Yleinen vanhurskaus ja lasten autuus

Utsjoen Sammeli

Perisynnin kadottavuus on vapaiden suuntien mielestä hoidettu sillä, että yleinen vanhurskauttaminen sovittaa lasten syyllisyyden: “Kun Jeesus kuoli ristillä, maksettiin perisynti siellä. -- Koska Jumala on sovittanut kaikki itsensä kanssa, hän ei lue lapsille heidän perisyntiään -- Niin kuin Aadamin lankeemus koitui luonnostaan lapsille kadotukseksi, samoin koituu “yhden ihmisen vanhurskauden teko” heille elämän vanhurskauttamiseksi (Room. 5:18).
Tämä on esimerkiksi hellujen teologiaa, jota lestadiolaiset seuraavat.

Näin sekä p a k a n akodin että kristityn perheen lapsi pelastuu Jeesuksen sovitustyön tähden luonnostaan…”.
Tämän tueksi otetaan sitten Joh. 1:29 ja 2. Kor. 5:19,
jotka puhuvat yleisestä sovituksesta ja koko maailman objektiivisesta vanhurskauttamisesta.

Tämän ajatuksen mukaan Kristuksen kollektiivinen työ (eli yleinen vanhurskauttaminen) hyödyttää ihmistä ja pelastaa hänet ilman niitä välineitä, joiden välityksellä Jumala omalta puoleltaan lahjoittaa sen ihmisen omaksi (sana ja sakramentit).

Tämä harha alkoi jo uskonpuhdistuksen aikana.
L u t h e r kirjoitti Zwingliä vastaan, joka pyrki kieltämään syntien anteeksisaamisen Herran ehtoollisessa sen varjolla, että vain Kristuksen kuolemassa on ansaittu anteeksiantamus.
Luther kirjoitti Zwinglistä: “Tuo sokea, typerä henki ei tiedä, että Kristuksen ansio ja tämän ansion jakaminen ovat k a k s i eri asiaa. Hän sotkee ne yhteen niin kuin siivoton sika.”

Uskonkastajilla sekaantuvat myös Kristuksen ansio ja Kristuksen ansion jakaminen.
On totta, että pelastus on ansaittu Golgatalla. Sitä ei ansaita ehtoollisessa tai kasteessa – mutta se j a e t a a n niiden kautta.
A n s i o ja a n s i o n j a k a m i n e n ovat kaksi eri asiaa. Golgatan ansio pitää tarjota ihmiselle, jotta hän hyötyisi siitä. Armo pitää välittää ihmiselle. Siihen
tarkoitukseen armonväline on annettu, ja siinä usko ottaa sen vastaan.

Armo ja armonväline ovat kaksi eri asiaa. Reformoitu teologia ei ole koskaan osannut tehdä tätä raamatullista eroa. Kristus on ansainnut pelastuksen koko maailmalle yksin ristillä.
Pelastuksen ansaitsemisessa sakramenteilla ei ole osaa eikä arpaa. Mutta tuo Golgatalla ansaittu anteeksianto pitää tarjota ihmiselle, jotta se hyödyttäisi häntä.

TÄSSÄ sakramenttien osuus tulee. Kristuksen ansion jakaminen tapahtuu muun muassa ehtoollisen sakramentissa, kuten asetussanat osoittavat (Matt. 26:28). Myös kaste tapahtuu “Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien anteeksisaamiseksi” (Ap. t. 2:38; Mark. 1:4; Luuk. 3:3; Ap. t. 22:16).
SEKIN on anteeksiannon ja pelastuksen välittäjä ihmiselle, sen pelastuksen joka on ainoastaan Golgatalla ansaittu.

Yleinen vanhurskaus ei siis pelasta pakanamaan lapsia, koska heillä ei ole sanaa ja sakramentteja, EIKÄ Kristusta.
Vaikka Kristus ristiinnaulittaisiin sata kertaa, ei minulle olisi siitä mitään hyötyä, ellei SANA sitä minulle ilmoittaisi…………..

68

599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Njet Vulles

      Ei pitäisi kirjoitella enemmän kuin pää antaa myöten. Koko asia on tavallisesta uskovaisesta täysin abstrakti, asia jolla ei ole minkäänlaista merkitystä puoleen eikä toiseen. Sammeli raukan kirjoitukset ovat metsään eksyneen ihmisen huudot, hän keskittyy johonkin merkityksettömään risuun eikä näe enää metsää.
      Raamatun sanoin:
      Sananl. 14:24 "Viisaat seppelöidään rikkaudella, tyhmien otsaripana on tyhmyys."

      • perustel äl heittele

        Sammelin avaus on Raamatulla perustetu, mikäli aiot hänen esittämänsä faktat kumota niin siihen ei riitä tuollaiset avaajaa halveksivat heitot jotka eivät perustu mininkään muuhun, kun sinun negaatioihisi.


      • heikkurin keikku
        perustel äl heittele kirjoitti:

        Sammelin avaus on Raamatulla perustetu, mikäli aiot hänen esittämänsä faktat kumota niin siihen ei riitä tuollaiset avaajaa halveksivat heitot jotka eivät perustu mininkään muuhun, kun sinun negaatioihisi.

        Sammel kirjoittaa oikein.


      • teuta
        perustel äl heittele kirjoitti:

        Sammelin avaus on Raamatulla perustetu, mikäli aiot hänen esittämänsä faktat kumota niin siihen ei riitä tuollaiset avaajaa halveksivat heitot jotka eivät perustu mininkään muuhun, kun sinun negaatioihisi.

        Kirjoitti hyvän sanalaskun . Siitä tietää heti miksi viisaat joutuu ensin rikkaaksi . ja mitä sanoi:
        Jeesus rikkaan pääsystä taivaaseen ?


      • oksettaa jo
        teuta kirjoitti:

        Kirjoitti hyvän sanalaskun . Siitä tietää heti miksi viisaat joutuu ensin rikkaaksi . ja mitä sanoi:
        Jeesus rikkaan pääsystä taivaaseen ?

        Tämä on vielä parempi vitsi. Alkaa kohta olla vitsit vähissä kun sama äijä on tuhonnut lähes kaikki avaukset sössötyksillään. Kokeiles panna se konees nyt kiinni ja päästä toisetkin keskustelemaan, eihän tästä muutoin mitään tule.


    • Njet Vulles

      Näin kirjoitti Sammeli 14.10.2009 klo17:55
      "Olikos vähän ylpeästi kirjoitettu. Ei sovi moittia toisia noin avoimesti, kun omat tiedot on tutkimatta."
      Parissa päivässä Sammeli unohti sen minkä opetti muille.

      • kaks er miest

        Tiedon puute ja Jumalan sanan halveksiminen on sinun omassa pääkopassasi.


      • Utsjoen Sammeli
        kaks er miest kirjoitti:

        Tiedon puute ja Jumalan sanan halveksiminen on sinun omassa pääkopassasi.

        Joo, meillä on täällä näitä "happamia sanoi kettu pihlajanmarjoja"- tyyppejä, jotka keskittyvät muiden mollaamiseen.


      • vulle vuojas
        Utsjoen Sammeli kirjoitti:

        Joo, meillä on täällä näitä "happamia sanoi kettu pihlajanmarjoja"- tyyppejä, jotka keskittyvät muiden mollaamiseen.

        1. Kor. 3:19 Tämän maailman viisaus on näet Jumalan silmissä hulluutta. Onhan kirjoitettu: -- Hän vangitsee viisaat heidän omaan viekkauteensa


      • Thats it!
        vulle vuojas kirjoitti:

        1. Kor. 3:19 Tämän maailman viisaus on näet Jumalan silmissä hulluutta. Onhan kirjoitettu: -- Hän vangitsee viisaat heidän omaan viekkauteensa

        Sammelin kirjoitukset eivät ole oleet minkään asian puolesta vaan jotain vastaan. Semmoisista kirjoittaa Jesaja 32 luvun 6 jakeessa näin:
        "Sillä houkka puhuu houkan puheita, hänen sydämensä hautoo pahaa. Siksi hänen tekonsa ovat jumalattomia, hänen puheensa Herrasta ovat mieltä vailla. Se mies jättää nälkäisen nääntymään, janoisen hän jättää juomaa vaille."


      • Utsjoen Sammeli
        vulle vuojas kirjoitti:

        1. Kor. 3:19 Tämän maailman viisaus on näet Jumalan silmissä hulluutta. Onhan kirjoitettu: -- Hän vangitsee viisaat heidän omaan viekkauteensa

        Kiitos kannustuksesta.
        Juuri tämän maailman viisautta olen ruotinut aloituksessani. Jostain syystä hartaatkin kristityt seuraavat selvän sanan sijasta tällaisia viisaita oletuksia. Ne ovat juuri sitä silmän pyyntöä ja korvan syyhyä, joka on maailmasta.
        Saakoon sanan ja Kristuksen tunteminen kasvaa!


      • Thats it!
        Utsjoen Sammeli kirjoitti:

        Kiitos kannustuksesta.
        Juuri tämän maailman viisautta olen ruotinut aloituksessani. Jostain syystä hartaatkin kristityt seuraavat selvän sanan sijasta tällaisia viisaita oletuksia. Ne ovat juuri sitä silmän pyyntöä ja korvan syyhyä, joka on maailmasta.
        Saakoon sanan ja Kristuksen tunteminen kasvaa!

        "22 Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulle"


      • armonpenikka
        Thats it! kirjoitti:

        "22 Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulle"

        Nimimerkki "Thats it" näkyy olevan hyvin itseviisas.
        Pelkkää henkilöherjaa jutut viestistä toiseen. Asiaa ei silti sanaakaan!


      • Stadin korpifilosofi
        armonpenikka kirjoitti:

        Nimimerkki "Thats it" näkyy olevan hyvin itseviisas.
        Pelkkää henkilöherjaa jutut viestistä toiseen. Asiaa ei silti sanaakaan!

        Vapaiden suuntien syntiopissa on ongelma.
        Siinä puhutaan vain subjektiivisesta syyllisyydestä - siitä mitä synnin t e k e m i s e s t ä
        seuraa. Mutta, synti on vain seuraus syyllisyyden alaisuudesta.

        On olemassa myös objektiivinen syyllisyys, mikä ei riipu ihmisen tekemisestä.
        Ihminen on perisynnin tähden kokonaan turmeltunut. “Mikä lihasta on syntynyt, on liha, ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki” . Ihminen on siis ”luonnostaan vihan lapsi”.

        Kun tarkastellaan asiaa siltä kannalta, että lapsi ei tiedä, osaa valita, ei tee syntiä, unohdetaan kokonaan, että synti on syyllisyyttä.

        Tämä sekaannus näkyy esim. uskonkastajien tavassa vedota Raamattuun. Kun puolustetaan yksilön eli lapsen henkilökohtaista vanhurskauttamista, vedotaankin yleisestä ja koko maailman vanhurskauttamisesta kertoviin raamatunkohtiin. Tämä jos mikä on yleisen ja subjektiivisen vanhurskauttamisen sekoittamista toisiinsa!

        Kristus sovitti koko maailman synnin ansainnut pelastuksen koko ihmiskunnalle. Tämä sovitus ei kuitenkaan hyödytä ketään, ellei sitä jaeta armonvälineiden kautta yksilön (lapsenkin) omaksi. Raamatun mukaan kukaan ei pelastu ilman uskoa.
        Turha Paavalin olisi ollut edes mainita Adamin lankeemuksen koko ihmiskunnalle
        tuottamaa kadotustuomiota, j o s se Kristuksen kuolema olisi sen hyvittänyt tuosta vain ilman sanaa, sakramentteja ja sanaan tarttuvaa uskoa.
        -----
        Mistä tulee keino tehdä tämä poikkeus pienten lasten kohdalla?


        Se on oppi, jonka mukaan usko määritellään ihmisen tietoisena kokemuksena ja uudestisyntymättömän “vapaan” tahdon aikaansaamana ratkaisuna. Tämän määritelmän pohjalta todetaan, ettei pieni lapsi ei voi uskoa Kristukseen. Eihän tällaisen psykologisen tietoisuuden ja tahdonratkaisun näkökulmasta lapsella voi olla uskoa.
        Luterilainen oppi ei määrittele uskoa psykologisesti, vaan teologisesti, pyhän Raamatun pohjalta. Sen mukaan kysytään “Kykeneekö Jumala vaikuttamaan uskon?”
        Kristus puhuu itse “näistä pienistä, jotka uskovat minuun” (Matt. 18:6). Vapahtaja asettaa lapsen tavan ja halun vastaanottaa Valtakunta esikuvaksi jopa meille aikuisillekin, eikä päinvastväitetään.
        Kristus puhuu itse “näistä pienistä, jotka uskovat minuun” (Matt. 18:6). Jos lapsi ei pysty vastaanottamaan henkilökohtaisesti Jumalan valtakuntaa, kuten helluntailaiset väittävät, niin kuinka ihmeessä Vapahtaja sitten sanoo: “Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niin kuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle?” (Mark.10:15). Kenestä meidän aikuisten sitten tulee ottaa esimerkkiä ja mallia, jos lapset eivät voikaan ottaa vastaan Jumalan valtakuntaa?! Ei näin. Vapahtaja asettaa lapsen tavan vastaanottaa Valtakunta esikuvaksi jopa meille aikuisillekin, eikä päinvastoin, kuten helluntaiopin mukaan saattaisi aavistella ja odottaa!


      • Stadin korpifilosofi
        Stadin korpifilosofi kirjoitti:

        Vapaiden suuntien syntiopissa on ongelma.
        Siinä puhutaan vain subjektiivisesta syyllisyydestä - siitä mitä synnin t e k e m i s e s t ä
        seuraa. Mutta, synti on vain seuraus syyllisyyden alaisuudesta.

        On olemassa myös objektiivinen syyllisyys, mikä ei riipu ihmisen tekemisestä.
        Ihminen on perisynnin tähden kokonaan turmeltunut. “Mikä lihasta on syntynyt, on liha, ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki” . Ihminen on siis ”luonnostaan vihan lapsi”.

        Kun tarkastellaan asiaa siltä kannalta, että lapsi ei tiedä, osaa valita, ei tee syntiä, unohdetaan kokonaan, että synti on syyllisyyttä.

        Tämä sekaannus näkyy esim. uskonkastajien tavassa vedota Raamattuun. Kun puolustetaan yksilön eli lapsen henkilökohtaista vanhurskauttamista, vedotaankin yleisestä ja koko maailman vanhurskauttamisesta kertoviin raamatunkohtiin. Tämä jos mikä on yleisen ja subjektiivisen vanhurskauttamisen sekoittamista toisiinsa!

        Kristus sovitti koko maailman synnin ansainnut pelastuksen koko ihmiskunnalle. Tämä sovitus ei kuitenkaan hyödytä ketään, ellei sitä jaeta armonvälineiden kautta yksilön (lapsenkin) omaksi. Raamatun mukaan kukaan ei pelastu ilman uskoa.
        Turha Paavalin olisi ollut edes mainita Adamin lankeemuksen koko ihmiskunnalle
        tuottamaa kadotustuomiota, j o s se Kristuksen kuolema olisi sen hyvittänyt tuosta vain ilman sanaa, sakramentteja ja sanaan tarttuvaa uskoa.
        -----
        Mistä tulee keino tehdä tämä poikkeus pienten lasten kohdalla?


        Se on oppi, jonka mukaan usko määritellään ihmisen tietoisena kokemuksena ja uudestisyntymättömän “vapaan” tahdon aikaansaamana ratkaisuna. Tämän määritelmän pohjalta todetaan, ettei pieni lapsi ei voi uskoa Kristukseen. Eihän tällaisen psykologisen tietoisuuden ja tahdonratkaisun näkökulmasta lapsella voi olla uskoa.
        Luterilainen oppi ei määrittele uskoa psykologisesti, vaan teologisesti, pyhän Raamatun pohjalta. Sen mukaan kysytään “Kykeneekö Jumala vaikuttamaan uskon?”
        Kristus puhuu itse “näistä pienistä, jotka uskovat minuun” (Matt. 18:6). Vapahtaja asettaa lapsen tavan ja halun vastaanottaa Valtakunta esikuvaksi jopa meille aikuisillekin, eikä päinvastväitetään.
        Kristus puhuu itse “näistä pienistä, jotka uskovat minuun” (Matt. 18:6). Jos lapsi ei pysty vastaanottamaan henkilökohtaisesti Jumalan valtakuntaa, kuten helluntailaiset väittävät, niin kuinka ihmeessä Vapahtaja sitten sanoo: “Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niin kuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle?” (Mark.10:15). Kenestä meidän aikuisten sitten tulee ottaa esimerkkiä ja mallia, jos lapset eivät voikaan ottaa vastaan Jumalan valtakuntaa?! Ei näin. Vapahtaja asettaa lapsen tavan vastaanottaa Valtakunta esikuvaksi jopa meille aikuisillekin, eikä päinvastoin, kuten helluntaiopin mukaan saattaisi aavistella ja odottaa!

        Uskonkastajat lähtevät siitä, että kaste perustuu uskolle. Ihmistä ei voidai kastaa, ellei hän
        e n s i n usko. He siis käsittävät uskon ihmisen tahdonratkaisuksi, tosin yhteistyössä Jumalan kanssa. Heidän mukaansa kaste on tunnustustoimi, jossa ihminen itse
        ilmaisee uskonsa. Raamatun mukaan kaste ei perustu uskolle, vaan
        usko perustuu kasteelle. Tässä on ratkaiseva luterilaisen opin ja
        uskonkastajien opin ero.


      • teu
        Stadin korpifilosofi kirjoitti:

        Uskonkastajat lähtevät siitä, että kaste perustuu uskolle. Ihmistä ei voidai kastaa, ellei hän
        e n s i n usko. He siis käsittävät uskon ihmisen tahdonratkaisuksi, tosin yhteistyössä Jumalan kanssa. Heidän mukaansa kaste on tunnustustoimi, jossa ihminen itse
        ilmaisee uskonsa. Raamatun mukaan kaste ei perustu uskolle, vaan
        usko perustuu kasteelle. Tässä on ratkaiseva luterilaisen opin ja
        uskonkastajien opin ero.

        samaan tarkoitukseen Raamatussa yleisesti sanotaan että ensin usko sitten kaste . Jeesuksen sanat
        kohdassa Joh. 3:5 ...eteenpäin


      • ets semmottia
        teu kirjoitti:

        samaan tarkoitukseen Raamatussa yleisesti sanotaan että ensin usko sitten kaste . Jeesuksen sanat
        kohdassa Joh. 3:5 ...eteenpäin

        ei Jeesus puhu järjestyksestä mitään.


      • teu
        ets semmottia kirjoitti:

        ei Jeesus puhu järjestyksestä mitään.

        että sillä ei ollut väliä , kunhan vain jossakin ajssa kaikki omattiin.


      • teu
        vulle vuojas kirjoitti:

        1. Kor. 3:19 Tämän maailman viisaus on näet Jumalan silmissä hulluutta. Onhan kirjoitettu: -- Hän vangitsee viisaat heidän omaan viekkauteensa

        PYHÄ HENKI on tehnyt ihmisen " temmpelikseen " ja antanut johtoonsa, Room. 8:14 . Tämä Hengen hallinta
        ja kuljetus ei kuitenkaan tapahdu ilman muuta ja itsestään . Uskovan on siitä rukoiltava , " ahkeroiden pelolla
        ja vavistuksella , että pelastusi" , Fi. 2:12. , sekä pyrkien pyhitykeen , jota ilman kukaan ei ole näkevä
        Herraa , Heb. 12:14. . Pyhä Henki opettaa ja johtaa pääasiassa Raamatun kirjoittelun ja seurakunssa
        Jumalan/opetetubn sanan kautta . _ Itseään viisaana pitävä henkilö on paisunut tyhmä ks. sel. Sanl. 3:7
        Jes. 5:21. Room. 12:16. Nöyrä uskova rukoilee Jumalan viisautta ja johdatusta , tutkii Hänen sanaansa ja kysyy neovoa toisilta uskovilta . Siten hän välttyy virheistä ja erehdyksistä' , jotka tuovat vahinkoa ja onnettomuutta omaan viisauteensa luottaville .


      • neuvo..
        teu kirjoitti:

        että sillä ei ollut väliä , kunhan vain jossakin ajssa kaikki omattiin.

        kun sinulla ei ole mistään mitään asiallista ja todellista sanottavaa, etkö voisi kerätä noi väläyksesi kaikki yhdelle ja samalle pastallle ja siellä sitten vastailla ittellesi ja välillä sitten vastausten loppuessa kopsata sitä rakasta titosanakirjaa? välillä voisit kopioida vaikka vuoden 2008 almanakkaa tai eilisen säätiedoituksen niin tulisi sekin suomen kansalle niin todella tärkeä asia nii eeskäsin ku viran puolesta hoidetuksi. olethan jo kuukaudet yksin ollut laatuvastaavana.


      • teuta
        neuvo.. kirjoitti:

        kun sinulla ei ole mistään mitään asiallista ja todellista sanottavaa, etkö voisi kerätä noi väläyksesi kaikki yhdelle ja samalle pastallle ja siellä sitten vastailla ittellesi ja välillä sitten vastausten loppuessa kopsata sitä rakasta titosanakirjaa? välillä voisit kopioida vaikka vuoden 2008 almanakkaa tai eilisen säätiedoituksen niin tulisi sekin suomen kansalle niin todella tärkeä asia nii eeskäsin ku viran puolesta hoidetuksi. olethan jo kuukaudet yksin ollut laatuvastaavana.

        Jopa tosta säästä , mitä halusitkään saadäa tietoosi ? Teillä poskettoman viisailla on yksi vika ,
        jos ei seuraa teitä , ei voi noitä älynväläyksiakään tehdä , ja jos voisi ei olisi sellainen kuin , eräs
        fiksu sanoi , mikä on älykkään ja viisaan ero ...?


      • SPADI
        Stadin korpifilosofi kirjoitti:

        Uskonkastajat lähtevät siitä, että kaste perustuu uskolle. Ihmistä ei voidai kastaa, ellei hän
        e n s i n usko. He siis käsittävät uskon ihmisen tahdonratkaisuksi, tosin yhteistyössä Jumalan kanssa. Heidän mukaansa kaste on tunnustustoimi, jossa ihminen itse
        ilmaisee uskonsa. Raamatun mukaan kaste ei perustu uskolle, vaan
        usko perustuu kasteelle. Tässä on ratkaiseva luterilaisen opin ja
        uskonkastajien opin ero.

        "Raamatun mukaan kaste ei perustu uskolle, vaan
        usko perustuu kasteelle. Tässä on ratkaiseva luterilaisen opin ja
        uskonkastajien opin ero. "
        YLEN HÄMMÄSTELEN SITÄ MIKSI PAVALI JOKA OLI PAKANOIDEN APOSTOLI JA SEURAKUNTIEN SYNNYTTÄJÄ SANOO "....KRISTUS EI LÄHETTÄNÝT MINUA KASTAMAAN VAAN EVANKELIUMIA JULISTAMAAN...TÄSSÄ NÄYTTÄS KYLLÄ JÄERJESTYS OLEVAN ENSIN USKO SITTEN KASTE....


      • kohtuutta tyhmyyteen

        Saisimmeko tutkimustulokset tänne?

        Ja jos niitä ei ole (siltä näyttää ettei ole), niin pidä silloin pienempää meteliä tietämättömyydestasi.


      • paas kattoen nyt
        vulle vuojas kirjoitti:

        1. Kor. 3:19 Tämän maailman viisaus on näet Jumalan silmissä hulluutta. Onhan kirjoitettu: -- Hän vangitsee viisaat heidän omaan viekkauteensa

        Avaaja toi Jumalan sanalla perustellun totuuden julki. Sinä otit vastaukseksi Raamatusta paikan, käsittämättä lainkaan hengellisen viisauden ja hengellisen hulluuden eroa.

        Vinkki: Hengellisesti hullu on sellainen joka kehittää itse oman Raamattunsa ja jättää Jumalan sanan omaan arvoonsa, kuten sinä teit tässä viestissäsi.


      • tee parannus
        Thats it! kirjoitti:

        Sammelin kirjoitukset eivät ole oleet minkään asian puolesta vaan jotain vastaan. Semmoisista kirjoittaa Jesaja 32 luvun 6 jakeessa näin:
        "Sillä houkka puhuu houkan puheita, hänen sydämensä hautoo pahaa. Siksi hänen tekonsa ovat jumalattomia, hänen puheensa Herrasta ovat mieltä vailla. Se mies jättää nälkäisen nääntymään, janoisen hän jättää juomaa vaille."

        Sehän se kirpoo iisaksonilaisia, Jumalan eläväksi tekevä sana.


      • teuta
        kaks er miest kirjoitti:

        Tiedon puute ja Jumalan sanan halveksiminen on sinun omassa pääkopassasi.

        Kullä asioita on muutkin hoitanut . Katsotaan nyt kuinka suhtaudutaan .Mekin olemme ihmisiä . OK


      • tee parannus
        SPADI kirjoitti:

        "Raamatun mukaan kaste ei perustu uskolle, vaan
        usko perustuu kasteelle. Tässä on ratkaiseva luterilaisen opin ja
        uskonkastajien opin ero. "
        YLEN HÄMMÄSTELEN SITÄ MIKSI PAVALI JOKA OLI PAKANOIDEN APOSTOLI JA SEURAKUNTIEN SYNNYTTÄJÄ SANOO "....KRISTUS EI LÄHETTÄNÝT MINUA KASTAMAAN VAAN EVANKELIUMIA JULISTAMAAN...TÄSSÄ NÄYTTÄS KYLLÄ JÄERJESTYS OLEVAN ENSIN USKO SITTEN KASTE....

        Ei uskon ja kasteen järjestyksestä. Anabaptistit väittävät ettei lapsella ole uskoa kasteen vastaanottamista varten. Jeesus opettaa juuri päin vastoin, että aikuinen ei voi pelastu ellei hän suostu lapsen kaltaisena ottamaan vastaan Kristuksen vanhurskautta. Kristuksen vanhurskaus otetaan vastaan PYHÄSSÄ KASTEESSA niin kuin Raamattu todistaa.

        Sinua ei kukaan kiellä uskomasta niin kuin uskot, mutta Jumalan sanan ei opeta lapsen jättämistä pyhän kasteen ulkopuolelle ja samalla ulos Jumalan valtakunnasta. Kyllä tällainen oppi jossa lapset jätetään kastamatta, on saatanasta lähtöisin.


      • tiedoksianto
        SPADI kirjoitti:

        "Raamatun mukaan kaste ei perustu uskolle, vaan
        usko perustuu kasteelle. Tässä on ratkaiseva luterilaisen opin ja
        uskonkastajien opin ero. "
        YLEN HÄMMÄSTELEN SITÄ MIKSI PAVALI JOKA OLI PAKANOIDEN APOSTOLI JA SEURAKUNTIEN SYNNYTTÄJÄ SANOO "....KRISTUS EI LÄHETTÄNÝT MINUA KASTAMAAN VAAN EVANKELIUMIA JULISTAMAAN...TÄSSÄ NÄYTTÄS KYLLÄ JÄERJESTYS OLEVAN ENSIN USKO SITTEN KASTE....

        Ensimmäiseksi on todettava seuraavaa: Paavali ei synnyttänyt seurakuntia, vaan Jeesus Kristus perusti YHDEN PYHÄN seurakunnan ITSENSÄ PERUSTUKSELLE (kallio).

        Sitten mennään tähän kontekstiin missä yhteydessä Paavali puhui nuo edellisessä viestissä puhutut sanasa.

        Kohta 1. Jumalan sanalla ei voi perustella omaa orvasyyhyään napsimalla sieltä ja täältä jonkun jakeen höpötyksensä tueksi.
        Kohta 2. Aina kun Raamattua tutkitaan pitää lukea kokonaisuudessaan tuo asiayhteys missä optuspuhe on pidetty.

        1. Kor. 1:10 Mutta minä kehoitan teitä, veljet, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen, että kaikki olisitte puheessa yksimieliset ettekä suvaitsisi riitaisuuksia keskuudessanne, vaan pysyisitte sovinnossa ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus.
        1. Kor. 1:11 Sillä Kloen perheväeltä olen saanut teistä kuulla, veljeni, että teillä on riitoja keskuudessanne.
        ________________________________________________
        ALUSTUS: 1. Kor. 1:12 Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen."
        1. Kor. 1:13 Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?
        ________________________________________________
        ________________________________________________
        ASIAYHTEYS: 1. Kor. 1:14 Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,
        !!! HUOM !!!!*) 1. Kor. 1:15 **** niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut. ***

        1. Kor. 1:16 Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.
        1. Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
        1. Kor. 1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
        ==============================================

        *) Room. 6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

        Room. 6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
        Room. 6:5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
        Room. 6:6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
        Room. 6:7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.

        Room. 6:8 Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
        Room. 6:9 tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
        Room. 6:10 Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.
        Room. 6:11 Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.


      • tiedoksianto
        tiedoksianto kirjoitti:

        Ensimmäiseksi on todettava seuraavaa: Paavali ei synnyttänyt seurakuntia, vaan Jeesus Kristus perusti YHDEN PYHÄN seurakunnan ITSENSÄ PERUSTUKSELLE (kallio).

        Sitten mennään tähän kontekstiin missä yhteydessä Paavali puhui nuo edellisessä viestissä puhutut sanasa.

        Kohta 1. Jumalan sanalla ei voi perustella omaa orvasyyhyään napsimalla sieltä ja täältä jonkun jakeen höpötyksensä tueksi.
        Kohta 2. Aina kun Raamattua tutkitaan pitää lukea kokonaisuudessaan tuo asiayhteys missä optuspuhe on pidetty.

        1. Kor. 1:10 Mutta minä kehoitan teitä, veljet, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen, että kaikki olisitte puheessa yksimieliset ettekä suvaitsisi riitaisuuksia keskuudessanne, vaan pysyisitte sovinnossa ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus.
        1. Kor. 1:11 Sillä Kloen perheväeltä olen saanut teistä kuulla, veljeni, että teillä on riitoja keskuudessanne.
        ________________________________________________
        ALUSTUS: 1. Kor. 1:12 Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen."
        1. Kor. 1:13 Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?
        ________________________________________________
        ________________________________________________
        ASIAYHTEYS: 1. Kor. 1:14 Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,
        !!! HUOM !!!!*) 1. Kor. 1:15 **** niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut. ***

        1. Kor. 1:16 Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.
        1. Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
        1. Kor. 1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
        ==============================================

        *) Room. 6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

        Room. 6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
        Room. 6:5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
        Room. 6:6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
        Room. 6:7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.

        Room. 6:8 Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
        Room. 6:9 tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
        Room. 6:10 Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.
        Room. 6:11 Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.

        Paavali kertoi kuulijoilleen ettei heitä ole suinkaan häneen kastettu, vaan Jeesuksen Kristuksen kärsimiseen kuolemaan pois synnistä hänen kanssaan, ja kuolleista yläsnousemiseen YHDESSÄ KRISTUKSEN KANSSA.

        Paavali sanoo tässä ettei HÄN OLE ONNEKSI KASTANUT KUIN MUUTAMAN HENKILÖN, jottei syntyisi SEKAANNUSTA kenen opetuslapsia Jeesuksen seuraajat ovat, että alettaisiin kilpailemaan siitä kenen opettajan opetuslapsia itse kukin on. Tällaisesta väärästä kilpailusta (opettajia alettiin kilpailuttamaan) oli tullut tietoa Paavalille, ja sen tähden hän puhuu tässä niin kuin puhuu.

        Suomennettuna lyhykäisesti: Onneksi minä en ole montaa teistä kastanut, ettette lähtisi tyhmyyksissänne minua seuraamaan, vaan pysyisitte Jeesuksessa kristuksessa, joka on teidän iankaikkisen elämänne toivon ja vanhurskautenne perusta.


      • teuta
        tiedoksianto kirjoitti:

        Paavali kertoi kuulijoilleen ettei heitä ole suinkaan häneen kastettu, vaan Jeesuksen Kristuksen kärsimiseen kuolemaan pois synnistä hänen kanssaan, ja kuolleista yläsnousemiseen YHDESSÄ KRISTUKSEN KANSSA.

        Paavali sanoo tässä ettei HÄN OLE ONNEKSI KASTANUT KUIN MUUTAMAN HENKILÖN, jottei syntyisi SEKAANNUSTA kenen opetuslapsia Jeesuksen seuraajat ovat, että alettaisiin kilpailemaan siitä kenen opettajan opetuslapsia itse kukin on. Tällaisesta väärästä kilpailusta (opettajia alettiin kilpailuttamaan) oli tullut tietoa Paavalille, ja sen tähden hän puhuu tässä niin kuin puhuu.

        Suomennettuna lyhykäisesti: Onneksi minä en ole montaa teistä kastanut, ettette lähtisi tyhmyyksissänne minua seuraamaan, vaan pysyisitte Jeesuksessa kristuksessa, joka on teidän iankaikkisen elämänne toivon ja vanhurskautenne perusta.

        On totta , ettei heitä oltu kastettu Paavalin nimeen , vaan Kristuksen. ja Paavali sanno: ettei hän ole kastanut
        kuin muutaman ,ettei syntyisi sekaannusta ; ja että hän ei ole tullut puhumaan viisaasti , että Kristus unohtuisi , ja että väärän kunnian perässä ei kilpailaisi . Ja jos justaan , niin rehellisesti , oikeasti
        niin kuin kristityn sopii.

        Tuohon otsikon asiaan , tässä oli kysymys vain Korintton kristityistä , sitten oli Rooman kirtityt
        Hebrealaiset , Efessolaiset , Galattalaiset , Kolossalaiset , Tessalonikalaiset , ja monet muut
        niistä nyt ei puhutakkaan , mutta kyllä Paavali on usemman kastaut kuin nuo 6-7 korintissa .


      • tieto tiellä
        teuta kirjoitti:

        On totta , ettei heitä oltu kastettu Paavalin nimeen , vaan Kristuksen. ja Paavali sanno: ettei hän ole kastanut
        kuin muutaman ,ettei syntyisi sekaannusta ; ja että hän ei ole tullut puhumaan viisaasti , että Kristus unohtuisi , ja että väärän kunnian perässä ei kilpailaisi . Ja jos justaan , niin rehellisesti , oikeasti
        niin kuin kristityn sopii.

        Tuohon otsikon asiaan , tässä oli kysymys vain Korintton kristityistä , sitten oli Rooman kirtityt
        Hebrealaiset , Efessolaiset , Galattalaiset , Kolossalaiset , Tessalonikalaiset , ja monet muut
        niistä nyt ei puhutakkaan , mutta kyllä Paavali on usemman kastaut kuin nuo 6-7 korintissa .

        Puheena ei ole kaste itsessään. Eikä se kuinka monta henkilöä Paavali on kastanut Jeesuksen nimeen. Vastaukseni liittyy Paavalin sanoihin, joita käytettiin väärin perustein, todistelemaan kasteen halveksijan korvasyyhyä Jumalan ilmoitukseksi.


      • spadi
        tee parannus kirjoitti:

        Ei uskon ja kasteen järjestyksestä. Anabaptistit väittävät ettei lapsella ole uskoa kasteen vastaanottamista varten. Jeesus opettaa juuri päin vastoin, että aikuinen ei voi pelastu ellei hän suostu lapsen kaltaisena ottamaan vastaan Kristuksen vanhurskautta. Kristuksen vanhurskaus otetaan vastaan PYHÄSSÄ KASTEESSA niin kuin Raamattu todistaa.

        Sinua ei kukaan kiellä uskomasta niin kuin uskot, mutta Jumalan sanan ei opeta lapsen jättämistä pyhän kasteen ulkopuolelle ja samalla ulos Jumalan valtakunnasta. Kyllä tällainen oppi jossa lapset jätetään kastamatta, on saatanasta lähtöisin.

        "Kristuksen vanhurskaus otetaan vastaan PYHÄSSÄ KASTEESSA niin kuin Raamattu todistaa."
        Missähän kohtaa Paavalin kirjeissä olisi esimerkki vesikasteen uudestisynnyttävästä voimasta? Kysyn vain näin ilman kiihkoa ja suuttumusta jotta voin asiaa tutkia ja miettiä.
        terv.spadi


      • Sarpatin leski
        SPADI kirjoitti:

        "Raamatun mukaan kaste ei perustu uskolle, vaan
        usko perustuu kasteelle. Tässä on ratkaiseva luterilaisen opin ja
        uskonkastajien opin ero. "
        YLEN HÄMMÄSTELEN SITÄ MIKSI PAVALI JOKA OLI PAKANOIDEN APOSTOLI JA SEURAKUNTIEN SYNNYTTÄJÄ SANOO "....KRISTUS EI LÄHETTÄNÝT MINUA KASTAMAAN VAAN EVANKELIUMIA JULISTAMAAN...TÄSSÄ NÄYTTÄS KYLLÄ JÄERJESTYS OLEVAN ENSIN USKO SITTEN KASTE....

        Hiukan kauniimpi asenne, pliis!!!!!

        Paavali ei puhu tuossa yhtään mitään kasteen merkityksestä!
        Paavali ei puhu kasteesta, vaan Korintin seurakunnan puolueista.
        Teidän uskonkastajien pitäisi hiukan maltillisemmin lukea Raamattua.
        Asiayhteydestään irroitettu jae johtaa vain harhaan, kuten monille vapaiden suuntien tyypeille on kasteasiassa käynyt.


      • teuta
        paas kattoen nyt kirjoitti:

        Avaaja toi Jumalan sanalla perustellun totuuden julki. Sinä otit vastaukseksi Raamatusta paikan, käsittämättä lainkaan hengellisen viisauden ja hengellisen hulluuden eroa.

        Vinkki: Hengellisesti hullu on sellainen joka kehittää itse oman Raamattunsa ja jättää Jumalan sanan omaan arvoonsa, kuten sinä teit tässä viestissäsi.

        Kannattais olla tarkka , ettei valhe kurkkaa.


      • spadi
        Sarpatin leski kirjoitti:

        Hiukan kauniimpi asenne, pliis!!!!!

        Paavali ei puhu tuossa yhtään mitään kasteen merkityksestä!
        Paavali ei puhu kasteesta, vaan Korintin seurakunnan puolueista.
        Teidän uskonkastajien pitäisi hiukan maltillisemmin lukea Raamattua.
        Asiayhteydestään irroitettu jae johtaa vain harhaan, kuten monille vapaiden suuntien tyypeille on kasteasiassa käynyt.

        "Hämmästykseni oli suuri, kun löysin tutkimustuloksia, joissa kiistatta osoitetaan se, että imeväisten kastaminen on tullut yleiseen käyttöön vasta 400 -luvulla - siis 3..4 sukupolven päästä viimeisenki apostolin kuoleman jälkeen. Tämä tieto hämmästytti minua." Kirjoitus on kopio keskustelupalstalta. Niin edelleen ihmettelen että mahtoiko ne olla hämäläisiä siellä kun näin kauan kesti, vai mistähän oli kysymys??? Olishan se hienoa kun ihmiset vois tulla pois lukkiutuneista asenteistaan ja tutkia miten se asia oikein menee.....


      • bobitza
        teu kirjoitti:

        samaan tarkoitukseen Raamatussa yleisesti sanotaan että ensin usko sitten kaste . Jeesuksen sanat
        kohdassa Joh. 3:5 ...eteenpäin

        ja AAMEN edellisille kirjoittajille,korpifilosofille ja teutukselle!lämmöllä peppiina,ihanaa kun haluatte minuakin opettaa.lämmöllä ja rakkaudella peppi,Tietenkin ennenkaikkea Hänelle!


      • bobitza
        teuta kirjoitti:

        On totta , ettei heitä oltu kastettu Paavalin nimeen , vaan Kristuksen. ja Paavali sanno: ettei hän ole kastanut
        kuin muutaman ,ettei syntyisi sekaannusta ; ja että hän ei ole tullut puhumaan viisaasti , että Kristus unohtuisi , ja että väärän kunnian perässä ei kilpailaisi . Ja jos justaan , niin rehellisesti , oikeasti
        niin kuin kristityn sopii.

        Tuohon otsikon asiaan , tässä oli kysymys vain Korintton kristityistä , sitten oli Rooman kirtityt
        Hebrealaiset , Efessolaiset , Galattalaiset , Kolossalaiset , Tessalonikalaiset , ja monet muut
        niistä nyt ei puhutakkaan , mutta kyllä Paavali on usemman kastaut kuin nuo 6-7 korintissa .

        Aamen,Halleluja!lämpöä teille monille jotka rakkauden hengellä kirjoitatte.

        Liekkiä on monta,
        Valo on yksi,
        Hän yhdistää meidät. peppiina


      • bobitza
        Sarpatin leski kirjoitti:

        Hiukan kauniimpi asenne, pliis!!!!!

        Paavali ei puhu tuossa yhtään mitään kasteen merkityksestä!
        Paavali ei puhu kasteesta, vaan Korintin seurakunnan puolueista.
        Teidän uskonkastajien pitäisi hiukan maltillisemmin lukea Raamattua.
        Asiayhteydestään irroitettu jae johtaa vain harhaan, kuten monille vapaiden suuntien tyypeille on kasteasiassa käynyt.

        Sarpatin leskelle! Kyllä Taivaan tietä kulkiessani huomaan oman vajavaisuuteni Raamatun Sanaa kohtaan.Luen kyllä Raamattua rukouksen hengellä mutta ei minulle aukene kuin joskus jotain pientä.Olen siinä mielessä oppimaton.Kiitos kuitenkin rakkaille matkaystäville joiden kautta Taivaan Isä aukaisee minulle pikkuhiljaa vastauksia.lämmöllä peppiina,Rakkautta jos meiltä riittäisi toisiammekin kohtaan,antaisimme armon köyhällekkin,elikkä uskontuntemuksessa lapsen mieltä vielä kantaville.Sinussa on Kristuksen Rakkautta,sinä korjaat kauniisti väärät mielipiteeni


      • bobitza
        bobitza kirjoitti:

        Sarpatin leskelle! Kyllä Taivaan tietä kulkiessani huomaan oman vajavaisuuteni Raamatun Sanaa kohtaan.Luen kyllä Raamattua rukouksen hengellä mutta ei minulle aukene kuin joskus jotain pientä.Olen siinä mielessä oppimaton.Kiitos kuitenkin rakkaille matkaystäville joiden kautta Taivaan Isä aukaisee minulle pikkuhiljaa vastauksia.lämmöllä peppiina,Rakkautta jos meiltä riittäisi toisiammekin kohtaan,antaisimme armon köyhällekkin,elikkä uskontuntemuksessa lapsen mieltä vielä kantaville.Sinussa on Kristuksen Rakkautta,sinä korjaat kauniisti väärät mielipiteeni

        minä kirjoitan aina omalla bobitza-peppiinalla,en koskaan tuntemattomana.Sen verran olen vapaa itsessäni että totuus saa vapaasti ,sekä vikani,tulla muillekkin tiedoksi.Tiedän ,Jumala näkee syvimpiinikin sydämeni syvyyksiin,amen.


      • bobitza
        teu kirjoitti:

        PYHÄ HENKI on tehnyt ihmisen " temmpelikseen " ja antanut johtoonsa, Room. 8:14 . Tämä Hengen hallinta
        ja kuljetus ei kuitenkaan tapahdu ilman muuta ja itsestään . Uskovan on siitä rukoiltava , " ahkeroiden pelolla
        ja vavistuksella , että pelastusi" , Fi. 2:12. , sekä pyrkien pyhitykeen , jota ilman kukaan ei ole näkevä
        Herraa , Heb. 12:14. . Pyhä Henki opettaa ja johtaa pääasiassa Raamatun kirjoittelun ja seurakunssa
        Jumalan/opetetubn sanan kautta . _ Itseään viisaana pitävä henkilö on paisunut tyhmä ks. sel. Sanl. 3:7
        Jes. 5:21. Room. 12:16. Nöyrä uskova rukoilee Jumalan viisautta ja johdatusta , tutkii Hänen sanaansa ja kysyy neovoa toisilta uskovilta . Siten hän välttyy virheistä ja erehdyksistä' , jotka tuovat vahinkoa ja onnettomuutta omaan viisauteensa luottaville .

        Minä en niin paljon Raamattua ymmärrä kuin esim.sinä tai monet muut.Minä kirjoittelen sitä sun tätä mieleni jälkeen.Toivon ja rukoilen kuitenkin että mielessäni joka on sielullista,vaikuttaisi myös minun henkeni Pyhän Hengen kanssa´,joka on aina yhtä Isän ja Pojan kanssa.Varmasti kirjoitan usein väärin ja ristiriitaisestikkin.Olen vasta-alkaja,ekaluokkalainen.Siksi minä haluankin korjauksia vääriin oletuksiini.Rakkauden hengessä haluan kuitenkin kirjoittaa.Korjatkaa ihmeessä kaikki vääryyteen menevät mielipiteeni,etteivät ne tulisi vahingoksi kenellekkään.Sitähän en suin surminkaan halua tehdä.Ristiäiset olivat kauniit,eilen.Rankkaa,viikko sitten hautajaiset,nyt ristiäiset.Molemmat kauniita ja mieleen painuvia,syvempiä kuin kyyneleeni.lämmöllä peppiina,see you soon!


    • teutatess

      Matt. 26: 26-28 pienesti , matt:26:29 ISOSTI
      Muita kohtia on, Mark. 14:22-25 ; Luuk. 22:19-20 : 1Kor 11:23-25 . joissakin kohdin ne täydentävät toisiaan . EHTOOLLISEN MERKITYS JA OIKEA VIETTÄMINEN . ks. 1Kor. 10:16-17. ; 11:17-34.

      26:29. Ehtoollisen asettaminen tapahtui VANHAN LIITON pääsiäisaterian yhteydessä . Sen jälkeen Jeesus oli
      viettävä sitä opetuslastensa kanssa UUDEN LIITON armonvaltakunnassa , jota Hän tässä nimittää Isänsä valtakunnaksi , koska se on Jumalan valtakunta . Jeesus itse on uuden liiton pääsiäislammas . Ehtoollisessa Hän antaa leivässä ruumiinsa ja viinissä verensä . Hän viettää ehtoollista uskoviensa kanssa . Matt18:20; 28:20
      vert. Ilm . 3:20 " aterioitsen hänen kanssaan " . Tätä kaikkea merkitsi Jeesuksen sana , että Hän oli sen jälkeen "TÄSTEDES"JUOVA JUOVA VIINIPUUN ANTIA , MYÖS MURTAVA LEIPÄÄ , ANTAEN SITÄ OPETUSLAPSILLEEN UUTENA , nim; HELLUNTAIN JÄLKEEN
      26:30 PÄÄSIÄISATERIALLA VEISATTIIN PS. 113-118.

      Sitten Apt. 2:38 -42 . UT:ssä esitettyyn pelastusjärjestykseen ks. Mark. 1:1,14-15 ; 2 Aikak , 7:13-14
      kuuluu: Jumalan kutsu , joka vaikuttaa "piston sydämmessä ", omantunnon herätyksen synnintuntoon ja armon tarpeeseen Room. 3:20 ;7:7.; Gal. 3:24. ... Parannus , syntien katuva tunnustaminen ja armon etsiminen /rukoileminen seurakunnassa Snl.28:13.; Hoos. 14:3,; 1 Joh. 1:9 . Syntien anteeksiantamuksen
      Evankeliumin / synninpäästön julistus KASTAMATTOMILLE KASTE SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEKSI jOH. 20:21-23. ; lUUK 24:47 . PYHÄN HENGEN saamisen vaikuttama usko , jossa Kristus ja Hänen lunastusverensä ,
      kirkastuu pelastukseksi ja Jumalan lapseudeksi ; tämä on uudestisyntyminen Room. 1:16; 10: 17. ; Joh. 16:14
      Tiit. 3:5. Jälkihoito vaellus elämän kaidalla tiellä . mihin kuuluu Raamatun tukimukset ja samnan julistaminen .

      • aiheeseen

        Voisitko pistää nämä kopiojuttus omalle palstalles, ettet sotke mahdollista keskustelua. vaa ihan oma palsta että jokainen tietää sen olevan sun.


      • teuta
        aiheeseen kirjoitti:

        Voisitko pistää nämä kopiojuttus omalle palstalles, ettet sotke mahdollista keskustelua. vaa ihan oma palsta että jokainen tietää sen olevan sun.

        Se sopii sulle kun nyrkki silmään.


      • paas kattoen
        teuta kirjoitti:

        Se sopii sulle kun nyrkki silmään.

        Kaverihan kertoi vain sen asiallisesti miten asia on, että sinun viestisi eivät liity nyt puheena olevaan aiheeseen. Hän ehdotti samalla että teet näistä kopiojutuistasi ihan omia avauksiasi, etkä laita niitä toisten avausten keskusteluihin.

        Jos kuka pitää itseään asiattomasti viisaana niin se olet sinä. Kirjoittaja jolle vastasit on akateemisesti sivistynyt kirjallisuuden asiantuntija. Osaatko sinä edes hävetä näitä asiattomia hyökkäyksiäsi?


      • bobitza
        paas kattoen kirjoitti:

        Kaverihan kertoi vain sen asiallisesti miten asia on, että sinun viestisi eivät liity nyt puheena olevaan aiheeseen. Hän ehdotti samalla että teet näistä kopiojutuistasi ihan omia avauksiasi, etkä laita niitä toisten avausten keskusteluihin.

        Jos kuka pitää itseään asiattomasti viisaana niin se olet sinä. Kirjoittaja jolle vastasit on akateemisesti sivistynyt kirjallisuuden asiantuntija. Osaatko sinä edes hävetä näitä asiattomia hyökkäyksiäsi?

        ei jaa Hengellistä Viisautta maallisen oppineisuuden mukaan.Hän antaa viisautta Omien aivoitustensa jälkeen.Ei täällä ns.oppimattomien tarvitse hävetä mitään.Ei kai tämä ole mikään ;viisasten ; kerho,vai?lämmöllä peppina.Sen mitä minä ymmärrän kasteesta,uskon että jo idussa Taivaan Isä antaa lapselle armon,vaikka olisikin perisynnin alla.Näin kaikki lapset jotka jo kohdussa tai synnyttyään kuolevat,tulevat autuaiksi.En tarkoita ettei oppinuseisuus ole hyvä asia mutta Jeesus odottaa meiltä lapsenmielisyyttä.Kaikki lapset,huolimatta vanhempien uskosta,ovat samalla viivalla.Sammelilla muuten hyvä kirjoitus,minun käsitykseni mukaan.Eikä hän ole tyhmä moukka,sen ilmoittaa jo tärkeä Rakkauden Henki jolla hän kirjoittelee.(en tosin ymmärtänyt täysin hänen kirjoitustaan,sen verran tietämätön olen ja yksinkertainen Raamatun Valossa)Laittaa tutkimaan Raamattua enemmän.


      • paas kattoen
        bobitza kirjoitti:

        ei jaa Hengellistä Viisautta maallisen oppineisuuden mukaan.Hän antaa viisautta Omien aivoitustensa jälkeen.Ei täällä ns.oppimattomien tarvitse hävetä mitään.Ei kai tämä ole mikään ;viisasten ; kerho,vai?lämmöllä peppina.Sen mitä minä ymmärrän kasteesta,uskon että jo idussa Taivaan Isä antaa lapselle armon,vaikka olisikin perisynnin alla.Näin kaikki lapset jotka jo kohdussa tai synnyttyään kuolevat,tulevat autuaiksi.En tarkoita ettei oppinuseisuus ole hyvä asia mutta Jeesus odottaa meiltä lapsenmielisyyttä.Kaikki lapset,huolimatta vanhempien uskosta,ovat samalla viivalla.Sammelilla muuten hyvä kirjoitus,minun käsitykseni mukaan.Eikä hän ole tyhmä moukka,sen ilmoittaa jo tärkeä Rakkauden Henki jolla hän kirjoittelee.(en tosin ymmärtänyt täysin hänen kirjoitustaan,sen verran tietämätön olen ja yksinkertainen Raamatun Valossa)Laittaa tutkimaan Raamattua enemmän.

        Siinä toinen "viisas! Toisaalla olet kertonut avoimesti ettei sinulla ole hengellistä viisautta. Millaista viisautta tämä edellinen viestisi mielestäsi osoittaa?

        Kerrataan tosiasiat:

        Nyt oli kysymys nimimerkki "teun"n hyökkäävästä käytöksestä, ja kirjoista kopioidun viisauden vetämisestä omaan piikkiinsä.

        Henkilö jolle hän isotteli on uskossa Kristukseen ja akateemisen loppututkinnon suorittanut. Kirjallisuuden alan asiantuntija. Teun sekaviin touhuihin turhautunut, niin kuin moni meistä. Hän ei ole missään tapauksessa oikea henkilö teun halveksiville hyökkäyksille. Lopeta nyt hyvä ihminen tuollainen asiaton hengellistäminen sinäkin, eihän tässä ollut hengellisistä asioista ollenkaan kysymys. Kysymys on teun asiattomasta sooloilusta ja halveksivista ylimielisistä viesteistä. Asia ei ainakaan parane sillä että puolustelet hänen väärintekojaan.

        Toivomukseni on ettet puolustelisi teun toimintaa, vaan tuttuna pyrkisit johdattelemaan häntä toisaalle harrastamaan. Tämä palsta ei selvästikään ole hänen paikkansa. Olen sitä mieltä että tämä on hänelle puutteellisen luku ja kirjoitustaitonsa vuoksi liian raskas sarka kuokittavaksi.


      • teuta
        paas kattoen kirjoitti:

        Kaverihan kertoi vain sen asiallisesti miten asia on, että sinun viestisi eivät liity nyt puheena olevaan aiheeseen. Hän ehdotti samalla että teet näistä kopiojutuistasi ihan omia avauksiasi, etkä laita niitä toisten avausten keskusteluihin.

        Jos kuka pitää itseään asiattomasti viisaana niin se olet sinä. Kirjoittaja jolle vastasit on akateemisesti sivistynyt kirjallisuuden asiantuntija. Osaatko sinä edes hävetä näitä asiattomia hyökkäyksiäsi?

        Ei voi kumartaa ellei kunnioita ,? Sinä kunnioitat sitä jota kumarrat .!
        Jos minä kirjoitta huono niin sinä varm a repeet ..??!!


      • paas kattoen
        teuta kirjoitti:

        Ei voi kumartaa ellei kunnioita ,? Sinä kunnioitat sitä jota kumarrat .!
        Jos minä kirjoitta huono niin sinä varm a repeet ..??!!

        Hän on ihan oikea henkilö!

        Nyt kannattas sinunkin jo asettua polvillesi hänen seimensä ääreen.


      • bobitza
        paas kattoen kirjoitti:

        Siinä toinen "viisas! Toisaalla olet kertonut avoimesti ettei sinulla ole hengellistä viisautta. Millaista viisautta tämä edellinen viestisi mielestäsi osoittaa?

        Kerrataan tosiasiat:

        Nyt oli kysymys nimimerkki "teun"n hyökkäävästä käytöksestä, ja kirjoista kopioidun viisauden vetämisestä omaan piikkiinsä.

        Henkilö jolle hän isotteli on uskossa Kristukseen ja akateemisen loppututkinnon suorittanut. Kirjallisuuden alan asiantuntija. Teun sekaviin touhuihin turhautunut, niin kuin moni meistä. Hän ei ole missään tapauksessa oikea henkilö teun halveksiville hyökkäyksille. Lopeta nyt hyvä ihminen tuollainen asiaton hengellistäminen sinäkin, eihän tässä ollut hengellisistä asioista ollenkaan kysymys. Kysymys on teun asiattomasta sooloilusta ja halveksivista ylimielisistä viesteistä. Asia ei ainakaan parane sillä että puolustelet hänen väärintekojaan.

        Toivomukseni on ettet puolustelisi teun toimintaa, vaan tuttuna pyrkisit johdattelemaan häntä toisaalle harrastamaan. Tämä palsta ei selvästikään ole hänen paikkansa. Olen sitä mieltä että tämä on hänelle puutteellisen luku ja kirjoitustaitonsa vuoksi liian raskas sarka kuokittavaksi.

        voi olla lahjoja Raamatun Valossa.En minä halua kuin sitä että ymmärtäisimme,olisimme pitkämielisiä,kärsivällisiä,rakkautta omaavia toisiamme kohtaan,emme ole kaikki saaneet ns.täydellisiä terveen ihmisen papereita.En minäkään.Antakaame arvo toisillemme!Muista keitä Jeesus rakasti!lämpöä ja ymmärtäväistä mieltä sinullekkin,peppiina, kannattaa muistaa myös Jeesuksen käsky number one.

        Myöskin:Mitä enempi Kristus meissä enenee,
        sitä enempi itse vähennymme.


      • teuta
        paas kattoen kirjoitti:

        Hän on ihan oikea henkilö!

        Nyt kannattas sinunkin jo asettua polvillesi hänen seimensä ääreen.

        Siitä tämä kaikki , johtuu sinä vataat sen puheen vielä ,tai ei tule sulle joulua.


      • teuta
        teuta kirjoitti:

        Siitä tämä kaikki , johtuu sinä vataat sen puheen vielä ,tai ei tule sulle joulua.

        kUN SINÄ OLET TEHNYT NIMITYKSEN , SINÄ KORJAAT ASIAN , SE ON NIIN YKSINKERTAISTA .!
        Olen tässä koettanut että nätisti , vain sinä et alamitään aiovan kuin et olisikaan mitään sanonut
        Muttä tämän sian korjaat , se on aivan varma .


      • kiitoksii
        teuta kirjoitti:

        Siitä tämä kaikki , johtuu sinä vataat sen puheen vielä ,tai ei tule sulle joulua.

        Voi hyvä tavaton, kukaan ei varmaankaan kutsu sinua piruksi, hän on nimittäin paljon viisaampi kuin yksikään meistä. Mutta toimintasi ei ole Jumalan tahdon mukaista, koska koko ajan häiritset muiden keskustelua ja täytät palstoja yhtäältä ikävillä herjaavilla viestelläsi ja toisaalta kirjoista lainatuilla kopioilla. Tällainen ei ole keskustelua. Pitää opetella kunnioittamaan toistenkin mielipiteitä ja antaa tilaa kaikille kirjoittajille. Ei ole tarkoitus että ksi mies kaikki palstat täyttää viesteillään.


      • teu
        kiitoksii kirjoitti:

        Voi hyvä tavaton, kukaan ei varmaankaan kutsu sinua piruksi, hän on nimittäin paljon viisaampi kuin yksikään meistä. Mutta toimintasi ei ole Jumalan tahdon mukaista, koska koko ajan häiritset muiden keskustelua ja täytät palstoja yhtäältä ikävillä herjaavilla viestelläsi ja toisaalta kirjoista lainatuilla kopioilla. Tällainen ei ole keskustelua. Pitää opetella kunnioittamaan toistenkin mielipiteitä ja antaa tilaa kaikille kirjoittajille. Ei ole tarkoitus että ksi mies kaikki palstat täyttää viesteillään.

        Sinä olet kutsunut . puhutaan tästä sitten


      • ei voi ol totta
        teuta kirjoitti:

        kUN SINÄ OLET TEHNYT NIMITYKSEN , SINÄ KORJAAT ASIAN , SE ON NIIN YKSINKERTAISTA .!
        Olen tässä koettanut että nätisti , vain sinä et alamitään aiovan kuin et olisikaan mitään sanonut
        Muttä tämän sian korjaat , se on aivan varma .

        Sinähän nyt ihme sälli olet, kun et millään malta lopettaa vääriä syytöksiäsi. Millä "lihaksilla" sinä yleensäkin täällä mahtailet? Olet käyttäytymisessäsi kaikkivoipainen kuin kymmenvuotias pojankoltiainen. Tuollaista "jäärää" ei kovin usein tapaakkaan.


      • paas varoen
        teu kirjoitti:

        Sinä olet kutsunut . puhutaan tästä sitten

        Miksi edelleen jatkat tuota perätöntä viestintääsi?

        Kerrataan: Perkele tarkoittaa nimenomaan syyttäjää, ja sinä olet Jumalan lasten päällekantaja. Vaikka et olekaan piru, olet sairaan ahkera työmies hänen touhuissaan. Panepa nyt vihdoinkin piste tällen touhulle, ja ryhdy rukoilemaan armoa ja anteeksiantamusta Jeesukselta, hän ei salli lapsiaan syytettävän, hän on jokaisen verellään puhtaaksi pessyt. Armottomuudellasi lähimmäistäsi kohtaan ja tuomitsemisellasi voit vetää Jumalan vihan päällesi. Sinusta on tullut oikea riekkuja Jeesuksenverelläpuhtaiksi pestyjen Jumalan lasten päälle.
        Et kai sinä itsekään tuomituksi halua tulla, miksi sinä toisen palvelijaa tuomitset?


    • bobitza

      Sammeli.Ei Jumala ole luonut lakia etteivät epäuskoisten lapset vielä lapsia ollessaan perisi Taivaan valtakuntaa.En ole essuilta enkä helluiltakaan sellaista kuullut.En myös Lut.kirkossa.Ei minulla ole'
      Raamatun paikkaa näyttää tätä todeksi mutta kyllä Taivaan Isin sylissä on varmasti näille perisynninkin omaaville lapsukaisille tilaa vaikka kuinka paljon,USKON ehdottomasti niin.lämmöllä peppiina

      • paas kattoen

        Itse olen sitä mieltä, että sellaiset asiat eivät ole ihmisen päätettävissä ollenkaan. - Kiitos Herralle.
        Näin voimme jättää nämäkin kiistelyt saatanan haltuun ja keskittyä evankeliumin julistamiseen niille jotka ovat vielä pelastavasta uskosta osattomia.

        Sinunkin on syytä varoa sanojasi kun niin varmana vakuuttelet: "Ei Jumala ole luonut lakia etteivät epäuskoisten lapset vielä lapsia ollessaan perisi Taivaan valtakuntaa." Ensinnäkin sinun tulee ennen lausuntojen antamista tutustua kristinoppiin, selkeimmin sen opit kiteytettynä Lutherin Vähä Katekismuksesta. Kohta 1. Perisynti.

        Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu, tämä on kiistaton Jumalan sana, lausuttu Jeesuksen suulla.
        Sinullakaan ei ole mitään veetto-oikeutta Jumalan sanaan. Kristittyinä me toivomme jokaisen pelastusta.

        Kiistely sellaisista asioista joka eivät kuulu ihmisen toimivallan piiriin on saatanallinen harrastus, koska se vie tilan evankeliumin julistukselta ja hajottaa seurakuntaa. Meille on annettu Jumalan sana, siihen meidän tulee uskoa ja sitä seurata. "Älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi." Eräänlaista tuomitsemista on myös se, jos alamme vähätellä ja turhentaa Jumalan sanaa ja Pyhiä Sakramentteja tavalla taikka toisella. Jos alamme armeliaisuudessamme sanomaan että kaikki lapset pelastuvat ilman kastetta ja Jumalan sanaa johon he uskoisivat, niin silloin tehdään Jumalasta pelle hermanni. Ja jumalan sanasta venyvä purukumi joka sopii joka ihmisen ikeniin.


      • bobitza
        paas kattoen kirjoitti:

        Itse olen sitä mieltä, että sellaiset asiat eivät ole ihmisen päätettävissä ollenkaan. - Kiitos Herralle.
        Näin voimme jättää nämäkin kiistelyt saatanan haltuun ja keskittyä evankeliumin julistamiseen niille jotka ovat vielä pelastavasta uskosta osattomia.

        Sinunkin on syytä varoa sanojasi kun niin varmana vakuuttelet: "Ei Jumala ole luonut lakia etteivät epäuskoisten lapset vielä lapsia ollessaan perisi Taivaan valtakuntaa." Ensinnäkin sinun tulee ennen lausuntojen antamista tutustua kristinoppiin, selkeimmin sen opit kiteytettynä Lutherin Vähä Katekismuksesta. Kohta 1. Perisynti.

        Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu, tämä on kiistaton Jumalan sana, lausuttu Jeesuksen suulla.
        Sinullakaan ei ole mitään veetto-oikeutta Jumalan sanaan. Kristittyinä me toivomme jokaisen pelastusta.

        Kiistely sellaisista asioista joka eivät kuulu ihmisen toimivallan piiriin on saatanallinen harrastus, koska se vie tilan evankeliumin julistukselta ja hajottaa seurakuntaa. Meille on annettu Jumalan sana, siihen meidän tulee uskoa ja sitä seurata. "Älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi." Eräänlaista tuomitsemista on myös se, jos alamme vähätellä ja turhentaa Jumalan sanaa ja Pyhiä Sakramentteja tavalla taikka toisella. Jos alamme armeliaisuudessamme sanomaan että kaikki lapset pelastuvat ilman kastetta ja Jumalan sanaa johon he uskoisivat, niin silloin tehdään Jumalasta pelle hermanni. Ja jumalan sanasta venyvä purukumi joka sopii joka ihmisen ikeniin.

        Kiitoksella otan kritiikin vastaan.Se on kuitenkin totuus,Jeesus ei lasta hylkää vaikka kastamattomanakin kuolisi.Hän on Isässään Rakkaus,Oikeudenmukaisuus,Tie,Totuus ja Elämä!Olen nyt Raamatun valkeudella saanut tähän kysymykseen vastauksia parilta kirkkoherralta sekä myös essujen sielunpaimenilta.Ei minun uskoani kaada tässä asiassa yksikään ihminen.Toinen asia,tuskin ryöväri ristillä ehti saada(käytännössä) Herran Pyhää Ehtoollista sekä Pyhän Hengen Valkeutta,hän sai ne suoraan Jeesukselta ,vaikkei Jeesus ollut sitä edes vielä vuodattanut,ei myöskään Kastetta asetettu,taisi kyllä olla Johanneksen kaste jo silloin,tietenkin.Elikkä Usko Jeesukseen riitti.Hän jopa uskoi että Jeesus nousee vielä ylös,kun muut vielä pahkasivat.Niin et sillee,tää on onneksi mielipidepalsta ja minäkin ihan rakkauden hengessä tulen edelleenkin tänne kirjoittamaan,ei haittaa eräiden mielipiteet ollenkaan.lämpöä sinullekkin joka et oikein halua lukea mielipiteitäni joilla ei ole Raamatun pohjaa.Joillekkin ei kelpaa puhdas Raamatun Sana,toisille eivät omat oppimattomat mielipiteet ja kolmannelle ei mikään,lämmöllä peppiina
        ps.poikkesi taaskin avauksesta,sori jälleen!


      • teuta
        bobitza kirjoitti:

        Kiitoksella otan kritiikin vastaan.Se on kuitenkin totuus,Jeesus ei lasta hylkää vaikka kastamattomanakin kuolisi.Hän on Isässään Rakkaus,Oikeudenmukaisuus,Tie,Totuus ja Elämä!Olen nyt Raamatun valkeudella saanut tähän kysymykseen vastauksia parilta kirkkoherralta sekä myös essujen sielunpaimenilta.Ei minun uskoani kaada tässä asiassa yksikään ihminen.Toinen asia,tuskin ryöväri ristillä ehti saada(käytännössä) Herran Pyhää Ehtoollista sekä Pyhän Hengen Valkeutta,hän sai ne suoraan Jeesukselta ,vaikkei Jeesus ollut sitä edes vielä vuodattanut,ei myöskään Kastetta asetettu,taisi kyllä olla Johanneksen kaste jo silloin,tietenkin.Elikkä Usko Jeesukseen riitti.Hän jopa uskoi että Jeesus nousee vielä ylös,kun muut vielä pahkasivat.Niin et sillee,tää on onneksi mielipidepalsta ja minäkin ihan rakkauden hengessä tulen edelleenkin tänne kirjoittamaan,ei haittaa eräiden mielipiteet ollenkaan.lämpöä sinullekkin joka et oikein halua lukea mielipiteitäni joilla ei ole Raamatun pohjaa.Joillekkin ei kelpaa puhdas Raamatun Sana,toisille eivät omat oppimattomat mielipiteet ja kolmannelle ei mikään,lämmöllä peppiina
        ps.poikkesi taaskin avauksesta,sori jälleen!

        En ottaisi vastaan noin paljon , Sinulle sanoja vaatii kaikkia , millä oikeudella
        Se kyllä pitäis kans selvittää , minusta meidän ei tarvise kaikkia sanoja hyväksyä
        Eikä kaikilla nm. ole , sen paremmin lupaa kuin meillä .


      • hyvää joulua
        bobitza kirjoitti:

        Kiitoksella otan kritiikin vastaan.Se on kuitenkin totuus,Jeesus ei lasta hylkää vaikka kastamattomanakin kuolisi.Hän on Isässään Rakkaus,Oikeudenmukaisuus,Tie,Totuus ja Elämä!Olen nyt Raamatun valkeudella saanut tähän kysymykseen vastauksia parilta kirkkoherralta sekä myös essujen sielunpaimenilta.Ei minun uskoani kaada tässä asiassa yksikään ihminen.Toinen asia,tuskin ryöväri ristillä ehti saada(käytännössä) Herran Pyhää Ehtoollista sekä Pyhän Hengen Valkeutta,hän sai ne suoraan Jeesukselta ,vaikkei Jeesus ollut sitä edes vielä vuodattanut,ei myöskään Kastetta asetettu,taisi kyllä olla Johanneksen kaste jo silloin,tietenkin.Elikkä Usko Jeesukseen riitti.Hän jopa uskoi että Jeesus nousee vielä ylös,kun muut vielä pahkasivat.Niin et sillee,tää on onneksi mielipidepalsta ja minäkin ihan rakkauden hengessä tulen edelleenkin tänne kirjoittamaan,ei haittaa eräiden mielipiteet ollenkaan.lämpöä sinullekkin joka et oikein halua lukea mielipiteitäni joilla ei ole Raamatun pohjaa.Joillekkin ei kelpaa puhdas Raamatun Sana,toisille eivät omat oppimattomat mielipiteet ja kolmannelle ei mikään,lämmöllä peppiina
        ps.poikkesi taaskin avauksesta,sori jälleen!

        Ilmeisesti käsitit viestini väärin. Pointti on siinä että sinä ja minä emme voi lausua mitään siitä, mikä koskee Jumalan päätöksiä tuonpuoleisessa.

        Viestini ei niinkään ollut tarkoitettu kritiikiksi, vaan oli osoituksena siitä että me emme päätä tuonpuoleisista asiaoista. (Vaikka niin kovin mielellämme spekuloimme tuonpuoleisilla ja päälle sanomme mahtipontisesti:
        !! VARMASTI ASIA ON NIIN TAIKKA NÄIN!!!

        Mutta sen me tiedämme aivan varmasti, että Jumala on hyvä. Ja sen ettei hän tee kenellekään väärää tuomiota.


      • spadi
        paas kattoen kirjoitti:

        Itse olen sitä mieltä, että sellaiset asiat eivät ole ihmisen päätettävissä ollenkaan. - Kiitos Herralle.
        Näin voimme jättää nämäkin kiistelyt saatanan haltuun ja keskittyä evankeliumin julistamiseen niille jotka ovat vielä pelastavasta uskosta osattomia.

        Sinunkin on syytä varoa sanojasi kun niin varmana vakuuttelet: "Ei Jumala ole luonut lakia etteivät epäuskoisten lapset vielä lapsia ollessaan perisi Taivaan valtakuntaa." Ensinnäkin sinun tulee ennen lausuntojen antamista tutustua kristinoppiin, selkeimmin sen opit kiteytettynä Lutherin Vähä Katekismuksesta. Kohta 1. Perisynti.

        Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu, tämä on kiistaton Jumalan sana, lausuttu Jeesuksen suulla.
        Sinullakaan ei ole mitään veetto-oikeutta Jumalan sanaan. Kristittyinä me toivomme jokaisen pelastusta.

        Kiistely sellaisista asioista joka eivät kuulu ihmisen toimivallan piiriin on saatanallinen harrastus, koska se vie tilan evankeliumin julistukselta ja hajottaa seurakuntaa. Meille on annettu Jumalan sana, siihen meidän tulee uskoa ja sitä seurata. "Älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi." Eräänlaista tuomitsemista on myös se, jos alamme vähätellä ja turhentaa Jumalan sanaa ja Pyhiä Sakramentteja tavalla taikka toisella. Jos alamme armeliaisuudessamme sanomaan että kaikki lapset pelastuvat ilman kastetta ja Jumalan sanaa johon he uskoisivat, niin silloin tehdään Jumalasta pelle hermanni. Ja jumalan sanasta venyvä purukumi joka sopii joka ihmisen ikeniin.

        "Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu,..." tämä on osa siitä jakeesta ja se jatkuu näin"joka ei usko
        se tuomitaan kadotukseen....". Kirkko opettaa meille että "yksin uskosta yksin armosta" mutta kuitenkin ihmisen pitää suorittaa kaste muuten ei pelastu. Ylen ristiriitaista tämä kirkon opetus. Kuitenkin me tiedämme ettei kastevesi ketään synneistä puhdista sillä sen tekee Jumalan sana Apt.15: 9. "eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla."
        Palatakseni vielä alkujakeeseen olisi hyvä siteerata koko jae eikä ottaa vain puolikasta, eikö niin.
        Ehkä ihmettelet miksi kiistelen tästä kasteasiasta, en tee sitä ollakseni oikeassa vaan ajttelen niitä tuhansia suomalaisia jotka kuvittelevat olevansa uudestisyntyneitä kun ovat lapsena kastettu. Haluaisn puhkaista uskonnolisuuden kuplan jos se olisi mahdollista, mutta pahoin pelkään ettei tämäkään kirjoitus mitään muuta. Silti toivon että joku saisi kehoituksen tutkia omaa sisintään asuuko siellä Jeesus vai ei.
        Siunattua Kristuksen tuntemista kaikille Hänessä on iankaikkinen elämä.


      • ihan kadoksissa.
        spadi kirjoitti:

        "Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu,..." tämä on osa siitä jakeesta ja se jatkuu näin"joka ei usko
        se tuomitaan kadotukseen....". Kirkko opettaa meille että "yksin uskosta yksin armosta" mutta kuitenkin ihmisen pitää suorittaa kaste muuten ei pelastu. Ylen ristiriitaista tämä kirkon opetus. Kuitenkin me tiedämme ettei kastevesi ketään synneistä puhdista sillä sen tekee Jumalan sana Apt.15: 9. "eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla."
        Palatakseni vielä alkujakeeseen olisi hyvä siteerata koko jae eikä ottaa vain puolikasta, eikö niin.
        Ehkä ihmettelet miksi kiistelen tästä kasteasiasta, en tee sitä ollakseni oikeassa vaan ajttelen niitä tuhansia suomalaisia jotka kuvittelevat olevansa uudestisyntyneitä kun ovat lapsena kastettu. Haluaisn puhkaista uskonnolisuuden kuplan jos se olisi mahdollista, mutta pahoin pelkään ettei tämäkään kirjoitus mitään muuta. Silti toivon että joku saisi kehoituksen tutkia omaa sisintään asuuko siellä Jeesus vai ei.
        Siunattua Kristuksen tuntemista kaikille Hänessä on iankaikkinen elämä.

        menisitkö muualle? emme tarvitse tätä sun uskoas.
        jospa menisit suorttamaan sitä kastettas vielä uudemman kerran.


    • spadi

      muslimimaailmassa Jeesus ilmestyy ihmisille unessa ja he pelastuvat joten saattaapi olla että usein meillä on vähän turhan ahdas opillinen karsina josta asioita tarkastelemme ja luulemme rajoittavamme jopa Jumalankin omien opinkappaleiden sisälle....että silleen avartukaamme....

      • teuta

        Vai oliko humori mies liikkeellä , ei kai tänne tule nelinnainti niinko heillä .
        Eikai satamäärin jalkavaimoja , eihän he usko todelliseti Jeesuta Jumalan Pojaksi
        vaan yhdeksi profeetoista , niinkuin MOOSESKIN.


    • Anonyymi

      Minä en usko jumalaan. Mielestäni uskonto raamattu ja kaikki mitä siihen liittyy on perseestä.

      • Anonyymi

        Jokaisella ihmisellä jumala on, eli se perusta johon hän elämänsä uskoo. Ellei se ole Jumalan sana, se on jumalan sana. Usein jumala on se, mihin asti hän järjellään voi asioita käsittää.
        Hän on siis itse itselleen jumala. Nuoruuden kuolemattomuuden usko häviää aikanaan, silloin itseensä uskonut on hukassa.


    • Anonyymi

      > ...Yleinen vanhurskaus ei siis pelasta pakanamaan lapsia, koska heillä ei ole sanaa ja sakramentteja, EIKÄ Kristusta....

      On kyllä erikoista, miksi ihmiset eivät pysy Raamatun sanassa, vaan kehittävät omia oppejaan. Mutta, joka tapauksessa olisi hyvä huomioida, jos ihminen on vanhruskas, se tarkottaa mm. tätä:

      "Se, joka vanhurskauden tekee, on vanhurskas, niinkuin hän on vanhurskas. Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot. Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt. Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä perkeleen lapsia. Kuka ikinä ei tee vanhurskautta, hän ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei veljeänsä rakasta."
      1 Joh. 3:7-10

      http://www.kolumbus.fi/r.berg/Vanhurskaat.html

      • Anonyymi

        No, sinä et ole synnitön, eikä kukaan muukaan ihmisestä syntynyt. Tällaiseen itse tehtyyn vanhurskauteen uskonut pettää vain itseään.

        1. Joh. 1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2072
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      167
      1599
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1547
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1290
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      286
      1158
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      133
      1044
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1003
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      872
    Aihe