olen nyt. Itselleni "kynnys" oli matala siksi, että menin ystävän kanssa, en yksin.
En tiennyt ennakkoon oikeastaan mitään AA:n toiminnasta - ja täytyy myöntää, oli melkoinen yllätys, kun alettiin lukea askelista kuin rippikoululaisille Raamattua! Moni muukin seikka vähän aloittelijaa hämmästytti...ajattelin, jaksaako noita jorinoita kuunnella vuodesta toiseen. Kun ihmiset kertoivat vuosikymmentenkin raittiudesta ja aina vaan jaksoivat laahautua ryhmään.
Kait se on niin, että tuosta AA:sta halutaan tulevan toinen addiktio alkoholin tilalle? Päivällä ei huikkaa - illalla ryhmään.
Terveellistä toki - mutta ei kovinkaan mukavaa. Siis kuunnella jatkuvasti samoja jorinoita. Ja uutta oli minulle myös se hengellisyys - olin luullut, että ohjelma ei liity mitenkään uskontoon, ei politiikkaan - ei mihinkään liitännäisiin.
Ja että ihmisen pitää "jalostua" itsetutkistelun avulla...voi herttileijaa! Tutki tässä nyt sitten alvariinsa itseäsi ja mieti syntyjä syviä!
Koska täällä on monia, joille sana AA on kuin punainen vaate - onko teillä kenties kokemusta? Vaiko luuloa? Vaiko jonkun muun kertomia kokemuksia?
Kiinnostaisi tietää...
MISTÄ JOHTUU AA-VASTAISUUS?
111
3933
Vastaukset
- kammoksuttaa
se, että siellä aivopestään ja muuttuu ihan toiseksi ihmiseksi. Kaikkein kammottavinta ehkä on se ehdottomuus, ettei sitä huikkaa saisi enää ottaa yhtään.
Tarvitse kuunnella toisten jorinoita. Ei sinun tarvitse käydä ryhmässä. Ei ryhmästä haluta tehdä toista riippuvuutta. AA ei ole millään tavalla sidoksissa uskontoon, politiikkaan jne.
Ei sinun tarvitse tutkistella itseäsi.
Että sellaista kokemusta täältä päin 12 vuoden aa kokemuksella ja raittiina edelleen.
ps. minä en kävisi ryhmässä jos kokisin sen samalla tavalla kuin sinä.- vertavuotava diakoni
Siitä,että aa olisi erillään uskonnoista ja kristillisyydestä.Itsekkin olen kyllä ,joskus sanonut niin. Itse tutustuin askeliin,perinteisiin ja isoon kirjaan vetäessäni alottelijoiden palavereja noin vuoden ajan.Askeleet perustuvat Ameriikassa 30-luvulla toimineen luterilaisen Oxford-ryhmän kehittämään 7 askeleeseen.Jonka ensimmänen askel menee jotenkin näin .Myönsimme omat syntimme ja voimattomuutemme niiden edessä.AA:n ensimmäinen askel. Myönsimme olevamme alkoholisteja ja voimattomia sen suhteen.Bill W.vain vähän muutteli niitä ja lisäsi muutaman askeleen.Ja "ohjelma" muutenkin noudattelee teosta "How to listen to god" joka on oli oxford-ryhmän julkaisu.Näin siis Ameriikassa aikoinaan.
Suomessa (helsingissä) on kyllä aika laaja kirjo
erillaisia ryhmiä joilla on aivan erillaisia käsityksiä eri asioista jopa siitä miten pitää ratistua ja missä.Myös raittiina oleminen pitää suorittaa oikein.Kahvin keittokin on suoritettava oikein.Ja jos et tee näin joudut takasin juomaan.
Ja niin edelleen.
Kuitenkin AA:n selkeä sääntö on Jäsenyyteen rittää vilpitön halu raitistua.Toinen pääsääntö
on kaikki on vain ehdotuksia olet vapaa hyväksymään tai hylkäämään ne.Kolmas sääntö meillä ei ole johtajia.Neljäs jokainen ryhmä on täysin itsenäinen.
Omasta mielestäni AA:n voima on henkilökohtaiset
keskustelut muiden aa laisten kanssa.Ja kokouksistakin saa joskus ajattelemisen aihetta.
Yleensä olen vain 1h kokouksessa jos en käytä puheenvuoroa.
Mutta mitä tulee aivopesuun ,jos olet alkoholisti parasta mitä sinulle voi tapahtua on perusteellinen aivopesu.Itse valitsisin minkä tahansa lahkon tai lohkon ,jos toinen vaihtoehto oli juominen tai sinnittely raitttiuden kanssa.Oman kokemukseni mukaan AA:ssa pääsee aika helpolla uskonnon suhteen. Itse en usko mihinkään
jumalaan tai sen tyyppiseen. Mutta raittiuden alkuun suosittelen pientä Jumala kuuria voittaa antabuksen ja rauhoittavat mennen tullen.Tästäkin omakohtaista kokemusta.
Siis jo tänään AA:ryhmään antamaan omaa panostasi
oman raittiuden eteen. vertavuotava diakoni kirjoitti:
Siitä,että aa olisi erillään uskonnoista ja kristillisyydestä.Itsekkin olen kyllä ,joskus sanonut niin. Itse tutustuin askeliin,perinteisiin ja isoon kirjaan vetäessäni alottelijoiden palavereja noin vuoden ajan.Askeleet perustuvat Ameriikassa 30-luvulla toimineen luterilaisen Oxford-ryhmän kehittämään 7 askeleeseen.Jonka ensimmänen askel menee jotenkin näin .Myönsimme omat syntimme ja voimattomuutemme niiden edessä.AA:n ensimmäinen askel. Myönsimme olevamme alkoholisteja ja voimattomia sen suhteen.Bill W.vain vähän muutteli niitä ja lisäsi muutaman askeleen.Ja "ohjelma" muutenkin noudattelee teosta "How to listen to god" joka on oli oxford-ryhmän julkaisu.Näin siis Ameriikassa aikoinaan.
Suomessa (helsingissä) on kyllä aika laaja kirjo
erillaisia ryhmiä joilla on aivan erillaisia käsityksiä eri asioista jopa siitä miten pitää ratistua ja missä.Myös raittiina oleminen pitää suorittaa oikein.Kahvin keittokin on suoritettava oikein.Ja jos et tee näin joudut takasin juomaan.
Ja niin edelleen.
Kuitenkin AA:n selkeä sääntö on Jäsenyyteen rittää vilpitön halu raitistua.Toinen pääsääntö
on kaikki on vain ehdotuksia olet vapaa hyväksymään tai hylkäämään ne.Kolmas sääntö meillä ei ole johtajia.Neljäs jokainen ryhmä on täysin itsenäinen.
Omasta mielestäni AA:n voima on henkilökohtaiset
keskustelut muiden aa laisten kanssa.Ja kokouksistakin saa joskus ajattelemisen aihetta.
Yleensä olen vain 1h kokouksessa jos en käytä puheenvuoroa.
Mutta mitä tulee aivopesuun ,jos olet alkoholisti parasta mitä sinulle voi tapahtua on perusteellinen aivopesu.Itse valitsisin minkä tahansa lahkon tai lohkon ,jos toinen vaihtoehto oli juominen tai sinnittely raitttiuden kanssa.Oman kokemukseni mukaan AA:ssa pääsee aika helpolla uskonnon suhteen. Itse en usko mihinkään
jumalaan tai sen tyyppiseen. Mutta raittiuden alkuun suosittelen pientä Jumala kuuria voittaa antabuksen ja rauhoittavat mennen tullen.Tästäkin omakohtaista kokemusta.
Siis jo tänään AA:ryhmään antamaan omaa panostasi
oman raittiuden eteen.Mutta Bill ja kumppanit kirjoittivat myös 12 perinettä josta käy ilmi yksilön sanan, ajatuksen ja toiminnan vapaus (1 perinne)
Kolmas perinne kertoo sen miksi säännöistä luovuttiin ja paljon muustakin. Oxford liike hajosi ja varmaan tiedätkin syyn? AA-liike otti oppia tuosta hajoamisesta, sen syistä ja seurauksista.
Mutta: Jokainen ryhmä on itsenäinen (4 perinne) joten ryhmien välillä voi olla ja onkin eroja.
Raitista tätä päivää!
ps. olen aikoinaan kirjoitellut paljon näistä aiheista tällä palstalla joten en jaksa kovin paljon ottaa enään kantaa. Jokainen yksilö/ ryhmä omalla parhaaksi näkemällään tyylillä/ tavalla.
Raittiushan on kuitenkin se tärkein asia johon ryhmässä tähdätään, jos juova alkoholisti saa tästä raittiudesta kiinni ja myös pysyy raittiina niin se on jo ihme,näin minä ajattelen ja näin ajateltiin myös minusta aikoinaan. Kukaan ei olisi lyönyt markkaa enempää vetoa minun raitistumiseni suhteen, toisaalta ihmettelen joskus itsekkin että miksi juuri minä saan olla raittiina ja kaverit ympärillä juo itsensä hengiltä?
Jep! Nyt ulos.- ei sidoksissa
Niin, ei sidoksissa uskontoon, politiikkaan...
Mutta aa täyttää täysin pelastusopin määritelmän = uskonto. - totuudella on ainakin kaksi...
raitis kirjoitti:
Mutta Bill ja kumppanit kirjoittivat myös 12 perinettä josta käy ilmi yksilön sanan, ajatuksen ja toiminnan vapaus (1 perinne)
Kolmas perinne kertoo sen miksi säännöistä luovuttiin ja paljon muustakin. Oxford liike hajosi ja varmaan tiedätkin syyn? AA-liike otti oppia tuosta hajoamisesta, sen syistä ja seurauksista.
Mutta: Jokainen ryhmä on itsenäinen (4 perinne) joten ryhmien välillä voi olla ja onkin eroja.
Raitista tätä päivää!
ps. olen aikoinaan kirjoitellut paljon näistä aiheista tällä palstalla joten en jaksa kovin paljon ottaa enään kantaa. Jokainen yksilö/ ryhmä omalla parhaaksi näkemällään tyylillä/ tavalla.
Raittiushan on kuitenkin se tärkein asia johon ryhmässä tähdätään, jos juova alkoholisti saa tästä raittiudesta kiinni ja myös pysyy raittiina niin se on jo ihme,näin minä ajattelen ja näin ajateltiin myös minusta aikoinaan. Kukaan ei olisi lyönyt markkaa enempää vetoa minun raitistumiseni suhteen, toisaalta ihmettelen joskus itsekkin että miksi juuri minä saan olla raittiina ja kaverit ympärillä juo itsensä hengiltä?
Jep! Nyt ulos.Kaikkien kannattaa tutustua aa historiaan ja siihen totuuden toiseen puoleen.
- lois koskis
ei sidoksissa kirjoitti:
Niin, ei sidoksissa uskontoon, politiikkaan...
Mutta aa täyttää täysin pelastusopin määritelmän = uskonto." Mutta aa täyttää täysin pelastusopin määritelmän = uskonto. "
mihin sinä pyrit tai mitä sinä haluat ilmaista ?
uskonnoilla ja siitä intoilevilla on ainaki ihan oma palsta.
kai siellä halukkaat saa tutustua "pelastusoppiin ja uskontoon" ? luulisin.
uskonnot ja uskomukset
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003 - herkkähipäisyydestä pois pä...
lois koskis kirjoitti:
" Mutta aa täyttää täysin pelastusopin määritelmän = uskonto. "
mihin sinä pyrit tai mitä sinä haluat ilmaista ?
uskonnoilla ja siitä intoilevilla on ainaki ihan oma palsta.
kai siellä halukkaat saa tutustua "pelastusoppiin ja uskontoon" ? luulisin.
uskonnot ja uskomukset
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003Tämä on sitä suurta suvaitsemattomuutta.
Eikö täällä saisi esittää mielipiteitään?
Miksi jouk/jotkut heti on nenä rullalla?
Tai sitten seura on niin liottautunutta, ettei kykene keskusteluun? - linkin
herkkähipäisyydestä pois pä... kirjoitti:
Tämä on sitä suurta suvaitsemattomuutta.
Eikö täällä saisi esittää mielipiteitään?
Miksi jouk/jotkut heti on nenä rullalla?
Tai sitten seura on niin liottautunutta, ettei kykene keskusteluun?jossa voit käydä varmasti ja tarpeeksi keskusteluja aiheesta uskonto:
ovatko kaikki uskovaiset mielisairaita ja ovatko kaikki mielisairaat uskovaisia.
oletko sinä ainoana normaali, uskonnon kanssa tai ilman ? vai juuri toisinpäin ? - Nimetön
Kyllä JOKA KERTA puhutaan "Korkeammasta Voimasta" tai "Jumalasta" ja nimenomaan PAINOTETAAN askelia.
Niitähän siellä luetaan joka kerta aluksi aina yksi. Ja käsittääkseni kaikki AA-ryhmät toimivat samalla periaatteella. Mielestäni "aivopesu" ei ole kovinkaan kaukana totuudesta...Esim. Jehovan todistajat käyvät "aivopesussa" monta kertaa viikossa - ettei vaan oma ajattelu tulisi oppien tilalle. Ja Amerikasta on molemmat tulleet...
Kuulun itse ev. lut. kirkkoon, olen aina lukenut ilta- ja aamurukoukset ja uskon Jumalaan.
Mutta käyn silloin raamattupiirissä, kun tarvitsen hengellistä ravintoa.
Moni on myös raitistunut uskoon tullessaan - minulle Jumala on ollut (liiankin) armollinen...?
Mutta johdatukseen uskon silti...
Minä olen aloittaja - vaikka "nimetöntä" tyrkytetään nyt.Minä EN KYSYNYT, "tarvitseeko minun käydä ryhmässä". En ainakaan kysynyt lupaasi! Pyysin vaan kokemuksia ja ihmisten syitä AA-vastaisuuteen. Ja niitähän näyttää tulleen! - Vertavuotava diakoni
totuudella on ainakin kaksi... kirjoitti:
Kaikkien kannattaa tutustua aa historiaan ja siihen totuuden toiseen puoleen.
Olen täysin samaa mieltä.Itse olen miettinyt mikä tässä AA:ssa on se vaikuttava ainesosa.Omalla kohdallani se ei voi olla askeleet ja perinteet.Eikä on korkein voimanikaan ole muualla kuin omassa päässäni.
Olen yrittänyt keskustella tästä myös muiden aa laisten kanssa. Kokouksiin tämä ei tietenkään kuulu.Mutta noin muuten.Aika moni vastailee jollain lainauksilla jostain kirjoista.Joita minä en ole koskaan lukenut.Tai lukemalla otteita.
isosta kirjasta.Vaikka olisi omakohtaista kokemustakin asiasta.Itse olen kyllä lukenut osia Orange papers nettisivuilta.Tuntui kyllä uskottavilta jutuilta minusta.Itse käyn kyllä kokouksissa kerran pari kuussa ,kyllä se vieläkin auttaa minua .En kyllä enää ole muuten aktiivinen. - vertavuotavadiakoni
Nimetön kirjoitti:
Kyllä JOKA KERTA puhutaan "Korkeammasta Voimasta" tai "Jumalasta" ja nimenomaan PAINOTETAAN askelia.
Niitähän siellä luetaan joka kerta aluksi aina yksi. Ja käsittääkseni kaikki AA-ryhmät toimivat samalla periaatteella. Mielestäni "aivopesu" ei ole kovinkaan kaukana totuudesta...Esim. Jehovan todistajat käyvät "aivopesussa" monta kertaa viikossa - ettei vaan oma ajattelu tulisi oppien tilalle. Ja Amerikasta on molemmat tulleet...
Kuulun itse ev. lut. kirkkoon, olen aina lukenut ilta- ja aamurukoukset ja uskon Jumalaan.
Mutta käyn silloin raamattupiirissä, kun tarvitsen hengellistä ravintoa.
Moni on myös raitistunut uskoon tullessaan - minulle Jumala on ollut (liiankin) armollinen...?
Mutta johdatukseen uskon silti...
Minä olen aloittaja - vaikka "nimetöntä" tyrkytetään nyt.Minä EN KYSYNYT, "tarvitseeko minun käydä ryhmässä". En ainakaan kysynyt lupaasi! Pyysin vaan kokemuksia ja ihmisten syitä AA-vastaisuuteen. Ja niitähän näyttää tulleen!AA:ssa ei ole mitään johtajia.Joku saataa esiintyä sellaisena,kun ei ole mitään sääntöjäkään mitkä kieltäisi sen.Ja kun ei ole mitään sääntöjäkään.Ja kaikki askeleet ja muu AA kirjallisuus on vain ehdotuksia.Mitään jäsen maksujakaan ei ole .7perinteen lipaaseen pistän yleensä 50s.
Ja jos haluat perustaa oman ryhmän sekin käy mainiosti päinsä. Ja jos haluat ilmoittaa siitä muille .Saat sen ryhmä luetteloon ainakin Anonyymit julkaisee kaikkien ryhmien tiedot.
Itse törmäsin näihin vaikeuksiin kuin halusin muuttaa AA:ta paremmaksi systeemiksi.Mutta jos perustat ryhmän, jossa ei puhuta jumalasta niin ilmoita. Mielelläni tulisin ainakin käymään,jos helsingissä
- V- sarjan telkkarista?
Oisit keksinyt jonkin toisen puheen aiheen. Piru kun täällä ei mistään muusta puhutakaan.
Ne muutamat tyypit livessä ja nämä täällä, ovat saaneet minut vakuuttuneeksi, että koko porukan on ottanut vangiksi jokin ulkoavaruudesta tullut Alienrotu, joka on istuttanut heidän aivoihinsa mikrosirun palaverissa. Nyt nämä zombiet tekevät valloitusretkeä maapallolla, jotta pienet vihreät liskomiehet saisivat maapallon haltuunsa, sekä kaiken kallisarvoisen zombiinin, jota saa vain maapallolta.- veteraanijäsen
Koita ymmärtää meitä AA:laisia, jos on monen vuoden ajan ajatellut alkoholia ja tuntenut joka solullaan vetoa siihen. Vaihtanut perheensä työnsä terveyttään siihen ja sitten jonkun ihmeen kautta raitistuu ja parhaimassa tapauksessa juomis himo kaikkoaa. Siinä ihminen tulee helposti fanaattiseksi.
Jos itsellä ei ole omaa kokemusta kun kuningas alkoholi tarttuu sarvista ja alkaa kuljettaa. Se tietysti varmaan vaikuttaa vähän oudolta.Mutta ohjelma on tarkoitettu vain alkoholisteille ,kun ensin pohjustaa kunnolla.Sitten sanoma alkaa kyllä upota pikavauhtia kaaliin.
Jos olet kohtuu käyttäja tai suur kuluttaja älä vaivaa päätäsi .Tietysti kannattaa ottaa lääkärin mielipide huomioon .Vasta sitten kun itse et löydä keinoja lopettamiseen siis lopulliseen koko elämän kestävään raittiuteen .Silloin vasta voit ymmärtää mitä ne oikein sauhuaa.
- ....
että mistä johtuu AA-myönteisyys?
Niin henkilökohtaisia asioita, että kantaansa on turha toisille tyrkyttää tai tuputtaa, oli se mikä hyvänsä.
Itse en ole AA:ssa käynyt, ja en sitä puolusta enkä vastusta, kun kerran omakohtaista kokemusta ei ole.
Minulle riittää AA-tietämys heidän ohjelmastaan:
http://www.suomenaa.fi/askeleet_perinteet.html - ....
Pukataanpas edellinen viesti näkyviin näin...
- että hämmästyit
AA:n toiminta poikkeaa hyvin paljon alkoholistin ajatus- ja toimintamallista. Jo se, että kokouksissa puhuu vain yksi kerrallaan. Onhan kapakassa totuttu äänekkääseen yhtäaikaiseen puheensorinaan tai meteliin. Tosin jokainen ryhmä toimii omalla tavallaan niin että ei niissä välttämättä tarvitse lukea mitään. On vain tullut yleiseksi tavaksi.
Muistettava, että AA on vapaaehtoista. Ja syntynyt USA:ssa, joka on länsimainen vahvasti uskonnollinen yhteiskunta, mutta sieltä AA on levinnyt muihinkin maanosiin ja kulttuureihin.
Toiset jaksavat käydä palavereissa, toiset toipuvat vähemmillä käynneillä ja ehkä soveltamalla oppimiaan asioita kaikkiin toimiinsa.
Joukossamme on fanaattisia jäseniä, jotka asettavat toisille vaatimuksia unohtaen, että ainoa jäseneksi pääsyn ehto on halu lopettaa juominen.
Tavalliset psyykeltään kutakuinkin terveet ihmiset ovat kautta aikojen, kulttuuristaan riippumatta, tutkiskelleet itseään ja tekojaan
"jalostuakseen" paremmiksi ihmisiksi.
Itse olen ollut jäsenenä vuosia , joiden aikana nämä pari havaintoa ovat syntyneet. Jotkut AA:sta pois jättäytyneet ovat palattuaan kertoneet, että jokaisessa viinapullossa, jonka ovat aukaisseet juodakseen, on ollut mausteena AA.- Nimetön
En ole "kapakoiden metelissä kävijä". Minulla ei ole "putkia" enkä ole ikinä ollut katkaisussa tms. Menin, koska NORMAALI järkeni ja "sisäinen ääneni" käski!
Halusin mielipiteitä muilta, koska olen jollain lailla pettynyt...yksi lukee n. 20 minuuttia jotain valittua askelta. Sitten kukin vuorollaan, ilman kenenkään kommentointia tai tarkennuskysymystä, kertoo kerta toisensa jälkeen suurin piirtein samat jutut: kamaluudet ja onnen ja auvon nyt raittiina!
Aloittaja ihmettelee....on vasta ottamassa ensiaskelia ja muut rehvastelevat 10, 20, jopa 30 vuoden raittiudella. Siinä menee helposti pupu pöksyihin...
En ole "oikea" alkoholisti - vaikka sekin on pakko sanoa nimensä jälkeen...Voin ottaa lasillisen viiniä ja lopettaa siihen - tai olla ottamatta, jos liikun autolla.
Mitään ei "jää päälle". Mutta kun havaitsin, että vapaaehtoisesti tein miedoista viineistä TAVAN ja koska en ole humalahakuinen ja kestän paljon (ja laimentamalla vielä enemmän)- päätin, että tavasta on päästävä irti! Siksi valitsin AA:n.
Ja nyt siis peräänkuulutan nimenomaan niiden henkilöiden mielipiteitä, jotka ovat AA-vastaisia - verratakseni niitä omaan pohdintaani...Aion kyllä toistaiseksi jatkaa.
- sAAmari
(kuusi vuotta käynyt, vajaat kuusi vuotta raittiutta)
AA-ohjelma on hengellinen ohjelma, joka muuta väittää, on tulkinnut asian ihan eri tavoin kuin minä. Hengellisyys näkyy askelissa: ensimmäistä askelta pitemmälle ei pääse ellei myönnä uskovansa itseään suurempaan voimaan.
Askelista lukeminen (kirjasta 12 askelta ja 12 perinnettä) on joidenkin ryhmien tapa. Itse en ole harrastanut niitä ryhmiä. Toisenlaisia ryhmiä on tarjolla ainakin kaupungeissa.
Ei niitä jorinoita tarvitse kuunnella vuodesta toiseen. AA-ohjelmassa ei puhuta mitään jorinoiden kuuntelemisesta, siellä sanotaan vain 12. askeleessa, että oman raittiutemme takia "pyrimme saattamaan tämän sanoman toisille". Monet tekevät sen niin, että istuvat palavereissa koska niiden kautta uudet tulokkaat tulevat ryhmiin.
Itsensä tutkiskeleminen "alvariinsa" kuulostaa oudolta, mistähän olet saanut tuollaisen ymmärryksen? Neljännessä askeleessa tehdään itsetutkiskelu, johon minulla meni viitisen tuntia askelkummini kanssa ensimmäisenä raittiina keväänäni. Myöhemmin menneisyydestä nousi esiin lisää asioita, jotka käsittelin seuraavana keväänä ja sitä seuraavana keväänä kummini kanssa yhdessä tapaamisessa.
Palaveririippuvuus on ilmiö, joka huonontaisi ainakin omaa elämänlaatuani niin, että enpä näkisi sellaista elämää kovin mielekkäänä.- Nimetön
itsekin toivoisin. Ryhmät on paikkakunnallani 3 kertaa viikossa. Aina samat 6-8- hrenkilöä ja AINA sama kaava. Keskustelulle ei jää aikaa! Moni ryntää suoraan kotiinsa...muutama puhelinystävä on tullut, mutta syvällisiä keskusteluja ei ole käyty.
Mielenkiintoisesssa ryhmässä kävisikin varmaan säännöllisesti!
Aloittaja - maailmassa
Nimetön kirjoitti:
itsekin toivoisin. Ryhmät on paikkakunnallani 3 kertaa viikossa. Aina samat 6-8- hrenkilöä ja AINA sama kaava. Keskustelulle ei jää aikaa! Moni ryntää suoraan kotiinsa...muutama puhelinystävä on tullut, mutta syvällisiä keskusteluja ei ole käyty.
Mielenkiintoisesssa ryhmässä kävisikin varmaan säännöllisesti!
Aloittajatai muuallakaan menee niin, ettei joku valita. aina riittää valíttajia vaikka siitä, kun ei saa edes valittaa asioiden ollessa "liian" hyvin.
joillakin ihmisillä se on tapa elää ja ehkä jonain hetkenä tajuavat itse muutoksen tarpeen silläkin alalla.
hyvä ryhmä teillä on, varmaan siellä pistäytyy ainakin katsomassa tulijoita.
heidät kun muistaa ottaa vastaan, kuten itsellesi varmaan tapahtui,niin sekin on jo hyvä.
palaverin jälkeen jäänee muutama ihminen siivoilemaan roskat ja ulkona ehkä vetäsee tupakan. on siinä hetki epävirallistakin aikaa ja ennen palaveria, jos tulee ajoissa nii kahvin keiton lomassa voi haastella niitänäitä.
vaikka vaihtaa puhelin-numeroita ja nettiosoitteita.
sinä olet iso osa ryhmää jos teitä on 6-8. näytä esimerkkiä, yritä ottaa puheeksi muitakin kuin asiajuttuja.
kerho muotoutuu näköisekseen ! ilo ei ole pois-suljettua, päin vastoin. pois körttiläisyys ja iloa peliin. raittius on iloinen asia jos ei väkisin kaivaudu juoksuhautaan naama nurinpäin :)
- Enzian
mutta sanonpa vaan, että kaikki apu on tervetullutta, jos on siinä tilassa kuin esim. minä juuri nyt - oli se sitten Jeesus tai mikä tahansa muu taho.
Itseä myös kyllä tuo hengellisyys ja askeleet arveluttaa, kokeilen nyt ekaksi "tavallista" vieroitushoitoa.
Pian sinne pitää lähteäkin.- Nimetön
"tavallinen vieroitushoito"? Kysyy aloittaja
- lois koskis
kaikki tyyni.
juoppo jättää tuon aa:n yleensä viimeiseksi vaihtoehdoksi. tosin jo myllyhoitossa siihen törmää täysillä.
ihan ymmärrettävää ihmiskäytöstä, ensin kokeillaan keinoja, joissa ei ihan oikeasti tarvitse raitistua.
saa käytellä vaan vasenta kättään. oikea pysyy valmiina ottamaan otteen tuopin kahvasta.
yleensä siinä ajatus kulkee, että kunhan saan tämän terapiaistunnon istuttua, niin suoraan kaljalle opittua kohtuukäyttöä kokeilemaan ja hermoja laukaisemaan.
aa:ssa käyminen on vapa-ehtoista.
sieltä pääsee pois koska tahansa jos tosin pääsee takaisinkin, jos sen aika juopolle tulee.
mitään valoja ei tehdä eikä niitä siis tarvitse noudattaa.
ihan oma itse sielläkin saa päättää juoko vai ei.
jumala ja uskonnollisuus on teksteissä esillä. riippuu ryhmistä millainen palaverin henki ja käytäntö on.
ryhmiä on isoilla paikkakunnilla laidasta laitaan.
itse en antanut niille sen kummempaa ajatusta alun jälkeen. ateisti olin ennen ja olen sitä nytkin.
uskovaisille on omat kirkkoseuransa aa:n ulkopuolella, joissa toteuttaa itseään uskonnon avulla.
aa ei ota kantaa uskontoon tai politiikkaa tai yleensä mihinkään.
pelkästään auttaa alkoholisteja auttamaan itseään ja samalla toisiaan, ihmisten tekemällä ohjelmallaan.
aa:ssa käydään vain alkoholismin takia.
siellä joku voi ja tietysti saakin kertoa omasta elämästään ja jos uskonto kuuluu siihen niin mikäs siinä.
väärin ei voi raitistua, paitsi änkyröiden mielestä- raitistumisessa
onkin se, kun tajuaa, ettei saa juoda ikinä enää. Tai saa, muttei siinä raitistu.
Helppoa tietä ei ole, mutta kyllä se juominen on vieläkin vaikeampaa, kunhan on riittävän pitkälle päässyt. Se on kuin vankila omassa itsessään, eikä elämää ole kuin ulkopuolella ja sekään ei kiinnosta. - lois koskis
raitistumisessa kirjoitti:
onkin se, kun tajuaa, ettei saa juoda ikinä enää. Tai saa, muttei siinä raitistu.
Helppoa tietä ei ole, mutta kyllä se juominen on vieläkin vaikeampaa, kunhan on riittävän pitkälle päässyt. Se on kuin vankila omassa itsessään, eikä elämää ole kuin ulkopuolella ja sekään ei kiinnosta.on ohitettavissa näppärästi. jättää kokonaan tuollaiset mietiskelyt ja siirtyy päivä kerrallaan-juomattomuuteen.
tai jos tekosyy juomiseen pitää väkisin löytää niin kelpaahan tuokin, juopolle.
ei minunkaan pää muuten olis kestäny alkua pitemmälle :) - myönnetään
lois koskis kirjoitti:
on ohitettavissa näppärästi. jättää kokonaan tuollaiset mietiskelyt ja siirtyy päivä kerrallaan-juomattomuuteen.
tai jos tekosyy juomiseen pitää väkisin löytää niin kelpaahan tuokin, juopolle.
ei minunkaan pää muuten olis kestäny alkua pitemmälle :)Aluksi se olikin helpointa, se päivä kerrallaan ja asioiden yksinkertaiseksi tekeminen. Nyt kun on jo varmemmalla pohjalla ja on ollut aikaa tehdä sisäistä tutkiskelua, niin voi jo myöntää ihan helposti, ilman ahdistusta, ettei voi enää juoda. Asiat loksahtelevat paikoilleen ja tajuntaan pikkuhiljaa.
Tosiaan, jos raitistumista yrittävälle alkoholistille sanot, ettei enää ikinä eikä koskaan, edes vähäsen, on melko varmaa, että juopottelemaan lähtee, koska koko ajatus tuntuu käsittämättömältä ja täysin mahdottomalta.
Joskus ihan huvittaa, kun joku tuttu, joka tietää raitistumisestani, kysyy suuri hämmästys ja hämmennys kasvoillaan, että etkö enää IKINÄ juo! Joskus tuntuu, että helpotan kysyjän ahdistusta sanomalla, että juuri nyt en juo ja jätän ajatuksen ilmaan. Näin kysyjä rentoutuu hieman. He ovat harvinaisen usein juuri niitä, joille maistuu vähän normaalia enemmän.
- myrkkysumakki
Oma kantani aa:n on neutraali. Tiedän, että siitä on ollut valtavasti apua mnille tuntemilleni.
Minäkin kävin muutamissa kokouksissa ystäväni kanssa, enkä missään ole kokenut niin suurta lämpöä ja hyväksytyksi tulemisen tunnetta. Kun ihmiset kertoivat tarinoitaan, se todella kosketti.
Oli hyvin vapauttavaa olla paikassa, jossa ei tarvinnut esittää muuta kuin on, Mutta toisaalta kukaan ei kauhistellut, vaan vain kehotti katsomaan eteenpäin. Se antoi voimaa ja toivoa.
Minulle ongelmaksi muodostui se, että niissä ryhmissä missä kävin, suhtautuminen naisalkoholistiin oli pikkuisen stereotypista. Vaikka avun tarjoajia oli paljon, kaiki he olettivat että naisholisti on ollut miessuhteissaan holtiton ja riekkunut baanalla kaiket yöt.
Ja minä kun olen ollut oikeasti vain perheenäiti, joka on juonut baarissa kaverien kanssa ja hakenut rentoutumista pullosta. Olen ollut jo viimeiset 15-vuotta uskollinen puolisolleni, enkä edes humalassa muuttunut miksikään kohtalokkaaksi viettelijättäreksi.
Aina tuli kovasti neuvoja, miten miehistä kannattaa pysytellä kaukana, johon minä sitten yritin väliin ettei niistä ongelmaa ole tähänkään asti ollut...
Olisin halunnut puhua syistä, miksi join. Mutta niissä ryhmissä, joissa kävin, haluttiin puhua siitä, että "tänäänkään en juonut". Jossain vaiheessa en vain saanut siitä enää tarvitsemaani.
Mutta suosittelen ehdottomasti aa:n tutustumista, Monille se on ollut ja on edelleen ainoa apu.- moni jää tietylle tasolle
Tai tiettyyn vaiheeseen jäädään, pääsemättä omille jaloille kuitenkaan.
Sama se, kunhan olisi terve järki päässä.
Miehissä voi olla kovinkin sekopäistä 'muka hurmuria' kokouksissa mukana pehmeällä äänellä kertoilemassa omaa kokemustaan. Näillä 'toipilailla' tahtoo olla todellakin väärä luulo itsestään. Surku niiden hemmojen vaimoja, jotka kattovat vierestä miestensä keekoilua.
Eräs seikka minua ihmetyttää: miten ihmeessä jotkut pysyvät tasan hytä sekavassa mielentilassa vuodesta toiseen? Onko se toipumista, kun mitään muutosta terveempään suuntaan ei tapahdu?
Mutta raittiushan on se ykkösasia, ai niin. - Enzian
toi naisalkoholistiin suhtautuminen. En minäkään ole kännissä harrastanut mitään seksisuhteita, en hukannut avaimia, rahaa tai kännykkää. Laskuja on ehkä jäänyt putken aikana maksamatta vaikka rahaa olisi ollutkin. Ja työt on toki kärsineet jonkin verran.
Täällä minä olen nyt vieroituksessa kuin hotellissa, telkkua katselen ja syön iltapalaa. Kaverikin kävi katsomassa ja toi joitakin tarvikkeita. Mikäs tässä, ainakaan en pääse täällä juomaan ja ihmiset pitää kovasti huolta. Tutustuin jo muihinkin asiakkaisiin ja yllätys yllätys: ei niistä kukaan edes näytä juopolta, ihan normaaleja kadunmiehiä ja -naisia. Itse en kyllä ollut mikään kaunis näky kun tänne tänään tulin. Tosi ihanaa henkilökuntaa, niinkuin jo aiemmassa ketjussa kirjoitin. Ne vie suihkuunkin ja auttaa, jos ei itse pysty. Yhden sellaisen autettavan kolleegan (naisalkoholistin) näin jo tänään.
- AgenttiOranssi
AA on uskomuslääkintää. siitä seuraa kaksi asiaa:
- Tulokset ovat todella huonoja
- Suggestioherkät ihmiset saavat plasebovaikutuksen, hintana on elinikäinen hömppäriippuvuus
AA on myös epärehellistä toimintaa. Väitetään, ettei AA-ideologia ole uskonnollista, mutta tulokkaalle lyödään heti toisessa askeleessa Korkeimmat Voimat eteen. Mitä muuta usko korkeampiin voimiin ja niiden puoleen kääntyminen on kuin uskontoa?
AA:n vaitiolovelvollisuutta ei vahvisteta sanktioin, niinpä jutut AA:laisista vuotavat ulkopuolisten tietoon.- voipytty
osittain.
Sikäli AA on uskomushoitoa, että raitistuminen ei perustu korvaaviin kemikaaleihin.
Silti olen kiitollinen siitä, että AA on aikoinaan syntynyt ja levinnyt ympäri maapallon, meillekin tänne Suomeen. Olen nimittäin yksi niistä maamme tuhansista alkoholisteista, jotka kerran vuodessa ovat saaneet tarjota tovereilleen kakkua palaverissa.
Minulle alkoholiriippuvuus olisi tuhoisaa, mieluummin riipun jostakin itseäni suuremmasta voimasta, vaikka en käsitäkään sen syvintä olemusta.
