Asuntojen hinnat Pääkaupunkiseudulla

Köyhäkö?

Olen seuraillut tätä palstaa jo jonkin aikaa mutten ole uskaltanut kirjoittaa johtuen näistä kaiken maailman WUMeista joita täällä pörrää. Rohkaistuin nyt kuitenkin aloittamaan toivottavasti asiallisempaa keskustelua.

Olemme kolmikymppinen insinööri-opettaja pariskunta ja asumme Helsingissä vuokralla. Olemme jo jonkin aikaa seurailleet asuntomarkkinoita vakavissa ostoaikeissa. Ongelmaksi on kuitenkin muodostunut se tosiasia että ainakin meille asuntojen hinnat edes etäisesti tyydyttävillä asuinalueilla on yksinkertaisesti liian kalliit. Toiveemme eivät ole mielestäni epärealistisia eli Eiraan ei olla tähtäämässä. Haussa on jollain lailla kiva pieni kolmio, hieman yli 60 neliötä riittäisi, jossa pystyisi kaksi tuloiltaan suhteellisen keskiluokkaista ihmistä asumaan esimerkiksi yhden tai kahden lapsen kanssa. Alue saisi olla joku mukava ja suhteellisen rauhallinen eli vaikkapa Käpylä, Oulunkylä tai joku muu vastaava.

Periaatteessa saisimme suurenkin asuntolainan mutta olen pyrkinyt valmistautumaan myös vähän kurjempiin aikoihin laskeskelemalla asuinkuluja jollain seitsemän prosentin koroilla ja siihen vielä mahdollisesti jos osuu joku putkiremontin makselu. Kuulemma suositus olisi että asuinkulut muodostaisivat noin kolmasosan nettotuloista. Tienaamme yhteensä nettona noin 4300 euroa kuukaudessa. Siitä kolmasosa on 1419. Jos laskee että vastike voisi olla vaikkapa 350 euron paikkeilla jää lainaa varten 1070 euroa. 25 vuoden laina-ajalla ja seitsemän prosentin korolla tuolla saa melkolailla tarkkaan 150 000 euroa lainaa. Tällä rahasummalla puolestaan ei 60 neliötä saa kuin ehkä jostain Vantaan slummista.

Nyt tullaankin sitten tähän keskustelun suosikkiaiheeseen eli "rommaamiseen". En nyt sanoisi että mitään suurta romahdusta on tiedossa mutta tuntuu hieman vääristyneeltä että tavallinen keskiluokkainen pariskunta ei pysty ostamaan tyydyttävältä alueelta välttävän kokoista asuntoa Helsingistä. Totta kai jos lukee suomi24:sen "paljonko tienaat" keskusteluja niin olemme aivan persaukisia mutta ihan oikeiden tilastojen valossa kuitenkin tienaamme molemmat enemmän kuin Suomalaiset keskimäärin.

Eli miten tämä voi olla mahdollista? Mahdollisuuksia on muutamia. 1) yksinkertaisesti tienaamme vähän 2) ihmiset ottavat kohtuuttoman suuria asuntolainoja kohtuuttoman suurien asuntojen hintojen vastineeksi 3) Helsinkiläiset nuoret aikuiset tienaavat tavallisissa duuneissa poskettomasti ja itse asiassa koulutus ei ole kannattanut. Epäilen kuitenkin eniten vaihtoehtoa kaksi. Tällöin voidaan arvioida että hinnoissa todella on PÄÄKAUPUNKISEUDULLA melkomoisesti ilmaa. Muualla Suomessa tätä ongelmaa ei kyllä vaikuttaisi olevan. Päinvastoin.

66

1249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miten olisi vaihtoehto kolme? Ostetaan ensin yksiö tai kaksio (tai vaikka kaksi - yksi per nenä) ja vaihdetaan sitten suurempaan? Niin on suurin osa tuttavistani tehnyt. Ainut vika tuossa on, että pitää ostaa ajoissa. Se on ikävä kolmikymppisenä (saati myöhemmin) kärvistellä pikkukämpässä, kun isompaan olisi tarvetta.

      Insinööriksihän valmistuu alta 25-vuotiaana, ellei tee töitä samalla. Teilläkin olisi siis ollut viisi vuotta aikaa hakea sitä omaa...

      • Köyhäkö?

        Puolisoni opiskele vielä kaksi vuotta sitten joten ei tässä mitään viittä vuotta ole ollut. Elelimme pääasiassa minun palkallani ja puolisoni opintotuella, joista ei kyllä minun opintolainan ja autolainan maksun, vuokran ja ruoan jälkeen mitään yli jäänyt. Ja miksi pariskunta joka on asunut avoliitossa iät ja ajat ostaisi kaksi yksiötä?? Ja edelleen, mistä luulet Helsingistä saavasi kaksi yksiötä yhteishintaan 150 000 euroa? Jälleen ollaan Korsossa.

        Ihan arvauksena, et taida olla Helsingistä enkä usko että sulla on juuri käsitystä elinkuluista Helsingissä.


      • Köyhäkö? kirjoitti:

        Puolisoni opiskele vielä kaksi vuotta sitten joten ei tässä mitään viittä vuotta ole ollut. Elelimme pääasiassa minun palkallani ja puolisoni opintotuella, joista ei kyllä minun opintolainan ja autolainan maksun, vuokran ja ruoan jälkeen mitään yli jäänyt. Ja miksi pariskunta joka on asunut avoliitossa iät ja ajat ostaisi kaksi yksiötä?? Ja edelleen, mistä luulet Helsingistä saavasi kaksi yksiötä yhteishintaan 150 000 euroa? Jälleen ollaan Korsossa.

        Ihan arvauksena, et taida olla Helsingistä enkä usko että sulla on juuri käsitystä elinkuluista Helsingissä.

        Onkos se nyt minun vikani, jos insinööriksi pitää opiskella 28 vuotiaaksi asti? Kyllä siinä on jo jonkinlainen valinta tehty...

        Jos teillä ei ole varaa kahteen yksiöön, ostakaa sitten yksi. Tai ehkä mielummin kaksio. Maksatte siitä lainaa pois 2-3 vuotta ja saatatte havaita että teillä onkin varaa kolmioon, kun myytte tuon kaksion. Tai muuttakaa sinne Korsoon. Sehän on tarkoitettu köyhille, ja te tunnutte haluavan köyhiä olla...

        Minä olen muuten stadissa syntynyt ja 30 vuotta asustellut. Jonkinnäköinen käsitys siinä syntyy...


      • Köyhäkö?
        The_Rat kirjoitti:

        Onkos se nyt minun vikani, jos insinööriksi pitää opiskella 28 vuotiaaksi asti? Kyllä siinä on jo jonkinlainen valinta tehty...

        Jos teillä ei ole varaa kahteen yksiöön, ostakaa sitten yksi. Tai ehkä mielummin kaksio. Maksatte siitä lainaa pois 2-3 vuotta ja saatatte havaita että teillä onkin varaa kolmioon, kun myytte tuon kaksion. Tai muuttakaa sinne Korsoon. Sehän on tarkoitettu köyhille, ja te tunnutte haluavan köyhiä olla...

        Minä olen muuten stadissa syntynyt ja 30 vuotta asustellut. Jonkinnäköinen käsitys siinä syntyy...

        Stadilainen ei kirjoittaisi Stadia pienellä.

        Insinööriksi valmistuin 24 vuotiaana, jonka jälkeen tein kolmessa vuodessa DI:n paperit. Vaimoni sen sijaan sai FM paperinsa vasta 27 vuotiaana koska aloitti opiskelut 22 vuotiaana.

        Ja edelleen, mitä järkeä on kahden yksiön ostamisessa? Ajattelitko että hankimme lapsia ja samalla muutamme erilleen? Kaksi lasta eli yksi per asunto?

        Noh näitä jankutus ketjuja täällä on ihan riittämiin joten annetaan toivottavasti jollekin asialliselle kirjoittajalle vuoro.


      • Köyhäkö? kirjoitti:

        Stadilainen ei kirjoittaisi Stadia pienellä.

        Insinööriksi valmistuin 24 vuotiaana, jonka jälkeen tein kolmessa vuodessa DI:n paperit. Vaimoni sen sijaan sai FM paperinsa vasta 27 vuotiaana koska aloitti opiskelut 22 vuotiaana.

        Ja edelleen, mitä järkeä on kahden yksiön ostamisessa? Ajattelitko että hankimme lapsia ja samalla muutamme erilleen? Kaksi lasta eli yksi per asunto?

        Noh näitä jankutus ketjuja täällä on ihan riittämiin joten annetaan toivottavasti jollekin asialliselle kirjoittajalle vuoro.

        Joku voi sekottaa DI:n ja insinöörin, mutta DI ei sitä kyllä taatusti tekisi. :)
        Ja kieltäytymys ymmärtämästä sitä, miksi kaksi ihmistä saattaisivat jossain elämänvaiheessa ostaa kaksi asuntoa, kertoo myös paljon sinusta.

        Tässä nyt se asiallinen neuvo: ostakaa sellainen kämppä johon on varaa, ja vaihtakaa 10 vuoden kuluttua isompaan.

        Tai jatkakaa tuhnuttelua. Ihan hauskaa sekin on...


      • 4800€/kk köyhä
        The_Rat kirjoitti:

        Onkos se nyt minun vikani, jos insinööriksi pitää opiskella 28 vuotiaaksi asti? Kyllä siinä on jo jonkinlainen valinta tehty...

        Jos teillä ei ole varaa kahteen yksiöön, ostakaa sitten yksi. Tai ehkä mielummin kaksio. Maksatte siitä lainaa pois 2-3 vuotta ja saatatte havaita että teillä onkin varaa kolmioon, kun myytte tuon kaksion. Tai muuttakaa sinne Korsoon. Sehän on tarkoitettu köyhille, ja te tunnutte haluavan köyhiä olla...

        Minä olen muuten stadissa syntynyt ja 30 vuotta asustellut. Jonkinnäköinen käsitys siinä syntyy...

        The Ratille ja muille palstan asuntosojottajille on näemmä vaikea ymmärtää, että vaikka teet elämässäsi kaikki asiat hyvin, sinulla ei silti ole varaa keskitasoiseen asumiseen. Närkästyneet kommentit näyttävät olevan tuota "mitäs olette noin köyhiä" -osastoa. No, nyt ovat hinnat piikissä, joten mitään kiirettä markkinoille ei ole. Koronnousu tulee tekemään makaaberia jälkeä Suomen asuntomarkkinoilla.


      • Loviisatäti
        Köyhäkö? kirjoitti:

        Puolisoni opiskele vielä kaksi vuotta sitten joten ei tässä mitään viittä vuotta ole ollut. Elelimme pääasiassa minun palkallani ja puolisoni opintotuella, joista ei kyllä minun opintolainan ja autolainan maksun, vuokran ja ruoan jälkeen mitään yli jäänyt. Ja miksi pariskunta joka on asunut avoliitossa iät ja ajat ostaisi kaksi yksiötä?? Ja edelleen, mistä luulet Helsingistä saavasi kaksi yksiötä yhteishintaan 150 000 euroa? Jälleen ollaan Korsossa.

        Ihan arvauksena, et taida olla Helsingistä enkä usko että sulla on juuri käsitystä elinkuluista Helsingissä.

        Niinpä. Oma ratkaisumme oli 80km itään stadista,kunnan vuokratontti ja snadi avaimetkäteen okt.Tulot yhteensä kutakuinkin 40.000,-kolme snadia kakaraa(siis nyt,silloin yks)Ei meidän tuloilla ois stadista sataa neliötä ostettu es jakomäestä.Duunimatkaan menee vajaa tunti mut asumisen laatu/hinta paremmin kohdallaan.Asumiskustannukset karkeesti 1000,-/kk. lyhennykset,lämmitykset kiinteistöverot,jätemaksut ja muut savut ja ropelit mukaanlaskien. Matkakulut omalla autolla lisäks mut vähennykset kattaa suurinpiirtein naftat.Toistaiseksi ollut varsin hyvä ratkaisu. eikun mietintämyssyä päähän.


      • 4800€/kk köyhä kirjoitti:

        The Ratille ja muille palstan asuntosojottajille on näemmä vaikea ymmärtää, että vaikka teet elämässäsi kaikki asiat hyvin, sinulla ei silti ole varaa keskitasoiseen asumiseen. Närkästyneet kommentit näyttävät olevan tuota "mitäs olette noin köyhiä" -osastoa. No, nyt ovat hinnat piikissä, joten mitään kiirettä markkinoille ei ole. Koronnousu tulee tekemään makaaberia jälkeä Suomen asuntomarkkinoilla.

        Pitää vain aloittaa asunnonostot ajoissa ja siirtyä aina isompaan ja isompaan (tai parempaan ja parempaan pikemminkin).

        Haloo, meillä ihan kivasta omakotitalosta lainanhoitokulut luokkaa 1000 euroa kuukaudessa. Jos ei sitäkään ole varaa maksaa asumisesta, niin missä voi sitten asua? Ei tuolla hinnalla juuri kolmiota kummempaa kämppää Stadista (huomaatteko, kirjoitin sen isolla?) saa edes vuokralle...

        Jos teet elämässäsi kaikki asiat hyvin, tarkoittaa se, että sinulla on työpaikka. Jos sinulla on työpaikka, sinulla on varaa ostaa jonkinlainen asunto. Jos on jonkinlainen asunto, on varaa muutamassa vuodessa vaihtaa parempaan.

        Tai sitten voi olla kaikki-mulle-nyt-heti -tyyppinen ihminen. Siinä tapauksessa valittaminen voi olla se paras ratkaisu. Se kun ei maksa mitään.


      • Köyhäkö?
        The_Rat kirjoitti:

        Joku voi sekottaa DI:n ja insinöörin, mutta DI ei sitä kyllä taatusti tekisi. :)
        Ja kieltäytymys ymmärtämästä sitä, miksi kaksi ihmistä saattaisivat jossain elämänvaiheessa ostaa kaksi asuntoa, kertoo myös paljon sinusta.

        Tässä nyt se asiallinen neuvo: ostakaa sellainen kämppä johon on varaa, ja vaihtakaa 10 vuoden kuluttua isompaan.

        Tai jatkakaa tuhnuttelua. Ihan hauskaa sekin on...

        Olen todella aina mieltänyt itseni "vain" insinööriksi, sillä insinööri olen edelleen vaikka diplomityön ja pari kurssia teinkin. Työn ohessa kun puuhastelin pari viimeistä vuotta niin ei kyllä mitään vaikutusta ollut töihin. Mutta se onkin aivan toinen tarina.

        Kahden asunnon ostaminen ei kyllä aukea yhtään. Viitsisitkö selittää. Edelleen, hankimme siis lapsen ja muutamme kahdeksan vuoden yhdessäasumisen jälkeen erilleen? Miksi? Taloudellisen tilanteemma vaurastuttamiseksiko? Ja kuka tuollaista tekee?

        Olisi varmaan ollut syytä tarkentaa että etsimme KOTIA emmekä sijoituskohdetta.

        Vuokralla asuminen kivalla alueella kivan kokoisessa asunnossa taitaa todella olla edelleen ainoa vaihtoehto. Mistä päästäänkin alkuperäiseen kysymykseen että onko asuntojen hinnassa vääristymää?


      • Köyhäkö?
        Loviisatäti kirjoitti:

        Niinpä. Oma ratkaisumme oli 80km itään stadista,kunnan vuokratontti ja snadi avaimetkäteen okt.Tulot yhteensä kutakuinkin 40.000,-kolme snadia kakaraa(siis nyt,silloin yks)Ei meidän tuloilla ois stadista sataa neliötä ostettu es jakomäestä.Duunimatkaan menee vajaa tunti mut asumisen laatu/hinta paremmin kohdallaan.Asumiskustannukset karkeesti 1000,-/kk. lyhennykset,lämmitykset kiinteistöverot,jätemaksut ja muut savut ja ropelit mukaanlaskien. Matkakulut omalla autolla lisäks mut vähennykset kattaa suurinpiirtein naftat.Toistaiseksi ollut varsin hyvä ratkaisu. eikun mietintämyssyä päähän.

        Kauemmas Uusimaalle muuttaminen on kyllä käynyt mielessä. Meillä on tuttavia, jotka ovat tehneet saman liikkeen kuin tekin. Puolisollani tosin ei ole ajokorttia (pieni ongelma) ja hän haluaisi EHDOTTOMASTI asua kohtuullisen julkisten matkan päässä Stadista (iso ongelma!). Itselleni tämä vaihtoehto kävisi kyllä.


      • Köyhäkö? kirjoitti:

        Olen todella aina mieltänyt itseni "vain" insinööriksi, sillä insinööri olen edelleen vaikka diplomityön ja pari kurssia teinkin. Työn ohessa kun puuhastelin pari viimeistä vuotta niin ei kyllä mitään vaikutusta ollut töihin. Mutta se onkin aivan toinen tarina.

        Kahden asunnon ostaminen ei kyllä aukea yhtään. Viitsisitkö selittää. Edelleen, hankimme siis lapsen ja muutamme kahdeksan vuoden yhdessäasumisen jälkeen erilleen? Miksi? Taloudellisen tilanteemma vaurastuttamiseksiko? Ja kuka tuollaista tekee?

        Olisi varmaan ollut syytä tarkentaa että etsimme KOTIA emmekä sijoituskohdetta.

        Vuokralla asuminen kivalla alueella kivan kokoisessa asunnossa taitaa todella olla edelleen ainoa vaihtoehto. Mistä päästäänkin alkuperäiseen kysymykseen että onko asuntojen hinnassa vääristymää?

        Kysyit: "Eli miten tämä voi olla mahdollista?"

        Minä ehdotin, että ensin ostetaan yksiö (tai jopa kaksi, kun kaksi ihmistä kuitenkin on olemassa) ja sitten myöhemmin ostetaan tarpeen mukainen asunto. Te ette näin toimineet, ja siksi olette siinä tilanteessa kuin olette.

        Minulla muuten on tuttavapariskunta. Toinen on insinööri ja toinen tekee opettajanshommia (valmistui noin vuosi sitten). He päättivät muuttaa vantaalle 4h keittiö asuntoon. Ovat jo aika ison osan tuosta lyhentäneet, eli voivat halutessaan varmaan kohta ostaa Helsingistä vastaavan kämpän.

        Erona teihin on siis se, että he päättivät asuessaan maksaa omaa mielummin kuin vuokrantantajan asuntoa. Teillehän tämä ei kelvannut, vaikka aikaa olisi ollut vuosia. Ilmeisesti rommausta on odoteltu aktiivisesti, vaikka mitään varsinaista syytä sille ei tunnu olevan. Ansiotasoon suhteutettunahan asunnot ovat aika normaaleissa hinnoissa...

        No jaa, nyt loppui minulta trollin kanssa leikkiminen. Pidä hauskaa. :)


      • Köyhäkö?
        The_Rat kirjoitti:

        Kysyit: "Eli miten tämä voi olla mahdollista?"

        Minä ehdotin, että ensin ostetaan yksiö (tai jopa kaksi, kun kaksi ihmistä kuitenkin on olemassa) ja sitten myöhemmin ostetaan tarpeen mukainen asunto. Te ette näin toimineet, ja siksi olette siinä tilanteessa kuin olette.

        Minulla muuten on tuttavapariskunta. Toinen on insinööri ja toinen tekee opettajanshommia (valmistui noin vuosi sitten). He päättivät muuttaa vantaalle 4h keittiö asuntoon. Ovat jo aika ison osan tuosta lyhentäneet, eli voivat halutessaan varmaan kohta ostaa Helsingistä vastaavan kämpän.

        Erona teihin on siis se, että he päättivät asuessaan maksaa omaa mielummin kuin vuokrantantajan asuntoa. Teillehän tämä ei kelvannut, vaikka aikaa olisi ollut vuosia. Ilmeisesti rommausta on odoteltu aktiivisesti, vaikka mitään varsinaista syytä sille ei tunnu olevan. Ansiotasoon suhteutettunahan asunnot ovat aika normaaleissa hinnoissa...

        No jaa, nyt loppui minulta trollin kanssa leikkiminen. Pidä hauskaa. :)

        No en varmasti ole harrastanut mitään "trollailua". Päinvastoin, pyrkimykseni ole saada asiallista keskustelua syntymään ja mahdollisesti ehdotuksia miten toimia. Loviisatäti tuolla jo antoikin asiallisesta viestistä esimerkkiä.


        Ja edelleen, arvioit tilanteemme väärin. Säännöllisissä päivätöissä olemme molemmat yhtä aikaa olleet vain noin kaksi vuotta, jonka ajan olemmekin etsineet sopivaa asuntoa, välillä enemmän ja välillä vähemmän aktiivisesti. Muutamasta olemme jopa tehneet kukkarollemme sopivan tarjouksen. Luonnollisestikaan opiskeluaikana meillä ei olisi ollut mitään edellytyksiä ostaa asuntoa eikä pankkikaan olisi rahaa antanut. Nyt vuorostaan ovat tarjonneet summia, joiden maksamiseen meille ei mielestäni olisi edellytyksiä tiukassa tilanteessa. Tiukan tilanteen mukaanhan lainat on mitoitettava.

        Mitään romahduksia ei taatusti olla odotettu vaan sopivan hintaisen, kokoisen ja sijainnin mukaisen asunnon löytymistä. On toki mahdollista että asumme loppuelämämme vuokralla. Kuitenkin mielummin kasvatan lapseni täällä Käpylässä vuokra-asunnossa kuin omassa asunnossa Korsossa. Toivoisin kuitenkin että pystyisimme kasvattamaan lapsemme miellyttävällä alueella omassa asunnossa.


      • tretrete
        The_Rat kirjoitti:

        Onkos se nyt minun vikani, jos insinööriksi pitää opiskella 28 vuotiaaksi asti? Kyllä siinä on jo jonkinlainen valinta tehty...

        Jos teillä ei ole varaa kahteen yksiöön, ostakaa sitten yksi. Tai ehkä mielummin kaksio. Maksatte siitä lainaa pois 2-3 vuotta ja saatatte havaita että teillä onkin varaa kolmioon, kun myytte tuon kaksion. Tai muuttakaa sinne Korsoon. Sehän on tarkoitettu köyhille, ja te tunnutte haluavan köyhiä olla...

        Minä olen muuten stadissa syntynyt ja 30 vuotta asustellut. Jonkinnäköinen käsitys siinä syntyy...

        sen puheita ei siis kannata ottaa laisinkaan vakavasti.

        ""Minä olen muuten stadissa syntynyt ja 30 vuotta asustellut. Jonkinnäköinen käsitys siinä syntyy... """

        ...kyllä syntyy käsitys, kakolainen tonttipanttari


      • KittiKate
        The_Rat kirjoitti:

        Onkos se nyt minun vikani, jos insinööriksi pitää opiskella 28 vuotiaaksi asti? Kyllä siinä on jo jonkinlainen valinta tehty...

        Jos teillä ei ole varaa kahteen yksiöön, ostakaa sitten yksi. Tai ehkä mielummin kaksio. Maksatte siitä lainaa pois 2-3 vuotta ja saatatte havaita että teillä onkin varaa kolmioon, kun myytte tuon kaksion. Tai muuttakaa sinne Korsoon. Sehän on tarkoitettu köyhille, ja te tunnutte haluavan köyhiä olla...

        Minä olen muuten stadissa syntynyt ja 30 vuotta asustellut. Jonkinnäköinen käsitys siinä syntyy...

        jonka pitää jokaiseen asiaan sekaantua, vaikka ymmärryskyky selvästi nilviäisluokkaa. Vai syntyperäinen "stadilainen", se selittääkin paljon.


      • loviisatäti
        Köyhäkö? kirjoitti:

        Kauemmas Uusimaalle muuttaminen on kyllä käynyt mielessä. Meillä on tuttavia, jotka ovat tehneet saman liikkeen kuin tekin. Puolisollani tosin ei ole ajokorttia (pieni ongelma) ja hän haluaisi EHDOTTOMASTI asua kohtuullisen julkisten matkan päässä Stadista (iso ongelma!). Itselleni tämä vaihtoehto kävisi kyllä.

        Otappas Emo pykälään ja menkääs palloilemaan Porvooseen,dösa skujaa steissille auki tunnissa,teidän budjetilla saa empirekeskustasta kaksion jokinäkymillä tai rivarin 10min.kävelymatkan päästä.Sitäpaitsi Porvoo on aika mukava snadi taajama landella(itseasiassa se kyl on ihan kunnon kaupunki ,vaik snadi onkin)


      • eläminen maksaa
        Köyhäkö? kirjoitti:

        Puolisoni opiskele vielä kaksi vuotta sitten joten ei tässä mitään viittä vuotta ole ollut. Elelimme pääasiassa minun palkallani ja puolisoni opintotuella, joista ei kyllä minun opintolainan ja autolainan maksun, vuokran ja ruoan jälkeen mitään yli jäänyt. Ja miksi pariskunta joka on asunut avoliitossa iät ja ajat ostaisi kaksi yksiötä?? Ja edelleen, mistä luulet Helsingistä saavasi kaksi yksiötä yhteishintaan 150 000 euroa? Jälleen ollaan Korsossa.

        Ihan arvauksena, et taida olla Helsingistä enkä usko että sulla on juuri käsitystä elinkuluista Helsingissä.

        Opettajia on jokaisella tuppukylälläkin ja insinööreille löytyy töitä myös lähes ympäri suomea.

        Eli onko ihan pakko asua siellä kehäteiden ympäröimässä persereijässä?

        Laskeppa paljonko elintasonne ja asumismukavuutenne nousee kun muutatte jonnekkin muualle.


      • Daaliass
        Köyhäkö? kirjoitti:

        Stadilainen ei kirjoittaisi Stadia pienellä.

        Insinööriksi valmistuin 24 vuotiaana, jonka jälkeen tein kolmessa vuodessa DI:n paperit. Vaimoni sen sijaan sai FM paperinsa vasta 27 vuotiaana koska aloitti opiskelut 22 vuotiaana.

        Ja edelleen, mitä järkeä on kahden yksiön ostamisessa? Ajattelitko että hankimme lapsia ja samalla muutamme erilleen? Kaksi lasta eli yksi per asunto?

        Noh näitä jankutus ketjuja täällä on ihan riittämiin joten annetaan toivottavasti jollekin asialliselle kirjoittajalle vuoro.

        "Insinööriksi valmistuin 24 vuotiaana, jonka jälkeen tein kolmessa vuodessa DI:n paperit. "

        Ja tuolloin 24 vuotiaana olisi sinun pitänyt ostaa se oma yksiö tai pieni kaksio. Olisitte arvatenkin pystyneet sitä maksamaan yhtälailla kuin vuokraakin. Tässä meni mokaan joka nyt sitten aiheuttaa että isompaa/paremmalta alueelta hankinta ei meinaa onnistua. Jos se eka kämppä olisi hankittu ja 6-7 vuotta jo maksettu arvonnousu olisi uusi kolmio nyt helppo.


      • vaihtoehtoa
        Köyhäkö? kirjoitti:

        Kauemmas Uusimaalle muuttaminen on kyllä käynyt mielessä. Meillä on tuttavia, jotka ovat tehneet saman liikkeen kuin tekin. Puolisollani tosin ei ole ajokorttia (pieni ongelma) ja hän haluaisi EHDOTTOMASTI asua kohtuullisen julkisten matkan päässä Stadista (iso ongelma!). Itselleni tämä vaihtoehto kävisi kyllä.

        Kuten nyt huomaat, ovat hinnat korkealla keskituloisillekin. Mitä voisi seurata aikojen huonotessa? En ole palstan Kari, mutta varoitan teitä silti siitä mahdollisuudesta, että asuntojen hinnat todella laskisivat. Nythän on hieman ikäviä uutisia tullut, vienti romahtanut, bkt jne, työttömyys lisääntyy, EU säätää uusia mäÄräyksiä asuntolainoille 40% max lainaosuus (laskisi muuten mukavasti hintoja). Jos nyt sidotte itsenne kolmioon saattaa seuraus olla se että siellä myös pysytte, vaikka tarvetta lisätilalle olisikin. Jos hinnat asuntonne hankinnan jälkeen laskevat enemmän, kuin olette ehtineet lainaa lyhentää, olette motissa, ei mitään mahdollisuutta vaihtaa suurempaan, jos entinen ns. vedenalla (underwater) eli hinta alhaisempi kun jäljellä oleva velka. Tuo riski on nyt aivan todellinen, joten se kannattaa ottaa laskuissa huomioon.


      • Köyhäkö?
        eläminen maksaa kirjoitti:

        Opettajia on jokaisella tuppukylälläkin ja insinööreille löytyy töitä myös lähes ympäri suomea.

        Eli onko ihan pakko asua siellä kehäteiden ympäröimässä persereijässä?

        Laskeppa paljonko elintasonne ja asumismukavuutenne nousee kun muutatte jonnekkin muualle.

        .... ei ole siis mikään pakko asua Pääkaupunkiseudulla mutta mutta.... samalla tavalla kuin moni Kainuusta tai Lapista kotoisin oleva ei voisi koskaan kuvitellakaan muuttavansa "etelän vetelien" keskuuteen kaupunkiin olemme me niin umpikaupunkilaisia että ihan rehellisesti maalle muutto ei tule missään olosuhteessa kyseeseen. Minulla on oma kesämökki (velaton, yksi syy miksi pankit olisivat valmiit tarjoamaan kohtuuttomia lainoja..... himoitsevat saada rasvaiset näppinsä kiinni siihen) ja mökkeily riittää meille maaseudusta. Kaipaamme ympärillemme elämää, vilskettä ja aktiivista kulttuuritarjontaa. Tämä siis ollenkaan vähättälemättä maaseutua.

        Sen sijaan vaihtoehtoina on mietitty Tamperetta ja Turkua. Nyt on niin että siellä pääsisi näennäisellä pikkurahalla kiinni TODELLISEEN unelmaan (Turussa esimerkiksi puutaloalueet Port Arthur ja Raunistula tai Tampereella Härmälä ja Pispala). Ongelmana on vain se että insinöörille on todellisuudessa töitä niukanlaisesti (varsinkin kun työskentelen julkisella sektorilla hurjilla lomaeduilla, joista en oikein viitsisi luopua). Puolisoni erikoisalan opetustöitä sen sijaan löytynee tosiaan kaikkialta.

        Luulen kuitenkin että meidän tulevaisuutemme on edelleenkin Pääkaupunkiseudulla tai Uusimaalla. Loviisatädin ehdottamaa Porvoota ollaan kyllä katseltu aiemmin jo ihan vakavissaan.


      • Turggulaistunu
        Köyhäkö? kirjoitti:

        .... ei ole siis mikään pakko asua Pääkaupunkiseudulla mutta mutta.... samalla tavalla kuin moni Kainuusta tai Lapista kotoisin oleva ei voisi koskaan kuvitellakaan muuttavansa "etelän vetelien" keskuuteen kaupunkiin olemme me niin umpikaupunkilaisia että ihan rehellisesti maalle muutto ei tule missään olosuhteessa kyseeseen. Minulla on oma kesämökki (velaton, yksi syy miksi pankit olisivat valmiit tarjoamaan kohtuuttomia lainoja..... himoitsevat saada rasvaiset näppinsä kiinni siihen) ja mökkeily riittää meille maaseudusta. Kaipaamme ympärillemme elämää, vilskettä ja aktiivista kulttuuritarjontaa. Tämä siis ollenkaan vähättälemättä maaseutua.

        Sen sijaan vaihtoehtoina on mietitty Tamperetta ja Turkua. Nyt on niin että siellä pääsisi näennäisellä pikkurahalla kiinni TODELLISEEN unelmaan (Turussa esimerkiksi puutaloalueet Port Arthur ja Raunistula tai Tampereella Härmälä ja Pispala). Ongelmana on vain se että insinöörille on todellisuudessa töitä niukanlaisesti (varsinkin kun työskentelen julkisella sektorilla hurjilla lomaeduilla, joista en oikein viitsisi luopua). Puolisoni erikoisalan opetustöitä sen sijaan löytynee tosiaan kaikkialta.

        Luulen kuitenkin että meidän tulevaisuutemme on edelleenkin Pääkaupunkiseudulla tai Uusimaalla. Loviisatädin ehdottamaa Porvoota ollaan kyllä katseltu aiemmin jo ihan vakavissaan.

        En ymmärrä mikä niissä vanhoissa puutaloissa muka viehättä ja maksaa niin rutosti.

        Ennemin rakennan uuden ok-talon uudelle alueelle.

        Itse muutin Lapista Turkuun 90-luvulla, enkä ole katunu. Onneksi Turku oli se paikka josta sain töitä, Pääkaupunkiseutu ei todellakaan ollu ykkösvaihtoehtoja.


      • Köyhäkö?
        Turggulaistunu kirjoitti:

        En ymmärrä mikä niissä vanhoissa puutaloissa muka viehättä ja maksaa niin rutosti.

        Ennemin rakennan uuden ok-talon uudelle alueelle.

        Itse muutin Lapista Turkuun 90-luvulla, enkä ole katunu. Onneksi Turku oli se paikka josta sain töitä, Pääkaupunkiseutu ei todellakaan ollu ykkösvaihtoehtoja.

        Kuten sanoin aiemmin niin mulla on kesämökki, jossa saan toteuttaa omakotiasumiseen liittyviä ambitioita. Omakotitalo, uusi varsinkaan, ei ole millään muotojaan mielessä sillä se sisältää ylimääräistä työtä ja riesaa.

        Puutaloasumisessa miellyttävää on yhteisöllisyys sekä asunnon henkimä historia. En ole ollenkaan viehtynyt uusiin asuntoihin. Asunnolla saisi mielellään olla joku historia. Sen lisäksi wanha puutalorakentaminen on kaunista.

        Mutta kukin tyylillään. Enemmistö Suomalaisista varmasti haaveilevat omasta, uutuuttaan kimaltelevasta, pakettitalosta. Ei ole oikeaa tai väärää tapaa haaveilla asumisesta.


      • Niin se vain on
        Köyhäkö? kirjoitti:

        No en varmasti ole harrastanut mitään "trollailua". Päinvastoin, pyrkimykseni ole saada asiallista keskustelua syntymään ja mahdollisesti ehdotuksia miten toimia. Loviisatäti tuolla jo antoikin asiallisesta viestistä esimerkkiä.


        Ja edelleen, arvioit tilanteemme väärin. Säännöllisissä päivätöissä olemme molemmat yhtä aikaa olleet vain noin kaksi vuotta, jonka ajan olemmekin etsineet sopivaa asuntoa, välillä enemmän ja välillä vähemmän aktiivisesti. Muutamasta olemme jopa tehneet kukkarollemme sopivan tarjouksen. Luonnollisestikaan opiskeluaikana meillä ei olisi ollut mitään edellytyksiä ostaa asuntoa eikä pankkikaan olisi rahaa antanut. Nyt vuorostaan ovat tarjonneet summia, joiden maksamiseen meille ei mielestäni olisi edellytyksiä tiukassa tilanteessa. Tiukan tilanteen mukaanhan lainat on mitoitettava.

        Mitään romahduksia ei taatusti olla odotettu vaan sopivan hintaisen, kokoisen ja sijainnin mukaisen asunnon löytymistä. On toki mahdollista että asumme loppuelämämme vuokralla. Kuitenkin mielummin kasvatan lapseni täällä Käpylässä vuokra-asunnossa kuin omassa asunnossa Korsossa. Toivoisin kuitenkin että pystyisimme kasvattamaan lapsemme miellyttävällä alueella omassa asunnossa.

        Mitä vikaa Korsossa, pelkäätkö että huumekauppiaat tulevat päiväkotiin lapsellesi antamaan ilmaisnäytteitä, maahanmuuttajat raiskaavat vaimosi, kämppäänne murtaudutaan, kaikki viedään, ja sinä tietysti saat puukosta keskellä kirkasta päivää Korson ostarilla?


    • raksaaja 2001

      Se että suositellaan ettei asumiskulut olisi yli kolmannesta nettotuloista, tarkoittaa sitä että siinä on jo varauduttu yllättäviin menoihin.

      70 luvulla ihmiset otti suhteessa paljon suurempia lainoja ja sen maksaminen oli elämän tarkoitus seuraavat 10 vuotta. Ajettiin vanhalla autolla ja syötiin kaurapuuroa.

      Nykyisin on vähän toisin, asuntovellallinenkin syö hyvin, ajaa uudella autolla ja käy etelässä lomailemassa.

      Elämä on elämistä varten, ei odottamista. Mulla oli sun iässä kolme lasta ja talo rakenteilla.

    • Daaliass

      Tuolta se tuntuu jos ei ole parikymppisenä ostettua/ostettuja omia ensiasuntoja laittaa pohjalle. Ne säästöt ovat menneet vuokriin. :(

      Jos haen etuovesta 2 ja 3 huonetta max. 150 000e Helsinki saan 111 asuntoa. Jos laitan minimiksi 60 neliötä saan silti 41 asuntoa. Jos mikään niistä ei teille kelpaa ei ongelma liene niiden joille kelpaa. Jos haluatte isomman on lähdettävä kauemmaksi. Käpylä/Oulunkylä alueet ovat arvokkaita, mutta eivät eivät ongelma niille ikäisillenne (itse olen 33) joilla ensiasunnot ostettu ja säästäminen aloitettu heti valmistuttua siinä 25 kieppeillä. Se että te ette ole niin tehneet ei tarkoita etteikö moni olisi.

      • Etsin postinumerolla 00600 kämppää, 4 huonetta tai enemmän.
        Löytyi tämä etuovesta. Kohde 216175.
        260 000 pyynti, kunto sen verran surkea, ettei edes ensimmäistäkään kuvaa kahdeksasta ollut itse kämpästä. :)

        Neliöhinnaltaan toki halpa, mutta kyllähän se näin nykyisen maalaisen silmissä aika kovalta tuntuu. Ja onhan se vähän pieni kuitenkin 2 2 henkiselle perheelle.


    • Juristi41

      Meillä juristi opettaja pariskunta, ikä n.40. Pari muksua ja nettotulot n. 6500e/kk. Ostettiin eka asunto yliopistokaupungista parikymppisinä, vanhempien vahvalla tuella. Rivarikaksio, maksoi 160000mk. Siitä sitten on menty rivarineliön kautta ok-taloon, juuresta puuhun kuten sanotaan. Vuokrallakin asuin hetken kun valmistuin vaimoa nopeammin. Nyt on myös n. 100000e arvoinen sijoitusasunto ja on kiva kesämökkikin. Velkaakin on taas, mökistä johtuen n. 100000e.

      Mulla ei ole yhtään mitään Helsinkiä vastaan, mutta silti meidän onni on ollut, että työt on löytyneet paria kesää lukuunottamatta muualta. Kysymyksestäsi sen verran vielä, että oikea vastaus on varmaan kaikki noista mitä sanot, a,b ja c. Helsingissä minulla on useita tuttavia, jotka tuskailevat saman ongelman kanssa kuin te, ei käy kateeksi. Lisäksi asunnon ostohetkellä on paljon merkitystä, siellä missä korkeat hinnat, euromääräinen tiputustkin voi olla kova, siis voi olla, ei välttämättä ole.

    • valintoja69

      Palstan tuhnut säästää tuollaisilla tuloilla helposti noin 3000€/kk. Teillähän pitäisi olla säästössä jo kymmeniä tuhansia.

      Olet vain arka. 4300€ nettotuloilla lapseton pari lyhentää vaikka 3000€/kk lainaa. Et saavuta ikinä mitään, jos yrität järjestää elämää niin varman päällee että selviät ilman uudelleen järjestelyjä lainasta, peruskorjauksesta ja kummankin työttömyydestä.

      Jos hyvämaineinen alue on teille tärkeä, niin se maksaa, koska se on juuri sijainti mikä asunnoissa maksaa.

    • Milen
      • Köyhäkö?

        Keskustelun aiheena oli siis tilanne Pääkaupunkiseudulla. Millä Suomen yleistilastoilla ei ole minkään sortin merkitystä.

        Kuten sanottu, asuntojen hinnat ovat muualla Suomessa erittäin kohtuulliset, jossain jopa naurettavan halvat. Jossain Suomessa voi tosiaan opintotuilla maksella asuntolainoja. Helsingissä ja Espoossa lähes kaikki ystäväni olivat opiskeluaikana töissä ja siltikin vain juuri ja juuri pystyivät makselemaan jotain soluvuokria tai jos onni potkaisi niin jotain parinkymmenen neliön yksiön vuokraa kahdestaan puolison kanssa.


      • Näin se vaan menee
        Köyhäkö? kirjoitti:

        Keskustelun aiheena oli siis tilanne Pääkaupunkiseudulla. Millä Suomen yleistilastoilla ei ole minkään sortin merkitystä.

        Kuten sanottu, asuntojen hinnat ovat muualla Suomessa erittäin kohtuulliset, jossain jopa naurettavan halvat. Jossain Suomessa voi tosiaan opintotuilla maksella asuntolainoja. Helsingissä ja Espoossa lähes kaikki ystäväni olivat opiskeluaikana töissä ja siltikin vain juuri ja juuri pystyivät makselemaan jotain soluvuokria tai jos onni potkaisi niin jotain parinkymmenen neliön yksiön vuokraa kahdestaan puolison kanssa.

        ostetaan. Jos jossain niin vuokramarkkinoilla täällä kupla on. Kuppasista kaksioista saa maksaa vuokraa toista tonnia. Kyllä se pistää vähän mietityttämään josko sillä omaa maksaisi.


      • Köyhäkö?
        Näin se vaan menee kirjoitti:

        ostetaan. Jos jossain niin vuokramarkkinoilla täällä kupla on. Kuppasista kaksioista saa maksaa vuokraa toista tonnia. Kyllä se pistää vähän mietityttämään josko sillä omaa maksaisi.

        Eli siis omistusasumisen itsearvoisuus. Monet mielummin laittavat lapsensa johonkin karmeaan kouluun ja turaavat heidän tulevaisuutensa asuttamalla lapsia kurjilla alueilla jolloin muodostuu huono ystäväpiiri. Siinä on sitten kiva maksella vieroitushoidoista kuluja kun asunto on maksettu niin jää tuota tuohtakin yli.

        Jos tilanne on sellainen että emme tyydyttävää asuntoa kivalta alueelta löydä niin ehdottomasti aiomme jatkaa asumista vuokralla mukavalla alueella kuin muuttaa omaan pelkän omistamisen itseisarvon takia.

        Asunnon omistamisen ilot ovat varmuus asumisesta ja rahan säästäminen lainanmaksun muodossa mutta kyllä olen valmis uhraamaan oman taloudellisen pitkän tähtäimen hyvän (tulevien) lapsieni tulevaisuuden vuoksi.

        Huomaan muuten että alan päästä tähän provokatiiviseen ilampiiriin sisälle.


      • koukku kajahti

      • Juuri siksi omassa
        Köyhäkö? kirjoitti:

        Eli siis omistusasumisen itsearvoisuus. Monet mielummin laittavat lapsensa johonkin karmeaan kouluun ja turaavat heidän tulevaisuutensa asuttamalla lapsia kurjilla alueilla jolloin muodostuu huono ystäväpiiri. Siinä on sitten kiva maksella vieroitushoidoista kuluja kun asunto on maksettu niin jää tuota tuohtakin yli.

        Jos tilanne on sellainen että emme tyydyttävää asuntoa kivalta alueelta löydä niin ehdottomasti aiomme jatkaa asumista vuokralla mukavalla alueella kuin muuttaa omaan pelkän omistamisen itseisarvon takia.

        Asunnon omistamisen ilot ovat varmuus asumisesta ja rahan säästäminen lainanmaksun muodossa mutta kyllä olen valmis uhraamaan oman taloudellisen pitkän tähtäimen hyvän (tulevien) lapsieni tulevaisuuden vuoksi.

        Huomaan muuten että alan päästä tähän provokatiiviseen ilampiiriin sisälle.

        Joopa joo. Olet pihalla kuin lumiukko, sulla ei varmaan ole lapsia?

        Se on juuri lapsille parempi ympäristö, jonka vuoksi moni ostaa omakotitalon kaupungin reunalta.

        Eipä huvittaisi laittaa ekaluokkalaista kävelemään yksin kouluun keskustan aamuruuhkaan.

        Nyt asutaan rauhallisella omakotitaloalueella ja pienemmillä lapsilla on koulumatka 1,5km turvallista pyörätietä ja isommat nousee bussiin 250m päästä kotiovesta.


      • Niin se vain on
        Köyhäkö? kirjoitti:

        Eli siis omistusasumisen itsearvoisuus. Monet mielummin laittavat lapsensa johonkin karmeaan kouluun ja turaavat heidän tulevaisuutensa asuttamalla lapsia kurjilla alueilla jolloin muodostuu huono ystäväpiiri. Siinä on sitten kiva maksella vieroitushoidoista kuluja kun asunto on maksettu niin jää tuota tuohtakin yli.

        Jos tilanne on sellainen että emme tyydyttävää asuntoa kivalta alueelta löydä niin ehdottomasti aiomme jatkaa asumista vuokralla mukavalla alueella kuin muuttaa omaan pelkän omistamisen itseisarvon takia.

        Asunnon omistamisen ilot ovat varmuus asumisesta ja rahan säästäminen lainanmaksun muodossa mutta kyllä olen valmis uhraamaan oman taloudellisen pitkän tähtäimen hyvän (tulevien) lapsieni tulevaisuuden vuoksi.

        Huomaan muuten että alan päästä tähän provokatiiviseen ilampiiriin sisälle.

        Että oikein karmeita kouluja joissa sinun ihanat (tulevat) kullannuppusi joutuisivat huonoon seuraan, huumeisiinkin viekoittelevat, kyllä nyt alkaa jo naurattaa. Laitas listaa näistä hirvittävistä alueista, uskaltaako niissä edes päiväsaikaan kävellä, illasta/yöstä puhumattakaan?


    • fdkädfjh

      Sitä olen ihmetellyt kovasti että MIKSI sen asunnon pitää olla just helsingissä?

      Sitä ei tarvitse mennä kun just sen metrin Helsingin rajojen ulkopuolelle, niin alkaa hinnat tippumaan.
      Kyllä täällä vantaalla on paljon hyviä ja mukavia asuinseutuja, eikä tarvitse asuntoa mistään koivukylästä ostaa. Tee itelles se palvelus ja käykää rouvan kanssa muutamalla asuntonäytöllä täälläkin suunnalla, niin voit yllättyä!

      Me tienaamme saman verran kuussa kun te (ja paljon huonommin koulutettuja), ja me ostimme kolme vuotta sitten okt:n 1000m2 tontilla hintaan 185 000e. Toki tässä on laitettu paikkoja pikkuhiljaa. Ehkei teille okt asuminen sovi, muttei se rivariasuminenkaan ole pöllömmästä päästä. Pointtini on lähinnä siinä että itse käyn helsingin keskustassa töissä, ja autolla menee 20 minuuttia ja junalla kulkien saman verran, monella on niin että helsingin ydinkeskustan liepeillä asuvat eivät samassa ajassa kerkiä keskustaan, mitä minä hurautan motaria pitkin tulemaan. Helsingissa vielä maksat asumisesta tuplasti, olit sitten vuokralla tai oman ostanut.

      Sori, mut mä en vaan aina ymmärrä tota helsinki on maailmannapa ja muualla ei ole elämää ajattelua.

      • Köyhäkö?

        Olemme siis katselleet asuntoja jonkin verran myös Vantaalta. Vantaalla on aika rajallisesti meidän mielestä miellyttäviä alueita mutta esimerkiksi joku Hiekkaharju on ihan mukava. Mutta Vantaalla on asuntojen hinnan päälle pakko laskea mukaan korkea kunnallisveroprosentti sekä aika tarkkaan katsottava esimerkiksi Marjaradan hankkeen paikat sillä hetken kuluttua saatat löytää talosi ympäriltä työmaan seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi.

        Stadin puolella asuminen sinäänsä ei ole mikään itseisarvo ja pääseehän jostain Tiksistä tai Myrtsistä nopeammin keskustaan kuin dösällä monesta paikasta Stadissa. Eri asia on sitten että kuka haluaa muuttaa Myyrmäkeen? Pyrkien olemaan loukkaamatta Myyrmäkeläisiä niin ei siellä kyllä totta tosiaan kovin kivaa ole.


    • --korsolainen--

      Lueskelin tota viesti ketjua.

      Korson keskusta on aika paskaa aluetta. mutta eipä siellä ole muuta kun kaupat. Eikä siellä tartte pyöriä.

      Ja voi tälleen tyytyväisenä korsolaisena skertoa, että tämä korson alue on SUURI, ja 80% alueesta on rivi- ja omakotitalo alueita, joissa asustelee ihan normaaleita lapsiperheitä, jotka ovat sun kaltaisia keskituloisia. Joten sun olis aika vetää se pää sieltä perseestä, ja alkaa kattelemaan yleensäkin ympärilles.

      Aikanaanhan täällä korsossa oli "kova meno" mutta kyllä tää touhu täällä on siistiytynyt, mutta legendat ja kaupunkitarinat silti elää.

      Eli ihan turhaan korsoa haukut

      • Köyhäkö?

        ..... Korson räkkärimarketista! No ei kai!

        Onhan Korsossakin ihan mukavia paikkoja. Itse asiassa katselin jopa puolitosissani allaolevan linkin kohdetta mutta oli niin karmaiseva piparkakkutalo etten sitten tykästynyt. Jos tuollainen mutta vähän paremmalla pytingillä tulisi vastaan, niin mikä ettei. Pitäis enää ostaa myllyverkkarit ja pilottitakki. :)

        http://www.oikotie.fi/myytavat asunnot/omakotitalo/korso/vantaa/1825983


    • Joskus isäntä

      Teillä on rima asetettu liian korkealle. Nuo ovat kalliita alueita. Se on mentävä sinne Vantaan slummiin, maaseudulle tai sitten on asuttava ahtaasti. Sellainen se ensiasunto on muillakin omillaan elävillä. Jonon hänniltä on lähdettävä, jollei sitten riskillä halua pelata. Sitten kun on 8-10 vuotta sitä kaksiota maksettu, voi alkaa katsoa isompaa.

      • myöhään liikkeillä

        Haloo, aloittajahan on jo 3-kymppinen. Ei tuossa vaiheessa enää odotella kymmnetä vuotta, jos meinaa hankkia lapsiakin, tai sitten pitää päivittää muijaa nuorempaan.

        Tulojen puolesta olisi voinu ostaa jo aikoja sitten mutta ei vaan ole uskaltanu.

        Säästöjäkin luulisi olevan jo jonkin verran.


    • nibi__

      en jaksanut alkaa tarkistamaan laskelmiasi mutta jos olet laittanut laskuriin koroksi 7% niin se ei liene kovin todennäköinen keskikorko koko 25v. laina-ajalle?

      no siitä viis, mutta voisikohan olla että jotkut ovat valmiita tekemään vähän kovemmin duunia eikä vaan nautiskelemaan niistä "hurjista lomaeduista" ja "aktiivisesta kulttuuritarjonnasta"? Jos pitää asua sillä säteellä että pääsee keskustaan sporalla (en muuten tiedä pääseekö mainitsemistasi paikoista) niin ehkä silloin pitää olla valmis hyväksymään, että kysyntä ehkä nostaa hntoja? Ja jotkut ovat ehkä valmiita maksamaan isommankin osan tuloistaan kuin sinä? Tai että jotkut ovat -niikuin se_rotta sanoi- päässeet ylös perseeltään ennen kuin kolmikymppisinä?

      Sosiaalidemokratian hedelmiä.

      • Köyhäkö?

        Emme siis ole kuvitelletkaan että Spåramatkan päähän keskustasta päästäisiin (no ykkönen menee tietysti Käpylästä mutta sekin on vain päättäri), enkä oikeastaan ytimeen edes erityisemmin halua. Jonnekin juna-asemien tai dösien etäisyydylle kylläkin.

        Alueita jotka kiinnostavat ja pitäisi olla realistisia ovat Käpylä, Oulunkylä, Metsälä, Etelä- ja Pohjois-Haaga, Ruskeasuo, Herttoniemen vanha puoli ja Munkkivuori. Myös kauempaa idästä ollaan katseltu, esimerkiksi Roihuvuoresta mutta silloin kyllä saisi olla jo lähempänä 70 neliötä ja muualla kuin ensimmäisessä kerroksessa.

        "Aktiivinen kulttuuritarjonta" on itse asiassa aika halpaa puuhaa verrattuna vaikkapa golfiin, purjehtimiseen tai moottorikelkkailuun. Silloin tällöin Kiasman sisäänpääsymaksu (olisko kympin?), kerran kahdessa kuussa keikka Tavastialla kaksi tuoppia (viistoista euroa) ja elokuva-arkiston kantakortti (4 euroa) ja kiva taide-elokuva puolison kanssa kerran kuussa (5 euroa) sekä päälle sushi-illallinen (15 euroa). Näin ollen kulttuuriharrastuksiin on mennyt kolmisen kymppiä kuukaudessa. Ei varmaan ole asunnon ostaminen siitä kolmesta kympistä kiinni ja jos on niin saa sitten jäädä. Eikä tarvitse mainita että olemme pystynokkaisia "hesalaisia" pikkurillin heiluttelijoita. Sen tunnustamme itsekin.

        Sosiaalidemokratian helmiä on että olemme päässeet kouluttautumaan korkeasti itsemme riippumatta meidän molempien taloudellisesti vaatimattomista lähtökohdista ja suuri kiitos siitä yhteiskunnalle ja systeemille. Mutta tämä ei ole politiikka-foorumi joten se siitä.


    • ADRIANAN

      Ajatuksia, joita kirjoitus herätti
      1. 4.300 €:n nettotulot on korkeat kaikkialla muualla paitsi pk-seudulla. Ongelmana on vain, että Helsingissä on hyvin paljon korkeapalkkaisia asiantuntija/johtotehtäviä, joista maksetaan n..5 vuoden työkokemukselle yli 5 t€:n kuukausipalkkaa. Ja kun hyvätuloisilla on tapana pariutua keskenäänä, niin ei ole mitenkään harvinaista, että nuorehkoilla perheillä on yli 100 t€:n vuositulot.
      2. Helsingissä alkaa olla jo laajemmassa määrin nuoria perheitä, jotka ovat saaneet merkittäviä perintöjä. Myös on suht. tavallista, että vanhemmat sijoittavat lasten ensiasuntoihin kymmeniä tuhansia euroja.
      3. 1/3 nettotuloista lainanhoitoon kuullostaa varsin pieneltä summalta. Onko muut kulunne todella niin suuret, että tarvitsette niihin miltei 3 t€/kk? Olette molemmat suht. varmoissa julkisen alan töissä. Lisäksi on huomioitava, että 10-15 vuoden päästä tulonne ovat kasvaneet n. 100 %, samalla kun lainanhoitomenot ovat suunnillee samat kuin alussa. Mielestäni on vain hyväksyttävä, että ensimmäisinä vuosina lainanhoitokulut syövät suhteellisen suuren osuuden tuloista.
      4. Jos kantakaupungista saisi ostettua laadukkaan kolmion alle 200 t€:n, niin kuka hullu asuisi vuokralla?

      • riskejä on

        Ajattele vain aloittaja omilla aivoillasi, edellisen kirjoittajan ehdottelemalla riskinotolla tässä tilanteessa voi joutua todellisiin vaikeuksiin. Vai varmat julkisenalan työpaikat! Voihan ne varmat olla, mutta palkanmaksu ei ole mitenkään varmaa. Viennistä ne julkisenpuolen tulot tulee verotuksen kautta ja kun vienti on nyt sakannut on julkisella puolella aivan pakko tehdä pian kulujen karsimista kovalla kädellä tai sitten elämme velaksi. Verotulot tulevat työttömyyden lisääntyessä vähenemään, teollisuuden on ennustettu siirtyvän suomenrajojen ulkopuolelle. Millä sitten maksetaan palkat valtavalle julkiselle sektorille 550 000 henkeä? En halua pelotella, mutta tuo on jo ihan nähtävissä oleva realiteetti, joka todennäköisesti tulee vaikuttamaan myös asuntojen hintoihin tulevaisuudessa. Kun ei ole rahaa, niin ei ole rahaa.


      • tuunari_mikko
        riskejä on kirjoitti:

        Ajattele vain aloittaja omilla aivoillasi, edellisen kirjoittajan ehdottelemalla riskinotolla tässä tilanteessa voi joutua todellisiin vaikeuksiin. Vai varmat julkisenalan työpaikat! Voihan ne varmat olla, mutta palkanmaksu ei ole mitenkään varmaa. Viennistä ne julkisenpuolen tulot tulee verotuksen kautta ja kun vienti on nyt sakannut on julkisella puolella aivan pakko tehdä pian kulujen karsimista kovalla kädellä tai sitten elämme velaksi. Verotulot tulevat työttömyyden lisääntyessä vähenemään, teollisuuden on ennustettu siirtyvän suomenrajojen ulkopuolelle. Millä sitten maksetaan palkat valtavalle julkiselle sektorille 550 000 henkeä? En halua pelotella, mutta tuo on jo ihan nähtävissä oleva realiteetti, joka todennäköisesti tulee vaikuttamaan myös asuntojen hintoihin tulevaisuudessa. Kun ei ole rahaa, niin ei ole rahaa.

        1. Nyt on aika tuhnutella. Seuraavan kahden vuoden aikana hinnat tippuu kymmeniä prosentteja.
        2. Pysykää linjassanne, liian kalliit asumiskulut tyrehdyttävät koko muun elämän, koska rahat loppuu. 3.Liian isolla/pitkällä lainalla olette koko loppuelämän "loukussa", koska maksatte suhteettoman suuren osan koko elämänne tuloista pankille korkoa korolle.
        4. Muuttakaa maakuntaan.. Pelkästään opettajan palkalla saatte saman elintason kuin täällä kahdella palkalla..


      • hallittuja riskejä
        riskejä on kirjoitti:

        Ajattele vain aloittaja omilla aivoillasi, edellisen kirjoittajan ehdottelemalla riskinotolla tässä tilanteessa voi joutua todellisiin vaikeuksiin. Vai varmat julkisenalan työpaikat! Voihan ne varmat olla, mutta palkanmaksu ei ole mitenkään varmaa. Viennistä ne julkisenpuolen tulot tulee verotuksen kautta ja kun vienti on nyt sakannut on julkisella puolella aivan pakko tehdä pian kulujen karsimista kovalla kädellä tai sitten elämme velaksi. Verotulot tulevat työttömyyden lisääntyessä vähenemään, teollisuuden on ennustettu siirtyvän suomenrajojen ulkopuolelle. Millä sitten maksetaan palkat valtavalle julkiselle sektorille 550 000 henkeä? En halua pelotella, mutta tuo on jo ihan nähtävissä oleva realiteetti, joka todennäköisesti tulee vaikuttamaan myös asuntojen hintoihin tulevaisuudessa. Kun ei ole rahaa, niin ei ole rahaa.

        Ilman riskinottoa ei saa mitään, ei edes pillua.


      • riskejä on
        riskejä on kirjoitti:

        Ajattele vain aloittaja omilla aivoillasi, edellisen kirjoittajan ehdottelemalla riskinotolla tässä tilanteessa voi joutua todellisiin vaikeuksiin. Vai varmat julkisenalan työpaikat! Voihan ne varmat olla, mutta palkanmaksu ei ole mitenkään varmaa. Viennistä ne julkisenpuolen tulot tulee verotuksen kautta ja kun vienti on nyt sakannut on julkisella puolella aivan pakko tehdä pian kulujen karsimista kovalla kädellä tai sitten elämme velaksi. Verotulot tulevat työttömyyden lisääntyessä vähenemään, teollisuuden on ennustettu siirtyvän suomenrajojen ulkopuolelle. Millä sitten maksetaan palkat valtavalle julkiselle sektorille 550 000 henkeä? En halua pelotella, mutta tuo on jo ihan nähtävissä oleva realiteetti, joka todennäköisesti tulee vaikuttamaan myös asuntojen hintoihin tulevaisuudessa. Kun ei ole rahaa, niin ei ole rahaa.

        – Ensi vuoden keväällä näemme varmaan 13–14 prosentin työttömyyslukuja ja ensi vuoden keskiarvo on 10,5 prosenttia, Raimo Sailas sanoo Meidän Suomi -lehden haastattelussa.

        Hän ennustaa sekä valtion että kuntien taloudelle ”suuria vaikeuksia” lähivuosina, kun väestö ikääntyy ja vientiteollisuus kärsii rakennemuutoksesta.

        Sailas pohtii lehdessä myös, onko edes mahdollista jatkossa ylläpitää nykyistä hyvinvointivaltiota.


        http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2009/10/21/sailas-tyottomyys-nousee-14-prosenttiin/200922362/12

        Ollaan näemmä Sailaksen kanssa aika samoilla linjoilla, juuri tuota samaa yritin tuossa yllä sekä eräässä toisessa viestissäni kertoa.


      • työttömyys laskussa
        riskejä on kirjoitti:

        – Ensi vuoden keväällä näemme varmaan 13–14 prosentin työttömyyslukuja ja ensi vuoden keskiarvo on 10,5 prosenttia, Raimo Sailas sanoo Meidän Suomi -lehden haastattelussa.

        Hän ennustaa sekä valtion että kuntien taloudelle ”suuria vaikeuksia” lähivuosina, kun väestö ikääntyy ja vientiteollisuus kärsii rakennemuutoksesta.

        Sailas pohtii lehdessä myös, onko edes mahdollista jatkossa ylläpitää nykyistä hyvinvointivaltiota.


        http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2009/10/21/sailas-tyottomyys-nousee-14-prosenttiin/200922362/12

        Ollaan näemmä Sailaksen kanssa aika samoilla linjoilla, juuri tuota samaa yritin tuossa yllä sekä eräässä toisessa viestissäni kertoa.

        Jos Sailas on oikesti veikkaillu tuollaista, jota en kyllä oikein usko, niin hänet voidaan liittää epäonnistuneiden ennustajien joukkoon.


    • varoitus 1

      Älkää vaan tehkö sitä virhettä että ostatte Tsadista törkeellä kuplahinnalla jonkun pienen kerrostalo kopin. Samalla rahalla saa vihdistä tai nurmijärveltä omakotitalon jossa voitte taata lapsille turvallisen asuinpaikan ilman kaapuun pukeutuneita mörköjä joita hellsingissä vaeltaa.

    • aloita nuorena

      Möin hiljattain siistiksi remontoidun pihallisen 74 m2 kolmion Tapulikaupungista (ei ihan aseman tuntumasta vaan sivummalta). Merbau-parketti olkkarissa ja keittiössä, eteisessä laattalattia lämmitys, makkareissa pyökkiparketti. Keittiön kaapistojen ovet kirsikkapuuta. Liukuovikaappeja plus fiksuja yksityiskohtia. Kylpyhuone tosin vaati uudistamisen. Taloyhtiö valmistunut 1977 joten putkiremontti ei ole aivan vielä ajankohtainen. Oma tontti, kaukolämpö, ikkunat vaihdettu hiljattain. Asunto maksoi 144 tuhatta ja meni ensi näytöllä. Samasta taloyhtiöstä on myyty kaksi muutakin kolmiota myös ensi näytöltä. Kyllä niitä helmiä löytyy kun viitsii haeskella...

      Miksi ensiasunnon pitäisi olla kolmio? Mekin aloitimme pienestä 44m2 kaksiosta ja nyt asumme tilavassa 5 v vanhassa rivarineliössä. Kannattaa aloittaa asunnon maksaminen nuorena niin ehtii... Ja ei - meillä ei ole mitkään huipputulot.

    • Säästäkää ensin osa

      Ette kai te nyt tosissanne 100% asunnon hinnasta aio ottaa lainaa? Yleensä asunto toimii lainan vakuutena n. 70%, joten 30% pitäisi olla muita vakuuksia, kätevintä on asunnon ostovaiheessa, jos vakuudet ovat säästöjä. Kun on kunnolliset reaalivakuudet, niin saa lainan ulos pankista pienemmällä marginaalilla, pankkeja voi jopa kilpailuttaa. Tästä on kokemusta.

      Jos lasket voivasi maksaa sen 1419 euroa asumiskuluina, niin aloitapas saman summan maksaminen säästötilille jo nyt parin vuoden verran etukäteen. Sitten kun teillä on tarpeeksi säästöjä, miettikää asiaa uudestaan.

      Tosiasia on, että monet nuoret perheet muuttavat pois Helsingistä, koska kauempaa saa samalla rahalla enemmän tilaa ja rauhallisemman ympäristön. 150 000 eurolla saa 3 h k myös Espoosta tai Länsi-Vantaalta ihan normaaleista metsäisistä lähiöistä hyvien julkisten yhteyksien päästä (esim. Kivenlahti, Martinlaakso, Myyrmäki, Kaivoksela), ei tarvitse mennä mihinkään slummeihin. Käpylään tai Oulunkylään sillä rahalla ei kuitenkaan pääse. Jos ehdottomasti haluatte Helsinkiin, niin voisin vinkata että Puistolasta on ollut viime aikoina paljon asuntoja myynnissä, joten sieltä saattaisi hyvinkin löytyä 3 h k alle 150 000 eurolla.

    • Vuosikymmen lainaa

      On hyvä että olet käyttänyt 7% korkomeno-olettamaa, mutta mietippäs hieman kuinka realistinen moinen korko on? Edes internet-kuplan huumassa talouden "kiehuessa" eivät korot nousseet niin korkealle.Jos käytät esimerkiksi 5,5% olettamaa niin summa nousee jo 175 000€:n, 4% korolla lainasumma nousee 200 000€:n.

      Kannattaa ottaa huomioon myös se että tulonne ovat mitä todennäköisimmin noususuunnaassa, joten lainanhoitokustannusten osuus tuloista tulee pienenemään vaikka korko nousisikin. Itse tienasin 30 vuotiaana noin 20 000mk kuussa, nyt noin 10 000€, eli tuloni ovat noin 6 kertaistuneet. Lainanhoitokustannuksissani koron heittelehtiminen lähivuosina on ollut suuruusluokaltaan vain noin 200€ kuukausitasolla, vaikka korko on vaihdellut 5% ja 1% välillä.

      Itse asiassa korko ei koko € aikana ole noussut yli 5,5%, eli tuo 7% korkotaso vaatisi jopa internet-kuplaa kovemman kasvun. Mitä luulet että silloin käy Insinöörin palkalle, ja kuinka todennaäköisenä näet moisen taloudellisen tilanteen lähivuosina? Tällä hetkellä 1v Euribor on noin 1,2%, nousu 7% tasolle tarkoittaisi 580% korotusta....

      • korkomuutokset

        tuo korko piipahtaa viime vuoden heinä-elokuussa 5,53%:ssa. Marginaali päälle niin oltiin jo yli 6% joten tuo laskenta 7% mukaan on ihan tervettä vaikka ei siihen sitten nousisikaan. Itsellä korontarkistuksen yhteydessä viime vuonna 4,73% sis. marginaalin ja ensi kuussa näillä näkymin 1,52% sis. marginaalin joten heilahduksiin kannattaa myös varautua. kk-eräni 7 vuoden aikana 803-959 eur/kk joten ei se talouttamme muuttanut mihinkään suuntaan.


    • realisti....

      "hieman yli 60 neliötä riittäisi, jossa" realistisia. Ei sen kokoinen asunto riitä. Meilläkin 2 1 koira ja 90 m2. Riittää välttävästi kiitos taka ja etupihan. Toki sauna vie oman osuutensa. Joten 70-75 m2 kerrostaloasuntokin saattaisi riittää. Niitä kyllä saa vielä kohtuulainalla jos ei tosiaan sinne Eiraan ole muuttamassa. Eikä niihin 25 vuoden lainaa tarvita. Max. 20 ja voi sitten vaikka nopeamminkin maksaa. Silti pienemmät kk-kustannukset kuin vuokralla.

    • Ei tämä ole vaikeaa

      Hinnat Suomessa muodostuvat markkinatalouden lainalaisuuksien mukaisesti kysynnän ja tarjonnan perusteella. Jos ei rahkeet riitä johonkin mitä haluaa niin se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä että muilla maksukykyisemmillä on enemmän intoa ostaa ne kämpät kuin teillä riittää rahaa. Ilmaa ei ole kuin vatsassa. Jos ei ole varaa siihen mitä haluaa niin joko laskee rimaa tai hankkii lisää rahaa. Muita vaihtoehtoja nyt vaan ei ole.

      Realistiset vaihtoehdot ovat:

      - Ainoa halpa mutta jotenkin siedettävä edullinen paikka Helsingissä on mielestäni Puistola eikä sekään ilmainen ole. 2 km siitä pohjoiseen niin Tikkurilasta saatte samalla rahalla 25m2 enemmän tilaa tai samankokoisen kämpän 2-40t€ halvemmalla. Mellunmäen ja Kontulan jättäisin väliin.
      - Muutatte jonnekin jumalan selän taakse Espooseen vanhaan kerrostaloon ja ostatte pari autoa että pääsette töihin. Vanha Kivenlahti kannattaa myös jättää väliin, muista alueista ei kokemuksia.
      - Muutatte Vantaalle jonnekin radan varteen ja pääsette helposti töihin (Päärata, M-rata joka joskus liittyy Kehärataan). Kannattaa ehkä jättää Korso väliin, asemanseutu on hieman rauhatonta. Mikkola kannattaa myös unohtaa.

      Tai jatkatte tuhnutusta vuokralla kunnes huomaatte että asuntojen hinnat ovat TAAS nousseet enemmän kuin palkat.

      • 20+1

        Puistolasta ajaa junalla keskustaan n. vartissa. On helppo ja nopea yhteys. Nyt asumme Koivuhaassa, josta kestää 611:llä keskustaan n. 45 min ja se kulkee vain kerran tunnissa. Toinen vaihtoehto ajaa bussilla Tikkurilaan ja sieltä junalla. Seutuliikenne maksaa vuositasolla huomattavasti enemmän kuin HKL.


      • Parkstadi

        Ehdottomasti, jos päädytte Vantaaseen, niin noista vaihtoehdoista kannattaa jättää väliin se pääradan varsi. Ilman muuta, jos voi valita, niin kannattaa valita M-rata. M-radan varsi on kaikin puolin rauhallisempaa ja yhteydet myös mukavilta alueilta ovat hyvät.

        Jos on tärkeää, että asunto on Helsingissä, niin Puistolaa kannattaa harkita tosissaan.


      • Nykyisin Kirkkonummi
        Parkstadi kirjoitti:

        Ehdottomasti, jos päädytte Vantaaseen, niin noista vaihtoehdoista kannattaa jättää väliin se pääradan varsi. Ilman muuta, jos voi valita, niin kannattaa valita M-rata. M-radan varsi on kaikin puolin rauhallisempaa ja yhteydet myös mukavilta alueilta ovat hyvät.

        Jos on tärkeää, että asunto on Helsingissä, niin Puistolaa kannattaa harkita tosissaan.

        Moi!

        Tuossa tuli mieleen tätä osittain hauskaakin keskustelua seuratessa että olisiko järkeä muuttaa tampereentien varrelle..

        Asuin perheineni Kaivokselassa, varmasti osa haluaa laittaa sen slummisakkiin mutta kokemuksesta sanon että Kaivokselassa asuu paljon lapsiperheitä ja siellä on tarhat ja koulut lähellä,manskun toiseen päähän matkaa abouttia 10 km.Myyrmäen palvelut lähellä (2km?) Sijainti keskeinen muutenkin ja kulkuyhteydet hyvät niin keskustaan kuin muualle vantaalle ja myrtsistä tietty juna.

        Suurin osa putkirempattuja, joten ei sitäkään pelkoa.

        140 000 euroa noin 78 neliöinen asunto.

        Meidän yhtiössämme asiat hoidettiin mallikkaasti.


        Ja sen verran tiedän että rodut ovat pitkälti ilman pizzerian porukkaa melko kotimaisia. S-market myös lähellä josta saa hyvää palvelua.
        Kehärata kun valmistuu,asunnon arvo nousenee? Tulee siihen parin km päähän.
        Lainanhoito kulut oli 800 plus sitten tietty vastike n 300.


        OOTKOS miettinut korkokattoa=) Vie ainakin hetkeksi huolet villeistä koroista!!!

        Hyvää syksyn jatkoa=)


      • Köyhäkö?
        Nykyisin Kirkkonummi kirjoitti:

        Moi!

        Tuossa tuli mieleen tätä osittain hauskaakin keskustelua seuratessa että olisiko järkeä muuttaa tampereentien varrelle..

        Asuin perheineni Kaivokselassa, varmasti osa haluaa laittaa sen slummisakkiin mutta kokemuksesta sanon että Kaivokselassa asuu paljon lapsiperheitä ja siellä on tarhat ja koulut lähellä,manskun toiseen päähän matkaa abouttia 10 km.Myyrmäen palvelut lähellä (2km?) Sijainti keskeinen muutenkin ja kulkuyhteydet hyvät niin keskustaan kuin muualle vantaalle ja myrtsistä tietty juna.

        Suurin osa putkirempattuja, joten ei sitäkään pelkoa.

        140 000 euroa noin 78 neliöinen asunto.

        Meidän yhtiössämme asiat hoidettiin mallikkaasti.


        Ja sen verran tiedän että rodut ovat pitkälti ilman pizzerian porukkaa melko kotimaisia. S-market myös lähellä josta saa hyvää palvelua.
        Kehärata kun valmistuu,asunnon arvo nousenee? Tulee siihen parin km päähän.
        Lainanhoito kulut oli 800 plus sitten tietty vastike n 300.


        OOTKOS miettinut korkokattoa=) Vie ainakin hetkeksi huolet villeistä koroista!!!

        Hyvää syksyn jatkoa=)

        En halua Kaivokselaan. Kiitos kuitenkin ehdotuksesta.

        Ja hyvää syksyä sinullekin.


      • Keskiluokka
        Köyhäkö? kirjoitti:

        En halua Kaivokselaan. Kiitos kuitenkin ehdotuksesta.

        Ja hyvää syksyä sinullekin.

        Helsinki kasvaa ja muu maa näivettyy. Kaavoitus ei ole pysynyt perässä. Lama tuli, mutta samalla korkotaso romahti. Laman sivuvaikutuksena kävi vielä niin, että ainoat duunipaikat löytyvät pääkaupunkiseudulta. Uudet kohteet on jäissä, mutta pääkaupunkiseutu vetää puoleensa, joten "rommauksen" odottelu tuskin johtaa yhtään mihinkään.

        Kun jostain on pulaa, niin hinnat nousevat. Hintatason kipurajan asettavat nyt ne keskituloiset joilla on normitulot ja sen lisäksi jotain pientä, kuten perintöä metsää tai säästöjä. Samaan joukkooon pääsee myös ottamalla riskejä ja lusikoimalla kaurapuuroa ne kriittisimmät vuodet, kun lainan korkokulut ovat suurimmat.

        Kenties puolet lainasummasta kiinni pitkään korkoon ja puolet lyhyempään? Silloin tuon laskelman voinee lähivuosiksi tehdä alle 7% oletuksella. Tilannehan paranee jatkossa koko ajan kun pääoma lyhenee.

        Yksi maailman harvimmin asutuista maista, mutta kaikki asuvat yhdellä kulmalla. Mitään järkeä tässä ei ole, mutta minkäs teet. Muutto harkinnassa itselläkin - Helsinkiin.

        Muutama räkänokka näillä palstoilla aina vinkuu omia mantrojaan, mutta kiitos hyvästä avauksesta asiallisen keskustelun pohjaksi.


      • Köyhäkö?
        Keskiluokka kirjoitti:

        Helsinki kasvaa ja muu maa näivettyy. Kaavoitus ei ole pysynyt perässä. Lama tuli, mutta samalla korkotaso romahti. Laman sivuvaikutuksena kävi vielä niin, että ainoat duunipaikat löytyvät pääkaupunkiseudulta. Uudet kohteet on jäissä, mutta pääkaupunkiseutu vetää puoleensa, joten "rommauksen" odottelu tuskin johtaa yhtään mihinkään.

        Kun jostain on pulaa, niin hinnat nousevat. Hintatason kipurajan asettavat nyt ne keskituloiset joilla on normitulot ja sen lisäksi jotain pientä, kuten perintöä metsää tai säästöjä. Samaan joukkooon pääsee myös ottamalla riskejä ja lusikoimalla kaurapuuroa ne kriittisimmät vuodet, kun lainan korkokulut ovat suurimmat.

        Kenties puolet lainasummasta kiinni pitkään korkoon ja puolet lyhyempään? Silloin tuon laskelman voinee lähivuosiksi tehdä alle 7% oletuksella. Tilannehan paranee jatkossa koko ajan kun pääoma lyhenee.

        Yksi maailman harvimmin asutuista maista, mutta kaikki asuvat yhdellä kulmalla. Mitään järkeä tässä ei ole, mutta minkäs teet. Muutto harkinnassa itselläkin - Helsinkiin.

        Muutama räkänokka näillä palstoilla aina vinkuu omia mantrojaan, mutta kiitos hyvästä avauksesta asiallisen keskustelun pohjaksi.

        Stadilaisenakin olen piilo-kepulainen siinä mielessä että on sääli että ihmisten on pakko pakkautua Stadiin. Töissä olen tavannut lukemattomat määrät savolaisia, lappilaisia, lappalaisia, kainuulaisia, turkulaisia, tamperelaisia, pohjanmaalaisia jne jne jne, jotka on lähes väkipakolla tänne raahattu ja jotka jatkuvasti haaveilevat takaisin "kotiin" pääsystä.

        Paras esimerkki oli hyvä työkaveri eräässä työpaikassa, joka oli asunut Stadissa, tai Hesassa kuten hän järkähtämättä sanoi, yli 30 vuotta mutta oli kotoisin jostain Savon perämetsistä. Kaikkien vuosikymmenten jälkeenkin hän vain haaveili siitä että pääsisi eläkkeelle ja takaisin Savoon. Vaimo ja lapset eivät kuulemma aio tulla mukaan, mutta hänelle se oli ihan sama!

        Ikävää siis että näin suuressa maassa ihmiset joutuvat maksamaan hirvittäviä summia asumisesta paikassa jossa he eivät edes halua olla.


      • vähempi tunnetta
        Köyhäkö? kirjoitti:

        Stadilaisenakin olen piilo-kepulainen siinä mielessä että on sääli että ihmisten on pakko pakkautua Stadiin. Töissä olen tavannut lukemattomat määrät savolaisia, lappilaisia, lappalaisia, kainuulaisia, turkulaisia, tamperelaisia, pohjanmaalaisia jne jne jne, jotka on lähes väkipakolla tänne raahattu ja jotka jatkuvasti haaveilevat takaisin "kotiin" pääsystä.

        Paras esimerkki oli hyvä työkaveri eräässä työpaikassa, joka oli asunut Stadissa, tai Hesassa kuten hän järkähtämättä sanoi, yli 30 vuotta mutta oli kotoisin jostain Savon perämetsistä. Kaikkien vuosikymmenten jälkeenkin hän vain haaveili siitä että pääsisi eläkkeelle ja takaisin Savoon. Vaimo ja lapset eivät kuulemma aio tulla mukaan, mutta hänelle se oli ihan sama!

        Ikävää siis että näin suuressa maassa ihmiset joutuvat maksamaan hirvittäviä summia asumisesta paikassa jossa he eivät edes halua olla.

        Olet nyt näköjään jsotain saanut päähäsi että juuri Käpylä tai Ogeli on hyvä alue ja haluat sinne. Kannattaisi suhtautua järkevästi eikä aivan noin tunteellaa ja käydä vähän katselemassa muutakin.

        Käyhän vaikka aluksi tutkailemassa millainen alue on Vaskipelto. Aja läpi Vanha Kaarelantie - Sorolantie - Laitilantie - Palotie. Ihastuttavaa seutua, uusia hyvin tehtyjä taloja ja kävelymatka Myyrmäkeen suojellun Vaskipellon poikki, jossa idyllinen puusilta ja sorsakaislikko. Aivan varmasti löytyy enemmän idylliä kuin Käpylässä. Lisäksi talot ovat uusia, joissa aivan erilainen asumismukavuus kuin Käpylän vetoisissa puutaloissa.


    • Duunari.

      Olen kyllä itsekin ihmetellyt että miten niitä rikkaita asunnonostajia riittää pääkaupunkiseudulla. Kai selittävänä tekijänä on joillakin hyvät tulot ja toisilla taas perintö. Lisäksi pankit ovat nostaneet omalla toiminnallaan asuntojen hinnat korkealla lupaamalla kymmenien vuosien lainoja ja kaupaksihan ne ovat menneet matalan korko tason vallitessa. Oma tulotaso on jotain 5000 euroa nettona kuukaudessa mutta olen toistaiseksi viihtynyt vuokralla kun sitä ei kymmeneen vuoteen ole korotettu.

      Oma asunto on varmasti paras ratkaisu pitemmän päälle mutta ennen ostamista olisi hyvä olla omaa pääomaa jonkin verran niin ei tarvitse lainaa ottaa niin hirveästi. Sitä paitsi valtio tukee asuntojen omistamista erittäin paljon. Heti kun on riittävästi mahdollisuutta niin kannattaa ostaa myös jonkinlainen pikkuinen vuokra-asunto tulonansaitsemismuodossa kun siihen voi laittaa mukavasti vähennyksiä.

    • Köyhäkö?

      No niin. Tehtiin sitten asuntokaupat ja siten elämä tuhnuttelijana on päättynyt. Nyt ollaan omistavaa luokkaa. Tosiasiassa olo on kuitenkin että pankin huoraksi alettiin mutta katsellaan.

      Päädyimme lopulta ostamaan tilaa ja unelmaa kehyskunnista. Erityiskiitos nimerkille Loviisatäti, joka vastaili asiallisesti ja auttoi päätöksenteossa!

      Nyt täytyykin mennä Budget Sportista hakemaan tuulipuvut itselle ja puolisolle. Paljos ne Suomen pystykoirat maksaa? Täytyy vähän kurlata Pommacilla asian kunniaksi!

      • Luksusmuuli

        Oli vähän luppoaikaa tässä ja luin koko ketjun kerralla läpi. Teitte viisaan päätöksen, jokainen vuokralaisvuosi on ku rahaa vetäisi vessanpöntöstä. Toivottavasti viihdytte hyvin uudessa asunnossa.

        Vaikutat aika varovaiselta mieheltä, mikä ei ole lainkaan huono ominaisuus sinänsä. Ostakaa ensiksi tarvittavat tykötarpeet asuntoon ja tuulipuvut ja sen jälkeen koittakaa saada puolison kanssa lyhennettyä lainaa aika nopeaan tahtiin. Voin kertoa että tuntuu hyvältä kun luukun arvo nousee ja laina pienenee silmissä.

        Ja jos ostamanne luukku osoittautuu vähemmän kivaksi niin ei muuta ku kahden vuoden päästä myyntiin ja uutta ehompaa tilalle.


      • Setämiess
        Luksusmuuli kirjoitti:

        Oli vähän luppoaikaa tässä ja luin koko ketjun kerralla läpi. Teitte viisaan päätöksen, jokainen vuokralaisvuosi on ku rahaa vetäisi vessanpöntöstä. Toivottavasti viihdytte hyvin uudessa asunnossa.

        Vaikutat aika varovaiselta mieheltä, mikä ei ole lainkaan huono ominaisuus sinänsä. Ostakaa ensiksi tarvittavat tykötarpeet asuntoon ja tuulipuvut ja sen jälkeen koittakaa saada puolison kanssa lyhennettyä lainaa aika nopeaan tahtiin. Voin kertoa että tuntuu hyvältä kun luukun arvo nousee ja laina pienenee silmissä.

        Ja jos ostamanne luukku osoittautuu vähemmän kivaksi niin ei muuta ku kahden vuoden päästä myyntiin ja uutta ehompaa tilalle.

        Idiootit


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      140
      10192
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2944
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      204
      2769
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2097
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1566
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe