Sienipaikat

JoonasK

Kerään mielelläni kaikenlaisia sieniä omiksi tarpeiksi. Hankaluus vain on siinä mistä niitä löytää, asun Helsingissä ja ainoa tuntemani "varma" paikka on n. 80km:n etäisyydellä.
Monet kertovat löytäneensä erilaisia sieniä hirveät määrät, jotkut sanovat potkivansa kymmeniä korvasieniä rikki polkujensa varsilta.

Miksi ette hyvät ihmiset anna vinkkejä hyvistä sienipaikoista, niitä kyllä riittäisi kaikille ja enin osa jääkin kyllä mätänemään?

Jonkinlaista kateuttako?

138

40724

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Panhandle

      Minä olen ihmetellyt samaa. Tuttavat kertovat valtavista sienisaaliistaan, mutta kun kyselee, mistä ne on saatu, vastaus on hyvin epämääräinen.

      Minun mökkini lähimaasto on myllätty sen verran perusteellisesti, että olen menettänyt kaikki tutut metsämansikka-, puolukka-, mustikka- ja sienipaikat. Omalta tontilta löytyy suunnilleen yhden kastikkeen verran karvarouskuja, joten sienestäisin erittäin mielelläni, jos vain tietäisin, minne mennä.

      Sienipaikkakartalle erityisesti pääkaupunkiseudulta voisi olla markkinarakoa. Kuka ryhtyy tekemään?

      • *asialinjalla*

        -Ota hyvätasoinen sienikirja käteen, avaa se, ja katso sieltä, millaisessa maastossa kyseinen sieni kasvaa. Esim.Kangassienet/rouskut kasvavat pääsääntöisesti mäntykangasmaastossa, jne. Kirja vaikka reppuun ja metsään, kyllä niitä sieltä varmasti löytyy, kunhan katsot ensin mitä lajia olet etsimässä.. Tai sitten vaan summassa tarpomaan erilaisia maastoja... Mökkisi ympäristössä on takuulla metsämaita, jos ei ole saaressa.. Yleensäkin lähdetään ns.merta edemmäksi kalaan, eikä huomata katsella oman kunnan alueelta.. Näin olen itse sieneni löytänyt, vaikka olisin aivan oudossa paikassakin ollut...


      • paljon...

        sieniä.


      • Cannemaister

        Sama siinä on kuin kalastuksessa, ei kukaan halua muita omille hyville apajilleen.
        Sinänsä ikävää.


    • kannattaa mennä

      erilaisiin metsiin kävelemään. 10km toiseen suuntaan voi olla ihan erilainen metsä kun toisessa suunnassa.

      Peltojen reunukset on yleensä aika hyviä paikkoja ja kosteat tietty. Joskus olen löytänyt lähimmät kanttarellit 100m päässä talosta sellaisen kallion päältä.

      Pururadan läheisyydestä yms. Niitä pitää mennä metsään etsimään.
      Jokainen haluaa tietty pitää salaisuutena jos hyvän apajan löytää.

      • JoonasK

        Olen jo 54v mieshenkilö ja melkoisesti luonnossa matkaa tehnyt, nuo vinkit ovat ihan OK. Mutta eivät suoranaisesti olleet kysymykseeni vastaavia.
        Kiitos kuitenkin, on todella mukavaa, että muutkin ovat sienestyksestä kiinnostuneita.


      • Ruma mies
        JoonasK kirjoitti:

        Olen jo 54v mieshenkilö ja melkoisesti luonnossa matkaa tehnyt, nuo vinkit ovat ihan OK. Mutta eivät suoranaisesti olleet kysymykseeni vastaavia.
        Kiitos kuitenkin, on todella mukavaa, että muutkin ovat sienestyksestä kiinnostuneita.

        Kukaan ei halua kertoa omien sienipaikkojensa tarkkaa sijaintia, muutenhan sinä menisit ja poimisit sienet sieltä.

        Pääkaupunkiseudulla asuvalta sienipaikkojen löytäminen edellyttää autoa, karttaa tai hyvää tuuria. Minä etsin uusia sienipaikkoja ajelemalla ja katsomalla auton ikkunasta sopivia metsiä. Yleensä mikä tahansa varttunut metsä kelpaa ja melkein aina sieltä löytyy sieniä.

        Toinen tapa on katsoa kartasta paikka, jossa on mahdollisimman paljon koskematonta metsää. Niitä on pääkaupunkiseudulla kaksi: Nuuksio ja Sipoonkorpi. Ongelmana näissä paikoissa on suuri kävijämäärä.

        Hyvä tuuri tarkoittaa sitä, että jos kotisi lähistöllä sattuu olemaan vähintään muutaman hehtaarin laajuinen hoitamaton kaupunkimetsä, mene sinne ja etsi tarkasti.

        Itse asun 'puistoksi' nimetyn metsäpläntin reunalla keskellä Suomen toiseksi suurinta kaupunkia. Metsäpläntin ympärillä asuu ehkä 15 000 ihmistä, mutta poimin sieltä vuosittain kilokaupalla mustatorviaisia, suppilovahveroita, kangasrouskuja, lampaankääpiä ja kanttarelleja (kahdella t:lla). Niiden löytäminen vaatii tietoista ajattelutavan muutosta. Ihmisen elimistö on rakennettu sellaiseksi, että harkitsematta ja miettimättä valitsee metsässä kulkiessaan helpoimman reitin. Sillä tavalla ei sieniä löydy. Sienet löytyvät valitsemalla kulkureitti aina juuri pahimman ryteikön läpi.

        Neljäs tapa on sitten hankkia ja kouluttaa itselleen sienestysapulainen. Minä olen tehnyt sitä 25 vuotta. Nykyinen apulaiseni on paras kaikista. Jos kulkureitin ympäristössä noin 10 metrin säteellä on apulaisen löydettäväksi soveltuvia sieniä, se kyllä löytää ne.


      • Sienitorvi
        Ruma mies kirjoitti:

        Kukaan ei halua kertoa omien sienipaikkojensa tarkkaa sijaintia, muutenhan sinä menisit ja poimisit sienet sieltä.

        Pääkaupunkiseudulla asuvalta sienipaikkojen löytäminen edellyttää autoa, karttaa tai hyvää tuuria. Minä etsin uusia sienipaikkoja ajelemalla ja katsomalla auton ikkunasta sopivia metsiä. Yleensä mikä tahansa varttunut metsä kelpaa ja melkein aina sieltä löytyy sieniä.

        Toinen tapa on katsoa kartasta paikka, jossa on mahdollisimman paljon koskematonta metsää. Niitä on pääkaupunkiseudulla kaksi: Nuuksio ja Sipoonkorpi. Ongelmana näissä paikoissa on suuri kävijämäärä.

        Hyvä tuuri tarkoittaa sitä, että jos kotisi lähistöllä sattuu olemaan vähintään muutaman hehtaarin laajuinen hoitamaton kaupunkimetsä, mene sinne ja etsi tarkasti.

        Itse asun 'puistoksi' nimetyn metsäpläntin reunalla keskellä Suomen toiseksi suurinta kaupunkia. Metsäpläntin ympärillä asuu ehkä 15 000 ihmistä, mutta poimin sieltä vuosittain kilokaupalla mustatorviaisia, suppilovahveroita, kangasrouskuja, lampaankääpiä ja kanttarelleja (kahdella t:lla). Niiden löytäminen vaatii tietoista ajattelutavan muutosta. Ihmisen elimistö on rakennettu sellaiseksi, että harkitsematta ja miettimättä valitsee metsässä kulkiessaan helpoimman reitin. Sillä tavalla ei sieniä löydy. Sienet löytyvät valitsemalla kulkureitti aina juuri pahimman ryteikön läpi.

        Neljäs tapa on sitten hankkia ja kouluttaa itselleen sienestysapulainen. Minä olen tehnyt sitä 25 vuotta. Nykyinen apulaiseni on paras kaikista. Jos kulkureitin ympäristössä noin 10 metrin säteellä on apulaisen löydettäväksi soveltuvia sieniä, se kyllä löytää ne.

        Itse sienestin pääkaupunkiseudulla asuessani Landbon kallioisissa metsissä. Hyvin oli kaikenlaista sientä, eikä matka paha, pyörällä pääsi hyvin sieneen ja takasin. Herkkutattia, kanttarellia, mustavahakasta ja suppilovahveroa ainakin tuli saaliiksi.


      • vastata kysymykseen
        JoonasK kirjoitti:

        Olen jo 54v mieshenkilö ja melkoisesti luonnossa matkaa tehnyt, nuo vinkit ovat ihan OK. Mutta eivät suoranaisesti olleet kysymykseeni vastaavia.
        Kiitos kuitenkin, on todella mukavaa, että muutkin ovat sienestyksestä kiinnostuneita.

        jossa kysytään jonkun sienipaikan tarkkaa sijaintia. Niinkuin itsekin huomaat, ei niin tyhmää täältä löydy. Minä sienestän Helsingin alueella ja paikkoja en tietenkään sano. Usein ne voivat olla pieniä löydöksiä esim. jonkun pururadan tietyssä mutkassa jne. Niiden tietäminen on vaatinut useiden vuosien jalkatyön, sellaisen joutuu jokainen itse tekemään omien paikkojensa eteen.
        Helsingissä ne ovat useinmiten pieniä "länttejä" joita muut eivät ole huomanneet niiden pienuuden takia, tai kukaan sienestäjä ei ole sattunut siitä kulkemaan, niitä kun sitten tietää kymmeniä, niin saa juuri syömäsienet.
        Joten älä kysy hölmöjä vaan ala kuleksia pikkumetsiköitä ja sellasia paikkoja läpi, missä ei muut käy kun korkeintaan koiran kusettajat.


      • kanttumarelli
        JoonasK kirjoitti:

        Olen jo 54v mieshenkilö ja melkoisesti luonnossa matkaa tehnyt, nuo vinkit ovat ihan OK. Mutta eivät suoranaisesti olleet kysymykseeni vastaavia.
        Kiitos kuitenkin, on todella mukavaa, että muutkin ovat sienestyksestä kiinnostuneita.

        Miksi se pitäisi kertoa.

        Jokainen hakee oman paikkansa.

        Jos pistäis oikein lehtiin missä tarkalleen on sieniä runsaasti ni omaan käyttöön ei juuri jäisi kun osa kerää rahan tarpeessa paikat tyhjiksi ja ahneuttaan.

        Laiskuus on yös asia miksi kysellään missä ja missä.

        Mettään vaan ja nähkää vaivaa, niin ne muillakin on löytyny.


      • Kanttarelli-ohjus
        vastata kysymykseen kirjoitti:

        jossa kysytään jonkun sienipaikan tarkkaa sijaintia. Niinkuin itsekin huomaat, ei niin tyhmää täältä löydy. Minä sienestän Helsingin alueella ja paikkoja en tietenkään sano. Usein ne voivat olla pieniä löydöksiä esim. jonkun pururadan tietyssä mutkassa jne. Niiden tietäminen on vaatinut useiden vuosien jalkatyön, sellaisen joutuu jokainen itse tekemään omien paikkojensa eteen.
        Helsingissä ne ovat useinmiten pieniä "länttejä" joita muut eivät ole huomanneet niiden pienuuden takia, tai kukaan sienestäjä ei ole sattunut siitä kulkemaan, niitä kun sitten tietää kymmeniä, niin saa juuri syömäsienet.
        Joten älä kysy hölmöjä vaan ala kuleksia pikkumetsiköitä ja sellasia paikkoja läpi, missä ei muut käy kun korkeintaan koiran kusettajat.

        aivan pöljää
        Kirjoittanut: vastata kysymykseen / 22.7.09 / klo 07:27
        jossa kysytään jonkun sienipaikan tarkkaa sijaintia. ''Niinkuin itsekin huomaat, ei niin tyhmää täältä löydy.''

        Jaa väitätkö ettei Suomi24.fi forumeilta löydy tarpeeksi typeriä ihmisiä. Oikein naurattaa tää suomen kerma ku kerääntyy tänne aukomaan omia mielipiteitään :D huhhuh.


      • Varma kärtysieni.
        Sienitorvi kirjoitti:

        Itse sienestin pääkaupunkiseudulla asuessani Landbon kallioisissa metsissä. Hyvin oli kaikenlaista sientä, eikä matka paha, pyörällä pääsi hyvin sieneen ja takasin. Herkkutattia, kanttarellia, mustavahakasta ja suppilovahveroa ainakin tuli saaliiksi.

        löytää kaikki Sienet (lukuunottamatta taulusieniä) on Kauppatorit. Usein jää varaa valitakin sopivat lajikkeet. Kauppatorit löytyvät kunkin kaupungin ja kunnan internetsivuilta karttoineen. Itse en sienestä enkä syö sieniä joten jää sekin aika muuhun tarpeelliseen käyttöön.


      • ja pököt mukaan
        vastata kysymykseen kirjoitti:

        jossa kysytään jonkun sienipaikan tarkkaa sijaintia. Niinkuin itsekin huomaat, ei niin tyhmää täältä löydy. Minä sienestän Helsingin alueella ja paikkoja en tietenkään sano. Usein ne voivat olla pieniä löydöksiä esim. jonkun pururadan tietyssä mutkassa jne. Niiden tietäminen on vaatinut useiden vuosien jalkatyön, sellaisen joutuu jokainen itse tekemään omien paikkojensa eteen.
        Helsingissä ne ovat useinmiten pieniä "länttejä" joita muut eivät ole huomanneet niiden pienuuden takia, tai kukaan sienestäjä ei ole sattunut siitä kulkemaan, niitä kun sitten tietää kymmeniä, niin saa juuri syömäsienet.
        Joten älä kysy hölmöjä vaan ala kuleksia pikkumetsiköitä ja sellasia paikkoja läpi, missä ei muut käy kun korkeintaan koiran kusettajat.

        samalla kun poimit sieniä. Äläkä koskaan unohda että pääkaupunkiseudun kaikki (KAIKKI) sienet ovat pursollaan ympäristömyrkkyjä. Totta. Löytäjä saa ne pitää!


      • kanttumarelli kirjoitti:

        Miksi se pitäisi kertoa.

        Jokainen hakee oman paikkansa.

        Jos pistäis oikein lehtiin missä tarkalleen on sieniä runsaasti ni omaan käyttöön ei juuri jäisi kun osa kerää rahan tarpeessa paikat tyhjiksi ja ahneuttaan.

        Laiskuus on yös asia miksi kysellään missä ja missä.

        Mettään vaan ja nähkää vaivaa, niin ne muillakin on löytyny.

        Oon "kanttumarelli":n kanssa ihan samaa mieltä!

        Itse oon oppinut tietyt hyvät (lähinnä) kanttarellipaikat äidiltäni, joka on ne oppinut isoisältäni ennen sitä. Itsekin mainitsen kysyttäessä ympäripyöreästi, että "kävelymatkan päässä" löytyy (pääkaupunkiseudulla)! Joskus käyn äidin seurassa sieniherkkuja keräilemässä, nyt kun 30 ikäisenä moinen taas alkaa innostaa teini- ja varhaisaikuisvuosien suvantovaiheen jälkeen!

        "Tolloahan" se olisi omat apajansa paljastaa, kyllähän siellä nytkin jo muita käy! Itsehän siinä ilman jäisi, jos kaikelle maailmalle omat sienestyspaikat paljastaisi! :)


      • fhsjrjryjeyjeye
        Kanttarelli-ohjus kirjoitti:

        aivan pöljää
        Kirjoittanut: vastata kysymykseen / 22.7.09 / klo 07:27
        jossa kysytään jonkun sienipaikan tarkkaa sijaintia. ''Niinkuin itsekin huomaat, ei niin tyhmää täältä löydy.''

        Jaa väitätkö ettei Suomi24.fi forumeilta löydy tarpeeksi typeriä ihmisiä. Oikein naurattaa tää suomen kerma ku kerääntyy tänne aukomaan omia mielipiteitään :D huhhuh.

        Suomen kermaa on Kanttarelliohjus


    • sieniopas

      Voisin ajatella vieväni sinut/teidät sienestämään Hgi;n alueella- Kirkkonummi, Nuuksio, Vantaa...

    • ...

      N 60ast 41.505', E 23ast 59.435'
      ja
      N 60ast 44.289', E 24ast 07.750'

      Noiden pisteiden välillä reilu sata kilsaa Hesasta on pitkä läpiajettava metsätie jonka varrelta ja haarautuvien teiden varrelta löytyy tuhansia hehtaareita sieni-, marja- ja samoilumaastoja jokaiseen makuun.
      Ottakaa navigaattori mukaan

      • eväspaikkakin on

        Noiden pisteiden välillä, mukava sellainen. Eikä tarvitse navigaattoria, pärjää hyvin. Tiet ovat jokapuolella vastassa.


      • mukava eväspaikkakin

        Et tarvitse edea navigaattoria, tiet ovat aina vastassa.


    • säilöjätär

      olen intohimoinen sienestäjä ja asun Vihdin seudulla, tule seuraksi niin näytän Sinulle joitakin paikkoja. Matka ei pitka 40km H;ki ja saalista varmasti löytyy,
      riippuen miten "kranttu" olet.

      • JoonasK

        Hei!
        Kiitos asiallisesta vastauksestasi, itse käyn usein lähellä Someroa siinä Kiikalan lentokentän tienoilla.
        Nimmarisi Säilöjätär viittaa naishenkilöön ja mielelläni matkaa kanssasi tekisin mutta olen avoliitossa ja oma säilöjättäreni ei ehkä ole niin innostunut toisesta samanmoisesta.

        :)) Juha

        Hyvää sienikautta:)


      • säilöjätär
        JoonasK kirjoitti:

        Hei!
        Kiitos asiallisesta vastauksestasi, itse käyn usein lähellä Someroa siinä Kiikalan lentokentän tienoilla.
        Nimmarisi Säilöjätär viittaa naishenkilöön ja mielelläni matkaa kanssasi tekisin mutta olen avoliitossa ja oma säilöjättäreni ei ehkä ole niin innostunut toisesta samanmoisesta.

        :)) Juha

        Hyvää sienikautta:)

        .....ja kunnioitan ajatustasi. voihan sinne sienimetsään kimpassakin mennä.
        Kanttarelleja ja muutama herkkutatti on löytynyt ja roskasieniä tonneittain.
        Hyvää syksynalkua ja runsaita saaliita :}
        terveisin , Kristiina


      • sienenmetsästäjä

        Epätoivon vimmalla etsin sienestyspaikkaa. Monenlaiset sienet käy.

        Kerrotko suunnilleen Vihdin paikan?

        Olisin suunnattoman kiitollinen ja onnellinen tiedosta.

        Terveisin

        Sienetön Sirkka


      • fit4u
        säilöjätär kirjoitti:

        .....ja kunnioitan ajatustasi. voihan sinne sienimetsään kimpassakin mennä.
        Kanttarelleja ja muutama herkkutatti on löytynyt ja roskasieniä tonneittain.
        Hyvää syksynalkua ja runsaita saaliita :}
        terveisin , Kristiina

        Terve
        Mä olisin tulossa ensi viikonloppuna vihtiin ja sienessä olisi tarkoitus käydä.
        Missäpäin Vihtiä sinun reviiri on? Lähtisitkö mulle oppaaksi kun en tiedä kuin pari sienipaikkaa siellä.


      • ex-espoolainen
        sienenmetsästäjä kirjoitti:

        Epätoivon vimmalla etsin sienestyspaikkaa. Monenlaiset sienet käy.

        Kerrotko suunnilleen Vihdin paikan?

        Olisin suunnattoman kiitollinen ja onnellinen tiedosta.

        Terveisin

        Sienetön Sirkka

        2km kivenlahdesta maallepäin alkaa oikein hyvät sienimaastot, on kanttarellejä ja suppiloita ja suolasienetkin löytyneet....Ei kun vain metsään kävelemään
        Toki suppilovahveroitahan ei kaikki tunnista tai näe, sitä helpottaa jos on joku tuttu joka osaa etsiä ja näyttää kerran miltä se metsässä näyttää


      • tattispää
        fit4u kirjoitti:

        Terve
        Mä olisin tulossa ensi viikonloppuna vihtiin ja sienessä olisi tarkoitus käydä.
        Missäpäin Vihtiä sinun reviiri on? Lähtisitkö mulle oppaaksi kun en tiedä kuin pari sienipaikkaa siellä.

        saavasi karvalaukkua?


    • uk-ko

      sinne ulommas sienestämään, niin useimmiten mennään autolla. Auto on tietyllä tavalla ratkaisu: pääsee sienimetsiin. Toisaalta se on ongelma siinä kohdassa kun pitäisi pysäköidä ja lähteä metsään.
      Syrjäteiden varsilta etsitään levennyksiä, mihin auton voisi jättää. Kun se löytyy, suunnistetaan metsään. Mutta samassa levennyksessä oli joku muu jo aamulla ja kolusi ne lähimetsät.