Toisessa askeleessa mainitaan "joku itseämme suurempi voima". Jos ei pysty tai halua uskoa sellaiseen, voi edelleen luottaa omaan itseensä, ja lopettaa vahingolliseksi käyneen alkoholinkäyttönsä vaikkapa omalla päätöksellään.
Vaitiolovelvollisuutta tiedän valitettavasti rikotun, vaan niin on kerrottu kylillä myös samojen ihmisten juopottelusta. Mutta naapurien tai julkkisten juoppoudesta kertominenhan ei kulttuurissamme kuulu paheksuttaviin asioihin. - Nimetön
voipytty kirjoitti:
osittain.
Sikäli AA on uskomushoitoa, että raitistuminen ei perustu korvaaviin kemikaaleihin.
Silti olen kiitollinen siitä, että AA on aikoinaan syntynyt ja levinnyt ympäri maapallon, meillekin tänne Suomeen. Olen nimittäin yksi niistä maamme tuhansista alkoholisteista, jotka kerran vuodessa ovat saaneet tarjota tovereilleen kakkua palaverissa.
Minulle alkoholiriippuvuus olisi tuhoisaa, mieluummin riipun jostakin itseäni suuremmasta voimasta, vaikka en käsitäkään sen syvintä olemusta.
Toisessa askeleessa mainitaan "joku itseämme suurempi voima". Jos ei pysty tai halua uskoa sellaiseen, voi edelleen luottaa omaan itseensä, ja lopettaa vahingolliseksi käyneen alkoholinkäyttönsä vaikkapa omalla päätöksellään.
Vaitiolovelvollisuutta tiedän valitettavasti rikotun, vaan niin on kerrottu kylillä myös samojen ihmisten juopottelusta. Mutta naapurien tai julkkisten juoppoudesta kertominenhan ei kulttuurissamme kuulu paheksuttaviin asioihin.edellisen kirjoittajan ristiriidan: kumpi se on "häpeällisempää" = että nähdään JULKISESTI henkilön käyvän taajaan Alkossa ja myös juopuneena - tai tiedetään henkilön käyvän AA:ssa?
Kaksinaismoralismia ja absurdia.
Joku sanoi ryhmässä kerran osuvasti, että "uskokoon joku vaikka lämpöpatteriin, pääasia, että raitistuu".
Nyt olen kyllä ketjun läpi lukeneena varmistunut siitä, ettei sittenkään AA:n ryhmät toimi ihan saman kaavan mukaan koko maassa. Minusta sen pitkän alkulukemisen voisi korvata vaikka puhekierroksella - korkeintaan lukea askeleen otsikon.
Tietty "rippikoulumaisuus" jollain tapaa häiritsee...ainakin aloittelijaa. "Kukin ITSE tietää oman pohjansa" on minusta viisas lause. Joillakin se on todella veneen alla - toisille riittää omantunnon kolkutus ja huoli terveydestä.Vaikka joisi kuinka "sivistyneesti".
Aloittaja - sAAmari
Nimetön kirjoitti:
edellisen kirjoittajan ristiriidan: kumpi se on "häpeällisempää" = että nähdään JULKISESTI henkilön käyvän taajaan Alkossa ja myös juopuneena - tai tiedetään henkilön käyvän AA:ssa?
Kaksinaismoralismia ja absurdia.
Joku sanoi ryhmässä kerran osuvasti, että "uskokoon joku vaikka lämpöpatteriin, pääasia, että raitistuu".
Nyt olen kyllä ketjun läpi lukeneena varmistunut siitä, ettei sittenkään AA:n ryhmät toimi ihan saman kaavan mukaan koko maassa. Minusta sen pitkän alkulukemisen voisi korvata vaikka puhekierroksella - korkeintaan lukea askeleen otsikon.
Tietty "rippikoulumaisuus" jollain tapaa häiritsee...ainakin aloittelijaa. "Kukin ITSE tietää oman pohjansa" on minusta viisas lause. Joillakin se on todella veneen alla - toisille riittää omantunnon kolkutus ja huoli terveydestä.Vaikka joisi kuinka "sivistyneesti".
Aloittajaeivät todellakaan toimi samalla tavalla kaikkialla. Valitettavasti pienillä paikkakunnilla valinnanvaraa on heikosti.
Se, että puheenvuoron alussa sanotaan "Olen X ja olen alkoholisti" lienee ihan kansainvälinen tyyli. En ole näiden kuuden vuoden aikana saanut selville mihin sillä pyritään ja mistä se on peräisin. Ehkä juuret juontavat aikaan, jolloin alkoholistit lähtivät Oxford-ryhmistä ja perustivat omat ryhmänsä? Itse olen käynyt enimmäkseen ryhmissä, joissa monet sanoivat "Olen X ja olen TOIPUNUT alkoholisti".
Myös kiertävä puheenvuoro tai ylipäänsä tyyli, että kaikki puhuvat, on käytössä ilmeisesti kaikkialla maailmassa. Mutta on myös palavereja, joissa vain ne puhuvat, jotka haluavat käyttää puheenvuoron. Tunnin palaveriin mahtuu hyvin lyhyt (!) alkuteksti (ei 12 askelta ja 12 perinnettä -kirjasta) ja jopa toistakymmentä lyhyttä puheenvuoroa tai 6-7 pitkää puheenvuoroa. Jos jollain on tarve puhua enemmän kuin 5-10 minuuttia, niin hän ei levitä sanomaa vaan omaa sairauttaan.
Seitsemän perinne on kansainvälinen, koska ryhmät tarvitsevat rahaa vuokraan, kahveihin, kirjallisuuteen ym.
Nimen kirjoittaminen kirjaan on ihan omituinen käytäntö, jolle ei ole mitään perusteita. Itse en suostuisi enää kirjoittamaan nimeäni, koska kenenkään, joka ei ole palaverissa samaan aikaan kanssani, ei tarvitse tietää että olen ollut siellä tiettynä iltana.
Vuosipäivien viettämisessä on ilmeisesti kansainvälistä ja kansallista vaihtelua. Itse en vietä vuosipäiviä enkä käy muiden vuosipäivillä. Jos ja kun oma ymmärrykseni on, että olen raittiina vain Korkeamman Voiman arvosta, niin en ymmärrä miksi minun pitäisi juhlistaa vuosipäivää ja odottaa toisten tuovan MINULLE kortteja ja kukkia. Eihän raittiuteni ole omaa ansiotani. Jotkut suomalaiset ryhmät lahjoittavat vuosipäivän viettäjille viirejä, sellaista käytäntöä ei alkuperäisillä AA:laisilla todellakaan ollut. Ja jossain päin Suomea lauletaan vuosipäivillä ihan ihmeellistä lauluakin, jolla ei ole yhtään mitään tekemistä AA:n kanssa.
Lämpöpatteri- ja tuolinjalkakehotukset ovat minulle punainen vaate. Miten yksikään aikuinen, täysijärkinen ihminen voi kehottaa toista uskomaan että lämpöpatteri voi palauttaa tämän (mielen-)terveyden?! Käsittämätöntä halveksuntaa toisen arvostelukykyä kohtaan! Jos ei voi hyväksyä hengellistä ymmärrystä korkeammasta voimasta, voi yrittää edes uskoa siihen, että elämällä on jokin tarkoitus; luonto, geenit, DNA jokin on koko ajan ohjannut meitä siihen, että ihmisellä kuten muillakin eläinlajeilla on pohjimmiltaan halu pysyä hengissä ja lisääntyä. DNA:kin on parempi uskomisen kohde kuin lämpöpatteri.
Se, että pidetään pitkä palaveri ja sitten lähdetään vauhdilla kotiin, on myös paikallinen tapa joka ei ole mitenkään "kirkossa kuulutettu". Ne ryhmät, joissa itse olen käynyt, ovat harrastaneet tunnin palavereita ja sen tunnin jälkeen on aloitettu vuorovaikutteinen keskustelu kahvikupin äärellä.
Ja sitten vielä se kysymys, että mitä varten palavereissa käydään: minusta niissä käydään levittämässä sanomaa eikä sairautta. Minun ymmärrykseni mukaan AA ei ole psykoterapiaryhmä, jossa käydään kertomassa miten vittumaisia pomot, ulosottomiehet ja anopit ovat vaan ne, joilla on jo toipumiskokemusta, käyvät siellä kertomassa uusille tulokkaille kuinka he ovat löytäneet ratkaisun alkoholiongelmaansa ja kuinka he ovat toteuttaneet AA-ohjelmaa elämässään. Henkilökohtaisen elämän ilot ja surut jaetaan sitten siellä kahvilla istuessa tai tupakalla seisoskellessa tai puhutaan halki kummin kanssa. Itse en suostu enää istumaan kahta tuntia kuuntelemassa 12/12-kirjan jorinoita ja joidenkin AA:laisten möykkäämistä omasta elämästään. - 'Henna´´
sAAmari kirjoitti:
eivät todellakaan toimi samalla tavalla kaikkialla. Valitettavasti pienillä paikkakunnilla valinnanvaraa on heikosti.
Se, että puheenvuoron alussa sanotaan "Olen X ja olen alkoholisti" lienee ihan kansainvälinen tyyli. En ole näiden kuuden vuoden aikana saanut selville mihin sillä pyritään ja mistä se on peräisin. Ehkä juuret juontavat aikaan, jolloin alkoholistit lähtivät Oxford-ryhmistä ja perustivat omat ryhmänsä? Itse olen käynyt enimmäkseen ryhmissä, joissa monet sanoivat "Olen X ja olen TOIPUNUT alkoholisti".
Myös kiertävä puheenvuoro tai ylipäänsä tyyli, että kaikki puhuvat, on käytössä ilmeisesti kaikkialla maailmassa. Mutta on myös palavereja, joissa vain ne puhuvat, jotka haluavat käyttää puheenvuoron. Tunnin palaveriin mahtuu hyvin lyhyt (!) alkuteksti (ei 12 askelta ja 12 perinnettä -kirjasta) ja jopa toistakymmentä lyhyttä puheenvuoroa tai 6-7 pitkää puheenvuoroa. Jos jollain on tarve puhua enemmän kuin 5-10 minuuttia, niin hän ei levitä sanomaa vaan omaa sairauttaan.
Seitsemän perinne on kansainvälinen, koska ryhmät tarvitsevat rahaa vuokraan, kahveihin, kirjallisuuteen ym.
Nimen kirjoittaminen kirjaan on ihan omituinen käytäntö, jolle ei ole mitään perusteita. Itse en suostuisi enää kirjoittamaan nimeäni, koska kenenkään, joka ei ole palaverissa samaan aikaan kanssani, ei tarvitse tietää että olen ollut siellä tiettynä iltana.
Vuosipäivien viettämisessä on ilmeisesti kansainvälistä ja kansallista vaihtelua. Itse en vietä vuosipäiviä enkä käy muiden vuosipäivillä. Jos ja kun oma ymmärrykseni on, että olen raittiina vain Korkeamman Voiman arvosta, niin en ymmärrä miksi minun pitäisi juhlistaa vuosipäivää ja odottaa toisten tuovan MINULLE kortteja ja kukkia. Eihän raittiuteni ole omaa ansiotani. Jotkut suomalaiset ryhmät lahjoittavat vuosipäivän viettäjille viirejä, sellaista käytäntöä ei alkuperäisillä AA:laisilla todellakaan ollut. Ja jossain päin Suomea lauletaan vuosipäivillä ihan ihmeellistä lauluakin, jolla ei ole yhtään mitään tekemistä AA:n kanssa.
Lämpöpatteri- ja tuolinjalkakehotukset ovat minulle punainen vaate. Miten yksikään aikuinen, täysijärkinen ihminen voi kehottaa toista uskomaan että lämpöpatteri voi palauttaa tämän (mielen-)terveyden?! Käsittämätöntä halveksuntaa toisen arvostelukykyä kohtaan! Jos ei voi hyväksyä hengellistä ymmärrystä korkeammasta voimasta, voi yrittää edes uskoa siihen, että elämällä on jokin tarkoitus; luonto, geenit, DNA jokin on koko ajan ohjannut meitä siihen, että ihmisellä kuten muillakin eläinlajeilla on pohjimmiltaan halu pysyä hengissä ja lisääntyä. DNA:kin on parempi uskomisen kohde kuin lämpöpatteri.
Se, että pidetään pitkä palaveri ja sitten lähdetään vauhdilla kotiin, on myös paikallinen tapa joka ei ole mitenkään "kirkossa kuulutettu". Ne ryhmät, joissa itse olen käynyt, ovat harrastaneet tunnin palavereita ja sen tunnin jälkeen on aloitettu vuorovaikutteinen keskustelu kahvikupin äärellä.
Ja sitten vielä se kysymys, että mitä varten palavereissa käydään: minusta niissä käydään levittämässä sanomaa eikä sairautta. Minun ymmärrykseni mukaan AA ei ole psykoterapiaryhmä, jossa käydään kertomassa miten vittumaisia pomot, ulosottomiehet ja anopit ovat vaan ne, joilla on jo toipumiskokemusta, käyvät siellä kertomassa uusille tulokkaille kuinka he ovat löytäneet ratkaisun alkoholiongelmaansa ja kuinka he ovat toteuttaneet AA-ohjelmaa elämässään. Henkilökohtaisen elämän ilot ja surut jaetaan sitten siellä kahvilla istuessa tai tupakalla seisoskellessa tai puhutaan halki kummin kanssa. Itse en suostu enää istumaan kahta tuntia kuuntelemassa 12/12-kirjan jorinoita ja joidenkin AA:laisten möykkäämistä omasta elämästään.Siis olet aa:ssa vain levittelemässä? Miten sulla eka paltsu meni? Levittelyn hengessä alusta alkaen? Ookko ottanu huomioon, että osa ihmisistä oikeesti pelkää kaltaisiasi ja eikä uskalla edes yrittää kun lukevat päällekäyviä "ainoan oikean tiedon" saarnojasi.
- lois koskis
'Henna´´ kirjoitti:
Siis olet aa:ssa vain levittelemässä? Miten sulla eka paltsu meni? Levittelyn hengessä alusta alkaen? Ookko ottanu huomioon, että osa ihmisistä oikeesti pelkää kaltaisiasi ja eikä uskalla edes yrittää kun lukevat päällekäyviä "ainoan oikean tiedon" saarnojasi.
tuon klubin periaatteet eivät ole käskyjä. jokainen saa käyttää omaa harkintaansa.
juovalla alkoholistilla sitä ei juurikaan ole, on vaan juominen ja selitykset, joten persettä on pidettävä penkissä tarpeeksi kauan raittiuden alussa.
niin kauan, että fyysinen himo alkoholiin helpottaa ja henkinen himo on kontrollissa.
toivon mukaan raittiin ajan myötä alkaa terve ajattelu ja oma kehitys jatkuu, raittiina.
ei siinä pitäisi olla mitään pelottavaa.
aa-parvessa on turvallista lentää, jos niin kokee parhaakeen ja jos sulkee muuan maailman kokonaan ulkopuolella hyvä niinkin.
moni pärjää vain noin ja sallittakoon se.
toinen vahtoehto heillä on entiseen rypemiseen palaaminen.
toiset ihmiset sitten kehittyy juomattomana, kuka mihinkin suuntaan. pääasia kuitenkin, että alkoholisti ei jatka juomistaa.
tämä kai pelotti tuossa kirjoituksessa ?
sivusta katsoen tuo oli ainoa mutta hyvin heikko selitys näinhin kommentteihin:
-"olet pelottava" ,
-"levittelyn hengessä alusta pitäen ?",
-"osa ihmisistä pelkää kaltaisiasi eikä uskalla edes yrittää.."
toivottavasti osaltani autoin jalat maahan ja pään pois yläpilvestä.
- Kokemusta on
Taas väännetään yksinkertaisesta asiasta turhan monimutkaista. AA-liikkeenkin perustajat totesivat jo aikanaan: "Pidetäänpäs se homma riittävän yksinkertaisena, niin se voi toimia jatkossakin."
Siis. Jos haluaa jatkaa juomista, saa jatkaa juomista. AA-ryhmissä ei ole mitään MUITA jäseneksi pääsyn edellytyksiä kuin halu LOPETTAA juominen. Jos haluaa yhtä aikaa jatkaa ja lopettaa, oma olotila käy varmaan aika ahdistavaksi ja epämukavaksi. Jokin valinta on tehtävä, tai sitten rampattava vuosikausia ns. oven välissä = välillä AA-ryhmässä ja välillä juomakentillä hankkimassa lisää kokemusta vaikkapa ns. kohtuukäytöstä. Eihän AA:kaan kaikille voi heti sopia loistavasti, koska oma vastustus ison elämänmuutoksen edessä on tietysti valtaisaa. Miten AA-ryhmä tai palaveri silloin voisi "aivopestä" ketään?? Siellä saa kuunnella ja puhua, jos haluaa. Saa myös vaikkapa ajatella täysin omiaan ja vietää sen parisen tuntia istuen turvallisessa ilmapiirissä. Kukaan ei raahaa väkisin takaisin uudelleen, jollei ihminen itse halua palata. Jotkut palaavat vasta vuosikausien päästä kokeiltuaan ensin kaikkia muita keinoja.
Pelkästään mukavaa kenenkään raittiutta tosissaan hakevan AA-taival ei voi olla. Ongelmakaan ei ole kehittynyt pahaksi hetkessä. Yleensä siihen on mennyt vuosikymmeniä. Toipumisen ytimeen kuuluva rehellinen ja perusteellinen itsetutkiskelu nostaa väistämättä esiin erittäin kipeitä ja epämukavia asioita. Jos hakee helppoa ja miellyttävää toipumismestaa, niitäkin on varmaan olemassa. Siis sellaisia, joissa saa esim. loputtomiin kertoa muunnettuja totuuksia ja esitellä näitä kohtuukäyttövisioita, vaikka viinankäyttö olisi karannut lapasesta jo vuosia sitten. Jos suurjuoposta tulee kohtuukippaaja, hän ei ole alkoholisti. Erittäin hyvä hänen kannaltaan!! Vakava ja vaikea päihderiippuvuus kun ei ole mikään vähättelyn tai naurun aihe.
Kannattaakohan AA-ohjelmaan kuuluvasta itsetutkiskeluosuudesta vielä ihan ekana VUONNA ollenkaan huolestua? Minun mielestäni ei. Muutaman kuukauden kokemuksella ei varmaan sitäkään vähää. Kaikkihan tulee aikanaan ja omassa tahdissaan. Ei kukaan määrää milloin ja miten pitäisi edetä. Ja sitten taas se, että vuosienkin raittiuden jälkeen jotkut tyypit eivät vaikuta 'toipuneilta'. Hehe. Mistähän se mahtaiskaan kertoa? Sairaus ei siis ollut pullossa/aineessa, vaan syvemmällä mielessä. Alkoholismi tai addiktiivisuus on monitahoinen tunne-elämän sairaus, joka ei poistu tai parane oireettomaksi. Raittius mahdollistaa tyydyttävän elämän, ei suinkaan takaa tasapainoisuutta tai onnellisuutta. Se on perusta. Ilman sitä kaikki muukin voi sortua taas hetkessä.
AA ei tietenkään mitenkään voi auttaa kaikkia. AA-vastaisena ihminen ei voi hyötyä yhteisön tarjoamasta avusta ja vertaistuesta kovinkaan paljon. Tuskin kovin montaa vuotta jaksaa käydä ryhmissä vain vahvistamassa ennakkoluulojaan tai kielteisiä käsityksiään. Jos taas aidosti haluaa katsoa VOIKO ohjelma toimia omalla kohdalla, kannattaa ehkä joitakin kuukausia/vuosia istua niissä palavereissa, vaikka kakki jutut eivät ensi alkuun hirveästi miellyttäisi, ja tekisi mieli niitä vähän irvailla ja pilkata... Jos sittenkin jatkuvasti tuntuu siltä, että vain ne MUUT ovat alkoholisteja, jotain oleellista on itselle selvinnyt: "En ole alkoholisti. En tarvitse tätä ohjelmaa. En tarvitse näitä kokouksia. Voin palata miellyttävän ja hauskan kohtuukäytön pariin."
Omalla vähän yli 10 vuoden AA-kokemuksella voin sanoa, että "pistäytyjiä" AA-ryhmissä on vuoden mittaan runsaasti (pistäytymisten kesto siis vaihtelee parista käyntikerrasta pariin kuukauteen), mutta pysyvämmin mukaan jääviä paikkansa ottajia on aika harvassa. Tosi pieni prosentti tulokkaista. Varmaan juuri siksi, että hoito ei ole kivaa, vaan tosi kovaakin. Sen päämääränä ja tavoitteena on kuitenkin elämän helpottuminen ja itsensä hyväksyminen. Ei suinkaan loputon menneiden märehtiminen tai jatkuva viiltävä itseruoskinta - kuten usein näkee erheellisesti väitettävän näissäkin ketjuissa.
Olen useinkin kuullut AA-kuvioissa viisaan toteamuksen: "AA ei voi auttaa kaikkia niitä, jotka sitä tarvitsisivat, vain niitä, jotka sitä todella HALUAVAT." Oma halu on se avainasia. AA-yhteisön kannalta näillä 'vastaisuuksilla' ei ole mitään merkitystä. Jokainen saa ajatella asioista siten kuin haluaa. Siellä yhteisötoiminnan perustasolla haluamme tarjota toipumisen mahdollisuuden jokaiselle, joka kävelee ovesta sisälle toivottomana ja tuskaisena. Siksi niitä ovia on pidettävä auki 6-7 kertaa viikossa. Siitä se lähtee, siis myös oma toipuminen ja elämänusko.- Nimetön
vastaa.
Olen täysin samaa mieltä kahdesta viimeisestä lauseesta!
Alussa varsinkin toivoisi "tujumpaa" annosta, eli 6-7 kertaa viikossa. Mutta kun ei kokoontumisia ole kuin 3! Ja sielläkin aina samat 6-8 tyyppiä.
Kovin pitkiä matkoja en ajaisi muihin ryhmiin.
Lähiomainen on ollut 14 vuotta raittiina, käy nykyisin vain kerran viikossa...tapaamassa tuttuja. Tosin kävi muutaman vuoden alussa, kunnes vasta täysin raitistui...Eli ei kaikki käy "nappia painamalla". Ja ne tilanteet ja se tylsyys, jolloin on totutellut viinillä mielialaa kohottamaan olis vaan kestettävä ilman... - osaan minäkin kirjan ulkoa :D
Mutta tulin järkiini.
Kiitos ei uskontoa ja 'sääntöjä'.
Rasvasia juttuja mukamas don juaneilta tulee viesteissä. Plääh, toipuminen junnaa samoissa kuopissa monilla. Ihmettelen niitä yksinkertaisesti ulkoa tauotta isoa kirjaa siteeraavia, jotka eivät muutu mihinkään ,vaikka vuosi tolkulla hinkkaavat ovissa ja saleissa.
Olkoon. En kuluta aikaani enempää tähän asiaan.
Kukin köllistelköön riippuvuuksissaan. :D - naamarit naamalle ja tukka ...
Paskan marjat se mitään nimetöntä toimintaa ole. Soitellaan perään ja kysellään kummia asioita, jotka eivät kuulu soittajalle!
- Nimetön
osaan minäkin kirjan ulkoa :D kirjoitti:
Mutta tulin järkiini.
Kiitos ei uskontoa ja 'sääntöjä'.
Rasvasia juttuja mukamas don juaneilta tulee viesteissä. Plääh, toipuminen junnaa samoissa kuopissa monilla. Ihmettelen niitä yksinkertaisesti ulkoa tauotta isoa kirjaa siteeraavia, jotka eivät muutu mihinkään ,vaikka vuosi tolkulla hinkkaavat ovissa ja saleissa.
Olkoon. En kuluta aikaani enempää tähän asiaan.
Kukin köllistelköön riippuvuuksissaan. :DEt ainakaan minulle, aloittajalle! En ole "pessyt" aivojani - eikä ole kukaan muukaan.
Puheenvuoroissani tuon aina esille, että olen myös REALISTI: en ole mennyt sinne muuttumaan tässä iässä (49 vee) toiseksi ihmiseksi! Olen mennyt mukaan, jotta pääsisin irti tapajuomisestani - joka vaarantaa ainakin terveyteni takuulla! Sitäpaitsi: kyllä joidenkin raitistuneiden tarinat ovat aika uskomattomia - tulee vähän sellainen olo, että jos TUO, niin miksen MINÄKIN.
Toisaalta: taitaisi ollakin HIENO JUTTU - jos joku "pesisi aivoni" etteivät ne enää ajattelisi lainkaan alkoholia! Jess!;-)) - Nimetön
naamarit naamalle ja tukka ... kirjoitti:
Paskan marjat se mitään nimetöntä toimintaa ole. Soitellaan perään ja kysellään kummia asioita, jotka eivät kuulu soittajalle!
sitä suurempi anonyymiys = nimettömyys.
Pienillä paikkakunnilla juorut kulkee takuuvarmasti - mutta onko se paha asia? Onko parempi mennä sivuilleen vilkuillen Alkoon 3-4 kertaa viikossa? Eiköhän ne jutut kulje silloinkin - tosin tuskin kukaan soittaa, ja kysyy, miksi käyt niin usein Alkossa...Vaikka Alkon myyjätädit ja -sedäthän voisivat sanoa, että "sulla on jo neljäs kerta tällä viikolla..."
Raittiusoppaita ja alkoholin vaaroista kertovia esitteitä on hyllyt pullollaan...ja samassa kaupassa sitä myrkkyä myydään. No, eikös tupakka-askissakin lue: Tupakka tappaa! - sAAmari
minusta itsetutkiskelusta eli neljännestä askeleesta kannattaa "huolestua" heti AA:han päästyään. Ilman "siivousaskelia" ei voi ryhtyä elämään raitista elämää.
Oman ymmärrykseni mukaan askeleet 1-3 ovat portti AA:n tarjoamaan raittiuteen: myönnän, että minulla on alkoholiongelma jota en voi itse ratkaista ja siksi tarvitsen Korkeampaa Voimaa avukseni ja luovutan tahtoni ja elämäni sen/Hänen huomaan.
Se on yksi istunto kummin/tukihenkilön kanssa kun tuo on tehty. Siitä Iso Kirja kehottaa jatkamaan saman tien 4.-8. askeleeseen eli siivoamaan menneisyyden jäljet: teen listan ihmisistä ja instituutioista joita kohtaan tunnen kaunaa, listan asioista joilla olen itse vahingoittanut muita ja listan peloistani. Viidennen askeleen puitteissa käyn nämä läpi kummini kanssa (tai ulkopuolisen henkilön, esimerkiksi terapeutin, diakonin, papin tai todella hyvän ystävän kanssa). Kuudennessa ja seitsemännessä askeleessa pyydän Korkeampaa Voimaa poistamaan luonteenvirheeni (aika vaativa tehtävä lämpöpatterille!). Kahdeksannessa teen listan ihmisistä joita minun tulee hyvittää - itse asiassa tuo lista on yleensä muodostunut jo neljännen askeleen yhteydessä.
Alkuperäiset AA:laiset tekivät nämä askeleet yhdellä istumalla, ja sen jälkeen vasta tulokas lähti palavereihin ylipäänsä mukaan. Tuloksetkin olivat ihan toista kuin nykyisin.
Kun siivousaskeleet on tehty, ml. yhdeksäs askel jossa ne hyvitykset viedään käytäntöön, voi itsetutkiskelun jättää taakseen ja alkaa elää 10.-12. askeleen mukaista raitista elämää. Kymmenes askel kehottaa "elämään ihmisiksi" eli olemaan loukkaamatta enää muita. Yhdestoista kehottaa ylläpitämään löydettyä hengellistä elämää, jos uskoo pöydänjalkaan niin rukoilee sitten vaikka sitä. Ja 12. askel kehottaa saattamaan tätä sanomaa muille, mikä on juuri sitä mitä itse parhaillaan teen.
Vain noita kolmea askelta tarvitaan päivittäin. - sAAmari
Kyllä minäkin olen yhteystietoni antanut oman kotiryhmäni tietoon ja olivat ne Vastauspalvelunkin käytössä. Tietysti myös kummitettavillani on numeroni. Koskaan ei ole tullut mitään harmia eikä kukaan ole kysellyt asioita, jotka eivät hänelle kuulu. ENkä kertoisikaan. En myöskään puhu palavereissa henkilökohtaisista asioista, siis sellaisista jotka ovat luottamuksellisia (työhöni liittyvät asiat, muihin ihmisiin liittyvät asiat). Olen valinnut kummini huolella ja hän on ainoa joka tietää yksityiselämästäni.
- vapaus on ihanaa!
sAAmari kirjoitti:
minusta itsetutkiskelusta eli neljännestä askeleesta kannattaa "huolestua" heti AA:han päästyään. Ilman "siivousaskelia" ei voi ryhtyä elämään raitista elämää.
Oman ymmärrykseni mukaan askeleet 1-3 ovat portti AA:n tarjoamaan raittiuteen: myönnän, että minulla on alkoholiongelma jota en voi itse ratkaista ja siksi tarvitsen Korkeampaa Voimaa avukseni ja luovutan tahtoni ja elämäni sen/Hänen huomaan.
Se on yksi istunto kummin/tukihenkilön kanssa kun tuo on tehty. Siitä Iso Kirja kehottaa jatkamaan saman tien 4.-8. askeleeseen eli siivoamaan menneisyyden jäljet: teen listan ihmisistä ja instituutioista joita kohtaan tunnen kaunaa, listan asioista joilla olen itse vahingoittanut muita ja listan peloistani. Viidennen askeleen puitteissa käyn nämä läpi kummini kanssa (tai ulkopuolisen henkilön, esimerkiksi terapeutin, diakonin, papin tai todella hyvän ystävän kanssa). Kuudennessa ja seitsemännessä askeleessa pyydän Korkeampaa Voimaa poistamaan luonteenvirheeni (aika vaativa tehtävä lämpöpatterille!). Kahdeksannessa teen listan ihmisistä joita minun tulee hyvittää - itse asiassa tuo lista on yleensä muodostunut jo neljännen askeleen yhteydessä.
Alkuperäiset AA:laiset tekivät nämä askeleet yhdellä istumalla, ja sen jälkeen vasta tulokas lähti palavereihin ylipäänsä mukaan. Tuloksetkin olivat ihan toista kuin nykyisin.
Kun siivousaskeleet on tehty, ml. yhdeksäs askel jossa ne hyvitykset viedään käytäntöön, voi itsetutkiskelun jättää taakseen ja alkaa elää 10.-12. askeleen mukaista raitista elämää. Kymmenes askel kehottaa "elämään ihmisiksi" eli olemaan loukkaamatta enää muita. Yhdestoista kehottaa ylläpitämään löydettyä hengellistä elämää, jos uskoo pöydänjalkaan niin rukoilee sitten vaikka sitä. Ja 12. askel kehottaa saattamaan tätä sanomaa muille, mikä on juuri sitä mitä itse parhaillaan teen.
Vain noita kolmea askelta tarvitaan päivittäin.Se siitä.
- ihmettelen vain vähän
sAAmari kirjoitti:
Vain noita kolmea askelta tarvitaan päivittäin.Jos kaikki tämä aa-höpötysenergian ihmiset laittaisivat opiskeluun, liikuntaan, työn etsimiseen, sossussa olisi vähemmän väkeä.
Onkohan niin, että on turvallisempaa olla 'ohjelmassa' kuin ihan oikeasti ottaa vastuu oikeasta ja oikeasti elämästään? - Nimetön
ihmettelen vain vähän kirjoitti:
Jos kaikki tämä aa-höpötysenergian ihmiset laittaisivat opiskeluun, liikuntaan, työn etsimiseen, sossussa olisi vähemmän väkeä.
Onkohan niin, että on turvallisempaa olla 'ohjelmassa' kuin ihan oikeasti ottaa vastuu oikeasta ja oikeasti elämästään?kirjoituksen kolme viimeistä riviä.
Pysytään aiheessa. Vai mitä?
Yhtä hyvin voisit kehoittaa kaikkia alkoholiongelmansa kanssa kamppailevia marjaan! - sAAmari
Jos kaikki tämä aa-höpötysenergian ihmiset laittaisivat opiskeluun, liikuntaan, työn etsimiseen, sossussa olisi vähemmän väkeä.
Onkohan niin, että on turvallisempaa olla 'ohjelmassa' kuin ihan oikeasti ottaa vastuu oikeasta ja oikeasti elämästään?laitoit kommenttisi minulle, niin kerrotaan nyt varmuuden vuoksi, että olen enemmän kuin kokopäivätöissä, opiskelen toista akateemista tutkintoa, olen mukana useammankin yhdistyksen hallituksessa sekä kunnallisvaalityössä, eikä kukaan ulkopuolinen tiedä AA:laisuudestani yhtään mitään. Se, että höpötän täällä lauantai-iltapäivänä ei kerro mitään siitä, mitä teen arkisin ja keskellä viikkoa.
- voipytty
Onkohan niin, että on turvallisempaa olla 'ohjelmassa' kuin ihan oikeasti ottaa vastuu oikeasta ja oikeasti elämästään?olen tavannut palavereissa suuren joukon alkoholisteja, joille raittius on suonut mahdollisuuden yhteiskuntakelpoiseen elämään. Nimenomaan opiskelun ja työn avulla. Isoin osa tuntemistani aa-laisista alkoholisteista ei muuten ole koskaan ollutkaan sossun asiakkaina. Kuten en minäkään, vaan olen menestynyt työelämässä kohtuullisesti ja muissa riennoissani aktiivisuuteni mukaan. Raittiinakaan ei opi uutta vierasta kieltä itsekseen.
Alkuperäinen kysymys kuului: Mistä johtuu AA-vastaisuus?
Yksi yleinen syy on, että ei oteta asioista selvää vaan puhutaan luulotellun tiedon antamalla syvän vakaumuksen rintaäänellä. - tänäänraittiina
Äläkä anna pankkikortti tuntemattomille ihmisille.Älä myöskään kerro missä asut tai mitä teet työksesi. Perus sääntöjä mitkä pitäisi jokaisen tajuta.Niin aa:ssa kuin muutenkin .AA:ssa käyvät ovat kaikki vähän nyrjätäneitä niin ainakin kaikki sanovat ja osa palaa takaisin juomaan .AA ei ole mikään keskustelu kerho tai jotain muuta.Se toimii sitä paremmin mitä varauksettomasti heittäidyt mukaan.
Omien henkilötietojen ja oman puhelinnumeron antaminen ei kuulu millään tavalla AA-toimintaa.
Käyt kokousissa kerrot anonyyminä asiasi.Silloin ei tarvitse katua myöhemmin avoimuuttaan.Tätä se anonymiteetti tarkoittaa.Ja jos alkaa kaduttaa tai muuten AA:ohjelma ei sovi ei kukaan voi perään huudella. ja asia päättyy siihen.AA:ssa käy paljon mielenterveys potilaita ,huumeiden käyttäjiä alkoholisteja sekakäyttäjiä.Jotka ovat tilapäisesti kuivilla. Vuoden aikana tastä porukasta 100 tulokkaasta 5 jää AA:n oma ilmoitus.Itse käyn aa:ssa, Minä tunnen monet myös sukunimeltä ja monet minut .Mulle ei kyllä häiriöpuheluita ole tullut eikä muutakaan harmia.
Kyllä sellä pitää puolensa pitää varsinkin kun mitään sääntöjä ei ole. - Enzian
voipytty kirjoitti:
olen tavannut palavereissa suuren joukon alkoholisteja, joille raittius on suonut mahdollisuuden yhteiskuntakelpoiseen elämään. Nimenomaan opiskelun ja työn avulla. Isoin osa tuntemistani aa-laisista alkoholisteista ei muuten ole koskaan ollutkaan sossun asiakkaina. Kuten en minäkään, vaan olen menestynyt työelämässä kohtuullisesti ja muissa riennoissani aktiivisuuteni mukaan. Raittiinakaan ei opi uutta vierasta kieltä itsekseen.
Yksi yleinen syy on, että ei oteta asioista selvää vaan puhutaan luulotellun tiedon antamalla syvän vakaumuksen rintaäänellä.nyt tähänkin keskusteluun.
Uskon, että epäluulo AA:ta kohtaan johtuu nimenomaan siitä "hengellisyydestä", askeleista ja periaatteista, jotka moni kokee vieraiksi jo ensikättelyssä. Niin minäkin, vaikka en kertaakaan siellä ryhmässä ole käynyt. Joku ehkä karsastaa tiettyä "ryhmäriippuvuutta" myös tai sellaista kontrollia, joka AA-tovereiden puolelta voi tulla. Tämä on nyt ihan hommaan tutustumattoman mielipide eikä tosiaankaan tarkoitettu AA:ta vastaan. Omasta puolestani jokainen raitistuminen on riemuvoitto, millä tahansa keinolla se sitten tapahtuukaan.
