Puhelinkammo

<ahistaa>

Onk kellään muulla tämmöstä, en pysty soittaan puhelimella yhtään mihinkään koskaan vaikka olisi kuinka tärkeää asiaa.
Pelkkä ajatus siitä että pitäisi soittaa saa hien pintaan, ahistuksen päälle ja kropan ihan veltoks.
Viime vuosina on myös tullut semmoinen että en kykene vastaamaan edes enää puhelimeen jos se soi, vaikka tietäisin kuka soittaa.
Ennen pystyi jotenkuten edes vastaamaan.

Oon ollu työttömänäkin yli puolet elämästäni sen takia kun ei pysty soittaan työpaikkoihin.
Nyt on semmoinen tilanne että tarttis päästä hammaslääkäriin mutta kun sinne ei voi varata aikaa muuta kuin soittamalla niin en pääse sinne ja ois todella suuri tarve.
Viimeks käynyt hampsulekurilla joskus kymmenen vuotta sitten, nyt on yhdestä hampaasta puolet syöpynyt pois ja yhestä juuret paskana monia reikiä lisäks.

Miksi ei asioita voi nykyaikana hoitaa netin kautta ja sähköpostilla.

Ps.Mulla ei oo ketään joka vois soittaa mun puolesta.

16

3455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyrty

      No, onpahan ainakin joku muukin kun on työttömänä sen takia ettei uskalla mihinkään soittaa. Ajattelin, että olen varmaan ainoa ja häpeän työttömyyttäni kun kukaan ei tajua mistä se johtuu, luulevat että olen joku elämäntapaluuseri. Hävettää. Olisi tosi hyvä jos KAIKEN voisi hoitaa netin kautta.

      Kaikista parhaiten siihen oman kokemuksen mukaan auttavat rauhoittavat. Joskus tutulta sain Diapamia 5mg ja kummasti lähti pelot kun oli pillerin ottanut, nappasin luurin käteen ja olin heti soittamassa ilman mitään huolia! Vaan en sitten tiedä saako sellaisia lääkäriltä, täällä netissä ainakin kirjoitellaan ettei lääkärit helposti niitä määrää. Taitavat määrätä vaan niitä SSRI-lääkkeitä kuten minulle on jännitykseen määrätty. Nyt vielä lääkäri yhtäkkiä ilmoitti, että annosta tulisi EHDOTTOMASTI nostaa viidestä milligrammasta kymmeneen nyt yhtäkkiä. Kuulemma on niin iso syrjäytymisvaara tämän ongelman kanssa. What the fuck?!

      • jännittäjä minäkin

        Oma teoriani on että puhelinkammosta kärsii henkilö joka on tavallista empaattisempi eli herkempi aistimaan keskustelukumppanin tunteita ja ajatuksia. Puhelinlinjan takana osa näistä ärsykkeistä jää piiloon eli kasvonilmeet, eleet ja jäljelle jää vain ääni. Empaattinen ihminen ylireagoi tähän ääneen ja on kuulevinaan herkästi ärtymystä, hermostuneisuutta, kiirettä, mitä vain joka osoittaa että puheluun vastaaja ei missään nimessä halua tulla häirityksi.

        Eikö vain että se hermostuttaa erityisen paljon jos puheluun vastaajan lisäksi taustalta kuuluu muita ääniä, ja niitä ollaan sitä paitsi kuulevinaankin helposti? Jos taustalta kuuluu naurua, se on varma merkki siitä että siellä nauretaan juuri sinulle. Jos taustalta kuuluu liikenteen ääniä, olet varmasti soittanut hankalaan aikaan, pakko saada tämä puhelu nopeasti ohi. Jos taustalta kuuluu astioiden kilinää, olet varmasti soittanut kesken ruokatauon ja olet tosi rasittava.

        Ihmiset joiden olen kokenut olevan parhaita soittamaan vieraille, ovat valitettavasti tyyppejä, jotka ovat muutenkin aika sokeita toisten ihmisten signaaleille. He painavat päälle välittämättä siitä onko kuulija kiinnostunut vai ei. Siksi he ovat myös täysin rentoja ja "omia itsejään" puhelimessa. En ihan oikeasti haluaisi olla sellainenkaan.

