Kesyrottien Normaali elinikä? :)

Rotat<3

Niin eiköhän mun kysymykseni tossa Otsikossa näy :)
Kesyrottien normaali elinikä on mikä? en löytänyt mitään tietoo netistä niiden eliniästä :O jossain luki että 15-16 vuotta olis muka normaali?

33

7654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rrrrrotta

      Mistä moisen lukeman löysit? On kyllä niin pahasti päin honkia, ettei tosikaan. Rottien elinikä on erittäin lyhyt. Oman rottailuni aikana rotat ovat eläneet 1,2 - 2,3 vuotta. 3 vuotias rotta on jo harvinaisuus. Harva rotta myöskään poistuu tästä maailmasta omin avuin. Kasvaimet ja hengitystieinfektiot koituvat monen kohtaloksi, joka vaatii lopetuksen.

      • silloinhan

        Silloinhan gerbiilitkin olisivat pitkäikäisempiä! Oon lukenu et ne elää 10-vuotta! En ujsko että noin vähä elää! Ootko sitten hoitanu niitä sun rottias huonosti, ku niin vähän aikaa eli...tai sitte se o totta....et ne elää niin vähä! En tiennykäään


      • n
        silloinhan kirjoitti:

        Silloinhan gerbiilitkin olisivat pitkäikäisempiä! Oon lukenu et ne elää 10-vuotta! En ujsko että noin vähä elää! Ootko sitten hoitanu niitä sun rottias huonosti, ku niin vähän aikaa eli...tai sitte se o totta....et ne elää niin vähä! En tiennykäään

        Menepä tutkimaan asiaa vaikka Suomen kesyrottayhdistyksen sivuille. Useimmiten rotan elinajaksi arvioidaan 2-3 vuotta, mutta kaksi vuotiaskin rotta on jo pitkään elänyt. Ja kyllä gerbiilit ja hamsterit yms. otukset elävät rottaa pidempään, mutta rotasta on sata kertaa enemmän seuraa sen elinaikana! :)


      • rttts
        silloinhan kirjoitti:

        Silloinhan gerbiilitkin olisivat pitkäikäisempiä! Oon lukenu et ne elää 10-vuotta! En ujsko että noin vähä elää! Ootko sitten hoitanu niitä sun rottias huonosti, ku niin vähän aikaa eli...tai sitte se o totta....et ne elää niin vähä! En tiennykäään

        No jos mietit asiaa fysiikan kannalta, pienten eläinten sydänkin hakkaa minuutissa monen monen kertaisesti nopeammin kuin esim. ihmisen, tottahan silloin elämänkaarikin on lyhyempi, kun kaikki fyysiset muutokset tapahtuu huomattavan paljon nopeammalla tahdilla.

        Rottakin on valmis lisääntymään vain muutaman viikon ikäisiä.


      • noi
        rttts kirjoitti:

        No jos mietit asiaa fysiikan kannalta, pienten eläinten sydänkin hakkaa minuutissa monen monen kertaisesti nopeammin kuin esim. ihmisen, tottahan silloin elämänkaarikin on lyhyempi, kun kaikki fyysiset muutokset tapahtuu huomattavan paljon nopeammalla tahdilla.

        Rottakin on valmis lisääntymään vain muutaman viikon ikäisiä.

        3-4 vuotiaiksi. Ilman kasvaimia jopa 7 vuotiaiksi.


      • p0l
        noi kirjoitti:

        3-4 vuotiaiksi. Ilman kasvaimia jopa 7 vuotiaiksi.

        vaikka ei olis kasvaimia ei ne seitsemän vuotta elä mun toisella rotalla ei ollut kasvainta ja kuoli alla kaksi vuotiaana eikä johtunut huonosta kasvatuksesta. netissä aina liiotellaan rottien ikää


      • MonaLisa
        silloinhan kirjoitti:

        Silloinhan gerbiilitkin olisivat pitkäikäisempiä! Oon lukenu et ne elää 10-vuotta! En ujsko että noin vähä elää! Ootko sitten hoitanu niitä sun rottias huonosti, ku niin vähän aikaa eli...tai sitte se o totta....et ne elää niin vähä! En tiennykäään

        Hei ei kannata mennä syytelemään toista rottien huonosta hoidosta jos itelläs ei oo edes ollu. Mieti vähä Pälli


      • ninnikka
        p0l kirjoitti:

        vaikka ei olis kasvaimia ei ne seitsemän vuotta elä mun toisella rotalla ei ollut kasvainta ja kuoli alla kaksi vuotiaana eikä johtunut huonosta kasvatuksesta. netissä aina liiotellaan rottien ikää

        Ne vi elää 7 vuotiaiks!!!Mä oon monta kertaa kuullu rotasta joka on eläny 7,4vuotiaks!


      • Anonyymi
        silloinhan kirjoitti:

        Silloinhan gerbiilitkin olisivat pitkäikäisempiä! Oon lukenu et ne elää 10-vuotta! En ujsko että noin vähä elää! Ootko sitten hoitanu niitä sun rottias huonosti, ku niin vähän aikaa eli...tai sitte se o totta....et ne elää niin vähä! En tiennykäään

        öö ei kyl oo mitä vittuu selität äyssi?!


      • Anonyymi
        MonaLisa kirjoitti:

        Hei ei kannata mennä syytelemään toista rottien huonosta hoidosta jos itelläs ei oo edes ollu. Mieti vähä Pälli

        jep


    • Jyrsijät

      Rotta elää 1,5vuoden molemmin puolin. Ilmain kasvaimia ja rohinoita voi saavuttaa maximissaan 3 vuoden iän. Siitä ei rotta paljon yli mene. Hiiretkin elää samaa ikäluokkaa, mutta gerbiilit elää sen 2-5vuotta. Pitkä haitari tuossa, eli se riippuu yksilöstä ja on perinnöllisiä sairauksia. Jos haluaa pitkä ikäisempää elukkaa niin kani tai marsu voi sitten elää monta vuotta enemmän. Tosin jos niitä liika jalostetaan niin niidenki elinikä tössää siihen 3-4vuoden ikään.

    • rattuksenomistaja

      rotat eivät pysty elää 15 vuotta!! yleensä tavallinen elin ikä on 1,5 - 3 vuotta. Kolme vuotias rotta on AIKA harvinainen ... olen kuullut että joku rotta oli elänyt viisi vuotiaaksi mutta tuskin. :D

    • öprw

      Kolme vuotta maksimi-ikä.Meillä vain yksi pappa eli niin vanhaksi.Vuosia ollut rottia ja muita jyrsijöitä...

    • ägphliskk896//)=+k24

      Valitettavasti rotta on kovin lyhytikäinen,
      3-4 vuotta... Aika törkeää hiujausta on jossain ollut jos kerran oelt rottien eliniäksi lukenut 15-16 vuotta!
      Sehän on koirien elinikä se 15-16vuotta.

    • geh

      Rottien keski-ikä Suomessa oli pari vuotta sitten 20kk. Tuskin on siitä noussut.

    • rottahullu

      itellä tällä hetkellä neljä rottaa ja viikko sit kuoli mun ensimmäinen rotta joka kerkes täyttää 6 vuotta ja kuolin syytä en tiiä.. varmaan vanhuus :( ikävä tuli

    • Häntäheikki2

      Riippuu mistä roikkuu. Omalla kohdalla kävi todella hyvin ja ekat rotat (poikia) elivät molemmat yli 5v ja kuolivat sitten luonnollisesti pois ilman kasvaimia. Kaverilla taas samasta poikueesta olleet rotat kuolivat parin vuoden iässä.

    • llllllllllllllllllll

      Keskimäärin juurikin se 1,5-2 v.

      En ole koskaan kuullut mitään yhtä naurettavaa, kuin 15-16 v :'D Sehän on koiran elinikä!!

    • rottis1

      mulla on tällä hetkellä 2 reilu 3vuotiasta rottaherraa ja terveinä ovat olleet, kasvaimia ei ainakaan viel havaittu ja muutenkin terveitä ovat olleet

    • surhym

      Hei oikeesti, ettehän te voi kuvitella että pallerot eläisi edes reilun 3-vuotiaiksi.. Laittakaas kysely skey:n sivuille;) täällä kukaan kymmenistä pojista mitä on ollut niin ei ole elänyt yli 2,5vuotta. Nyt taitaa mennä sen piikkiin että olette ostanut eläin kaupasta pikkusenne joten iästä ei ole tarkkaa tietoa. Tytöt saattaa elää poikia vähän pidempään mutta ei liioitella. Ottakaa tosiaan mietintään realistinen asia..jos rotat eläisi pidempään niin maapallo olisi täynnä niitä, hyvin nopeasti lisääntyvä laji. Täälläkin on moni poika ollut lopetettava kuin keho ei vaan toimi enää vanhana vaikka mieli olisi halukas. Rottien elinkaari on meihin verrattuna noin neljä- viisi kymmenen kertain.

      • Sedä

        "Ottakaa tosiaan mietintään realistinen asia..jos rotat eläisi pidempään niin maapallo olisi täynnä niitä, hyvin nopeasti lisääntyvä laji."
        - Hei ihan tosi? :D Ootko IKINÄ kuullut, että rotta on saaliseläin? Aika moni eläin syö rottia. Luonnonrotta ei elä useimmiten vuottakaan, kun se syödään... Onko joku oikeasti noin ulkona biologiasta? Ei maailma oo täynnä papukaijoja tai norsujakaan, vaikka ne elää ties kuinka kauan, koska ympäristötekijät ottaa vastaan :P Rottia tosin on maapallo aika täynnä, kun helppoa ravintoa on saatavilla.


      • gfdswerax

        no onneks ne ei elä 90 vuotiaiksi sais viedä vanhainkotiin ja hoitaa vielä sielläkin lataa haulikolla ni ei elä kun sekunnin murto osan


    • surhym

      Juu ja jos minä olen ulkona biologiasta niin sinä taidat olla sit sarkastisesta huumorista;-) niin ja muuten mangnustit saalistaa kans rottia, ei ole enään mun sulosia hellyyttäviä rakastettavia pikku tähystäjiä ...prk

    • geh

      Muutamaa vuotta vanhan tilaston mukaan urokset elävät keskimäärin naaraita himpun pidempään.

    • Rottis999

      Oon lukenu kans et jotain keskimäärin 1,5- 2 vuotta. Toinen rotta kuoli 2,3 vuoden ikäsenä vatsaontelokasvaimeen ja toisella oli neljän kuulauden iläisenä kasvain, joka leikattiin pois ja siitä pitäen eli terveenä 3,1 vuotiaaks kunnes vanhuuden vaivat alko ja takapää petti. Tänään sitte päästettiin juustomaahan minun pieni mummeli

    • surhym

      Mä oon aina ajatellut että tytöt eläisi kauemmin, nyt tuli päivitettyä tieto varmaksi. Tarvi eilen oikein tarkastaa tuo mun vanha herran syntymä aika... Viime ystävänpäivänä tuli kaksi vuotta:D herra taitaa tehdä uuden vanhuus ennätyksen mun pojista. Tuntuu että kaveri vaan nuorenee alati, taitaa olla vanhuuden höpö:) Yleensä kavereista huomaa puolentoista vuoden kohdalla vanhenemisen.

      • Innnnuuuu

        Meillä tosiaan kuoli molemmat rottapojat 10kk ikäisinä, tosin molemmilla ollut lievää hengityksen rohinaa koko ikänsä, joka ei ole kummiskaan elämään kummemmin vaikuttanut. Pojat kuolivat samoihin aikoihin, samana iltana, lieko toinen ensin ja toinen järkytyksestä perässä, olivat nimittäin hyvin läheisiä koko ikänsä. Nyt ovat molemmat pojat rottien taivaassa, liitelevät valkoisilla siivillä ja syövät kaiken maailman herkkuja c:


    • surhym

      En halua syyllistää mutta kävitkö lääkärille näyttää rottia rohinan takia vai...?

    • Katri17

      v.2008 alkaen minu rotat elivät 3v - 3v.2kk. Niin kun aloin v. 2013 ruokkimaan kaupan ruoalla elinikä laski 2v3kk - 2v.8kk. ja ilmestyivät kasvaimet vatsan alueelle. V.2015 ostetut (elokuussa syntyneet) rotasta 1 on jo kuollut 1v1kk ikäisenä, toinen 1v. 3kk.
      On pakko lopettaa rottaharrastus, koska en kestää katsoa 4-6 rotan kuolema niin lyhyellä aikavälillä.

    • ohitusmatkal

      Rotat elää sen 1,5-3 vuotta normaalisti ja harvemmin siitä yli. Ja ihan nyt tässä ohi mennessä huikkasen, että yleensä suuret koirat elää lyhyemmän elämän kun pienet.

    • Afrikkalainen pussirotta elää 6-8 vuotiaaksi mutta on vaativampi lemmikki kuin lemmikkirottana tunnettu isorotta joka elää 1-3 vuotta. Hiiret elävät vielä lyhyemmän ajan.

    • Anonyymi

      Vanha postaus ,pakko kommentoida..kyllä on törkeetä tulla arvostelee toisen rottien hoitoa ym.kun itsellä ei mitään käsitystä!! Rotalla tosiaan jo 3 vuotta on korkea ikä,meillä yksi eli n.3 vuotiaaksi,sitten halvaantui takapää,muut pakko ollut päästää pois 1,5-2,5 vuotiaina ,kasvainten takia. Jo ollut piiskahäntiä noin 8 vuotta

    • Anonyymi

      Meillä on rotat eläneet 2-3vuotiaaksi, normaali ikä. Yhtä lukuunottamatta kaikki piti lopettaa kasvaimien vuoksi (naaraita)

      Lyhyen iän vuoksi meille ei enää rottia tule, on liian kova paikka kun elävät niin vähän aikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe