eiköhän joku saisi jo alkaa ajamaan sellaista asiaa, että kirkkoon kuulumattomien täytyisi olla myöskin töissä pääsiäisen ja joulun pyhät? eihän ne päivät ole niille mitenkään pyhiä, eivätkä myöskään heidän asia mitenkään.
pääsiäinen ja joulu
20
796
Vastaukset
- Kössönöm
helluntalaisten ja jehovien ja muiden jumalaan uskovien, vaikka he eivät kirkkoon kuulukaan, pitäisi mielestäsi olla töissä pyhäpäivinä.
Sinun pitäisi muuten tehdä kuusipäiväistä viikkoa. Raamatun mukaan se on näin. Teetkö näin pitkää työviikkoa?- Olen muuten
jehovan todistaja, ja saan kaikista pyhäpäivistä palkan ja Kössönöm on aivan oikeassa tuossa asiassa, että ilman muuta palkka kuulu myös muihin uskontokuntiin kuuluville kaikista ns. kirkkopyhistä, vaikka en itse esim. vietä joulua tai pääsiäistä mitenkään. Hyvä kommentti sinulta Kössönöm, vaikka et varmaan muuten välitä meidän uskonnosta.
- Kössönöm
Olen muuten kirjoitti:
jehovan todistaja, ja saan kaikista pyhäpäivistä palkan ja Kössönöm on aivan oikeassa tuossa asiassa, että ilman muuta palkka kuulu myös muihin uskontokuntiin kuuluville kaikista ns. kirkkopyhistä, vaikka en itse esim. vietä joulua tai pääsiäistä mitenkään. Hyvä kommentti sinulta Kössönöm, vaikka et varmaan muuten välitä meidän uskonnosta.
yleensäkin lähteä pohtimaan sitä, että kuuluuko olla töissä silloin tai tällöin vai riippuen siitä uskooko johonkin jumalaan ja kuuluuko johonkin uskonnolliseen järjestöön.
Ei työehtosopimuksia jokaiselle erikseen räätälöidä.
Minua voi muuten sinutella, ei tarvitse puhutella kolmannessa peroonassa. - tuon ap.n
Kössönöm kirjoitti:
yleensäkin lähteä pohtimaan sitä, että kuuluuko olla töissä silloin tai tällöin vai riippuen siitä uskooko johonkin jumalaan ja kuuluuko johonkin uskonnolliseen järjestöön.
Ei työehtosopimuksia jokaiselle erikseen räätälöidä.
Minua voi muuten sinutella, ei tarvitse puhutella kolmannessa peroonassa.kirjoitus. Kukaan työkavereistani ei ole koskaan edes sanonut, että minun, vaikka olen jehovan todistaja, etteikö minun kuuluisi saada palkkaa näistä juhlapyhistä. Asia on juuri niin kuin sinä Kössönöm sanoit, työehtosopimuksia ei jokaiselle erikseen räätälöidä.
Sitä paitsi sellainen työehtosopimus jossa sanottaisiin että kaikki kirkon jäsenet saavat palkan kirkollisista pyhäpäivistä, mutta kirkkoon kuulumattomat, ja muihin uskontoihin kuuluvat eivät saa, olisi tosi naurettava. - Kössönöm
tuon ap.n kirjoitti:
kirjoitus. Kukaan työkavereistani ei ole koskaan edes sanonut, että minun, vaikka olen jehovan todistaja, etteikö minun kuuluisi saada palkkaa näistä juhlapyhistä. Asia on juuri niin kuin sinä Kössönöm sanoit, työehtosopimuksia ei jokaiselle erikseen räätälöidä.
Sitä paitsi sellainen työehtosopimus jossa sanottaisiin että kaikki kirkon jäsenet saavat palkan kirkollisista pyhäpäivistä, mutta kirkkoon kuulumattomat, ja muihin uskontoihin kuuluvat eivät saa, olisi tosi naurettava.ja siitä maksettavan palkan määräytyminen voi eikä saa olla siitä kiinni uskooko johonkin jumalaan vai ei. Tai kuuluuko johonkin seurakuntaan. Aivan absurdi ajatus.
Mistä noita älyttömiä ajatuksia oikein sikiää? Jos väännän jotain ruuvia jossain, ajan bussia, tai leikkaan jonkun aivoja, niin mitä tekemistä sillä on jumaluskon kanssa. Työstä minä palkan saan, enkä mistään uskomuksista. Uskomiset ovat vapaa-ajan asioita, ei työajan. - jehovan todistajille
Kössönöm kirjoitti:
ja siitä maksettavan palkan määräytyminen voi eikä saa olla siitä kiinni uskooko johonkin jumalaan vai ei. Tai kuuluuko johonkin seurakuntaan. Aivan absurdi ajatus.
Mistä noita älyttömiä ajatuksia oikein sikiää? Jos väännän jotain ruuvia jossain, ajan bussia, tai leikkaan jonkun aivoja, niin mitä tekemistä sillä on jumaluskon kanssa. Työstä minä palkan saan, enkä mistään uskomuksista. Uskomiset ovat vapaa-ajan asioita, ei työajan.on annettu selvät ohjeet myös siitä, että meidän ei kuulu työaikana puhua uskonnosta, vaan se on nimenomaan sitä aikaa kun tehdään töitä, ja olisi väärin työnantajaa kohtaan.
Sanon tämän siksi, koska joku sanoo, että jotkut jehovan todistajat puhuvat uskonnosta työpaikalla. Jos joku tekee näin, niin silloin hän tekee väärin.
Jos monien ateistien unelma-Suomi joskus toteutuisi, ja kristillisten kirkkojen merkitys olisi marginaalinen, olisi tietenkin kristillisten pyhien viettokin "tarpeetonta". Hämmästyttävän vähän näkee ateistien ajavan esim. pitkää perjantaita tai pääsiäismaanantaita kaikille työpäiväksi. Eihän nuo päivät ole kaikkialla maailmassa vapaapäiviä. Rusinapulla-ateistejako?
normi patavajakki hihhulin on sangen vaikea kuvitella että taikauskoisen lahkon itselleen omivat aiemmat juhlapyhät voitaisiin korvata vaikka "banking holidaylla" jotka voisi sitten ripotella vaikka paremmin kuin nykyiset.
Suomen armeijassa ollaan menossa oikeaan suuntaan, kun taistelijoilla on erityisiä juhlalomapäiviä joita saa käyttää milloin on tarve. Näin saavat muihin uskontoihin kuuluvat viettää vapaita silloin kun tarvitsevat. Näiden lisäksi on kyllä sitten kaikille yhteisiä lomapäiviäkin tietty, siis niille jotka eivät joudu päivystysnakkiin. Armeijassa se onkin helppo toteuttaa, kun ei ole miehistä pulaa, ja siellä ei yhtä miestä yleensä kaivata.
Olisiko reilua, että kaikilla työntekijöillä olisi tietty määrä vapaapäiviä käytössä, vaikka kymmenen per vuosi, jotka saisi käyttää sitten sellaisina päivinä kun itsestä tuntuu että haluaa juhlia jotain asiaa. Tietty jos tehtaassa on sata työntekijää joista 99 käyttää juhlapäivänsä pitkänäperjantaina ja pääsiäispäivänä, niin voiko siellä tehtaassa tehdä mitään se yksi työntekijä joka ei kokenut olevansa juhlan tarpeessa sinä päivänä? Pakotetaanko hänet sitten käyttämään lomapäivänsä silloin, jolloin rikottaisiin välittömästi sitä jaloa ajatusta että kaikilla olisi omat juhlapäivät, vai tulisiko tehtaalle minimimiehitys kuitenkin niistä jotka olisivat halunneet pitää juhlansa, mutta jotta töitä voisi ylipäänsä tehdä, pitää olla joku minimimäärä tekijöitä, ja se yksi halusi välttämättä tehdä töitä sinä päivänä? Ongelma on siinä että joissain työpaikoissa ei oikein voi tehdä yksin töitä. Pitää olla se tietty porukka paikalla kuitenkin, jotta hommat luistaa. Miten sellaisilla työpaikoilla järjestetään työskentely niille muutamille jotka haluaisivat tulla töihin, kun muu porukka on naulaamassa jeesusta ristiin?
Asia järjestyy käytännössä vain niin että se on joko kaikilla, tai sitten ei kellään. Tässä joutuu kuitenkin tanssimaan sen enemmistön tahdon mukaan, koska kukaan ei ole valmis luopumaan pääsiäisen vietosta ja joulusta, ja sellaista hajajärjestelyä on vähän vaikea toteuttaa.
Ja siksi toisekseen, jos tässä nyt menisi julkisesti ehdottamaan että poistetaas kaikki kirkolliset juhlapyhät, niin eihän siitä saa kuin kusipään maineen. Ja kun ateisteilla nyt muutenkin on jo se kusipään maine (erityiskiitos tässä kohtaa viime viikon 45 minuuttia -ohjelmalle tästä) niin ei sitä nyt oikein ehdoin tahdoin haluaisi lähteä enää entisestään pilaamaan. Kyllä, vituttaahan se että ei pääse kauppaan kolmena päivänä, ja kyllä minä voisin hyvin töissäkin olla ne pääsiäispäivät, mutta mites se sitten järjestyisi tasapuolisesti muita kohtaan? Niin että minäkin voisin pitää vapaata töistä silloin kun huvittaa, ja toisaalta taas tehdä töitä silloinkin kun muut on lomilla? On vähän vaikeeta.Whitewash kirjoitti:
Suomen armeijassa ollaan menossa oikeaan suuntaan, kun taistelijoilla on erityisiä juhlalomapäiviä joita saa käyttää milloin on tarve. Näin saavat muihin uskontoihin kuuluvat viettää vapaita silloin kun tarvitsevat. Näiden lisäksi on kyllä sitten kaikille yhteisiä lomapäiviäkin tietty, siis niille jotka eivät joudu päivystysnakkiin. Armeijassa se onkin helppo toteuttaa, kun ei ole miehistä pulaa, ja siellä ei yhtä miestä yleensä kaivata.
Olisiko reilua, että kaikilla työntekijöillä olisi tietty määrä vapaapäiviä käytössä, vaikka kymmenen per vuosi, jotka saisi käyttää sitten sellaisina päivinä kun itsestä tuntuu että haluaa juhlia jotain asiaa. Tietty jos tehtaassa on sata työntekijää joista 99 käyttää juhlapäivänsä pitkänäperjantaina ja pääsiäispäivänä, niin voiko siellä tehtaassa tehdä mitään se yksi työntekijä joka ei kokenut olevansa juhlan tarpeessa sinä päivänä? Pakotetaanko hänet sitten käyttämään lomapäivänsä silloin, jolloin rikottaisiin välittömästi sitä jaloa ajatusta että kaikilla olisi omat juhlapäivät, vai tulisiko tehtaalle minimimiehitys kuitenkin niistä jotka olisivat halunneet pitää juhlansa, mutta jotta töitä voisi ylipäänsä tehdä, pitää olla joku minimimäärä tekijöitä, ja se yksi halusi välttämättä tehdä töitä sinä päivänä? Ongelma on siinä että joissain työpaikoissa ei oikein voi tehdä yksin töitä. Pitää olla se tietty porukka paikalla kuitenkin, jotta hommat luistaa. Miten sellaisilla työpaikoilla järjestetään työskentely niille muutamille jotka haluaisivat tulla töihin, kun muu porukka on naulaamassa jeesusta ristiin?
Asia järjestyy käytännössä vain niin että se on joko kaikilla, tai sitten ei kellään. Tässä joutuu kuitenkin tanssimaan sen enemmistön tahdon mukaan, koska kukaan ei ole valmis luopumaan pääsiäisen vietosta ja joulusta, ja sellaista hajajärjestelyä on vähän vaikea toteuttaa.
Ja siksi toisekseen, jos tässä nyt menisi julkisesti ehdottamaan että poistetaas kaikki kirkolliset juhlapyhät, niin eihän siitä saa kuin kusipään maineen. Ja kun ateisteilla nyt muutenkin on jo se kusipään maine (erityiskiitos tässä kohtaa viime viikon 45 minuuttia -ohjelmalle tästä) niin ei sitä nyt oikein ehdoin tahdoin haluaisi lähteä enää entisestään pilaamaan. Kyllä, vituttaahan se että ei pääse kauppaan kolmena päivänä, ja kyllä minä voisin hyvin töissäkin olla ne pääsiäispäivät, mutta mites se sitten järjestyisi tasapuolisesti muita kohtaan? Niin että minäkin voisin pitää vapaata töistä silloin kun huvittaa, ja toisaalta taas tehdä töitä silloinkin kun muut on lomilla? On vähän vaikeeta.Äkkipäätä lukaisten ihan mukavaa pohdiskelua tuo kirjoituksesi. Mukana on realismin tajua jne.
Ei sille mitään mahda, että ateistit (vähintäänkin osa heistä) ovat itsekin olleet luomassa omaa mainettaan.- ymmärrä
Whitewash kirjoitti:
Ja siksi toisekseen, jos tässä nyt menisi julkisesti ehdottamaan että poistetaas kaikki kirkolliset juhlapyhät, niin eihän siitä saa kuin kusipään maineen. Ja kun ateisteilla nyt muutenkin on jo se kusipään maine (erityiskiitos tässä kohtaa viime viikon 45 minuuttia -ohjelmalle tästä) niin ei sitä nyt oikein ehdoin tahdoin haluaisi lähteä enää entisestään pilaamaan. Kyllä, vituttaahan se että ei pääse kauppaan kolmena päivänä, ja kyllä minä voisin hyvin töissäkin olla ne pääsiäispäivät, mutta mites se sitten järjestyisi tasapuolisesti muita kohtaan? Niin että minäkin voisin pitää vapaata töistä silloin kun huvittaa, ja toisaalta taas tehdä töitä silloinkin kun muut on lomilla? On vähän vaikeeta.Luulisi, että hihhulit voisivat juhlia tarpeekseen, kun joka viikko on kaksi vapaapäivää aikaa keskittyä palvomaan satuolentoja.
- urbanus paganus
on parisenkymmentä ateistia jotka tekevät töitä vaikka pääsiäisenä 24/7 jos on tarvis. siinä sitten maksetaan useamman tuttujutun verran yhteisöveroa.
tietty meitä ateisteja tuskin olisi jos ev.lut/kat.rusinapullakristittyjen aiemmat haaveet unelma-Suomesta Saksan kainalossa olisivat toteutuneet. tuttumies kirjoitti:
Äkkipäätä lukaisten ihan mukavaa pohdiskelua tuo kirjoituksesi. Mukana on realismin tajua jne.
Ei sille mitään mahda, että ateistit (vähintäänkin osa heistä) ovat itsekin olleet luomassa omaa mainettaan.olkiukossa jossa tehdään kaikista taikauskottomista ihmisistä samanlaista massaa:
"Ei sille mitään mahda, että ateistit (vähintäänkin osa heistä) ovat itsekin olleet luomassa omaa mainettaan. "
on se pieni vivahde-ero että tuttis on ihan itse tehnyt itsestään (vai ulkoistetaanko tämäkin jumalille tai vanhemmille tms.) aiemmin viitatun, puheena ollen kusipään.
Mikä tietysti sikäli edesauttaa taikausottomuutta että kukapa mihinkäkin haluaa samaistua tai leimatua.- sopisi
korvata kaikille yhteisillä vuodenaikajuhlilla, joita ne olivat kauan ennen kuin kristityt kähvelsivät ne itselleen.
Talvipäivänseisaus ja kesäpäivänseisaus ovat merkkitapahtumia vuodenkierrossa, samoin kevääntulon juhla kevätpäiväntasausta seuraavan täydenkuun aikaan. Syksyä voitaisiin alkaa juhlia syyspäiväntasausta seuraavana täysikuun päivänä.
- koho
Juhlapyhät ovat vaarallisia. Samaan aikaan koko kansa änkee autoilla teille, ja siitähän rumihia tulee. Eikö näitä pyhiä voisi jakaa hieman eri päiville? Pakkoko on mennä mummolaan tiettynä päivänä?
-Mikä kansantaloudellinen säästö tulisi, kun liikenne jakautuisi tasan eri aikoihin? Kysyn vaan.- urbanus paganus
kysymys on vain siitä että hlö ajaa tarpeeksi monta ajotuntia on tietty todennäköisyys onnettomuuten. Ruuhka-aikaan näitä todennäköisyysrajoja saadaan sitten vain kiinni enemmän kuin normaalissa arkiliikenteessä.
- maksaisi näiden
pyhien osalta palkan jäsenilleen työnantajan puolesta, olisi ehdotuksesi luonnollinen ja kohtuullinen. Mutta palkallisten vapaiden kadehtiminen muilta pois, kun itsellä on, on vastenmielistä.
Jouluna ja pääsiäisenä on juhlittu ennen kristinuskoakin. Minulle ne merkitsevät sydäntalven ja kevään juhlia. - juutas.
eiköhän joku saisi jo alkaa ajamaan sellaista asiaa, että kirkkoon kuuluvien täytyisi olla myöskin töissä lauantait, vaput ja juhannukset? eihän ne päivät ole niille mitenkään pyhiä, eivätkä myöskään heidän asia mitenkään.
- Jori Mäntysalo
Jos joku todellakin uskoo oikeasti johonkin uskontoon, niin kyllä minä hänelle voin suoda sen mukaiset juhlapäivät. Sen pitäisi olla työnantajallekin helppoa, koska tuollaiset vapaat tietää vuosia etukäteen. Esim. jos joku kristitty haluaa just su aamut 10-12 vapaaksi kirkonmenojen takia, niin yrittäisin tulla sitten itse töihin.
Kuinka moni suomalainen ihan aikuisten oikeasti haluaa pitää jouluna vapaata *siitä syystä* että hänen uskontonsa mukaan silloin on erityinen päivä?
Eikä luterilaisuus tietääkseni edes määrittele että pitäisi välttämättä osallistua joulun, pääsiäisen tms. menoihin. Sitäpaitsi on töitä joista ei olla poissa - Estonian upotessa ei lääkäriltä kysytä onko sattumalta menossa pyhäpäivä. - juhlapyhinä
Ihan hyvä ajatus, jos kukin saisi valita, milloin haluaa pitää erityisiä juhlapyhävapaita uskontonsa tai katsomuksensa mukaan. Mutta koulujen lomia ei kuitenkaan voi laittaa valinnaisiksi vaan ne on saman koulun lapsilla samaan aikaan. Käytännössä perheelliset haluavat lomansa silloin, kun lapsilla on koulusta lomaa. Ja monella työpaikalla ei tosiaan olisi mielekästä tai edes mahdollista, että siellä joku olisi yksin töissä muiden ollessa lomalla. Vaikka lomakäytäntöä vapautettaisiin, käytännössä tilanne varmaan jatkuisi aika yhtenäisenä joulun ja pääsiäisen osalta.
Mielenkiintoinen kysymys on se, että jos yhtenäinen vapaapäivä- ja lomakäytäntö poistettaisiin, poistettaisiinko samalla palkan sunnuntailisät - tavallaan ne ilmaisevat vapaapäiväkäytännön uskonnollista taustaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei81288- 891135
Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1031047Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi51913Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk62797- 81705
Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli170667- 35659
Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253656Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?42613