        Itse olen puhelinkammoinen, mutta olen onnistunut joten kuten pärjäämän sen ongelman kanssa tiedostamalla ongelmani pään sisällä olevaksi. Olen onnistunut rohkaisemaan itseäni ajattelemalla kuinka tyytyväinen olen sitten kun saan (työhöni oleellisesti kuuluvat) puhelinsoitot hoidettua. Kirjoitan paperille mitä haluan muistaa sanoa, jos kyseessä on tuntematon kontakti (tosin yleensä esittelen ensin itseni sähköpostitse ja soitan sitten perään). Ja yritän muistaa, että huonotuulinen keskustelukumppani ei koskaan ole huonolla tuulella siksi että minä soitan vaan siksi että ennen soittoa on jo tapahtunut jotain joka on aiheuttanut ärtymystä. Ajattelen miten mukavaa on jos iloisella asenteellani ehkä onnistun vähän piristämään keskustelukumppanin päivää. Ja pahimmassakin tapauksessa kaikki on ohi kun painan luurin kiinni. Sinne jääköön mököttämään.

        Tsemppiä kaikille puhelinkammoisille -- te olette hyviä ihmisiä


      • Nipsukka Puh.
        jännittäjä minäkin kirjoitti:

        Oma teoriani on että puhelinkammosta kärsii henkilö joka on tavallista empaattisempi eli herkempi aistimaan keskustelukumppanin tunteita ja ajatuksia. Puhelinlinjan takana osa näistä ärsykkeistä jää piiloon eli kasvonilmeet, eleet ja jäljelle jää vain ääni. Empaattinen ihminen ylireagoi tähän ääneen ja on kuulevinaan herkästi ärtymystä, hermostuneisuutta, kiirettä, mitä vain joka osoittaa että puheluun vastaaja ei missään nimessä halua tulla häirityksi.

        Eikö vain että se hermostuttaa erityisen paljon jos puheluun vastaajan lisäksi taustalta kuuluu muita ääniä, ja niitä ollaan sitä paitsi kuulevinaankin helposti? Jos taustalta kuuluu naurua, se on varma merkki siitä että siellä nauretaan juuri sinulle. Jos taustalta kuuluu liikenteen ääniä, olet varmasti soittanut hankalaan aikaan, pakko saada tämä puhelu nopeasti ohi. Jos taustalta kuuluu astioiden kilinää, olet varmasti soittanut kesken ruokatauon ja olet tosi rasittava.

        Ihmiset joiden olen kokenut olevan parhaita soittamaan vieraille, ovat valitettavasti tyyppejä, jotka ovat muutenkin aika sokeita toisten ihmisten signaaleille. He painavat päälle välittämättä siitä onko kuulija kiinnostunut vai ei. Siksi he ovat myös täysin rentoja ja "omia itsejään" puhelimessa. En ihan oikeasti haluaisi olla sellainenkaan.

        Itse olen puhelinkammoinen, mutta olen onnistunut joten kuten pärjäämän sen ongelman kanssa tiedostamalla ongelmani pään sisällä olevaksi. Olen onnistunut rohkaisemaan itseäni ajattelemalla kuinka tyytyväinen olen sitten kun saan (työhöni oleellisesti kuuluvat) puhelinsoitot hoidettua. Kirjoitan paperille mitä haluan muistaa sanoa, jos kyseessä on tuntematon kontakti (tosin yleensä esittelen ensin itseni sähköpostitse ja soitan sitten perään). Ja yritän muistaa, että huonotuulinen keskustelukumppani ei koskaan ole huonolla tuulella siksi että minä soitan vaan siksi että ennen soittoa on jo tapahtunut jotain joka on aiheuttanut ärtymystä. Ajattelen miten mukavaa on jos iloisella asenteellani ehkä onnistun vähän piristämään keskustelukumppanin päivää. Ja pahimmassakin tapauksessa kaikki on ohi kun painan luurin kiinni. Sinne jääköön mököttämään.

        Tsemppiä kaikille puhelinkammoisille -- te olette hyviä ihmisiä

        Hyvä teoria -i like it!

        Olen pienestä pitäen inhonnut soittaa tuntemattomiin paikkoihin. vanhemmillani on puolestaan tapa selvittää kaikki puhelimella. Sitten ne ovat aina sanoneet "soita sinne" "soitetaan sille ja sille ja annan sinulle luurin ja voit selittää" ja minulle iskee kauhea ahdistus ja pakokauhu!!!

        Sydänhakkaa tosi kovaa jos on pakko soittaa jonnekin viralliseen/tuntemattomaan paikkaan. Pitää hengitellä syvään. Saan asian "hoidettua alta pois" jos tarvitsee, mutta mielummin välttelen, jos asian voi hoitaa muulla tavalla kuten emaililla. Tuntemattomiin puheluihin en yleensä uskalla vastata. tarkistan numeron netistä, ja jos on joku tärkeä soittaja voin sitten soittaa takaisin, kun tiedän kenelle soitan.

        Kumppanillani on myös puhelinkammo, joten ei ole apua toisistamme käytännössä, mutta tiedetään henkisesti miltä toisesta tuntuu.


      • BoO19
        Nipsukka Puh. kirjoitti:

        Hyvä teoria -i like it!

        Olen pienestä pitäen inhonnut soittaa tuntemattomiin paikkoihin. vanhemmillani on puolestaan tapa selvittää kaikki puhelimella. Sitten ne ovat aina sanoneet "soita sinne" "soitetaan sille ja sille ja annan sinulle luurin ja voit selittää" ja minulle iskee kauhea ahdistus ja pakokauhu!!!

        Sydänhakkaa tosi kovaa jos on pakko soittaa jonnekin viralliseen/tuntemattomaan paikkaan. Pitää hengitellä syvään. Saan asian "hoidettua alta pois" jos tarvitsee, mutta mielummin välttelen, jos asian voi hoitaa muulla tavalla kuten emaililla. Tuntemattomiin puheluihin en yleensä uskalla vastata. tarkistan numeron netistä, ja jos on joku tärkeä soittaja voin sitten soittaa takaisin, kun tiedän kenelle soitan.

        Kumppanillani on myös puhelinkammo, joten ei ole apua toisistamme käytännössä, mutta tiedetään henkisesti miltä toisesta tuntuu.

        Jokaisessa edellisessä viestissä jotain tuttua ja tuo teoria kuulostaa liiankin oikealta..
        Juuri nyt yritän skarpata itseäni että saisin soittettua parturiin.
        On nyt pitänyt sellasseet puol vuotta sinne soittaa mutta kun en vain pysty..


    • -----------------

      Ainakin Mehiläisestä näyttää voivan varata hamppilääkäriajan netin kautta. Itsellänikin on lievää puhelinkammoa, ei mitään vakavaa kuitenkaan... Toivottavasti saat jostain avun tuohon.

      • >ahistaa>

        Joo kyllähän joihinkin yksityisiin voi varata ajan nykyään netin kautta, mutta kun oon työtön niin ei oo rahaa käydä yksityisellä.


      • puh.kam.hen.
        >ahistaa> kirjoitti:

        Joo kyllähän joihinkin yksityisiin voi varata ajan nykyään netin kautta, mutta kun oon työtön niin ei oo rahaa käydä yksityisellä.

        Mäkään en pysty soittaan puhelimella, jo pelkkä ajatus saa mut ihan veltoksi ja rupee ahistaan.


      • vvvvvvvv
        puh.kam.hen. kirjoitti:

        Mäkään en pysty soittaan puhelimella, jo pelkkä ajatus saa mut ihan veltoksi ja rupee ahistaan.

        mulla taas on tällainen,jos joku tuttu soittaa niin yleensä pystyn vastaamaan..tuntemattomiin en juuri koskaan vastaa.Jos oon yksin kotona ja puhelin soi niin uskallan vastata siihen.En myöskään mielellään soita muiden kuulleen kun ehkä miehelleni tai vanhemmilleni,kait tuokin lievää kammoa on.Lääkärillekin kun sain soitettua tärisin ja olin ihan veltto..Kirjoitin lapulle nimeni ja asiani kun paniikissa yleensä unohdan kaiken:)mutta treenamalla tuosta vaivasta pääsis varmasti mutta kuka nyt haluais pelkoa päin mennä..


      • helena53
        vvvvvvvv kirjoitti:

        mulla taas on tällainen,jos joku tuttu soittaa niin yleensä pystyn vastaamaan..tuntemattomiin en juuri koskaan vastaa.Jos oon yksin kotona ja puhelin soi niin uskallan vastata siihen.En myöskään mielellään soita muiden kuulleen kun ehkä miehelleni tai vanhemmilleni,kait tuokin lievää kammoa on.Lääkärillekin kun sain soitettua tärisin ja olin ihan veltto..Kirjoitin lapulle nimeni ja asiani kun paniikissa yleensä unohdan kaiken:)mutta treenamalla tuosta vaivasta pääsis varmasti mutta kuka nyt haluais pelkoa päin mennä..

        Heipä hei.
        -70 luvun alussa olin parikymppinen,tuolloin puhkesi paljon sosiaalisiapelkoja myös puhelin pelko en uskaltanut kulkea edes kadulla en käynyt kaupassa en missään.Puhelinta en uskaltanut käyttää.Puhkesi myös masennus ja paniikkihäiriö.Kymmenen vuoden kuluttua jouduin eläkkeelle näistä syistä.Lääkettä sain masennukseen ja diapamia sekä zanoria,pelot ei kuitenkaan poistunut lääkkeillä rauhottivat vain tilannetta.-70 luvulla oli asiat vielä suht hyvin yhteiskunnassa sain mielenterveystoimistossa 10 vuotta 2kertaa viikossa psykologin antamaa ilmaista terapiaa.Sen jälkeen enää harvoin käyntejä,pelkoja on edelleen paljon aika teki tehtävänsä nyt viimeiset 10 vuotta puhelin pelko on kadonnut kasvatin itsestäni terävä kielisen,räväkän ja pelottoman ihmisen puhelinta ei tarvitse pelätä minun ylitse ei enää kävellä,pelko on kohdattava vaikka se on HELVETIN tuskaista minä tiedän sen.Me kaikki emme ole samanlaisia meillä jokaisella on oma historia jo lapsuudesta alkaen,menetykset ,erot,ankarat vanhemmat ym.Nyt viimeiset 10v olen päässyt muista lääkkeistä eroon diapam on ainoa lääke joka menee silti olen onneton ja surullinen olen tänäpäivänä vammainen hoitovirheen vuoksi.Mietin miten autan aikuista tytärtäni joka käy tätä samaa pelko,masennus,paniikkihäiriö rumbaa,pelkään että hänkin joutuu pian eläkkeelle.Taistelkaa ja hakekaa apua se on vaikeaa kun sanotaan EI OLE RAHAA HOITAA älkää luovuttako jos teillä on vaikeaa.Sydänlämpöisin terveisin VOIMIA


    • iochan

      Minulla on myös puhelinkammo, mutta sillä erotuksella, että puhelimeen vastaaminen ei tunnu läheskään niin ahdistavalta kuin itse soittaminen...en tiedä mikä siinä on. En ole muuten kovin ujo, eikä kasvotusten tapahtuvassa kanssakäymisessä ole minulle mitään ongelmaa, mutta jos pitää soittaa tuntemattomille ihmisille, niin ahdistun ja alan lähes tärisemään. Ainoastaan kaikista läheisimmille ihmisille uskallan soittaa. Kaikille ystävillenikään en uskalla soittaa, vaan mielummin tekstaan.

      Itsekään en koskaan ole uskaltanut soittaa työpaikoille ja se on aiheuttanut minulle ongelmia. Ennen olin kuitenkin sellaisessa työssä, jossa piti olla paljon puhelimessa. Vihasin sitä, mutta se oli vain pakko hoitaa.

      • Macbeth73

        Itse olen tapaturmaeläkkeellä oleva 37v mies ja kohta 9 vuotta tapaturmasta...minulla on etenevä hermoston hajoaminen (CRPS II), olen jo 3 vuotta sitten ollut 3kk sairaalassa masennuksen ja stp:n vuoksi, silloin riitti se, nyt on vaivannut 5kk masennus ja alati paheneva stp eli sosiaalisten tilanteiden pelko, en uskalla vierailla missään, 2 vierasta kävi 2010 vuonna , kaupassa käynti on tuskaa ja nyt on vielä puhelin pelko tullut, ei pysty vastaamaan kuin 3 ihmiselle ja soittamaan en kenellekkään. Joudun kivun vuoksi syödä 6 eri huumelääkettä ja kolmiolääkettä jotka aiheuttavat mm. muistin heikkenemistä, hetkellisiä valtavia haluja esim. ruokaan-tupakkaan-karkkiin, myös aineenvaihdunta on olematon, raivokohtauksia tulee ja menee yhtä nopeasti.
        pahinta on kun kukaan ystävistä ei ymmärrä tilaani joten ei ole enään ystäviä, veli on sairaanhoitaja ja ymmärtää hyvin kaiken ja yrittää auttaa mutta kun ei uskalla itse ottaa edes ensimmäistä askelta...
        Meitä on varmasti monta, jokainen tarina on surullinen kun tietää mitä toinen pelkää.


      • Ellimiina27
        Macbeth73 kirjoitti:

        Itse olen tapaturmaeläkkeellä oleva 37v mies ja kohta 9 vuotta tapaturmasta...minulla on etenevä hermoston hajoaminen (CRPS II), olen jo 3 vuotta sitten ollut 3kk sairaalassa masennuksen ja stp:n vuoksi, silloin riitti se, nyt on vaivannut 5kk masennus ja alati paheneva stp eli sosiaalisten tilanteiden pelko, en uskalla vierailla missään, 2 vierasta kävi 2010 vuonna , kaupassa käynti on tuskaa ja nyt on vielä puhelin pelko tullut, ei pysty vastaamaan kuin 3 ihmiselle ja soittamaan en kenellekkään. Joudun kivun vuoksi syödä 6 eri huumelääkettä ja kolmiolääkettä jotka aiheuttavat mm. muistin heikkenemistä, hetkellisiä valtavia haluja esim. ruokaan-tupakkaan-karkkiin, myös aineenvaihdunta on olematon, raivokohtauksia tulee ja menee yhtä nopeasti.
        pahinta on kun kukaan ystävistä ei ymmärrä tilaani joten ei ole enään ystäviä, veli on sairaanhoitaja ja ymmärtää hyvin kaiken ja yrittää auttaa mutta kun ei uskalla itse ottaa edes ensimmäistä askelta...
        Meitä on varmasti monta, jokainen tarina on surullinen kun tietää mitä toinen pelkää.

        Olen nelikymppinen työtön nainen, ja pelkään onko minusta töihin enää olenkaan pelkojeni vuoksi. Olen hyvin epäsosiaalinen, syrjäytyvä ja arka. Yritän peitellä sitä jos satun työhaastatteluun pääsemään, ja toisinaan onnistun melko hyvin, mutta epävarmuuteni saa kädet tärisemään ja silmät pälyilemään liikaa.

        Pystyn kyllä soittamaan jo aikoja ym, mutta se on tilanteesta riippuen hyvinkin vaikeaa. olen oppinut hyvät konstit, joilla selviän: kirjoitan paperille ranskalaisilla viivoilla kaikki asiat, joita minun tulee esittää -muuten ne hermotuksissani unohdan. Puhelinnumeroita ja sos.turvatunnuksia myöten. Kun soitan, minulla on aina kynä ja paperia ulottuvilla, piirtelen eräänlaisia "rauhoittavia" kuvioita, sotkuja koko puhelun ajan. Uskon että se auttaa. Sitten tietysti on pakko kirjoittaa ylös asioita mitä vasta puoli kertoo, en muista niitä kuitenkaan, vaikka olisivat kuinka yksinkertaisia ;)

        Pahin minulla onkin ihmispelko. Seurassa en osaa puhua mitään. Työpaikkojen kokoukset, kahvipöytäkeskustelut, tuttavien vierailut (jos enemmän kuin 1-2 henkeä kerrallaan) yms ovat minulle aivan liikaa. Menen ihan lukkoon. Minulla on erittäin puhelias puoliso, joka ei tunnu ymmärtävän ongelmaani. Hän ei edes tunnu edes ymmärtävän, että minä voin kärsiä siitä.


    • Nainen 42

      Hei kaikille tässä viestiketjussa.

      Etsin tietoa puhelinkammosta ja tässä sitä tuli, kiitos teille kommenteista. Itse olen sairastanut pitkän masennuksen ja pikkuhiljaa toipoumassa siitä, puhelinkammo vaan vielä vaivaa. Aloin itkeä kun luin noista tilanteista, ymmärrän niin täysin tuskan.

      Tuohon hitaaseen aineenvaihduntaan itse olen saanut apua akupunktiosta sekä moneen muuhunkin tilanteeseen ... kuten raivo- ja masennuskohtauksiin, pystynyt sen avulla vähentämään lääkitystä ja laihtumaankin vähän. Suosittelen, jos vain sinne saa mentyä oireidensa vuoksi. Hidastahan se hoito on, mutta siltä voi odottaa lopullisia tuloksia, kun taas "pameilta" vain hetkellistä helpotusta.

      Kaikkea hyvää teille !

    • toivoton tapaus

      Sosiaalisten tilanteiden pelon lisäksi minulla on myös tämä "puhelinkammo" vaikkakin luulen näiden kuuluvan aika paljon yhteen. En saa asioita hoidettua jos soittaminen on ainoa tapa enkä kykene oikein vastaamaankaan jos joku soittaa... Jos mieheni tai joku muu seurassani oleva soittaa jonnekin niin keksin äkkiä syyn kadota paikalta ettei minua vain pyydetä puhelimeen. Jännitän sosiaalisia tilanteita niin paljon etten välttämättä saa ainuttakaan sanaa suustani enkä pysty olemaan luontevasti! En vain yksinkertaisesti keksi mitään puhuttavaa, ihmiset tuntuvat tuijottavan minua ja minä vapisen enkä oikein kykene vastaamaan jos minulta kysytään jotain... Tämä on kamalaa! Välillä tuntuu olevan helpompaa keskustella jonkun kanssa kahdestaan koska se kolmas osapuoli aiheuttaisi sen etten ainakaan saisi sanaa suustani ja jännittäisin vieläkin enemmän, toisinaan taas isossa porukassa voi olla helpompaa kun kaikki ovat keskittyneitä johonkin muuhun.

    • lvi_

      Älkää huoliko. Se helpottaa. Sanotte, vaan pelolle HAISTA VITTU ja luuri käteen. Se on vaan puhetta. Pahimmassakin tapauksessa epäonnistunut tilanne unohdetaan muuutamassa viikossa. Joku liikanimi saattaa jäädä (änkyttäjä tms.) mutta itse tilanteista ei kukaan muista mitään..
      Puhelu pelottaa kyllä. Mutta hankalimmassakin puhelinkeskustelussa, voidaan kerralla hoitaa korkeintaan muutama asia selkeästi. Suurempi määrä asioita vaatii useampia puheluita ja viestejä.

    • lvi_

      Ei kukaan ole täydellinen. En minä eikä kukaan. Ei edes Jeesus ollut. Turha pelätä konflikteja ihmisten kanssa. Ne saadaan aina päätökseen kun ei jää itekseen panikoimaan. Ei kukaan osaa heti kaikkea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1920
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1509
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      130
      1307
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1298
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1210
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      1009
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      962
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      110
      890
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      733
    Aihe