Muistatko laman?

white_peony

Vaikuttiko se sinuun tai läheisiisi? Entä miten ennustat taantuman vaikuttavan elämääsi nyt?

30

710

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulevakin taantuma vaikuttaa positiivisesti, luulisin.

• white_peony

esim. hintojen ja korkojen laskua? Itse en taloudesta paljoa ymmärrä, mutta tämän ilmiön olen antanut itselleni opettaa...

• white_peony kirjoitti:

esim. hintojen ja korkojen laskua? Itse en taloudesta paljoa ymmärrä, mutta tämän ilmiön olen antanut itselleni opettaa...

ollaan jo nyt muutaman kuukauden aikana puhallettu yhteen hiileen enemmän kuin viimesen viiden vuoden aikana yhteensä. Yhteisiä yrityksiä, katsos.

Yhteenkuuluvuuden tunne on aikalailla vahvistunut, juuri niinkuin viime lamankin aikaan.

Mut, tietty täs taantumassa on mahdollista tehdä rahaakin, aika paljonkin, riippuu siit, et mitä valintoja tekee, ja onko ne oikeita, vai vääriä.

• white_peony
        relaxed_eyes kirjoitti:

ollaan jo nyt muutaman kuukauden aikana puhallettu yhteen hiileen enemmän kuin viimesen viiden vuoden aikana yhteensä. Yhteisiä yrityksiä, katsos.

Yhteenkuuluvuuden tunne on aikalailla vahvistunut, juuri niinkuin viime lamankin aikaan.

Mut, tietty täs taantumassa on mahdollista tehdä rahaakin, aika paljonkin, riippuu siit, et mitä valintoja tekee, ja onko ne oikeita, vai vääriä.

laman aikana puhuttu paljon. Että se vaikuttaa kansalaisiin samaan tapaan kuin lama. Itsemurhat jopa vähenevät. Hienoa huomata, että se vaikuttaa myös alemmalla tasolla perheen tiivistymiseen.

• Siitä kun äidiltä ja

isältä meno molemmmilta työ, eikä uutta löytynyt mistään. Enpä saanut joka syksy uutta reppua, ja äiti ompelikin aika paljon meidän vaatteita...

• white_peony

muistan kavereista jotain samankaltaista. Itse aikanaan valmistuin koulusta suoraan lamaan, ja ammattitaito ehti kärsiä kun töitä ei löytynyt.

• uk-ko

Muhun se ei vaikuttanut suoraan. Palvelin yrittäjänä julkishallintoa ja siellä budjetit pienenivät hitaasti ja hallitusti. Mulla meni laman aikana hyvin.
      Toista oli kollegoilla jotka palvelit yksityistä sektoria. Työt katosivat muutamassa kuukaudessa. Aika moni joutui pistämään putiikinsa kiinni, mutta toisaalta tällä alalla toimitaan ammatinharjoittajina yksin, joten yt-neuvottelut olivat nopeat ja lyhyet.

Uskon että tuleva taantuma ei vaikuta edelleenkään muhun sitä tai tätä. Mulla on siisti sisätyö julkisella sektorilla, eikä mikään pikku taantuma tunnu missään. Syöksykierteet on sitten erikseen, mutta ei nekään hetkessä vaikuta.
      Virka pitäis saada. Määräaikaisena ei uraputki ole vielä ihan kiveen kirjoitettu.

• white_peony

Itseäni huolestuttaa nimenomaan oman työsuhteeni määräaikaisuus, jota jatketaan aina määrärahojen puitteissa pari -kolme vuotta kerrallaan. Toisaalta ala on sellainen, että rahoitusta myönnetään myös kansainvälisesti. Tosin jos olen oikein ymmärtänyt, suomella menee hyvin verrattuna muihin maihin.

Vaikuttaako Euro sinusta positiivisesti vai negatiivisesti?

• uk-ko
        white_peony kirjoitti:

Itseäni huolestuttaa nimenomaan oman työsuhteeni määräaikaisuus, jota jatketaan aina määrärahojen puitteissa pari -kolme vuotta kerrallaan. Toisaalta ala on sellainen, että rahoitusta myönnetään myös kansainvälisesti. Tosin jos olen oikein ymmärtänyt, suomella menee hyvin verrattuna muihin maihin.

Vaikuttaako Euro sinusta positiivisesti vai negatiivisesti?

tuosta itsenäisyydestä ja EU:n vakauttavasta vaikutuksesta sen verran, että kai mun on tänään uskottava Euron positiiviseen vaikutukseen?

En oikeesti ymmärrä raha-asioita hyvin kansainvälisellä tasolla. EU:n sisällä se vaikuttaa varmaan vakauttavasti. Vientikauppaa kai säätelee lähinnä euron ja dollarin välinen hintasuhde? En oo seurannut dollarin kurssia, vaikka se ehkä juuri nyt olisi kiinnostava bongauskohde.

• white_peony
        uk-ko kirjoitti:

tuosta itsenäisyydestä ja EU:n vakauttavasta vaikutuksesta sen verran, että kai mun on tänään uskottava Euron positiiviseen vaikutukseen?

En oikeesti ymmärrä raha-asioita hyvin kansainvälisellä tasolla. EU:n sisällä se vaikuttaa varmaan vakauttavasti. Vientikauppaa kai säätelee lähinnä euron ja dollarin välinen hintasuhde? En oo seurannut dollarin kurssia, vaikka se ehkä juuri nyt olisi kiinnostava bongauskohde.

juurikaan ymmärrä. Mutta muistan miten suuri uutinen markan devalvointi oli 90- luvulla. Euroa tuskin lasketaan kellumaan?

• uk-ko
        white_peony kirjoitti:

juurikaan ymmärrä. Mutta muistan miten suuri uutinen markan devalvointi oli 90- luvulla. Euroa tuskin lasketaan kellumaan?

mun asiantuntemukseni ja tietämättömyyteni rajan. En oikeastaan edes tiedä, mitä tuo kelluminen tarkoittaa.

• cookos

oli vaikeeta, pienet tulot, just koulusta valmistunut, ei saanut töitä mistään, ei sitten yhtään mistään, siihen ero, jatkoin uuteen kouluun, missä menikin kolme vuotta. Sen jälkeen alkoi helpottaa...töihinkin pääsi.

Uskon sen vaikuttavan nyt samoin..ootan pahinta:(

• white_peony

selviät vähemmällä. Määräaikainen työ ja iso asuntovelka se painaa minuakin. Onneksi miehen työ suht. turvattu. Relaxed Eyes löysi lamasta myös hyviä puolia, toivottavasti ne tulevat tällä kertaa kohdallesi!

• cookos
        white_peony kirjoitti:

selviät vähemmällä. Määräaikainen työ ja iso asuntovelka se painaa minuakin. Onneksi miehen työ suht. turvattu. Relaxed Eyes löysi lamasta myös hyviä puolia, toivottavasti ne tulevat tällä kertaa kohdallesi!

se on ainut, mitä näen. Mutta kyllä se yrittäjän puolisona...tiesin jo tään jutun kauan ennen kuin yleisisti alettiin puhua taantumasta.

Kasvun aika on nyt ohi..katotaan, miten kauan kestää ja kuinka kukakin kestää.

• white_peony
        cookos kirjoitti:

se on ainut, mitä näen. Mutta kyllä se yrittäjän puolisona...tiesin jo tään jutun kauan ennen kuin yleisisti alettiin puhua taantumasta.

Kasvun aika on nyt ohi..katotaan, miten kauan kestää ja kuinka kukakin kestää.

tietenkin, alasta riippuen varmasti altis suhdanteiden vaihteluille. Ymmärrän kyllä huolesi. En edes oikein tiedä mitä sanoisin, muuta kuin voimia, äläkä turhaan etukäteen murehdi. Toivottavasti miehesi hoitaa asiat huolellisesti.

• cookos
        white_peony kirjoitti:

tietenkin, alasta riippuen varmasti altis suhdanteiden vaihteluille. Ymmärrän kyllä huolesi. En edes oikein tiedä mitä sanoisin, muuta kuin voimia, äläkä turhaan etukäteen murehdi. Toivottavasti miehesi hoitaa asiat huolellisesti.

sillä ei ole välttämättä mitään apua tilanteessa. Vaihtelut on suuria...välillä voimakasta kasvua ja sitten nopea seis...tiimityötähän se on.

Minä en murehdi, huolehdin vain omasta työstäni. En puutu miehen töihin eikä se mun. Se on meidän työn jako. Mutta kaikki vaikuttaa kaikkeen.

kaikille..ostakaa kartonkisia myyntipakkauksia, se on myös ekologinen parempi vaihtoehto.

• white_peony
        cookos kirjoitti:

sillä ei ole välttämättä mitään apua tilanteessa. Vaihtelut on suuria...välillä voimakasta kasvua ja sitten nopea seis...tiimityötähän se on.

Minä en murehdi, huolehdin vain omasta työstäni. En puutu miehen töihin eikä se mun. Se on meidän työn jako. Mutta kaikki vaikuttaa kaikkeen.

kaikille..ostakaa kartonkisia myyntipakkauksia, se on myös ekologinen parempi vaihtoehto.

selvä! Suositaan porukalla kotimaista, tietämättään sitä voi silloin auttaa hyvinkin lähelle.

Huolellisuudella tarkoitin, että nimenomaan seuraa tilannetta, laskee investointejaan ja tarvittavan työvoiman määrää. Oma miehenikin on ollut yrittäjä, ja silloin opin, että yrittäjänä pitää osata ajatella pari askelta edelle.

• cookos
        white_peony kirjoitti:

selvä! Suositaan porukalla kotimaista, tietämättään sitä voi silloin auttaa hyvinkin lähelle.

Huolellisuudella tarkoitin, että nimenomaan seuraa tilannetta, laskee investointejaan ja tarvittavan työvoiman määrää. Oma miehenikin on ollut yrittäjä, ja silloin opin, että yrittäjänä pitää osata ajatella pari askelta edelle.

tää ala on herkkä suhdanne vaihteluille ja on jo pitkä kokemus takana...oppia on siis ja historiaa. Ja vaikeita kausia..joten eiköhän..

• Pystyi ostamaan tiettyjä laitteita todella halvalla.

Oletettavasti tämäkin taloustilanne laskee hintoja hiukan, mutta tilanteen kehitystä on vielä vaikea ennustaa.

• white_peony

huomaa eron niiden välillä joiden työpaikka on turvattu ja niiden, joilla on esim. määräaikainen työsuhde. Ajatusmaailma on ihan erilainen, kuten ihan luonnollista onkin. Toisaalta jotenkin lohduttavaakin huomata, ettei taantuma huolestuta kaikkia, ja jotkut vielä suunnittelevat kuluttavansa.

• white_peony kirjoitti:

huomaa eron niiden välillä joiden työpaikka on turvattu ja niiden, joilla on esim. määräaikainen työsuhde. Ajatusmaailma on ihan erilainen, kuten ihan luonnollista onkin. Toisaalta jotenkin lohduttavaakin huomata, ettei taantuma huolestuta kaikkia, ja jotkut vielä suunnittelevat kuluttavansa.

On suuremmissa hankinnoissa aina pitkä tähtäys mukana ja jos jonkin jutun voi hankkia olemattomalla hinnalla, niin se kannattaa ostaa vaikka sitä tarvitsisi todella harvoin.
        Tavaran säilytys voi tietysti vähitellen muodostua ongelmaksi.

Nyt pitää siirtyä hommiin ja tehdä huomiseksi muutama mittaus.

• white_peony kirjoitti:

Ei se vakituinenkaan työpaikka monesti paljoa merkitse. Itselläni on sellainen mutta tiedostan hyvin että erään jättiläisen lähtiessä karsimaan minunkin työpaikaltani voi hyvin nopeasti lentää väkeä pihalle.

Omasta lapsuudesta on jonkin verran mielikuvia jäänyt, sukulaisia ja tuttuja jäi työttömiksi ja osalla oli velkaongelmia. Kyllä se on aina takaraivossa kummitellut ja ihmettelen niitä tyyppejä jotka vain painavat luottavaisena eteenpäin "töitä on tekeville" tai "oman onnensa seppä" -mentaliteetilla.

• poitsut :
        white_peony kirjoitti:

suunnittelee saavansa taas kamoja halvalla kun rehellisestä palkkatyöstä irtisanotut joutuu myymään niitä kamojaan

• poitsut : kirjoitti:

suunnittelee saavansa taas kamoja halvalla kun rehellisestä palkkatyöstä irtisanotut joutuu myymään niitä kamojaan

Nuo omat ostokseni ovat yleensä sellaisia joita on vain tehdasympäristössä.

• St Jude

Onhan se mieleen jäänyt juu.
      Vaikutti omiin tulevaisuuden suunnitelmiin.
      Ammatti vaihtui kun ei töitä löytynyt ja jouduin takaisin koulun penkille.

Moniin läheisiin ja tuttuihin se vaikutti.Osalta meni työt,toisilta paljon enemmänkin.Jätti kovat jäljet ihmisiin.

Tulevastahan ei koskaan tiedä..mutta uskon että omaan työhöni tulee vaikuttamaan..ihmiset karsii palveluista,jotka ei ole välttämättömiä.Saa nähdä kuinka käy...

• sen, että Suomella olis ollu vielä vaikeampaa selviytyä silloisesta lamasta, jos ei olisi EU:hin liitytty. Se oli aikoinaan sellanen puolipakkorako liittyä. Siitä liitymisestä se nousukausi vasta kunnolla lähti liikkeelle.

Asia joka on hyvä muistaa näin itsenäisyyspäivän jälkitunnelmissa.

• ensinsitten

ulos leikkimään?

• - en mä keksinyt mitään. Kaikki on toki jollakin tavoin elämää koskettanut, mut en mä oikein osaa lamalle laittaa mitään erityistä painoarvoa. Selkeämmin omat ja muiden valinnat henkilökohtaisessa elämässä ovat jälkiään jättäneet kuin ns. lama.

Olen siis ollut onneton omistusasunnossa ja onnellinen kaupungin vuokratalossa. Elänyt ilman tv:tä ja 40 tuuman taulutelevision kanssa.

No mie en ole vielä oikeaa lamaa nähnytkään eli ruokaa olen saanut ja lämpimässä nukkunut yöni. Joskus rahoittajana on ollut oma työ ja ajoittain valtio tms.

• rapiskarpalo

kun lamasta puhuttiin mutta sen vaikutus oli itseeni ja lähisukulaisiin päinvastainen vaikutus. Hassua mutta totta mitä enempi puhutaan taantumasta sitä paremmin tuntuu itsellä menevän ja ensi vuosi näyttää jo nyt huomattavsti valoisemmalta mitä edelliset vuodet. Menee kuin toiset putoo niin itse nousee.

• cookos

mutta hyvä juttu, eihän muuten mitään tuliskaan, jos totaalisesti kaikki seisahtus. No, eihän niin voi tapahtuakkaan, mut positiivinen tilanne sinulla. Osaat kai ottaa hyödyn irti muiden vaikertaessa..

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      19
      4949
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      56
      3960
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      71
      3549
    4. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      94
      2868
    5. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      62
      2698
    6. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2668
    7. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      98
      2634
    8. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      146
      2432
    9. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      59
      2318
    10. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      58
      2094
    Aihe