ensimmäiset kuukautiset!

joku

olen 13 w tyttö ja kuukautiseni eivät ole vielä alkaneet... huomaako sen ku ne alkavat? tuleeko alushousuihin vähän verta ja kuinka kauan tällainen "pieni vuoto" jatkuu?? jos on mustat alushousut tai stringit niin sittenhän sitä sitä ei huomaa vai?

305

18513

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13w

      Mä oon kans 13, mulla ei oo vielä menkkoja..mutta.. Mun mielestä,kun ne tulee niin on mahakipeä (kaikilla ei ehkä oo) Ja sitten sitä verta tulee, nii siitä ehkä tietää.. :)

      • refERDG

        Mä oon 11 ja mulla alko ihan muutama kuukausi sitten. tosiaan, mulla oli sinä päivänä mustat pikkarit jalas, ja kyl sen huomaa ku on niin voimakas punanen/ruskee


      • Mietiskelijä2

        Olen 11v. Ja alavatsa on ollut nyt pari viikkoa kipeä silloin tällöin. Mulla ei ole alkanut vielä kuukautisia. Voiko olla kuukautiset tulossa vai mitä sanotte?


    • girl87

      joo kyllä sen huomaa ja tuntee kun menkat alkaa, ja vaikka ois mustat alushousut niin huomaa sen silti heti kun käy veskissä..niin ja yleensä alavatsa on vähän kipee ennen kun ne alkaa. =)

      • mulla

        mulla on kipuja alavatsassa ja viimeks kun oli mua huimas ja kävin oksetamassa. Ennen ei oo ollu noin voimakasta reaktiota. En saanu nukuttua kun huimas. Sitä vois vähän verrata huvipuiston jälkeen tuntuu vielä sängyssä maatessa, että koko sänky olisi yhtä vuoristorataa, mutta paljon voimakkaammin ja siitä tuli huono olo..


      • awaa

        ei sitä välttämättä huomaa;< mulla itselläni alkoi ja en tajunnut että kappas. sen jälkeen tuli vasta ihan törkeän huono olo. onko muillakin ollut veren mukana suklaavannukaanlaista töhnää xd


      • jepjep,samamul
        awaa kirjoitti:

        ei sitä välttämättä huomaa;< mulla itselläni alkoi ja en tajunnut että kappas. sen jälkeen tuli vasta ihan törkeän huono olo. onko muillakin ollut veren mukana suklaavannukaanlaista töhnää xd

        mulla alko just 2pv sit menkat, huomasin alushousujen olevan märät ja tupesin kattomaaa, pyyhkäsin paperilla ja kyl se oli verta, ja mulkinn tulee sieltä mukana semmosia töhniä:D < saattaa kuulostaa ehkä hieman ällöttävälle mut joo


      • ---
        mulla kirjoitti:

        mulla on kipuja alavatsassa ja viimeks kun oli mua huimas ja kävin oksetamassa. Ennen ei oo ollu noin voimakasta reaktiota. En saanu nukuttua kun huimas. Sitä vois vähän verrata huvipuiston jälkeen tuntuu vielä sängyssä maatessa, että koko sänky olisi yhtä vuoristorataa, mutta paljon voimakkaammin ja siitä tuli huono olo..

        Huippaaminen ja huono-olo on ihan normaalia jos ajattelee asiaa liikaa =) Ei se vaarallista ole, ei kannata säikähtää :---)


      • joku2
        mulla kirjoitti:

        mulla on kipuja alavatsassa ja viimeks kun oli mua huimas ja kävin oksetamassa. Ennen ei oo ollu noin voimakasta reaktiota. En saanu nukuttua kun huimas. Sitä vois vähän verrata huvipuiston jälkeen tuntuu vielä sängyssä maatessa, että koko sänky olisi yhtä vuoristorataa, mutta paljon voimakkaammin ja siitä tuli huono olo..

        kannattaa aina pyyhkäistä (alapäätä ) ennen kuin laitat siteen niin sitä ei joudu vaihtamaan niin usein (:

        monta kertaa päivässä siteet pitäis vaihtaa (:?


      • Anonyymi

        Militia tästä


      • Anonyymi

        Näkyykö ne muille housujen läpi


    • gimma89

      kyll sen huomaa ku kuukautiset alkaa mull ainakin on välillä vähän alavatsa kipee ja joskus on ollu tosi huono olo ja oon oksentanut ja joillekkin voi nousta kuume jopa...joten kyll sä viell huomaat ku sull alkaa menkat...ja jos sull ei oo viell edes alkanut valkovuoto niin ei sull voi alkaa menkat...mut älä huolehdi kyll ne sull viell alkaa ku oot valmis...;D

      • Vai että ei voi alkaa menkat, jos ei ole valkovuotoa :D Voipas...


      • ihanata dolly
        sannisd kirjoitti:

        Vai että ei voi alkaa menkat, jos ei ole valkovuotoa :D Voipas...


      • Anonyymi
        sannisd kirjoitti:

        Vai että ei voi alkaa menkat, jos ei ole valkovuotoa :D Voipas...

        Miten niin?


      • Anonyymi

        ...


    • just me

      no mulla ei oo ollu mitään kipuja kertaakaan se on täysin ihmisestä kiinni et tuleeko mitään kipuja

    • BlackHeartAngel

      jokaisen omaa henkilökohtaista kehitystä!!!
      Kyllä sen varmaankin huomaa, kun alkavat..Yleisesti ottaen monien naisten alavatsa arka tms.
      Kannattaa kuitenkin varautua ennalta.
      Muistan ylä-aste ajoilta tapauksen, kun tytöllä oli valkoiset farkut jalassa, oli nolo yllätys...
      "jaspanin lippu"...
      Toki sen huomaa vaikkapa olisikin mustat alushousut/stringit, what ever..

    • minä

      Kyllä näkee ku menkat alkaa: verta jokapaikas!
      ei siihen auta vaik oiski mustat alkkarit tai stringit, ne huomaa kyllä!!
      jos alkaa kesken koulun nii sit on housutki veres ja se on aika jees...
      kysy mutsiltas koska sillä alko. sulla alkaa suht. samoihin aikoihin. ainakin samanikäisenä.
      joo, yleensä ainakin eikoil menkoil on alavatsa kipee! se johtuu siit ku kohtu supistelee veke sitä veristä kalvoa.
      eli tsemii sinne. :) :)

      • tyttöö89

        ei sitä verta ihan ensinmäisissä kuukautisissa ole" ihan joka paikassa" vaan sitä on ensin vähän ja alkaa sitten lisääntyä . ja ei sitä aina housuistakaan mene läpi jos ensimmäiset kuukautiset tulee.ei tarvitse pelätä: ))


      • tyttöö89

        ei sitä verta ihan ensinmäisissä kuukautisissa ole" ihan joka paikassa" vaan sitä on ensin vähän ja alkaa sitten lisääntyä . ja ei sitä aina housuistakaan men läpi jos ensimmäiset kuukautiset tulee.ei tarvitse pelätä: ))


      • tyttöö89 kirjoitti:

        ei sitä verta ihan ensinmäisissä kuukautisissa ole" ihan joka paikassa" vaan sitä on ensin vähän ja alkaa sitten lisääntyä . ja ei sitä aina housuistakaan mene läpi jos ensimmäiset kuukautiset tulee.ei tarvitse pelätä: ))

        Voivat kuukautiset alkaa runsainakin. Mutta yhtä hyvin niukkoinakin.


      • lihapulla
        tyttöö89 kirjoitti:

        ei sitä verta ihan ensinmäisissä kuukautisissa ole" ihan joka paikassa" vaan sitä on ensin vähän ja alkaa sitten lisääntyä . ja ei sitä aina housuistakaan mene läpi jos ensimmäiset kuukautiset tulee.ei tarvitse pelätä: ))

        Mulla oli jo ekoiss aika paljon sitä verta.


    • eikukaan

      mulla alko 11v menkat ja koulus ja sitä ennen mulla koski älytömästi mahaan että tuntu ku ei vois kirjottaakaan mitään ja olin ärtynyt ku kaveri selkään koputteli mua ja sit ku kävin vessas nii huomasin että verta tuli ja sillee.

      • joku13v

        mulla alko silleen että oli pari päivää alaselkä ja lantio(:O) kipeitä, ja edellisenä iltana olin äidille tosi vihanen ja huusin sille vaan ja olin tosi ärsyyntyny, sitku heräsin joskus 12 aikoihin ni huomasin että mulla oli verta pikkareissa, ja meen äiti arvas et kyl ne nyt alkaa ku olin tosi vihanen :D


      • jokuvaan13
        joku13v kirjoitti:

        mulla alko silleen että oli pari päivää alaselkä ja lantio(:O) kipeitä, ja edellisenä iltana olin äidille tosi vihanen ja huusin sille vaan ja olin tosi ärsyyntyny, sitku heräsin joskus 12 aikoihin ni huomasin että mulla oli verta pikkareissa, ja meen äiti arvas et kyl ne nyt alkaa ku olin tosi vihanen :D

        Alko tänään. Kävin koulussa vessassa ja oho oho :D Alavatsa on ollut kipeä. Kuinka kauan vuotoa jatkuu yhtäjaksoisesti?


      • adfadf
        jokuvaan13 kirjoitti:

        Alko tänään. Kävin koulussa vessassa ja oho oho :D Alavatsa on ollut kipeä. Kuinka kauan vuotoa jatkuu yhtäjaksoisesti?

        saattavat kestää 3-7 päivää vuodon määrästä riippuen


      • eikukaanmuukaan

        Mulla alko 12v ja myös koulussa.. onneksi vasta 1h ennen ku koulu loppu.. Oli mahan ihan hirveen kipee eikä pystyny oikeen keskittymään tunnilla. Mutta ei minulla ole housuihin koskaan tullut mtn. :D


      • adfadf kirjoitti:

        saattavat kestää 3-7 päivää vuodon määrästä riippuen

        Jep, se ei riipu vuodon määrästä mutta suunnilleen 3-7 päivää, niinkuin sanot. Tosin voivat olla aluksi niinkin epäsäännölliset, että kestävätkin vaikka 2 päivää ja alkavat taas uudestaan tms...


      • lifeGirl<3
        jokuvaan13 kirjoitti:

        Alko tänään. Kävin koulussa vessassa ja oho oho :D Alavatsa on ollut kipeä. Kuinka kauan vuotoa jatkuu yhtäjaksoisesti?

        Mulla ei oo vielä oo alkanu oon 11.v koht 12. Alamaha on ollu ollu tosi kipee ja tosi paljo Valkovuotoo ja oon tosi äree alkaakohan mulla kohta?? :( vastakaa...


      • 7+9
        adfadf kirjoitti:

        saattavat kestää 3-7 päivää vuodon määrästä riippuen

        ei oo vielä menkkoja.


      • Antskuw
        lifeGirl<3 kirjoitti:

        Mulla ei oo vielä oo alkanu oon 11.v koht 12. Alamaha on ollu ollu tosi kipee ja tosi paljo Valkovuotoo ja oon tosi äree alkaakohan mulla kohta?? :( vastakaa...

        lifeGirl.


    • :pp

      Alko tänää. Kävin koulun vessassa ja oho oho :D Siitä lähtien alavatsa ollu ihan sairaan kipeä. Kui kaua tätä jatkuu yhtäkestoisena?

      • eilenperjantaina..

        mulla alko eilen, liikkatunnilla kävin vessassa ja pikkarit oli ihan veressä. onneks oli vasta lopussa (mulla oli koulus valkoset farkut :P) ja vaihoin verkkarit vessassa. kipasin nopeesti kotiin (asun lähel kouluu) ja laitoin siteen sillä se korjaantu :D en oo ollu mitenkään vihanen mut tänään on alavatsa kauheen kipee. Onko vatsa kipee vaan ekojen menkkojen aikana? nii ja sulle 13v. (ja muillekin!) täytän n. 4 kuukauden päästä 15v ja nyt tuli ekat menkat vasta. että ei syytä huoleen! :D


      • tyttö 14...
        eilenperjantaina.. kirjoitti:

        mulla alko eilen, liikkatunnilla kävin vessassa ja pikkarit oli ihan veressä. onneks oli vasta lopussa (mulla oli koulus valkoset farkut :P) ja vaihoin verkkarit vessassa. kipasin nopeesti kotiin (asun lähel kouluu) ja laitoin siteen sillä se korjaantu :D en oo ollu mitenkään vihanen mut tänään on alavatsa kauheen kipee. Onko vatsa kipee vaan ekojen menkkojen aikana? nii ja sulle 13v. (ja muillekin!) täytän n. 4 kuukauden päästä 15v ja nyt tuli ekat menkat vasta. että ei syytä huoleen! :D

        "Onko vatsa kipee vaan ekojen menkkojen aikana?"

        mulla se on ainaki sillee et ala vatsa on ollut kipee ja ala selkä menkkojen aikana... siis muulloinki muutaku vaan ekojen menkkojen aikaan... ja sit oon aina tosi kiukkunen sillon :D


    • 1234

      Mulla oli noin kuukausi sitte ekat ja nyt oottelen niitä toisia mutta ei oo kyllä mitään kauheeta hinkuu niitä uuestaan saaha periaatteessa, koska mulla on alamaha ihan järjettömän kipee ja päätäki alkaa särkeen. Mulla alko sillain, et tuli sellasta ruskeeta vuotoo ja ihmettelin et onkohan se nyt sitä ja sit kysyin yheltä mun kaverilta että onko se sitä(ku sillä on ollu mekat jo n.vuoden) se sano et on se ja sit kerroin äitille.
      Sitte mulla menee kans ruokahalu menkkojen aikaan. Myös hieman ennen ja jälkeen on maha kipee eikä yhtään tee mieli syödä.

      • ..........

        No mulla tuli ennen eloja menkkoja ihmeellisen paljon isoja finnejä, vaikka aikaisemmin niitä ei ollut juuri ollenkaan. Vatsa ei ollut yhtään kipeä ja alkamista ei tuntenut lainkaan. Nykyään vuoto on todella runsasta ja kivut ovat sietämättömiä. Eli ei kipuja välttämättä ole ollenkaan ekoissa menkoissa. Ja menkkoja ei kannata odottaa, ne eivät ole sen arvoiset. Voin sanoa että ne ovat rasittavat, kivuliiaat ja ällöttävät. Huomenna pitäisi seuraavat alkaa ja en todellakaan odota sitä. Menkat ovat minulla olleet kohta vuoden.


      • jnjnj

        Muakaan ei huvita syödä sillon ku on menkat. :S tuntuu että heti oksentaa.. Mulla on ollu menkat vasta 4-5 kertaa ja parilla kerralla ei tuntunut melkein ollenkaan. :)


    • ...

      pieni vinkki vain -_- jos noita stringejä aiot käyttää,niin -ne-tulevat-läpi...ei varmaan kiva yllätys herätä aamulla lakanat,reidet,vaatteet veressä,eh?

      • norbbis

        Ja oon kolmetoista. Mulla oli näin että edellispäivänä mua sattu alavatsaan kuin olis krampannut, ja sitten aamul oli pikkuhousuissa verta. Laitoin siteen, ja kun koulussa katoin, oli ihan veressä :). Kesti ekat menkat vaan kylki päivän, eli enää ei oo. Ne oli pikkumenkat.

        Mut siis mua ainaki sattu mahaa, ja sillain.


      • Jep, onkohan 13-vuotiaan vielä järkevä käyttää stringejä, kun eivät kuukautisetkaan ole kerta alkaneet...kannattaa odottaa niitä, ja vuodon säännöllistyessä, käyttää stringejä kun ei vuoto ole aktiivista.


    • Kohtalotoveri

      Mulki oli sillee et eile tosi maha kipee ja pelkäsin vatsatautii :D no, sitte tänää ne alko. Mullaki oli aluksi sellasta ruskeeta (hätäännyin iha kauheesti :D) mut se onki ihan normaalia. Itte oon 13 v ja ootellu kaua noit ku monil kavereil on, mut tosiasia on että helpompaa se on ilman menkkoja (=
      Mut ei niit kyl kannata pelätäkkää :)

      • 13whieman hämmästynytXD

        itellä yli kuukausi sitten oli sellasta ruskeeta mönjää XD sitten aamulla menin vessaan ja heti vaa et OMG tietenki menkat ei oo ollu enne maha kipee nyt tuntuu vähän ja komme kertaa vaihtanu siteen tänään ku näyttää tulevan melko paljon.. valkovuotoa minulla on ollut ehkä vuodenXD onko ensimmäiset menkat yleensä kauan?:D


    • barbie97

      Maha on kipee ja sen veren huomaa kans kantsii pitää mustii farkkui jalas:(Ja pyytää porukoit hankkii niit siteit jo etukätee tai sit viimeistään kun alkaa ne mahakivut:((

      • Hihhuli-hei

        Mulla alko pari viikkoo ennen kun täytin 14v. En huomannu mitään, paitsi vatsa kun kävin vessassa ekan kerran aamulla... Nyt on taas menkat ja mahaan sattuu jokun verran :/


      • 8+9
        Hihhuli-hei kirjoitti:

        Mulla alko pari viikkoo ennen kun täytin 14v. En huomannu mitään, paitsi vatsa kun kävin vessassa ekan kerran aamulla... Nyt on taas menkat ja mahaan sattuu jokun verran :/

        Omani alkoivat joulun lähellä, enkä alussa edes tajunnut mistä oli kyse, koska minulla valkovuotoo on tullut aika reilusti niin luulin et se on sitä. Vessassa käydessäni tajusin että se olikin hiukan punertavampaa. Ikävä kyllä en ollut silloin äitini luona niin jouduin lähtemään kiskalle ostaa siteitä. Oli siinä mukava valkata siteitä, ku ei ollut yhtään hajua mikä olisi hyvä side-malli. Otin randomilla/hyvällä tuurilla yösiteet, jotka kestää kamalimmatkin vuodot.

        Mulla on mennyt 3 kertaa läpi. Eka oli sillon ku ne alko, toka oli onnistuneesti elokuvis enkä päässy vessaan, ja kolmas tais olla onneks kotona.

        Mulla on aina karmeen rankat menkat. Pari ekaa päivää on karmeeta mahakipuu ja vessassa istumista kun vuotaa ja vuotaa. Loppuajalta sitten vaan oottaa niitä viimesii tippoi. Mun menkat alkaa aina kuun alussa niin on helppo muistaa :)


      • Haljoo
        8+9 kirjoitti:

        Omani alkoivat joulun lähellä, enkä alussa edes tajunnut mistä oli kyse, koska minulla valkovuotoo on tullut aika reilusti niin luulin et se on sitä. Vessassa käydessäni tajusin että se olikin hiukan punertavampaa. Ikävä kyllä en ollut silloin äitini luona niin jouduin lähtemään kiskalle ostaa siteitä. Oli siinä mukava valkata siteitä, ku ei ollut yhtään hajua mikä olisi hyvä side-malli. Otin randomilla/hyvällä tuurilla yösiteet, jotka kestää kamalimmatkin vuodot.

        Mulla on mennyt 3 kertaa läpi. Eka oli sillon ku ne alko, toka oli onnistuneesti elokuvis enkä päässy vessaan, ja kolmas tais olla onneks kotona.

        Mulla on aina karmeen rankat menkat. Pari ekaa päivää on karmeeta mahakipuu ja vessassa istumista kun vuotaa ja vuotaa. Loppuajalta sitten vaan oottaa niitä viimesii tippoi. Mun menkat alkaa aina kuun alussa niin on helppo muistaa :)

        Mun menkat ei oo vielä alkanu, mut on ollu parisen päivää (erityisesti tänään) alavatsa sairaan kipee,
        aamulla ristiseläs tuntu kans jtn. "kummallista". :) Päätä alko kans särkee joku pari tuntii sitte.
        Äidilläni (jos en ihan väärin muista) alko menkat 13-14 ikäsenä... Eli tässä sitä odotellaan...

        Syvin toive on se, ettei ne ala ns. nolossa paikassa...kuten koulu-uinnin yhteydessä. :S Näin sattu eräälle
        kaverilleni, kyl sääli tuntu varpais asti.


      • Epätietoinen?
        Haljoo kirjoitti:

        Mun menkat ei oo vielä alkanu, mut on ollu parisen päivää (erityisesti tänään) alavatsa sairaan kipee,
        aamulla ristiseläs tuntu kans jtn. "kummallista". :) Päätä alko kans särkee joku pari tuntii sitte.
        Äidilläni (jos en ihan väärin muista) alko menkat 13-14 ikäsenä... Eli tässä sitä odotellaan...

        Syvin toive on se, ettei ne ala ns. nolossa paikassa...kuten koulu-uinnin yhteydessä. :S Näin sattu eräälle
        kaverilleni, kyl sääli tuntu varpais asti.

        Mulla ei oo vielä alkanu menkat, ja täytin viime viikolla 14. Puolen vuoden ajan mulla tuli ihan niukasti valkovuotoa, mutta nyt kuukauden ajan sitä on tullut aiempaan verrattuna tosi paljon! Mustat pikkarit on aina ihan valkoisena jos en ole aamulla kiireessä ehtinyt laittaa pikkuhousunsuojaa. Mulla on parin viikon ajan tuntunut alavatsassa sellaisia vähän niinkuin "kramppeja", jotka kestää vain 4 sekunttia. Tuntuu sellainen outo vihlaisu varpaissa asti, sellainen samanlainen tunne jos olisi ihan hirvittävä pissahätä. Onko se ihan normaalia että valkovuodon määrä lisääntyy huomattavastikin ajan myötä, entä tuollaiset kivuliaat vihlaisut?


      • §omeone
        Epätietoinen? kirjoitti:

        Mulla ei oo vielä alkanu menkat, ja täytin viime viikolla 14. Puolen vuoden ajan mulla tuli ihan niukasti valkovuotoa, mutta nyt kuukauden ajan sitä on tullut aiempaan verrattuna tosi paljon! Mustat pikkarit on aina ihan valkoisena jos en ole aamulla kiireessä ehtinyt laittaa pikkuhousunsuojaa. Mulla on parin viikon ajan tuntunut alavatsassa sellaisia vähän niinkuin "kramppeja", jotka kestää vain 4 sekunttia. Tuntuu sellainen outo vihlaisu varpaissa asti, sellainen samanlainen tunne jos olisi ihan hirvittävä pissahätä. Onko se ihan normaalia että valkovuodon määrä lisääntyy huomattavastikin ajan myötä, entä tuollaiset kivuliaat vihlaisut?

        Musta tuntuu että mun menkat alko, täytän vasta kohta 13. :) Tulin kotiin pää oli kipee, maha sekasin ja huono olo . Sit kävin vessassa... Alkkareissa oli punanen tahra ja paperi oli verinen. :) Mun ekat ajatukset oli: APUA! :))


      • kooo1993
        §omeone kirjoitti:

        Musta tuntuu että mun menkat alko, täytän vasta kohta 13. :) Tulin kotiin pää oli kipee, maha sekasin ja huono olo . Sit kävin vessassa... Alkkareissa oli punanen tahra ja paperi oli verinen. :) Mun ekat ajatukset oli: APUA! :))

        Siis iik mulla alko menkat. Huoh ootte säälittäviä. En miekää kyselly tai kertonut tällasia missään keskustelufoorumilla.


      • kwaaaaakk
        kooo1993 kirjoitti:

        Siis iik mulla alko menkat. Huoh ootte säälittäviä. En miekää kyselly tai kertonut tällasia missään keskustelufoorumilla.

        kwaaak, mulla alko tnään menkat!:s en oo äitllä vaan iskällä, ku mun vanhemmat on eronnu.. nniin aamulla heräsin ja mulloli pikkareis pari tipppaa sellassta ruskehtavanpunasta tahraaa ja olin eka silleen et voisko olla menkatt.. sitte laitoin paperia eikä tullu siihen mitään aj sitte kohta tuli verta ihan älypaljon! onneks äiti ei asu isästä ku 10km pääs ja äiti toi mulle siteitä=D mutta meiän luokalla ei oo kellää alkanu menkat ja ainaki jos pari tyyppii kuulee ni ne juoruu kaikille=s ja siis ku oon 12v ja 6lk ni miten vaihan siteet koulus? siis miten otan repusta siteen ja vessaan? häh,, kaikkihan näkee, kertokaa miten meen vessaaaaan ! XDXD


      • tidiiidoodtytteli
        kwaaaaakk kirjoitti:

        kwaaak, mulla alko tnään menkat!:s en oo äitllä vaan iskällä, ku mun vanhemmat on eronnu.. nniin aamulla heräsin ja mulloli pikkareis pari tipppaa sellassta ruskehtavanpunasta tahraaa ja olin eka silleen et voisko olla menkatt.. sitte laitoin paperia eikä tullu siihen mitään aj sitte kohta tuli verta ihan älypaljon! onneks äiti ei asu isästä ku 10km pääs ja äiti toi mulle siteitä=D mutta meiän luokalla ei oo kellää alkanu menkat ja ainaki jos pari tyyppii kuulee ni ne juoruu kaikille=s ja siis ku oon 12v ja 6lk ni miten vaihan siteet koulus? siis miten otan repusta siteen ja vessaan? häh,, kaikkihan näkee, kertokaa miten meen vessaaaaan ! XDXD

        pidä siteet taskussa ? (:


      • kooo1993 kirjoitti:

        Siis iik mulla alko menkat. Huoh ootte säälittäviä. En miekää kyselly tai kertonut tällasia missään keskustelufoorumilla.

        Aha, jotkut voivatkin tarvita apua ja se on hienoa osata kysyä tarvittaessa.


      • kwaaaaakk kirjoitti:

        kwaaak, mulla alko tnään menkat!:s en oo äitllä vaan iskällä, ku mun vanhemmat on eronnu.. nniin aamulla heräsin ja mulloli pikkareis pari tipppaa sellassta ruskehtavanpunasta tahraaa ja olin eka silleen et voisko olla menkatt.. sitte laitoin paperia eikä tullu siihen mitään aj sitte kohta tuli verta ihan älypaljon! onneks äiti ei asu isästä ku 10km pääs ja äiti toi mulle siteitä=D mutta meiän luokalla ei oo kellää alkanu menkat ja ainaki jos pari tyyppii kuulee ni ne juoruu kaikille=s ja siis ku oon 12v ja 6lk ni miten vaihan siteet koulus? siis miten otan repusta siteen ja vessaan? häh,, kaikkihan näkee, kertokaa miten meen vessaaaaan ! XDXD

        Käyt välkällä, tai pidät siteitä taskussa. Ei se kovin vaikeaa ole.


      • -92
        Epätietoinen? kirjoitti:

        Mulla ei oo vielä alkanu menkat, ja täytin viime viikolla 14. Puolen vuoden ajan mulla tuli ihan niukasti valkovuotoa, mutta nyt kuukauden ajan sitä on tullut aiempaan verrattuna tosi paljon! Mustat pikkarit on aina ihan valkoisena jos en ole aamulla kiireessä ehtinyt laittaa pikkuhousunsuojaa. Mulla on parin viikon ajan tuntunut alavatsassa sellaisia vähän niinkuin "kramppeja", jotka kestää vain 4 sekunttia. Tuntuu sellainen outo vihlaisu varpaissa asti, sellainen samanlainen tunne jos olisi ihan hirvittävä pissahätä. Onko se ihan normaalia että valkovuodon määrä lisääntyy huomattavastikin ajan myötä, entä tuollaiset kivuliaat vihlaisut?

        On ihan normaalia.. Ja varsinkin ennen ku menkat alkaa ni on yleensä enemmän valkovuotoa.


      • nikkkkkeli
        kooo1993 kirjoitti:

        Siis iik mulla alko menkat. Huoh ootte säälittäviä. En miekää kyselly tai kertonut tällasia missään keskustelufoorumilla.

        Oletko järjettömän ilkeä? Nuoret tytöt haluavat vastauksia, niin mikä sinä olet arvostelemaan ?! HUOH itsellesi naurettava.


      • Ratkaisuteille
        kwaaaaakk kirjoitti:

        kwaaak, mulla alko tnään menkat!:s en oo äitllä vaan iskällä, ku mun vanhemmat on eronnu.. nniin aamulla heräsin ja mulloli pikkareis pari tipppaa sellassta ruskehtavanpunasta tahraaa ja olin eka silleen et voisko olla menkatt.. sitte laitoin paperia eikä tullu siihen mitään aj sitte kohta tuli verta ihan älypaljon! onneks äiti ei asu isästä ku 10km pääs ja äiti toi mulle siteitä=D mutta meiän luokalla ei oo kellää alkanu menkat ja ainaki jos pari tyyppii kuulee ni ne juoruu kaikille=s ja siis ku oon 12v ja 6lk ni miten vaihan siteet koulus? siis miten otan repusta siteen ja vessaan? häh,, kaikkihan näkee, kertokaa miten meen vessaaaaan ! XDXD

        Ota joku hienon näköinen pikku pussi josts ei siis näy läpi ja laita sinne siteitä pikkuhousunsuojia ja mahd. tamponeja myös vaikka jonkun kosteusliina paketin.


      • Anonyymi
        kooo1993 kirjoitti:

        Siis iik mulla alko menkat. Huoh ootte säälittäviä. En miekää kyselly tai kertonut tällasia missään keskustelufoorumilla.

        Siis mulla tuli just eilen jotain semmosta punasenrusehtavaa mönjää, mut sitä tuli nii vähä et en ollu huomannu sitä niin sitte ku kävin vessassa ni huomasin sellasen semi-ison ruskeen kuivuneen läntin. Tänään ei kyllä oo tullu yhtään mitään? Onko normaalia?!


    • pimpulapum

      mulla alko viime syksynä ja on ollu neljä kertaa. Onko kuukautiset aina alussa epäsäännölliset??
      Kun mulla on ollu lähes samoihin aikoihinne. ihan Kuukauden lopussa tai sitten alussa. Täytin eilen 13 (8.3)

      • capsilapsi

        Saattaa joillakin olla epäsäännölliset, mutta kaikilla ei ole.


    • habyariyamana

      Mulla alko menkat ku olin 12. koko edellisen päivän oli alavatsa aivan jumalattoman kipee ja sit vaan vessassa käydessä huomasin et alkkareissa oli vähän verta. Siitä asti aina kun menkat alkaa tai loppuu nii alavatsaa särkee. muistan et sillon muutamien ekajen menkkojen aikaan ne saatto kestää jopa viikon, nyt selviän kahessa päivässä. mut sitä mukaan kun kesto on lyhentyny nii kipu on vaan lisääntyny.

    • Alkaakohanmenkat?

      Mä oon 12, ei menkkoja, mut zlavatsa on tässä muutaman päivän ajan ollut kipee. Yöllä heräilin vähn väliä ja hikoilin jumalattomasti. Eilen oli siteissä jtn ruskeeta (Laitoin ku virtsas oli kerran verta)

    • ...

      Mooi!!Mullaki alko tänää,oon 11 mut täytän just 12=DD Ei siinä mitää...OON VAAN IHAN HUKASSA!!!!Auttakaa!!Siis huomasin tänää aamulla ja laitoin vähä vessapaperia pikkareihin kun ei ollu siteitä...en kehtaa sanoo äidillekkää!!Joo oon vähän säälittävä... :))))) Eilen oli vähän ruskeeta vuotoo.Ei oo ollu mitää kipuja...

      • ...

        Ja vielä lisäystä että mua pelottaa ny nää kuukautiset vähän kun harrastan taitouintia enkä haluis käyttää tampooneita tai mitää... Tarviin niiin apua!!!Tuntuu oikeesti et olisin liian nuori virlä tähän...............................................................................


      • plööp

        Mun äiti ainaki loppujen lopuks kysy että onko mulla alkanu. Ja rupesin itkee ja myönsin joo. :D Se oli kauheeta.


      • plööp kirjoitti:

        Mun äiti ainaki loppujen lopuks kysy että onko mulla alkanu. Ja rupesin itkee ja myönsin joo. :D Se oli kauheeta.

        Ehkä ''noloa'', mutta silti normaalia.


      • -92
        ... kirjoitti:

        Ja vielä lisäystä että mua pelottaa ny nää kuukautiset vähän kun harrastan taitouintia enkä haluis käyttää tampooneita tai mitää... Tarviin niiin apua!!!Tuntuu oikeesti et olisin liian nuori virlä tähän...............................................................................

        Tamponit on varmaan miljoonakertaa mukavampia ku siteet! Ite oon käyttäny nyt varmaa neljä vuotta ja takasin siteisiin ei ole paluuta! :D Suosittelen ostamaan ensin asetintamponeja ja harjoittelemaan pari kertaa ennen oikeaa tarvetta :)


    • hdnmjgdb

      onks kellään ollu tapausta et menkat on alkanu, mut ei oo voinu kertoo äidille? Ite en voi ku siihen ei voi luottaa, eikä mummoon yms.