      Eli suuri kävijämäärä on ongelma, mutta toisaalta kävijät keskittyvät tiettyihin pisteisiin, kuten Nuuksio, Sipoonkorpi ja niissäkin juuri niihin paikkoihin, jotka on helpoin saavuttaa. Jos menee niihin paikkoihin, jotka eivät ole todennäköisiä, löytää kyllä sieniä. Niitähän on metsät väärällään. Mutta ei niissä kriittisissä pisteissä, joihin kaikki tunkevat. Vähän sama asia kuin se, mitä joku taisi sanoakin: ihmiset kulkevat metsässä sieltä, mistä on helppo kulkea; sienet ovat useinkin siellä, mihin ei luonnostaan menisi.

      Itse en asu pk-seudulla nykyään, mutta aiemmin asuin ja ongelmasi on sikäli tuttu.

      • metsässä kolunnut

        olen löytänyt monet sienet juuri aivan polun varrelta. Monestihan ihminen on sokea asioille, jotka ovat liian lähellä. Sitäpaitsi olen huomannut, että esimerkiksi tatit kasvavat paitsi tiheässä kuusikossa tai sen laitamilla, myös metsäteiden (ihan joka tien laidasta ei tietenkään kannata poimia) ja polkujen varrella. Nuorena ja parhaimmillaan nekin saattavat erehdyttävästi muistuttaa kivenmurikkaa. Karikepohjaisessa kuusikossa nuoret tatit ovat vain kalpeahkoja vaaleita, rusehtavia möykkyjä, eikä niitä välttämättä edes äkkiseltään herkkutatiksi tunnistaisi. Sienten löytäminen on kiinni siitä, miten rohkeasti uskaltaa tuijottaa tantereeseen, vaikka se typerältä näyttääkin ulkopuolisen silmistä. Mustatorvia etsiessä pitää käytännössä katsoen epäillä jokaista sammaleen päällä olevaa ruskeaa lehteä, sekä tonkia heinätupsut.


      • uk-ko
        metsässä kolunnut kirjoitti:

        olen löytänyt monet sienet juuri aivan polun varrelta. Monestihan ihminen on sokea asioille, jotka ovat liian lähellä. Sitäpaitsi olen huomannut, että esimerkiksi tatit kasvavat paitsi tiheässä kuusikossa tai sen laitamilla, myös metsäteiden (ihan joka tien laidasta ei tietenkään kannata poimia) ja polkujen varrella. Nuorena ja parhaimmillaan nekin saattavat erehdyttävästi muistuttaa kivenmurikkaa. Karikepohjaisessa kuusikossa nuoret tatit ovat vain kalpeahkoja vaaleita, rusehtavia möykkyjä, eikä niitä välttämättä edes äkkiseltään herkkutatiksi tunnistaisi. Sienten löytäminen on kiinni siitä, miten rohkeasti uskaltaa tuijottaa tantereeseen, vaikka se typerältä näyttääkin ulkopuolisen silmistä. Mustatorvia etsiessä pitää käytännössä katsoen epäillä jokaista sammaleen päällä olevaa ruskeaa lehteä, sekä tonkia heinätupsut.

        En näe viesteissämme ristiriitaa. Varmasti sieniä on sielläkin, missä ihmiset ovat jo käyneet. Mutta ne helpot on viety.

        Asuin aikoinaan Hakunilassa, josta oli lyhyt matka Sipoonkorpeen. Retkeilin siellä jo lapsena ja tunsin muutamat alueet melkoisen hyvin. Mun mielestä sen huomasi ihan selvästi, että sienisaaliit pienenivät sitä mukaa kuin Hakunila kasvoi.

        Tokihan metsästä aina sieniä saa kun etsii. Mutta on se ihan eri asia käydä muiden kulkemattomia paikkoja, kuin hakea neulaa heinäsuovasta moneen kertaan kolutuilla seuduilla. Nyt kun asustelen landella, huomaan eron. On se vaan kiva mennä metsään ja valita, mitä tällä kertaa viittii ottaa koriin :-)

        Tällä en tarkoita, etteikö tosiaan yllättävistäkin paikoista löytyisi kivasti sieniä. Mutta sitä oikeastaan itsekin tarkoitin, että kannattaa katsoa epätodennäköisiin paikkoihin.


      • dtbeqohxi

    • äijä 69 v.

      Kuka nyt niin vitun hullu olis,
      että kertois jollekkin muulle omat
      hyvät sienestysmaastot

      • Sienistäjä

        Sienipaikkojen salailu johtuu samasta syy kun marja ja kala paikkojensalailu, kateudesta.


      • Entinen sienestäjä
        Sienistäjä kirjoitti:

        Sienipaikkojen salailu johtuu samasta syy kun marja ja kala paikkojensalailu, kateudesta.

        Kyllä kateudesta ja ahneudesta kai se paikkojen salailu johtuu. Itse ei tarvita enää kun on jo monia ämpärillisiä otettu mutta ei suotaisi toisillekkaan vaan mieluimmin jätetään sitten mädäntymään. Vai onko ehkä niin että niitä sieniä ei niin mahdottomia määriä ole löytynytkään vaan liioitellaan niin kuin kalasaalista? Minä en vaan kehtaisi.


      • Ystävilleni:) :) V...u

        No on tuokin kommentti papparaiselta....
        mitä sinä jätät lapsillesi, lapsenlapsillesi perinnöksi????
        EN MITÄÄN:)


      • varovainen sieni
        Entinen sienestäjä kirjoitti:

        Kyllä kateudesta ja ahneudesta kai se paikkojen salailu johtuu. Itse ei tarvita enää kun on jo monia ämpärillisiä otettu mutta ei suotaisi toisillekkaan vaan mieluimmin jätetään sitten mädäntymään. Vai onko ehkä niin että niitä sieniä ei niin mahdottomia määriä ole löytynytkään vaan liioitellaan niin kuin kalasaalista? Minä en vaan kehtaisi.

        Ne sienet ovat samoilla paikoilla vuodesta toiseen ja ens vuonna kaveri, tai sen kaverit joille se kertoo eteenpäin, ehtii ekana ja sitten ei olekaan kivaa : p

        Minusta on ihan järkevää että ei kerro. Jos hirveästi löytää sieniä niin osan toki voi antaa tai vaihtokaupata kaverille.


    • ..vaan mieti ..
      polkujen varrella koiria kusetetaan
      ..tai kateus vie kalatkin merestä.


      Oikeassa olet;
      sienet ovat luonnonvara..mutta joku niitä kerää ja varsinkin tatteja Italiaan.
      Käyppä Porkkalassa, Luukissa tai Nuuksiossa . Poistu polulta. Ei se satu.

      R
      p.s meillä purjehtijoilla on koodi..
      Jokaista autetaan oli myrsky tai ei.

    • Memmuli86

      En minä ainakaan paljasta kellekkään marja, sieni, ja kala apajia. Pari kertaa erehdyin kertomaan, mistä keräsin vadelmia litratolkulla, eikä mennyt, kuin pari päivää, kun kaikki kylän akat olivat apajillani. Sen jälkeen etsin uuden vadelma-apajan ja olen pitänyt turpani kiinni. Ei ole enää mitään hyötyä mennä vanhalle paikalle, kun sieltä ei enää saa mitään sen saakelin akkalauman jäljiltä

    • tyhmä kysymys

      koska ne hyvät sienipaikat ei ole enään hyviä sienipaikkoja kun laulat jokaiselle niistä.

    • mättäät

      olemme samanlaisii kuin poliitikot ajamme vain omia etuuksii ja tuijotamme omaa napaa paskatko me toisist sano poliitiikko

    • Sen on jonkinsortin kateutta olla ja ahneutta ja sama pätee marjapaikkoihin, olen saanut tuta...
      Ei heru tietoa, vastaus vain että tuolta jostain se on jne jne...

      • Metsässäkulkia

        Olen vuosikaudet etsinyt hyvää sieni ja marjapaikkaa.
        Nyt kun olen kolunut 30km. sääteellä kotipaikastani lähes kaikki metsät ja kartoittanut hyvät paikat, niin miksi mun pitäisi kertoa jollekkulle joka sitten käy keräämässä paikan tyhjäksi.
        Ottakaa rinkka selkään. Vähän evästä ja tietenkin kompassi, ja sitten metsään, niin varmasti löydätte marjoja ja sieniä, niinpaljon kun jaksatte kantaa.
        Jos tällaisesta nautinnosta hirvikärpästenseassa ei tykkää, niin laittaa autonnokan kohti toria, niin varmaan löytyy metsänantimia.


      • tattispala

        Ei se kateutta ole,jo ukki kuolinvuoteellaan sanoi "hyvät kala,sieni,ja marjapaikat voi ehkä paljastaa kuolinvuoteellaan,ehkä.."lisäsi vielä että jos kerrot niin itse olet ilman sen jälkeen!
        Sen olen kokenut viime vuosina,tiedossani oli monta hyvää kanttarellipaikkaa ja ku en ole sen tyyppinen ihminen että salailisin niin ilman olen saanut sitten olla..Kun antaisivat edes kasvaa ne sienet mutta kun poimitaan kun lakki on euron kolikon kokoinen,se on kateutta ettei vaan toisille jäis!
        Sittemmin olen ollut paikoista vähän hiljaisempi..Ja sieniähän löytyy kun tietää etsiä oikeanlaisista maastoista!
        Hyvää sienisyksyä!


      • pikkukanttarelli
        tattispala kirjoitti:

        Ei se kateutta ole,jo ukki kuolinvuoteellaan sanoi "hyvät kala,sieni,ja marjapaikat voi ehkä paljastaa kuolinvuoteellaan,ehkä.."lisäsi vielä että jos kerrot niin itse olet ilman sen jälkeen!
        Sen olen kokenut viime vuosina,tiedossani oli monta hyvää kanttarellipaikkaa ja ku en ole sen tyyppinen ihminen että salailisin niin ilman olen saanut sitten olla..Kun antaisivat edes kasvaa ne sienet mutta kun poimitaan kun lakki on euron kolikon kokoinen,se on kateutta ettei vaan toisille jäis!
        Sittemmin olen ollut paikoista vähän hiljaisempi..Ja sieniähän löytyy kun tietää etsiä oikeanlaisista maastoista!
        Hyvää sienisyksyä!

        Minä tunnustan olevani yksi niistä joka ei anna kanttarellien kasvaa, mutta kateuttani en sitä tee, vaan yksinkertaisesti siitä syystä, että nuo pienet ja kiinteät euron kolikon kokoiset ja pienemmätkin ovat juuri niitä parhaita. Pannulle kokonaisena sipulin ja kerman kera, seuraksi uusia perunoita (pienehköjä nekin!) niin oi sitä autuutta, vie kielen mennessään :) Kokeilepa joskus, niin tulet huomaamaan tuon suuren eron niitten isoksi kasvaneiden "lärttänöiden" välillä. Toki kerään isommatkin, mutta pakastimeen laittaessa merkitsen nämä pienet erikseen, jotta tietää mihin ruokaan käyttää mitäkin.

        Sienipaikoistani en yleisesti kailottele tarkempia koordinaatteja (toki metsän kerron), mutta ystäviä olen mukaan ottanut ja paikat näyttänyt jos ovat sieniin juuri hurahteneet, mutta eivät tiedä mistä etsiä. Yleensä haen sienet aivan lähimetsästä, vaikka onkin suhteellisen pieni pläntti asuinalueiden keskellä, ja siis monien koluama. On moni tuttu autoillen lähtenyt korin kanssa noihin isoihin erämaihin samoilemaan, mutta yleensä on saaliini lähimetsistä ollut suurempi kun näiden eräretkeilijöiden. Joten älkää väheksykö näitä pikkuisia lähimetsiä, niissä kasvaa yllättävän paljon ihan näitä helposti tunnistettavia perussieniä, eli kanttarelleja, tatteja, rouskuja ja suppilovahveroita.

        Hyvää sienisyksyä kaikille!!!


    • olekin

      minä käyn soitto ruokalassa sieltä löytyy parhaat karvalaukut ja herkkutatit

      • Eilen saalistamassa

        Niin, soittoruokalasta löytyy usein myös se Suomen yleisin sieni:
        Ryypät-kääpä.


      • ikihistfiilari
        Eilen saalistamassa kirjoitti:

        Niin, soittoruokalasta löytyy usein myös se Suomen yleisin sieni:
        Ryypät-kääpä.

        Yksi suosittu sieni on myös nai-tatti.


    • EN KERRO

      MUILLE MISTÄ SILOKKINI POIMIN..MUHAHAHA...MUSHROOM MUSHROOM!

    • Wanha-tatti

      http://www.stuk.fi ja sieltä "ohjetta" tattien poimintaan. Beckerelit riittää, jos "oikeilla paikoilla" käy taattia polkemassa. :) heinähankolla on raatoki käsiteltävä, ettei tartu pensasneuvostoliittolaisen levwitykset.

      Mitä sinisempi alue katralla, sitä kowemmat "jemmat2. ihka warmasti saa laskeumaa riittäwästi. Silimäkkin kiiluu pimiäs, jos noilta alueilta taatteja käy blokkaamas.

      Minen syö kuin purkkitatteja, jokka on sisäkasvatettu. niitäki max kerran kuukaues.
      ainai sillon tietää, mitä-ketä syyttäis.

    • sienestäjä..

      ..ja olen valmis kertomaan sen muillekkin, joten: se sijaitsee Helsingistä n200km päässä ja sieniä löytyy. Minä varmaan löydän sen sinunkin sienipaikkasi (topicin aloittaja) kyllähän noin tarkoilla ohjeilla löytyy "n80km päästä Helsingistä" Mukavaa sienireissua=)

    • pohjoisessa

      Lakkasuot kulkevat tietona suvuttain. Ulkomaalaisia poimijoita karsastetaan kun poimivat viisi prosenttia koko sadosta. Onhan näitä.

    • mixöhän..

      JoonasK ei ole vielä oivaltanut, LÖYTÄMISEN ILON!!! Sitähän se sienestys etupäässä on. Kateutta se ei voi olla, sillä vaikka kaikki sienestäjät jakaisivat tietonsa muille, niin silti Suomen metsiin jää 90% sienistä, metsään.

      Joten ei muuta, kun eväät messiin, ja etsimään...Sitten kun löydät hyvät apajat, niin paina ne mielees...ja palaa tulevinakin vuosina sinne...

      Terveisin
      Hirvikärpäskantturavelli :D

    • Torvi sienestäjä

      Hyvän mustatorvisieni paikan, en kertoisi kenellekään, en kerro nytkään kenellekään yhtä mustikka paikkaa, ei sitä kukaan ole kyllä kysynytkään, mutta pidän sen itselläni niin kauan kuin voin, olen saanut kerätä siellä kolmena kesänä ihan rauhassa, en ole ketään siellä vielä nähnyt, vaikka se on näiden yleiskeräilypaikkojen lähellä, mutta kuitenkin sallaisten ryteikköjen saartama, ettei sinne kukaan muu ole eksynyt. Vielä eilen keräsin sieltä seitsemän litraa isoja, hyviä mustikoita.

      En minäkään tunge kenenkään sienipaikoille, vaan haluan löytää itse omat paikat, vaikka joku sanoisi että tuolla on hvyä sienipaikka, niin miuluummin löydän omat paikat. Mustatorvisienien löytäminen on nyt "haaveena". Ymmärrän niitä jotka eivät halua kertoa, niitä jotka itse keräävät, mutta ne sienien pilalle potkijat voisivat kyllä hyvin kertoa missä sieniä ovat nähneet, ja jätTää ne potkimatta.

      Niin kyllä varmaan se kateus ja ahneus voi olla siinä takana kun ei halua kertoa. Mutta oman sieni tai marjapaikan löytämisessä on enemmän iloa, kuin mennä valmiille paikoille.

      • ihmiset.

        ovat niin saamattomia,etteivät itse viitsi etsiä hyviä sienipaikkoja? Nykyään useimmat ihmiset ovat niin uusavuttomia,että kaikkiin tekemiseen pitää kädestä pitäen neuvoa.


      • Torvi sienestäjä
        ihmiset. kirjoitti:

        ovat niin saamattomia,etteivät itse viitsi etsiä hyviä sienipaikkoja? Nykyään useimmat ihmiset ovat niin uusavuttomia,että kaikkiin tekemiseen pitää kädestä pitäen neuvoa.

        Että on uskonpuute siihen, että voi itse löytää mitään, tai ei uskalleta lähteä polulta vähän metsemmäksi, mikä tosin on ymmärrettävääkin, jos on tuntemattomampi seutu.


    • ainakaan

      halua kertoa kun niille jotka on kaveriporukassa keräämässä. tieto liikkuu puolin ja toisin missä on hyviä esiintymiä ja seuraavana päivänä sinne ja taas löytyy uus esiintymä ja niineespäin.. viime viikolla keräsin kahes päivä 98L mustatorvisientä ja kanttarelliä, pari litraa itelle ja loput myyntiin. helppoa verotonta tuloa.. tatti paikat on myös parasta aikaa 90% nousu vauhtia tulossa. 750e eestä on kerätty tatteja. itelle en moisia halua ja sieniä en kyllä suosi oikein muutenkaan, myyntiin menee pääsääntösesti.. kunnon sienisadolla tienaa vuoden vuokrat omakotitaloon tampereen seudulla..

      menkää ihmiset metsään älkääkä täältä niitä sieniä ettikö!! jos miekin kertosin paikkoja tollasille kaupunkilaisille mitkä jo eksyksissä ko "dösästä" pihalle hyppää ni mitä sit ko neuvoo paikan ja lähtee seikkaileen mettään parin kilsan päähä autosta ja lähimpään asutukseen on useita kilsoja, ni kohta saa syytteen heitteillejätöstä yms..

      • mielenkiinnosta*

        niin miten näitä kauppasieniä tarkastetaan? Meinaan, että ei ole eksynyt myrkyllisiä sieniä sekaan. En nyt tarkoita että juuri sinä hutiloisit, mutta onhan aina inhimillsen erehtymisen vaara. Käsitelläänkö myytävät sienet valmiiksi vai mydäänkö ne sellaisina vai miten niiden kanssa toimitaan?


      • MarianneK

        No en kysy sienipaikkojasi, mutta voisin kysyä, että mihin olet myynyt sieniä? Myytkö ne itse kuluttajille vai myytkö ne jollekin välittäjälle? Jos myyt, niin kenelle? Tuollainen voisi olla ihan mukavaa lisätuloa, vaikka enpä tiedä, ehdinkö kuitenkaan tänäkään syksynä niin paljon kerätä että saisin ylimääräistä sientä. Me syödään sieniä niin paljon syksyllä, että harvoin jää mitään myyntiin asti.


      • uusi esiintymä

        Lempäälästä. 25L keräsin puoleentuntiin ja varmasti jäi mettään 100L jotka käydään huomenna keräämässä :) 25L mustatorvisientä ja kolmisen litraa suppilovahveroa. suppilotkin alkaa nousta mut kuukauden päästä se itte sato vasta alkaa. mustatorvisieniä on paljon mut varsinainen satokausi alkaa viikon parin päästä :)


      • tai katso
        MarianneK kirjoitti:

        No en kysy sienipaikkojasi, mutta voisin kysyä, että mihin olet myynyt sieniä? Myytkö ne itse kuluttajille vai myytkö ne jollekin välittäjälle? Jos myyt, niin kenelle? Tuollainen voisi olla ihan mukavaa lisätuloa, vaikka enpä tiedä, ehdinkö kuitenkaan tänäkään syksynä niin paljon kerätä että saisin ylimääräistä sientä. Me syödään sieniä niin paljon syksyllä, että harvoin jää mitään myyntiin asti.

        kato " dalla valle " myyn osan tuolle ja suurimman osan suoraan tilaajille eli ravintoloihin..


    • Hemmo Koskenniemi

      on se PERKELE

    • metsän ystävä

      Minun suhteeni metsään ja luontoon ylipäätään on enemmänkin mystinen kuin materialistinen. Liikun paljon metsässä ja mieluiten muulloin kuin marja- ja sieniaikana, sillä silloin saan pitää metsän enemmän "itselläni", olla omassa rauhassa luonnon kanssa.

      Jos satun löytämään hyvän marja- tai sienipaikan kun liikun metsässä, niin minusta se on kuin metsän antama lahja minulle, meidän kahdenkeskinen juttu. Kerään kyllä marjoja tai sieniä mukaani jos on jotakin mihin kerätä, sillä lahjahan on kohteliasta ottaa vastaan. Mutta ei tulisi mieleenikään tiedottaa kenellekään hyvästä paikasta, ennemmin annan keräämäni marjat tai sienet tarvitsevalle, niinkuin tein viimeksikin kun löysin kanttarelleja enemmän kuin jaksoin itse syödä.

      Eiväthän ihmiset yleensä suosittele muille rakastettunsa helliä hyväilyjäkään...

    • jos ei löydä

      Jokaisella on omat sienestyspaikat ja, jos haluu kertovansa niin kertoo, muttei kenenkään tarvii kertoo, jos ei halua.
      Vaara on siinä, jos kertoo oman sienpaikkansa niin voi olla, ettei seuraavalla kerralla, kun menet sinne siellä ei olisikaan enää sieniä, kun kaikki poimittu. Viesti kulkee aika nopeeta ja siellä ei sulle paljo mitää enää :(

      Mut eiks se oo kaiken idea sienestyksessä ja marjastuksessa yleensä, että jokainen ettii ite paikat, ku sekin on eräänlainen kokemus ja elämys, ku löytää sellasen paikan, jossa kukaan toinen ei oo viel käyny? Mul on ainaki tollee !

      "Vautsi vau, paljon sieniä, eikä kukaan ei oo löytäny, vitsi ku oon onnenpekka " :) Ja sit tulee hyvä fiilis.

      Sienestys on eräänlaista kilpailua.

      • kätkeköön

        Itse en kerro yksinkertaisesti siitä syystä, että olen ajanut satoja kilometrejä etsiäkseni niitä marja- ja sienipaikkoja ja näen että olisi kohtuutonta edellyttää, että nyt sitten kertoisin suureen ääneen kaikille ne hyvät paikat. Parhaille perhetutuille ja läheisille sukulaisillemme olemme ihan suoraan antaneet kantarelleja, korvasieniä, suppilovahveroja yms. eli en näe edes itsekkyyttä tässä. Olemme muuttaneet toiselta puolen Suomea, joten kaikki työ paikkojen löytymiseen on täytynyt tehdä täysin itse.

        Kantarelleja kerätessämme jätämme pienet kasvamaan ja tietysti sitä toivoisi muiltakin, mutta niin usein on tullut todistettua, ettei ainakaan täällä Tampereen kupeessa näin ole. Kait siitä jotain mielihyvää sitten saavat kun halkaisijaltaan sentin kokoiset sienten alut vievät mukanaan. :)

        Olen vilpittömästi sitä mieltä, että kun netissäkin on hyviä maastokarttoja tarjolla, niin ottakaa sieltä sopivan näköisiä kohteita ja ei muuta kuin ihan itse kiertämään. Mitä hankalamman näköistä maastoa, sitä varmemmin se on saanut olla rauhassa. :)


    • sitten jossain vaiheessa

      Hyviltä tutuilta oon saanut aivan mahtavia vinkkejä - mutta ovat niitä ihmisiä, jotka ovat metsissä työkseen joten ennättävät aina kerätä omat tarpeensa. Eivätkä tasan kerro jokaiselle, minulle kertovat, kun tietävät että oon kuiteskin metsäihminen, en levitä tietoa ja kerron itsekin jos joku on sienen tai marjan tarpeessa.
      Ajatuksena vähän hullu: pääkaupunkilainen haluaa saada helpolla, halvalla varastonsa täyteen ja kysyy suoraan, mihin mättäälle pitää kumartua, että varmasti löytäisi sellaisen tai tällaisen kasvuston. Kyllä siellä metsässä löytyy antimia yllin kyllin, kun ei ole ensi alkuun liian nirso sen suhteen, mitä haluaa saada. Vähitellen taidot ja tuntemus karttuu. On vähän kuin alkuasukkaiden tietämyksen aliarvostusta tai hyväksikäyttöä, jos meinaa suoraan saada tiedon kaikesta, mitä he ovat vaivalla vuosien mittaan löytäneet. Jos taas haluaa oikeasti helpolla ruokaa metsästä, niin voihan sitä mennä satoaikana suoraan kaupungintorille.

    • KT, ja Lottalasse

      Eiköhän se ole tää klopaalimarkkinatalous ajatus iskenyt sieniinkin !! Ennen se oli vaan ihmisen perusluonteeseen kuuluva kateus, joka yhä pahenee rahan arvon myötä !! ( Esim: Voi kun komeita korvasieniä, mutta en minä niitä syö ! ja polkee ne jalkoihinsa, ettei toinen löydä niitä ainaskaan ehjänä !! Mitä MINÄ olen löytänyt )

    • Matsutake

      Miksei ihmiset kerro. Minä kyllä kerron. Tuo on sitä ikiaikaista ahneutta ja kateutta. Ilmaiseksi kun saa, niin ei kyllä kerrota kenellekkään mistä niistä saa. Kuopiossa kun kysyt, niin saat vastauksen jossain Karttulassa päin tai Kallaveden saarissa ....

    • herkkua monenlaista

      siellä kasvaa herkullisia kärpäs sieniä...nam nam..paikka on ison kuusen luona.
      Sinne kaikki siis.

    • dsdsd

      kerrotaan hyvät sienipaikat. Mutta niillä kaikilla paikoilla jotka mulle näytetään on täynnä kärpässieniä

      • mitkä sienet

        viihtyy samanlaisilla paikolla kuin kärpässienet. Yllätys, yllätys: monet hyvät ruokasienet.

        (Tosin arvelen viestisi olleen tarkoitettu pilaksi.)


    • ilman minkäänlaista vaivannäköä....

      terveisin,
      P.P.

      • ilman minkäänlaista vaivannäköä....on kyse sitten sienistä , marjoista tai rahasta....tai tietokone ohjelmista tai musiikista... minä en neuvo tälläisessa laiskojen yhteiskunnassa ketään!

        Terveisin,
        Pauli


    • turdus pilaris

      ei tarvitse mennä 80km päähän hyppää junaan ja tule keravalle,ja linja autolla ahjoon niin sienimetsää ja sieniä riittää.

    • No tässä varma vinkki.
      Nokka kohti Nuuksiota, ihan minne vaan sinne.
      Eikun alat kiertelemään paikkoja. Toki kävijöitä on paljon mutta niin on sieniäkin tänä vuonna.
      Saaliin määrä on yleensä suoraan suhteesa sen etsimiseen käytettyyn aikaan ja kuljettuihin kilometreihin, ellei nyt ihan suolla kävele :)
      Kanttarellejä olen itse löytänyt nuuksiosta ihan joka puolelta, mutta Jackpottia ei ole vastaan tullut.
      Jos sellaista menee etsimään niin luultavasti pettyy (ja se on ahneelle ihan oikein).
      Sienestys on vähän kuin kalastaminen, saalis on aina sellainen extrajuttu hienon kokemuksen päälle. Varmin saalis (ja halvin) on aina kaupan tiskillä.

      • viisastunut

        On aikoinaan hyväsydämisyydestään kerrottu,ja neuvottu viety jopa metsään neuvottu parhaat paikat sen jälkeen ei ole tarvinnut neuvoa eikä itse kerätä, tulos on ollut että kun itse menee sieneen onkin joku jo kerännyt ne joten uuden paikan etsiminen on sitten edessä minulla mieluimmin kuitenkin sinulla,kun saa vielä valita.


    • 45654623

      No kertoisitko itse mistä löydät kultaharkkoja mielinmäärin, etkä kerkeä kaikkea viemään.

    • Tai sit jätätte sienet
    • kannattaa liittyä
    • Yksinäinen sieni

      Oli aihe mikä tahansa täällä saadaan aina aikaiseksi hirveä haloo, no nyt sienistä,
      minäkin pidän sienistä, ja haluaisin kerätä ja syödä niitä, mutta en tunne kun kärpässienet ja suppilovahveron ja kanttarellin, onneksi Vantaalla on ainakin sellaisia ihmisiä jotka ottavat mukaansa ja neuvovat mitkä sienet ovat syötäviä ja miten ne pitää käsitellä ja mistä niitä löytää.
      Minä itse en uskalla mennä yksin metsään joten aina on kavereita mukana.
      Ja kaikille löytyy säilöttävää ja kiva muutenkin siinä samalla rupatella ja nauttia kahvia termarista...istuen mättäällä.........
      Kateus on kamalaa......
      Metsään jos haluat mennä nyt niin takuulla yllätyt:)

    • jopllo

      joo ketä kiinnostaa jokku sienet

      • sienipää

        No, ei kerrota hyvistä sienipaikoist muille, ettei muut tuu omalle, hyvälle sieniapajalle!!


      • Sieni sakari
        sienipää kirjoitti:

        No, ei kerrota hyvistä sienipaikoist muille, ettei muut tuu omalle, hyvälle sieniapajalle!!

        En itse ainakaan jaa sienipaikkojani yleisesti kaikille koska olen joutunut vuosien varrella talsimaan ympäri metsiä vähän h*lvetisti jotta olen löytänyt nämä paikat.
        Koska kuitenkin itse otan näistä paikoista niin ruokasieneni kuin ne kanttarellit, torvisienet ja suppilot jotka myyn eteenpäin ja kartutan kesälomareissujeni matka kassaa mukavasti vuosittain, en todellakaan tunne että minun pitäisi tulostaa uusavuttomille sieniharrastajille kartta jotta ei vaan pääse hiki iskemään tattia etsiessä.

        En toki heittele kävyillä jos joku sattuu samoille apajille eksymään, hän on sinne löytänyt ja omaa samat oikeudet kuin minäkin niitä sieniä sieltä poimia :)
        Onpa näin joskus käynyt että on tullut turistua pitkät tovit ja naurettu kun ollaan huomattu että ollaan vuosia käyty aina jompi kumpi viemässä sienet toisen nenän edestä :D

        Uusille sienestäjän aluille toivotan sienionnea ja jaksamista. ja pysykää erossa niistä kärpässienistä. =) aloittelijalle hyvä nyrkkisääntö on "kaikki valkoiset on myrkyllisiä" niin ei tule ikäviä yllätyksiä heti alkuun..


    • tottakai

      eihän kukaan halua että menettää sienipaikkansa..en minä ainakaan kerro muille mistä saan sieniä..sillä myyn ne ja näin saa vähän lisää rahaa.
      Korvasienet on muuten täyttä myrkkyä vaikka ne keittäisikin...että turha niitä on kalastella...;)

    • salarakas tietäää?

      kyllä Impivaaran-pollo kestoo missä seitikit ja valkeekärpäs sienet..

    • plitisimppa

      En ole jaksanut kahlata koko ketjua läpi, joten en tiedä mitä kaikkia paikannimiä täällä on tarjottu. Olen kuitenkin kuullut kehuttavan Sipoonkorpea ja Pilvijärveä (Molnträsk). Viimeksimainittu on Söderkullasta kilometrin verran Nikkilään päin joenvartta kulkevaa tietä pitkin. Jyrkkä alamäki ja heti melko huomaamaton poikkitie oikealle. En ole liikkunut siellä sienten merkeissä, mutta mustikoita on tullut ihan mukavasti.

    • Salatorvi

      En minä ainakaan kerro mitään hyviä sieni ja marjapaikkojani. En halua että tuttavani tulevat valmiiksi löydettyyn paikkaan. Etsiköön itse omansa siinä se jännitys piilee.

    • Napostelija

      missä ihanat silokit kasvavat. Siellähän olisi kohta kaikki muutkin sienipäät parveilemassa.

    • SieniMies078965

      Miksi ihmeessä pitäisi kertoa muille omat sienipaikat?
      Käyn joka kesä/syksy sienimetsässä eri paikoissa ja kuljen niihin omalla autolla ja kilsoja kertyy, lisäksi tutkin joka vuosi myös uusia paikkoja.

      Mitä järkeä olisi siinä, että kerron muille omat paikkani ja sitten ajelen vain kuluttaen bensaa ja palaan kotiin vain pienen saaliin tai tyhän kopan kanssa?!

      Käyn työssä ja tienaan leipäni, myöskin tämä sienestäminen on eräänlaista "tienaamista" kun se pienentää ruokalaskua, miksi jakaisin tietoni ja mahdollisesti kasvattaisin omia menojani pienempien saaliden ja isompien kulujen muodossa, tyhmäähän se olisi ja tällä nyt ei ole mitään tekemistä aloitusviestissä lopussa mainitun kateuden kanssa.

      Jokaisen on syytä kattoa peiliin ja nähdä se oma vaiva sienien etsimessä ja keräämisessä vai pitääkö aina kaikessa päästä "valmiiseen pöytään tekemättä mitään"

      Jos ei tiedä ja osaa niin silloin pitää perehtyä ja opetella asioita, tämä pätee niin sienimetsällä kuin työasioissa ja muutenkin elämässä.

      Hyvää sienisaalista toivottaen itse kullekin
      t. SieniMies078965

    • n.pa

      En tosiaan ymmärrä ???
      Itse olen kaikki .. KOROSTAN .. kaikki , marjapaikkani neuvonut. Varsinkin sellaisille ihmisille , jotka eivät löydä ... , heidän "vakiopaikoistaan". Metsästä saadaan noin
      promille ... luonnon antimia pois. Sinne jää todellakin mätänemään tuhansia , saatikka miljoonia kiloja luonnon antimia. JA turha kirota ulkomaalaisia poimijoita ...
      .. , SE , JOS .. mikä on kateutta . JA SE ON JUURI .. " SYNNEISTÄ " .. se ensimmäinen.
      Olen ateisti.., en jumalan kieltäjä .. uskokoon ken tahtoo ja siitä "rauhansa" saa.
      Hieno homma ! En vain tunne sieniä .. valitettavasti . Muuta marjaa kyllä poimitaan syksyisin... , voin sanoa " RINTA RÖYHELÖLLÄ " .. useanpi sata kiloa joka syksy.

    • nkj

      En tosiaan ymmärrä ???
      Itse olen kaikki .. KOROSTAN .. kaikki , marjapaikkani neuvonut. Varsinkin sellaisille ihmisille , jotka eivät löydä ... , heidän "vakiopaikoistaan". Metsästä saadaan noin
      promille ... luonnon antimia pois. Sinne jää todellakin mätänemään tuhansia , saatikka miljoonia kiloja luonnon antimia. JA turha kirota ulkomaalaisia poimijoita ...
      .. , SE , JOS .. mikä on kateutta . JA SE ON JUURI .. " SYNNEISTÄ " .. se ensimmäinen.
      Olen ateisti.., en jumalan kieltäjä .. uskokoon ken tahtoo ja siitä "rauhansa" saa.
      Hieno homma ! En vain tunne sieniä .. valitettavasti . Muuta marjaa kyllä poimitaan syksyisin... , voin sanoa " RINTA RÖYHELÖLLÄ " .. useanpi sata kiloa joka syksy.

    • nkj

      En tosiaan ymmärrä ???
      Itse olen kaikki .. KOROSTAN .. kaikki , marjapaikkani neuvonut. Varsinkin sellaisille ihmisille , jotka eivät löydä ... , heidän "vakiopaikoistaan". Metsästä saadaan noin
      promille ... luonnon antimia pois. Sinne jää todellakin mätänemään tuhansia , saatikka miljoonia kiloja luonnon antimia. JA turha kirota ulkomaalaisia poimijoita ...
      .. , SE , JOS .. mikä on kateutta . JA SE ON JUURI .. " SYNNEISTÄ " .. se ensimmäinen.
      Olen ateisti.., en jumalan kieltäjä .. uskokoon ken tahtoo ja siitä "rauhansa" saa.
      Hieno homma ! En vain tunne sieniä .. valitettavasti . Muuta marjaa kyllä poimitaan syksyisin... , voin sanoa " RINTA RÖYHELÖLLÄ " .. useanpi sata kiloa joka syksy.

    • Lakiin muutos

      Marjastajat/sienestäjät sotkevat jätöksillään toisten metsiä.
      Eihän metsänomistajatkaan tule sotkemaan sinun pihaasi/ kotiasi.

      Luvanvaraiseksi koko touhu, niin loppuu se toisten omaisuuden tärvely/ varastelu.

    • vuosia kerännyt

      Jos olen suurella vaivalla etsinyt hyvät sienipaikkani, jotka eivät tosiaan ole polkujen varsilla, niin miksi kertoisin ne sinulle. Menisit ja keräisit ne ja joutuisin taas etsimään itse uusia. Eikun kori käteen ja metsään etsimään omia "varmoja" paikkoja :)

      • peliä...

        Sitten joku sieniä tuntematon menee poimimaan valkoiset kärpässienet ja myrkkyseitikit ja sanoo , että tuo neuvoi...


    • vai muutenvaan idiootti?

    • Ukko 9090

      naitatti?

    • P.K.

      Ei kai kukaan halua, että muut säntäävät keräämään parhaat yksilöt kun kerran on hyvän paikan löytänyt. Ei siinä kateutta tarvitse olla. Itsekin rakastan käydä sienestämässä, enkä takuulla kerro muille missä käyn ;).
      Tyhmää tosin on, että hyviä sieniä poljetaan rikki, koska voisi sitten jättää edes toisten kerättäviksi jos ei itse halua tai tarvi.

      • Ei sienestäjä

        Kun ihmiset salaavat hyvät marjapaikat. Minulla on todella hyvä vakimarjapaikka, jossa on joka vuosi mustikoita, enkä sitä paikkaa kenellekään kerro.


    • Innokas sienestäjä

      Kanttarellia, suppilovahveroa ja lampaankääpää löytää usein hirvien poluilta. Hirvet syövät näitä sieniä ja ilmeisesti levittävätkin niitä. Sienisatomme on varsin pitkä. Suppilovahveroa kannattaa etsiä vielä ensilumenkin jälkeen.

      Hakkuuaukeilla vadelmapuskien seassa näkyy joskus isoja määriä kanttarellin näköistä sientä, mutta kun tarkemmin tutkii, niin ne ovatkin valevahveroita. Valevahvero haisee lahonneelta kannolta ja se on punertava toisin kuin munankeltainen kanttarelli. Kanttarelli tuoksuu hieman makealta ja miellyttävältä. Tosin valevahvero on yhden tähden sieni, joten senkin voi syödä.

      Kanttarellit ja suppilovahverot ovat usein heinien seassa metsässä. Heinittyneisiin kohtiin jää sopivasti kosteutta ja aurinko lämmittää itiöemät eli sienet pintaan. Kylmissä ja varjoisissa paikoissa ei sieniä välttämättä ole.

      Eniten sieniä muodostuu metsäpolkujen ja teiden varsille, jopa moninkertainen määrä tavalliseen koskemattomaan metsään verrattuna. Pintakerroksen rikkoutuminen lisää sienien tuottoa. Kuitenkaan hakkuuaukeille ei tule välittömästi sieniä, vaan vasta muutaman vuoden kuluttua.

      Tatteja kannattaa kerätä vain tuoreina. Muutoin on vaarana, että maha menee sekaisin, koska hieman vanhoihin tatteihin alkaa tulla matoja, hometta ja bakteereita.

      Jos haluat, että sienipaikkaasi kasvaa sieniä jatkossakin, niin kerää sieni taittamalla tai leikkaamalla se irti, niin ettet tärvele itiöemän tyvellä olevia nuoria sienen alkuja.

      Mielestäni olisi hyvä, jos ihmiset kertoisivat sellaiset sienipaikat, joissa käyvät vain kerran esim. reissussa. Se olisi kansantaloudellisesti tärkeää. Jollekin sienisivustolle voisi tällaisen vinkkikeskustelun avata. Suurin osa sienisadostamme jää joka tapauksessa erämaihin, joissa juuri kukaan ei liiku.

      Olen joskus lukenut, että sientä voisi levittää heittelemällä sienen perkausjätteitä uusiin paikkoihin. Kokeiluni eivät ainakaan vielä ole tuottaneet tulosta. Jos joku tietää asiasta, niin voisi kertoa toimiiko ja miten.

      • koordinaattimyyjä

        Gps paikannin paras sienestyksessä.paat koordinaatit ylös kun löydät sieniä ja sitten vuoden kahden kolmen päästä sinulla valmiita paikkoja.Siellä ne on vuodesta toiseen saman kiven tai kannon luona.Ja jos et ite jaksa mennä annat elikkäs myyt koordinaatit..heh heh. huutonettiin vaa myymään korvasieni , kanttarelli tai suppiskoordinaatteja. samalla laitteella saat kalapaikatkin muistiin jeeeee.
        ja eiku myymään ,,


      • koordinaattimyyjä

        Gps paikannin paras sienestyksessä.paat koordinaatit ylös kun löydät sieniä ja sitten vuoden kahden kolmen päästä sinulla valmiita paikkoja.Siellä ne on vuodesta toiseen saman kiven tai kannon luona.Ja jos et ite jaksa mennä annat elikkäs myyt koordinaatit..heh heh. huutonettiin vaa myymään korvasieni , kanttarelli tai suppiskoordinaatteja. samalla laitteella saat kalapaikatkin muistiin jeeeee.
        ja eiku myymään ,,


      • keräilytuoteneuvoja

        No tässäpä taas viesti täynnä asiatietoa :o

        Hirvet eivät levitä mitään sieniä minnekään, vai ajattelitko, että sienen siemenet leviävät hirven ulosteen mukana?

        Ja sienet pitää nimenomaan kerätä niin, että ottaa koko sienen, eikä "taita tai leikkaa" vartta. Ottaa aivoon nähdä metsässä, kun on kerätty esim herkkutatteja ja juurikin leikattu se kanta niin, että suurin osa sientä on vielä maassa.

        Ja en tosiaankaan kerro omia sienipaikkojani kellekään.


      • Innokas sienestäjä
        keräilytuoteneuvoja kirjoitti:

        No tässäpä taas viesti täynnä asiatietoa :o

        Hirvet eivät levitä mitään sieniä minnekään, vai ajattelitko, että sienen siemenet leviävät hirven ulosteen mukana?

        Ja sienet pitää nimenomaan kerätä niin, että ottaa koko sienen, eikä "taita tai leikkaa" vartta. Ottaa aivoon nähdä metsässä, kun on kerätty esim herkkutatteja ja juurikin leikattu se kanta niin, että suurin osa sientä on vielä maassa.

        Ja en tosiaankaan kerro omia sienipaikkojani kellekään.

        Kiitoksia kun palautit ruotuun. Olen sienestyksen harrastaja, joten kyseessä oli itse oppimiani ja lukemiani vinkkejä, joista on ollut minulle apua.

        En tiedä varmaa syytä, miksi hirvien poluilla on usein kanttarelleja, suppilovahveroita ja lampaankääpiä. Mutta koska sienet leviävät myös itiöiden kautta, niin ehkä itiöt kulkeutuvat esim. hirven turkissa kuten turvassa, jolla on nuuhkinut sieniä.

        Sienikirjassa käskettiin taittamaan tai leikkamaan sieni irti, ettei tärvele uusia nousemassa olevia sieniä.

        Toki olisi paras, jos joku tutkija tai muu oikea asiantuntija kirjoittelisi tänne. Mutta paremman puutteessa yritin auttaa uusia sieniharrastajia.


      • HärmänJätkä

        "Olen joskus lukenut, että sientä voisi levittää heittelemällä sienen perkausjätteitä uusiin paikkoihin. Kokeiluni eivät ainakaan vielä ole tuottaneet tulosta. Jos joku tietää asiasta, niin voisi kertoa toimiiko ja miten."

        Itse olen ajatellut olevan mahdollista levittää kanttarelleja huonoja hattuja uusille paikoille heittelemällä. Olen nyt parina vuonna niitä heitellyt paikoille, joissa ei ole kanttarelleja, mutta maasto näyttää samanlaiselta, kuin se missä ne kasvavat (sammalikkoa koivujen lähellä). Tänä syksynä ekan kerran löysin sellaiselta 'uudelta' paikalta kanttarelleja. Jes! Eli epävarmaa se on, mutta ilmeisesti mahdollista. Voi toki olla, että ne olivat levinneet siihen rihmaston avulla, koska matkaa oli vain 20..30m. Toki itiöemien ilmestyminen tapahtuu varmaan vasta vuoden tai useamman jälkeen siitä, kun rihmasto on alkanut kasvaa. Elän toivossa, että vuosien kuluttua minulla on monta kanttarelliesiintymää. :-) Palataan asiaan vuosien kuluttua ja vaihdetaan kokemuksia.
        Jos huonojen hattujen (madonsyömät, etanan limaamat, mädänneet ym) maastoonheittäminen ei mitään anna, niin eipä se paljoa vaadikkaan.
        Samaten 'kylvän' metsämarjojen perkuujätteet paikoille, missä ei kasva varvikkoa, mutta saisi kasvaa.


    • hipiretku.

      Taikasienet

    • Musta torvisieni

      No huh huh...

      Jos nyt ensinnä lähdet kehä 3:sen ulkopuolelle vaikkapa nurmijärvelle niin eiköhän niitä sieniä ala löytyyn. 80 km on kyllä jo melkomoista liioittelua!!! Sitäpaitsi mikä on "sienipaikka"? Eihän sienillä ole mitään tiettyä paikkaa. Sielä täällä pitkin metsiä ne kasvavat

    • vinkki sinulle

      metsät ovat hyviä sienipaikkoja. Niin että jos sieniä haluat, niin metsään vaan.

    • tulee vinkki

      perinteisesti metsät ovat hyviä sienipaikkoja.

    • O rakas

      Sieni on todella yleinen eliölaji. Mikäli edes jonkin sienilajin tuntee, ei tarvitse vinkkiä, missä kohden kyseinen sieni kasvaa.
      Kun on kerran löytänyt lähietäisyydeltä "hyvän sienipaikan" miksi pitäisi tarkat koordinaatit jollekulle kertoa. Esim. kanttarellin löytää jo tuoksun perusteella (ynnä näyttävä keltainen väri) usein koivua, katajaa jne. kasvavassa rinteessä, joskus jokaisen koivun juurelta jollakin alueella löytyy kanttarellikasvustoa, mutta myös kuusikossa. Korvasieni on väriltään hyvinkin maastoutuva, mutta muutaman vuoden ikäisessa hakkuuaukean taimikossa niitä ensimmäisen havaittuaan löytää rivissä toinen toistaan kauniimpina yksilöinä. Rehevässä sammalikossa löytyy suppilovahverot, mustat torvisienet.
      Sienet, kuten marjatkin tarvitsevat vain todellista mielenkiintoa, pikkuisen alussa kärsivällisyyttäkin ja tässäkin saattaa olla niin, että "kateus vie kalatkin järvestä",, mutta halukkaille nämä löytyvät riittävän sateisina kesinä/syksyinä kyllä kaikille.

    • tyhmyyden huippu

      Kerro sinä missä pankissa säilytät rahojasi ja millä korolla.
      Entä mistä ostit autosi ja paljo maksoit.
      ym ym ym
      kun minäkin niin haluaisin niin ja niin.

      Sitte vielä tulette tänne kehä kolmosen taakse meittien sienet hakeen
      ja haluaisitte että täällä maksettais huonompaa palkkaa kuin siellä

      Pysy siellä ja hae torilta sienes.

    • ...ja se löytyy heti...

      ...Pasilan takana ;o)


      PS. Tää oli päivän kevennys, sillä kaikki stadilaiset tietää että siellä on kaatopaikka (ellei enää, niin ainaski aiemmin on ollut).

    • siksi sitä ei kerrota, pääasia että itse saa viis muista.
      Jos talvella kysyt minkä merkkistä ja typpistä voidetta käytät suksissa niin
      selvää vastausta et saa. Se salataan muilta nääs.
      Luulis kysyjän tämän jo oppineen suomalaisista.

    • Oikean työn raataja

      Mitäs sinä kaupungin turhuuden peliä pitävä pelle sienillä muka teet??? Ettehän te erota kuusta männystä, joten olisikohan aika vaan mennä takaisin sinne hesan hienostosakin joukkoon takaisin... kyllä rikas kaupunkilaistyyppi saa kaupasta tarvitsemansa ilman, että tosimiesten tavoin metsään tarvii lähteä esittämään mitään muuta kuin on :@

      • kilsan taivaltaa

        Panempa tähän nyt siiten suht yleisen ohjeen mikä mulle annettiin joskus vuosia sitten: "Kattoo kartasta paikan minne joutuu kävelemään vähintään kilsan pitkin polutonta metsää ja lähtee siitä eteenpäin... eväsreppu ja kartta mukaan. Lisäksi auttaa jos hakee niittä sieniä jota siellä on, eikä odota löytävänsä koskematonta kanttarellipaikkaa muutamana ensimmäisenä vuotena. Niitä kun haetaan useammankin kilometrin päästä."


    • maake60

      Se on ihan sama salaako joku sienipaikat kun sienet eivät ole ihmiselle soveltuvaa ruokaa. Itse olen joskus maistanut sieniä monessa muodossa ja totesin ettei ole minun makuuni ja piste. Kolmanneksi on niin paljon myrkkysieniä että on parempi kun ei pistä sieniruokia missään muosossaa suuhunsa.

    • saattaa

      siinä sitäkin olla, mutta jos etsin vuosia hyvää sienipaikkaa, ja sen viimein löydän, en kyllä sitä kerro jollekin toiselle, joka hakisi sienet, ja mä saisin taas jatkaa etsintää... mitä tulee korvasieneen, on se hyvin myrkyllinen, keitä miten keutät, mutta myrkyttömiäkin on metsät pullollaan, hieman yritteliäisyyttä siihen toiuhuun, niin sieniä löytyy kyllä. Sun varma paikkas?? jos kertosist sen jollekin, joka asuu siinä lähellä sitä paikkaa, olisi sun varma sienipaikkas mennyttä.

    • keksi jotain muuta..

      teidän keskustelut kuin 12v pennuilla..

    • Yatzi

      Olemme avopuolisoni kanssa miettineet Pohjoisella Uudellamaalla samoja asioita. Suomalaiset ovat kaiketikin todella perus kateellista kansaa kunnei voida kertoa uusille paikkakuntalaisille marja- ja sienipaikkoja. Aivan kuin se olisi heiltä poissa, vaikka omat ja suvun pakasteet ovat kuulema jo täynnä. Pistää vihaksi tuollaiset epäystävälliset ihmiset. Olemme jo epäilleet että liekö saaneet kuitenkaan yhtään mitään eli puheita vaan.

      • isoäitee

        Me vain täällä maalla olemme kyllästyneet,
        kurkkua myöten, teihin "kaupunkilais-serkkuihin".
        Joka kesä änkeette passattaviksi toisten vaivoiksi.
        Ette uskalla (lue viitsi) itse edes opetella tunnistamaan
        metsän antimia. Metsään ette muka osaa, ellei
        joku ole vieressä opastamassa ja näyttämässä,
        että tuo tuossa on syötävä sieni tai marja,
        poimi se. Vielä sittenkin jaksatte marmattaa, ellei
        satu löytymään mitään juuri silloin, kun te kerrankin
        olette metsään "ehtineet".
        Kurkatkaapa peiliin!


      • Mukkelberg

        Vai voisikohan se johtua siitä, että toiset ovat aikaa, vaivaa ja hikeään säästelemättä opetelleet ja etsineet ne sieni- ja marjapaikkansa ja kulkeneet kilometrikaupalla autolla ja jalan ne paikallistaakseen, ja ovat etenkin alkuun tulleet lukemattomia kertoja takaisin pienien ja olemattomien saaliiden kanssa, joten mitä järkea omalta kannalta on jakaa tämä omalla hiellä maksettu tieto ilmaiseksi, jotta toinen voi vain kävellä paikalle ja kerätä tehdyn työn antimet vaivaa näkemättä?

        Lisäksi kun tieto on saatu helposti, niin sitä on myös helppo jakaa muille ja pian se alkuperäinen paikan itse etsinyt huomaakin, että hänelle itselleen ei jää mitään, kun kaikki suunnistavat automaattisesti sille hyvällä sienipaikalla. Sitten metsän antimia halutakseen koko homma pitää taas tehdä uudestaan ja etsiä uudet hyvät paikat, jos itsekin haluaa jotakin.

        Se että väitetään että kateuden takia jätetään hyvät sienestyspaikat kertomatta ja että pitäähän se kertoa, koska metsään jää vaikka kuinka paljon marjoja ja sieniä mätänemään, niin kuulostavat suht oudolta logiikalta.

        Eivätkös kateellisia ole juuri ne jotka jäävät ilman metsän marjoja ja sieniä koska: "Kukaan ei kerro mistä poimia", niiden sijaan jotka ovat ne "omat" sienipaikkansa etsineet ja sieltä keräävät pakastimensa täyteen?

