nin hirveästi olla 'ammattilaisia'. Kun pari teosta on väkerretty niin pitäisi olla niin taiteilijaa että.
Itsekin väkersin kasvilaatikon puusta kesän alussa, mutta en takuulla erehdy sanomaan itseäni puusepäksi...
Kummaa tämä taidekeskustelu
20
531
Vastaukset
- teosta...
...pitäisi olla tehtynä valmiiksi, jotta voisi kutsua itseään taiteilijaksi? Ja korvaako määrä laadun?
- JONNE V
Kaiken lisäksi joillakin on tosi kova hinku päästä taiteilijaliittoon keinoja kaihtamatta. Siinä tanner tömisee ja aitaa kaatuu.
Jotenkin aika lapsellista touhua!
Minä koen taiteen tekemisen hienoksi harrastukseksi. Joskus jokin työ menee jopa kaupaksi ja se tekee tuosta harrastuksesta vieläkin jännittävämmän.
Nämä keskustelut täällä eivät tosiaan rohkaise. Toisilla on kova hinku päästä pätemään yleisesti hyväksytyllä taiteilijanimikkeellä vaikka se tekeminen näyttää joltain muulta kuin taiteelta mielestäni.
Mitä virkaa tuollaisella tittelillä on jos itse on sitä mieltä että osaa jopa muita paremmin. Olisi vaan hiljaa ja korjaisi "satoansa" kaikessa hiljaisuudessaan.
Itselleni riittää jo se että ihmiset tulevat hyvälle tuulelle taulujani katsellessaan. Olen naivisti ja naivistina pysyn lopun elämääni. Hauskuus on minun mottoni ja tuolaisille tosikkoaaseille näytän närhen munat.- ############
Mitä väliä? Jos joku haluaa taiteesta harrastuksen, toinen ammatin, ketä sen pitäisi häiritä?
- JONNE V
############ kirjoitti:
Mitä väliä? Jos joku haluaa taiteesta harrastuksen, toinen ammatin, ketä sen pitäisi häiritä?
Niihin voisi kyllä pyrkiä siistimmälläkin tavalla. Kyllä tuollainen nahistelu alkaa jo häiritä kun se aina siirtyy lopulta vähän jokaiseen jo aloitettuun ketjuun.
Täällä ei kertakaikkiaan voi puhua tietyistä asioista ilman että joku alkaa kyselemään kadotettujen oikeuksiensa perään ja sittenhän on sota valmis.
Sanompahan vaan että lapsellista touhua sano mitä sanot. - vaan
JONNE V kirjoitti:
Niihin voisi kyllä pyrkiä siistimmälläkin tavalla. Kyllä tuollainen nahistelu alkaa jo häiritä kun se aina siirtyy lopulta vähän jokaiseen jo aloitettuun ketjuun.
Täällä ei kertakaikkiaan voi puhua tietyistä asioista ilman että joku alkaa kyselemään kadotettujen oikeuksiensa perään ja sittenhän on sota valmis.
Sanompahan vaan että lapsellista touhua sano mitä sanot.että on myös lapsellista sekaantua muiden asioihin, jos ne eivät itselle kuulu.
- JONNE V
vaan kirjoitti:
että on myös lapsellista sekaantua muiden asioihin, jos ne eivät itselle kuulu.
Te nahistelijat vain ärsytätte niin kovin itseä kutakin.
Minä puolestani lupaan pysyä pois tuosta ketjusta jonka olet ominut itsellesi joten ole hyvä vaan! Anteeksi vielä kerran! - tämän vaan
vaan kirjoitti:
että on myös lapsellista sekaantua muiden asioihin, jos ne eivät itselle kuulu.
että on lapsellista laittaa internetin keskustelu palstalle mitään jos ei halua kenenkään ulkopuolisen lukevan/sekaantuvan asioihinsa
- kk
Jos sinä haluat pitää taiteen tekemisen harrastuksena, niin ole hyvä. Jos toinen haluaa tehdä siitä itselleen työn, niin tehköön, ei se asian arvoa alenna. Taiteilija liittoon pääsemisessä on monia hyviä puolia, sinne ei kaikki hingu siksi että se kuulostaa hyvältä. Yksi hyvä puoli on se että saa yhden ilmaisen näyttelyn kerran vuodessa. Se onko taide hyvää, vai huonoa, onkin sitten jo monimutkaisempaa ja vaatii hieman enemmän ajattelua. Minä en ole naivisti, mutta en siltikään tunne mitään tarvetta puuttua siihen että sinä olet..
- mä..
..taiteilija ku valmiiden maalausten lkm lähestyy kohta 200?
- tintti#2
If you think you can, maybe you can't; if you think you can't, maybe you can.
näkövinkkelillä olet tätä palstaa lukenut, jos olet siitä tuollaisen kuvan saanut. Pääosin keskustelijat, joita tosin on kovin vähän, pysyvät asiassa. Joukossa on tosin pari henkisesti poikkeavaa yksilöä, joiden näkyvyys on kohtuuttomn suuri jatkuvan kinastelun vuoksi. Jos heidän osuutensa jättää huomiotta, niin palsta on ihan hyvä keskustelupaikka ja monille myös hyvä neuvojen lähde.
Jos jostakin haluaa morrata niin pikemminkin hyvien keskustelualotteiden puutteesta. Niitä tulee perin harvoin ja usein ne myös lopahtavat nopeasti, liekö syy sitten tiedon ja/tai mielipiteiden puuttumisessa. Pitää uskaltaa tuoda mielipiteensä julki, taide on ensisijassa henkilökohtainen tunne- ja arvostusasia, eikä siinä juuri voi olla sen enempää oikeassa kuin väärässäkään. Keskustelu joka tapauksessa avartaa jokaisen maailmankuvaa erityisesti omasta poikkeavien näkemysten vuoksi.Itsenkin aikoina olin vajonnut tähän näin, syyni siihen että sitä helposti kuvittele olevaan taitavampi kuin suuriosa muut ja sen myötä alkaa kutsuu ja ajattelemaan itseä taitelijaksi. Mutta en enää ajattele tai kutsu taitelijaksi.
Nykypäivä mediassa ja kautta historia on nostettu taitelija tavallisen yläpuolelle, Nykypäivänä osa ihmiset eivät haluavat ajatella että on vain ns. tavallinen ihmisen ja harrastelija kuin se ei ole mitään ainutlaatuista tai erikoista ja ihmisiä on mielikuvaa että tavallinen on tylsä, ikävä kyllä.
Pahoittelen kirjoitusvirheistä (lukihäiriö)- ..oot sina...
....melkonen epeli!!!!!
Pistahan tarinaa tulemaan!
- Artti
Maalamalla paljon tauluja maalaajasta tulee öljyvärimaalari. Taidetta on vaikea oppia maalausoppaistakin. Opiskelemalla niitä maalarista tullee useimmiten öljyvärimaalari. Kansalaisopiston taidekursseilla saattaa joskus olla opettaja, joka on oikea taiteilija, ja tuollaisen oppilaista tulee taiteilijoita!
Taideoppilastoksissa opettavat taidetta, ja opiskelija kovasti yrittämällä voi onnistua kouluttautumaan taiteilijaksi!- ei-taiteilija
Tämmöistä soopaa suoltaa vain ihminen, joka itse opiskelee taideoppilaitoksissa ja se on noussut hattuun.
Taidetta voi oppia kuka tahansa, jos vain on halua avata oma luova puoli elämälle. Tekniikkaa oppii ehkä paremmin kouluissa, mutta kyllä kirjojen, museoiden ja oman kriittisen tarkastelun avulla voi pitkälle päästä. Nykyajan taiteessa tekniikka ei edes ole niin välttämätöntä kuin ennen, mutta riippuu toki, millaista taidetta haluaa tehdä. Maailmanhistoria tuntee monia itseoppineita taiteilijoista, mm. Henri Roussea ja Andreas Alariesto.
Ja taiteilija on yksinkertaisesti hän, joka julkisesti niin sanoo itsestään. Ja hyvä niin, ettei siihenkin (tittelin käyttöön) tarvita jonkin akateemisen älykön tai sisäsiittoisen instituution lupaa. - Celsius
Kirjoituksestasi käy hyvin selvästi ilmi ettet tiedä taiteesta tai taiteen teosta juuri mitään. Taiteessa kuten tieteessä ja tutkimuksessakin on kyse eräänlaisesta poisoppimisesta, asioiden katsomista uudesta näköäkulmasta. Kukaan opettaja ei pysty tätä opettamaan, jokainen opettaja pystyy opettamaan vain sen minkä itsekin osaa.
Taiteen asiantuntijat ja opettajat pyrkivät kertomaan taiteilijoille mikä on taidetta ja miten sitä tehdään, he pyrkivät täyttämään vain ja ainoastaan omaa kyvyttömyyttään, koska eivät itse taiteen tekemiseen pysty. - BARE
Celsius kirjoitti:
Kirjoituksestasi käy hyvin selvästi ilmi ettet tiedä taiteesta tai taiteen teosta juuri mitään. Taiteessa kuten tieteessä ja tutkimuksessakin on kyse eräänlaisesta poisoppimisesta, asioiden katsomista uudesta näköäkulmasta. Kukaan opettaja ei pysty tätä opettamaan, jokainen opettaja pystyy opettamaan vain sen minkä itsekin osaa.
Taiteen asiantuntijat ja opettajat pyrkivät kertomaan taiteilijoille mikä on taidetta ja miten sitä tehdään, he pyrkivät täyttämään vain ja ainoastaan omaa kyvyttömyyttään, koska eivät itse taiteen tekemiseen pysty."""Taiteen asiantuntijat ja opettajat pyrkivät kertomaan taiteilijoille mikä on taidetta ja miten sitä tehdään, he pyrkivät täyttämään vain ja ainoastaan omaa kyvyttömyyttään, koska eivät itse taiteen tekemiseen pysty."""
Riippuen tosin opettajasta tai asiantuntijasta. Ja siitä missä tilanteessa taiteilija on. Todennäköisesti on aika hyödyllistä mennä taidekouluun, nuorella iällä, ja kun perustaidot ei ole vielä hanskassa. Se koulu ikäänkuin pakottaa, tai antaa mahdollisuuden omaksua ne perustaidot. Myöhemmin, kun koulua on käyty muutama vuosi, niin se varmaan menee monimutkaisemmaksi Silloin pitää itse lähteä museoihin kopioimaan, hakeutua erilaisten mestareiden alaisuuteen hakemaan kritiikkiä tai lähteä toiseen kouluun, jossa opetetaan toisenlaisia periaatteita.
Ja se on todellakin totta, että taidetta ei voi oppia vaan yhden opettajan tai instituution alaisuudessa, siinä on aina kyse persoonallisesta prosessista, jossa on itse opetettava itseään.
Siihen en taas usko että opettajat eivät kykene itse tekemään taidetta. Taidehistoriasta ja nykypäivästä löytyy useita maalareita jotka tekevät taidetta ja myöskin opettavat. - noin menee
BARE kirjoitti:
"""Taiteen asiantuntijat ja opettajat pyrkivät kertomaan taiteilijoille mikä on taidetta ja miten sitä tehdään, he pyrkivät täyttämään vain ja ainoastaan omaa kyvyttömyyttään, koska eivät itse taiteen tekemiseen pysty."""
Riippuen tosin opettajasta tai asiantuntijasta. Ja siitä missä tilanteessa taiteilija on. Todennäköisesti on aika hyödyllistä mennä taidekouluun, nuorella iällä, ja kun perustaidot ei ole vielä hanskassa. Se koulu ikäänkuin pakottaa, tai antaa mahdollisuuden omaksua ne perustaidot. Myöhemmin, kun koulua on käyty muutama vuosi, niin se varmaan menee monimutkaisemmaksi Silloin pitää itse lähteä museoihin kopioimaan, hakeutua erilaisten mestareiden alaisuuteen hakemaan kritiikkiä tai lähteä toiseen kouluun, jossa opetetaan toisenlaisia periaatteita.
Ja se on todellakin totta, että taidetta ei voi oppia vaan yhden opettajan tai instituution alaisuudessa, siinä on aina kyse persoonallisesta prosessista, jossa on itse opetettava itseään.
Siihen en taas usko että opettajat eivät kykene itse tekemään taidetta. Taidehistoriasta ja nykypäivästä löytyy useita maalareita jotka tekevät taidetta ja myöskin opettavat.ei taide ole vain joku pläjäys joka tuosta vain sisäistetään. Taiteilijaksi tulee myös kasvaa, sen lisäksi että opiskelee alan tietoja ja taitoja. Taidekoulut ovat kuitenkin lopulta vain 'taiteen peruskouluja', osa jää sille tielle ja ryhtyy opettajaksi, osa lähtee jatkamaan eteenpäin ja luomaan taiteilijan uraa.
Helpompaa on kun opiskelee tekniikat ensin kunnolla, ettei tarvitse sitten ikäänsä taistella niiden kanssa tyyliin 'onkohan tämä pohjuste hyvä vai ei'. BARE kirjoitti:
"""Taiteen asiantuntijat ja opettajat pyrkivät kertomaan taiteilijoille mikä on taidetta ja miten sitä tehdään, he pyrkivät täyttämään vain ja ainoastaan omaa kyvyttömyyttään, koska eivät itse taiteen tekemiseen pysty."""
Siihen en taas usko että opettajat eivät kykene itse tekemään taidetta. Taidehistoriasta ja nykypäivästä löytyy useita maalareita jotka tekevät taidetta ja myöskin opettavat."Ja se on todellakin totta, että taidetta ei voi oppia vaan yhden opettajan tai instituution alaisuudessa, siinä on aina kyse persoonallisesta prosessista, jossa on itse opetettava itseään."
Aika lailla samaa mieltä. Toisessa ketjussa keskustellaan Reidar Särestöniemen taiteesta ja mielestäni hän on hyvä esimerkki tästä. Hän kävi kaksikin taidekoulua (Suomen Taideakatemian ja Repin-Instituutin) mutta loi loppujen lopuksi niin oman tekniikan kuin näkemyksenkin, josta häntä arvostetaan.
Mielestäni myös tavoite on tärkeä huomioida. Jos tavoitteena on valokuvamainen realismi, on tekniikan opiskeluun kiinnitettävä paljon enemmän huomiota, kun monella muulla tyylillä. Mutta ideat, luovuus ja näkemys ovat asioita, jotka tulevat elämänkokemuksen myötä ja joita ei juuri voi opettaa.- BARE
noin menee kirjoitti:
ei taide ole vain joku pläjäys joka tuosta vain sisäistetään. Taiteilijaksi tulee myös kasvaa, sen lisäksi että opiskelee alan tietoja ja taitoja. Taidekoulut ovat kuitenkin lopulta vain 'taiteen peruskouluja', osa jää sille tielle ja ryhtyy opettajaksi, osa lähtee jatkamaan eteenpäin ja luomaan taiteilijan uraa.
Helpompaa on kun opiskelee tekniikat ensin kunnolla, ettei tarvitse sitten ikäänsä taistella niiden kanssa tyyliin 'onkohan tämä pohjuste hyvä vai ei'."""ei taide ole vain joku pläjäys joka tuosta vain sisäistetään. Taiteilijaksi tulee myös kasvaa, sen lisäksi että opiskelee alan tietoja ja taitoja. Taidekoulut ovat kuitenkin lopulta vain 'taiteen peruskouluja', osa jää sille tielle ja ryhtyy opettajaksi, osa lähtee jatkamaan eteenpäin ja luomaan taiteilijan uraa."""
Esimerkkejä :)?
"""Helpompaa on kun opiskelee tekniikat ensin kunnolla, ettei tarvitse sitten ikäänsä taistella niiden kanssa tyyliin 'onkohan tämä pohjuste hyvä vai ei'."""
Taiteen opiskelussa on kyse näkemisessä. Siitä että pystyy näkemään asioita järjestelmällisesti ja tuomaan niitä paperille. Tottakai pohjustukset, paperit, pigmentit jne. on myös tärkeitä, mutta mun mielestä tärkeintä on opetella käytännössä saamaan mittasuhteet, valöörit, anatomia jne. kuntoon, jonkun ohjauksessa. Koska nimen omaan noissa asioissa on vaikea opettaa itseään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?
Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?82708Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh1632620- 1842471
Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?
Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n121994Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari181965Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa541818Sofia Virta SUURI POLIITIKKO
Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo691538Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?
Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?681109Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin
Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http101103Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta63960