      • menkat alko tänäyönä

        Mulla alko menkat yöllä, oon vielä kylpylälomalla mummon ja papan ja tädin ja sen lasten kanssa. Kerroin yöllä mummolle kun se antl mulle särkylääkkeen kun vatsq oli ihan järjettömän kipee. 15min päästä kipu yhtäkkiä loppu lääkkeen ansiosta. Verta tuli jonkin verran.


    • mjoih :)))

      Mäkää en kehannu kertoo äidille kasvotusten mut lähetin viestin,kannattaa ;)) Käytättekö muuten siteitä vai tamponeja tai kuppeja?PS.menkkani alkoi eilen =))

      • jhyyy

        Sinulle KVAAK niin kannattaa laittaa esim.takin taskuun jo kotona nii vaikka välkällä sanoo et käyn vessassa ja sit vaihtaa:)) Oon ite vitosella


      • 3212
        jhyyy kirjoitti:

        Sinulle KVAAK niin kannattaa laittaa esim.takin taskuun jo kotona nii vaikka välkällä sanoo et käyn vessassa ja sit vaihtaa:)) Oon ite vitosella

        Kertokaa kokeneet et kuinka monen tunnin välein side pitää vaihtaa jos vuoto jotain runsaan ja niukan väliltä ;)))


      • AnswerComing
        3212 kirjoitti:

        Kertokaa kokeneet et kuinka monen tunnin välein side pitää vaihtaa jos vuoto jotain runsaan ja niukan väliltä ;)))

        3212,

        Siteteitä kannattaa vaihtaa melko usein. Itselläni on runsasta vuotoa ensimmäisinä päivinä jolloin vaihdan siteet useammin kuin viimeisinä päivinä.
        Ensimmäisinä päivinä vaihdan noin joka puolitoista tuntia. Jos oot koulussa niin esimerkiksi kahden oppitunnin välein? Kyllä sä sen sitten tunnet milloin on aika vaihtaa( Alkaa tuntua epämukavan märältä pikkareissa). Se on kumminkin niin erilaista kaikilla... :)


    • jokumyöhäinen

      Hei onko normaalia että oon 15.2 vuotta ja menkat ei oo vielä alkaneet ? :/ äitillä alkoi joskus 13-14 vuotiaana . Ja en sitte tiiä että onko mulla joku myöhäinen murrosikä ku mul ei oo ku ihan vähä häpykarvotusta mikä on noloo en voi käyä kavereittenkaa saunas tai mitäään.Ja käytän aa-kokoisia rintsikoita ja mun rinnat ei ees näytä miltään rinnoilta (:D) Tää on tosi masentavaa ja kun näytän ulkoisesti ihan normaalilta ja kun oon pitkäkin.Toivoisin vaa et ne menkat ja kaikki kehitys hommat ees ehtis kasi luokalla alkaa sillee et kehtaisin jotekin olla .. auttakaa joku

    • kokemuksen rintaääni

      Sinulle "jokumyöhänen", sä kehityt kyllä ajan kanssa omaan tahtiin.

      On kyl vähä outoo et sun menkat ei oo viel alkanu ku oot jo 15v. Niihin menkkojen alkamiseen vaikuttaa myös paino. Ootko laiha/laihuttanu? Mulla itelläni ainaki alko menkat vasta 14v., koska olin niin laiha. (siskolla 12v. ja äitillä 13v.)

      Paino vaikuttaa myös rintojen kasvuun. Mä just hienosti laihutin ennen murrosiän alkuu, joten juuri sillon ku rinnat alko kasvaa, nii mä yritin saada kaikki rasvat kehosta pois, joten tässä on tulos: oon tällä hetkellä kasiluokalla, eikä ole rintaliiveihin tarvetta vielä pitkään aikaan!!!! Ja se on ihan v***n ärsyttävää. Vihaan itteeni ku olin niin typerä.

      Eli tiivistettynä: ÄLÄ VAAN MISSÄÄN NIMESSÄ LAIHDUTA ENNEN MURROSIÄN ALKUA, JOS ET HALUA PYSYÄ MUODOTTOMANA JA KEHITTYMÄTTÖMÄNÄ TIKKUNA LOPPUELÄMÄÄS!

      Ihan ystävällisesti halusin vaan kertoo tän kaikille tytöille, jotka odottelevat murrosiän alkamista. (-: Tsemppiä!

      • mä tietenkin!

        oon 11v ei oo alkanu viel, mut oon lukenu älysti murrosiästä ja oon samaa mieltä ton kokemuksen rintaäänen kanssa, et jos murrosikä on alkanu tai alkaa, nii oo vaikkä läski, mut jos laihutat, nii kadut sitä myöhemmin helvetisti! jos laihdutatte, laihduttakaa murrösiän jälkeen.


    • jokumyöhäinen

      No oon mä laiha mutten mikään erityisen laiha . Mutta siis pitäiskö huolestua jo kun ei menkkoja ? Ja muutenkin ku esim nää häpykarvat...Oikeesti en ymmärrä tätä. Ja jos oikein murrosiän kehitys alkaa tulemaan kunnolla niin kuinka kauan menee että menkat ja noi muut jutut tulis ? Yritän nyt vaan ajatella positiivisesti ja ootella . Kiitos avusta kuitenki 'kokemuksen rintaääni' :)

      • Anonyymi

        joku myöhäinen,

        jos menkat ei ala 16v mennessä, pitäis mennä lääkärille. et jos siin vaihees ei oo viel alkanut nii sitte vaa lääkärille selittää juttua. ja jos ajattelee et on noloa, nii ei oo, menkat on ihan normaali juttu ja sitä ei tarvi hävetä
        ja mulla meni murrosiän alun jälkeen noin 2v et alkoi menkat, 1.5v valkovuotojen jälkeen ja mulla on tullu muutokset tosi hitaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joku myöhäinen,

        jos menkat ei ala 16v mennessä, pitäis mennä lääkärille. et jos siin vaihees ei oo viel alkanut nii sitte vaa lääkärille selittää juttua. ja jos ajattelee et on noloa, nii ei oo, menkat on ihan normaali juttu ja sitä ei tarvi hävetä
        ja mulla meni murrosiän alun jälkeen noin 2v et alkoi menkat, 1.5v valkovuotojen jälkeen ja mulla on tullu muutokset tosi hitaasti.

        Juuri näin. Jos mitään murrosiän merkkejä ei ole näkyvissä, kun tyttö täyttää 13, asia on syytä
        jo tutkia. Mutta jos murrosikä on jo selväsri käynnistynyt, voi odotella menkkojq rauhassa 16v ikäön saakka.


    • nakomi

      eli siis kyllä sen huomaa, yleensä veskissä käydessä pikkuhousuissa on verta. ja on yksilöllistä, joillakin on näitä vatsakipuja sun muita, mutta ei kaikilla. itellänikään ei oo vielä alkaneet.

    • fifteenbitccch

      siis ei oo epänormaalii et jos oot 15 ja menkat ei oo alkanu, joillaki ne voi alkaa jopa vasta 18-vuotiaana, oon itekki 15 ja mulla alko viime vuoden marraskuussa 2010 menkat ja olin sillo 14? täytin tän vuoden maaliskuussa 15 :D ja sen ekan kerran jälkee menkat piti taukoo vittu 4 kuukautta , ei tullu ollenkaa :D ja nyt tällä hetkellä on taas menkat. mul ei oo kyl ikinä ollu niit peruskipui mitä tulee yleensä enkä oo kyllä kovin ärtyny, tai johtuskoha siitä että oon aina ärtyny ni ei huomaa eroa, lmao :D:D joo mut... joo ===D=dDd

      • pieni-immeinen

        joo siis.... oon kohta 15v eikä vieläkään menkkoja :( turhauttavaa kun kaikilla kavereilla on menkat mut mulla ei... ne on jo naisia.... en ole kovin karvainenkaan ja aika pieni rintainen.... käytän a-kuppeja.....en ole kovin kurvikas :( oireita on viimeaikoina ollut mutta mitään ei ole tapahtunut se suhteen.... selkään on koskenut ja olen ollut äreä ja valkovuoto on runsasta..... näin on jatkunut jo kauan mutta tuloksetta! on kiusallista käydä uimassa tai vastaavaa kun olen ihan lapsen vartaloinen...... mitä teen onko tämä normaalia....
        HALUAN OLLA NAINEN!!! en pieni tyttönen.....


      • Almost13
        pieni-immeinen kirjoitti:

        joo siis.... oon kohta 15v eikä vieläkään menkkoja :( turhauttavaa kun kaikilla kavereilla on menkat mut mulla ei... ne on jo naisia.... en ole kovin karvainenkaan ja aika pieni rintainen.... käytän a-kuppeja.....en ole kovin kurvikas :( oireita on viimeaikoina ollut mutta mitään ei ole tapahtunut se suhteen.... selkään on koskenut ja olen ollut äreä ja valkovuoto on runsasta..... näin on jatkunut jo kauan mutta tuloksetta! on kiusallista käydä uimassa tai vastaavaa kun olen ihan lapsen vartaloinen...... mitä teen onko tämä normaalia....
        HALUAN OLLA NAINEN!!! en pieni tyttönen.....

        Iha turhaa sä siin huolehdit... Et oo vaa iha onneline ettei sul ei oo menkkoi. Nimittäin ite kun halusin ne menkat, ja nyt kun olen saanut ne, toivoisin olevani taas edes vähän nuorempi, ilman minkäänlaisia huolia ym, nimittäin niist on kyl tullu semmonen rasite että joo... On se totta että se on aina noin yks viikko kuukaudes pois omast elämäst, sillä onhan se kiva istuu kesälläki vaa sisällä, ku mihinkää ei voi lähtee, ja rantsuu on iha turha mennä kaverien kans, ku ei uimaankaan viitti mennä... :((( Ja vaatteitaki pitäis aina miettii ku lähtee johonki, ku ettei vaa tuu läpi, mut kuiteski ois iha kevyet vaatteet... :D
        Että ole aina vaan onneline äläkä huolehdi muista!!! :))) :DDD ;)))


    • emmiinaraima

      oon 13 ja menkat alkanu ja kyl sen huomaa kun housuihin tulee sellasta ruskehtavaa vuotoo

    • Tytteli25412

      Olen 15v ja menakt eivät ole alkaneet ja rinnat eivät ole kasvaneet yhtään. Äitini kanssa en voi puhua tälläisistä asioista, koska äitistä on kai noloa puhu tälläisistä. Onko normaalia?

    • AweMaria

      Kyl se siitä, mulla menkat alko vasta 13 v ja tulee vieläki (nyt 15v) suunnilleen puolen vuoden välein... (saattaa johtuu alipainosta)
      Kyl sen huomaa sit kun ne alkaa, ja vaik ei huomaiskaan niin ei housuista kyl läpi tuu ellet sairasta jotain verenvuototautia

      • tyttö98

        Mulla alko menkat maaliskuun puolivälissä, ja ne on ollu heti ihan säännölliset. Mulla alko menkat just kun oltiin lähössä lomamatkalle. No kaks tuntii autossa ja keltasista farkkuhousuista tuli kivasti läpi. Ja sitte hotellissa meni lakanat pilalle yms. Et ei ihan kiva kokemus. Mä oon siis kohta 13v ja tanssiharrastuksen takia mä en käytä siteitä melkein koskaan, tamponit on paljon mukavampia! :)


    • haha :x

      VOI JEESUS OOTTE NOLOJA. "Alko nyt !!1!!1!111! AUTTAKAA !!11!!!111 ENVAA D44444 USKALLA KERTOO VANHEMMILLE!!!!1111!" luoja mun piti sanoo ukille -'_'-

    • zikizikizikiziki

      Nojoo, mul oli tänää alkkareis semmost vähä vaalee ruskehtavaa vuotoo, onks mul ny menkat sit alkanu ?
      Oon kyl odotellu jo niit , ku vlakovuotooki o tullu jo reilu vuode.
      Ja hei, ei oo mitää noloo kertoo äidille tai isälle ?

    • 99Girlll

      mua pelottaaa ku sis mul o ollu jo jtn vuoden valkkarit xxD ni entäs jos ne alkaaki koulussa ja ei huomaa yhtää mtn?:D et eikai mun pidä en vuodeks alkaa mukaa otttaa koulu laukkuu mtn siteitä mitä joku saakelin terkkari jako;o;o

      • Kyllä sen aika helposti huomaa. Voi tuntua märältä alushousuissa, voi koskea mahaan, ...


      • asd1

        mulla oli noin 2 vuotta valkovuotoa ennen ku alko, ihan normaalia :D


    • zikizikizikizikiziki

      No, yleensä ei ensimmäiset vuodot ole runsaita.
      Ja kannattaa niitäkin ottaa nyt mukaan kouluun.

    • Zumba is my life

      Mulla alko menkat 4 vuotta sitten (olen siis 15 kohta) ja ne ei kyllä mitään varotellu ja oli hirmu runsaat niiku nykysinkin. Kyllä minä sen ainakin huomasin ei mitään pientä tiputtelua ollut tosiaankaan. Ja muuten kyllä kannattaa siteitä kuskata mukana minne ikinä meneekin, niitä voi tulla yhtä-äkkiä kova ikävä.

    • ?!

      mä en ymmärrä tätä. oon kohta jo 15 ja puol vuotta ja mul ei oo menkat alkan... JA mul ei oo karvoitusta ku ihan vähän tummia karvoja että mitä ihmettä ?! sit mun rinnatkin on aa -kokoiset eli todella pienet ,mutta kyl mä ulkoisesti näytän ihan ikäiseltäni koska oon pitkä ja on mulla muuten ihan hyvät muodot. mua masentaa tää koska pelkään että tässä kesäs ei ehi tapahtuu mitään ja sit oon ysilläkin yhtä kehittymätön . mitä muka 5 viikos ehtis tapahtuu ? ja sit ku mun kaveritkaan ei kai tiedä ettei mulla oo menkkoja ja että oon näin kehittymätön niin en voi mennä minneekkään saunaan niiden kanssa ja muutenkii tää pilaa mun elämän !

    • minävain^^

      omat menkkani alkoi kun olin 11v. vuoto oli ensin ruskeaa.mulla alko joskus kylpylässä menkat.. onneksi sieltä pystyi ostamaan tamppooneita (= tamppoonit on muutenkin mukavammat. olen 12, parin viikon päästä 13 jja kuppikoko 70B

    • PiiKKu99

      oon 12,5 v tyttö ja meen seiskalle. Mulla ei oo viel alkanu menkat mut on ollu vähän ala-vatsa kipee pari päivää. Oonksmä ihan seko jos haluun et ne alkais.. mun siskot on sanonu et niil ei oo paljoo kipui ja niist on hyvä tietää et on "terve"..

    • jos joku arveluuttaa

      beinngirl
      tyttöjen nettisivusto




      T:13w jolla jo menkat

    • puddis14

      iha vinkiks pidä aina side mukana joka paikassa. mul alkoi leirillä mettän keskel, jos ei ois ollu mukan siteit nii o-ou..

    • mongoloidi.sam
    • http://adf.ly/1vvD8
    • _pikku ipana_

      LoL oot 13v. Ja sul ei oo alkanu mul alko 9v. JA KYL SEN NY HUOMAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • jepjep_

      Itelläni alko 12 vuotiaana. Heräsin yöllä siihen kun sattu alavatsaan ihan törkeesti. Menin vessaan ja olin ihan et mitä v***** ?! siis kun en tajunnu sitä heti :D Olin äitille sillee "onko meillä särkylääkettä" otin särkylääkkeen, ja menin takasin nukkuun. Kohta kumminki palasin äitin sängyn viereen ja kysyin miks perseestä tulee verta ? :D Sitte vasta tajusin, että oho, nehän on menkat ! Latoin siteen, ja menin nukkumaan. (=
      Eli kyllä ite ainakin huomasin käydessä vessassa, kun verta tulee pyyhkiessä paperiin.

    • fgfgfgffg

      mulla alko joskus 13v koulussa. en tiiä onko muilla sama juttu, mut ekoilla menkoilla tuli tosi vähän verta. ainak nykyseen verrattuna. hyhhyh

    • OiOiOi94

      Kyllä huomaa, mulla alkoi 14-vuotiaana ja pikkasen koski kun alkoivat......ole vaan onnellinen jos ei ole alkanut vielä! Ne on yksi viikko kuukaudessa pois naisen elämästä -.-

    • 9weenämenkat

      mul alko öö joku 9 wee ja olin nukkumas ja sit vaa yöl herääsin ja oli semmone tunne pikkareis et huii oonksmä pissiny housuun??? Ja sit kävin vessas ja valkoset pikkarinioli ihan veressä ja kauhistuin ihan järjettömästi kun ei meil ollu koulus ollu mitää valistusta ja ryntäsin äitin ja iskän huoneeseen ja itkin et on pakko päästä lääkäriin et mul on joku kolo, varmaa haava persees ja itkin vaa et kuolen tai jtn semmost...tuntuu nyt tosi typerält. Äiti vaa rauhotteli et kyl ne ohi mennee ja ne on menkat ja kerto mulle siin mitkä menkat on, sit mun kaks isoveljee (sillon 13&15 wee vanhoi tuli sinne wessaa ja näki mun veriset pikkarit ja meni hihittäen huoneeseensa...!!!!!mua nolottaa niiii kauheesti vielki!!! Mutjoo oon nyt 15wee ja mun menkat on nyt aika rankkoi, pitää vaa istuu vessas vähintää kolme ekaa päivää. Äiti on kertonu et se on oksentanu menkkojensa aikana mut mää en oo viel oksentanu, mut kuumetta on ollu ja todella kipee maha...mut oon selvinny!

    • hihihiho

      ite en huomannu ekoja menkkoja, vaan äiti huomas. en sillon oikeen tienny niistä mitään kun ei missään oltu kerrottu mulle niistä, ei kotona eikä koulussa koska ne alko varmaan nii aikasin. maha mulla oli kipeä mutta enhän mä sitä nyt osannu yhistää menkkoihin.

      jos sulla on vaikka jotku tiukat farkut niin se veri tulee läpi jos sitä tulee tarpeeksi niin kyllä sä sen huomaat (ja löysemmistäkin housuista voi tulla). oisin mä itekkin sillon huomannu varmasti nopeesti ja ihmetelly että mitä se on mutta äiti vaan oli nopeempi :D

    • voi mua

      no miula on vaa semmonen ongelma et oon ihan just 15 eikä oo menkat alkanu eikä niistä oo muuta merkkiä ollu ku valkovuotoa.... maha ei oo reistaillu eikä muutakaan..... harmittaa ku meen ysille ja oon oulun ainut varmaa kellä ei oo menkkoja :(( siis ysiluokalta ainakin .. en oo myöskään kovin rintava kun kuppukoko on aa tai joskus mallista riippuen a... kaikenlisäks oon vielä lapsenpyöree eikä karvotusta oo ku toisessa kainalossa ja alapäässä vain muutama vaalea haituva..... en tiiä oonko sit normaali ku äitillä alko menkat varmaa joskus 12-13 vuotiaana ja yleensähän menkat alkaa samoihin aikoihin ku äitillä..... ja miula ei oo vielä tullu ees kasvupyrähdys... siinäkään ei oo järkee että miun äitillä on d kupit ja se on laiha kun mikä mutta mie oon pieni pyöreä ja lauta :( alapääki on aika tiukan olonen :( ps. neitsyt olen ( tavallaan onneks.... en haluu panna ennen ku menkat alkaa)

    • huolissaan menkoista

      apvaa... oon 13v. tyttö ja mul on valkovuotoo tullu jo varmaan vuos, välil tulee enemmä, ja välil ei melkee yhtää. jokapäiväistä se kumminkin on. onko se normaalia kun valkovuotoo tulee jokapäivä?? mun menkat ei oo viel alkanu, ja mul on jo karvotusta aika paljonki, ja jonkinlaiset rinnat. oon ainut meidän luokalta, kel ei oo alkanu menkkoja. en oo vittiny kyl kysyä äitiltäkää millo sil alko, mut aika laiha oon kans. oon 159cm pitkä, ja painan 43kiloa, mutta olen silti ihan tikku...onko tämä normaalia??

      • Almost13

        joo oot kyl aikas laiha ja itelläniki aika samat mitat, ja on kyl ihan normaalii et valkovuotoo tuliski joka pvä, tai sit esim vaa kerran viikos :D


    • 16v auttaja

      Nooo... tota noin, sulla alkaa varmaan han pian jos on jo karvotusta... Äläkä murehdi turhaan, ne tulee sitte ku niiden aika on!!! Ootat vaan ja vuoden sisään varmaan on jo alkanu!!!!

    • 13 vuotias kyselijä

      Jos alushousuissa on hieman punertavan ruskeea "töhnää" niin voiko se olla merkki kuukautisten alkamisesta?

      - 13 vuotias kyseliä

      • Almost13

        Joo selvä merkki siit et pian alkais... :D


    • plöää

      jippii menkat alko -.- no okei ootin ja toivoin ihan sikanaa et ne alkais mut nyt ku ne alko ni -.-- oon siis 15 ja täytän alkuvuodest 16. mut oon onnellinen et ne alko 15v! mut sitä vaaan että onko tosi outoo et menkat alko ja mulle ei oo ku vähän karvotusta ja karvotus alko kasvaa tosi myöhään? siis kyllä se on alkanut kasvaa mutta tosi vähän on.. ja kun yleensä ku alkaa menkat nii vielä kasvaa vähääsen mutt voiko olla sillee ettei kasva yhtää? koska en todellaakaa haluis kasvaa enää ku oon 178cm pitkä! kiitti jos joku vastaa noihin kysymyksii!

    • Sarana1998

      Moi! Mulla alko menkat nyt kolmepäivää sitten torstaina ja nyt on sunnuntai. ekana päivänä aamulla menin vessaan ja pikkareissa oli paljon verta. Laitoin siteen,en kertonut aamulla äidille. Verta tuli koulussa ihan kauheasti ja vaihdoin joka tunnin välissä siteen ja laitoin äidilleni viestin ja se otti asian ihan proosti. Lauantaina verta ei tullu enää yhtään ja luulin et menkat loppu ja sit la-su yönä oli taas alkanu menkat ja housut ihan veressä.., JA OLIN SILLON VIELÄPÄ ISKÄLLÄ! et vähä noloo mut onneks siteitä paljo mukana kun olin torstaina äidin luona nooh. kerroin bestikselleni menkoista sillä ei oo vielä alkanu menkat....

      t.sara
      ps.oon 12 äitillä oli alkanu menkat 16vuotiaana

    • moi :)

      Mulla alko menkat viime yönä, oon 12 w 142,5 cm pitkä ja 57 kg ( oon ylipainonen kai ) mul on semmost ruskeet vuotoo ja lantio on ihan sika kipee. en oo kertonu ku mun 45 vuotiaalle isosiskolle koska äiti on sairaalassa ja iskälle en uskalla tommost sanoo. Ja sit toi kuinka sen koulus voi vaihtaa... meil on luokal ainaki 4 semmost tyttöö kel on alkanu menkat, en oo ikin nähny niitten vaihtaneen sidettä koulussa. meil ei koulus tyttöjen vessas oo ees semmost roskista mihin ne vois laittaa ( hyyyi, mä en ainakaa haluu laittaa niit käsipaperi roskiksee... ) :P
      Mun eka reaktio niihin mekkoihin oli et mitä vi**uu, ei nytte !

    • moimoi

      olen 12v ja minulla tuli ensimmäiset menkat koulussa ! huomasin ruokailun jälkeen ja huomasin sen että ne tulivat housuista läpi minun housut oli ihan veressä kysyin opettajalta voinko mennä kotiin vaihtamaan housut ja menin sitten kotona huomasin että pikkuhousut olivat iha veressä (kokonaan)..ja illallakin side oli kokonaan veressä..onko se normaalia että tulee näin paljon verta ? minun mummi sanoi ettei hänellä ainakaan tullut niin paljon että hänellä tuli pari tippaa.minun kaverikin sanoi että hänelläkin tuli vain pari tippaa..mutta haluan tietää onko se normaalia että tulee niin paljon ??

      • moimoi

        tuo oli siis eka pv kun tuli menkat ja tuli noin paljon :// mutta ei se mielestäni ole normaalia...minulla on kyllä ummetus ollut koko ikäni ja en tiedä voiko se vaikuttaa tähän jotenkin ?


      • -92

        Suotta murehdit, tuo on täysin normaalia. Vuodon määrä tasoittuu iän myötä.


    • .....

      sulle moimoi musta kyl tuntuu et se on ihan normaalii ja riippu ihan ihmisestä . mut mulla on ongelma että siis mul on alkanu menkat kuukas sitte oon siis 15v mutta mul ei oo melkee yhtää häpykarvoi eikä rinnatkaa kovin isot. on mul sellain ohut kerros karvoi mut nii... et mun keho on ku jonkuu 12v kellä on alkan murrosikä..`??

    • jeij

      Olen 14v ja mulla alko tänään ekat menkat ja vieläpä koulussa..Koko päivä ollu vatsa kipee.Mulla on alkanu tulemaan häpykarvotusta jonkinverran mut rinnat ei oo kasvanu melkee ollenkaa,alkaaks ne kasvaa nyt menkkojen jälkeen nopeemmin?

      • LOLOLOL

        2v sen jälkeen ku RINNAT ON JO KASVANU alkaa menkat. Onnee ei sul välttis kasva mut khyl ne viel vähä kasvaa varmasti. ainaki yhen kuppi koon (:::


    • 5+4

      Mulla kasvo rinnat ja tuli valkovuotoo 3v ennen menkkojen alkua. Häpykarvat kasvo vuos ennen menkkojen alkua ja melko pian kun tuli kainaloihin tummii karvoja nii alko menkat :P
      13-vuotiaana alko, nyt 15v.

    • pyh.

      Siirryppä ite nykyaikaan.
      Miehet ovat lisääntymiskykyisiä elämänsä loppuun asti!
      Revi siittä hjuumoria, Parasta ennen päiväsi on jo ohi!!
      Olet jo lehmä 45 ikävuoden jälkeen.

    • oksettaaaa

      Mikshän mul tulee paha olo ku luen näitä ??? :SS

    • miettiiiiii.....

      Moikka! Mulla ei oo vielä menkat alkanu mut mulla tulee välillä valkovuodon seassa sellesta rusehtavaa vaaleeta "mömmöä" että mitähän se mahtaa olla? Voisko se enteillä mun menkkoja mulla kylläkään ei oo ollu alavtsa mitenkään hirveän kipeä välillä se tulee kipeeks mut ei mulla silti oo menkat alkanu. Mun äitillä alko 13 vuotiaana ja oon ite nyt 11.v ja maaliskuussa täytän 12.v kiitti jos autatte tää oikeesti vaivaa mua. :)

      • panopasiputkimies

        ootko muistanu poistaa jäysteet putkista enne ko oot heittäny hamput ja massat siihe kierteil?kenties olet kiertänyt hamput väärän suuntaan,ja siksi kyseinen putki vuotaa?


    • help mii!!!

      Ja sit miun ongelma: Eli mulla on alkanu rinnat kasvaa, karvotusta ollu alapäässä jo 9v. asti(ei kainaloissa) mut pituutta oon kasvanu samaan tahtiin mitä ennenkin.
      Äitillä menkat alko 12v. ja täytän ensi kuussa 12. Valkovuotoa on ollu noin vuosi....
      Ihmettelen et miksi kaikki muut murrosiän merkit tuli niin varhain ja menkkoja ei oo vieläkää näkyny....

      • kokenut. :)

        sulle help mii!!! sulla on tullu muut murrosiän muutokset aikasemmin koska tyttöjen rinnat alkaa kasvaa 8-13 vuotiaana niin ku myös karvotusta tulee suunnilleen sen jälkeen kun on rinnat alkanu kasvaa. ja se menee silleen että noin 2 vuoden päästä sen jälkeen kun rinnat on alkanu kasvaa nii alkaa menkat.
        ja menkat tulee YLEENSÄ vasta viimesenä murrosiän muutoksena eli ei mitään paniikkia. :)


    • help mii!!

      sulle, kokenut. :)
      Kiitti vastauksesta!

    • Ruskeapunaane.

      Heii! : ) Olen 13 w tyttö ja minulla olisi kysyttävää(Toivon siis että joku kiva ja ihana auttaisi minuaaa) Huomasin yllättäen että pikkareissani oli sellaista ruskeapunaista kuivunutta juttua ja mua kiinnostaa nyt et onks mun menkat alkanu vai ei? Vuotoa ei ollut kamalasti,mutta väriltään siis ruskeapunaista.

    • korsolainenrölläiliä

      @Ruskeapunaane.

      Kylä kuivunut veri on juri tämän väristä ja voi olla pieni merkki menkkojen alkamisesta. Toinen sinun kannaltasi hälyyttävämpi syy voi olla että pieraistessasi on lentänyt ulostetta ja verta mikä ei ole normaalia.

    • apua!!!!

      Heippa! Olen 13 vuotias tyttö ja ihmetteln että miksei mun menkat ala kun kaikil muilla on alkanut, muut tytöt on pelotellut että joku sukupuolitauti voisi olla kuulemma aids. Äitin mielestä ei ole mahdollista, mutta muut tytöt näyttää olevan varmoja tästä. Voisiko joku selventää asiaa?

      Anteeksi kielioppivirheet, haluan mahdollisimman nopeasti apua :S

    • putkimies onpanomies

      juurikin näin !

      • pasi the putki...

        kyl mu mielest ido vessat o parempii ko saksan maan...


    • Asiatonta

      Hyvät "herrat" jos teitä herroiksi voi kutsua. Tytöt etsivät täältä apua ja 40 pedofiilit tulevat puhumaan vessoista? Jotain kunnioitusta nuorempiakin kohtaan, tytöillä on vaikeuksia kuukautisten kanssa.

    • pelokas babe

      kaivellessani napaani huomasin nämä putki kommentit -.- mut nyt takasi menkkoihi. tosa ko kaivelin just tota napaa ni sielt lähti sellane 0,5cm x 0,3cm mälli irti.kysyisinkin nyt että onko tämä kuukautisvuoto?

    • Hiekkasatiainen

      Hei asiaton, ootko koskaan ollu uimassa hiekkarannalla ja vedessä ollessa pöllyttänyt hiekkaa niin että sitä menee uikkareihin, lilluit ja huljuttelit kuinka paljon vaan niin sitä hiekkaa oon aina perse ja kassit täynnä (sulla vagina)

      ps. sun tapauksessa hiekka valuu sisältäpäin..

    • Asiatonta

      Ihmisen keho ei sisällä hiekkaa enkä ui hiekkarannoilla.

      • samaa mieltä

        niiin hiekkasatiainen, jotkut NORMAALIT miehet ja pikku miehet huljutellaan saksalaisessa posliinissa!


    • Hiekoittajasatiainen

      ps. sun tapauksessa hiekka valuu sisältäpäin.. = luonnon tapa lopettaa sun perimäsi. kukaan halua tunkea slaibaa reuhkaan täynnä hiekkaa. vähän sama kun söisi hiekassa kierinyttä jäätelöä. On siinä se jäätelö mut hyi v1ttu suu täynnä hiekkaa ni taitaa jäädä syömättä.

    • apuva!

      olen tyttö 14 v ja harrastin seksiä ensimmäistä kertaa viime viikonloppuna. seksi sattui aivan hlvtin paljon ja tuli verta! kysyisinkin nytten että oliko kyseessä menkka?

      • dr.pili

        voisi johtua myös emättimen kireydestä, kun kyseessä oli kuitenkin ensimmäinen kertasi?


      • mr amis
        dr.pili kirjoitti:

        voisi johtua myös emättimen kireydestä, kun kyseessä oli kuitenkin ensimmäinen kertasi?

        tai syndikaattorin taaimmaisen epäkeskiö vivun lähellä sijaitsevasta maksan ja munuaisten kampikammion sylinterien sytytyksen viiveestä ?


      • 20
        mr amis kirjoitti:

        tai syndikaattorin taaimmaisen epäkeskiö vivun lähellä sijaitsevasta maksan ja munuaisten kampikammion sylinterien sytytyksen viiveestä ?

        kui mont megapixeline vittu sul o ? aattelin vaa et jos o alle 8 ni voi vuotaa verta aika helpost...ittellläni on just toi normaali 8 et ei niiko paljo mut ei vähääkää


      • rapè :P

        kuka vittu jaksaa lukee sun ettani reissuist!kaikki tietää et götebori raiskaus o ainut oikeee :P


      • girlsruntheworld
        rapè :P kirjoitti:

        kuka vittu jaksaa lukee sun ettani reissuist!kaikki tietää et götebori raiskaus o ainut oikeee :P

        hei nyt oikeesti loppu nä putki jutut!! aaaaaaaaaargh! te ette voi tietäää milt tuntuu saada ekat menkat!

        mä ite oon 12 ja ei oo mennkoi ollu nyt vuoteee ne alko mul 9v. voisko joku hjelppiii tyttöö hädässä!!? :)


    • rageragee

      Joku vähä ragee.... :DDD

    • 17.3.2004 13:36

      17.3.2004 13:36

    • Somebody

      Sen huomaa selvästi. Alavatsa on kipeä, ja vuoto on helposti huomattavaa. Mustissa alushousuissa/stringeissä verta ei huomaa, mutta sen tuntee, koska alushousut jäävät märiksi.