        Ja jos antimia jää metsään keräämättä, niin mitenkäs se asia muuttuu sillä, että ne jotka ovat apajat löytäneet jakavat tietonsa vapaasti kaikille muille? Eikös se idea ole että jos antimet halutaan hyödyntää paremmin ja tehokkaammin, niin etsitään niitä uusia paikkoja sen sijaan, että kaikki ryntäävät jo niille valmiiksi löydetyille. Onhan tuo tietysti järkevämpää niiden kannalta, jotka eivät sen tiedon saavuttamisen eteen ole tehneet yhtään mitään, vaan antavat niiden omaa vaivaansa näkevien pioneerien tehdä sen ikävimmän työvaiheen uudestaan ja uudestaan.

        Taitaa tässäkin tapauksessa toimia se logiikka, että ehkä noin karkeasti 5-10% ihmisistä keksii, kehittää ja innovoi asioita (tässä tapauksessa siis ne jotka nostavat perseensä penkistä ja siirtävät sen metsään etsimään niitä hyviä marja- ja sienipaikkoja), ja suunnilleen kaikki loput vähintäänkin yrittävät hyödyntää näiden muutaman prosentin tekemää työtä miten vain voivat.

        Tämän kaateellisuuslogiikan mukaan kateellisia ovat siis esim. myös sellaiset ihmiset, jotka omia rahojaan ja vaivojaan säästelemättä ovat keksineet jotain täysin uutta ja sitten peijoonit vielä haluavat kaiken päälle vielä päästä hyötymään omasta keksinnöstään sen sijaan, että automaattisesti lahjoittaisivat oikeudet siihen kaikille muille...

        Täälläkin moni on jo kertonut millaisista maastoista esim. minkäkinlaisia sieniä kannattaa etsiä. Ja mistä kannattaa löytää aiheesta lisätietoa. Se että opettaa miten kultaa etsitään on eri asia, kuin taluttaa toinen kädestyä pitäen oikealle paikalle ja sanoa että kaiva tästä. Ne oikeasti kateelliset eivät opettaisi edes sitä miten etsitään.


    • Clarita

      Hei,

      Olen melkein joka syksy käynyt Luukissa keräämässä kanttarelleja, sinne ei aja kauhean kauaa Helsingistä ja luulen, että Helsingistä mennee myös sinne bussi, kokeile josko sieltä lödät.

      Nyyti

    • kanttaralli

      Paras tapa saada kunnon sienisato perustamalla sienihalli kasvattamo ja siihen munalukot ja myydä sienet kuivattuna italiaan.

    • on the rocks

      Kerro itse tuo "varma" paikkasi? Uskon, että ihmiset 80km etäisyydeltä ovat oikein mielissään tiedosta.

    • vaisto.

      Korvasieniä ei "potkita" polun viereltä. Korvasienet kasvavat parhaiten hakkuun jälkeisiksi useimmiten aika vaikeakulkuiseen rankarisukkoon, jossa pienet taimet jo kurkkivat seuraaville sukupolville tuottamaan.

      Sienijutut muistuttavat kalajuttuja. Ota puolet pois.

      Parhaiten sienestys onnistuu, kun tuntee useampia lajeja.

      Kangasmetsissä kannattaa tähystellä orakkaita. Niitä kasvaa vain muutama kerrallaan siellä täällä, mutta kastike on varma, kun jaksaa kulkea. Jossakin ojanteessa voi olla myös keltahaperoita: se on todella hyvä kastikesieni. Näitä eivät ota ne, jotka eivät tunnista kuin kanttarellin.

      Näitä on myös hankala sekoittaa kelpaamattomiin sieniin.

      Miksi kulkea polkua? Valitse ensin sopiva maastotyyppi. Ota sitten kompassisuunta polulta toiselle polulle tai hyvään maamerkkiin ja etene hissukseen läpi sopivan maaston kori kourassa. Ja korin pohjalla sienikirja. Suurin osa väestä jää tienvarteen etkä näe kilpailijoita. Jos joskus tapaat tiettömässä erämaassa toisen, vaihjdatte todennäköisesti kokemuksia!

    • dfgdfg

      joka kerta kun on kysytty että mistä oot kerännyt niin rehellisesti olen vastannut että METSÄSTÄ! Siellä niitä on.

    • Tässä on yksi:

      Miksi ihmiset salaavat sienipaikat.

    • PenaL

      Vaihtelee sienipaikat vähän luonnon tilanteen mukaan. Rihmastoa kun on suunnilleen joka paikassa. Pari päivää hyvien sateiden jälkeen menee mieluumin koskemattomaan metsään kiertelemään niin varmasti jotain löytää. Vaikka kuinka paljon nykyinen kansa poimisi, suurin osa silti mätänee metsiin.
      Ei kokeneillakaan ole mitään "varmoja varastoja", ne vain osaavat paremmin lukea luontoa ja mennä oikeanlaisiin metsiin. Tämä ei ole mitään salatietoa.

      -Pena

      • Ruma mies

        Niin ... mahdollisesti alkuperäinen kysymys on kirjoitettu siinä luulossa, että kun jostain paikasta käy vahverot poimimassa, sinne kasvaa seuraavaksi päiväksi seuraavalle poimijalle uudet. Näinhän asia ei ole.

        Oikein hyvänä kesänä hyvässä paikassa saattaa esimerkeiksi kanttarelleista tulla kaksi tai kolme satoa, mutta vain yksi niistä on "mahtisato" ja muut sen alkajaisia tai rääppiäisiä. Tavallisempaa kuitenkin on, että johonkin paikkaan itiöemät nousevat kerran vuodessa. Jos kertoo oman sienipaikkansa Joonakselle, hän käy poimimassa sieltä sienet ja kertoja jää ilman.


    • tattiman

      Metsistä löytyy kyllä sieniä aina, mutta mitä sieniä, se onkin jo toinen juttu. Ei todellakaan ole niin, että voidaan nimetä paikka, mistä löytyy esimerkiksi herkku- tai ruskotatteja tai kantarelleja niin paljon, että useammalle kerääjälle riittä, että käy sinä tänään, minä tulen huomenna jne.

      Useimmiten haluttuja sieniä löytyy varsin lyhyinä jaskoina, joita voi tosin olla muutamia kasvukaudessa. Täten kysymys on yksinkertaisesti siitä, että ei ole mitä jakaa.

      Jos kelpuutat mitkä syötävät sienet tahansa, et edes tarvitse ihmeemmpiä vinkkejä, sen kun vaan menet ja keräät.

      Toinen syy "salailuun" on se, että useimmat tavoiteltujen sienien löytöpaikat ovat kovan etsimisen takana. Ei siis muuta kuin etsimään, itse en paljasta löytämiäni parhaita paikkoja, koska ne ovat niin pieniä ja suhteellisen vähäsatoisia, että ei oikein riitä edes omiin tarpeisiin.

      Tokihan moni haluaisi valmiille ateriallekin.

    • Kavala kärpässieni

      Voin toki kertoa metsäteitä, joiden varrelta löytyy hyviä sienimetsiä, mutta miksi pitäisi kädestä pitäen ohjata hyvään sienipaikkaan? Varsinkin kanttarellit ovat sen verran lymyileviä, että metsää pitää kulkea ristiin rastiin löytääkseen läheskään kaikki. Hyvä esimerkki oli, kun päädyimme palstalle, jossa näimme 7 ihmisen kulkevan edellisenä päivänä. Silti sieltä löytyi vielä yhden kastikkeen ainekset.

      Netissä on hyvin tarkkoja karttoja nykyään, joten sieltä voi katsoa metsään menevän tien, joka ei mene kenenkään pihaan. Kokenut silmä näkee sitten, että missä kohtaa kannattaa jalkautua mitäkin sientä jälestämään. Ja varokaa vihaista tienomistajaa.

      • termis

        sattuipa kerran sienimetsällä mukava tapaus kun naiset oli lähteny saabilla sieneen ja jättäneet autonsa vaikeaan paikkaan. Toinen naisista löysi autolle helposti mutta toinen harhaili lähistöllä, huutteli toiselle missä sä oot, johon toinen huutaa takas että saabilluo saabilluo saabilluo saabilluo.........jne
        oli muuten auton luona ruuhkaa


    • sienimiiies

      silokkeja saatana!! juhlat pystyyn

    • sienimöiset

      Nuuksiossa on kyllä sellaistakin aluetta missä ei "turistit" kävele. Alueen kartta mukaan ja metsään pois luontopoluilta. Ja sieniä löytyy kyllä merkattujen polkujen varreltakin. Stadista pääsee junalla dösällä ihan helposti. Auto on tietysti mukavampi ja nopeampi. Onhan siellä vähän enemmän väkeä nykyään kuin 25 vuotta sitten:)

    • Tattista vaan

      Ketjussa on osittain mukavaa ja asiallista keskustelua. Minä ymmärrän molempia osapuolia. Minun tilanteessani "valmiiseen pöytään" istuminen olisi mukava ratkaisu koska tehokkaita sienestyspäiviä ei välttämättä ole kuin yksi viikossa mutta näillä mennään.
      Tunnen toki ihmisiä jotka kertovat tietonsa muille ja ikävä kyllä, eukkoni on yksi sellainen. Parina vuonna olemme menettäneet korvasienemme eukkoni tuttaville ja arvaatte varmaan, että minua harmitti:((
      Kyllä julkinen tiedosto paikoista joissa sieniä kasvaa olisi ihan hyvä ja ne jotka liikkuvat paljon metsissä voisivat pitää sellaista yllä.
      Tosiasia on ettei sieniä löydä jos ei mene metsään mutta kuten aiemmin totesin, elämänrytmi ei oikein anna tilaa hyvälle harrastukselle.

    • Sieniäijä

      Pohjois-Satakunnassa erittäin hyvä suppilovahveropaikka. Ainakin lokakuun puolivälistä kuun loppuun jolloin olen itse tuolta keräillyt.

      ETRS-TM35FIN
      P: 6907993 m
      I: 275352 m

      KKJ
      P: 6910891 m
      I: 3275432 m

      WGS84
      ast.aaaa
      lat: 62.23613 °
      lon: 22.67514 °

      ast min.mmmm
      lat: 62° 14.1678'
      lon: 22° 40.5086'

      ast min sek
      lat: 62° 14' 10.0680"
      lon: 22° 40' 30.5160"

    • siitaikei

      Tuusulan ja Nurmijärven rajalla, kun ajaa Hyrylästä tulevaa tietä, niin siinä metsikössä on ollut aiemmin hyvin sieniä.

    • imigrant

      nyt on lokakuu ja sitten kuka tietää mis kasva silokki Uusimaassa? tietään että Espssa mutta kehno paikka .

    • fsaa

      Kirjaudu taikasieni foorumiin.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2774
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      517
      2614
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1825
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      31
      1729
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1703
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1649
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1242
    8. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1072
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1057
    10. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      64
      1050
    Aihe