Migreenilääkkeistä

kipuava

Tutkin tuossa Yliopiston Apteekin sivuja ja erilaisia tarjolla olevia migreenilääkkeitä. Itse olen käyttänyt Imigrania ja Zomigia (molempia 50mg ja 100mg) jo vuosia ja ne ovat jotenkuten auttaneet. Ne kuitenkin maksavat suhteellisen paljon ja katsoin etta tarjolla on halvempia lääkkeitä kuten Sumaratio Anervan Ostranorm Onko kukaan kokeillut? Tiedän että tulos on ihmisestä riippuvaa mutta haluaisin kuulla kokemuksia.

23

4742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wpopweitpeit

      En oikein usko, että söisit Zomigia edes 50mg annoksena, kun tablettien annoskoot ovat 2,5mg ja 5mg... No, oli miten oli, ongelma noissa luettelemissasi vanhemmissa migreenilääkkeissä on se, että niihin voi jäädä ns. koukkuun ja niiden vaikutus heikkenee usein käytettynä nopeasti. Triptaaneihinkin voi syntyä riippuvuutta, mutta huomattavasti harvemmin. Voisit kokeilla joitakin uudemman polven triptaaneja, ymmärtääkseni jotkut niistä ovat halvempiakin. Samoin eri estolääkitysvaihtoehtoja kannattaisi kokeilla, alkaen vaikkapa beetasalpaajista, jotka ovat todella halpoja. Juttele lääkärillesi asiasta!

      • alkuperainen

        juu 5mg tarkoitin, tullut nolla sinne peraan vahingossa... otanpa asian puheeksi seuraavan kerran kun kayn laakarissa.


    • vaihtaa?

      Imigranin vois ehkä vaihtaa apteekissa tohon Sumaratioon koska vaan, eikös se ole se halvempi sumatriptaani. Vai mitä? Muistaakseni Ostranorm voi olla pienellä annoksella estolääke, mutta silloin ei saa kohtauksiin käyttää triptaania. Anervan sai huonon maineen aikoinaan, koska jotkut jäi koukkuun ja silloin sen haittavaikutukset voi pahimmillaan olla aika ikävät.

      • mutta...

        mä käytin vuosia Anervan-suppoja ja niistä oli tosi paljon hyötyä. Kipu pysyi poissa useita päiviä mikä ei mulla taas toimi näiden triptaanien kohdalla. Mutta Anervan on jopa verisuonistoon vaurioita aiheuttava lääke (kuulin neurologilta) ja siksi sitä ei nykyään mielellään määrätä. Muuten tehokas ja halpa lääke täsmänä m igreeniin.


    • -relert-

      Anervan on vanha, tehokas, halpa migreenilääke. Siinä on huonona puolena juuri tuo helposti "koukkuun jääminen". Siihen "tottuu" ja elimistö vaatii sitä lisää. Eli jos otat sitä useana päivänä esim. viikossa, niin lopulta sinulla alkaa särkeä pää, jos et ole yhtenä tai kahtena päivänä ottanut sitä. lisäksi sillä on vaikutusta verisuoniin. Eli ei suositella nykyisin. Käytin sitä vuosikausia. Nyt käytän pelkästään täsmälääkkeitä, triptaaneja, joista Relert on minulle sopivin. Lisäksi otan joskus Panacodin, jos särky on juuri alkamassa, eikä tunnu vielä varsinaisesti migreeniltä, vaan tavalliselta päänsäryltä. Anervania on toki jääkaapissa kaiken varalta vanhaa varastoa, mutta en ole tarvinnut sitä. Oivallinen lääke, kunhan ei käytä liian usein.

      • MKHoo

        Olen käyttänyt vuosia Anervania niska-hartiaseudun ongelmista liikkeelle lähtevään migreeniin, joka yleensä alkaa aamuyöstä. Se on auttanut hyvin eikä lääkäri ole sitä vaihtanut muuksi juuri sen toimivuuden tähden. Ilmeisesti sillä on lihaksia rentouttava vaikutus, joka sopii hyvin minun migreenini hoitoon. En käytä sitä usein - en edes joka viikko. Mutta ei sen kanssa välttämättä kannata autoa lähteä ajamaan. Jos kohtaus on alkanut aamuyöstä, se yleensä nukuttaa minut aamulla vielä pariksi ekstra tunniksi, mutta sekin on parempi kuin hirveä päänsärky.


      • Stella Artois
        MKHoo kirjoitti:

        Olen käyttänyt vuosia Anervania niska-hartiaseudun ongelmista liikkeelle lähtevään migreeniin, joka yleensä alkaa aamuyöstä. Se on auttanut hyvin eikä lääkäri ole sitä vaihtanut muuksi juuri sen toimivuuden tähden. Ilmeisesti sillä on lihaksia rentouttava vaikutus, joka sopii hyvin minun migreenini hoitoon. En käytä sitä usein - en edes joka viikko. Mutta ei sen kanssa välttämättä kannata autoa lähteä ajamaan. Jos kohtaus on alkanut aamuyöstä, se yleensä nukuttaa minut aamulla vielä pariksi ekstra tunniksi, mutta sekin on parempi kuin hirveä päänsärky.

        Anervan yhä ja edelleen käytössä. Se on kaikkien lukuisien kokeilujen jälkeenkin ainoa takuuvarma lääke, joka vie migreenikohtauksen mennessään ja myös pitää sen poissa. Se myös auttaa ihan missä tahansa kohtauksen vaiheessa otettuna eli myös silloin, kun herää yöllä hirvittävään jysäriin ja oksentamiseen. Mulla ei triptaanit ja muut auttaneet juuri ollenkaan.

        Anervan ei ole ihan niin vaarallinen lääke kuin siitä sanotaan. Olen itse neurologin säännöllisessä kontrollissa ja mitään tässäkin mainittuja haittavaikutuksia ei ole ilmennyt. Siihen ei myöskään "jää koukkuun" niin helposti kuin sanotaan. En ainakaan minä ole jäänyt. Kysyin neurologiltani juuri viimeksi taas tästä asiasta ja hän sanoi, että kun kontrollissa olet, niin voit aivan rauhassa käyttää Anervania.

        Halpa on ja pelastanut minut tälle elämälle migreeniltä.


    • LouraMaria

      Minulla migreenin oireita on että oikealla puolella särkee päätä, oksettaa, poski menee tunnottomaksi ja on valoarkuutta, itse käytän sumatriptan 50 mg, minulla on migreeni n. kerran viikossa ja hyvin minulla toimii eikä ole tullut vieroitusoireita käytön jälkeen. Kalliitahan nuo lääkkeet on mutta olen valmis niistä maksamaan jos ne auttaa kohtauksiin!

    • Anervan auttaa

      En olisi ilman Anervania pärjännyt työelämässä. Mikään muu lääke ei auta migreeniini. Kolkeiltu on.

      • maalainen

        Minä olen myös saanut avun ainoastaan Anervanista, mutta nyt EU on peruuttamassa alueellaan sen myyntiluvan, luin asiasta eilen netistä. Oiskohan yksinkertaisesti niin, että ollaan poistamassa vanhoja, hyviksi koettuja lääkkeitä niiden halvan hinnnan vuoksi, niillähän lääketehtaat eivät pysty rahastamaan niinpaljon kuin näillä "uuden sukupolven" kalliilla lääkkeillä, kurja juttu joka tapauksessa. Enkä tiedä mikä olis vastaava lääke.


      • Pääasiassa kipua
        maalainen kirjoitti:

        Minä olen myös saanut avun ainoastaan Anervanista, mutta nyt EU on peruuttamassa alueellaan sen myyntiluvan, luin asiasta eilen netistä. Oiskohan yksinkertaisesti niin, että ollaan poistamassa vanhoja, hyviksi koettuja lääkkeitä niiden halvan hinnnan vuoksi, niillähän lääketehtaat eivät pysty rahastamaan niinpaljon kuin näillä "uuden sukupolven" kalliilla lääkkeillä, kurja juttu joka tapauksessa. Enkä tiedä mikä olis vastaava lääke.

        Anervan poistuu myynnistä, mitä tilalle???
        Eu kieltää lääkkeen, siirtymäaika 15 kk.


      • auttaa minuakin

        En olisi minäkään pärjännyt työelämässä ilman Anervania, joka on siis pelastanut elämäni.


      • Mistä nyt löytyy apu
        maalainen kirjoitti:

        Minä olen myös saanut avun ainoastaan Anervanista, mutta nyt EU on peruuttamassa alueellaan sen myyntiluvan, luin asiasta eilen netistä. Oiskohan yksinkertaisesti niin, että ollaan poistamassa vanhoja, hyviksi koettuja lääkkeitä niiden halvan hinnnan vuoksi, niillähän lääketehtaat eivät pysty rahastamaan niinpaljon kuin näillä "uuden sukupolven" kalliilla lääkkeillä, kurja juttu joka tapauksessa. Enkä tiedä mikä olis vastaava lääke.

        Anervan on tosi hyvä lääke, mutta koska se on liian halpa, se poistetaan markkinoilta. Onneksi pääsin juuri eläkkeelle. Työssä en olisi selvinnyt ilman Anervania.


    • trip taani

      Itse olen Anervania (ergotamiinivalmiste) käyttänyt silloin kun triptaaneja ei vielä ollut. Se on tehokas lääke, mutta kuten sanottua, johtaa helposti särky kierteeseen jos sitä ottaa liian usein. Sitten kierre pitää katkaista kortisonikuurilla, sekin koettu useampaan kertaan. Triptaanit ovat yhtä tehokkaita, harmi vain, että Maxaltista ei enää saa Kelakorvausta, pitää tyytyä muihin...

      • migreeniäkokoelämä

        Anervan onneksi auttoi silloin, ennenkuin oli triptaaneja. Mutta kyllä tuli kamalat sivuvaikutukset, vieläkin oksettaa, kun muistaa. Imigran Radisin jälkeen en ole ottanut Anervania.


    • migreeniäkokoelämä

      Mulle ei auttanut pelkkä Imigran, pitää olla Imigran Radis. ja Imigran Radis 50-100 mg tulehduskipulääkkeen (Voltaren rapid tai Burana) kanssa otettuna auttaa yleensä, mutta harmi, niihinkin tulee lääkeriippuvuus, kun on koko ajan migreeni.

    • Auratonna

      Mulla tuli tosta Sumaratiosta aina niin kauheen huono ja oksettava olo että lopetin ne ja nyt käytän Migardia. Käyvät mulle paremmin, maksaa n. 20€/6kpl. Ja mulla sellanen auraton, hormonaalinen migreeni.

    • toukokuu131

      ANERVAN kaikkein paras !!! Olen ollut ihan "kuoleman rajamailla " ja kun saan otettua peräpuikon ,ei kestä kun minuutin alkaa helpottaa ! Ja melkein 5 minuutissa on olo valtavan hyvä ! Kokeillut olen täsmäpillereitä,tulin kahta kipeämmäksi ! Nyt tämä Jumalan lahja on LOPETETTU ja siksi googlasin sanan,jos asialle voisi tehdä jotain , jos joku tietää jotain , voisit laittaa gmailia [email protected] .Kiitos !

      • Mikkeli68

        Kokeilkaa Acetiumia, mulla se on auttanut. Tuote on tehty eri tarkoituksiin, mutta sitä testataan parhaillaan migreenin estämiseen. Ei sivuvaikutuksia muuta kuin estää ehkäiseen syöpää. Apteekista ilman reseptiä.
        1 tai 2 tablettia 2 kertaa päivässä.


    • huoleton 1

      Mulla on lääkäri määrännyt Imigrania,mutta apteekki vaihtaa sen pyydettäessä halvempaan,,mulla sellaista kuin Sumatriptan,,auttaa aivan samalla lailla kuin imigrakin,mutta on huomattavasti halvempaa,,siinä on sama lääkeaine kuin imigranissakin,,aluksi oli mullakin Zomigia, mutta mulle Fysikaalisessa hoidossa terveydenhoitaja sanoi että vaihda se johonkin toiseen, sillä kuulemma pitempiaikaisessa käytössä tulee sivuoireita..( en tarkkaan tiedä mitä , mutta vaihdoin sen toiseen ).

    • sairaspäiviä

      Anervan myynti ja varastot Suomessa ovat loppuneet. Mistä olette löytäneet lääkeen tilalle. Olen koittanut täsmälääkkeitä, estolääkitystä, lihaksia rentouttavia ym ym, eikä mistään ole apua. Neurologi kehoittaa kokeilemaan uudelleen samat lääkkeet, mitkä jo aiemmin todettu tehottomiksi. Anervanista auttanut suppo, ja niitä on enää yksi jäljellä. Pelko päänsärkykohtauksesta hiipii yöuniin pikkuhiljaa. Voisko niitä jostain löytää vielä?

      • Joko ibuprofeeni, ketoprofeeni ja amitriptyliini on kokeiltu?


    • rt471

      Itselläni myös lääkärin määrämä imigran,,apteekki vaihtaa pyydettäessä halvempaan,,samanlainen vaikutus ja huomattavasti halvempia,,esim.sumaratio.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe