Kuka/ketkä mielestäsi selviytyvät taloudellisesta taantumasta sekä taloudellisesti, että henkisesti parhaiten? Entä kuka huonoiten?
Itse näkisin, että kun miehellä on turvattu työ, ja itselläkin ainakin 3:ksi vuodeksi eteenpäin, niin hintojen ja korkojen lasku vain helpottaa elämäämme. Joko en tajua koko taantuma-ajatusta, tai sitten olen oikeassa, että siitä voi todellakin hyötyäkin...
Selviytyjät
50
1110
Vastaukset
Luultavasti ne jotka luottavat siihen että yhteiskunta ja hallinto toimivat heidän edukseen ja elävät siten että he odottavat saavansa sen avun mitä tarvitsevat ja jota varten PERIAATTEESSA on verkosto.
- white_peony
Oliko tuo nyt tarkoitettu yhteiskuntajärjestelmää arvostelevaksi vai arvioivaksi kommentiksi? Suomalainen sosiaaliturvahan on kuitenkin edelleen, edellisen laman jäljiltä aikalailla huippuluokkaa. Osittainhan se on johtanut yksilönvastuun katoamiseen yhteiskunnasta, mutta periaatteessa turvaverkko on käytettävissä, vaikkakin vasta siinä vaiheessa, kun kaikki on jo menetetty. Call me bad, mutta mun mielestä se on oikein. Sosiaaliturvan tuleekin olla viimesijaista, eikä sitä tule käyttää mikäli on joutunut jonkinlaiseen tulokuoppaan (esim lyhytaikainen työttömyys).
- linkittää tai
white_peony kirjoitti:
Oliko tuo nyt tarkoitettu yhteiskuntajärjestelmää arvostelevaksi vai arvioivaksi kommentiksi? Suomalainen sosiaaliturvahan on kuitenkin edelleen, edellisen laman jäljiltä aikalailla huippuluokkaa. Osittainhan se on johtanut yksilönvastuun katoamiseen yhteiskunnasta, mutta periaatteessa turvaverkko on käytettävissä, vaikkakin vasta siinä vaiheessa, kun kaikki on jo menetetty. Call me bad, mutta mun mielestä se on oikein. Sosiaaliturvan tuleekin olla viimesijaista, eikä sitä tule käyttää mikäli on joutunut jonkinlaiseen tulokuoppaan (esim lyhytaikainen työttömyys).
muuten todistaa:
1) suomalaisen sosiaaliturvan korkean tason suhteessa muihin maihin (hyvinvointivaltioihin)?
2) kausaalisen yhteyden sosiaaliturvan ja yksilönvastuun katoamisen välillä? - white_peony
linkittää tai kirjoitti:
muuten todistaa:
1) suomalaisen sosiaaliturvan korkean tason suhteessa muihin maihin (hyvinvointivaltioihin)?
2) kausaalisen yhteyden sosiaaliturvan ja yksilönvastuun katoamisen välillä?marraskuussa ilmestynyt Sosiaaliturva-lehti. Se on mulla kotona, joten en voi tästä nyt kertoa tutkimuksen nimeä suomalaisen sosiaaliturvan tasosta globaalilla tasolla.
Mutta, esim. Jenkkiläinen systeemihän perustuu täysin vapaaehtoisiin vakuutuksiin, samoin Belgialainen järjestelmä, jossa työnantaja vakuuttaa työntekijät, ja työttömät ovat sitten aika heikoilla. Ruotsalainen järjestelmä on kieltämättä aika loistava.
Yksilönvastuun katoaminen on ihan omaan kokemukseen (15 vuotta työssä sosiaalityön ja psykiatrian alalla, josta 7 vuotta erilaisissa tutkimuksissa) perustuvaa, mutta tässä tapauksessa oma kokemus ei ole ihan löyhä.
Kerro sinä miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa tulokuoppasi? - Niinpä niin
white_peony kirjoitti:
marraskuussa ilmestynyt Sosiaaliturva-lehti. Se on mulla kotona, joten en voi tästä nyt kertoa tutkimuksen nimeä suomalaisen sosiaaliturvan tasosta globaalilla tasolla.
Mutta, esim. Jenkkiläinen systeemihän perustuu täysin vapaaehtoisiin vakuutuksiin, samoin Belgialainen järjestelmä, jossa työnantaja vakuuttaa työntekijät, ja työttömät ovat sitten aika heikoilla. Ruotsalainen järjestelmä on kieltämättä aika loistava.
Yksilönvastuun katoaminen on ihan omaan kokemukseen (15 vuotta työssä sosiaalityön ja psykiatrian alalla, josta 7 vuotta erilaisissa tutkimuksissa) perustuvaa, mutta tässä tapauksessa oma kokemus ei ole ihan löyhä.
Kerro sinä miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa tulokuoppasi?Ettei vain viha heikkoja kohtaan paista sydämestäsi, rouva sosiaalityöntekijä.
Oivallinen ammattivalinta sadistille. :) - white_peony
Niinpä niin kirjoitti:
Ettei vain viha heikkoja kohtaan paista sydämestäsi, rouva sosiaalityöntekijä.
Oivallinen ammattivalinta sadistille. :)En ole sosiaalityöntekijä.
Etkö siis osaa vastata kysymykseen? white_peony kirjoitti:
"Sosiaaliturvan tuleekin olla viimesijaista, eikä sitä tule käyttää mikäli on joutunut jonkinlaiseen tulokuoppaan (esim lyhytaikainen työttömyys)."
Sä et tiedä selvästikään asioista tarpeeksi.- "linkittää tai"
white_peony kirjoitti:
marraskuussa ilmestynyt Sosiaaliturva-lehti. Se on mulla kotona, joten en voi tästä nyt kertoa tutkimuksen nimeä suomalaisen sosiaaliturvan tasosta globaalilla tasolla.
Kerro sinä miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa tulokuoppasi?..tätä minuun, ei mulla ole oma lehmä ojassa.
Suomen tasoa ei osoita korkeaksi se että verrataan erittäin huonon sosiaaliturvan maahan.
Oma kokemuksesi on antanut subjektiivisen näkemyksen, mutta kausaaliyhteyksien osoittaminen vaatisi paljon vankempaa dataa ja tutkimusmenetelmiä. - white_peony
"linkittää tai" kirjoitti:
..tätä minuun, ei mulla ole oma lehmä ojassa.
Suomen tasoa ei osoita korkeaksi se että verrataan erittäin huonon sosiaaliturvan maahan.
Oma kokemuksesi on antanut subjektiivisen näkemyksen, mutta kausaaliyhteyksien osoittaminen vaatisi paljon vankempaa dataa ja tutkimusmenetelmiä.sitten varmaan aiheesta tarpeeksi. Edellinen Equal-rahoituksen saanut hanke työpaikallamme tosiaan selvitti sosiaaliturvaa vain 17. maassa.
- white_peony
Kukkomies kirjoitti:
"Sosiaaliturvan tuleekin olla viimesijaista, eikä sitä tule käyttää mikäli on joutunut jonkinlaiseen tulokuoppaan (esim lyhytaikainen työttömyys)."
Sä et tiedä selvästikään asioista tarpeeksi.jo useasti selville tässä ketjussa :D
white_peony kirjoitti:
Kerro sinä miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa tulokuoppasi?Teen töitä perse limassa, matkustan töihin bussilla. Hytisen bussipysäkillä talvisin. Mutta teen osani.
Käteen jää noin 1200 euroa kuussa JOS teen täyden työkuukauden.
295 euroa vuokra
70 euroa bussilippu
260 euroa elatusmaksut (olen muuten aktiivi-isä)
50 euroa muut kulut
xx euroa ruoka ja vaatteet
Kulut : 675 euroa. ( ruoka ja vaatteet)
Jos olen 2 viikkoa työttömänä se tiputtaa kuukausiansioni 600 euroon kuussa.
Minulta puuttuu tässä vaiheessa 75 euroa rahaa, minulla ei ole ruokaa.
"Kerro sinä miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa tulokuoppasi?"- "linkittää tai"
white_peony kirjoitti:
sitten varmaan aiheesta tarpeeksi. Edellinen Equal-rahoituksen saanut hanke työpaikallamme tosiaan selvitti sosiaaliturvaa vain 17. maassa.
..et tietoamme.
- white_peony
Kukkomies kirjoitti:
Teen töitä perse limassa, matkustan töihin bussilla. Hytisen bussipysäkillä talvisin. Mutta teen osani.
295 euroa vuokra
70 euroa bussilippu
50 euroa muut kulut
"Kerro sinä miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa tulokuoppasi?"ole sellainen tuloluokka, josta puhuin. Tuossa törmätään juuri matalapalkka- alojen ongelmaan, josta puhuin toisaalla ketjussa. Ikävää, että luet ketjua vain sieltä täältä ja vedät herneen nenään tulkintojesi perusteella.
- white_peony
..et tietoamme.
tarvitsee pönkitystä aika-ajoin. Samalla tavalla kuin sinunkin tulee saada purkaa turhautumisesi täällä palstalla.
- "linkittää tai"
white_peony kirjoitti:
sitten varmaan aiheesta tarpeeksi. Edellinen Equal-rahoituksen saanut hanke työpaikallamme tosiaan selvitti sosiaaliturvaa vain 17. maassa.
..on edelleen ihan ilmassa, korkeintaan korrelaatioiden varassa
- white_peony
en tällä hetkellä pysty väitettä todistamaan, ehkä sinä pystyt sen jollain linkillä kumoamaan?
- "linkittää tai"
white_peony kirjoitti:
en tällä hetkellä pysty väitettä todistamaan, ehkä sinä pystyt sen jollain linkillä kumoamaan?
väitteen, minä en esittänyt vastakkaista väitettä
- white_peony
valtava tahtosi provosoitua tästä?
white_peony kirjoitti:
ole sellainen tuloluokka, josta puhuin. Tuossa törmätään juuri matalapalkka- alojen ongelmaan, josta puhuin toisaalla ketjussa. Ikävää, että luet ketjua vain sieltä täältä ja vedät herneen nenään tulkintojesi perusteella.
"Sosiaaliturvan tuleekin olla viimesijaista, eikä sitä tule käyttää mikäli on joutunut jonkinlaiseen tulokuoppaan (esim lyhytaikainen työttömyys). "
Se että saat piiskaa on omaa tyhmyyttäsi.- white_peony
ja hakusanalla globaalivertailu ja sosiaaliturva tuli useitakin linkkejä, jotka tukevat väitettäni.
- "linkittää tai"
white_peony kirjoitti:
valtava tahtosi provosoitua tästä?
minua kyrpii raimosailasmainen tapa pitää itsestään selvänä asiana, että hyvä sosiaaliturva rapauttaa yksilönvastuuta tai yleisemmin yhteiskuntamoraalia (enemmän kuin pitää sitä yllä)
- white_peony
Kukkomies kirjoitti:
"Sosiaaliturvan tuleekin olla viimesijaista, eikä sitä tule käyttää mikäli on joutunut jonkinlaiseen tulokuoppaan (esim lyhytaikainen työttömyys). "
Se että saat piiskaa on omaa tyhmyyttäsi.otan ilolla vastaan. Huomaan nimittäin, että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.
- white_peony
minua kyrpii raimosailasmainen tapa pitää itsestään selvänä asiana, että hyvä sosiaaliturva rapauttaa yksilönvastuuta tai yleisemmin yhteiskuntamoraalia (enemmän kuin pitää sitä yllä)
siis tästä toisesta väittämästäni. No, kuten kerroin se perustuu laajaan työkokemukseeni. En kuitenkaan tahdo yleistää, sillä todellista apua tarvitsevat ovat usein niitä sitkeimpiä, joiden on kaikkein vaikein nöyrtyä sosiaaliturvan piiriin, vaikka sen ansaitsisivatkin. Valitusta tulee yleensä siltä loiseläjä taholta.
- "linkittää tai"
white_peony kirjoitti:
otan ilolla vastaan. Huomaan nimittäin, että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.
nyt vielä ylemmyyttäsi laittamalla, että koirat haukkuu ja karavaani kulkee.
- "linkittää tai"
white_peony kirjoitti:
siis tästä toisesta väittämästäni. No, kuten kerroin se perustuu laajaan työkokemukseeni. En kuitenkaan tahdo yleistää, sillä todellista apua tarvitsevat ovat usein niitä sitkeimpiä, joiden on kaikkein vaikein nöyrtyä sosiaaliturvan piiriin, vaikka sen ansaitsisivatkin. Valitusta tulee yleensä siltä loiseläjä taholta.
"periaatteessa turvaverkko on käytettävissä, vaikkakin vasta siinä vaiheessa, kun kaikki on jo menetetty. Call me bad, mutta mun mielestä se on oikein."
Haluat että ihminen menee tarpeeksi pohjalle ja kitkuttelee henkihieverissä, jotta hän työllistäisi sinut? - "linkittää tai"
white_peony kirjoitti:
ja hakusanalla globaalivertailu ja sosiaaliturva tuli useitakin linkkejä, jotka tukevat väitettäni.
Hakusi - globaalivertailu sosiaaliturva - ei vastaa yhtään sivua.
- LINKKI!
http://www.stkl.fi/julkaisut_SB2008.html
"Helsingin Sanomissa oli sunnuntaina 4.5.2008 kirjoitus suomalaisesta sosiaaliturvasta. Siinä vertailtiin Suomea ja muita Euroopan maita. Toimittaja Päivi Repo vertasi sosiaaliturvan tasoa suhteessa bruttokansantuotteeseen ja toisaalta sosiaalimenoja asukasta kohden. Artikkeliin oli lainattu Turun yliopiston sosiaalipolitiikan professorin Susan Kuivalaisen kommentti, jossa hän toteaa, että ”lama pysäytti hyvinvointivaltion kehityksen”.
Luvut ovat selkeitä, mutta eivät tässä tapauksessa yksiselitteisiä. Sosiaaliturvasta nimittäin huolehditaan eri Euroopan maissa erilaisin painotuksin. Tällä tarkoitan sitä, että jossain suositaan verovähennyksiä ja jossain suoria tulotukia. Kun seurataan sosiaalikulujen osuutta bruttokansantuotteesta, ollaan aika hataralla pohjalla vertailumielessä.
Suomen bruttokansantuote on maamme väestömäärän huomioiden huippuluokkaa.
Köyhässä valtiossa sosiaalikuluihin käytetty prosentti on aivan varmasti korkeampi. Näin oli myös Suomessa laman aikana. Jos tämä tutkimus olisi tehty pahimpien työttömyysvuosien aikana 90-luvun alussa, olisimme samalla mittarilla mitaten Euroopan parhaimpien sosiaaliturvan maiden joukossa.
Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto ry:n julkaiseman ”Sosiaalibarometri 2008” kirjan mukaan suomalaisten hyvinvointi on keskimääräisesti kehittynyt positiivisesti. Elintaso on parantunut ja terveys kohentunut. Absoluuttinen köyhyys, työttömyys ja nuorten päihteiden käyttö ovat vähentyneet. Suomalaisten hyvinvointi on monella mittarilla arvioiden saavuttanut ja ylittänytkin 1990-luvun alun lamaa edeltäneen tason. Edellinen on melkein suora lainaus kyseisestä raportista." - jo kertoo
Kukkomies kirjoitti:
Teen töitä perse limassa, matkustan töihin bussilla. Hytisen bussipysäkillä talvisin. Mutta teen osani.
295 euroa vuokra
70 euroa bussilippu
50 euroa muut kulut
"Kerro sinä miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa tulokuoppasi?"missä on sun ongelmasi. Sun kulut on liian suuret, ruoka, vaatteet ja muut menot 725/kk. Aikuinen ihminen pärjää hienosti satasella viikossa. Niinpä, jos eläisit tarkemmin, sulla jäis päälle kolmesataa euroa kuussa säästöön pahan päivän varalle.
Miksi siis yhteiskunnan pitäisi maksaa sinulle, jos olet jatkuvasti elänyt yli varojesi?
Sitäpaitsi täällä on yksinhuoltajaäideillekin tolkutettu, ettei pidä tehdä lapsia, jos niihin ei ole varaa. Tämä pätee myös isiin. - .......
LINKKI! kirjoitti:
http://www.stkl.fi/julkaisut_SB2008.html
"Helsingin Sanomissa oli sunnuntaina 4.5.2008 kirjoitus suomalaisesta sosiaaliturvasta. Siinä vertailtiin Suomea ja muita Euroopan maita. Toimittaja Päivi Repo vertasi sosiaaliturvan tasoa suhteessa bruttokansantuotteeseen ja toisaalta sosiaalimenoja asukasta kohden. Artikkeliin oli lainattu Turun yliopiston sosiaalipolitiikan professorin Susan Kuivalaisen kommentti, jossa hän toteaa, että ”lama pysäytti hyvinvointivaltion kehityksen”.
Luvut ovat selkeitä, mutta eivät tässä tapauksessa yksiselitteisiä. Sosiaaliturvasta nimittäin huolehditaan eri Euroopan maissa erilaisin painotuksin. Tällä tarkoitan sitä, että jossain suositaan verovähennyksiä ja jossain suoria tulotukia. Kun seurataan sosiaalikulujen osuutta bruttokansantuotteesta, ollaan aika hataralla pohjalla vertailumielessä.
Suomen bruttokansantuote on maamme väestömäärän huomioiden huippuluokkaa.
Köyhässä valtiossa sosiaalikuluihin käytetty prosentti on aivan varmasti korkeampi. Näin oli myös Suomessa laman aikana. Jos tämä tutkimus olisi tehty pahimpien työttömyysvuosien aikana 90-luvun alussa, olisimme samalla mittarilla mitaten Euroopan parhaimpien sosiaaliturvan maiden joukossa.
Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto ry:n julkaiseman ”Sosiaalibarometri 2008” kirjan mukaan suomalaisten hyvinvointi on keskimääräisesti kehittynyt positiivisesti. Elintaso on parantunut ja terveys kohentunut. Absoluuttinen köyhyys, työttömyys ja nuorten päihteiden käyttö ovat vähentyneet. Suomalaisten hyvinvointi on monella mittarilla arvioiden saavuttanut ja ylittänytkin 1990-luvun alun lamaa edeltäneen tason. Edellinen on melkein suora lainaus kyseisestä raportista."puhumalla keskimääräisestä kehittymisestä ja yleensäkin keskiarvoista voidaan näppärästi ohittaa epäkohdat. Suhteellinen köyhyys (lue: eriarvoistuminen) uutisoitiin juuri varsin korkeaksi.
ottaa taantumasta kaiken mahdollisen irti. Kyllä sitä sitte taas kerkiää korkeasuhdanteessa murehtia elämää surempia kysymyksiä.
- white_peony
mennyt kouluun, olikos se ihan koko päiväistä vai ihan työnohessa? Taantuman aikanahan kuuluu opiskella ja tehdä lapsia, sanoi isoäitivainaa :)
Niin mun mieskin sanoi, ostaa halvalla jotain ihme osakkeita ja antoi mulle luvan alkaa suunnittelemaan remppaa, kun raksatavarakin alkaa olla halvempaa. Eli joku haju tässä mun ajatuksessa on! white_peony kirjoitti:
mennyt kouluun, olikos se ihan koko päiväistä vai ihan työnohessa? Taantuman aikanahan kuuluu opiskella ja tehdä lapsia, sanoi isoäitivainaa :)
Niin mun mieskin sanoi, ostaa halvalla jotain ihme osakkeita ja antoi mulle luvan alkaa suunnittelemaan remppaa, kun raksatavarakin alkaa olla halvempaa. Eli joku haju tässä mun ajatuksessa on!tässä CAD-luokassa nytkin istuskelen.
Osakkeisiin lisää rahaa vasta kesälomien jälkeen elokuussa, siitä alkaa nousu joka ei lopu. ;)
Ja niin, rakentaminen kannattaa aina, paitsi korkeasuhdanteessa.
Nyt loppu koulu tält päivää. Kotiin lompsis, moro.- white_peony
relaxed_eyes kirjoitti:
tässä CAD-luokassa nytkin istuskelen.
Osakkeisiin lisää rahaa vasta kesälomien jälkeen elokuussa, siitä alkaa nousu joka ei lopu. ;)
Ja niin, rakentaminen kannattaa aina, paitsi korkeasuhdanteessa.
Nyt loppu koulu tält päivää. Kotiin lompsis, moro.onnea opintoihin!
kattoo vaikka kympin uutiset, ni sieltä saa varmaan osviittaa niistä, joille lama tuottaa henkistä ja taloudellista rasitusta.
"Itse näkisin, että kun miehellä on turvattu työ, ja itselläkin ainakin 3:ksi vuodeksi eteenpäin, niin hintojen ja korkojen lasku vain helpottaa elämäämme. Joko en tajua koko taantuma-ajatusta, tai sitten olen oikeassa, että siitä voi todellakin hyötyäkin..."
Jos tulojen saanti laman keskellä on taattu, niin siitä voi hyötyä. On myös mahdollista, että valtion ottamien velkojen takaisinmaksu saattaa koitua myös sinun ja miehesi maksettavaksi korotettujen verojen muodossa.- white_peony
on varmaan se kääntöpuoli asialle. Korkojen lasku kuitenkin kompensoi tuota aika tehokkaasti??? Juu, en kuitenkaan tästä mitään tajua, valtiontalous ei ole alaani, ihan maallikon päätelmiä.
- white_peony
Jos ihminen on terve, tuottelias ja normaalilla tavalla älyllinen, eikö hänellä mielestäsi ole samat mahdollisuudet opiskella ammatti kuin kenellä tahansa muulla, jossa palkkataso on kohtuullisen hyvä jo nuorena? Easy way out opiskeluasioissahan tuottaa juuri tällaista ahdinkoa, että joutuu sitten kituuttamaan matalapalkkaisessa työssä. Eihän vika ole siinäkään yhteiskunnan, vaiko onko?
- kuka...
sitten tekisi ne matalapalkkatyöt?
- white_peony
kuka... kirjoitti:
sitten tekisi ne matalapalkkatyöt?
murheemme? Ehkäpä viisas työnantja ymmärtäisi alkaa niitäkin arvostamaan, jos sinne ei enää kukaan työhön menisi? Niin kauan matalapalkkoja on, kun joku sillä rahalla suostuu työtä tekemään. Valitettavasti.
- tässä...
white_peony kirjoitti:
murheemme? Ehkäpä viisas työnantja ymmärtäisi alkaa niitäkin arvostamaan, jos sinne ei enää kukaan työhön menisi? Niin kauan matalapalkkoja on, kun joku sillä rahalla suostuu työtä tekemään. Valitettavasti.
provosoinnissa. Pakko myöntää. Mutta oothan ammattilainen.
- "linkittää tai"
tässä... kirjoitti:
provosoinnissa. Pakko myöntää. Mutta oothan ammattilainen.
oliko tämä se joka oikein työkseen sohi keskustelufoorumeita? Tunnen oloni hyväksikäytetyksi.
Eikö työn tekemisellä ole arvoa, kaikki vaan maisteiksi tai asiantuntijoiksi?
Miksi pitää olla "matalapalkka" aloja yleensäkään? Miksi työn tekeminen ei voi yksiselitteisesti tuoda kohtuullista osuutta yhteiskunnan hyvinvoinnista - mutta taitavammille, opiskelleille - voitaisiin sitten antaa enemmän?
Miksi valtavat tuloerot kohtuullisten tuloerojen sijasta?
Joku sinunkin perunasi on kasvattanut ja joku sinunukin hiuksesi leikkaa mitä ilmeisimmin. Miksi työ ei saa olla tuottavaa vain siksi että tekee osansa?
- sosimpleisthat
Vammaudu ja katso kuinka yhteiskunta hyysää sinua. Vammautukaa koko perhe.
- white_peony
todellakaan puhuta sairauden aiheuttamasta tulojen laskusta.
- sosimpleisthat
white_peony kirjoitti:
todellakaan puhuta sairauden aiheuttamasta tulojen laskusta.
Onko asia todellakin niin? No voihan se sinun pikkuaivoissasi niin ollakin..
- white_peony
sosimpleisthat kirjoitti:
Onko asia todellakin niin? No voihan se sinun pikkuaivoissasi niin ollakin..
vai väitätkö tosiaan, että joku on ryhtynyt huonosti palkatulle alalle, koska kukaan muu ei sitä tekisi? Get real. Se on laiskuutta, eikä mitään muuta.
- sosimpleisthat
white_peony kirjoitti:
vai väitätkö tosiaan, että joku on ryhtynyt huonosti palkatulle alalle, koska kukaan muu ei sitä tekisi? Get real. Se on laiskuutta, eikä mitään muuta.
ellet ymmärrä juosta rattijuopon auton edestä pois, pikku poni...
- ei ole
kovinkaan mielenkiintoista.
Voittaminen sitä vastoin on.
Nyt voittaa ne, jotka on tajunneet hyvinä aikoina kerryttää likvidiä omaisuutta. Eniten siitä hyötyy ne joiden talous on jollain lailla turvattu, esimerkiksi työpaikalla. Nyt hinnat ja lainojen korot alkavat laskea joten hankintojen tekeminen on heille edullisempaa.
Eniten kärsivät ne joilla on velkataakka todella suuri ja jotka ovat laskeneet lainan lyhennykset ja muut menot miltei 100% tuloistaan- ja ketä
siitä voidaan sitten syyttää? Tämän ketjun perusteella niitä, jotka ovat suhteuttaneet kulunsa viisaammin.
"Eniten kärsivät ne joilla on velkataakka todella suuri ja jotka ovat laskeneet lainan lyhennykset ja muut menot miltei 100% tuloistaan" ja ketä kirjoitti:
siitä voidaan sitten syyttää? Tämän ketjun perusteella niitä, jotka ovat suhteuttaneet kulunsa viisaammin.
"Eniten kärsivät ne joilla on velkataakka todella suuri ja jotka ovat laskeneet lainan lyhennykset ja muut menot miltei 100% tuloistaan"taloudessa on aaltoliikettä. Hyvinä vuosina olisi pitänyt laittaa rahaa sivuun jotta huonoina vuosina tätä lama voitaisiin torjua.
Tuskin kovinkaan monelle tuli mieleen että nousukauden jälkeen seuraa aina laskukausi.. joopa joo. Se kuka on laittanut säästöön jotain pahan päivän varalle vois jo alkaa tekemään elvytystä.
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama194919Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä543935Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve603513Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi942858On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole622698Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732658Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä982634Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1362397Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta572289Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl582084