...ortodokseilla tämä "tunnustuskirjojen" laita on? - (Katekismus)!?
Miten ortodokseilla 10,n käskyn - "toinen käsky" kuuluu? Onko se samanlainen kuin Ev,lut kirkossa?
miten...
16
1007
Vastaukset
- Mar Sarug
meillä ei tunneta ainakaan lut.tunnustuskirjoja ja meirrän omat "katekismukset" ovat monella tapaa eri mieltä niiden kaa.
- el kirahwi
Ainakin Venäjän ortodoksisessa kirkossa ymmärtääkseni käskyissä käytetään alkuperäistä jaottelua, eli toisena käskynä on kuvien palvomisen kielto. Muistaakseni käskyjen uudelleenjaottelu olisi lännen uskonpuhdistuksen tulosta. Lutherin uudistus?
Tunnustuskirjoilla tarkoitit varmaan onko ortodoksisessa kirkossa samanlaisia opillisia auktoriteettikirjoituksia kuin luterilaisessa kirkossa ns. luterilaiset tunnustuskirjat? Ainakin varhaiskirkon ns. ekumeenisten kirkkolliskokousten päätökset ovat ortodoksisessa kirkossa auktoriteetteina, mutta en tiedä onko varsinaisesti muita sitoviksi auktoriteeteiksi määriteltyjä kirjoituksia. Mutta ehkä joku ortodoksi osaa vastata. En itsekään nimittäin kuulu ortodoksiseen kirkkoon, vaikka ortodoksisesta kirkosta kiinnostunut olenkin. (Kuuluminen lestadiolaiseen herätysliikkeeseen ja ortodoksiseen kirkkoon ei ehkä olisi yhtä ongelmatonta kuin luterilaiseen kirkkoon kuuluminen, vaikka toisaalta on lestadiolaisen herätysliikkeen historian aikana jossain määrin ollut myös ortodoksiseen kirkkoon kuuluneita ja on kai myös edelleen.)- ort.fi
En tiedä mikä on tunnustuskirja, en ole koskaan kuullut semmoisista. Käskyt tunnetaan sellaisina kuin ne Raamatussa lukevat. Meillä on tapana lukea Raamattua, ei niinkään tulkita sitä.
- upotettu
ort.fi kirjoitti:
En tiedä mikä on tunnustuskirja, en ole koskaan kuullut semmoisista. Käskyt tunnetaan sellaisina kuin ne Raamatussa lukevat. Meillä on tapana lukea Raamattua, ei niinkään tulkita sitä.
...se toinen käsky siis kuuluu???
>>Kirjoitit-
>>Käskyt tunnetaan sellaisina kuin ne Raamatussa lukevat. - el kirahwi
ort.fi kirjoitti:
Luterilaisessa kirkossa tunnustuskirjoilla tarkoitetaan tiettyjä pääasiassa 1500-luvulla kirjoitettuja kirjoituksia, joissa luterilainen oppi on määritelty varsin yksityiskohtaisesti ja joita pidetään luterilaisen opin auktoriteetteina. Eli niiden perusteella voidaan määritellä, mikä on luterilainen oppi.
Itse en ainakaan tiedä, että ortodoksisessa kirkossa olisi vastaavia kirjoja, ehkä ekumeenisten kirkolliskokousten päätöksiä lukuunottamatta. Niin ja onhan sitten vanhan kirkon uskontunnustukset, jotka muuten itse asiassa lasketaan myös luterilaisen kirkon tunnustuskirjoihin. Tosin Nikean uskontunnustus on vähän erimuotoinen ortodoksisessa ja luterilaisessa kirkossa (se filioque-lisäys...).
Tässä linkki luterilaisen kirkon tunnustuskirjoihin:
http://www.funet.fi/pub/doc/religion/christian/texts/html/finnish/tunnustuskirjat/ - ort.fi
upotettu kirjoitti:
...se toinen käsky siis kuuluu???
>>Kirjoitit-
>>Käskyt tunnetaan sellaisina kuin ne Raamatussa lukevat.Raamatun suomennos 1992:
Kymmenen käskyn laki
1 Niin Jumala puhui kaiken tämän:
2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta.
3 "Sinulla ei saa olla muita jumalia.
4 "Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. 5 Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. 6 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.
7 "Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään.*
8 "Muista pyhittää lepopäivä. 9 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, 10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. 11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
12 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että saisit elää kauan siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
13 "Älä tapa.
14 "Älä tee aviorikosta.
15 "Älä varasta.
16 "Älä todista valheellisesti toista ihmistä vastaan.
17 "Älä tavoittele toisen taloa. Älä tavoittele hänen vaimoaan, älä orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen."
