Palstailu ihmissuhteiden korvikkeena.

white_peony

Sen kummemmin ottamatta kantaa alla olevaan keskusteluun, aloin miettiä nettiä ja sen käyttöä, palstailua ja sen addiktoivaa vaikutusta ihmissuhteiden korvikkeena. Vaikka hyviä ystäviä voi olla virtuaalissa, ei aikuisen ihmisen läheisyyden tarvetta netti pysty korvaamaan. Koetko käyttäväsi palstaa tai nettiä aitojen ihmissuhteiden korvikkeena? (aidolla tarkoitan tässä nyt sellaista suhdetta ihmiseen, jossa myös katsekontakti, äänensävyt ja kosketuksen tunteminen on mahdollista)

22

795

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zisel

se olla että alitajuntasesti näin teen... Näin työttömänä kun on aina p.a eikä varaa mennä usein minnekkään niin kyllä kieltämättä olo vois tulla todella yksinäiseks jos netti katkeis.

• dayum

.....

• jeesjuttu

Ei tää kirjoittelu ihmissuhteiden veroinen ole, mutta on tää kuitenkin jonkinlaista yhdessä oloa. Sitten tää on niin helppoa. Ihmisiä täällä on joka lähtöön, on korkeaa ja matalaa moraalia. On sinkkuja, eronneita, avioliittolaisia... Kyllä täältä löytyy samalla tavalla ajattelevia imhisiä, joiden kanssa on kiva keskustella.

• Marie-Cecile

Ihmiset ovat melko sosiaalisia eläimiä, niinpä jos aika ei tahdokaan riittää siihen oikeaan fyysiseen kontaktiin ihmisten kanssa, niin kyllähän sitä jollain tavalla pitää korvata sitä tarvetta toisiin ihmisiin. Mutta toisaalta tämä on vain viestintäväline samanlailla kuin puhelin, jossa kyllä saa ne äänensävyt ja -painot, mutta eihän sekään ole kokonaisvaltainen kokemus verrattuna ihan kasvotusten jutusteluun ja olemiseen.

Mutta vastatakesi kysymykseesi, ei en pidä sitä korvikkeena oikeille suhteille. Ennemminkin vain huonona korvikkeena :D, tapana jutella ja viihdyttää itseäni muiden ihmisten seuralla, kun siihen on tarvetta. Onko se sitten yksinäisyydentunteen peittoamista, jollain epätodellisella vai ei?

• white_peony

huolissani tuosta korvikkeena pitämisestä. Pystyt objektiivisesti analysoimaan asiaa ja tiedät mikä loppujen lopuksi on tärkeää :)

• Marie-Cecile
        white_peony kirjoitti:

huolissani tuosta korvikkeena pitämisestä. Pystyt objektiivisesti analysoimaan asiaa ja tiedät mikä loppujen lopuksi on tärkeää :)

toivotaan, että tilanne pysyykin sellaisena. :)

• mun oikeita ihmissuhteita, ei poissulje niitä. Ja palstan olen oppinut ymmärtämään erilaisuutta paremmin kuin muuten koskaan olisin sitä oppinut ymmärtämään. Livessä on kuitenkin kaikki tuttavat ja kaverit kohtuu kapealta sektorilta elämässä. Mulle on olemassa avokki, lapset, sukulaiset, työkaverit, harrastuskaverit, muutama ystävä ja palstatutut. Jokaisesta noista saan jotain osia elämäni kokonaisuuden muodostamiseen.

• white_peony

parhaimmillaan. Laajentaa elämänkatsomusta myös oman mukavuusalueen, eli tuttujen ihmisten ulkopuolelta. Parhaimmillaan se tuo laajempaa ymmärrystä ja ainakin meille (minulle ja miehelleni) hauskoja keskustelutuokiota, kun pohdimme palstan kautta kysymyksiä, joihin emme arkielämässä kiinnittäisi mitään huomiota. Eli komppaan taas, virallinen, ensimmäinen komppikaverini.

• Töissä ja harrastuksissa on jatkuvasti tekemisissä ihmisten kanssa. Lisäksi tapaan kavereitani vähintään kerran viikossa ja asunkin vielä yhdessä, joten normaaleista ihmiskontakteista ei ole puutetta.

Minä luulen, että ihminen on muutenkin erakkoluonne, jos suurin osa ihmiskuontakteista tapahtuu vain keskustelupalstan välillä. Ja erakko tuskin kärsisi tilanteesta. Tietty joukkoon varmaankin mahtuu joku yksinäinenkin, jolle sympatiapisteet.

• k32v

palsta on mielestäni huonoin mahdollinen korvike ihmissuhteille.

(Addiktio = riippuvuus)

Suoraansanottuna olen sitä mieltä, että addiktio kuin addiktio, ihan sama - se ei kuulu terveeseen ihmissuhteeseen. Se luo esteitä normaalille kanssakäymiselle, koska addiktion tyydyttäminen vie aikaa - sitä vähää aikaa, joka jää yli, kun vuorokaudesta ottaa pois nukkumiseen ja työssäkäymiseen tarvittavan ajan.

Palsta-addiktiosta: en oikein jaksa uskoa, että kukaan täällä tämän palstan takia jaksaa käydä. Addiktio palstaan tulee jostain muusta, puutteesta tai tarpeesta johonkin tai koskien jotakin.

Omalla kohdalla huonoina aikoina täältä joskus löytää jotain helmiä, samantyyppisiä tapahtumia jne. jolloin niitä pelkästään lukemalla saa järjestettyä asioita uusiin järjestyksiin. Mutta niitä helmiä ei kasva ihan joka paikassa..

Kannattaa panostaa elämään.

• white_peony

helmi :)

• vastaan...

"Koetko käyttäväsi palstaa tai nettiä aitojen ihmissuhteiden korvikkeena? (aidolla tarkoitan tässä nyt sellaista suhdetta ihmiseen, jossa myös katsekontakti, äänensävyt ja kosketuksen tunteminen on mahdollista)"

En todellakaan koe käyttäväni ( palstaa aitojen ihmissuhteiden korvikkeena). Mulla on aika laaja sosiaalinen verkosto ja muutamia oikeasti hyviä ystäviäkin onneksi, enkä suinkaan vietä esimerkiksi kaikkia viikonloppujani tms. vapaa-aikaani tän palstan parissa. Edeltävänkin viikonlopun vietin kyläillen ystävien luona ja sitä edeltävän la:nkin IRL-viihteellä ( tavaten jopa miehen, IRL-miehen siis!:D) Lähinnä ajatusten vaihtoon tätä palstaa käytän... Sellainen on musta usein palkitsevaa tuntemattomien kanssa: saada näkökulmaa siis myös sellaistenkin ihmisten ajatuksiin, joiden kaikkien kanssa tuskin muuten edes haluaisin aikaani viettää. Edes rekisteröitymistä en ole (ainakaan vielä) kokenut tarpeelliseksi juuri tosta syystä, kun siis se ajatustenvaihto on ollut se mun keskeisin pointtini.

Sellaista olen kyllä väliin vähän huomannut, että varmaan jotkut ns. vähän myös käyttää tätä palstaa todellisten ihmissuhteiden "korvaajanakin". Joillakin ( joskin toki tietysti aina vain yksittäisillä kirjoittajilla) tuntuu nimittäin olevan niin "intohimoinen" suhtautuminen tuntemattomiin palstapersooniin, että siitä on joskus jäänyt vähän outoakin vaikutelmaa... Itseäni esim. on useampaankin otteeseen syytelty/haukuttu/ pilkattu palstalla esimerkiksi "yksinäiseksi" tai "nynnyksi" ( =projisointia sellainen usein kenties, hmh?), kun mulla ei ole ollut intressiä tutustua palstapersooniin ns. reaalisesti ja palstan ulkopuolellakin... Musta sellainen kertoo ainakin jonkinasteisesta sosiaalisesta kapea-alaisuudesta usein.;) Kuinka nimittäin jollakin tuntemattomalla muuten olis käsitys oikeudestaan tulla väittämään mun anonyymista palstakirjoittajapersoonastani joitakin täysin kirjoittamieni tekstien ulkopuolisia ja keskusteluketjujen sisältöihin täysin liittymättömiä asioita?

Lihaa ja verta ovat tietysti kaikki palstakirjoittajatkin kuitenkin, joten siinä mielessä ihmisiä tulee musta ajatella "aitoina". Ihmisiä kun ovat.

Hmh.

• Profiloija.

"Itseäni esim. on useampaankin otteeseen syytelty/haukuttu/ pilkattu palstalla esimerkiksi "yksinäiseksi" tai "nynnyksi" ( =projisointia sellainen usein kenties, hmh?), kun mulla ei ole ollut intressiä tutustua palstapersooniin ns. reaalisesti ja palstan ulkopuolellakin..."

Bingo!

• vastaan...
        Profiloija. kirjoitti:

"Itseäni esim. on useampaankin otteeseen syytelty/haukuttu/ pilkattu palstalla esimerkiksi "yksinäiseksi" tai "nynnyksi" ( =projisointia sellainen usein kenties, hmh?), kun mulla ei ole ollut intressiä tutustua palstapersooniin ns. reaalisesti ja palstan ulkopuolellakin..."

Bingo!

Sulle vielä vastaus, vaikka mulla p*rullinen kiire tässä jo onkin.

Et sä ainakaan mikään "profiloija" taida olla (paitsi jos kenties olet CSI:ta sattunut vähän liikaa katsomaan)?;D

Vinkiksi, että profiloija on analyyttinen henkilö.;) Ei siis "bingoile" tolla tavalla kuin sä, eikä suinkaan koskaan kuvittele ainakaan voivansa tehdä syvällisiä päätelmiä ainakaan anonyymeista rekisteröitymättömistä palstakirjoittajista (joskaan ei sulla päätelmää tossa ollutkaan, onneksi)...

Kunnon profiloija ei ainakaan egoile. (Mahdollisesti hyväksi vinkiksi sullekin, ihan vain tulevaisuuden varalta?;D)

Ja tuota...Tätä en sano mitenkään loukatakseni ketään...Onhan tällä palstalla joskus joitakuita sellaisiakin ollut, joihin voisin kuvitella ainakin noin teoriassa ihan mielelläni tutustuvanikin laajemminkin, jos olisi aikaa ja mahdollisuuksia, mutta mitä siitäkään tulis, jos mun tässä pitäis ruveta laittelemaan vielä henkilökohtaisia sähköpostejakin tuntemattomille palstakirjoittajille?:( En siis ikinä(!) ehtisi tehdä sellaista, vielä nyt tän palstakirjoittelun päällekin...Jessus, hassaan jo nytkin aikaani aika melkoisen paljon tällaiseen, ihan silkkaa sosiaalisuuttani.:) ( Yhdenlainen akilleenkantapää kai siinäkin.)

Tota kyllä mä luulen, että palstakirjoittajiin palstan ulkopuolellakin tutustuminen vaatis ainakin jonkinmoisen (?) sellaisen deittailu/ystävänhakuintressin, tai sitten jonkun ihan yksittäisen merkittävän jutun, mistä välttämättä haluaa vaihtaa kokemuksia juuri jonkun tietyn tuntemattoman kanssa... Mulla ei sellaista ole vielä ollut, joskin (toistan vielä) on tällä palstalla ollut joitakin sellaisiakin kirjoittajia, jotka ihmisinä on tuntuneet kivoilta ja mielenkiintoisilta.

• cookos

silti saan ystäviä ja mulla on niitä...mutta täällä korvessa kun asuu, kaikki on netin kautta lähellä...

• palsta voi ihmissuhteita korvata. Toki palstalla on ihmisiä, jotka ovat tulleet tutummaksi, enkä kyllä mitätöi sitä vähempiarvoiseksi asiaksi. Palstalla syntyneet ihmissuhteet ovat nekin aitoja, mutta erilaisia live-suhteiden kanssa.

Eihän ne live- ja paltaihmissuhteet ole toisiaan poissulkevia, vaan täydentävät kokonaisuutta. Kyllä se joskus on kiva vaikka keskellä yötä lätistä niitä näitä.

Sikäli palsta- ja livesuhteet kyllä poikkeavat, ettei palstan(tekniikan) tarvi kuin pikkuisen tökkiä, niin tulee painettua rastia ja kaikottua paikalta. Näin päästään loppukateettiin: "Palstasuhteen toimivuus on riippuvainen tekniikakn toimimisesta"

• Asiaa mielestäni kovin objektiivisesti. Mikset lähde siitä ajatuksesta että kyse on ihmisistä ja heidän välisestä vuorovaikutuksesta eri mediumien kautta.

Tällöin minkään ei tarvi olla korvike jollekin toiselle vaan kyse on siitä tavallisesta sosiaalsieesta sutinasta - kuten se itseasiassa onkin.

Asosiaalinen on asosiaalinen netissäkin. Kirjoittavan persoonan on usein helpompi tuoda asioitaan julki kirjoittamalla - on aivan sama onko se kirjoitus lappu keittiön pöydällä kumppanille vai sähköposti.

"Internetin maine" on tässä sellainen juttu joka tulee kohdata käsitetasolla ja ymmärtää että mitään mikä netissä tapahtuu ei poikkea siitä mitä tapahtuu oikeassakin elämässä. Täällä jotkut asiat ovat helpompia - toiset vaikeampia. Silti ihminen ei pääse karvoistansa täälläkään vaan se nimenomaan kärjistyy usein niin hyvässä kuin pahassakin.

Nolottaako sinua nettaaminen? :)

• white_peony

kyse oli aloituksesta joka oli kaikin puolin neutraali. Hait itse sanoilleni suuremman merkityksen rivien väleistä.

• osui ja uppos!

sattuiko?

• white_peony kirjoitti:

kyse oli aloituksesta joka oli kaikin puolin neutraali. Hait itse sanoilleni suuremman merkityksen rivien väleistä.

Ideatasolla aloituksesi on miinoitettu, sen kertoo jo otsikko.

• osui ja uppos! kirjoitti:

sattuiko?

Ja tätä enempää et saa.

• Olen huomannut kyllä että eksyn palstalle yksinäisinä hetkinä.. Kun olen yksin kotosalla, ei juuri mitään tekemistä eikä kukaan onlinessa mesessä tahi facebookissa ( = minulle tärkeimmät keinot pitää yhteyttä kaukana oleviin ystäviin ja kavereihin).

Mutta yhtäkään ihmissuhdetta palsta/netti ei todellakaan voi korvata. Jälleen kerran olen etäsuhteessa ja mikään ei korvaa sitä kosketusta ja hellää läheisyyttä mitä toisen kanssa oleminen antaa harvoina yhteisinä hetkinä.. Pidän yhteyttä netin kautta, mutta vielä innokkaammin koitan tavata omaa pupusta ja muita elämässäni tärkeitä henkilöitä niin kuin olosuhteet antavat myöden..

Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      84
      2727
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      58
      2634
    3. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      70
      2594
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      95
      2551
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      89
      2075
    6. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      50
      2012
    7. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      141
      1866
    8. Joskus tulee niin

Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk
      Ikävä
      52
      1539
    9. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      16
      1476
    10. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      35
      1467
    Aihe