200 viestiä tuli täyteen

viherpeukku

Päälle 200 viestiä olen nyt lähetellyt viherpeukku nimellä. (Osa niistä on toivottavasti jopa ihan asiallisiakin viestejä [kantani mainostamiseen on hyvin kielteinen] ...välillä taas haluan ottaa kärkevästi kantaa esim alan yrityksistä, tai toimintatavoista, mahdollisesti siis yhteystyökumppaneista tai jopa yksityisasiakkaista jne. Siksi nimimerkki, muutoin kirjoittaisin omalla nimellä.) Alkuun kirjoittelin eri nimimerkeillä, sitten otin viherpeukun käyttöön ja pian sen jälkeen ihan rekisteröin sen.

Ei muuta asiaa nyt kuin että on ollut ilo lukea muiden viestejä ja siinä samassa omiakin kirjoitella. Varsin mukavaa on ollut lukea muiden nimimerkkiä käyttävien viestejä, sillä silloin alkaa saada käsitystä kyseisestä henkilöstä. Ei epäilystäkään etteikö kannattaisi tarkkaan lukea esim Marja-Liisan, puutarhaajan, suunnitteluhortonomin, onttomukulakiurunkannuksen, whitepaprikan ja monen muun ammattilaisen ja osaavan harrastajan viestejä.(valitettavasti kaikkia ei ole hetkeen näkynyt, toivottavasti kuiten vielä kirjoittelevat kunhan kesäkiireiltään ehtivät) Anteeksi unohtamilleni, mutta nuo nimet ensiksi tulivat nyt mieleen... onhan niitä toki lisääkin nimimerkillä ja ilman. Ainakin heiltä olen saanut loistovinkkejä. Rekistyneiltä käyttäjiltä on helppo lukea vaikka kaikki viestit. Nyt monita kirjoittajilta pitää oikein etsiä niitä viestejä, kun tekisi mieli saada kaikki tieto mitä vaan saatavilla on.

Jokaisen joka haluaa paremmaksi puutarhaharrastajaksi kannattaisi lukea mahdollisimman paljon viestejä, ei vain siitä omasta pensaasta tai kukkasesta. Suurin osa tiedosta on yleispätevää, joten samat ohjeet kuin kelpaavat aronian alasleikkauseen, pätevät myös muille pensaille. Varsinainen tietopankki tämä palsta on siis, kannattaa hyödyntää. Mahdollista on myös käytää 24sen hakutoimintoa, ja katsoa onko kiinnostavasta aiheesta jo käyty keskusteluita.

Ilolla olen toki lukenut kaikkien viestejä ja huomannut että sieltä tulee kivenkovaa faktaa myös nimimerkkittömiltä kirjoittajilta. Kysymyksiä johon vastausta ei ole löytynyt, ei juurikaan taida olla.

Toivonkin että vielä suurempi osa aktiivisista palstalle kirjoittavista ottaisi vakituisen nimimerkin käyttöön. Eipä siitä ole ainakaan minulle mitään haittaa ollut. Itse otin nimimerkin käyttöön juuri läpinäkyvyyden takia. Siis että puutarhafilosofiani alkaisi hiljalleen käydä tutuksi. Silloin voi jokainen lukija päättää jakaako ajatuksen kanssani vai tekeekö jonkin toisen linjan mukaan.... Puutarhahommissa harvemmin ollaan väärässä, mutta aina voi olla toista mieltä.

Mielessä on ollut myös mahdollinen palstan UKK (usein kysytyt kysymykset) jonka voisi tehdä jokaiselle ryhmälle omansa. Jos vuoden, parin ajan koostaisi täällä käydyistä keskusteluista perustiedot samalle "paperille" niin siinä olisi nopeasti kattava tietopankki jo ihan ammattilais-ja opiskelukäyttöönkin. Vaikka kirjaksi laittasi.....
Vastauksissani olenkin yrittänyt kirjoittaa yleispätevästi, sillä jo lajikekohtaisiin eroihin mentäessä ollaan aika pilkunviilauksessa. Samanlaisia risuja ne kaikki on. Tarvitsevat vettä, lämpöä, ravinteita ja valoa....

Tämä viesti oli siis koko puutarha-osiolle.... kai tämä yleinen löpinä parhaiten tähän ryhmään sopii.
Ja pointti siis oli;

Kiitos ja kumarrus. Palsta on hyvä ja sitä mukava lukea sekä kommentoida. Apua ja tietoa saa kysyttäessä ja sitä on jo valmiiksi tarjolla vaikka kuinka paljon.

Ammattilaiset ja harrastajat, jatkakaa hyvää työtä, siitä on varmasti iloa monelle. Kuten monesti olen sanonut; jokainen joka saa hyviä tuloksi puutarhassa, kasvimaalla tai sisäkasveilla on ammattilainen. Kokemusperäinen tieto on vähintäänkin yhtä arvokasta kuin kirjatieto.
Asiasta kiinnostuneet, lukekaa viestejä ja kyselkää jos tulee ongelmia. Ja aivain kaikki, nauttikaa kasveista niin luonnossa, puutarhassa kuin kotonakin.

Itselle vaan oli pienoinen yllätys tuo viestieni määrä, kun tuntui siltä että ehkä viestin pari viikossa kirjoitteli... aktiivisesti rupesin kirjoittamaan viime keväällä.

Anteeksi kirjoitusvirheet sekä epäloogisuudet. Harvemmin kirjoitan huppelissa, johtuen ihan ajan puutteesta....ei siis ole aikaa juoda;-) (niin ja että jäykästä kirjakielisestä kirjoitusasusta huolimatta olen ihan huumorityyppi joten ihan kaikkea ei kannata ottaa vakavasti minulta....olen kyllä yrittänyt erottaa tiedon ja hömpän mutta pitäähän sitä välillä vähän leikkiä laskea....kuuluu puutarhurin luonteeseen) Kippis, kiitos ja nyt saunaan.

5

448

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puutarhaaja

Kiitos kehuista ;) ja onnea saavutuksesta. Ahkerasti olet kirjoitellut ja asiantuntevaa tekstiä tuottanut. Jatka samaan malliin, niin ehkäpä saamme suomeen kukopistavia puutarhoja lisää! ;) Pitäis tosiaankin rekisteröityä, mutta sen suhteen olen ollut hieman laiska...

• Kun mainitsit minutkin tuolla ihan ammatti-ihmisten joukossa. Itse kyllä lasken itseni vähän hulluksi harrastajaksi. Kesä on ollut tosi upea ja kiireinenkin. Kaikki on kasvanut ja kukkinut uskomattoman hyvin. Oikein puutarhaajan toivekesä. Ja säilömistä pakastamista ja sadonkorjuuta on riittänyt. Halla ei vieläkään ole vieraillut, ja suuri osa kukista kukkii vielä täysillä. Siemeniäkin on tullut kerättyä ainakin sadasta eri kasvista, joten siemenvarastot on hyvät. Ei tarvitse ostaa kun jotain erikoisuuksia.Kun jotain uusia on pakko joka kevät kokeilla. Koskaan aikaisemmin ei ole tomaattihuone tuottanut niin paljon satoa, ja niin aikaisin, kun tänä kesänä. Kuinkahan monta ämpärillistä tuttavatkin on käyneet keräämässä. Ja useita kymmeniä kiloja siellä vielä riippuu.No oli niitä taimiakin nelisenkymmentä. Sain todella hyvän ketsuppiohjeen ja olen tehnyt jo kuusi satsia sitä pakasteeseen, ja teen vieläkin lisää, sitä on kiva talvellakin viedä tuliaisiksi.Jos joku haluaa ohjeen, voin kirjoittaa.
        Itse olen todella iloinen kun ystävät muistavat minua jollain kasvituliaisella. Olen saanut tänä kesänä monta uutta kaunista kasvia. Keväällä sain valkoisen salkoruusuntaimia, voi miten kauniita ne olivat, kun kukkivat runsaasti. Sain myös kesäkulleroita. kellohyansinttejä, molemmat myös uskomattoman kauniita. Lisäksi olen saanut erilaisia liljoja, ja kaksi tertturuusua, ja verikurjenpolvia joita minulla ei ole aikaisemmin ollut.
        No nyt on vielä paljon syystöitä, kaikki kukkapenkkien siivoukset, mukuloiden nostot ym. Että saadaan kaikki alueet siivottua siistiksi odottamaan uutta kesää. Että onko tämä kaikki turhaa? Ei missään nimessä, kyllä täällä tänäkin kesänä on kunto kohentunut, silmä ja mieli levännyt tässä kauneudessa, ja luonnon monimuotoisuudessa. Joku ulkopuolinen aina ihmettelee, miten jaksan hoitaa näin suurta pihaa, ja puutarhaa. Mutta sehän menee niin, että puutarha hoitaa kaiken aikaa minua! Iloista loppusyksyä kaikille puutarhan harrastajille!

• ffghhg
        marja-liisa41 kirjoitti:

Kun mainitsit minutkin tuolla ihan ammatti-ihmisten joukossa. Itse kyllä lasken itseni vähän hulluksi harrastajaksi. Kesä on ollut tosi upea ja kiireinenkin. Kaikki on kasvanut ja kukkinut uskomattoman hyvin. Oikein puutarhaajan toivekesä. Ja säilömistä pakastamista ja sadonkorjuuta on riittänyt. Halla ei vieläkään ole vieraillut, ja suuri osa kukista kukkii vielä täysillä. Siemeniäkin on tullut kerättyä ainakin sadasta eri kasvista, joten siemenvarastot on hyvät. Ei tarvitse ostaa kun jotain erikoisuuksia.Kun jotain uusia on pakko joka kevät kokeilla. Koskaan aikaisemmin ei ole tomaattihuone tuottanut niin paljon satoa, ja niin aikaisin, kun tänä kesänä. Kuinkahan monta ämpärillistä tuttavatkin on käyneet keräämässä. Ja useita kymmeniä kiloja siellä vielä riippuu.No oli niitä taimiakin nelisenkymmentä. Sain todella hyvän ketsuppiohjeen ja olen tehnyt jo kuusi satsia sitä pakasteeseen, ja teen vieläkin lisää, sitä on kiva talvellakin viedä tuliaisiksi.Jos joku haluaa ohjeen, voin kirjoittaa.
        Itse olen todella iloinen kun ystävät muistavat minua jollain kasvituliaisella. Olen saanut tänä kesänä monta uutta kaunista kasvia. Keväällä sain valkoisen salkoruusuntaimia, voi miten kauniita ne olivat, kun kukkivat runsaasti. Sain myös kesäkulleroita. kellohyansinttejä, molemmat myös uskomattoman kauniita. Lisäksi olen saanut erilaisia liljoja, ja kaksi tertturuusua, ja verikurjenpolvia joita minulla ei ole aikaisemmin ollut.
        No nyt on vielä paljon syystöitä, kaikki kukkapenkkien siivoukset, mukuloiden nostot ym. Että saadaan kaikki alueet siivottua siistiksi odottamaan uutta kesää. Että onko tämä kaikki turhaa? Ei missään nimessä, kyllä täällä tänäkin kesänä on kunto kohentunut, silmä ja mieli levännyt tässä kauneudessa, ja luonnon monimuotoisuudessa. Joku ulkopuolinen aina ihmettelee, miten jaksan hoitaa näin suurta pihaa, ja puutarhaa. Mutta sehän menee niin, että puutarha hoitaa kaiken aikaa minua! Iloista loppusyksyä kaikille puutarhan harrastajille!

httpwww.finavia.fi_komponentitintoairport=TMP&flightType=arr&language=fin&updateInterval=60&stylesheet=airport

• uyfhgf

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      91
      7540
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      122
      6275
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      160
      4397
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      233
      3034
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      90
      2618
    6. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      24
      1866
    7. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      129
      1511
    8. Yhteydenotto

Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?
      Ikävä
      195
      1495
    9. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?

Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk
      Tv-sarjat
      21
      751
    10. "Suomen Gossip Girl" Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen

Onnea, Jannica! Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen ja 30 000 euroa. Nordberg kutsuu itseään Suomen Gossip Girliksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      693
    Aihe