Kromfohrländer lapsiperheeseen?

tuntematon

Meillä on kokemusta mäyriksistä ja labradoreista. nyt etsimme jotain siltä väliltä ja silmiimme osui tuo hurmaavannäköinen rotu. Luonne askarruttaa kuvausten perusteella. Onko kokemuksia kromfohrländeristä lapsiperheessä?

22

12252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aritta

      kokemuksia rodusta. Ehkä muilla on parempia, mutta olen kuullut erään kasvattajankin olevan sitä mieltä että mikä muu rotu hyvänsä mutta ei kromfohrländer.

      • myös millaisissa

        olosuhteissa, sen koulutus ja arkirutiinit..


      • Aritta
        myös millaisissa kirjoitti:

        olosuhteissa, sen koulutus ja arkirutiinit..

        paitsi yksi kaikista neljästä koirasta jonka olen tavannut on purrut ihmisiä.

        Koirat eivät ole minun joten mistäpä minä tiedän niiden koulutuksista tai arkirutiineista.

        Ystävälläni on sellaisia enkä uskalla enää mennä edes kylään.


      • se ongelma
        Aritta kirjoitti:

        paitsi yksi kaikista neljästä koirasta jonka olen tavannut on purrut ihmisiä.

        Koirat eivät ole minun joten mistäpä minä tiedän niiden koulutuksista tai arkirutiineista.

        Ystävälläni on sellaisia enkä uskalla enää mennä edes kylään.

        piilee siellä remmin päässä..vastaani on tullut collieita, cockereita, cottoneita jne. ja huomannut että kun koira on epävarma tai dominoiva on usein omistaja vain seissyt tumput suorina koska on itsekin hukassa miten pitäisi koiraa ojentaa tai rohkaista erilaisissa tilanteissa.

        En suoraan sanoen usko että kromförländer on sen huonompi valinta kuin muutkaan rodut mutta tärkeintä on kuitenkin hankkia aina sellainen rotu jonka kanssa uskoo selviävänsä.
        Mitä epäjohdonmukaisempi ja kurin pitoa osaamaton ja energitön tuleva omistaja on sen parempi on ottaa helppo pehmeä ja vähän vaativa laiskempi rotu..kromförländer on "keskivaativa" ja suht energinen toimelias rotu.


      • Aritta
        se ongelma kirjoitti:

        piilee siellä remmin päässä..vastaani on tullut collieita, cockereita, cottoneita jne. ja huomannut että kun koira on epävarma tai dominoiva on usein omistaja vain seissyt tumput suorina koska on itsekin hukassa miten pitäisi koiraa ojentaa tai rohkaista erilaisissa tilanteissa.

        En suoraan sanoen usko että kromförländer on sen huonompi valinta kuin muutkaan rodut mutta tärkeintä on kuitenkin hankkia aina sellainen rotu jonka kanssa uskoo selviävänsä.
        Mitä epäjohdonmukaisempi ja kurin pitoa osaamaton ja energitön tuleva omistaja on sen parempi on ottaa helppo pehmeä ja vähän vaativa laiskempi rotu..kromförländer on "keskivaativa" ja suht energinen toimelias rotu.

        tapaamani oli suht koht kiltti, mutta loput ovat sitten olleet hankalia. Ja tottakai on omistajassa vikaa, mutta sen käsityksen olen saanut että kromfohrländer ei ole joka miehen tai naisen koira.


    • valinta kunhan

      katsotaan aina perusasiat kuntoon kuten muillakin roduilla. Eli pientä lasta ja koiraa ei ole hyvä jättää kahden kesken ja koiralle on suotava oma rauhoittumispaikka, koiraa ei härnätä. Koiralle suodaan aikaa ja toimintaa lapsista huolimatta(vaikka aika on kortilla), koulutus ja kasvatus hoidetaan asiallisesti etc.

      Mäyräkoira on hyvin samanlainen mikäli kyselet luonteen hallitsevuutta ja koska kokemusta on jo tuosta rodusta niin mikä ettei - hyvä leikkisä aktiivinen rotu moneen menoon :)

      • tutkivatuttu

        Tuttavani- liikkuva ihminen - etsii keskikokoista koiraa tietyllä särmällä.
        Ovat ajatelleet täyspitkää karkkaria. Mikä tästä tekisi paremman? Sehän on houkuttelevan oloinen rotu.
        Puhtuttiin mäyräkoirista. Mitä mäyräkoiraa muistuttavat? Karkkaria?

        Ihanne sille joka ymmärtää karkkaria ja ottaa koon ja muut huomioon. vai

        Mites luonne?


      • sekavaa tekstiä
        tutkivatuttu kirjoitti:

        Tuttavani- liikkuva ihminen - etsii keskikokoista koiraa tietyllä särmällä.
        Ovat ajatelleet täyspitkää karkkaria. Mikä tästä tekisi paremman? Sehän on houkuttelevan oloinen rotu.
        Puhtuttiin mäyräkoirista. Mitä mäyräkoiraa muistuttavat? Karkkaria?

        Ihanne sille joka ymmärtää karkkaria ja ottaa koon ja muut huomioon. vai

        Mites luonne?

        sinulla..

        siis kyseletkö karkkari mäyriksen luonnetta ..isepäinen/sitkeä/itsenäinen luonne. Alunperin luolatyöskentelyyn jalostettu metsästyskoira.

        kromförländer http://www.kromfohrlander.fi/luonne.php


    • länderi

      Meillä on kromfohrländer (narttu) ja meillä on myös pieni taaperoikäinen lapsi. Koira oli vuoden vanha kun lapsi syntyi, eli ei hirveän vanha sekään. Mitään ongelmia ei ole ollut, koira sopeutui nopeasti lapseen. Koiran ja lapsen annettiin tutustua lattialla toisiinsa ja monesti nuo makoilivatkin samalla viltillä. Mielestäni kromfohrländer-rodun ja monen muunkin rodun ”ongelmana” on sen söpöys, nappisilmillään tuijottavalle ja päätään ihanasti kallistelevalle koiralle annetaan kaikki periksi, sitä lällytetään jne. Ainakin oma kromfohrländerini on ollut suhteellisen vaativa tapaus (suht kova ja dominoiva) ja se vaatii jämäkät pelisäännöt selkeän johtajan.

      Rodun luonne-esittelyssä sanotaan, että kromfohrländer kiintyy syvästi perheeseensä, tämä pitää paikkansa. Kromfohrländer ei välttämättä rakasta vieraita ihmisiä kuten muut koirat. Kromfohrländer on luonteeltaan varautunut, mutta tottakai sen täytyy hyväksyä kotiin tulevat vieraat ihmiset ja käyttäytyä (kasvatus, koulutus!), mutta sen ei tarvitse mennä vieraiden luokse rapsutettavaksi. Tämä onkin ollut vieraille vaikeampaa ymmärtää…olen monesti sanonut, että älä huomioi koiraa, anna sen tulla tutustumaan/nuuhkimaan omia aikojaan. Monesti koiramme käy nuuhkaisemassa ja sitten menee omaan petiinsä, toisinaan saattaa jäädä rapsutettavaksikin..riippuu vieraasta. Koira kokee heti iholle tunkevat vieraat epäilyttävinä ja sen ”ilmeestä” näkee heti, ettei se pidä tilanteesta. Mielestäni kromfohrländerin eleet ovat muutenkin hyvin selkeitä, esim. korvien (mielialakorvat) ja hännän asennosta näkee heti mitä mieltä koira on.

      Lapsi ja koira tulevat hyvin toimeen. Koira väistää lasta ja lapsi on pikkuhiljaa oppinut sen, että koiran annetaan olla rauhassa. Mielestäni kuitenkin aika moni koira sopii lapsiperheeseen, kunhan koira on selkeästi ihmisten alapuolella laumahierarkiassa ja lapselle opetetaan miten koiran kanssa tulee toimia. Kyllä kromfohrländer ja lapsi samaan perheeseen mahtuvat! Länderille oma lauma on tärkeä, koiramme tykkää lapsesta kovasti, mutta esim. vieraiden lapset se kokee epäilyttäviksi. Haluaisi mennä nuolemaan vieraiden lasten korvia, mutta lasten äkilliset liikkeet ja huudahdukset pelottavat/epäilyttävät. Kaiken kaikkiaan koira silti tykkää enemmän vieraista lapsista kuin monista vieraista aikuisista… Ennenkaikkea kromfohrländer on silti sopeutuvainen koira, kyllä koira sopeutuu mihin vaan kunhan sillä on selkeä johtaja, joka päättää että asia on näin ja siihen on vaan totuttava. Mielestäni itse rodussa ei ole ongelmia (tämä pätee muidenkin rotujen kohdalla), vaan ennemminkin ongelma on hihnan toisessa päässä kuten täällä aiemmin sanottiinkin. Jos koira puree, se ei monestikaan ole luonnevikainen, vaan vika on omistajassa…tällöin omistaja ei ole koiran yläpuolella ja koira kokee tehtäväkseen puolustaa omistajaansa esim. puremalla, räyhäämällä jne.

      Hyvin kasvatettu ja koulutettu kromfohrländer on mitä ihanin lauman jäsen, ei karkaile, tottelee, ja on silti varustettu pippurilla ja omapäisyydellä. Kromfohrländerin ja pienen lapsen kanssa eläminen samassa huushollissa on sikäli haastavaa, että myös koira tarvitsee aikaa ja aktiviteettiä. Itse aloitin koiran kanssa agilityn vauvan ollessa 4 kk:n ikäinen ja edelleen harrastamme lajia. Agility onkin loistava harrastus, joka usein parantaa/muokkaa koiran ja ohjaajan suhdetta. Luonne-esittelyssä sanotaan, että pari ekaa vuotta kromfohrländer vaatii paljon ja tämä pitää meidän tapauksessamme paikkansa. Meillä on todellakin pari ekaa vuotta väännetty pelisäännöistä ja viimeinkin koira alkaa olla hallussa. Koiran kanssa on saanut tehdä todella paljon hommia ja silti se koko ajan testaa, että saiko tätä tehdä ja olisiko lauman johtajan paikka avoinna. Koirani on siis luonteeltaan aika kova ja dominoiva, toisaalta jollain tapaa myös herkkä…aika ristiriitainen paketti siis. Meidän kohdallamme suurin opettaminen on ollut lenkkikäyttäytymisessä. Nykyisin koira ei vedä eikä räyhi vieraille koirille, mutta tässä on saanut tehdä paljon työtä, että asia on saatu tälle mallille. Muuten länderimme on ollut helppo, ei karkaile, ei tuhoa kotia, ei pissaile/kakkaile sisälle, antaa tehdä hoitotoimenpiteet helposti jne. On siis mielestäni tietyllä tapaa vaativa rotu, mutta esim. ekaksi koiraksi/länderiksi kannattaa valita pentueesta se suht pehmeä yksilö.

    • 13 wee

      Mulla on oma kromfohrländer ja oon vasta 13 ja se tulee tosi hyvin toimeen lasten kanssa , mutta se on aina niin koirasta kii ne on erillaisia niinkun mekin :)

    • Kromfohrländer

      medän perheessä on 2 kromia ja ne ovat sileäkärvaisia naaraita. minä en pystyisi edes kuvittelemaan mitä olisin ilman niitä karvatureja olen kiitntynyt niihin. se ei kylä ole totta että ne käyttäytyisivät huonosti muita ihmisia kohtaan. minun kromit ovat niin kilttejä että eivät edes hauku vastaan tuleville koirille tai ihmisille. kromi on yksi kilteimmistä roduista jos sen osaa vain kouluttaa hyvin. ps. minun mielestä kromit ovat ihmisen paras ystävä!!!!!

      • kiinnostunut

        Oih olen todella kiinnostunut sileäkarvaisista kromfohrländeristä, mutta suomestahan niitä ei tietääkseni saa?.. Mistäköhän saisi luotettavalta kasvattajalta


      • utelias myös

        Hei mistä olette nuo sileäkarvaiset kromit hankkineet?


      • länderi fani
        kiinnostunut kirjoitti:

        Oih olen todella kiinnostunut sileäkarvaisista kromfohrländeristä, mutta suomestahan niitä ei tietääkseni saa?.. Mistäköhän saisi luotettavalta kasvattajalta

        Hei, kyllä näitä sileäkarvaisiakin ländereitä saa Suomesta nykyisin.
        Rotuyhdityksen sivuilta löytyy kasvattajan yhteystiedot. Käy kurkkaamassa sieltä.


      • ei erillistä
        länderi fani kirjoitti:

        Hei, kyllä näitä sileäkarvaisiakin ländereitä saa Suomesta nykyisin.
        Rotuyhdityksen sivuilta löytyy kasvattajan yhteystiedot. Käy kurkkaamassa sieltä.

        Minun tietääkseni kromohrländereitä ei kasvateta erikseen sileä- ja pitkäkarvaisina, vaan yhdessä pentueessa voi olla molempia, mutta sileäkrvaiset harvinaisempia. Ja kun kromfohrländerit ovat maailmanlaajuisesti muutenkin harvinaisia, jalostuspohja kävisi liian kapeaksi, jos erikseen kasvatettaisiin sileä- ja pitkäkarvaisia. Saksassakin kromfohrländereitä on vain noin 1000, vaikka se on rodun alkuperämaa. Sileäkarvaiset ovat ns. sattumapentuja.


    • rodusta kiiinnostunu

      Meillä on kotona kohta 3 vuotias parsonrusselinterrieri. joten olisiko kromi huono vaihtoehto kaveriksi tälle koiralle? parsoni on villi ja utelias ja välillä hyvinhyvin itsepäinen, mutta osaa rauhoittua tarpeen tullen. harrastan parsonini kanssa agilityä ja kromi on kuulema kuuluisa ja suosittu agility koira. se muistuttaa myös parsonia ja luultaisiin varmaaan samaksi sillä minun koirani on 6cm ylikorkea ;)

    • Siiseli

      Sopiiko kromfohrländer ensimmäiseksi koiraksi. Olen 15-vuotias ja koirasta olen haaveillut koko ikäni. Kirjoja ja nettiä on selailtu rotua etsiessä, ja nyt tämä rotu tuntuisi juuri oikealta. Harrastuskaveriksi haluaisin erityisesti ja tuonne pihalle kanssani seikkailemaan. Aikaa olisi koiralle vaikka kuinka ja koulutus on kaikki kaikessa. Onko kenelläkään kokemuksia rodusta? Minkälainen on? Onko herkkä haukkuinen? Lukemani mukaan eivät omista riistävietti, tai sitten vain vähäisen sellaisen. Pitääkö paikkaansa?

    • Ei käy

      Kromfohrländer on täysin arvaamaton ja välillä raivopäisen vihainen. Oikeastaan, ei näitä pitäisi olla ollenkaan.

      • sakuserkuskat

        Tyypillistä saksalaiselta rodulta.


      • Anonyymi

        Vitsi vitsi.


    • Länderifani

      Meille tuli kotiin -09 vuonna länderipentu. Pentu tuli minulle (olin silloin itsekkin 9 v.( kotona oli myös toinen koira (iso seisoja) ja isälläni on paljon aikaisempaa koirakokemusta) ). Voin sanoa, että huippulöytö! Ei kertaakaan ole yrittänyt näykkäistä (ei edes murissut) ja minuakin arvosti/kunnioitti heti tuliessaan. Todella fiksu koira, joka oppii helposti (jos vaan löytää mielenkiintoa) ! Aktiivinen koira joka helposti innostuu ja elää sitten täysillä. Aina jaksaa uudelleen ja uudelleen heiluttaa häntää ja on positiivisella tuulella. Miinuspuoli on että ländsymme on aika nirso (mutta sekin on vain luonteenpiirre). Tälläkin hetkellä länderimme katsoo tv:tä matolla.;) itse pidän tärkeänä myös vanhempien luonteita, jos vanhemmat on agressiiviä, toki pentukin saa tätä tulisuutta luonteeseensa. Toki siihen vaikuttaa myös mitkä rajat koiralle antaa ja liikutetaanko koiraa tarpeeksi usein/ saako koira mahdollisuuden kuluttaa energiaansa.

    • Sopii!

      Ystävälläni on kromfohrländer ja täytyy sanoa että ekoja kertoja ihan hirvitti kun todella kova murisemaan. Vähitellen kuitenkin koiran valloittava luonne paljastui. Niin iloisesti aina ottaa vastaan kun tulee käymään ja suojelee perhettään vankasti ja aina valppaana. Jos tarpeeksi tiukka(ei kuitenkaan liikaa!), länderi on loistava vaihtoehto. Todella suloisia mutta tempperamenttisiä koiria! Suosittelen! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      373
      4674
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1894
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1631
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      225
      1445
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1410
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1386
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1367
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1228
    Aihe