Miksi ei

uhreja

Miksi teidän ortodoksien joukosta ei tule potilaita uskontojen uhreihin, kuten monesta muusta uskonnollisesta ryhmästä pilvin pimein?

39

1460

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ort.fi

Joitakin vuosia sitten Uskontojen uhrit ry.n puheenjohtajan tv haastattelun lopuksi kysyttiin: "Onko olemassa sellaista uskontoa, joka ei ole aiheuttanut ongelmia?" Hän vastasi:"On, ortodoksit."

Luullakseni tämä johtuu siitä että kirkkoomme on vaikeampi liittyä kuin siitä erota. En tarkoita että liittyminen olisi tehty erityisen hankalaksi vaan siitä, että ihmisen itse täytyy tulla kirkon luo.Ihmisen on kehityttävä omasta vapaasta tahdostaan, totuus on löydettävä itse.Kirkko tarjoaa tien jota ihmisen on kuljettava itse.

• uhreja

Mutta eikös kirkkoon tulla myös vanhempien uskon mukaan kuten muihinkin ryhmiin?

• uhreja

Uhrejahan ovat usein sellaiset, jotka vaikeassa elämäntilanteessa ovat liittyneet johonkin ryhmään, mutta sittemmin kokeneet siellä jotain ikävää, mutta myös sellaiset, jotka ovat liittyneet ryhmään automaattisesti vanhempiaan seuraten, mutta sitten ovat alkaneet ajatella omilla aivoillaan.

• ort.fi
        uhreja kirjoitti:

Mutta eikös kirkkoon tulla myös vanhempien uskon mukaan kuten muihinkin ryhmiin?

Totta kai.

• Elli
        uhreja kirjoitti:

Uhrejahan ovat usein sellaiset, jotka vaikeassa elämäntilanteessa ovat liittyneet johonkin ryhmään, mutta sittemmin kokeneet siellä jotain ikävää, mutta myös sellaiset, jotka ovat liittyneet ryhmään automaattisesti vanhempiaan seuraten, mutta sitten ovat alkaneet ajatella omilla aivoillaan.

Ortodoksisuudesta vielä osattomana, haluan sanoa asiaan oman näkökantani...

Mielestäni ortodoksinen kristillisyys on hyvin avointa ja elämänmyönteistä. Tottakai itsekin, mikäli kirkkoon joskus liityn haluan kastattaa mahdolliset lapseni kirkon jäseniksi ja yhdessä kummin kanssa luoda heille hengellisen elämän eväät.

ortodoksinen kasvatus ei mielestäni kuitenkaan ole kahlitsevaa tai painostavaa niinkuin esim. tietyissä luterilaisissa herätysliikkeissä, jotka lienevät nyt lähimpänä suomalaista uskonnonuhrit käsitystä. Erinomaista ortodoksisuudess aon myös, että siellä jokainen saa todella olla se mikä on! Ei tule vaatimuksia ulkoisen tai siäisen olemuksen suhteen. Monissa muissa uskonnollisissa yhteisöissä esim. pukeutumiseen liittyy ankariakin "pykäliä".

Ortodoksisuus on kaunis kristinuskon perusperiaatteiden mukainen usko. Ja itse ainakin olen käsittänyt, että Rakkaus on avainsana kristinuskossa. Ortodoksisuudessa se on "oivallettu"!

• uhreja
        Elli kirjoitti:

Mielestäni ortodoksinen kristillisyys on hyvin avointa ja elämänmyönteistä. Tottakai itsekin, mikäli kirkkoon joskus liityn haluan kastattaa mahdolliset lapseni kirkon jäseniksi ja yhdessä kummin kanssa luoda heille hengellisen elämän eväät.

ortodoksinen kasvatus ei mielestäni kuitenkaan ole kahlitsevaa tai painostavaa niinkuin esim. tietyissä luterilaisissa herätysliikkeissä, jotka lienevät nyt lähimpänä suomalaista uskonnonuhrit käsitystä. Erinomaista ortodoksisuudess aon myös, että siellä jokainen saa todella olla se mikä on! Ei tule vaatimuksia ulkoisen tai siäisen olemuksen suhteen. Monissa muissa uskonnollisissa yhteisöissä esim. pukeutumiseen liittyy ankariakin "pykäliä".

Ortodoksisuus on kaunis kristinuskon perusperiaatteiden mukainen usko. Ja itse ainakin olen käsittänyt, että Rakkaus on avainsana kristinuskossa. Ortodoksisuudessa se on "oivallettu"!

No niin. Nyt tuli sellaista vastausta jota odotinkin. Mutta katsokaas, yksikään ortodoksi ei ryhtynyt kehumaan uskoaan. Se kertoo jo paljon uskon hyvistä puolista.
        En kritisoinut lasten liittämistä omaan uskoon vaan mainitsin sen esimerkkinä tilanteesta, jossa ongelmia voi myöhemmin tulla. Ilmeisesti ortodoksit eivät pidä aikuisia lapsiaan sellaisessa talutusnuorassa kuin jotkut muut ryhmät. Jotkuthan eivät saa edes tervehtiä ryhmästä eronneita jäseniä, olivatpa nämä sitten miten läheisiä tahansa.

• el kirahwi
        Elli kirjoitti:

Itse asiassa ortodoksisessakin kirkossa on "ankaria pykäliä pukeutumisen suhteen", mutta se riippuu vähän maasta. Venäjällä ortodoksisen naisen kirkkoasua on täysin identtinen esim. esikoislestadiolaisuudessa tavallisen pukeutumisen kanssa: hame ja huivi. Miehillä pitäisi olla pitkät hihat, ei shortseja tai verkkareita. Liian sopimattomissa asuissa ei edes saa tulla kirkkoon sisälle. Esim. itse olen nähnyt lukemattomia kertoja venäläisissä ortodoksisisissa kirkoissa, että joku on käännytetty pois kirkosta sopimattoman pukeutumisen takia.

Mutta pidän itse asiassa näitä pukeutumisohjeita vain hyvänä asiana. Suomessa niistä on ehkä jossain määrin luistettu. Viimeksi käydessäni Uspenskin katedraalissa vigiliassa se korostui oikein erityisellä tavalla, koska siellä oli käymässä ryhmä venäläisiä vieraita. Kaikilla venäläisillä oli esim. huivit päässä, mutta suomalaisilla vain hyvin harvalla.

• Elli
        el kirahwi kirjoitti:

Itse asiassa ortodoksisessakin kirkossa on "ankaria pykäliä pukeutumisen suhteen", mutta se riippuu vähän maasta. Venäjällä ortodoksisen naisen kirkkoasua on täysin identtinen esim. esikoislestadiolaisuudessa tavallisen pukeutumisen kanssa: hame ja huivi. Miehillä pitäisi olla pitkät hihat, ei shortseja tai verkkareita. Liian sopimattomissa asuissa ei edes saa tulla kirkkoon sisälle. Esim. itse olen nähnyt lukemattomia kertoja venäläisissä ortodoksisisissa kirkoissa, että joku on käännytetty pois kirkosta sopimattoman pukeutumisen takia.

Mutta pidän itse asiassa näitä pukeutumisohjeita vain hyvänä asiana. Suomessa niistä on ehkä jossain määrin luistettu. Viimeksi käydessäni Uspenskin katedraalissa vigiliassa se korostui oikein erityisellä tavalla, koska siellä oli käymässä ryhmä venäläisiä vieraita. Kaikilla venäläisillä oli esim. huivit päässä, mutta suomalaisilla vain hyvin harvalla.

Minustakin esim. huivin päässä pito kirkossa on pelkästään kaunis ele. Ei kirkkoon tarvikaan eikä ole sopivaa mennä keimailemaan.

Lähinnä hain pukeutumisella sitä, että tiettyyn yhteisöön kuuluvalta ihmiseltä jatkuvasti arjessakin edellytetään tietyn kaavan mukaista pukeutumista. Moni venäläismummo saattanee pitää huivia aina "vapaa-ajallakin" päässään, mutta silti se ei kai ole pakko?

• el kirahwi
        Elli kirjoitti:

Minustakin esim. huivin päässä pito kirkossa on pelkästään kaunis ele. Ei kirkkoon tarvikaan eikä ole sopivaa mennä keimailemaan.

Lähinnä hain pukeutumisella sitä, että tiettyyn yhteisöön kuuluvalta ihmiseltä jatkuvasti arjessakin edellytetään tietyn kaavan mukaista pukeutumista. Moni venäläismummo saattanee pitää huivia aina "vapaa-ajallakin" päässään, mutta silti se ei kai ole pakko?

Okei, no ne pukeutumisohjeet kyllä koskevat enemmänkin kirkossa käymistä. Jos verrataan vaikkapa muslimien "telttapaakkoon", niin ei ortodoksisuudessa taida ihan vastaavaa esiintyä edes Venäjällä. Tosin en ole "sisäpiiriläinen", joten minun on vaikea mennä sanomaan, miten venäläiset todella uskovaiset ortodoksit oikeastaan suhtautuvat joihinkin arkipäivän ulkoasuun liittyviin juttuihin.

Minkä lestadiolaisuuden haaran tausta sinulla muuten on, jos saa kysyä?

• ort.fi
        Elli kirjoitti:

Mitään lakeja/sääntöjä asiasta itseasiassa ei ole olemassa, mutta joissain maissa (monissa slaavilaisissa) naiset käyttävät huivia.Jos huivia ei satu olemaan, ei siitä välttämättä edes huomauteta. Kreikassa en ole juurikaan nähnyt niitä, mutta yleisesti joku saattaa huomauttaa jos olkapäät ovat paljaana tai jos on shortsit jalassa jne. mutta toisaalta hyviin tapoihin yleismaailmallisesti kai kuuluu että hartaustilaisuuksiin ei mennä vähissä vaatteissa. Meillä Suomessa on aikoinaan ollut myös slaavilaiset tavat, mutta nykyään harva käyttää huivia.

• Kaisla
        el kirahwi kirjoitti:

Olet siis ollut usein Venäjällä? Haluatko kertoa miksi? Ei luonnollisestikaan ole pakko;)

Minäkin olen muutaman kerran vierailut rajan takana ja uusi matka on tulossa. Ei tosin mitenkään ortodoksisuuteen liittyen, vaikka ortodoksisuus noin ilmiönä minua kovasti kiinnostaakin (ei henk.koht. vakaumuksena...)

• el kirahwi
        Kaisla kirjoitti:

Olet siis ollut usein Venäjällä? Haluatko kertoa miksi? Ei luonnollisestikaan ole pakko;)

Minäkin olen muutaman kerran vierailut rajan takana ja uusi matka on tulossa. Ei tosin mitenkään ortodoksisuuteen liittyen, vaikka ortodoksisuus noin ilmiönä minua kovasti kiinnostaakin (ei henk.koht. vakaumuksena...)

Miksi olen ollut Venäjällä? No, ensinnäkin olen asunut siellä töiden takia, ja silloin kävin ortodoksisessa kirkossa hyvin usein. Lyhyempiä aikoja olen ollut Venäjällä myös mm. turistin ominaisuudessa, käynyt tapaamassa tuttuja sekä myös ollut mukana hengelliseen toimintaan liittyvillä matkoilla.

• Kaisla
        el kirahwi kirjoitti:

Miksi olen ollut Venäjällä? No, ensinnäkin olen asunut siellä töiden takia, ja silloin kävin ortodoksisessa kirkossa hyvin usein. Lyhyempiä aikoja olen ollut Venäjällä myös mm. turistin ominaisuudessa, käynyt tapaamassa tuttuja sekä myös ollut mukana hengelliseen toimintaan liittyvillä matkoilla.

Itsekin oon ollut Venäjällä hengelliseen toimintaan liittyvillä matkoilla. Sydän jäi rajan taakse heti ensimmäisen matkan jälkeen. Viimeisestä matkasta on taas jo aikaa, mutta uusi reissu on tosiaan tiedossa. Täytyypä käydä ortodoksisessa liturgiassa sitten kun sinne pääsen!

• Kiinnostunut
        Kaisla kirjoitti:

Itsekin oon ollut Venäjällä hengelliseen toimintaan liittyvillä matkoilla. Sydän jäi rajan taakse heti ensimmäisen matkan jälkeen. Viimeisestä matkasta on taas jo aikaa, mutta uusi reissu on tosiaan tiedossa. Täytyypä käydä ortodoksisessa liturgiassa sitten kun sinne pääsen!

nämä "hengelliseen toimintaan liittyvät" reissut teillä ovat, Kaisla ja el Kirahwi?

Itse olen ollut paljonkin Venäjällä, työn puolesta. On ollut hienoa nähdä hengellisen elämän virkoaminen viimeisen kymmenen vuoden aikana, varsinkin Aleksanteri Nevskin lavra Pietarissa on vaikuttava - muistan sen 1970-luvulta hiukan toisen oloisena, jolloin se oli kyllä murheellinen näky.

Helluntailaistyyppistä käännytystyötä tehdään kai meiltä Venäjälle jonkin verran - suoraan sanoen en ymmärrä miksi...

• el kirahwi
        Kiinnostunut kirjoitti:

nämä "hengelliseen toimintaan liittyvät" reissut teillä ovat, Kaisla ja el Kirahwi?

Itse olen ollut paljonkin Venäjällä, työn puolesta. On ollut hienoa nähdä hengellisen elämän virkoaminen viimeisen kymmenen vuoden aikana, varsinkin Aleksanteri Nevskin lavra Pietarissa on vaikuttava - muistan sen 1970-luvulta hiukan toisen oloisena, jolloin se oli kyllä murheellinen näky.

Helluntailaistyyppistä käännytystyötä tehdään kai meiltä Venäjälle jonkin verran - suoraan sanoen en ymmärrä miksi...

Kaislan matkoista en tiedä, ehkä hän kertoo itse (minuakin kiinnostaisi), mutta minun hengelliseen toimintaan liittyvät matkani ovat suuntautuneet paikallisiin luterilaisiin seurakuntiin.

Periaatteessa mielestäni kaikilla tulisi olla oikeus tehdä lähetystyötä, missä haluaa, myös helluntailaisilla. Mutta kieltämättä on ikävä, että Venäjän kansa on joutunut jos minkäkinlaisen lahkon lähetystyön kohteeksi. Ja hengellisistä asioista vähän ennestään tietäviä on helppo huijata mukaan vaikka mihin. Muistaakseni Venäjällä tuli jokin aika voimaan joku uusi laki tähän liittyen, ja sen päämääränä oli muistaakseni vaikeuttaa sellaisten uskonnollisten liikkeiden toimintaa, joita ei perinteisesti ole ollut Venäjällä. En tiedä miten se on vaikuttanut esim. helluntailaisten lähetystyöhön. Ehkä he ovat liittoutuneet baptistien kanssa, koska baptisteja on Venäjällä ollut jo kauan ja heidät laskettaneen perinteisiin uskontoihin.

Itse henkilökohtaisesti tunnen ortodoksisuuden olevan paljon lähempänä itseäni kuin helluntailaisuuden.

Olen itsekin käynyt kerran Aleksanteri Nevskin lavrassa, tosin hyvin pikaisella ja pintapuolisella käynnillä. Voin hyvin kuvitella, että edistystä on tapahtunut 70-lukuun verrattuna. Itselläni ei ole kokemusta niin kaukaa. Minuun suurimman vaikutuksen tästä Venäjän uudesta ortodoksisen uskon noususta on tehnyt jälleenrakennettu Kristus Vapahtajan kirkko Moskovassa. Vaikuttavaa on ollut myös ensimmäinen käyntini Punaisella torilla, jossa kaiuttimista kuului juuri vigilia torin vierellä olevasta kirkosta, ja samoin se että metrotunneleissa voi kuulla munkkien lukevan rukouksia. Ei tainnut tulla kysymykseen pari vuosikymmentä sitten...

• Kaisla
        Kiinnostunut kirjoitti:

ovat olleet paikalliset luterilaiset seurakunnat.

Olen ollut yhtenä vetäjänä paikallisen seurakunnan (ja suomalaisen lähetysjärjestön) järjestämillä leireillä, joita on järjestetty lapsille ja nuorille. Katulapsityö on toinen alue, johon olen Venäjällä tutustunut.

Paljon siellä on ihmisiä, jotka etsivät ja tarvitsevat elämäänsä toivoa...jotain mikä kantaa silloinkin kun kaikki muu näyttää pettävän.

• el kirahwi
        Kaisla kirjoitti:

ovat olleet paikalliset luterilaiset seurakunnat.

Olen ollut yhtenä vetäjänä paikallisen seurakunnan (ja suomalaisen lähetysjärjestön) järjestämillä leireillä, joita on järjestetty lapsille ja nuorille. Katulapsityö on toinen alue, johon olen Venäjällä tutustunut.

Paljon siellä on ihmisiä, jotka etsivät ja tarvitsevat elämäänsä toivoa...jotain mikä kantaa silloinkin kun kaikki muu näyttää pettävän.

No sittenhän sitä ei tiedä vaikka oltaisi jopa tietämättämme tavattu! :)

• Kaisla
        el kirahwi kirjoitti:

No sittenhän sitä ei tiedä vaikka oltaisi jopa tietämättämme tavattu! :)

kun luin viestisi!

Tai ehkä joskus vielä tavataan;)

• ort.fi kirjoitti:

Mitään lakeja/sääntöjä asiasta itseasiassa ei ole olemassa, mutta joissain maissa (monissa slaavilaisissa) naiset käyttävät huivia.Jos huivia ei satu olemaan, ei siitä välttämättä edes huomauteta. Kreikassa en ole juurikaan nähnyt niitä, mutta yleisesti joku saattaa huomauttaa jos olkapäät ovat paljaana tai jos on shortsit jalassa jne. mutta toisaalta hyviin tapoihin yleismaailmallisesti kai kuuluu että hartaustilaisuuksiin ei mennä vähissä vaatteissa. Meillä Suomessa on aikoinaan ollut myös slaavilaiset tavat, mutta nykyään harva käyttää huivia.

slaavilaiset tavat...

Ensimmäinen kirje korinttilaisille
        Pään peittäminen jumalanpalveluksessa

1 Seuratkaa minun esimerkkiäni, niin kuin minäkin seuraan Kristusta.

2 Kiitän teitä siitä, että aina muistatte ja noudatatte niitä opetuksia, jotka olen välittänyt teille.

3 Teidän tulee kuitenkin tietää, että jokaisen miehen pää on Kristus, naisen pää on mies ja Kristuksen pää on Jumala.

4 Jos miehellä on päähine päässään, kun hän rukoilee tai profetoi*, hän häpäisee päänsä.

5 Sen sijaan jos nainen on avopäin, kun hän rukoilee tai profetoi, hän häpäisee päänsä, sillä sehän on samaa kuin hän olisi antanut ajaa hiuksensa pois.

6 Ellei nainen peitä päätään, hän voi yhtä hyvin leikkauttaa hiuksensa. Mutta jos kerran hiusten leikkaaminen tai pois ajaminen on naiselle häpeällistä, hänen tulee peittää päänsä.

7 Miehen ei pidä peittää päätään, koska hän on Jumalan kuva ja heijastaa hänen kunniaansa. Nainen taas heijastaa miehen kunniaa.

8 Miestä ei ole luotu naisesta vaan nainen miehestä,

9 eikä miestä luotu naisen takia vaan nainen miehen takia.

10 Naisen tulee siis pitää päässään arvonsa merkkiä enkeleiden takia.

11 Herran edessä ei kuitenkaan ole naista ilman miestä eikä miestä ilman naista,

12 sillä niin kuin nainen on luotu miehestä, myös mies on syntynyt naisesta. Mutta kaikki on saanut alkunsa Jumalasta.

13 Päätelkää itse, onko naisen sopivaa rukoilla Jumalaa avopäin.

14 Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi

15 mutta naiselle kunniaksi. Pitkät hiukset on annettu naiselle hunnuksi.

16 Jos joku kuitenkin väittää vastaan, niin sanon hänelle, ettei meillä ole sellaista tapaa eikä yleensäkään Jumalan seurakunnilla.

• Hahhaa, huivi...
        Elli kirjoitti:

Kyllä meilläkin kiinnitetään huomiota kirkkoon tulijoitten asuun; meillä esim. edellytetään, että miehillä on paita päällä (ei hihaton) ja housujen lahkeet yli polven, ei siis shortseja, bermudat kelpaavat, naisten olkapäät peittoon mutta huivia ei tarvitse, ellei itse halua, niitä on eteisessä saatavissa. Varsin usein näkee venäläisiä naisia juuri ja juuri pakarat peittävässä hameessa ja kaula-aukko vyötäröön asti sekä olkapäät paljaana mutta huivi harotaan päähän, vaikka olisi muutakin peitettävää... tällaisille roiskeläppä-hameisille tarjoamme kietaisuhameen. On siis kysymys säädyllisyydestä; Jumalan huoneeseen ei ole sopivaa tulla tissejä ja persustaa esitellen, vaikka olisi kuinka upeat sääret ja ryntäät!

• votkaturistit
        el kirahwi kirjoitti:

Srk matkoilla pääsee halvalla kittaamaan votkua rajan taakse.Siinäpä sitten krapulaasi podet muutama tuntisissa liturgioissa.
        Mitään töitä ole siellä tehnyt... kun ei ole suomessa amikseen pääässy on pitäny käydä sekin venäjällä.tosin sieltähän saa tutkinnon kuin tutkinnon rahalla.

• Hahhaa, huivi... kirjoitti:

Kyllä meilläkin kiinnitetään huomiota kirkkoon tulijoitten asuun; meillä esim. edellytetään, että miehillä on paita päällä (ei hihaton) ja housujen lahkeet yli polven, ei siis shortseja, bermudat kelpaavat, naisten olkapäät peittoon mutta huivia ei tarvitse, ellei itse halua, niitä on eteisessä saatavissa. Varsin usein näkee venäläisiä naisia juuri ja juuri pakarat peittävässä hameessa ja kaula-aukko vyötäröön asti sekä olkapäät paljaana mutta huivi harotaan päähän, vaikka olisi muutakin peitettävää... tällaisille roiskeläppä-hameisille tarjoamme kietaisuhameen. On siis kysymys säädyllisyydestä; Jumalan huoneeseen ei ole sopivaa tulla tissejä ja persustaa esitellen, vaikka olisi kuinka upeat sääret ja ryntäät!

Voihan nainen olla viehättävä vaikka perunasäkki päällä jos on sitä jotain.Samoin kuten mieskin.

Lienee sanomattakin selvää että pukeutumisen yhteneväisyys myös mukailee sitäkin loppua ihmisessä eikä koske vain hiusten peittämistä.

Ehkä eri kulttuureissa ymmärretään asiat eritavoin.Nunnat ja munkit herättävät minussa ihailevia tunteita.He ovat kauniita askeettisuudessaan.Luonnollisia ihmisiä.Jumalan luomia.

Liiallinen paljastelu ja maallisuus herättävät inhon tunteita ei ollenkaan mitään muuta.

Samoin jos kyse on käyttäytymisestä.

Tosin teemme jokainen kykyjemme ja ymmärryksemme mukaan joten mitäpä sitä tuomitsemaan.

• Doxi

Selitys on se että kristinuskon opetusta ihmisen vapaasta tahdosta kunnioitetaan täpöillä ortodoksisessa kirkossa. Toinen asia on se, että ihmisessä olevaa Jumalan kuvaa kunnioitetaan myös ortodoksisessa uskossa. Ketään ei saa pakottaa minhinkään eikä ketään saa satuttaa. Tämä ei tarkoita, että kirkko on jollain lailla 'liberaalisuuden ilmentymä', ei suinkaan. Kirkon opetus monissa asioissa on selkeä. Pyhät isät opettavat että katso ´vaan omiin jalkoihisi äläkä toisten ettet kompastu. Omissa synneissä on ihan tarpeeksi tekemistä, ei tervitse kiinnittää huomiota toisten.

• el kirahwi

Minusta tuntuu, ettei kyse voi olla opista ihmisen vapaasta tahdosta, mitä kyseisellä opilla yleensä ymmärretään. Vapaata tahtoahan opetetaan useimmissa kristinuskon haaroissa, mm. ns. vapaissa suunnissa (esim. erilaiset karismaattiset liikkeet). Ja monet näistä ovat käsittääkseni aika ahkeria tehtailemaan "uskonnon uhreja"...

Sidottua tahtoa opetetaan tietääkseni ainoastaan luterilaisessa ja reformoidussa kirkossa, luterilaisessa vähän maltillisemmin, ja reformoidussa absoluuttisen ehdottomasti.

Mitä muuten tarkoittaa käyttämäsi sana 'täpöillä'? En muista ennen kuulleeni...

Jumalan kuvan kunnioittaminen taas saattaa hyvinkin näytellä jonkinlaista roolia tässä suhteessa. Jos Jumalan kuvaa ihmisessä pidetään täysin tuhoutuneena epäuskoisissa ihmisissä, niin se voi helposti mennä överiksi, ja epäuskoista (uskosta luopunutta) henkilöä saatetaan sitten ehkä joissain piireissä pitää varsinaisena saatanan ruumiillistumana.

Isien opetus olla huolehtimatta muiden vaelluksesta on erittäin hyvä. Voi olla, että tämä on kysymyksen ydin ja tämän neuvon noudattaminen on suurin syys siihen, ettei ortodoksinen kirkko juurikaan tuota "uskonnon uhreja".

• ort.fi
        el kirahwi kirjoitti:

Minusta tuntuu, ettei kyse voi olla opista ihmisen vapaasta tahdosta, mitä kyseisellä opilla yleensä ymmärretään. Vapaata tahtoahan opetetaan useimmissa kristinuskon haaroissa, mm. ns. vapaissa suunnissa (esim. erilaiset karismaattiset liikkeet). Ja monet näistä ovat käsittääkseni aika ahkeria tehtailemaan "uskonnon uhreja"...

Sidottua tahtoa opetetaan tietääkseni ainoastaan luterilaisessa ja reformoidussa kirkossa, luterilaisessa vähän maltillisemmin, ja reformoidussa absoluuttisen ehdottomasti.

Mitä muuten tarkoittaa käyttämäsi sana 'täpöillä'? En muista ennen kuulleeni...

Jumalan kuvan kunnioittaminen taas saattaa hyvinkin näytellä jonkinlaista roolia tässä suhteessa. Jos Jumalan kuvaa ihmisessä pidetään täysin tuhoutuneena epäuskoisissa ihmisissä, niin se voi helposti mennä överiksi, ja epäuskoista (uskosta luopunutta) henkilöä saatetaan sitten ehkä joissain piireissä pitää varsinaisena saatanan ruumiillistumana.

Isien opetus olla huolehtimatta muiden vaelluksesta on erittäin hyvä. Voi olla, että tämä on kysymyksen ydin ja tämän neuvon noudattaminen on suurin syys siihen, ettei ortodoksinen kirkko juurikaan tuota "uskonnon uhreja".

Isä Raimo Sissonen kotisivullaan puhuu vapaasta tahdosta näin:

- Jumalan "kuva" tarkoittaa ihmisen vapaata tahtoa, hänen järkeään, hänen moraalisen vastuun tuntoaan, lyhyesti sanoen kaikkea, mikä erottaa ihmisen luontokappaleesta ja tekee hänestä persoonan. Mutta kuva merkitsee enemmänkin. Se merkitsee, että olemme "Jumalan jälkeläisiä" (Apt.17: 28), "Hänen sukulaisiaan", mikä tarkoittaa sitä, että Hänen ja meidän välillämme on kosketuskohta, olemuksen yhtäläisyys.

• uhri muttei uskonnon

Meillä ortodokseilla ongelma ei ole uskonto. Uhriksi voi toki joutua: persoonallisuushäiriöinen esimies, ahdasmielisest herännäiskristillisyydestä ajatuksensa saaneet fundamentalistit jne

• Vuosi 2003

Et sitten yhtään vanhempaa ketjua löytänyt?

• kaiv-elija

Eivät kaikki ole lukeneet vanhempia viestejä, miksikäs se asia siitä muuttuisi.Ei tämä palsta ole sidottu aikaan eikä se ole aikakauslehtikään.Vaan se on keskustelupalsta.

• Vuosi 2003

Koko ajan näkee näitä viestejä, joissa joku vastaa johonkin kysymykseen, jonka joku toinen on esittänyt monta vuotta sitten. Tuskin tavoittaa kysyjää.

• kaiveli-ja

Mahtaako edes tarvita tavoittaa.Aihehhan on se josta keskustellaan.On täällä muitakin lukijoita kuin ne alkuperäiset.

• Potilaat yleensä kuuluvat jonkin sairaalan tai hoitolaitoksen piiriin joko siellä asuvina taikka sitten avohoitopotilaina.

Ortodoksisessa kirkossa on yleensä seurakuntalaisia ja sen seurakunnan jäseniä.Ihmisiä.

Toki jotkut heistä voivat olla potilaitakin.Tai kuten sivistynyt sanoisi, asiakkaita.

Ehkäpä ortodoksinen kirkkokunta sietää kaikenlaista paremmin kuin muut yhteisöt.

Meillä saa olla hullukin ja toteuttaa tuomitsematta itseään niin hyvässä, huvittavassa kuin pahassakin.

Toiset sietävät sitä paremmin toiset eivät yhtään.

• pyh!

Eipä niitä nyt pilvin pimein muualtakaan tule.

• calapuikko

Katsokaa kirkkoa, joka sanoo olevansa nuhteeton ja virheetön, Jumalan edessä.

- Suomessa on muuten 700.000 mielenterveyslääkkeitä syövää.

• Koska olemme yksi suuri mielisairaala jossa jokainen hullu on keskenään tasa-arvoinen jäsen.

• Koverskoi

Alkuperäiseen kysymkseen vastaan että meillä lapset ovat alusta asti täysivaltaisia seurakunnan jäseniä. Kirkossakaan heidän ei tarvitse olla kahlittuna penkkiin, heidän itku tai liikkuminen ei häiritse aikuisia, se on normaalia kuten linnun laulu tai papin sanat.

Papit ovat keskudessamme tavallisia ihmisiä, ei heitä sen enempää kunnioiteta tai pelätä kuin muitakaan syntisiä. Olen vetänyt olutta karaokeillassa papin kanssa, ei kunnioitukseni häntä kohtaan heikentynyt, päinvastoin. Eikä hänen asemansa tippaakkan laskenut muidenkaan silmissä. Meidän papit eivät yleensä asetu muiden ihmisten yläpuolelle kuten monissa kirkoissa tehdään.

Harva meistä pohdiskelee raamatun olemusta tai pyhien kirjojen tarkkaa sisältöä. Elämä on liian lyhyt saivarteluun.

• 17+4

Et voi steretypisoida kaikki ihmisiä ortodoksisuuden perusteella tietynlaisiksi tai tietyllä tavalla käyttäytyviksi.

Puhut teoriasta ja periaatteesta käytäntönä vaikkei se sitä ole.

Argumenttisi jää leijumaan tyhjänpäälle koska sillä ei ole todennettavaa arvoa eli se on mitätön individualistinen näkemys.

Sori.

• 17+4

Lisäksi kaikki jäsenet eivät ole ortodokseja syntymästään saakka.

• hullujapuuro

Koska olemme yksi suuri mielisairaala jossa jokainen hullu on keskenään tasa-arvoinen jäsen. Niin joo jäi mainistematta ne lääkkeetömät hullut ja luonnevikaiset.

• vbfjhrtjurtyujh

Kirkon tehtävä on kuitenkin rakastaa muiden hyljeksimiä ja hylkiöitä. Ehkä siinä oma maine menee, mutta pitää se risti kantaa, muuten ei ole sovelia. Uskonnonuhrit ovat lian kilttejä sekä heikkoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      19
      4949
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      56
      3960
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      71
      3549
    4. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      94
      2868
    5. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      62
      2698
    6. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2668
    7. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      98
      2634
    8. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      146
      2432
    9. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      59
      2318
    10. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      58
      2094
    Aihe