lisääntyvät aika varmasti kun otetaan huomioon tyttöjen aikaisin alkavan alkoholin käytön ja naisten lisääntyvän alkoholi riippuvuuden/alkoholismin.
Mielestäni äitiysneuvolan tiedotus täytyisi olla hyvin asiallinen ja todella painottaa alkoholin vaaroista kun nainen on raskaana. Ehdottaisin kouluihin seksuaali oppitunneilla otettavan tämän vaikean ongelman tiedottamisen aivan ensi sijalle.
On vaikea sanoa mitään alkoholin määriä jotka aiheuttavat vaurion sikiöön. Mutta jos ajattelee että nainen ottaa lasin viiniä niin sikiö saa täysin saman määrän veressä kuin mitä raskaana oleva nainenkin mutta sikiön painosuhde on eri. Siis pienikin määrä voi aiheuttaa pysyvän vaurion.
Meillä huostaan otettuja lapsia joilla on näitä vaurioita FAE/FAS alkoholin aiheuttamia milenterveydellisiä ja fyysisiä vaurioita. Aivovaurio aiheuttaa esim.lapsen käyttäytymistoiminnoissa erilaisia hyvin vakaviakin häiriöitä jotka ovat pysyviä vammoja.
Haluaisin herättää tästä aiheesta keskustelun joka on hyvin vakava tämänpäiväisessä elämän tyylissä.
Kun jälkikäteen kysytään synnyttäneeltä äidiltä että, joitko raskauden aikana alkoholipitoisia juomia niin vastaus on melkein 100% en ole juonut.
Mutta sehän on samantekevää, vaurio on jo tapahtunut ja lapsi joutuu kärsimään siitä loppu ikänsä. Vaurio saattaa olla näkyvä jo heti lapsen syntyessä, sen tottunut kätilö tai lääkäri eli muu henkilö näkee hyvinkin selvästi. Tämä häipyy sitten lapsen ksvaessa että se ei enään näy niin selvästi.
Miehen alkoholin käyttö ei aiheuta sikiölle mitään vauriota, ainut on geeni perintö alttius alkoholismiin.
En tämän laajempaa selitystä anna vaan sanan vuoro on teillä joita asia mahdollisesti puhuttaa.
Lapsen alkoholivauriot
10
795
Vastaukset
- no drink
Luulen et aika moni raskaana oleva ei pysty juomaan,elimistö pistää stopin...Poikkeuksia tietty on.
Enemmän taitaa olla lapselle haittaa kasvaa kännisten vanhempien seurassa,unohtuu viinan kans läträtes moni lapselle tärkeä asia...- Leja
Käsittääkseni pelkästään ei viina ole ongelma vaan kaikenmaailman muut päihteet ja lääkkeiden väärinkäyttö, joita näyttää olevan myös odottavien äitien valikoimassa. Ne tekevät kyllä tuhoa erilaisina häiriöinä sikiön ja lapsen kehityksessä.
Viimeksi kun luin tilastoja, tuntui pahalta kun niin moni sikiö oli vahingoituunut kehityksensä ensi metreillä. Oli muistaakseni niin, että 2-3 vauvaa syntyy päivässä (Suomessa), niin että vauvoilla on huume- tai alkoholivaurioita nähtävissä. (Toivottavasti muistan täysin väärin, voiko olla luku näin korkea?!)
Joka tapauksessa keskutelun aloittaja on oikeassa, että tätä asiaa pitää korostaa. Ja joka paikassa: neuvolassa, kouluissa, kotona, terveydenhuollossa yleensä ja melkein maitokaupassa (voisi olla lappu pullon kyljessä kuten tupakassa, että jos aiot odottaa, lopeta pulloilu tarpeeksi ajoissa, ettei tuleva vauvasi vahingoitu.
Huolestuttaa ja harmittaa tulevien lasten puolesta, kun nyt hehkutetaan vastuuttomasti halvan "viinan" puolesta -ikään kuin innostetaan juomaan. Aivan älytöntä ja vastuuntunnotonta kun ihan markkinoimalla tehdään suomalaisista juopoista entistä juopompaa väkeä. Hyvä kun ei ihan ilmasiksi tarjota joka kadunkulmassa.
