kasvissyöjä ja lähihoitajaksi?

hupsi

Kuuluisiko tämä sitten terveysfoorumille, mutta samapa tuo varmaan.

Kyselisin vaan kasvissyöjistä, että onko joku kenties opiskelemassa lähihoitajaksi tai on opiskellut? Siellähän tehdään ruokaakin? En tiedä onko joka linjalla, mutta luulisin... Kuitenkin miten olette suhtautuneet tähän, teettekö kiltisti niitä liharuokia vai onko siellä jopa omat kasvisruokapuolet? Jotain tietoa olisi kiva saada...

12

1567

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ippi

Ite en ole k.o alalla, mutta kaveri opiskelee vikaa vuotta ja kyllähän ne siellä ainaski tokalla tekee safkaa, eritoten erityisruokavalioita. Ei sitä liharuokaa joudu joka päivä tekemään, se on niin pieni osa sitä koulutusta että ei kannata panikoida. Ja luulisin että vegetaristitkin joutuu käsittelemään lihaa.

• Pimu

Mä opiskelen ekaa vuotta lähihoitajaks, ja pakko sitä lihaakin on käsitellä, ja kalaa piti fileoida...Ei ollu kovin "hauskaa", mutta se on pakko...

Muutenki ite mä oman ruokani teen sielä, voin sanoa, että ne köksäntunnit ei oo kovin mukavia..Koska pitää selvitä yksin, ja köksänopettaja ei sulata tätä ruokavaliota ollenkaan, piruilee vaan.

Ja kouluruokailua ei oo järjestetty vegaaneille, usein vaan salaattia tai perunaa...Mutta omat eväät olis pro-juttu.. :)

Ihan hyvin silti noin kokonaisuudessa, jos jaksaa kuunnella opettajien ja terkkarin kjäännyttämissaarnoja:)

• poet

...että missä koulussa saa noin huonoa kohtelua, ettei edes kasvisruokaa voida järjestää ja pakotetaan lihaa käsittelemään yms?

• Ingrid

Itse olin vuoden sosionomilinjalla ja siellä teimme kaikki ruuat lakto-vegetarisesti (muitakin kasvissyöjiä oli) ja suurimman osa jopa vegaanisesti. :-) Kannattaa vain ystävällisesti kysyä opiskelutovereilta, jos tehdään esimerkiksi ryhmätyötä, että voisiko tavallisen kerman sijasta käyttää kaurakermaa?

• saanti

Siis. Onko nyt niin, että jos vanhemmilleni (tai muille vanhoille sukulaisilleni) sattuu vegaani lähihoitaja vaikkapa kotihoitoon, hän ei suostu tekemään heille liharuokaa? Kääk, näin ikävää mahdollisuutta en ollut aiemmin ajatellutkaan. Oikeasti,jos ihminen on tottunut syömään sekaruokaa ikänsä ei häntä voi pakottaa pelkäksi kasvissyöjäksi...

• Sissi

Jos siis itse olisin opiskellut hoitajaksi enkä olisi sosionomi-opiskelija, niin sanoisin heti työsuhdetta sopiessani kyseisestä asiasta. Niin minulle voitaisiin ohjata vain ne asiakkaat, jotka eivät tarvitse apua esimerkiksi ruuanlaitossa (ainakaan jokapäiväisesti). Mitenkähän on muuten esimerkiksi juutalaisten, islamilaisten tai muiden uskontokuntien edustajien kanssa? Suostuvatko he laittamaan ruokaa joka on vastoin heidän uskontoaan?

Olen toki tarjoillut liharuokaa yms. töissä ollessani, mutta en henkilökohtaisesti suostuisi laittamaan sitä itse. En halua käsitellä lihaa tai muita eläinperäisiä aineksia ja lisäksi liharuoka aiheuttaa minulle pahoinvointia.

Tässäkin asiassa minusta tulisi yrittää olla suvaitsevainen ja pyrkiä elämään sopusoinnussa (työ)ympäristönsä kanssa. Ei minusta ole hyvä pakottaa ketään vanhusta kasvissyöjäksi ilman tämän vapaata tahtoa, mutta tällöin ei pitäisi ottaa edes paikkaa vastaan jos ei halua tehdä liharuokaa.

• hupsi

No, minä en sanonutkaan olevani vegaani. :) Syön kyllä maitotuotteita ja kananmunia. Mutta uskoisin, etteivät vegaanit välttämättä kovin helposti tällaiseen ammattiin edes ryhtyisi. On vain kiinni miten itse suhtautuu näihin asioihin. Onko kasvissyöjä ja tekeekö liharuokia...

Tiedän, että asiaa olisi pitänyt miettiä paremmin ja niin ees päin, mutta katson miten käy. En ota siitä nyt suuremmin stressiä. Asioista voi kuitenkin sumplia ja keskustella.

• saanti
        hupsi kirjoitti:

No, minä en sanonutkaan olevani vegaani. :) Syön kyllä maitotuotteita ja kananmunia. Mutta uskoisin, etteivät vegaanit välttämättä kovin helposti tällaiseen ammattiin edes ryhtyisi. On vain kiinni miten itse suhtautuu näihin asioihin. Onko kasvissyöjä ja tekeekö liharuokia...

Tiedän, että asiaa olisi pitänyt miettiä paremmin ja niin ees päin, mutta katson miten käy. En ota siitä nyt suuremmin stressiä. Asioista voi kuitenkin sumplia ja keskustella.

Miten siis käytännössä keskustelisit vanhuksen kanssa, joka ehdottomasti haluaa tuttua liharuokaa. Suostutteletko ja sumplitko hänet kasvissyöjäksi? Harvassa piirissä on edes yksi kasvissyöjävanhus. Varmasti hänkin kaipaa seuraa, mutta tuskin yksi työntekijä voi viettää koko työaikaansa juuri mieluisensa ihmisen kanssa. Lisäksi omaisilta voisi tulla kommenttia...

Vegaanit taitavat kieltäytyä aika monesta ammatista, jos he eivät voi käsitellä tavaroita,jotka ovat heidän mielestään epäeettisiä. Raha ei kuitenkaan haise:ottavathan he vastaan yhteiskunnan tukea, joka voi olla vaikkapa turkistarhaajan maksamaa veroa.

• Sissi
        saanti kirjoitti:

Miten siis käytännössä keskustelisit vanhuksen kanssa, joka ehdottomasti haluaa tuttua liharuokaa. Suostutteletko ja sumplitko hänet kasvissyöjäksi? Harvassa piirissä on edes yksi kasvissyöjävanhus. Varmasti hänkin kaipaa seuraa, mutta tuskin yksi työntekijä voi viettää koko työaikaansa juuri mieluisensa ihmisen kanssa. Lisäksi omaisilta voisi tulla kommenttia...

Vegaanit taitavat kieltäytyä aika monesta ammatista, jos he eivät voi käsitellä tavaroita,jotka ovat heidän mielestään epäeettisiä. Raha ei kuitenkaan haise:ottavathan he vastaan yhteiskunnan tukea, joka voi olla vaikkapa turkistarhaajan maksamaa veroa.

"Miten siis käytännössä keskustelisit vanhuksen kanssa, joka ehdottomasti haluaa tuttua liharuokaa. Suostutteletko ja sumplitko hänet kasvissyöjäksi?"

Sopisin että joku toinen hoitaa häntä tai että ruoka tuodaan jostakin laitoksesta valmiina (kuten aika monesti tehdäänkin). Mutta kuten sanoin jo.. En koskaan edes pyrkisi tuolle alalle vegaanina, sillä en haluaisi joutua tilanteeseen jossa pitäisi tehdä jotakin vastoin etiikkaani.

"Vegaanit taitavat kieltäytyä aika monesta ammatista, jos he eivät voi käsitellä tavaroita,jotka ovat heidän mielestään epäeettisiä."

Itse olen ollut ainakin yhdessä epäeettisessä työssä, johon en enää suostuisi. Tässä työssä piti tappaa välillä hyönteisiä esim. myrkyttämällä. Enää en suostuisi tuollaiseen, vaan olin nuori ja kouluttamaton. Uskontonikin jo kieltää eläinten tietoisen tappamisen. Esimerkiksi teurastajan ammattia pidetään sopimattomana. Mutta ainahan ihmiset miettivät ammattia valitessaan mihin heidän etiikkansa sopii ja missä kulkee moraalin raja. Esimerkiksi monet ihmiset ovat jättäneet mainos- tai kaupallisen alan sen epärehellisyyden vuoksi. Esimerkiksi muslimimies tuskin harkitsee gynekologin tai musliminainen urologin uraa. Juutalainen tuskin valitsee alaa, jossa teurastaa vääräoppisesti eläimiä.. Mitä eroa meillä vegaaneilla on tähän?

"Raha ei kuitenkaan haise:ottavathan he vastaan yhteiskunnan tukea, joka voi olla vaikkapa turkistarhaajan maksamaa veroa."

Ottavathan muslimit, hindut, kristityt ja juutalaisetkin rahaa ihmisiltä joilla on täysin vääränlaisia uskomuksia. Myös kristityt saavat rahaa "pakanoilta" joista heidän pastorinsa saattaa saarnata varoittavasti seurakunnassa. Raha ei ole enää niin sidottu kantajaansa kuin aikaisemminkin, on mahdotonta sanoa tarkalleen mistä se on peräisin.

• hupsi
        saanti kirjoitti:

Lähihoitajia on niin monenlaisia, ei pelkästään se vanhusten hoitoa vastaava erikoistuminen. Enkä nyt sellaista ajatellutkaan, koska se varsinkin on erittäin raskasta työtä.

Ja sumplimisella tarkoitan sitä opiskeluaikaa ja siihen liittyvää ruuanlaittoa. Vaikka itse en syö lihaa enkä kalaa, en aio tyrkyttää valintojani muille niinkään vaativasti.

• varchar

Täytyy sanoa, että olen hieman kateellinen vegaaneille, koska he pystyvät noudattamaan etiikkaansa ja saavat siihen vielä tukea ja ymmärrystä oppilaitoksista.

Minä menin lukemaan yliopistoon tietotekniikkaa ja tie nousi heti kättelyssä pystyyn. Minä en eettisistä syistä voi käyttää Windows-käyttöjärjestelmiä enkä muitakaan MicroSoftin tuotteita. Olen vannonut Linuxin ja GNU GPL:n nimeen ja siinä pysyn.

Olin syvästi järkyttynyt, koska minulle ja muille saman henkisille ei oltu koulun puolesta järjestetty Linux työasemia tietotekniikan tunneille. Enhän voinut koskeakkaan Windowsiin, koska olisin varmaan seonnut. Proffalta ei herunut yhtään ymmärrystä ja lopulta valitin osastonjohtajalle asiasta. Ei mitään vaikutusta ja minun kuulemma olisi pakko käyttää Windowsia, jos mielisin kursseista läpi. Sain lopulta kenkää koulusta, kun en voinut suorittaa kursseja. Nykyään elän sossun rahoilla ja koodaan netissä huvikseni. En voi mennä oikein mihinkään töihinkään, koska kaikkialla on Windowseja.

Ja tämä tarina on niin totta kuin voi olla.

• muksu

Mä oon valmistunut lähihoitajaksi ja kasvissyöjä... Eikä me kyllä koulussa mitään ruokaa tehty

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      129
      7993
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      156
      7105
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      183
      4835
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      248
      3290
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      101
      2764
    6. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      124
      2345
    7. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      153
      1980
    8. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      15
      1927
    9. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      41
      1740
    10. Yhteydenotto

Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?
      Ikävä
      206
      1675
    Aihe