18 Koko kansa oli todistamassa jylinää ja leimahtelua. Se kuuli, miten torvi soi, ja näki, miten vuori savusi. Ihmiset vapisivat tämän nähdessään ja pysyttelivät loitolla. 19 He sanoivat Moosekselle: "Puhu sinä meille, me kuuntelemme. Mutta Jumala älköön puhuko meidän kanssamme, se on meille kuolemaksi." 20 Mooses vastasi kansalle: "Älkää pelätkö. Jumala on tullut tänne pannakseen teidät koetukselle ja herättääkseen teissä pelon ja kunnioituksen häntä kohtaan, ettette enää tekisi syntiä." - ort.fi
el kirahwi kirjoitti:
Luterilaisessa kirkossa tunnustuskirjoilla tarkoitetaan tiettyjä pääasiassa 1500-luvulla kirjoitettuja kirjoituksia, joissa luterilainen oppi on määritelty varsin yksityiskohtaisesti ja joita pidetään luterilaisen opin auktoriteetteina. Eli niiden perusteella voidaan määritellä, mikä on luterilainen oppi.
Itse en ainakaan tiedä, että ortodoksisessa kirkossa olisi vastaavia kirjoja, ehkä ekumeenisten kirkolliskokousten päätöksiä lukuunottamatta. Niin ja onhan sitten vanhan kirkon uskontunnustukset, jotka muuten itse asiassa lasketaan myös luterilaisen kirkon tunnustuskirjoihin. Tosin Nikean uskontunnustus on vähän erimuotoinen ortodoksisessa ja luterilaisessa kirkossa (se filioque-lisäys...).
Tässä linkki luterilaisen kirkon tunnustuskirjoihin:
http://www.funet.fi/pub/doc/religion/christian/texts/html/finnish/tunnustuskirjat/Totta, että kirkollliskokouksien päätökset ovat kirkon peruspilareita. Niissä on laadittu myös kanoneita eli ohjeita, säädöksiä. Katekismuksiakin on joskus laadittu samaan tapaan kuin luterilaisella puolella. Suomeksikin on joskus sellainen ilmestynyt joskus 1800-luvun alussa. Katekismukset ovat olleet opetusmateriaalina kouluissa ja uskonnonopetuksessa, mutta ne eivät koskaan ole olleet tärkeitä/yhtä tärkeitä kuin kanonit, sillä ne perustuvat niihin, eli katekismukset eivät sisällä mitään mitä aikaisemmat kirkolliskokousten päätökset eivät sisältäisi.
- upotettu
ort.fi kirjoitti:
Raamatun suomennos 1992:
Kymmenen käskyn laki
1 Niin Jumala puhui kaiken tämän:
2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta.
3 "Sinulla ei saa olla muita jumalia.
4 "Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. 5 Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. 6 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.
7 "Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään.*
8 "Muista pyhittää lepopäivä. 9 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, 10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. 11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
12 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että saisit elää kauan siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
13 "Älä tapa.
14 "Älä tee aviorikosta.
15 "Älä varasta.
16 "Älä todista valheellisesti toista ihmistä vastaan.
17 "Älä tavoittele toisen taloa. Älä tavoittele hänen vaimoaan, älä orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen."
18 Koko kansa oli todistamassa jylinää ja leimahtelua. Se kuuli, miten torvi soi, ja näki, miten vuori savusi. Ihmiset vapisivat tämän nähdessään ja pysyttelivät loitolla. 19 He sanoivat Moosekselle: "Puhu sinä meille, me kuuntelemme. Mutta Jumala älköön puhuko meidän kanssamme, se on meille kuolemaksi." 20 Mooses vastasi kansalle: "Älkää pelätkö. Jumala on tullut tänne pannakseen teidät koetukselle ja herättääkseen teissä pelon ja kunnioituksen häntä kohtaan, ettette enää tekisi syntiä."...mutta voisitko vielä kertoa mistä jakeesta tuo toinen käsky löytyy?
Nyt ne olivat jaottelematta yhtenä "klimppinä" kaikki tuossa!
Ja onko kirkon kanta sama sinun kanssasi?
Kiitos! :-) - ort.fi
upotettu kirjoitti:
...mutta voisitko vielä kertoa mistä jakeesta tuo toinen käsky löytyy?
Nyt ne olivat jaottelematta yhtenä "klimppinä" kaikki tuossa!
Ja onko kirkon kanta sama sinun kanssasi?
Kiitos! :-)En tiedä mitä ajat takaa, mutta toinen käsky on kuten huomaat siis jakeessa 4.
En ota mitään kantoja, kerron vaan kuinka asiat on. - upotettu
ort.fi kirjoitti:
En tiedä mitä ajat takaa, mutta toinen käsky on kuten huomaat siis jakeessa 4.
En ota mitään kantoja, kerron vaan kuinka asiat on.Jos ortodoksikirkon kanta on sama kuin nyt sinulla on? niin miten kirkko sitten ei reagoi tuohon käskyyn mitenkään? Vaan kumartelee, suutelee ja palvoo "Jumalan kuvia"! vaikka tuo toinen käsky selvästi kieltää niin tekemästä!?
>>Sanot-
>>En ota mitään kantoja, kerron vaan kuinka asiat on.>Joh,ilm 22:
18. Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
19. ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu. - ort.fi
upotettu kirjoitti:
Jos ortodoksikirkon kanta on sama kuin nyt sinulla on? niin miten kirkko sitten ei reagoi tuohon käskyyn mitenkään? Vaan kumartelee, suutelee ja palvoo "Jumalan kuvia"! vaikka tuo toinen käsky selvästi kieltää niin tekemästä!?
>>Sanot-
18. Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
19. ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.Arvasin, että tarkoituksesi oli vain provosoida.
En aio vastata kysymykseesi muuten kuin annan sinulle tehtäväksi ottaa selville mikä on ikonin tarkoitus.
sananlaskuissa on lause:
12. Jos olet viisas, olet omaksi hyväksesi viisas; ja jos olet pilkkaaja, saat sinä sen yksin kestää. - upotettu
ort.fi kirjoitti:
Arvasin, että tarkoituksesi oli vain provosoida.
En aio vastata kysymykseesi muuten kuin annan sinulle tehtäväksi ottaa selville mikä on ikonin tarkoitus.
sananlaskuissa on lause:
12. Jos olet viisas, olet omaksi hyväksesi viisas; ja jos olet pilkkaaja, saat sinä sen yksin kestää....en ole tarkoittanut kirjoitustani miksikään provokaatioksi!!! vaan asian huomioon herättämiseksi ,kuinka Jumalan käskyt! kieltävät kuvien palvonnan!!!
Tiesitkö että tämä "äiti lapsi" kuvien palvonta ei ole edes kristillistä alkuperää!?
Älä loukkannu! Ota uskossa askel kohti Jeesusta ja anna hänen tämä asia sinulle valaista.
Jeesus on "Rakkauden Hengen kuva" sydämessä, ei tauluissa ja patsaissa.
Siunausta Jeesuksessa! :-) - ort.fi
upotettu kirjoitti:
...en ole tarkoittanut kirjoitustani miksikään provokaatioksi!!! vaan asian huomioon herättämiseksi ,kuinka Jumalan käskyt! kieltävät kuvien palvonnan!!!
Tiesitkö että tämä "äiti lapsi" kuvien palvonta ei ole edes kristillistä alkuperää!?
Älä loukkannu! Ota uskossa askel kohti Jeesusta ja anna hänen tämä asia sinulle valaista.
Jeesus on "Rakkauden Hengen kuva" sydämessä, ei tauluissa ja patsaissa.
Siunausta Jeesuksessa! :-)En loukkaantunut, moni muu voi loukkaantua. Mikäli asoista keskustellaan niistä on myös tiedettävä faktat ennenkuin niistä voi asiallisesti keskustella. Sen vuoksi pyysinkin että ottaisit selvää.
Jumala kieltää kuvien palvonnan.Jumalan kuvaaminen on kiellettyä.Kuvien ja patsaiden palvominen on ehdottomasti kielletty.Mooseksen toisessa kirjassa Jumala määrää, että hänen temppeliinsä on tehtävä kerubin kuvia liitonarkkuun sekä telttamajaan ja vieläpä taidokkaasti!(2:Moos)
Kirkossamme ei palvota kuvia. Ainoa jota palvomme on Jumala.Sen sijaan ikoneja kristillisessä kirkossa on kunnioitettu apostoliselta ajalta lähtien.Seitsemäs kirkolliskokous (v.787) on vahvistanut ikonien käytön kirkollisessa elämässä. - ponomari Jerma
upotettu kirjoitti:
Jos ortodoksikirkon kanta on sama kuin nyt sinulla on? niin miten kirkko sitten ei reagoi tuohon käskyyn mitenkään? Vaan kumartelee, suutelee ja palvoo "Jumalan kuvia"! vaikka tuo toinen käsky selvästi kieltää niin tekemästä!?
>>Sanot-
19. ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.Ortodoksisen kirkon opetus löytyy: 1. Raamatusta (tulkitse raamattua siten kuin kirkko neuvoo), 2. kirkon jumalanpalvelukssista ja jumalanpalvelusteksteistä, 3. ekumeenisten kirkolliskokousten päätöksistä ja 4. ort. teologien opetuksista. Mooseksen lain 10 käskyä löydät Raamatusta ilman minun neuvojani. Mutta, mutta... oletko ollenkaan tutustunut noihin muihin mainitsemiini lähteisiin? Aivan aluksi pari kirjaa:"Rukouskirja. Orologion.(Jyväskylä 2000). Tästä kirjasta löytyvät 10 käskyä siinä muodossa kuin 5.Moos. 5:6-22 ne esittää. Tästä samasta kirjasta Ortodoksisuuden sunnuntain tropari ja kontakki opettavat näin: "Sinun puhtaalle kuvallesi me kumarramme, oi Hyvä, ja rukoilemme syntejämme anteeksi, oi Kristus Jumala, sillä pelastaaksesi luotusi vihollisen orjuudesta sinä tahdoit ruumiillisesti astua ristille. Kiittäen me siis huudamme Sinulle: Ilolla täytit sinä kaikki, meidän Vapahtajamme, sinä, joka tulit maailmaa pelastamaan." Ja vielä: "Isän kuvaamaton Sana tultuaan lihaksi sinusta, oi Jumalansynnyttäjä, tuli kuvattavaksi ja jälleen kaunistettuaan muinoin turmeltuneen kuvan"(= Jumalan kuvaksi luodun, mutta syntiinlangenneen ihmisen) "yhdisti sen jumalalliseen kauneuteen. Tunnustaen pelastuksen me sitä töin ja sanoin julistakaamme." Ikoniteologiaan tutustuaksesi Sinun kannattaa lukea alan klassikkoa, 700-luvulla elänyttä Johannes Damaskolaista. Löytynee kirjastosta, Pyhä Johannes Damaskolainen:"Ikoneista. Kolme puhetta ikonien syytäjiä vastaan." Jos voit ja osaat nähdä metsän puilta, niin opit Johannes D:lta samalla vaivalla paljon muutakin kuin ikoniteologiaa. Lopuksi vielä pari jaetta Uudesta Testamentista. "Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan..."(Joh.1:14). "Hän (=Poika, Kristus) on näkymättömän Jumalan kuva..."(Kol.1:15). Ovatko Sana ja kuva toisensa poissulkevia? Kuka teki ensimmäisen kuvan? Vastaukseksi luepa uudelleen tuo Kol.1:15!
Terveisin: Jerma. - ponomari Jerma
ort.fi kirjoitti:
Totta, että kirkollliskokouksien päätökset ovat kirkon peruspilareita. Niissä on laadittu myös kanoneita eli ohjeita, säädöksiä. Katekismuksiakin on joskus laadittu samaan tapaan kuin luterilaisella puolella. Suomeksikin on joskus sellainen ilmestynyt joskus 1800-luvun alussa. Katekismukset ovat olleet opetusmateriaalina kouluissa ja uskonnonopetuksessa, mutta ne eivät koskaan ole olleet tärkeitä/yhtä tärkeitä kuin kanonit, sillä ne perustuvat niihin, eli katekismukset eivät sisällä mitään mitä aikaisemmat kirkolliskokousten päätökset eivät sisältäisi.
Löytyyhän noita uudempiakin painoksia:"Ortodoksinen lyhyt katekismus. Piispa Agafodorin katekismuksen mukaan" Kuopio 1967. Taitaa vain tämä nykyinen aika olla omasta mielestään liian fiksua näille yksinkertaisille perusteoksille. Vaan eipä tuo haittaa - onhan onneksi paksumpia ort. dogmatiikan teoksia suomeksikin saatavilla luku- ja opinhaluisille.
Terveisin: Jerma. - ort.fi
ort.fi kirjoitti:
Totta, että kirkollliskokouksien päätökset ovat kirkon peruspilareita. Niissä on laadittu myös kanoneita eli ohjeita, säädöksiä. Katekismuksiakin on joskus laadittu samaan tapaan kuin luterilaisella puolella. Suomeksikin on joskus sellainen ilmestynyt joskus 1800-luvun alussa. Katekismukset ovat olleet opetusmateriaalina kouluissa ja uskonnonopetuksessa, mutta ne eivät koskaan ole olleet tärkeitä/yhtä tärkeitä kuin kanonit, sillä ne perustuvat niihin, eli katekismukset eivät sisällä mitään mitä aikaisemmat kirkolliskokousten päätökset eivät sisältäisi.
Löysin muuten netistä äskettäin useampia ort. katekismuksia englanniksi. Tässä linkki: http://www.kirkkopalvelut.fi/opinto/katekismus/tietopd.htm#orto
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama1298016Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1567115Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1834866Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2493305Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta1012764Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh1272352- 1531990
Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari171933Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa411750Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?2061685