Ja toinen iso ja pitkäjkestoinen ongelma: Jos sikiö "pelastuu", saattaa lapsuus mennä lasiseksi, kuten nimimerkki no drink toteaa.
Miten meidän vanhempien pitää toimia, että tämä saadaan maan ykkösasiaksi edes päiväksi samoin kuin: Halvan viinan osto maitokaupasta, "valehtelevan" Annelin oikeuden käynti, Jasminin turpiin saanti ja monet muut yhtä tärkeät ja kiinnostavat maamme ykkösasiat, joista kyllä kannatta tiedottaa kaikille.
- Kysyjä
Siis minimaalinenkin kaytto on haitallista?
Kerro lisaa niista itse vaurioista...- lääketieteen opiskelija
Pahimmillaan pienikin alkoholimäärä saattaa tosiaan aiheuttaa sikiölle pysyviä kehityshäiriöitä (fas/fae). (Etsi itse lisätietoa vaikka netistä). Kyseessä voi olla lievä tai jopa vaikea kehitysvamma, FAS:lle tyypilliset kasvonpirtet, älyllinen kehitysvamma, motorisia ongelmia, oppimisvaikeuksia, ylivilkkautta jne... Suurin alttius vammautua alkoholin seurauksena on rv 3-8 aikana jolloin sikiön elimet muodostuvat. Toisaalta keskushermosto kehittyy pitkällä aikavälillä joten alkoholi on haitallista sikiölle koko raskauden ajan.
- Jenny
lääketieteen opiskelija kirjoitti:
Pahimmillaan pienikin alkoholimäärä saattaa tosiaan aiheuttaa sikiölle pysyviä kehityshäiriöitä (fas/fae). (Etsi itse lisätietoa vaikka netistä). Kyseessä voi olla lievä tai jopa vaikea kehitysvamma, FAS:lle tyypilliset kasvonpirtet, älyllinen kehitysvamma, motorisia ongelmia, oppimisvaikeuksia, ylivilkkautta jne... Suurin alttius vammautua alkoholin seurauksena on rv 3-8 aikana jolloin sikiön elimet muodostuvat. Toisaalta keskushermosto kehittyy pitkällä aikavälillä joten alkoholi on haitallista sikiölle koko raskauden ajan.
Mitäs ne tekee sikiölle?
- no drink
Jenny kirjoitti:
Mitäs ne tekee sikiölle?
ihan varmasti naisena tiedät mitä kysyt!Mikään päihde ei kuulu raskaudenaikaiseen "ruokavalioon".
Eihän kukaan täyspäinen tuputa myrkkyjä lapselle sen synnyttyä,ihan sama juttu se on, kun vauva polskii vielä kohdussa-verenkierto yhteinen äidin kanssa.
Muita "vaurion" saaneita lapsia en ole nähnyt(tai en tiedä) kuin fas-lapsia.Nämä tunnistaa jo ulkonäöstä(tietämätön ei ehkä osaa kattoa).
Aika vastuutonta rällätä viinaksien tai muidenkaan lisukkeiden kanssa kun odottaa,kuka todella haluaa vammaisen lapsen?Tämä on kyllä vaikea aihe-ei ihan mustavalkea...
- Äiti72
Minusta todella tuntuu että jotkut äidit elävät todellakin jossain harhakuvitelmassa että vauva on siellä hyvässä turvassa ja alkoholimäärästä osa suodattuu jonnekin eikä käsitä että vauvalla on sama promillemäärä pienissä verisuonissaan kuin äidilläkin. Olen kuullut kun on naureskeltu että taitaa vauvakin olla siellä pikku hiprakassa! Voi hyvänen aika!! Eikö ihmiset käsitä ettei kyse ole mistään pikkuhiprakasta siinä vaiheessa jos äidistäkin huomaa päihteen vaikutuksen. Pullo olutta ei varmaan tunnu missään aikuisella, mutta muistuuko mieleen tuntuiko se ensimmäinen pullo silloin teini-ikäisenä kun elimistö ei ollut siihen tottunut vaikka kilojakin siihen aikaan oli varmaan 50-60kg. Nyt on kyse sikiöstä jonka paino lasketaan grammoissa ja joka ei ole tottunut minkäänlaisiin myrkkyihin. Meillä oli synnytysvalmennusta muistaakseni 8 kertaa ja yksi kerta oli omistettu päihteille. Siellä kerrottiin mm. että jos äiti juo puoli pulloa viiniä, vauva menee tajuttomaksi, yhdestä viinilasillisesta "vain" voi pahoin ja oksentelisi jos voisi. Kuvitelkaa mitä se tekee kehittyville aivoille?
Itse en raskaana ollessani juonut pisaraakaan, särkylääkkeeksi otin Panadolia joka ei läpäise istukkaa, tupakanpolton lopetin jo kun aloimme yrittämään vauvaa. Pieni ihminen on ihme, vaikkei häntä vielä tunne niin ikimaailmassa en olisi halunnut (eikä minulla olisi ollut oikeuttakaan) ottaa pientäkään riskiä mistä tämä pieni ihminen saisi elämänsä aikana kärsiä. - kokemusta on
Olen seudustellut miehen kanssa jolla on FAE, äitinsä oli raskaus aikana juonut runsaasti. Mies ystäväni huostaan otettiin ja adoptoitiin 2 kuukauden ikäisenä ja perheessä käytettiin alkoholia kohtuudella, mutta totuus on että FAS\FAE lapsista yli 50%:lle tulee alkoholi ongelma viimeistään teini iässä, siitäkin huolimatta millainen kasvatus ympäristö on. Lievempiä ilmiöitä tässä sairaudessa on on käsien tärinä, rytmihäiriöt ja levottomuus, joihin voi ottaa lääkitystä. Alkoholismiin nyt ei oikein ole lääkettä tai muihin riippuvuutta aiheuttaviin aineisiin, vaatii vaan luonteen lujuutta päästä niistä eroon. Tämäkin mies pystyi olemaan parhaimmillaan yli kuukauden selvinpäin ja oli silloin unelmien mies, mutta sitten alkoi himo hiipimään.. ei mitään väliä mitä valheita ja verukkeita suusta päästää kunhan vaan pääsee juomaan ja siitä seuraa näitä yleisiä alkoholistien lausahduksia.. "en mä mitään oo ottanu (paitsi pari kaljaa)" "en oo ottanu kun pari kaljaa (niin viimesen tunnin aika)" "lopetan huomenna (eli joskus parin päivän päästä)" "kyllä mä haen apua (meen a-klinikan ohi kaverille paukuille)". Välillä tällaiset selitykset huvitti kun kuitenkin tiesin totuuden, mutta ne myös satutti, kun ei voinut ymmärtää miksi mies sepittää sellaisia valheita vaikka tietää etten usko. FAS\FAE:sta kärsivä ei ajattele ennen kun tekee, eikä ymmärrä tekojensa seurauksia (sopiihan tuo moniin muihinkin ihmisiin).
- joopajoo
kaikki juopot ei ole alkkisäitien lapsia!Mun mies on juoppo,äitinsä absolutisti-ollut aina,ei edes tupakkaa maistanut.Joten...
- kokemusta on
joopajoo kirjoitti:
kaikki juopot ei ole alkkisäitien lapsia!Mun mies on juoppo,äitinsä absolutisti-ollut aina,ei edes tupakkaa maistanut.Joten...
eikä kaikista juoppojen lapsista tule juoppoja, isäni oli alkoholisti joka joi joka päivä, vaikka vanhemmat eivät juoneet, eikä minusta ole juoppoa tullut, minulle riittää siideri sillon tällön saunan jälkeen. Kysymys onkin siitä että FAS\FAE:n saaneella lapsella on suurempi riski sairastua alkoholismiin, koska he ovat sikiö aikanaan saaneet tuntuman alkoholiin, teini iässä aivoissa tapahtuu muutoksia, jos ei sairautta ole diagnosoitu niin ihmetellään miksi lapsi on levoton, ei pysty keskittymään, tosi asia on että niin sanotusti heidän aivonsa alkavat huutaa alkoholia. Käy katsomassa netistä mitä tästä sairaudesta kerrotaan, suurinta osaa vankiloissa istujistakin epäillään sairastavan tätä sairautta, sitä ei vaan ole diagnosoitu koska se ei välttämättä näy päälle päin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731910Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971653- 1471197
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako190551- 54537
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462