lomassa kahden tyttöni kanssa (4v ja 6v). Nyt kun suunnittelen ensi kesän reissua niin ehdottomasti yövytään kyseisessä paikassa. Osasta kommenteista tuli mieleen että aika eritavalla me ihmiset koetaan asioita. Kyse on siitä kuinka näet asiat ympärilläsi. Kaikki asiat harmittaa jos antaa harmittaa. Kaikenlaisia ongelmia on elämässä, jos niistä tekee itse ongelman. Minä ja lapset viihdyimme erittäin hyvin ja sinne mennään uudestaan. Paikasta jäi siisti, rauhallinen ja mukava muisto. Kaikki toimi niin kuin piti. Käytettiin vessoja, suihkuja ja yleistä keittiötä, ilman mitään harmitusta. Yhtäkään epäkohtaa ei jäänyt mieleen. Kytkin omistajille pistorasiankin seinään, johon odotteli sähkäriä ja sehän ei välttämättä naapurista löydy(onneksi oli työkalut mukana ja urakointioikeudetkin löytyy). Palkkion olisin saanut vaan en halunnut, hyvä mieli riitti minulle... Viime kesän mukavin leirintäpaikka.

        Tuskin kävit naisten vessassa, jossa ei ollut ovia vaan verhot pöntön suojana. Tuskin lapsia häiritsi. Miesten vessoissa ovettomuus ei häiritse mutta pöntöllä istuessa voi mennä ummelle sielläkin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1860
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1489
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1262
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1190
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      979
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      952
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      905
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      102
      846
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      45
      689
    Aihe