Jossakin periaatteessa tai askeleessa kuulemma puhutaan siitä, että pitää hyvittää kännipäissään tehdyt tekonsa läheisille. No joo, en minä juovuksissa ole kyllä ketään ihmistä satuttanut - olen kapakassa omat juomani ja usein muidenkin juomat maksanut tai hissukseen kotona ryypännyt. En ole soitellut perheelle Suomessa kännissä enkä mitenkään häirinnyt ketään. Tuota syntisen olon tekemistä en kyllä tajua oikein. Minä en ainakaan hyvitä kenellekään yhtään mitään - ennemmin saisi se hyvitysliikenne tulla minulle päin.
Ei jokainen juoppo vahingoita läheisiään, usein vain itseään. Siis ainakin me perheettömät. Minä oainakin olen vahingoittanut vain itseäni. - Nimetön
Enzian kirjoitti:
nyt tähänkin keskusteluun.
Uskon, että epäluulo AA:ta kohtaan johtuu nimenomaan siitä "hengellisyydestä", askeleista ja periaatteista, jotka moni kokee vieraiksi jo ensikättelyssä. Niin minäkin, vaikka en kertaakaan siellä ryhmässä ole käynyt. Joku ehkä karsastaa tiettyä "ryhmäriippuvuutta" myös tai sellaista kontrollia, joka AA-tovereiden puolelta voi tulla. Tämä on nyt ihan hommaan tutustumattoman mielipide eikä tosiaankaan tarkoitettu AA:ta vastaan. Omasta puolestani jokainen raitistuminen on riemuvoitto, millä tahansa keinolla se sitten tapahtuukaan.
Jossakin periaatteessa tai askeleessa kuulemma puhutaan siitä, että pitää hyvittää kännipäissään tehdyt tekonsa läheisille. No joo, en minä juovuksissa ole kyllä ketään ihmistä satuttanut - olen kapakassa omat juomani ja usein muidenkin juomat maksanut tai hissukseen kotona ryypännyt. En ole soitellut perheelle Suomessa kännissä enkä mitenkään häirinnyt ketään. Tuota syntisen olon tekemistä en kyllä tajua oikein. Minä en ainakaan hyvitä kenellekään yhtään mitään - ennemmin saisi se hyvitysliikenne tulla minulle päin.
Ei jokainen juoppo vahingoita läheisiään, usein vain itseään. Siis ainakin me perheettömät. Minä oainakin olen vahingoittanut vain itseäni.nokkasi tännekin! Aloitin keskustelun - ja muutuin sitten "nimettömäksi". Keskusteltiin tuolla toisessa ketjussa äsken.
Minä(kään) en ymmärrä noita "hyvityksiä".
Siinähän LUODAAN syyllisyyden taakkaa; ihminen oikein pannaan rypemään menneisyydessään ja pinnistelemään, ketä kenties on tullut loukanneeksi! Se saattaa aiheuttaa suurta ahdistusta herkimmissä...
Minun lähiomaiseni raitistui yli 10 vee sitten. Oli kännipäissään ISO PASKA. Saattoi loukata ja solvata aika pahastikin jotakuta. Myös minua. Eikä ole ikinä "hyvittänyt" - mitä se sitten käytännössä lieneekään? Tullaan kuitenkin nykyisin erinomaisesti juttuun ja olen vilpittömän iloinen hänen raitistumisestaan.
Juuri tuollaiset "kummallisuudet" ja hirmu vaativat "askeleet" minuakin tökkivät. On joukossa sellaisia, jotka TEESKENTELEVÄT olevansa niin jalostuneita, niin jalostuneita...se näkyy läpi!
Käyn yhä Jaakobinpainia - ollako - vai eikö olla...
Tämä ketju antoi paljon vastauksia - erilaisia, kuten odotin saavanikin. Toiset puolesta, toiset jyrkästi vastaan - ja osa sitten neutraaleja.
Itse POINTTIHAN on nimenomaan raitistuminen - se pitäisi kuitenkin muistaa. Keinolla millä hyvänsä... - voipytty
Enzian kirjoitti:
nyt tähänkin keskusteluun.
Ei jokainen juoppo vahingoita läheisiään, usein vain itseään. Siis ainakin me perheettömät. Minä oainakin olen vahingoittanut vain itseäni.mainitaan väärien tekojen todellisesta luonteesta ja vahingoittamiemme henkilöiden hyvittämisestä.
Eivät vahingoittaminen ja väärät teot rajoitu vain juoppotöppäilyihin. On ihan normaalia, että pyydetään anteeksi ja hyvitetään toisille aiheutetut vahingot. Ei se ole ainoastaan raitistuneiden alkoholistien etuoikeus eikä velvollisuus.
Nämäkin askelet ovat ehdotuksia, joita halutessaan voi vapaaehtoisesti soveltaa elämäänsä.
Isossa Kirjassa mainitaan kokemuksena, että kukaan meistä ei ole pystynyt läheskään täydellisesti noudattamaan näitä periaatteita.
Askelet ja perinteet on kirjoitettu myös nettiin.
Huomaanpa, että tänään onkin mulla nettipalaveri-ilta. Voi hyvin siellä kaukana! - tietojen perän ja aa-histor...
voipytty kirjoitti:
olen tavannut palavereissa suuren joukon alkoholisteja, joille raittius on suonut mahdollisuuden yhteiskuntakelpoiseen elämään. Nimenomaan opiskelun ja työn avulla. Isoin osa tuntemistani aa-laisista alkoholisteista ei muuten ole koskaan ollutkaan sossun asiakkaina. Kuten en minäkään, vaan olen menestynyt työelämässä kohtuullisesti ja muissa riennoissani aktiivisuuteni mukaan. Raittiinakaan ei opi uutta vierasta kieltä itsekseen.
Yksi yleinen syy on, että ei oteta asioista selvää vaan puhutaan luulotellun tiedon antamalla syvän vakaumuksen rintaäänellä.Hurahtaminen jää joillekin päälle ja todellinen elämä katoaa.
Uskovaiset ovat kaikki vähän ja paljon samanlaisia, oli hihhuliryhmä mikä tahansa. Jotkuthan suutelee sileäksi mustaa kiveä...
Pelastus toisen kautta = uskonto = korkeampi voima kuten sinä itse sen ymmärrät, jumala siellä jumala täällä... hip hei! - löytää?
voipytty kirjoitti:
mainitaan väärien tekojen todellisesta luonteesta ja vahingoittamiemme henkilöiden hyvittämisestä.
Eivät vahingoittaminen ja väärät teot rajoitu vain juoppotöppäilyihin. On ihan normaalia, että pyydetään anteeksi ja hyvitetään toisille aiheutetut vahingot. Ei se ole ainoastaan raitistuneiden alkoholistien etuoikeus eikä velvollisuus.
Nämäkin askelet ovat ehdotuksia, joita halutessaan voi vapaaehtoisesti soveltaa elämäänsä.
Isossa Kirjassa mainitaan kokemuksena, että kukaan meistä ei ole pystynyt läheskään täydellisesti noudattamaan näitä periaatteita.
Askelet ja perinteet on kirjoitettu myös nettiin.
Huomaanpa, että tänään onkin mulla nettipalaveri-ilta. Voi hyvin siellä kaukana!Kiinnostaisi lukea...
- ex-aa:lainen
Vähensin tietoisesti ryhmäkäyntejä, koska en jaksanut kuunnella sekavien ihmisten sekavia tarinoita. Eräs ryhmätoverini ihmetteli, missä olin ollut, kun palaverit ei enää "maistu". Ilmoitin, että haluan tietoisesti vähentää palaverikäyntejä, jolloin kaveri tokaisi "tuolla menolla JOUDUT juomaan". Ihmettelin, kuinka hän sen tietää?
"Olen ollut 22 vuotta mukana ja AINA palaverit jättänyt on joutunut? juomaan."
Palavereissa en ole käynyt enää kolmeen vuoteen. Enkä ole JOUTUNUT sen paremmin halunnutkaan mennä juomaan.
Enkä enää ahdistu niistä palaverien "hyvääpäivääkirvesvartta-jutuista".
Terv. 9 vuotta raittiina vaan ei suotta.- AA-epäilijää...
Mutta valitettavasti kuulut hyvin harvojen "onnellisten" joukkoon, jotka ovat pystyneet raitistumaan pelkästään yksin, ilman vertaistukea.
TOSIN, en minäkään pidä vertaistukena omien juomahistorioitten jatkuvaa toistoa. Ja omilla "menneisyyteen kuuluvilla" töppäyksillä mässäilyä.
Minulla on takana alkoholinkäyttöä muodossa tai toisessa - kuitenkin melko kohtuullisesti - vuodesta 1969, jolloin muistaakseni olut tuli maitokauppaan.
Ekana 2-3 pulloa muutama kerta viikossa...sitten tuli Omenaviinikausi-Carillokausi jne.
Kaksi täysin raitista vuottakin mahtuu joukkoon - joten kyllä MINÄKIN siis olen pystynyt yksin, tosin motivaatio katosi sitten pikku-hiljaa.
Kurjinta on SE, ettei oikein haluakaan haluta...Siitä(kin) tuntee syyllisyyttä. Kun olisi oikein into ja vimma, kun kuuluttaisi joka puolella, miten SUURENMOISTA olla raittiina tämäkin päivä! Täällä netisssä on helppo valehdella ja kirjoittaa vaikka "pienessä sievässä".
Kun sais edes porttikiellon kaikkiin Suomen Alkoihin...:-))Ja otsaan polttomerkin: MINULLE EI SAA ANTAA ALKOHOLIA! - ex-aa.lainen
AA-epäilijää... kirjoitti:
Mutta valitettavasti kuulut hyvin harvojen "onnellisten" joukkoon, jotka ovat pystyneet raitistumaan pelkästään yksin, ilman vertaistukea.
TOSIN, en minäkään pidä vertaistukena omien juomahistorioitten jatkuvaa toistoa. Ja omilla "menneisyyteen kuuluvilla" töppäyksillä mässäilyä.
Minulla on takana alkoholinkäyttöä muodossa tai toisessa - kuitenkin melko kohtuullisesti - vuodesta 1969, jolloin muistaakseni olut tuli maitokauppaan.
Ekana 2-3 pulloa muutama kerta viikossa...sitten tuli Omenaviinikausi-Carillokausi jne.
Kaksi täysin raitista vuottakin mahtuu joukkoon - joten kyllä MINÄKIN siis olen pystynyt yksin, tosin motivaatio katosi sitten pikku-hiljaa.
Kurjinta on SE, ettei oikein haluakaan haluta...Siitä(kin) tuntee syyllisyyttä. Kun olisi oikein into ja vimma, kun kuuluttaisi joka puolella, miten SUURENMOISTA olla raittiina tämäkin päivä! Täällä netisssä on helppo valehdella ja kirjoittaa vaikka "pienessä sievässä".
Kun sais edes porttikiellon kaikkiin Suomen Alkoihin...:-))Ja otsaan polttomerkin: MINULLE EI SAA ANTAA ALKOHOLIA!Käydessäni aa-jutuissa mukana korostettiin ETTEI SE OLE VERTAISTUKEA, VAAN HENGELLINEN OHJELMA. Korkeaa voimaa ja pelastusta sieltä. Katolilaiseta ja lestaadiolaisuutta muistuttavaa toimintaa sanon minä.
Aikuisten hiekkalaatikkoleikkejä (tule hyvä kakku) ja joku kirjoitti aikaisemmin, että kun sangtioita typerille käyttäytymisille ei ole ---> älyttömyyksien leikkikenttä.
Toisin sanoen kaikkia mielenterveydellisiä 'epäkohtia' ja rasvaisia viestejä kohtaan voi vain kohauttaa olkiaan: se on siinä vaiheessa.
Hevoskuuri masennuslääkkeitä ja toimintaterapiaa kokouksien sijaan voisi tuottaa parempia 'tuloksia'?
Miten aa voi mitään tuloksia esittää, kun ei ole tutkimusta, ei reksiteriä, vain nimettömyys ja raittus?
Kiitos ja hyvästi. - myös ex aa.lainen
ex-aa.lainen kirjoitti:
Käydessäni aa-jutuissa mukana korostettiin ETTEI SE OLE VERTAISTUKEA, VAAN HENGELLINEN OHJELMA. Korkeaa voimaa ja pelastusta sieltä. Katolilaiseta ja lestaadiolaisuutta muistuttavaa toimintaa sanon minä.
Aikuisten hiekkalaatikkoleikkejä (tule hyvä kakku) ja joku kirjoitti aikaisemmin, että kun sangtioita typerille käyttäytymisille ei ole ---> älyttömyyksien leikkikenttä.
Toisin sanoen kaikkia mielenterveydellisiä 'epäkohtia' ja rasvaisia viestejä kohtaan voi vain kohauttaa olkiaan: se on siinä vaiheessa.
Hevoskuuri masennuslääkkeitä ja toimintaterapiaa kokouksien sijaan voisi tuottaa parempia 'tuloksia'?
Miten aa voi mitään tuloksia esittää, kun ei ole tutkimusta, ei reksiteriä, vain nimettömyys ja raittus?
Kiitos ja hyvästi.Muutos aiheuttaa yleensä myllerrystä. Eniten minua pelottaa sellaiset hemmot ja lyylit, jotka eivät uskalla tuulettaa tunteitaan (ilman väklivaltaa), vaan pitävät mörinät sisuksissaan. Sittenpä jossakin vaiheessa voi tulla ruumiita, kun tunnepurkausta alkaa tulla päälle. Kysymyshän lienee siitä, ettei tunnista tunteita, ei osaa käsitellä asioita.
Täälläkin mielestäni hyssytellään tosiasioista. Monikin tarvitsisi kunnollista 'päästöä', ettei tarttis juoda taas jälleen, räpisteltyään vaan kuivilla.
Tunneryöpytyksen jälkeen voisi aloittaa itsetutkiskelun ja hoksaa nauravansa omille hoopoille aikasemmille ajatuksilleen. Muuttaa ei voi kuin itseään. Todellisuudessa, arjessa, hyväksyä itsensä ja muut. Muutos ei tapahdu korkeammassa voimassa tai sen kautta, vaan tässä realistisessa maailmassa, jos arjessa kykenee elämään.
Kiitos ja hyvästi.
ps. joulupukkiinkaan en enää usko ;) - Raitistelija
AA-epäilijää... kirjoitti:
Kun sais edes porttikiellon kaikkiin Suomen Alkoihin...:-))Ja otsaan polttomerkin: MINULLE EI SAA ANTAA ALKOHOLIA!"TOSIN, en minäkään pidä vertaistukena omien juomahistorioitten jatkuvaa toistoa. Ja omilla "menneisyyteen kuuluvilla" töppäyksillä mässäilyä."
Ylläolevasta kommentista täytynee päätellä, että jotkut ovat käyneet VAIN ekan askeleen palavereissa. Niissä korostuu enempi toi juomahistoria. Töppäyksillä mässäilyksi voi tietysti vääntää ja käsittää ihan minkä vaan mitä toinen elämästään kertoo. Jokainen kokee jutut omalla tavallaan. Ei ole yhtä ainoata oikeata tapaa.
Hienoa, jos joku onnistuu pysymään ilman viinaa ilman vertaistukeakin, ja elämä kohenee. Mutta eihän se (kai) olekkaan pääpointti. Ei ole huonompia tai parempia tapoja. AA-vastaisuuden yksi pääargumentti tuntuu olevan, että AA-liike tyrkyttäisi ohjelmaansa puolihaluttomille, ja väittäisi olevansa kaikille ainoaa oikeaa hoitoa. Noinhan ei suinkaan ole. Eikä kyse ole mistään "kirjaviisauden" paasaamisesta. AA-ryhmiä ei tarvittaisi, jos kirjoja lukemalla voisi pysyä raittiina.
Ketjuissa väännetään otsat hiessä juttua toisarvoisista seikoista ja kerrottaan 'totuuksina' oletuksia, kuulopuheita tai pariin käyntikertaan perustuvia käsityksiä AA-touhusta. Netissä kaikki on mahdollista ja sallittua. Elävässä elämässä ei voi jauhaa paskaa ihan yhtä huolettomasti, jos on käynyt palavereissa. Silloin on jo nähnyt lämiskän, jossa sanotaan "mitä näet ja kuulet täällä, anna sen jäädä tänne". Ei voi rääpiä kovaan ääneen jossain yleisellä paikalla ryhmätilanteessa kuultuja puheita. Silloin ei ole käsittänyt NIMETTÖMYYDEN periaatteista hevonpeetä.
Ihmisen suurin epäilys ja vastustus on yleensä hänen oman päänsä sisällä, ja kohdistuu oman elämän muuttamiseen. Oma ajatusmallini ainakin oli tämä : "Koska mulla on helvetillisiä vaikeuksia juomiseni takia, niin kaikki raitistuneet ovat fanaattisia paskiaisia ja AA-touhu on persiistä." Tuollainen uhma ei tosiaankaan horjuta tai hetkauta mitenkään AA:ta, joka ei kiellä epäilijöiltä tai kritisoijilta sisäänpääsyä. Kaikki ovat tervetulleita, mutta osa lähtee äkkiä pihalle tai palaa pikapikaa putelien pariin. Joku tulee vaikka satakin kertaa takaisin. Ehkä lopulta pysyvästi. Ei sitä voi koskaan ennalta tietää.
Jos ei ole halua olla juomatta, ei sitä kukaan varmaan väkisin pysty toisen päähän takomaan.Alkoista saa tosiaan aivan vapaasti ostella sitä viinaa ja kaataa kitusiin. Eihän juominen ole sinänsä huonompi vaihtoehto, jos ihminen sitä juomistaan johonkin tarkoitukseen tarvitsee. AA-ryhmässäkin jokainen käy ensisijaisesti itsensä takia, ei miettimässä muiden mielipiteitä tai korjaamassa muiden päitä.
AA on toiminut Suomessa vasta 60 vuotta. Kohtalaisen lyhyt aika. On siihenkin jo varmaan monenlaista epäilijää mahtunut, ja mahtuu jatkossakin. On niistä epäilijöistäkin osasta tullut jopa ovien aukojia ja kahvinkeittäjiä :)
elämänvoimaa kaikille, viinalla tai ilman! - kohdalleen
Raitistelija kirjoitti:
"TOSIN, en minäkään pidä vertaistukena omien juomahistorioitten jatkuvaa toistoa. Ja omilla "menneisyyteen kuuluvilla" töppäyksillä mässäilyä."
Ylläolevasta kommentista täytynee päätellä, että jotkut ovat käyneet VAIN ekan askeleen palavereissa. Niissä korostuu enempi toi juomahistoria. Töppäyksillä mässäilyksi voi tietysti vääntää ja käsittää ihan minkä vaan mitä toinen elämästään kertoo. Jokainen kokee jutut omalla tavallaan. Ei ole yhtä ainoata oikeata tapaa.
Hienoa, jos joku onnistuu pysymään ilman viinaa ilman vertaistukeakin, ja elämä kohenee. Mutta eihän se (kai) olekkaan pääpointti. Ei ole huonompia tai parempia tapoja. AA-vastaisuuden yksi pääargumentti tuntuu olevan, että AA-liike tyrkyttäisi ohjelmaansa puolihaluttomille, ja väittäisi olevansa kaikille ainoaa oikeaa hoitoa. Noinhan ei suinkaan ole. Eikä kyse ole mistään "kirjaviisauden" paasaamisesta. AA-ryhmiä ei tarvittaisi, jos kirjoja lukemalla voisi pysyä raittiina.
Ketjuissa väännetään otsat hiessä juttua toisarvoisista seikoista ja kerrottaan 'totuuksina' oletuksia, kuulopuheita tai pariin käyntikertaan perustuvia käsityksiä AA-touhusta. Netissä kaikki on mahdollista ja sallittua. Elävässä elämässä ei voi jauhaa paskaa ihan yhtä huolettomasti, jos on käynyt palavereissa. Silloin on jo nähnyt lämiskän, jossa sanotaan "mitä näet ja kuulet täällä, anna sen jäädä tänne". Ei voi rääpiä kovaan ääneen jossain yleisellä paikalla ryhmätilanteessa kuultuja puheita. Silloin ei ole käsittänyt NIMETTÖMYYDEN periaatteista hevonpeetä.
Ihmisen suurin epäilys ja vastustus on yleensä hänen oman päänsä sisällä, ja kohdistuu oman elämän muuttamiseen. Oma ajatusmallini ainakin oli tämä : "Koska mulla on helvetillisiä vaikeuksia juomiseni takia, niin kaikki raitistuneet ovat fanaattisia paskiaisia ja AA-touhu on persiistä." Tuollainen uhma ei tosiaankaan horjuta tai hetkauta mitenkään AA:ta, joka ei kiellä epäilijöiltä tai kritisoijilta sisäänpääsyä. Kaikki ovat tervetulleita, mutta osa lähtee äkkiä pihalle tai palaa pikapikaa putelien pariin. Joku tulee vaikka satakin kertaa takaisin. Ehkä lopulta pysyvästi. Ei sitä voi koskaan ennalta tietää.
Jos ei ole halua olla juomatta, ei sitä kukaan varmaan väkisin pysty toisen päähän takomaan.Alkoista saa tosiaan aivan vapaasti ostella sitä viinaa ja kaataa kitusiin. Eihän juominen ole sinänsä huonompi vaihtoehto, jos ihminen sitä juomistaan johonkin tarkoitukseen tarvitsee. AA-ryhmässäkin jokainen käy ensisijaisesti itsensä takia, ei miettimässä muiden mielipiteitä tai korjaamassa muiden päitä.
AA on toiminut Suomessa vasta 60 vuotta. Kohtalaisen lyhyt aika. On siihenkin jo varmaan monenlaista epäilijää mahtunut, ja mahtuu jatkossakin. On niistä epäilijöistäkin osasta tullut jopa ovien aukojia ja kahvinkeittäjiä :)
elämänvoimaa kaikille, viinalla tai ilman!ihan silkkaa asiaa.
tuollaista se on ja ei siitä kirjoittajalistasta muuta jäänyt puuttumaan kuin hullut, vartti-, puoli ja kokosellaiset. joilla ei ole muuta päässä kuin paha olo ja sitä yritetään pukea milloin mihinkin muotoon, tälläkin palstalla.
eläköön evoluutio.
sairaanhoito vaan sotkee sen nykyaikana kokonaan. ennen kuolivat ne, joilla ei ollut jostain syystä eväitä elää eivätkä ehtineet jatkaa sukuaan/ geenejään.
nykyään avitetaan ja lääkitään, siten mutantit, virheelliset geenit ehtii periytymään seuraaville.
hulluus ei vähene vaan pahenee, ihmisen itse sorkkiessa evoluutiota.
itse juomalla hankittu hulluus ei onneksi periydy, joten juokaa mahdollisimman paljon ja äkkiä, hengiltä.
näin pääsemme toisistamme eroon ja minä kiitän.
ihan sama mitä, kirkkoa, aa:ta tai seitaa. luultavasti eniten itseäni.
kaunista päivänjatkoa. - Krisse...
ex-aa.lainen kirjoitti:
Käydessäni aa-jutuissa mukana korostettiin ETTEI SE OLE VERTAISTUKEA, VAAN HENGELLINEN OHJELMA. Korkeaa voimaa ja pelastusta sieltä. Katolilaiseta ja lestaadiolaisuutta muistuttavaa toimintaa sanon minä.
Kiitos ja hyvästi.vastaan, kun vihdoinkin saan olla muuta, kuin "nimetön"!
Minä(kään) en ole kokenut AA:ta omaksi jutukseni. Olen käynyt n. 10:ssä palaverissa, myös kolmella muulla lähipaikkakunnalla. Samanlaista "AA-hartautta" joka paikassa. Minä en vasta-alkajana saa sieltä mitään. Kaikki toistavat (ryhmissä aina samat 6-8 naamaa) omia "karmeita kännijuttujaan" ja ovat nyt auvoisia.
Uudelle tulokkaalle ei ole mitään annettavaa, kuin käsky tutkia "askeleita".
Nooo, tietysti sen illan on ottamatta mitään, kun on siellä...Eli jos haluaa siitä "vankilan" itselleen, niin sitten kyllä!
Enemmän uskon tukihenkilöön, joka on itse selvittänyt tiensä kuiville ja joka ilman turhia lurinoita puhuu asiaa ja jolta voi KYSYÄ jotain, jos mieli tekee. AA:n ryhmissähän suu pitää olla rullalla kun joku saarnaa!
Menin toivorikkaana - taidan jättää pettyneenä. En raittiutta, mutta AA:n. Kokeiltu on - mutta ei ole minulle. Jos joillekin sopii - siitä vaan!
Pääasiahan kuitenkin on meidän kaikkien tiedossa...Raittius. - Krisse...
myös ex aa.lainen kirjoitti:
Muutos aiheuttaa yleensä myllerrystä. Eniten minua pelottaa sellaiset hemmot ja lyylit, jotka eivät uskalla tuulettaa tunteitaan (ilman väklivaltaa), vaan pitävät mörinät sisuksissaan. Sittenpä jossakin vaiheessa voi tulla ruumiita, kun tunnepurkausta alkaa tulla päälle. Kysymyshän lienee siitä, ettei tunnista tunteita, ei osaa käsitellä asioita.
Täälläkin mielestäni hyssytellään tosiasioista. Monikin tarvitsisi kunnollista 'päästöä', ettei tarttis juoda taas jälleen, räpisteltyään vaan kuivilla.
Tunneryöpytyksen jälkeen voisi aloittaa itsetutkiskelun ja hoksaa nauravansa omille hoopoille aikasemmille ajatuksilleen. Muuttaa ei voi kuin itseään. Todellisuudessa, arjessa, hyväksyä itsensä ja muut. Muutos ei tapahdu korkeammassa voimassa tai sen kautta, vaan tässä realistisessa maailmassa, jos arjessa kykenee elämään.
Kiitos ja hyvästi.
ps. joulupukkiinkaan en enää usko ;)Juuri näin: ei tunnisteta tunteita ja teeskennellään niin "hengellisesti kasvanutta". Ja sitten saattaa tulla ryöppy jonkun niskaan - ilman oikeastaan mitään syytä.
Itse sain sen kokea...eräs "lyyli" sanoi ulkopuolella ryhmän tosipahasti, oikein näin, miten se sihisi "jotain" minua kohtaan! Mutta ryhmässä on kuin patsas ja hokee samoja mantroja.
Tuollainen oksettaa minua - rehellisyys on myös aitoutta, eikä teeskentelyä!
En ole kovin herkkähipiäinen - mutta en myöskään "esitä" mitään. Sitten voisi käydä niin, että tulee mokattua ryhmän ulkopuolellaan "kieltä ei osaakaan pitää kurissa" kuten askelissa käsketään (kehoitetaan, jos niin on parempi).
Se ei johda kuin mielipahaan - olletikin myös ja nimenomaan tälle sanojalle... - Krisse...
Raitistelija kirjoitti:
"TOSIN, en minäkään pidä vertaistukena omien juomahistorioitten jatkuvaa toistoa. Ja omilla "menneisyyteen kuuluvilla" töppäyksillä mässäilyä."
elämänvoimaa kaikille, viinalla tai ilman!Sinänsä ihan asiallinen kirjoitus - ei siinä mitään. Mutta eräs merkittävä asia jäi huomiotta: jos joukossa on vasta raittiutta hapuileva ("muutaman kerran kävijä") ja muut olleet vuosikausia, jopa vuosikymmeniä, raittiina - ei paljon tämä noviisi koe omiensa joukossa olevan...
Jos mennään jossain 10 - 12. askelissa ja joku on ekaa, tokaa kertaa - kyllä hämmentyy, ja parhaassa (tai pahimmassa?) tapauksessa jättää koko homman sikseen, koska kokee itsensä ulkopuoliseksi.
Minusta hyvin merkittävä ja keskeinen asia; pitäisi osata "ottaa" uusi jäsen heti siten vastaan, että tämä kokee kuuluvansa joukkoon.
Jos on vain pari-kolme ryhmää, joista valita, ja niissäkin ne samat hemmot ja lyylit, ei hyvältä tunnu. Siis jatko AA.ssa.
Sorryllista. - hyvä tekosyy
Krisse... kirjoitti:
Sinänsä ihan asiallinen kirjoitus - ei siinä mitään. Mutta eräs merkittävä asia jäi huomiotta: jos joukossa on vasta raittiutta hapuileva ("muutaman kerran kävijä") ja muut olleet vuosikausia, jopa vuosikymmeniä, raittiina - ei paljon tämä noviisi koe omiensa joukossa olevan...
Jos mennään jossain 10 - 12. askelissa ja joku on ekaa, tokaa kertaa - kyllä hämmentyy, ja parhaassa (tai pahimmassa?) tapauksessa jättää koko homman sikseen, koska kokee itsensä ulkopuoliseksi.
Minusta hyvin merkittävä ja keskeinen asia; pitäisi osata "ottaa" uusi jäsen heti siten vastaan, että tämä kokee kuuluvansa joukkoon.
Jos on vain pari-kolme ryhmää, joista valita, ja niissäkin ne samat hemmot ja lyylit, ei hyvältä tunnu. Siis jatko AA.ssa.
Sorryllista.jatkaa juomista. juopolta kun ei syyt kesken lopu.
- Krisse...
hyvä tekosyy kirjoitti:
jatkaa juomista. juopolta kun ei syyt kesken lopu.
Olet surkea ARVAAJA!
- Meriavaruuskaikuluotain
Uskontohan se on. Epäselväksi jäänyt mitä se koittaa myydä. Siis tuonpuoleisessa. Täyttä tuubaa koko homma.
- Ei uskonto
Mistä nämä "uskonnon" jankuttajat oikein ammentavat tulenpalavan intonsa? Jos AA olisi jokin uskonto tai uskonnollinen liike, se ei voisi soveltua ateisteille ja uskonnottomille. Kumma miten sitkeästi levitetään täysin väärää ja virheellistä käsitystä.
Jos jollekin on AA-ryhmässä korostettu sen olevan enemmän jotain muuta kuin vertaistukea, niin se on SEN ryhmän ja niiden henkilöiden mielipide. Ryhmiä on Suomessa seitsemisensataa, joten ehkä ei kannata tutustua vain yhden ryhmän toimintaan ja juuttua kuuntelemaan ainaisia 'samoja jorinoita'. Ohjelmaan sisältyvä hengellisyys on erittäin harvoin se isoin kynnyskysymys uusille tulokkaille. Tietysti sen voi jo valmiiksi etukäteen päättää nousevan esteeksi. Kyllä isoin ja kuumin kysymys on oman pään sisäinen taisto janotuksen houkutuksen ja juomattomuuden houkutuksen välillä.
Suomesta löytyy näiden satojen AA-ryhmien ohella monnenlaista harmitottamampaa ja mukavampaa päihderyhmää, klinikkaa, paukunvartijaporukkaa, kohtuukäyttöön perehdytystä jne. jne. MIKSI ihmeessä siis kitistä jossain netissä miten se AA on outoa ja omituista ja toimimatonta?? Jokainenhan voi vapaasti hakeutua niihin paikkoihin, joiden toiminta viehättää enemmän ja tuntuu kivalta. Kuitenkaan ei tarvitse olla edes A-klinikkavastainen tietääkseen, että katkaisuhoitopaikat ja monet ns. päihdekuntoutusta antavat hoitolat kuntouttavat ihmisiä nimenomaan JUOMAkuntoon. Uudelleen ja uudelleen. Sekin on ihan ok, koska se on tämän yhteiskunnan tukemaa ja rahoittamaa toimintaa, jota pitää olla saatavilla. Näistä systeemeistä AA eroa siten, että se on täysin omarahoitteinen, eikä ota vastaan taloudellista tukea miltään suunnalta. Kukaan ei siis myöskään voi käyttää yhteisössä ulkopuolista määräysvaltaa rahoitusosuuksiin tai taustapolitikointiin perustuen. "Tulosta" on vaikea esitellä tilastoin, koska sitä mitataan aina yhdellä tavalla = raittiilla päivällä. Ryhmien määrä Suomessa ja koko maailmassa kertoo tietysti jotakin, mutta AA ei esittele julkisesti onnistumisprosentteja. Silloinhan pitäisi määritellä sekin MIKÄ on toipumista. Sen saa jokainen omalla kohdallaan määritellä itse. Kaikkihan AA:ssa perustuu vapaaehtoisuuteen. Uskot tai olet uskomatta. Käyt tai olet käymättä. Juot tai olet juomatta. Kun juot,et voi käydä ryhmissä päissäsi. Muuten kyllä.
"Tutki tässä nyt sitten alvariinsa itseäsi ja mieti syntyjä syviä! Voi herttileijaa." Siis jos ET halua tutkia ja miettiä, niin älä ihmeessä mene AA:han. Siihen loppuu turha herttileijaa. Jos ei itsetutkiskelu maistu, niin siihen ei kukaan pakota ikinä, ei koko elämän aikana. Juomisen ikävistä lisäbonuksistakin kantsii sitten kyllä mouruta ja marista jossain muualla kuin AA:ssa. Voi saada enemmän myös kivaa sympatiaa. Jos ihmisestä on outo ajatus "jalostua itsetutkiskelun avulla", niin hänelle täytyy sitten vaan todeta että "Voi herttileijaa ja kippistä jatkoonkin äläkä vaivaa liikaa pikkupäätäsi liian vaikeilla jutuilla. Otat kato vaan kivasti paukkua etkä kuuntele mitään juoppojen jorinoita."- Krisse...aloittaja
Ilmeisesti vastasit minulle, vaikka purkauksesi olikin aika sekava...
Ensinnäkin: kai tällä palstalla SAA kirjoittaa aiheeseen liittyvistä asioista vapaasti? Myös sinä - kuten jokainen, jos on asiallinen.
Minä KYSYIN ihmisten AA-vastaisuudesta. Siis miten he kokevat AA:N ja miksi vastustavat, jos vastustavat. Siis "kitisin" kysymyksiä, en "lupaa käydä tai olla käymättä".
Kirjoituksesi oli aika alatyylinen ja yksisilmäinen. Joten enmpää kommentointia se ei ansaitse.
Hyvää elämää kuitenkin! - ymmärtää tosiasiaa?
Miksi on tosiaankin niin vaikeaa myöntää, että aa on pelastusoppi, täyttää siis kaikki uskontoa määrittävät kriteerit?
Miksi?
Kannattaisi tutkia aa-historiaa ja sen perustajajäsenten historiaa vähän tarkemmin ja opetella kyseenalastamisen jaloja taitoja.
Mutta, jos ei halua, olkaa 'uskossanne' ja rukoilaa korkeampaa voimaa.
Edelleen toivoisin, että aa:laiset tajuaisivat ottaa hevoskuurin masennuslääkitystä, vitamiineja, perusruokaa, kevyttä liikuntaa...
Laskeutuisivat jumalan tyköä ja hurlumheista ihan tähän päivään. Samat terveiset laitan tässä samalla kaikille muille lahkojen ja uskontojen edustajille.
Mutteihan sille voi mitään jos ei tajuu, sitten ei tajuu!
Ovatpahan ölisemästä ja kuseksimasta kaupungilta kun rukoilevat kokouksissa.
En ole suistunut juomaan tai tullut hulluksi vaikka kokoukset ja ohjelman 'noudattamisen' olenkin jo aikaa sitten lopettanut. Bill w oli houru ukko ja huumeissaan törisevä narsisti hoitojensa aikana. Lue ja hyväksy totuus. - Kaikenlaista mulkkua siellä...
Juu, seksuaalinen hyväksikäyttö ja vallankäyttö pitäisi kitkeä kokonaan ja laittaa pihalle semmoiset mulkku pinkeänä kummittajat ja munahaukat kokouksita!
Kumma homma, kun toiminnassa ei kuitenkaan uskalleta puhua asioista kuinka ne ovat!!!
Joristan vain ikivanhoista 'kokemuksista' ja nykyisyyden paskamaiset teot jätetään käsittelemättä tai sitten hurahdetaan hulluuden partaalle syyttelemään viattomia, kun joku wanha ja muka niin hemmetin kokenut aa.lainen tietää miten asiat hoituu!
Järkevyys ja viisaus eivät kumuloidu aa-vuosien mittaan! Perus ÄÖ ei lissääy vaikka kuinka housunpersusta kulutat aa-penkissä ja rukoilet!
Joukossa on sairaita ja tervejärkiset lähtee. Niin se vain on se aa. - karkoittavat terveet Ihmiset
Pelottavaa, jos joukossa kantaporukassa on itseään jumalaksi kuvittelevia tai ainakin siitä seuraavaksi itseään luulevia. Tai suurin piirtein Suomen Bill W.ksi itseään röyhisteleviä..
Suuruuden hulluus pyöritti päätäni onneksi vain hetken! SAirasta touhua joillakin! - vajaamieliset
tai yksikin esiintyen monena(=jakomielitautinen)
edustavat pientä mutta tällä palstalla suurta osastoa.
en voi tajuta miksi joku jatkuvasti jauhaa paskaa jostain aa:sta, jos asia ei häntä omien sanojensa mukaan kiinnosta ollenkaan.
menkää hullut harrastamaan avomeriuintia. ensiksi laitatte taskut täyteen kiviä ja sitte matkaan. helpottais teillä ja meillä. - aalaiset siis
Krisse...aloittaja kirjoitti:
Ilmeisesti vastasit minulle, vaikka purkauksesi olikin aika sekava...
Ensinnäkin: kai tällä palstalla SAA kirjoittaa aiheeseen liittyvistä asioista vapaasti? Myös sinä - kuten jokainen, jos on asiallinen.
Minä KYSYIN ihmisten AA-vastaisuudesta. Siis miten he kokevat AA:N ja miksi vastustavat, jos vastustavat. Siis "kitisin" kysymyksiä, en "lupaa käydä tai olla käymättä".
Kirjoituksesi oli aika alatyylinen ja yksisilmäinen. Joten enmpää kommentointia se ei ansaitse.
Hyvää elämää kuitenkin!Fanaattista jokellustahan tuo oli. Se on vähän sama juttu, kun joku lopettaa tupakanpolton. Näistä ex-röökaajistahan muodostuu sitten se kaikkein fanaattisin tupakan vastustajaporukka.
Näin se on myös aalaisilla. He ovat päässeet viinasta eroon aa:n hengellisellä ohjelmalla. Sanomattakin on selvää, ettei heidän mielestään ole muuta OIKEATA keinoa raitistua kuin aa:ssa. Arvostelua heidän ohjelmaansa kohtaan EI SAA ESITTÄÄ, heti nousee älämölö.
Mainittakoon nyt vielä, kävin 5 vuotta aa:ssa, tiedän mistä puhun. Viimeiseen neljään vuoteen en ole niitä ovia enää availlut. Siltikin olen edelleenkin raittiina, ihan ilman aa:laisten jorinoitakin. - Tarkentaisitko hieman, kiitos.
vajaamieliset kirjoitti:
tai yksikin esiintyen monena(=jakomielitautinen)
edustavat pientä mutta tällä palstalla suurta osastoa.
en voi tajuta miksi joku jatkuvasti jauhaa paskaa jostain aa:sta, jos asia ei häntä omien sanojensa mukaan kiinnosta ollenkaan.
menkää hullut harrastamaan avomeriuintia. ensiksi laitatte taskut täyteen kiviä ja sitte matkaan. helpottais teillä ja meillä.Kannattaa välttää idiootin kanssa väittelyä, voi huomata kohta olevansa itse sellainen... sanoi joku jossain.
Hyvää tätä päivää vaan sinullekin. Ota pipo pois päästä, jos noin kovin ahdistaa. ;) - huomaa että
aalaiset siis kirjoitti:
Fanaattista jokellustahan tuo oli. Se on vähän sama juttu, kun joku lopettaa tupakanpolton. Näistä ex-röökaajistahan muodostuu sitten se kaikkein fanaattisin tupakan vastustajaporukka.
Näin se on myös aalaisilla. He ovat päässeet viinasta eroon aa:n hengellisellä ohjelmalla. Sanomattakin on selvää, ettei heidän mielestään ole muuta OIKEATA keinoa raitistua kuin aa:ssa. Arvostelua heidän ohjelmaansa kohtaan EI SAA ESITTÄÄ, heti nousee älämölö.
Mainittakoon nyt vielä, kävin 5 vuotta aa:ssa, tiedän mistä puhun. Viimeiseen neljään vuoteen en ole niitä ovia enää availlut. Siltikin olen edelleenkin raittiina, ihan ilman aa:laisten jorinoitakin.olet saanut hyvän pohjan raittiudellesi joko aasta tai siitä huolimatta.
- totta on
Tarkentaisitko hieman, kiitos. kirjoitti:
Kannattaa välttää idiootin kanssa väittelyä, voi huomata kohta olevansa itse sellainen... sanoi joku jossain.
Hyvää tätä päivää vaan sinullekin. Ota pipo pois päästä, jos noin kovin ahdistaa. ;)tuo mitä kirjoitit :)
kiitos vinkistä. - mitä kysyn
aalaiset siis kirjoitti:
Fanaattista jokellustahan tuo oli. Se on vähän sama juttu, kun joku lopettaa tupakanpolton. Näistä ex-röökaajistahan muodostuu sitten se kaikkein fanaattisin tupakan vastustajaporukka.
Mainittakoon nyt vielä, kävin 5 vuotta aa:ssa, tiedän mistä puhun. Viimeiseen neljään vuoteen en ole niitä ovia enää availlut. Siltikin olen edelleenkin raittiina, ihan ilman aa:laisten jorinoitakin."Arvostelua heidän ohjelmaansa kohtaan EI SAA ESITTÄÄ, heti nousee älämölö. "
" Viimeiseen neljään vuoteen en ole niitä ovia enää availlut"
siis mikä ajaa sinut NELJÄN VUODEN jälkeen yleensä muistelemaan noita aikoja ja tapoja ??
nehän on neljän vuoden takaisia asioita !!
jos mulla olis ollu neljä vuotta sitten parantunut peräpukama niin en viittis enää tänään sen leikkaajia muistella saati morkata vaikka kuinka anusta kaivelis. - tätäkin palstaa
mitä kysyn kirjoitti:
"Arvostelua heidän ohjelmaansa kohtaan EI SAA ESITTÄÄ, heti nousee älämölö. "
" Viimeiseen neljään vuoteen en ole niitä ovia enää availlut"
siis mikä ajaa sinut NELJÄN VUODEN jälkeen yleensä muistelemaan noita aikoja ja tapoja ??
nehän on neljän vuoden takaisia asioita !!
jos mulla olis ollu neljä vuotta sitten parantunut peräpukama niin en viittis enää tänään sen leikkaajia muistella saati morkata vaikka kuinka anusta kaivelis."siis mikä ajaa sinut NELJÄN VUODEN jälkeen yleensä muistelemaan noita aikoja ja tapoja ??"
Kaikki ovat muistoissa, miten ne sieltä noin vain unohtuis?
Niin, vastasin ketjun kysymykseen.
Ja luen silloin tällöin tätäkin palstaa.
Ja on mulla edelleen joitakin aa:ssa käyviä kavereita. - raittiuden
aalaiset siis kirjoitti:
Mainittakoon nyt vielä, kävin 5 vuotta aa:ssa, tiedän mistä puhun. Viimeiseen neljään vuoteen en ole niitä ovia enää availlut. Siltikin olen edelleenkin raittiina, ihan ilman aa:laisten jorinoitakin.aa:n avulla.
ja kun kysytään miksi arvostellaan aa:ta niin ilmestyt paikalle. arvostelemaan.
pitäiskö sun aloittaa ryyppäämään ja raitistua sitten sillä sinun mielestä oikealla tavalla ?
alkoholisti on sairas ihminen mutta mikä estää edes kehittymisen normaaliin suuntaan, kun ei tarvitse juoda ?
vai juuri sekö siinä kivestää ?
kun ei saa enää juoda, kun paha aa otti sen oikeuden sinulta pois ja nyt vituttaa ja teet myyräntyötä ?
jos joku juoppo kysyy apua miten raitistua, niin neuvotko aa:n vai mikä sulla on se "oikeampi" tapa raitistua ?
alkoholisti eli sairas olen minäkin mutta jotain rajaa sentään. - Krisse...
tätäkin palstaa kirjoitti:
"siis mikä ajaa sinut NELJÄN VUODEN jälkeen yleensä muistelemaan noita aikoja ja tapoja ??"
Kaikki ovat muistoissa, miten ne sieltä noin vain unohtuis?
Niin, vastasin ketjun kysymykseen.
Ja luen silloin tällöin tätäkin palstaa.
Ja on mulla edelleen joitakin aa:ssa käyviä kavereita.tuollaiset härnääjät. Kyllä raitistuminen on niin ISO juttu, että takuulla haluaa tietää - vaikka olisi itse jo raitistunut - miten muut kamppailevat!
Hyvä, että esitit oman mielipiteesi. - Krisse...aloittaja
raittiuden kirjoitti:
aa:n avulla.
pitäiskö sun aloittaa ryyppäämään ja raitistua sitten sillä sinun mielestä oikealla tavalla ?
alkoholisti on sairas ihminen mutta mikä estää edes kehittymisen normaaliin suuntaan, kun ei tarvitse juoda ?
kun ei saa enää juoda, kun paha aa otti sen oikeuden sinulta pois ja nyt vituttaa ja teet myyräntyötä ?
jos joku juoppo kysyy apua miten raitistua, niin neuvotko aa:n vai mikä sulla on se "oikeampi" tapa raitistua ?
alkoholisti eli sairas olen minäkin mutta jotain rajaa sentään.minuakin hämmentää. Ensin raitistutaan AA:ssa - sitten moititaan se maan rakoon. Aika absurdia...
En pidä itseäni "juoppona" - mutta tissuttelijan leiman kyllä hyväksyn.
Koska olen aivan alussa - halusin mielipiteitä. Ja yllätyin monista ristiriitaisista vastauksista. - Krisse...aloittaja
Kaikenlaista mulkkua siellä... kirjoitti:
Juu, seksuaalinen hyväksikäyttö ja vallankäyttö pitäisi kitkeä kokonaan ja laittaa pihalle semmoiset mulkku pinkeänä kummittajat ja munahaukat kokouksita!
Kumma homma, kun toiminnassa ei kuitenkaan uskalleta puhua asioista kuinka ne ovat!!!
Joristan vain ikivanhoista 'kokemuksista' ja nykyisyyden paskamaiset teot jätetään käsittelemättä tai sitten hurahdetaan hulluuden partaalle syyttelemään viattomia, kun joku wanha ja muka niin hemmetin kokenut aa.lainen tietää miten asiat hoituu!
Järkevyys ja viisaus eivät kumuloidu aa-vuosien mittaan! Perus ÄÖ ei lissääy vaikka kuinka housunpersusta kulutat aa-penkissä ja rukoilet!
Joukossa on sairaita ja tervejärkiset lähtee. Niin se vain on se aa.tämä viesti ehkä eniten "kolahti" = näin minäkin NYT koen. Tämä koskee nimenomaan pienillä paikkakunnilla kokoontuvia sisäänlämpiäviä ryhmiä, joissa joku ottaa BOSSIN roolin ja on niin hitsin täydellinen, että oksettaa!
Olenkin pähkäillyt, että lienee pakko pysyä RAITTIINA, ettei enää JOUDU menemään niiden seuraan...On olo kuin kinkereissä, Katekismusta luetaan ja muut kuuntelee naama peruslukemilla. Ja sitten tyyneyttä rukoillaan ja kiitellään raittiista päivästä. Kaiken osaa jo ulkoa!
Ja noviisi lähtee mieli täynnä kysymyksiä...saamatta niihin yhtään ainoaa KUNNON vastausta. - Krisse...aloittaja
karkoittavat terveet Ihmiset kirjoitti:
Pelottavaa, jos joukossa kantaporukassa on itseään jumalaksi kuvittelevia tai ainakin siitä seuraavaksi itseään luulevia. Tai suurin piirtein Suomen Bill W.ksi itseään röyhisteleviä..
Suuruuden hulluus pyöritti päätäni onneksi vain hetken! SAirasta touhua joillakin!Minun surkeassa 6-8 hengen ryhmässäni on eräs "rva AA" joka on ominut itselleen ihme roolin. HÄN on TÄYDELLINEN.
Oven avaimet hölskyvät vyötäröllä ja kahvia keitellään ja lipasta vahditaan. Välillä pieniä "piilopiikkejä" jaellaan uhkaksi (?) koetuille parille kanssasisarelle.
Ai että yököttää. Juuri SIKSI avasin keskustelun - saadakseni selville, mitä kokemuksia muilla on ja miksi on AA-vastaisuutta. Nyt ymmärrän, luetttuani jokaikisen vastauksen.
Ei taida olla minun juttuni, ei...
HUOMIO RÄÄVÄSUUT! En tällä "hae lupaa tissuttelulle!" Joten jättäkää se kommentti kirjoittamatta! - siitä miten....
raittiuden kirjoitti:
aa:n avulla.
alkoholisti eli sairas olen minäkin mutta jotain rajaa sentään.Olet oiva esimerkki siitä, miten sekaisin aa:lainen todellakin voi olla.
Teikäläisten kaltaisten sekavien heppujen vuoksi juuri aa:n jätin.
Mitä tulee väittämääsi: "olet saanut
raittiuden aa:n avulla" ei pidä paikkaansa. AA:han tullessani olin ollut jo pitkän aikaa raittiina. Monesti kokousten jälkeen ihmetytti ja vähän vituttikin, että minkä ihmeen takia minä täällä käyn, niin sekavia oli jutut. Melkein saivat minutkin sekaisin, vaan onneksi tajusin lähteä pois.
"ja kun kysytään miksi arvostellaan aa:ta niin ilmestyt paikalle. arvostelemaan."
Taas väärin. En halua arvostella, kerron vain syyn miksi lähdin sieltä ja miksi olen hieman aa vastainen.
"jos joku juoppo kysyy apua miten raitistua, niin neuvotko aa:n vai mikä sulla on se "oikeampi" tapa raitistua ? "
Olen todellakin suositellut monelle aa:han menoa, usko tai älä.
Itse AA:n ohjelma on ihan OK.
Useat AA:laiset eivät suinkaan ole OK.
Näillä kahdella on iso ristiriita.
Sinä olet oiva esimerkki. - tissuttelulle
Krisse...aloittaja kirjoitti:
Minun surkeassa 6-8 hengen ryhmässäni on eräs "rva AA" joka on ominut itselleen ihme roolin. HÄN on TÄYDELLINEN.
Oven avaimet hölskyvät vyötäröllä ja kahvia keitellään ja lipasta vahditaan. Välillä pieniä "piilopiikkejä" jaellaan uhkaksi (?) koetuille parille kanssasisarelle.
Ai että yököttää. Juuri SIKSI avasin keskustelun - saadakseni selville, mitä kokemuksia muilla on ja miksi on AA-vastaisuutta. Nyt ymmärrän, luetttuani jokaikisen vastauksen.
Ei taida olla minun juttuni, ei...
HUOMIO RÄÄVÄSUUT! En tällä "hae lupaa tissuttelulle!" Joten jättäkää se kommentti kirjoittamatta!vaan juomiselle. luvan olet jo myöntänyt ajat sitten tai tarkemmin, ei se ole koskaan pois ollutkaan.
moraali vaan on vaatinut uusia tekosyitä ja niitä on nyt pitkäksi aikaa.
kun "aa pakottaa juomaan, siellä on yks täydellinen henkilö, joka pakottaa minut juomaan" ..ja muuta paskaa".
pääasia ,että syy juomiseen on omasta mielestä riittävä.
juovan alkoholismi on juuri tuota.
mutta yritä nyt tsempata. juomalla asiat menee aina enempi pahemmaks. - Ei tässä mitään...
tissuttelulle kirjoitti:
vaan juomiselle. luvan olet jo myöntänyt ajat sitten tai tarkemmin, ei se ole koskaan pois ollutkaan.
moraali vaan on vaatinut uusia tekosyitä ja niitä on nyt pitkäksi aikaa.
kun "aa pakottaa juomaan, siellä on yks täydellinen henkilö, joka pakottaa minut juomaan" ..ja muuta paskaa".
pääasia ,että syy juomiseen on omasta mielestä riittävä.
juovan alkoholismi on juuri tuota.
mutta yritä nyt tsempata. juomalla asiat menee aina enempi pahemmaks."lupia" olla hakemassa, kuulehan!
En tiedä onko sinun aivosi AA:ssa kutistettu ja tilalla on vain kaksi kirjainta A ja A.
Minä vielä AJATTELEN itse. Enkä mene mihin tahansa juoppojen horinoita kuuntelemaan - minulle riittää raitistumiseksi jo PELKO joutua taas kenties menemään niiden hörhöjen porukkaan muka askeltamaan!
Meille on annettu järki - surullista, jos alkoholistin järki sumenee.
Siis: EN OLE ALKOHOLISTI! Piimänisti kyllä!
- Krisse...aloittaja
Aikamoinen yllätys oli aiheen saama keskustelun pituus.
Monenlaisia, kovinkin erilaisia, olivat mielipiteet.
Yritän niitä nyt "sulatella" ja tehdä oman päätökseni itseni kohdalla: onko AA sittenkään juuri minun juttuni - vai selviydynkö "kuiville" muutenkin. Tissuttelun haluan joka tapauksessa lopettaa - mutta kukapa menisi mielellään ryhmään, jossa ei tunne oloaan mukavaksi - vaan jopa piinalliseksi, joskus.
Henkilökohtaisesti olen yhä sitä mieltä (ja sain aika paljon vahvistustakin täältä), että AA:n ohjelmassa olisi parantamisen varaa ja sitä pitäisi uudistaa - jotenkin. Esim. se, että pienillä paikkakunnilla istuu 10, 20, 30:kin vuotta raittiina olleita turisemassa omia turinoitaan - ja sitten "Liisa Ihmemaassa" alkutaipaleella yrittää saada evästä arkeen ja raittiuteen. Ei onnistu! Aloittajille oma ryhmä ja askel-askeleelta - ei harppoen sieltä - täältä! Se sekoittaa ja ahdistaa - ja saa jopa jättämään touhun sikseen.
Haastetta Suomen AA:lle!- ent.läheinen
Jos sulla on alkoholiongelma, niin eiköhän se suurempi haaste ole kuitenkin sulle ole se, miten saavutat itse raittiuden ja säilytätät sen. Vai yritätkö väittää että ongelmasi johtuu jostakin sinun ulkopuolellasi olevasta - tällä kertaa AA:n "vääristä" toimenpiteistä ja olemuksesta? Että AA:ta pitäisi muuttaa... Että se olisi ratkaisu sinun ongemaasi.
Kiitos pelottavasta esimerkistäsi. Alkoholisti - sitä eittämättä olet (paistaa läpi, niin tuttua tuttua) - on tosiaankin mestari itsensä kusetuksessa. - AgenttiOranssi
"onko AA sittenkään juuri minun juttuni - vai selviydynkö "kuiville" muutenkin."
Valtava enemmistö alkoholisteista pystyy raitistumaan pelkästään omalla päätöksellä - pysyvästi ja onnellisesti. "Kuivajuoppous" on myytti ja leima, jonka (jotkut) ryhmäriippuvaiset niin mielellään löisivät jokaisen omatoimiraitistuneen otsaan. Omavoimaisuus on maailman yleisin raitistumistapa, mutta minkään puljun sisältä katsottuna sitä on vaikea nähdä.
Kaikki on kiinni motivaatiosta. Joka haluaa raittiutta tarpeeksi, sen myös saa. Se voi olla ajoittain vaikeaa, mutta siinä se motivaatio juuri mitataan.
Tsemppiä ja kaikkea hyvää. - Nimetön
ent.läheinen kirjoitti:
Jos sulla on alkoholiongelma, niin eiköhän se suurempi haaste ole kuitenkin sulle ole se, miten saavutat itse raittiuden ja säilytätät sen. Vai yritätkö väittää että ongelmasi johtuu jostakin sinun ulkopuolellasi olevasta - tällä kertaa AA:n "vääristä" toimenpiteistä ja olemuksesta? Että AA:ta pitäisi muuttaa... Että se olisi ratkaisu sinun ongemaasi.
Kiitos pelottavasta esimerkistäsi. Alkoholisti - sitä eittämättä olet (paistaa läpi, niin tuttua tuttua) - on tosiaankin mestari itsensä kusetuksessa.Absoluuttinen totuus täysin tuntemattomasta ihmisestä!
Voi teitä selvännäkijöitä...! Nolottaa puolestanne. - Nimetön
AgenttiOranssi kirjoitti:
"onko AA sittenkään juuri minun juttuni - vai selviydynkö "kuiville" muutenkin."
Valtava enemmistö alkoholisteista pystyy raitistumaan pelkästään omalla päätöksellä - pysyvästi ja onnellisesti. "Kuivajuoppous" on myytti ja leima, jonka (jotkut) ryhmäriippuvaiset niin mielellään löisivät jokaisen omatoimiraitistuneen otsaan. Omavoimaisuus on maailman yleisin raitistumistapa, mutta minkään puljun sisältä katsottuna sitä on vaikea nähdä.
Kaikki on kiinni motivaatiosta. Joka haluaa raittiutta tarpeeksi, sen myös saa. Se voi olla ajoittain vaikeaa, mutta siinä se motivaatio juuri mitataan.
Tsemppiä ja kaikkea hyvää.täsmälleen asiallisesta viestistäsi!
Tsemppiä sinullekin! - totuus kun
Nimetön kirjoitti:
Absoluuttinen totuus täysin tuntemattomasta ihmisestä!
Voi teitä selvännäkijöitä...! Nolottaa puolestanne.nolottaa vaan epärehellisiä ja itseäänkusettajia, kuten tuo krisse ja kaltaisensa.
vai pitäis alkaa vuosikymmeniä hyvin toiminutta systeemiä muuttaa, kun kun se ei yhelle alkoholistille sovi. ja sen jälkeen tulis taas joku muu ehdottoman oikea syy juoda taas.
tekosyitä tuo juoppo vielä hakee, pohja on jossain edessäpäin, miten kaukana, kukapa tietää ?
ohjelma sinänsä voisi hyvinkin olla modernimpi ja ottaa selvän eron uskontoon ja uskomuksiin.
ehkä joskus joku tekee käännöksen. tai rahastahan se on myös kii.
myös ikiänkyrät vastustaa kaikkea muutosta, kun ovat kerran oppineet tekstin ja samalla raitistuneet, niin kaikki muutos tekstiin on ehdottoman tabu heille.
sairaita kun ovat, kuten muutkin alkkikset.
heillä se näkyy tuossa muodossa.
mutta hei alkkikset ! kaikkea ei ole pakko uskoa, asiat ovat ehdotuksia .
muistelkaa nyt miten paljon ootte itte valehdelleet ja vielä uskoneet omia valheita.
sen rinnalla kaikki muu on kevyttä.
ja vielä tuolle krisselle .
kun sulla on tarkasti tiedossa millainen pitäisi olla se ryhmä mikä sopii sinulle, niin mikä estää sinua perustamasta sellaista ?
suomi on yhdistysten luvattu maa. mietipä sitä ja ala hommiin juomisen vaihtoehtona . - Jos jotkut on...
totuus kun kirjoitti:
nolottaa vaan epärehellisiä ja itseäänkusettajia, kuten tuo krisse ja kaltaisensa.
vai pitäis alkaa vuosikymmeniä hyvin toiminutta systeemiä muuttaa, kun kun se ei yhelle alkoholistille sovi. ja sen jälkeen tulis taas joku muu ehdottoman oikea syy juoda taas.
tekosyitä tuo juoppo vielä hakee, pohja on jossain edessäpäin, miten kaukana, kukapa tietää ?
ohjelma sinänsä voisi hyvinkin olla modernimpi ja ottaa selvän eron uskontoon ja uskomuksiin.
ehkä joskus joku tekee käännöksen. tai rahastahan se on myös kii.
myös ikiänkyrät vastustaa kaikkea muutosta, kun ovat kerran oppineet tekstin ja samalla raitistuneet, niin kaikki muutos tekstiin on ehdottoman tabu heille.
sairaita kun ovat, kuten muutkin alkkikset.
heillä se näkyy tuossa muodossa.
mutta hei alkkikset ! kaikkea ei ole pakko uskoa, asiat ovat ehdotuksia .
muistelkaa nyt miten paljon ootte itte valehdelleet ja vielä uskoneet omia valheita.
sen rinnalla kaikki muu on kevyttä.
ja vielä tuolle krisselle .
kun sulla on tarkasti tiedossa millainen pitäisi olla se ryhmä mikä sopii sinulle, niin mikä estää sinua perustamasta sellaista ?
suomi on yhdistysten luvattu maa. mietipä sitä ja ala hommiin juomisen vaihtoehtona ."alkkiksia" - sinä lienet "jälkkis" = jälkeenjäänyt.
Ensin soimaat, kun joku pitää 60 vuotta vanhaa toimintaa uudistamisen tarpeisena.
Ja sitten heti itsekin ehdotat samaa!
Mitä Krisseen tulee, mielestäni ihan kelpo-ihminen ja vaikuttaa tosiaan rehelliseltä. On vähän hämmentynyt AA:n touhuista ja aloitti keskustelun, joka on rönsyillyt asiattomuuksiinkin.
Hän lienee tyyppi, joka tietää itse, mitä perustaa - mitä ei? Mutta kysymyksiinsä sai ainakin ennätysmäärän mitä erilaisimpia kommentteja. Niissäpä lienee ruotimista...
"Kuuma peruna" tuo AA tuntuu yhä olevan. Olisipa yhtä polttava kysymys: MITÄ KOET KUN KÄYT ALKOSSA VIIDESTI VIIKOSSA?
- .....
Mistä johtuu alkoholi vastaisuus ?
- alkoton
Että tälläinen ketju v. 2008. Vrt tämän päivän ketjut ja sekopää kirjoittajat.
- Kauhaterapeutti
Löylykauhafobia on yleensä AA-kerhojen vastustuksen syynä.
- raitis stina
Olen sitä mieltä että jos on tarve raitistua niin sen tehköön parhaalla katsomallaan tavalla.AA perustuu vapaaehtoisuuteen,sinne ei ketään väkisin viedä.On moni poistunut kesken palaverinkin,useat palanneet uudelleen.
Mä uskon tietäväni mitä mä haluan eli raittiutta.Mulle on annettu mahdollisuus tukeutua AA:han,ovi on aina auki.Sen oven avaan kun sille tuntuu,omasta halustani.
Kyllä kaikenlaisia paasaajia löytyy joka paikasta,sen asian pitäisi tietää jokainen elämää nähnyt.AA:ssa keskustellaan alkoholista,viinapirusta.Se joka ei sitä kestä kuunnella ei ole valmis raitistumaan.Siitä on turha AA:ta syyttää.Valinta on oma.
Mulle jotkut raitistuneet ovat sanoneet että pitäisi käydä enemmän ryhmissä tai muuten ratkean.nyt 3,5v kulunut"omatoimiraittiudella"eikä tee mieli juoda tänäänkään.
Lopputulos tärkein,jokainen omalla tyylillään päivä kerrallaan.- Pankin asiakas
AA:n avulla sain raittiuden ja sen tukemana olen saanut sen pitää. Siksi käyn palavereissa. Ja siksi, että pidän ryhmätilan ovet auki, jotta uusi tulokas saa mahdollisuuden tulla palaveriin ja raitistua.
Anna sanan kiertää. - helpommallakin pääse
Pankin asiakas kirjoitti:
AA:n avulla sain raittiuden ja sen tukemana olen saanut sen pitää. Siksi käyn palavereissa. Ja siksi, että pidän ryhmätilan ovet auki, jotta uusi tulokas saa mahdollisuuden tulla palaveriin ja raitistua.
Anna sanan kiertää."AA:n avulla sain raittiuden ja sen tukemana olen saanut sen pitää. Siksi käyn palavereissa."
Käyt palavereissa siksi, koska rakastat alkoholia niin paljon ettet voi henkisesti luopua siitä koskaan.
Elämältäsi putoaisi pohja jos et saisi jakaa kokemuksiasi alkoholinkäytöstä, raitistumisesta ja kaikesta alkoholiiin liittyvästä vertaistesi kanssa.
- rairaitistunut alkki
tottakai se vituttaa, jos joutuu muuttamaan elintapojaan, kun elämä tähän asti on mennyt mukavasti. Mitä nyt joskus tullut otettua vähän liikaa.
- deu
Raitistuminen ja rakkaasta ystävästä/harrastuksesta luopuminen pelottaa, siksi monet ovat AA:n kimpussa.
Rehellisesti sanottuna alkoholistit taistelevat viimeiseen asti juomisen oikeutuksen puolesta ja useat ovat sitten kateellisia ja katkeria raitistuneille.
Toki AA:ssa on myös "raittiita" jotka mestaroivat toisia ja elävät valheessa. - helpommallakin pääse
"Raitistuminen ja rakkaasta ystävästä/harrastuksesta luopuminen pelottaa, siksi monet ovat AA:n kimpussa."
Uskoakseni suurin osa AA:n "kimpussa" olijoista on ihan yhtä raittiita kuin AA:laisetkin. Syy siihen kritiikkiin johtuu AA:n väen nuivasta tai jopa halveksivasta suhtautumisesta muihin raitistumistapoihin.
Kannatta muistaa, että enemmistö alkoholisteista raitistuu ja pysyy raittiina ilman AA:ta ja sen rasittavaa 12-askeleen toipumisohjelmaakin.- ei narauteta
Helpointa on kun päättää panna korkin kiinni.
- kok on palj
Ei kenenkään ole pakko mennä AA:han, jos löytää muita keinoja niin hyvä on.
Tosiasiassa useat saavat todellista apua ja ennenkaikkea vertaistukea AA:sta.
Tietoni AA:sta on vähäistä joten en pysty siitä oikeastaan kirjoittamaan.
Yllättävää on kuitenkin miten monet ovat sitä valmiita haukkumaan vaikkeivat ole siellä edes käyneet. Nettitieto on vähän eriasia kuin irl-tieto.
Olen tosin syyllistynyt tuohon itsekin mutta koskaan en ole suoraan haukkunut AA:ta.
Faktaa on se että AA on auttanut useita sitä ei voi kiistää ja auttaa jatkossakin.
Olen joskus maininnut ettei ole oikeaa tai väärää tapaa olla ilman päihteitä oli se sitten AA, uskonto, oma päätös ihan mikä vaan kunhan pysyyy balanssissa.
Pari juttua....
"AA on miesten ja naisten toveriseura, jossa he jakavat keskenään kokemuksensa, voimansa ja toivonsa voidakseen ratkaista yhteiset ongelmansa sekä auttaakseen toisia tervehtymään alkoholismista. Ainoa jäseneksi pääsyn vaatimus on halu lopettaa juominen."
Otetaanpa huomioon että asennevammaisia ihmisiä löytyy joka paikasta (kuten minä) sen vuoksi ei voi tuomita koko tsydeemiä.
Mikä sitten on asennevamma?
Tai sanotaanko mikä ei ole asennevamma.
Moni on puhunut uskonnosta AA:n yhteydessä että se on jotenkin väärin mutta tietääkseni Suomessa on uskonnonvapaus.
Jos joku haluaa puhua kuinka Jumala on auttanut häntä raitistumaan onko se väärin, huutaako joku ateisti vastaan että ei saa puhua uskonnosta AA:ssa?
(En tiedä kun en ole käynyt AA:ssa.)
Vastatkaa tuohon.
" sekä auttaakseen toisia tervehtymään alkoholismista."
Tätäkään systeemiä en tiedä tuskinpa monikaan on AA:ssa päihdekoulutuksen ammattilainen joten sellaiseksi ei ainakaan kannata tekeytyä oli käynyt sitten minkälaisen elämänkoulun juomisessa ja juomattomuudessa.
Muuttaisin tuon tekstin: auttaakseen ja Tuetakseen toisia tervehtymään alkoholismista.
Tämä nyt pakostakin meni hieman AA:n arvosteluksi sorry siitä mutta ottakaa huomioon että nämä ovat ihan minun mielipiteitä.
(sitäpaitsi kävin ottamassa migreenipiikin joten vaikuttaa varmaan vielä)
Vastauskseni kahteentoista askeleeseen:
1. Myönsimme voimattomuutemme alkoholiin nähden ja että elämämme oli muodostunut sellaiseksi, ettemme omin voimin kyenneet selviytymään.
Yes myönsin sen itselleni ja selviän ominvoimin.
2. Opimme uskomaan, että joku itseämme suurempi voima voisi palauttaa terveytemme.
Tietysti ja se voima olen minä itse. Minä taistelin itse päihteistä eroon enkä anna kellekään siitä kunniaa paitsi itselleni.
(juhannuksena vedän silti kännit)
3. Päätimme luovuttaa tahtomme ja elämämme Jumalan huomaan -sellaisena kuin Hänet käsitimme.
Minä en luovuta itseäni tai tahtoani kellekään ainakaan vapaaehtoisesti.
4. Suoritimme perusteellisen ja rehellisen moraalisen itsetutkistelun.
Kyllä minä hyväksyn itseni mutta pyrin kasvamaan henkisesti jatkossakin.
(en tule koskaan olemaan täysin rehellinen ja moraali... :)
5. Myönsimme väärien tekojemme todellisen luonteen Jumalalle, itsellemme ja jollekin toiselle ihmiselle.
Joillekin myönsin joillekin en (tuohan on kuin Nykäsen kommentti) :)
Anteeksi on tullut pyydeltyä jotkut antaa jotkut ei
6. Olimme täysin valmiit antamaan Jumalan poistaa kaikki nämä luonteemme heikkoudet.
Minä poistan ne heikkoudet sitäpaitsi kuka voisi olla täydellinen ihminen?
Luonteeni on vähän kiero mutta nykyaikana on oltava vähän kiero.
Hk. mielipide edelleen...
7. Nöyrästi pyysimme Häntä poistamaan vajavuutemme
???
En tiedä mutta minun on oltava aika kova dude että pärjään.
8. Teimme luettelon kaikista vahingoittamistamme henkilöistä ja halusimme hyvittää heitä kaikkia.
No juu kyllä sukulaiset on käyty läpi ja ystävät.
9. Hyvitimme henkilökohtaisesti näitä ihmisiä milloin vain mahdollista, ellemme näin tehdessämme vahingoittaneet heitä tai muita.
En ymmärrä mutta on autettu sukulaisia ja ystäviä.
10. Jatkoimme itsetutkistelua ja kun olimme väärässä, myönsimme sen heti.
Tietysti myönnän jos olen väärässä tosin en myönnä sitä ihan heti.
11. Pyrimme rukouksen ja mietiskelyn avulla kehittämään tietoista yhteyttämme Jumalaan, sellaisena kuin Hänet käsitimme, rukoillen ainoastaan tietoa Hänen tahdostaan meidän suhteemme ja voimaa sen toteuttamiseen.
Mietiskelty on enhän minä muuten olisi selvä.
12. Koettuamme hengellisen heräämisen näiden askelten tuloksena yritimme saattaa tämän sanoman alkoholisteille sekä toteuttaa näitä periaatteita kaikissa toimissamme.
Herääminen on tarkoittanut minulle raitistumista ja voimia jatkaa elämää.
Tää nyt oli heittämällä kirjoitettu ja kuten sanoin ei ole olemassa oikeaa tai väärää tapaa raitistua.
Sopiva tapa on tietysti eri asia ja siitähän päättää kaikki itse.- Sikaeinari
Tiedän AA:n ohjelman.En tiedä mitä hengellisyyttä se on ja ketä he kumartavat koska,rukoilevat tuntematoonta Jumalaa.Minun Jumalalla on nimi,heidän ei.En myös pidä enkä jaksa kuunnella kenenkään ryyppyreissuja,sillä omissanikin on niin paljon hävettävää,silloin kun vielä join,etten niitä muistele enkä niistä kenellekään kerro.Sen minkä jättää se pitää jättää taakseen,eikä palata menneeseen,sillä se ei itseä eikä muita auta.Toivotan vapaata ja hyvää tulevaisuutta kaikesta menneestä.Tuo siis tarkoittaa että,älä katso taaksesi ja menneitä muistele.
- Kauhaterapisti
Vastaus on löylykauhan tunkeminen perärööriin.
- Anonyymi
Juu osittain samaa. Mutta myös paljon enemmän. Tykkään.
- Anonyymi
Kävin AA-kerhossa,sai olla viimenen kerta.
Ensin sielä hikiset vanhat äijät kertoi juoppotarinoitaan naureskellen.Sit kaikki otti vaatteet pois ja öljys toinen toisensa.Hetkessä keskellä kerhohuonetta oli iso ähkivä litisevä homokasa.Ilmassa haisi paska ja sperma. Lähdin pois,lähdin kaljalle. - Anonyymi
AA-kerholla muistellaan upeita fiiliksiä
https://www.youtube.com/watch?v=D9Epr3rN2pY
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731910Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971653- 1471197
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako190551- 54537
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462