    • joku

      oon 15 v ja menkat alko tänään. onko normaalia että vuoto on hiukan ruskeaa ja siinä on limaisia klönttejä ?

    • Help me? Pulassa!

      Moi! Oon 11-v ja mul alko menkat pari päivää ennen 2011-vuoden jouluaattoo. Se oli sairaan ärsyttävää! En kertonu äitille. Mulla sitä ennen sattu mahaan ihan sairaasti ja sanoin siitä äitille. Se kysy parin päivän päästä et tiiäks mitä on kuukautiset kun oltiin kahestaan (sanoin joo). Sit taas viikon päästä se kyssäs et tuliks mul ne kuukautiset. Sanoin juu, ja äiti kerto mis on siteit.

      Eli mul on tullu vaan kerran menkat ja toisaalta ne menettelee, mut mä vähä pelkään kun meidän luokalla on kahtena peräkkäisenä päivänä liikkaa. Me mennään sen jälkeen suihkuun niin pelkään et kaikki näkee ne. Hep me? Pitääks mun lintsata vai mitä pitäis tehä!!!!!???? Nii ja en uskalla puhua menkoista äitille (enkä tietenkään kellekkään muulle) kun vaan kehtaan vastata menkkoihin liittyviin kyssiin. :/ Oon ihan liemes!!

      Ja vielä yks asia, minkälaisii on tamponit. En ainakaan netistä kehtaa ettii siit tietoo kun katos pelkään vähän et kaikki näkee sen... (ja tän teen yhellä toisella koneella enkä tosiaankaan nyt aio selvittää sitä minkälaisii ne tamponit on!).

    • hihoho

      vaikka onki vanha merkintä, ni mäki kerron silti omia kokemuksiani :D saattaa jollekkin olla hyötyä.. eli mulla siis alko ekat menkat viime kesänä (2011). mä olin kaverin kanssa, ja sanoin sille että mahaan sattuu jännästi.. no sitte menin vessaan ja no.. loput varmaan tiiätte :D kerroin kaverille ja se lainasi siteitä ku en osannu varautuu ollenkaan ite.. kestivät ekana jotain 6 päivää, kaikki loput ollu siinä samalla ajalla.. ei kuitenkaan oo mullakaan vielä säännölliset (:. äidille kerroin tekstarilla, ja sen jälkeen se tietysti soitti :D

      toi edellinen tossa ^ "Help me? Pulassa!". eli siis.. no.. mä en ainakaan lintsaa. pari kaveria kyllä tietää jo musta.. ja no yleensä vedän paidan eteen, tai sit kun asun niin lähellä koulua ja liikat aina koulun lopulla, ni käyn suihkussa sitten kotona.. tai sit meen suihkuun ku siellä ei oo muita :D ei siinä oikeen muuta voi tehä jos ei halua muitten tietävän.. kyl se musta ainaki vähän inhottavaa on, mut kyl siihen tottuu :D. ja.. tamponit.. ne.. no.. :D ne siis on kans suojia menkkojen aikana, joita ei laiteta niihin pikkareihin, vaan ihan sisään! (joo, tota.. älkää naurako :D en osaa selittää) jos haluut niin kovasti tietää niin eti koneelta ja sit poista sivuhistoriat, tai sit mee kattomaan ihan kaupassa.. ;o

      • i'm wondering

        ku sul alko menkat , ni kauaks sul oli huono olo? nimittäin ittelläni taid nyt alkaa, on just sellast ruskeet vuotoo jne , maha sekasin huono-olo huimaa , kipeee alavatsa , niii mul on nyt ollu kahtena yönä peräkkäisinä, ni huono-olo , tää yö on pahempi , ihan karsee olo :/ nii voiko menkoijeb alkaessa olla monena päivänä huono-olo? ja yleistikkin kysyn kaikilta ? :o


    • skh

      tamponi on pieni valkoinen pötkylä, jossa on naru perässä. Tämä pötkylä työnnetään emättimeen sormella, ja siellä se imee veren. Muutaman tunnin päästä tamponi otetaan narun avulla pois ja uusi tilalle. (vaikka on kätevä, kuukuppi on vielä parempi)

    • Help me? Pulassa!

      Kiitti tosi paljon vastauksista! Kyl mä nyt (ainakin jotenkin) osaan toimia.

    • ?

      7.3.2004 alkanu

    • 12.v

      Oon 12.v . Mulla alko menkat aamulla,ku tuntu ouvolta pikkareissa:o .Menin vessaan ja (ku tuntu et ois jotai märkää) nii pyyhkkäsin paperilla nii se papru oli iha veres!! KAUHEE paniikki iski ja olin sillee ,et : vooooi eiii, ei nyt ! : DD tulin vessast ihan normisti, äitille en sanonu mtn. sit ku menin nukkuu, en saanu ollenkaa unta ku sattu mahaa sairaasti D:

      Autto kummiski ku nukuin mahalleen. aamulla (äiti ja isi töis ja mä kahestaa mun 15.w veljen kaa kotona,loma siis) aattelin et kertoisinko äitille mut en kehtais niinku sanoo sitä äänee,nii lähetin sitte tekstarin. äiti soitti takas ja sano et "miks et kertonu" sanoin et en kehannu ja sit äiti kerto mis on siteit. :) et äitille kannattaa kyl kertoo ku alkaa menkat ;) voiko käyä uimahallis ilman tamponia kun on menkat? tulehtumisvaara musta tamponis on ku se vesi pääsee sen narun kautta sinne :DD Mulla on tullu nyt menkat vasta yhen kerran ja ne kesti jtn 7 pvä. hyi, jotenki ällöttää kuvitella et laittas tamponin. :p en jotenki vaa pysty siihe.

    • 12.v

      Taisiis, onhan siinäkin tulehtumisvaara jos menee ilman tamponia uimahalliin ...
      Meil on 2 vk pääst koulus uintiviikko enkä haluis käyttää tamponia !! :(( apuaa

    • auh

      mulla on alavatsa kipuja ja kun menin nukkuun nii heräilin vatsakipuun ja alapää kipuja on myös -,-

      sattuu tosi paljon :-I

      oikeesti auttakaa mua alkaaks mun menkat ?

      • iffoaa

        onko sulla alkanu jo vuodot? jos on niin siitä voi myös tietää jos vuoto on ruskeaa samalla kun nuo vaivat... jos ei oo muuta kun nuo vaivat niin sit pitää vaan kattella et miten se etenee , tai kannattaa myös käydä terkalta kyselemässä :) ittelläni ainakin ruskeeta mömmöä , alavatsa todellakipee huono-olo heikotti ja vessa hätä koko ajan ! ja nuo vaivat on vieläkin , kun vasta alkoi menkat..... :)


    • tyttö98

      moi minulla on sellainen vaiva että menkojen aikana tulee eeässää

    • mieti muita

      EI IKINÄ uimahalliin menkkojen aikana ilman tamponia/kuppia. Ei siitä sulle itelles mitään seuraa (siis terveydellisesti) mutta mietipä sitä kun perässä altaaseen jää verivana. Kiva muiden uida sun veressä. Eihän sinne altaaseen kusta tai paskotakaan, niin miks sitten verta valutettais. !!!

      Ja side ei sitten toimi, jos joku edes harkitsee sitä. Imee itsensä vettä täyteen, eikä sen jälkeen pidä verta.

    • stringers

      mul alko eilen mut mä käytän ain stringei..ei oo muita =)

    • Almost13

      Ihan ekaks, kyl menkkojen alkamisen huomaa. Aika useil tulee ensiks vatsa kipeeks ja valkovuotoa, silt ei voi siis välttyä, mut se voi olla ihan pientä, melkee huomaamatonta. Ja sit kun ne menkat alkaa, tulee aluks sellasta, kyllä, suklaanvanukkaan tapaista ruskeeta töhnää, eli siis vanhaa verta, jota jotkut (mutta ketkä?) kutsuu mahavereksikin... Ja kyl menkkojen alkamisen huomaa vaikkka minkä värisist alushousuist, eli ei ole mitenkään mahollista ettet huomaa et menkat ois alkanut. ( Sry toistelen itteeni :D ) Ja aluks voi kyl tulla ns. ''tiputtelua'', mikä ei vielä tarkoita sitä, et ne ois alkanu. Eli itelläni on siis jo nyt ne... ;))

    • moitaas

      Moi taas. Oon tuo " 12.v " . Mut ei siis noita " merkkei. ;DD Mutmut... nii , et okei siin on tulehtumisvaara jos menee menkkojen aikana uimaan ja kyl tiiän et ei kannata ettei jää verivanaa, mut voix sillon mennä ku on jo joskus alkanu menkat,mut ne ei oo menos sillon? siis voix mennä ilman mitään ? ;oo oon epätietoinen...

    • hihimoii

      ja anteeks noi " voix" siis noi x-kirjaimet ... en normisti kirjota sillee, mut kirjotin nii huviks xDD

    • LUE ^_^

      Joo heeii voiko joku vastata ? (: ♥ oon tuo hihimoii ja moitaas ja 12.v

      Oon vaa "vierailija tääl, eli mul ei oo omaa nimimerkkii .... niii voiks joku vastata et voiko mennä uimaan sillon,ku on joskus jo alkanu menkat mut ei oo menos sillon???? mietitytttttäääääää !! >_

    • autanavutonta

      ei voi mennä uimaan, kohtu on ensimmäisten kuukautisten jälkeen aina hiukan auki, ja sinne menee vettä. sitten kun nouset altaasta, vesi valuu pois nolosti ja altaassa olevat pöpöt jäävät sinne

    • roosapeppiiiina

      Mua vähän pelottaa et jos ne kuukautiset alkaa koulussa nii eikö se oo hirveen noloa? Ja kotona jos ne alkaa niin en mä nyt siitä viitti mitään ilmottaa... en mä oo ikinä uskaltanu puhuu mistään tommosesta äidille.... o_O. ja mul on valkovuuoto (kai) jo alkanut, et onkse semmosta limaat tai semmosta niinku maidon väristä tai läpinäkyvää? (kysyin vaan tarkentaakseni) .....ja sitte mistä huomaa et rinnat alkaa kasvaa? millon täytyy ostaa ne ekat rintsikat? Oon vähän huono näis....

    • et nii...

      No 1. Valkovuoto on sellasta maidonläpinäkyvää, limasta (minusta inhottavaa)
      2. rintojen kasvun huomaa siitä et ku rinnat on tajuttoman arat, vieläpä sattuu saakelisti, jos joku vahingossa mätkäsee esm. kädellä rintaa, se sattuu...
      3.Rintsikat voi ostaa kun alkaa rinnnat melkeimpä roikkua. Se on hyvin yksilöllistä...

    • minääh loveeh eiku

      Joo, kyllähän se huomaa mustista niinkuin muunkin värisistä alushousuista. Itelläni alko noin kuukaus ennen kun täytin 13 v ja äitil alko 13 vuotiaana myös. Mut siis mun eka vuoto oli limasta, veristä, ihan vähän rusehtavaa ja ja ja ... No siinä se olikin.

    • 76 vee ukko

      Joo, kyllähän sen huomaa vihreistä niinkuin muunkin värisistä alushousuista. Itelläni alko noin vuos sitten ennen kun täytin 75 v ja isäl alko 0 vuotiaana myös. Mut siis mun eka vuoto oli sekoitus kusta, ES:ää, ihan vähän paskaa ja ja ja ... No siinä se olikin.

    • vanhako?

      Ei huolia ! mul alko äsken. ja oon kuukauden päästä 16. kaikil mun kavereil on alkanu, ja sanoin et mulllaki on.. mua ahdisti ihan suunnattomasti mennä esim uimaa, koska mä näytin iha 13-v kakaralta. ehk nuoremmaltakin. :D mut nyt se on sellasta rusehtavaa, ja tamponin kytöh harjottelin itseasiassa jo ennen menkkojen alkua. hahaha ! oon nolo. mut ei mul läpi oo tullu.. :O elikkää, relatkaa, kyl ne alkaa joskus ! (mun pikkusiskol 13v alko ennen mua. se oli kyl vähän noloo..)

      • n.16 v,ei menkkoja

        Täytän lokakuussa 16 ja mulla ei oo menkkoja...näytän varmaan ihan joltain 12 vuotiaalta ku ei oo kunnon rintojakaan. Mut vitsit mua ärsyttää mun pikkusiskolla joka on 13 v nyt ni alko menkat vuos sitte ja mulla ei oo vieläkään! :0000 pelottaa ettei ne menkat ala koskaan. Toivon et mulla kävisi yhtä onnekkaasti ku sullaki...haluun jo kasvaa aikuiseksi! Oon kumminkin henkisesti jo valmis...:/


    • diuohl

      Mulla on kuukautisten ekana ja tokana päivänä välillä alavatsa kipeenä ja haluisin kysyy et onks se normii et vuoto on niiku välill tummaa ja välil veren väristä?

    • muppit

      "Mulla on kuukautisten ekana ja tokana päivänä välillä alavatsa kipeenä ja haluisin kysyy et onks se normii et vuoto on niiku välill tummaa ja välil veren väristä?"

      Jos meinaat tummalla sellaista kuivunutta, se on ihan normaalia. Minulla ainakin muuttuu veri sellaiseksi tummaksi jos siteissä seisoo. Tuore veri on sitten ihan punaista.

      Kaikki jotka tuskittelette menkkojen kanssa, kokeilkaa kuukuppia! Suurta osaa ihmisistä se auttaa. Ja se sopii neitsyille, myös ekoihin menkkoihin :) Kaikille ei tietenkään sovi, ja alkuvaikeuksia saattaa olla, mutta yleensä niistä pääsee yli. Itselläkin suunnitelmissa hommata kuppi kokeiluun :)

      Kuukuppikunnan sivuilla ja foorumilla lisää tietoa, on epäkaupallinen sivusto. Ja ei muuten ole pelkkää hehkuttelua, on niitä ongelmiakin. Mutta silti kukaan, jolla kuppi on toiminut, ei vaihtaisi pois :)

    • Nop

      On normaalia että muuttuu veri ihan tummaksi jos on ollu siteissä kauan. Oon itte onnellinen että ei ole mitään esim. vatsakipuja tai tuollaista. Itse en huomaa kun menkkani alkavat koska ei tule mitään oireita. Huomaan aina kun menkkani alkavat kun käyn vessassa tai suihkussa tai muutenvaan vaihdan aluskousut.

    • buzzzzzzpasi

      sanokaas tytöille että pasi is bäck

    • Asddghj

      Oon tyttö ja täyttän syyskuulla 15vuotta. En tiiä oonko epänorm. Ku mun rinnat on joku a- kuppi tai vähemmänkin voi olla sitte mun menkat ei oo vieläkään alkanu...äitillä alko 13vuotiaana ja nyt mua vuoden nuoremmal siskolki alko vuos sitte.. Oon ihan normaali kokonen163 cm ja ihan normaali painoinen liikun joka viikko ja syön suhtkoht terveellisesti.. Mikä mua vaivaa?

    • mä ehkä tiedän...

      Mulla alko menkat viikon alussa ja eka mahaan koski iha *****tisti ja sitte myöhemmi päivällä pikkarit oli täysin veressä ja verta on viel tänäänki tullu...joten siitä tietää ehkä!!!

    • apuaaaaaaa

      Olen ihmetellyt kun pikkareissa sairaasti sellaista ruskeaa mönjää , joka ei kumminkaan ... ole :DD Ei ainankaan siltä haise , sitten myöhemmin kun kävin vessassa rupesi verta tulemaan.. :dd onko siis kuukautiset ?

      • apuaaaaaaa

        Niinja lisäys vielä , sittenkun kävin lenkillä ( juoksin ) sitä ruskeaa oli tullut enemmän ! :d


      • Cerbiili

        Se pitäisisi olla valkeaa eikä ruskeaa... Siis jos se on sellaista paskanväristä (sori kiroilen) niin silloin saattaa olla emättimessä jotain werierogheörghe entiä kävisisitkö terveydenhoitajalla kysymässä = he näkevät tälläisiä tapauksia ALL TIMES joten eivät he sillein siitä hetkahda


      • vastaajajaa

        kyllä ne on ne kuukautiset. mul oli ihan sama juttu ku oli ekat ja tokat menkat.


    • Cerbiili

      Mulla on ollu kohta vuoden keskirunsaat vuodot... Eli ensin tulee kivutonta valkoista tahmeaa paskaa tämä vaihe kestää suunnilleen 2viikkoa... jolloin laita pikkuhousun suojia (psuoja on eriasia kuin side) sitten alkaa tulla henkilöstä riippuen erivahvuisia kipuja ja sittne tulee verta (kuukautinen ei ole pelkkää verta vaan mukana tulee myös se kohdun pinta... (kysy äidiltä jos haluat infoa) Minä itse aina huokaan kun tiedän että verta vuotaa sillä silloin tiedän a) olen terve b) en ole raskaana, koska en halua lasta liian nuorena, lapsi haluaa aikuisen vanhemmakseen eikä lasta! Tässä oli joitain neuvoja kiitän ja kumarran kun luit!

    • 15 wee

      Joo tota täytin melki heti alkuvuodesta 15wee ja mul ei oo alkanu viel kuukatutisii!!!Ku melki mun kaikilla kavereilla on jo alkanu aikaa sitte, nii mua vähä nolottaa ku mul ei oo viel alkanu. Mis ne viipyy?? Mun äidilläki kyl alko myöhään mut kuiteski....

    • 12v.

      Siis mul oli sillee et mul on kilpirauhasen vajaatoiminta (jos joku tietää mikä se on...) mut mul olis varmaa alkanu aika semmi jos mul ei ois ollu sitä mut nyt ne on alkanu ne ja tää on 2kerta

    • minä vaa..

      mooi! joo oon kohta kuustoista, ja mul ei oo vielkää alkanu, valkovuotoo on tullu jo yli kaks vuotta... mut voiks olla sillee et painaa liia vähä et ne vois alkaa ku oon 157cm ja painan jotai 41kiloo? ja sit mul on kilpirauhasen vajaatoiminta... mut ei senkää pitäis näi paljoo vaikuttaaa kait... Kertokaa joku jos tiiätte!! :)

      • mävainnn

        mä painoin kans ton verran, tai oikeestaan olin 167 ja painoin 49 kiloo, ni oikeestaan sama asia :D mut en sit ainakaa ollu liian laiha ku menkat alko, mut kyl sullaki varmaa pian alkaa :) tai mulla alko just viikko sitte et en kovin 'kokenut" oo :D:D


      • mä vainnn
        mävainnn kirjoitti:

        mä painoin kans ton verran, tai oikeestaan olin 167 ja painoin 49 kiloo, ni oikeestaan sama asia :D mut en sit ainakaa ollu liian laiha ku menkat alko, mut kyl sullaki varmaa pian alkaa :) tai mulla alko just viikko sitte et en kovin 'kokenut" oo :D:D

        ja oon 14 muute :D


    • Jännittää!!

      Moikka!!Oon 12 v maaliskuuna syntynyt tytteli(: Rintani on jo A 70 kokoo ;D ja ala-päässä on jo karvoja ja sheivaan jo niitäkin XDD valko vuotoa mulla on välillä ja hikoilen tooooosi paljon :D oisko joillain vanhemmilla ihmisillä tietoa milloin kuukautiseni alkavat suurinpirtein?Sillä mua pelottaa jo hirveesti koska äitini sanoi minulle että kehityn paljon nopeammin kuin siskoni ja äitini D:Jännittää tosi paljo millo menkat alkaa esim jos mul ei oo esim siteitä lähelläkään sinä hetkenä :( Mutta yleensä pidän mukana varmuuden varalta.Mut oikeest jos siellä on jotain vanhempia ihmisiä joilla ois tietoa koska en oikeesti tiiä mitä teen!! Ps: olen 146 cm pitkä ja 36,1 kg painava, huono kuntoinen, pepsiä juova, nirso ruualle oleva vaikuttaako tämä asiaan??KOMMENTOIKAA BLIIS :((

      • Jännittää!!

        Koukussa pepsiin siis..


      • Rellutellu
        Jännittää!! kirjoitti:

        Koukussa pepsiin siis..

        onko kellään kokemusta tällaisesta: olen 14-vee, toukokuussa alkoi kuukautiset. laskin kuukautiskierron, eli kuutautisten välin, joka pitäisi olla yleensä korkeintaan 35, mutta minullapa on mennyt jo yli 40 päivää eikä kuukautisia näy missään. onko tämä normaali, vai liittyykö jotenkin ensimmäisiin kuukautisiin?


      • lsdfjkldisjfisjdf

        no paino vaikuttaa aika paljon menkkojen alkuun et ku painat vast noin vähän nii en viel ainakaa panikois et ne heti alkaa. sitte ku painat joku 40kiloo nii ehkä sitte (:


      • Mullakin on menkat;)
        Rellutellu kirjoitti:

        onko kellään kokemusta tällaisesta: olen 14-vee, toukokuussa alkoi kuukautiset. laskin kuukautiskierron, eli kuutautisten välin, joka pitäisi olla yleensä korkeintaan 35, mutta minullapa on mennyt jo yli 40 päivää eikä kuukautisia näy missään. onko tämä normaali, vai liittyykö jotenkin ensimmäisiin kuukautisiin?

        Ne on alussa tosi epäsäännölliset niissä voi olla pitkä väli mut vuosien myötä niitten pitäs tasottuu . Kaverillani viivästyi 4kuukautta .


    • valvonko koko yön?

      Tarvisin äkkiä apua! Kävin just vessassa ja huomasin pikkareissani ruskeaa limaista töhnää. Voiko olla kuukautiset? Ja mitä mä teen oon yksin kotona, kaupat on kiinni... pitääks mun valvoo koko yö ettei lakanat mee vereen?? apuaa

      • Ohjeita

        Jos siinä töhnässä on punertavaakin, kuukautisesi on alkanu :) Oot varmaan jo tietoinenkin asiasta, mutta jos sattumalta saattaisikin olla että siteitä tms tampooneita ei ole kotosalla, suosittelisin jotain vessapaperia laittamaan pikkuhousuihin siksi aikaan suojaksi, kun saat tarvittavat suojat.


    • 14 llkiiiiikkkaf

      moi oon 14v. tyttö (meen kasille) ja mun kuukautiset ei oo vieläkään alkaneet. mun valkovuoto alko kun mä olin 9v. ja rinnat alko kehittyy sen jälkeen.. kun olin täyttäny kymmenen mulle tuli alapää karvoitusta.. ja 11v. kainaloihin myös. pituus kasvu oli nopeimmillaan 10-11v. iässä, ja sillon terkkari sano et mun menkat alkais 10-12vuotiaana. no eipä oo näkyny =( äitilläni alko menkat 10-11vuotiaana. mulla on siis nyt kehittyneet rinnat ollut jo parisen vuotta, mutta jotain puuttuu silti oon 160cm pitkä ja painan 43kg

      • Rellutellu

        En uskoisi että sulla on vielä mikään hätä (: mäkin olen vasta 14-wee ja kuukautiset alkoi huhtikuussa. oon 165cm pitkä ja painan 44kg. Ole ihan rauhassa. Jos sun kuukautiset ei oo vielä alkanu 16-vuoden iässä, sitten kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin.


      • nelli123

        Ite täytin kuukaus sitten 16 eikä kuukautisia näy? huolestuttaa hirveesti sillä oon normaalipainoinen eikä mulla oo yhtään tissejä ja todella vähä häpykarvoja! valkovuotoakaa en oo ikinä huomannut!pitäisi mennä lääkäriin mutta tiiän että ne passittaa verikokeisii ja mulla on mailman pahin neula ja verikammo :o onkoha mitää muuta vaihtoehtoa??


    • wt

      Mua sillai pelottaa ettei mulle ala kuukautiset. oon 13 ja mun äiskäl alko sillo. nykyäähä sanotaa et kuukautiset alkaa hiukan ennen kuin omal äidil on alkanu. jote mulla ois pitäny jo =( mut sit ku kysäsin äiskält ni se sano et se on yksilöllist, et kaippa se sit niin on. vaikka mua arveluttaakin kun valkovuotoo on ollu jo yli vuos eikä oo alkanut.

      kysäsempä nyt pois täs. onx normii jos valkovuoto ei oo niinku vesi, vaa sellast töhnää, tai...hmm...hyytelöä vähäninku? mut valkost se kummiski on, mut normii????

    • kooo

      mulla on ainaskin sellasta ns. töhnästä valkovuotoo...

    • aisaatanakunsattuume

      En haluu pelotella tai mitään, mut kerron tässä omista menkoistani:

      Mun ekat menkat alko joskus 14-vuotiaana. Ja verta tuli aivan vitun paljon. Ja nykyään tulee myös aina ihan sairaasti. Mulla on aina noin viikko ennen menkkojen alkua aivan hirveä olo, sattuu mahaan ja oksettaa ja kaikkee. Ja sama jatkuu koko menkkojen ajan, jotka kestää yleensä 5-7 päivää. Yks ainoo sana kuvaa menkkoja täydellisesti: TUSKA

    • menkkaellu

      Oon varmaan yks harvoista tytöist joka ei oo kiukkunen ennen menkkoja ku poikaystävä huomaa siitä et menkat alkaa ku sillon oon hirveen hellyyden kipeee ja halut nousee entistä enemmän ja oon hirveen lempee ja rauhallisempi ku normisti:)

      • sretyiuykjhfgdf

        sama mulla ! mulla on ihan päinvaston ku yleensä muilla :D mä niinku oon hyvälläpäällä ja ei oo kipuja tms :D:D mut onneksi vaa!


    • jhes666

      Ekat menkkaripäivät on täyttä HELVETTIÄ oikeesti, verta tulee kokoajan ja tuntuu et kokoajan saa olla vaihtamassa. En todellakaan odota seuraavia kuukautisiani. Itseasiassa, nytkin sattuu lantioon ihan helvetisti. Mä oon puolestani kauheen kärttynen ja tuntuu siltä, et kaikki miehet on vähä-älyisiä
      :DDDDDD

    • gauaua

      sillonku mulla alko 12 vuotiaana menkat, nii edellisenä päivänä mun alavatsaa kouristi ja sattu ihan törkeesti. Sillon mä jo vähän osasin aavistaa mitä on tulossa. Seuraavana aamuna meninki sitte vessaan ja pyyhin nii siin huomasin. Että kyllä säkin huomaat jos vaan käyt päivän aikana vessassa :D ja sitte ku alkaa nii tonne alapäähän tulee sellane tosi märkä ja nihkee olo ikäänku. Että ei huolta, kyllä sä sen sitte tajuut ku vaa tulee :)

    • EIOONOLOO!

      Miks te aikuiset tulette tänne sekoilemaan, et säälittävää kirjoittaaa tollast tänne? >:(
      No anteeks, jos vanhemmat ei osaa vastata meijjän kysymyksiin, ja tottaki voi kirjoittaa tänne, ja hankkii apua, ei täs oo mitää noloo.. -.- Kauheeta toi tommonen, ja muistelkaapaa teijjän ensimmäiset kuukautisianne!!!!!

    • apua pikkuiselle

      mä en tiiä alkoks mul menkat vaai ei..koska aamul heräsin ja mun pikkareis oli jotain ruskeeta...sellasta punertavan ruskeeta...mulla ei kyl oo ollu kovin pahoja vatsakipuja,niinku mun äitil oli...mut toivoisi et neuvoisitte koska oon vähä huolissani..oon 14

    • Lyhyt nuori nainen

      Miulla alkoi 14 vuotiaana mensut, yöllä alko, olin isän luona kesälomalla. Aamulla kun heräsin (oli vaaleet alushousut jalassa), oli alushousut aivan kauttaaltaan veressä. Eikä miulla ollu siteitä tai mitään ja olimme mökille lähdössä. Aattelin, että mitä v****a oikein teen! No, onneksi isän naisystävä oli myös siellä. Kerroin hänelle ja käytiin kahdestaan kaupassa ja hän pesi housuni. Ei siinä sitten mitään. Myöhemmin vasta seuraavilla mensuilla oli kauheet kivut jotka jatkuu edelleen monen vuoden jälkeen.

    • olen hukassa

      mulla taisi alkaa menkat viime yönä,koska aamulla pikkareissani oli punertavan ruskeeta töhnää....saattaa kuulostaa vähän ällöltä,mutta en tiedä minkä näköistä menkkavuodon pitäisi olla? no,huomasin aamulla pikkarini ja laitoin heti siteen...mutta iltaan mennessä minulla ei ollut tullut yhtään vuotoa...onko normaalia että vuoto on tosi niukkaa ja voi kestää vain yhden yön ekoilla menkoilla? olen ihan hukassa auttakaaa !

    • ,menk

      kyllä ne menkat teillä kaikilla naispuolisilla alkaa ajan kanssa. Ei niitä kannata odottaa saatte ne kyllä kymmeniksi vuosiksi joten ei syytä huoleen. Eivät menkat kovin kiva asia ol ainakaan odottamixdn arvoinen. Saa pelätä milloin tulee ohi ja lakanoita saa pestä jatkuvasti.pitää tunkea alushousuihin kauhea side tai emättimeen tampooni. Saunassa saa varia ettei sotke paikkoja tai kun menkat on runsaimmillaan saa sidettä vaihtaa tunnin välein. Tunnet miten ällöttävät hyytymät pulpahtavat siteeseen ja vatsa on niin kipeä että liikkuminen on vaikeaa. Olet vihainen kuin ampiainen ja kaikki on huonosti. Uimareissut voit unohtaa ja yöllä nukut vain kyljellään. TÄtä listaa voisi jatkaa virlä pitkälle joten älkää nyt nuoret neidit odottako niitä menkkoja vaan nauttikaa ny vielä kun voitte. Mutta teille jotka omistavat jo lisääntymisen ominaisuudeen onnea naiseksi kasvusta ja muistakaa käyttää lahjaanne hyvin!!

    • myöhäinen

      Heippa, oon 15 tyttö ja menkat ei oo alkanu, äitil alko 12-13 v , pitäiskö alkaa huolestuu? :/ oon kyllä ollut aina aika laiha, (164/42) mut oon yrittäny nyt alkaaa syödä vähän paremmin. Karvotusta on ollu normaalisti ehkä joku puolisen vuotta, mut rinnat on iha helvetin pienet :( mittasin kerran ja erotus 10 cm..... ei tarvetta rintsikoillekkaan vissiin, enkä käytäkkään kun en kehtaa. mutta ärsyttää kauheesti, oon varmaan porvoon ainut ysiluokkalainen jolla ei oo menkat alkanu ja ei oo tissejä lainkaan...:((

    • ei huolta! (:

      Paino vaikuttaa suuresti kuukautisten alkuun. Onko sinulla syömishäiriö vai oletko muuten vain pienikokoinen ihminen?
      Olen kuullut, että kuukautiset alkavat yleensä, kun painoa on n. 40-45kg ja rinnat ovat alkaneet kehittyä. En usko, että sinulla on vielä mitään hätää, sillä viimeisillä kuukautiset alkavat vasta 17-vuotiaana.
      Syö hyvin ja nauti elämästä, kuukautiset eivät ole ilon aihe. Ja et varmasti ole suomen ainoa 15-tyttö jolla ei ole vielä rintoja tai kuukautisia, kyllä ne sullekkin vielä tulee usko pois (:

    • tyttö---95

      mulla alko menkat viime joulukuus, olin melkein 17.. En muista ekoja sillee ollenkaa, ei vissiin ollu kipujakaan jne. Järjestään kaikki muut menkat on ollu ihan sietämättömiä, alavatsa on tosi kipee, pyörryttää, oksettaa ja oon hirveen ärtynyt,,öisin aina välillä tulee läpi... :( mun äitillä oli kans alkanu 13-14v menkat, olin iha paniikis sillon et miks mulla ei ala ollenkaa, nyt lähinnä ihmettelen miks mä niitä ees ootin.. hyi, kumpa sais valita haluaako menkkoja vai ei.. tai tulis vaikka kerran vuodes. ja mulla on nyt rinnat jotain 70a-b, aika pienet, mut eipä se mua haittaa, push upit on keksitty ;) tosin oon alipainonen vähän, niin saattaa toi rintojen pieni koko johtua siitäki, mut heti ku syön "enemmän" niin läskiä tulee mahaan, mitä en halua, joten saan tyytyä pieniin rintoihin ja laihaan vatsaan. :p mutta oon saanu sellasen käsityksen et monet pojat on sitä mieltä et pienet ja pienirintaset tytöt on söpömpiä ku pitkät tai isorintaset :)) pieni on kaunista ;) mut älä oo huolissas, "myöhäinen", minä oon sun kohtalotoveri :)

    • tyttö99

      Moikka, oon 13 vuotias ja mulla alko menkat noin vuois sitten. mulla on maha aina kipee, en mee menkkojen aikana kouluun koska en pysty keskittymään. mut tsemppii

    • heteroo

      mitä opettaja sanoo, kun oot joka kuukaus menkkojen takia pois koulusta :D

    • myöhäinen

      Sinulle ei huolta! (: , mulla ei ole syömishäiriötä eli olen tosiaan vaan pienikokoeinen, mielelläni saisin hieman lisää rasvaa luiden päälle:D ja kiitos muutenkin vastauksesta sinulle ja tyttö---95, kuulostaa paremmalta että en oo ainoo:) nyt vaan syömään reilummin..., !

    • menkat(ko?)

      mun menkat alko tänää(?)housuis oli ruskeeta/punasta juttua luulisin et ne olis menkat mut en oo varma auttakaa plz:D

    • haravannäköne

      mulla on ollut alavatsassa nipistyksiä/kipua ja valkovuoto on ruskehtavaa, voiko tää ollamerkki menkkojen alkamisesta?:)

    • 9+20

      voi olla (:

    • 13 tyttööö

      AIIII!!!!! MUL on sattunu nyt vrm 2-3 pv vatsaa ja on ollu paha olo jne....ja oon ollu aik ärtyny kaikille .....sanoin äitille vatsaaa on sattunu jo pari pv... ja ollu paha olo , ni se sano et menkat taitaa alkaaa.....:(((( oon 13 enkä haluu et ne alkaa ...voiks ottaa jotai kipulääkettä mikä helpottais kipuu nopeesti?? :(( AII nytki sattuu sellai oudosti alavatsaa ja vähä paha olo eikä tee mieli yhtää ruokaa :P yöh ...ps: ei kyl mitää verta oo näkyny...ainakaa viel

    • MIKS!

      Moi!

      Apua! mulla alko tänään yöllä menkat ja nyt ku meen käymää vessassa nii sattuu iha helkutiski alavatta ja sit tulee aika paljonki verta..? Kui? onks se normii?

    • tietajatorvix

      olen 13 w tyttö ja kuukautiseni eivät ole vielä alkaneet...
      -Joillain voi alkaa jopa 18v! Olet nuori vielä.

      huomaako sen ku ne alkavat? tuleeko alushousuihin vähän verta ja kuinka kauan tällainen "pieni vuoto" jatkuu??
      -Jollain tulee ennen tai samaan aikaan menkkojen kanssa vatsakipuja, siitä voit tietää niiden alkamisen. Ensimmäiset menkat ovat joskus runsaat, paitsi itselläni oli todella pienet, mutta vatsakivut oli kovat. Yleensä ennen menkkoja alkaa valkovuoto, eli valkoista 'tahmeaa' pikkareissa. Itselläni tuli ainakin 2v ennen menkkoja.

      jos on mustat alushousut tai stringit niin sittenhän sitä sitä ei huomaa vai?
      -Mustista housuista ei välttämättä näy läpi, mutta housut voivat siitä kohtaa muuttua 'tummemmaksi.' Stringejä ei kannata käyttää, koska pikkuhousunsuojat ja vaipat eivät kunnolla pysy niissä, ja ne saattavat valua vielä enemmän housuille. Jos on runsaat kuukautiset niin tamppooni on keksitty:) Toivottavasti oli jotain apua!

      • joomäävaa

        Moi! Olen 12. Koska kuukautiseni voisivat alkaa? Valkovuoto on runsasta ja sitä on ollut n.1vuoden. Häpykarvoja on jo jonkin verran ja kainaloissa on karvoja myös. Rintani ovat jo aika kehittyneet....
        Saisinko vastauksia?


    • VihaanKuukautisia_

      Hahaaa, repesin kun luin noita kaikkien kommentteja että haluais että menkat alkais ja odottaa niitä hirveesti... Itsekkin, täytyy myöntää, odotin niitä, mutta nyt kun olen "kärsinyt" pari vuotta, toivon koko sydämmeni pohjasta että olisin ollut myöhään kehittyvä! Hirveä raina koko asia! Sanonpahan vain, että se on n. 3 kk vuodessa pois sun elämästäs, joten herranjumala nauttikaa te kaikki sielä joilla ei ole vielä menkkoja!

    • Emättimestä verta?

      Moi mulla on ongelma, eli mulla ei ole alkanut kuukautiset. Mutta viimevuonna mulla tuli verta ja tulee nytkin. Yritän googlettaa asiaa ja sieltä tulee "sukupuolitauti" yms. Onko se vakavaa, en edes kehtaa kertoa kenellekkään. Olen 12 vuotias:(

    • miksi ei

      ^ Nyt mä en kyllä ymmärrä, että miksei se vuotava veri olisi menkoista? Minkä perusteella sitä epäilet?

    • s4ttum44

      Itekkin olen 13v, piakkoin 14. Eilen illalla just kattelin youtubesta kaikenlaisia vinkkejä ja videoita. Siitä sitten tajusin, että ole onnellinen ettei ole vielä menkkoja. Ja hetikun menin sen lupaamaan, alavatsaani ns."lämmitti" ja seuraavana päivänähän ne jo tuli, ihan sattumalta :), Mutta joo, kyllä ne huomaa. Ei sulla ole vielä mitään kiiretta, mieti, ei sun tarvii tunkea mitään emättimees kun menet esim. uimaan... Nauti, vielä kun voit, kyllä ne kohta jo tulee :)

    • ...

      Mä olin ainaki onnelline ku mun menkat alko vasta 14-vuotiaana. Nykyään ku siitä on menny 2 vuotta nii mulla ei oo mitään superkipuja, suurin ärsyttävä asia on jomotus vatsassa ja heikko olo. Ja voin kertoa, että ainakaa mulla ei oo vielä minkäänlaista rytmiä näitten kanssa, sillä väliä voi olla 2kk tai voi tulla useemmat peräkkäin. Määrä vaihtelee kans, ekana vuonna vuosin ihan hirveesti ja koulussakin tuli pari ongelmallista tilannetta kun tuntui, että oon ihan suihkulähde. Mut juu, kyl ne viel sielt tulee, nauti vielä ku voit! :)

    • Epäilevä

      Mul alko eilen menkat. Onks normii, et jo näin alussa on runsasta vuotoo? :D

      • 11.v anonyymi

        oon11.v ja menkat just alkanu. ei oo ollu mitään kipuja. libressen sivuilta saa paljon tietoa menkoista. käykäähän katsomassa;-)


    • minävaa

      mäki oon 13v ja mul alko täs kuus.. mul alko yöl ja huomasin aamul pikkareis semmost tumman punast, vähä ruskeen näköst juttuu ja tajusin et mul oli alkanu..
      tiiän et kaikil on vähä eri taval mut mul ei ollu mitää kipui tms. mut olin aika surulline/masentunu ilman syytä sitä enne.. oli semmone outo olo :s

    • Alkojustjanytärsyttä

      Mul alko äske ja säihkähdin iha hirveest eka :D Oon siis 2000 syntyny 13 v tyttö :( nyt kyllä harmittaa että alko ku on sanottu et yleensä sillo pituus kasvu hidastuu... Ja ite ku oon 145 cm ni pitääkö paikkansa et pituuskasvu hidastuu? :(

    • outooh

      mul alko menkat 2 viikkoo sit tai viikko ja nyt ne tuli uusiks oon 13 wee :3 mut siis onks se selvää et ne tulee 2-1 viikon jälkee uusiks ?

    • Se jolla alkoi eile.

      Mulla alkoi eilen kun olin kaverin kanssa kotonani ja olen kohta 14v mulla ei ollut ennen niitten alkamista mitään kipuja huomasin vain että alushousut olivat ihan veressä ja sen kyllä huomaa .. Sen jälkeen minulla on särkenyt selkä ihan kaameasti niinkuin nytkin .. Mutta mulla ei särje alavatsaan ? Vain selän puolelle . Minä olin ihan paniikissa kun ne alkoivat ja tänään minulla on tullut verta ihan kauheasti että siteet on täytynyt vaihtaa 10 minan välein :o

    • HELP MEEEEEEEEE

      Mää en oikeen oo varma, että alkoko mun kuukautiset! Mulla on ollu valkovuotoo n. yli 2 vuotta ja sitte eilen mulla rupes tulee ruskeeta vuotoo.. Sillee runsaasti, enemmän kun valkovuotoo, sitä on tulu nyt pari pv ja en uskalla sano ätille.... Epäilen, että näää on kuukautiset. Kertokaa, etttä onko nää sitte ne kuukautiset !?

    • on ne

      Vastaus sulle: HELP MEEEEEEEEEE : Noh.. ruskee vuoto on vanhaa verta. Ja joo on ne menkat. luultavasti. nimittäi itelläniki on tullu ruskeeta vuotoo.. Ja joo jos valkovuoto on kestäny 2vuotta on tooooooosi todennäköst et menkat alkaa pian. Ite oon 14v ja mul alko 12.8 ja on vieläki. Älä huoli. kanddee kertoo äitille ! Äiti ymmärtää. Kerroin ite heti ku äiti tuli töistä. :33Mut joo menkat voi kestää jopa yli 2 viikkoo, ainanki nää ekat !

    • help!!!

      mä oon 12.5 vuotta ja mul on ollu valkovuotoo niinku yli 2 vuotta ja se on tosi ärsyttävää ku pikkarit kastuu ja sit on inhottava olo :S mul ei oo viel menkat alkanu ja mua pelottaa et ne alkaa esim koulu-uinnissa :s mut joskus ku oon menny sillee vessaan ku on tullu valkovuotoo nii sit se on ollu jotenki punertavaa mut luulen et se johtu jotenki pikkareist..o.o vai oisko se sit niinku alkuu niist menkoist? emmätiedäää >.

      • HELPPII

        Mun äitillä on alkanu menkat ku se oli 12, ite oon 14 eikä mulla oo vielä?! Mistäköhän tommonen johtuu? Oon 157cm pitkä ja painoa 45kg


    • help!!!

      nii ja mä oon 160 senttii ja painan 46 kiloo..

      • Kkj

        Oisko kellää vastausta kahteen ylempään?


    • 12vt

      Menkat saattaa alkaa vasta 17 v eli ei mitään hätää;) Ja mulla tuli kivut ja pahoinvointinti ja sitte tuli puna/ruskeeta mönjää pikkuhousuihin

    • APUA:

      moikka:) oon 13 vuotta ja mulla tuli 15.10.2013xD eka vuoto ja nyt ei oo tässä kuussa tullut. mun äitillä alko vasta 15 vuotiaana:o. oon jtn.160cm ja painan jtn.50kg. mun eka vuoto kesti jtn neljä tai kolme päivää suunillee ja se oli semmosta ruskehtavan punasta. en kertonu äitille tai kellekkään. käytin siteitä sillon ja nyt on mukana aina yks side:) ootan kyllä niitä et ne alkais säännöllisemmin!;) en oo kyl ees varma et oliko ne menkat mut mitkä muutkaa?:o ei mulla ollu mtn kipuja tai mtn oireitakaa:O joten pliis kertokaa ees jotaai

    • 14vuotias

      Joo siis mä oon 14 ja mul alko lokakuussa kai ekan kerran {sillo olin 13 ku täytin vast 14} nii ja mun äidil alko 16vuotiaana... aattelin vaan varoittaa niitä jotka on varmoja että kuukautiset alkavat samoissa iässä. Ei välttämäätä ^^ mutta niitä ja niiden alkua ei kannata ja tarvitse stressata. Koska mä tein niin ainakin 3 vuottaa ja ei siinä ollut mitään järkeä. Aluksi ei tule hirveästi vuotoa ja sen kyllä tuntee jossakin vaiheessa... 4lk. Kannattaa alkaa kantamaan terveyssiteitä koululaukussa ja muualla

      • koulumenkka

        oon 12v ja minul alko tänään. :) Ei satu missää eikä tunnu. koulussa ne alko eikä ollu noloa. Huomasin silleen et tunsin ihanku tippoja olis pudonnu alapäästä xd menin wc ja pikkareissa oli ruskehtavaa juttua. ei tullu läpi paitsi ihan tosi vähän. Kerroin heti koulun jälkeen äidilleni :)


    • verihousu

      Mulla alko joskus kivikaudella (12-13-vuotiaana) ollessani luontokoulussa luokkani kanssa. En huomannut mitään, kunnes kotiin päästyäni menin pissalle ja meinasin huutaa järkytyksestä, kun pikkarini olivat punaisenruskean veren peitossa. Ei ollu kipuja eikä mitään, en edes huomannut veren tuloa.

    • Voisiko joku vastata?☺️

      Hei olen 13 vuotias tyttö ja minulla ei ole alkanut vielä menkat mutta tänään lähes koko päivä on ollut alavatsa kipeä ja ala selkäkin on ollut kipeä. Mahaan ei satu koko ajan mutta välillä aina sattuu.. Oiskohan minulla olkamassa menkat? Kiitos jos joku vastaa.:)

    • helpmeeh

      Mulla oli ekat 17.5
      Voiko olla että seuraaviin kestää pidempi aika?
      Eli onko alussa epäsäännölliset .?
      Oon 15vuotias. :
      Eli kuinka toden näköstä on ettei tule ihan säännöllisesti?

    • Wäwäwäää

      Mä oon päässy ihmeen helpolla menkkojen suhteen, koska mun ei tarvinnu pyytää äitiä ostamaan siteitä, se vaan toi omatoimisesti mulle niitä kaupasta. Menkat ei meinannu millään alkaa ja aloin jo huolestua, koska tyylii kaikilla kavereilla oli alkanu jo, mut sit ne alko 13-vuotiaana ja olin sillei hiuuh.
      Tulin vaa koulusta ja menin vessaan. Pyyhin ja huomasin, että jaahas nyt ne alko ja pyyhin itseasias aika kauan, kunnes paperiin ei tarttunu paljo mitää väriä :D Mulla oli ollu aika vaaleet farkut, mutta ei ollu tullu läpi tai mitää, ei edes pikkareihin. Kävin laittaas siteen ja meinasin mennä kertoo äitille, mutta en uskaltanu ja pitkitin sitte sitä kertomista jollain kolmella päivällä, kunnes me lapset mentiin viikonlopuksi iskän luo, koska mun vanhemmat on eronnu, ja siellä mä sitte laitoin äitille viestin, niin helppoa se oli.
      Mä vaan ihmettelin kun mua pieretti ihan hirveesti parina päivänä ennen menkkojen alkua, mutta en mä tiedä liittyykö se siihen mitenkäään :D Ei ollu mitää kipuja oikeestaa ennen menkkoja eikä kyllä menkkojen aikanakaan. Vuoto ei ollu mitään yyberniukkaa muttei mitään runsastakaan vaan ihan sellasta normaalia :)

      • Wäwäwäää

        Niin ja mulla on nyt kolmas kerta ku on menkat ja on itseasiassa aika säännölliset ollu joka kerta. Aina on ollu suunnilleet tokavipalla viikolla tai vähän jälkeen tai vähän ennen. ;)


      • AUTTAKAA!
        Wäwäwäää kirjoitti:

        Niin ja mulla on nyt kolmas kerta ku on menkat ja on itseasiassa aika säännölliset ollu joka kerta. Aina on ollu suunnilleet tokavipalla viikolla tai vähän jälkeen tai vähän ennen. ;)

        Mä oon 14 , eikä oo vielä tullu menkkoja.. Pliiis voiko joku kertoo että pitääkö side vaihtaa aina ku käy wc? Siis alkaako se haiseen jos ei vaihda? Tietysti ällöö laittaa likanen side mut siis jos on tosi vähä vuotoo ja ei oo esim. Jossain mukana vaihto sidettä niin siis alkaako Se vuoto haiseen?? Tää on noloo ja oon miettinyt kaua Nii voiks joku kiva auttaa mua???? :O


      • Antskuw
        AUTTAKAA! kirjoitti:

        Mä oon 14 , eikä oo vielä tullu menkkoja.. Pliiis voiko joku kertoo että pitääkö side vaihtaa aina ku käy wc? Siis alkaako se haiseen jos ei vaihda? Tietysti ällöö laittaa likanen side mut siis jos on tosi vähä vuotoo ja ei oo esim. Jossain mukana vaihto sidettä niin siis alkaako Se vuoto haiseen?? Tää on noloo ja oon miettinyt kaua Nii voiks joku kiva auttaa mua???? :O

        Mä en oo ainakaan huomannu et olis alkanu haisee. Mulla alko 3 päivää sitten ja oon pitäny kahta sidettä päällekkäin (tulee läpi muuten) aluks pidin kans vähän vessapaperii et ei ainakaa tuu läpi:D


    • salainen02

      Moikka! Ite oon 12v ja menkkani alkoivat eilen,mul ei ollu alushousuissa juurikaan mitään mutta sitäkin enemmän valkovuotoo,no kun tulin pissalta pyyhkäsin paperilla alapäätäni ja silloin se oli pikku tippa kirkasta verta olin aika hämmentynyt ku ne alko! Oli siis yö.. seuraavana aamuna siteessä oli aika lailla jo sitä verta mutta se koko ajan vaan runsastuu,se on välillä kirkasta ja välillä tummempaa,itse en ole kertonut vanhemmilleni mutta kyllä ne huomaa kun siteet on hävinneet viime päivinä. Äitilläni alkoi 13v muistaakseni vielä syntymäpäivänä! Mun tousilla siskoilla alko myös 13v mutta mulla sitten 12v nyt tällä hetkelläkin on aika runsaat vuodot ja merkitsen päiviä kalenteriin. Oisin kyllä halunnut olla niitä vielä ilman nutta ei minullaole paha mutta jos jollain teistä alkoi 9v!! Sillon on ollut vielä niin pieni lapsi!!!
      ÄLKÄÄ OIKEESTI ODOTTAKO MILLON NE ALKAA! NAUTTIKAA ILMAN NIITÄ!!! Muttatoki ymmärrän jos joku halua varautua :)

    • Antskuw

      Mulla alko just kolme päivää sitten kuukautiset ja nyt mul on ainaki alavatsa toai kipeä ja välillä jos katon telkkaria, niin alkaa särkeä päätä. Mul ei oo ainakaa viel ollu muuta. Ja huomasin et mulla alko kuukautiset kun alavatsa oli todella kipeä ja pikkarit olivat märät. Ensimmäiset kerrat on suoraan sanottuna perseestä!

    • Antskuw

      Mulla on ny ainakin ihan ensimmäiset kuukautiset ja ensimmäinen yö oli täyttä tuskaa ja huomasin kun alavatsaan sattui ihan sairaasti. Sit kävin vessas ja pikkarit oli ihan veres ja oli todella kivaa kun olin just kaverilla yötä niin tungin vaan vessapaperii pikkareihin paljon. Nää on ny kestäny 6 päivää. Käytiin tänään uimas nii sillon se koko ajan vaihteli. Välil tuli paljon ja välil ei yhtään. Ny ei oo illal tullu melkeimpä yhtään, et pari pisaraa ehk 6-9 tunnin aikana. Älä toivo kuukautisii sillä näist ei yhtään tiiä millo loppuu ja millon alkaa (ainakaa mä en huomaa) toivottavasti mul ei tulis enää verta.
      Ps. En oo uskaltanu kertoo mun äitille et mulla alko. Oon koko ajan vältelly saunaan menoo, mut tänään uimassa kävin saunas ja onneks ei just sillon tullu verta :)

    • 12vTyttö

      Mulla alko tänää, olin eilen koiran kanssa lenkillä ja mahaan alko sattuu (siis alamahaan) sitten olin vaa et "no tällästä on ollu ennenki (juu ei) ja et tää on vaa ihan normaalia. Sitten tänää heräsin ja menin tavallisesti aamupalalle, no sitten alko alaselän sattumaan ihan älyttömästi ja minä sitten yritin olla ihan tavallisesti. Pieni paniikkiin mulle tietty tuli ku tiesin et alaselän kipu on yleensä noita kuukautiston oireita... no sitten menin vessaan ja tein tavallisesti tarpeenI ja pyyhin. Vessapaperilla oli verta ja ruskeaa töhnää (ruskeaa töhnää tuli jo eilenkin) ja sit vaan rauhoittelee itteeni siinä ja nappasin laatikosta siteen, asetin sen nopeesti paikalleen ja hiivin huoneeseeni. :D oon siis 12

    • Menkat

      Hei, mua pelottaa että mun menkat on alkamassa: •luin netist et mitä merkkei siihen on: kasvupyrähdys joka mul on loppuvaiheilla, valkovuoto(ollu puolitoista vuotta), mureosiän kehitykset(kyllä) Niin ja siis ihmettelin vaan että kun pyyhin tänään ihan normaalisti, ni tuli ihan hieman verta... Onkos normaalia?

    • Pelokastyttö

      Itsekin pelkään että ne alkaa!! On ollu n. 1 vuoden valkovuotoo ja menkkoihin liittyvää tässä lähiaikoina.

    • Auttakaamuapliis

      Mua pelottaa ihan sairaasti et mun menkat alkaa. Enkä kehtaa puhuu mutsillekkaa... Oon siis 11w, täytän joulukuussa 12 (eli kutosella) Meiänluokkalaisilla on vaan yhellä alkanu menkat (ainaki mun tietojen mukaa). Ja oon hirveen lyhytki, 155 cm. Vaik mun ennuste onki vaa 167 cm, mut silti!! Mun siskolla alko ennenku se täytti 12, samassa kuussa. Eikä ne ollu mitenkää pienet... Mulla on ollu siis kuuesta asti maha kipee ja äitiki teki mun lempisämpylöitä mut ei ne maistunu..

      Kuinka kauan maha voi olla kipeä, jonka jälkeen voi olla varma, että kuukautiset etvät vielä ala???!

      Kuinka kauan vatsa/

      • Auttakaamuapliis

        Jatkoo toat siia
        KUINKA KAUAN VATSA/ALAVATSA/JOPA ALASELKÄ VOI OLLA KIPEÄ ENNENKUIN OLET VARMA, ETTÄ KYSEEESSÄ EI OLE KUUKAUTISET???!!!!


    • Huolestunutlapsonen

      Hei mä oon 14w ja painan noin 42kg ja oon 165cm pitkä ja munkaa menkat ei oo alkanu pitäiskö huolestuu?!?!

      • Anonyymi

        hei olen 11v tyttö (tietenkin) kohta 12v. Mulla ei oo alkanu vielä menkat mut lähipäivinä on tullu hirveesti valkovuotoo, et pitäskö huolestuu? Ei oo kuitenkaan muita oireita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hei olen 11v tyttö (tietenkin) kohta 12v. Mulla ei oo alkanu vielä menkat mut lähipäivinä on tullu hirveesti valkovuotoo, et pitäskö huolestuu? Ei oo kuitenkaan muita oireita.

        Pliis vastatkaa!


    • Teiresia
    • Eimitäänpelättäväö

      Alko joku pari päivää sit ja mulla on aika runsaat vuodot mut ei oo mitään pelättävää

    • Jokurandomvaa

      Mullla ei oo vielä alkanut ja olen 11 Ja täytän 5kk pääst 12. Oon 154,5pitkä ja painan 140,5kg. Milloin ne menkat sit alkaa?

    • Putkipasi-da-man

      Itsellänihän oli kuunautis vuotoja, kunnes aloin käyttämää. Putkikittiä hampun sijaan. Enää ei lorise haarovälis

    • läskihiiri

      mua koko ajan pelottaa et mul alkaa menkat koska vaan kahdella mun luokkalaisilla on vaan alkanut menkat :D ja vielä parasta jos ne alkaa Niiku torstaina koska mulla on uintii
      koulussa :D

    • ÄrsykeHerkkä

      Ku mulle tuli ekat kuukautiset, meil oli sijaisopettaja sillo. Se oli nii ärsyttävä koko ajan! Yhes kohtaa se vaa sano meille et "nyt jos te ette ole hiljaa niin te vaan luette koko oppikirjan!" Mua ärsytti se nii paljo et sanoin vahingos sille ääneen "pidä ite se turpas kii"😂

      Olin sillee et mikä ihme mulle tuli?

      Sit parin tunnin pääst huomaan et menkat alko😂Sillei "ahaa! täs se selitys on"😂😂

    • 13vee

      Olen 13.v ja mul alko menkat 8 päivä eli on kestänyt 6 pv. Ja kyllä sen huomaa kun ne alkaa. Itse olin ulkona ja alavatsa oli ollut jo pari päivää kipee. Menin sisään vessaaan ja mun oli ruskeet pikkareissa eli juu huomaa.

    • 13vee

      Ja runsaat vuodot oli 4 pv. Riitti et vaihto siteitä 1h välein. Kovat alavatsa kivut oli aluksi. Mut riippuu ihan henkilöstä.

    • Jokuturhatyyppi

      Mulla on ollut alavatsa kipeä ja tänään tuli vähän verta alushousuihin. Sitten päädyin tänne keskusteluun. Mua vähän pelottaa jos mun menkat alkaa

    • Valkovuotoilija

      Ite 11v ja runsas valkovuoto.....muutama viikko ollu ja luin netistä et kestää n.1v ennen menkkoja.Kannattaaks pitää vara sidettä tai pikkuhousut suojii repussa? Entä voix alkaa aikasemmin ku 1v?

    • outotapaushh

      Oon 10v tyttö ja musta tuntuu et menkat on kohta alkamassa. Mä en niiku tiiä miltä näyttää valkovuoto. et onks mul ollu meinaa mulla on ollu sellasta läpinäkyvää mönjää pikkareissa. Ja mulla on kokoajan vessahätä (pissahätä) ja joskus sattuu ihan sikana pilluu et oon ruvennu melkei itkee ja mun kaverilla on sama, mut ollaan käuty kaikkikihomatosivustot ja lääkärit läpi et mikä se olis. Äitin mielestä kuulemma ei tunnu menoilta nää kivut et olis kihomatoi mut ei, ku ei oo löytyny vaa yhtäkään kihomatoo mistää. Mul on ollu alaselkä lähiäinkoina vähän kipeä mut maha ei. Aina kun käyn pissalla nii alkaa tuntuu oudolta pillussa. Voisko joku kertoo et onks nää jotai menkkojen tuntomerkkei tai jtn?? Ja jos on nii kertokaa mitä sanoisin äitille? toivottavasti vastatte 😘

    • outotapaushh

      mulla on nyt ollu kolme kertaa maha koulussa niin helvetin kipeä että joutunut olen sanomaan opettajalle ja nyt siis toi edellinen viesti oli mun elikkäs vähän ehkä menkkojen tuntomerkkejä. eikö?

    • hämmentynytt

      Mäki täytän syksyllä 13 ja äitillä alko sillon kanssa menkat, valkovuoto alko toissavuoden jouluna eli reilu vuoden ollu tosi runsaana :D Mietin kuitenki et pitäskö nyt mennä ostaa niit pikkuhousunsuojii vai oottaa suoraan menkkoja. Naamaan ilmaantunu viimeaikoin muutama joku näppyläja alavatsa kramppailee joskus. Mielialaki menee vuoristorataa joten onks menkat alkamas pliis auttakaa!!!

    • Anonyymi

      Mulla alko just eilen kuukautiset ja mulla oli mustat alushousut. Meillä oli kevätjuhla, kun ne alko. Se tuntu kun ois tullu valkovuotoo. Mahaan ei oo sattunu eikä mitään. Tuntuu vaan kokoajan siltä että tarvis käydä vessassa. Ja ai niin joo muuten oon 14 vuotias.

    • Anonyymi

      Kyselen kaverini puolesta. Mitä pitäis tehdä kun on herkkä omalle verelleen (pyörtyi tunnilla kun pisti sormeen neulalla ja siitä tuli verta) ja menkkasiteet pitäis vaihtaa? Ps. Ei oo viä alkanu . Pps mä ja mun kaveri ollaan 11v.

    • Anonyymi

      Oon 12 ja puol w ja menkat vielä ei oo alkaneet. Pohdin tässä vain kun äidilläni alkoi noin 12-14 vuotiaana(hän ei muista tarkalleen) ja mietin että voiko alkaa pian... Pikkuhousuihin tuli vähän aikaa sitten semi paljon ruskeaa töhnää ja sitten vaihtui niukkoihin määriin valkovuotoa. Ja alavatsassa tuntuu kipua/kiertää (välillä).

      Voiko tällainen vuotojen tuleminen tai alavatsassa kiertäminen viitata menkkoihin? En kyllä itse usko mutta tahdon olla valmistautunut sillä koulu alkaa taas kohta (kesäloman jälkeen). Jos joku voisi vastata mun pohdittuihin asioihin? :D

      • Anonyymi

        Mä luulen että se viitta menkkoihin, sillä sulla on just sellaset oireet!


    • Anonyymi

      siis tää on varmaa iha outo kysymys mut voiko tulla rintasyöpä vaikka ei ole alkanut vielä menkat?

    • Anonyymi

      Oon 11v musta tuntuu et mul on alkanu kuukautiset mut en tiiä miten kertoo mun vanhemmille tiiän et ei oo mitään ongelmaa siinä ei ne voi suuttua mut en vaa tiiä ja onko se normaalia että se tulee 11v ja mun se veri on semmosta ruskee/punasta onko se normaalia?

    • Anonyymi

      Täytin parikuukautta sitten 12v. Mulla alkoi pari päivää sitteen kuukautiset. Mä en ainakaan huomannut kun ne alkoivat. Vessassa vaan oli pikkuhousuissa verta. Sinä päivänä ennen ku huomasin ne nii sattu päähän ja maha oli kipee ja huimas. Mun sisko kerto mun äitille et ne alkoi mulla. On se aik jännittävää ite kertoo mut se on pakko äidin saada tietää!! Tsemppiä💕

    • Anonyymi

      Moi12V tyttö ja Musta tuntuu et mun menkat on alkanut koska mul tuli tänään emöttimesta semmosta tosi punast juttuu ja siin oli Mukana myös valkovuotoa

    • Anonyymi

      Mul alko menkat just pari viikkoa sitten, ni kävin aamulla vaan iha normaalisti vessassa ja pyyhin ni tuli punaisen rusehtavaa nestettä siihen paperiin, ja myöhemmin sinä päivänä se oli jo ihan punasta. Mul ei näkyny alushousissa ennen tota mitään eikä mulla myöskään ollu mitään kipuja

    • Onko normaalii et on niin runsaat menkat että pitää vaihtaa noin 30min välein side? Ja siis nämä on mun ensimmäiset menkat.
      Miten saisin verenvuodon vähentymään?

    • Anonyymi

      Mulla ei oo vieläkään alkanu menkat oon jo 13 ja kaikilla kavereilla on alkanut. Äitillä alko jo nuorempana ja mulla on jo kaikki murrosiän muut vaiheet tapahtunut ja olen normaali painoinen. Mistä on kyse? Osaako kukaan auttaa…

      • Anonyymi

        Oottele vaa:) kyl ne sielt tulee:D ja oo vaa onnelline et sul ei oo viel XD


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oottele vaa:) kyl ne sielt tulee:D ja oo vaa onnelline et sul ei oo viel XD

        ”Ensimmäiset 140 päivää”


    • Anonyymi

      mulla alko (kai) eilen menkat. mul on ala vatta kipee ja sika runsaat vuodot enkä tii mitä teeeenn.... oon menos bestikselle ylihuomenna yötä toisen bestiksen kans ja mua ärsyttää jos mulla on vielä sillon ne.... mut onks se et 3-5pv vuodot?? jos joo nii toivottavasti mulla loppuis nyt nopeeetaa. onko jottai vinkkejä?????

    • Anonyymi

      Oon 11v onko se ihan normaalia että menkat on paljon kevyemmät kun mitä yleensä vaikka tekisi kaiken samalla tavalla?

    • Anonyymi

      Mulla ei oo alkanut menkat viel mut mun housuissa on välillä jotain läpikuultavaa ja joskus mun alushousut on kovettunu voiko se olla valkovuotoa? Mun alavatsa on ollut tosi kipeä lähiaikoina

      • Anonyymi

        Hei!
        Mietin että millonkohan mun kuukautiset alkaa, koska mulla on ollu alavatsa kipee sit oksettanu ( en oo onneks oksentanu) ja kaikkeee muita murrosiän merkkejä et mietin vaan että millon menkat alkaa. Oon siis 11,5 v


    • Anonyymi

      Mulla alkoi menkat eilen ja oon kaverilla nii mitä teen

    • Anonyymi

      En tiiä alkoiko mulla kuukautiset. Mulla tuli semmosta puna /ruskeeta ja sitä vuotoa tuli vaan yhden kerran eikä enään oo tullu tästä on siis pari viikkoa ja on siis ollu puoli toista vuotta valkovuotoa ja on jo alkanut esim kasvupyrähdys jne

    • Anonyymi

      Oon vähän myöhäs mutta se vaalea/kirkas töhnä on valkovuotoa se ei ole vaarallista se on vain kehon oma tapa puhdistaa itseään ja se yleensä alkaa ennen ekoja kuukautisisa mutta joskus voivat niiden jälkeen(:

    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2251
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe