Siinä on sitten paha eläin tämä ilves. Niitä on ihan riesaksi asti. Näin ainakin jotkut tuntuvan ajattelevan, kun sitä oikein metsästää pitää. Eihän se ole edes ravintoeläin.
Ja sitten tämä metsäkauris, joita on niin paljon liikaa, ettei edes kaatolupaa tarvita sen metsästykseen. Vahinkoa tekevät viljelyksille ja muille. Ammutaan pois kaikki, hehheh.
Harvapa ihminen on edes nähnyt ilvestä luonnossa. Niitä voisi olla niin paljon nykyistä enemmän, että pitäisivät metsäkauriskannan tasapainossa (toki siis niillä alueilla, missä molemmat viihtyvät). Mutta ei. Päättäjien ällistyttävällä typeryydellä siunattu laki on, että sekä ilves- että metsäkauriskantaa rajoitetaan metsästämällä. Ihmisen pitää vaan saada tappaa.
Ilvekset lisääntynyt
Koillis Lapissa ilvekset ovat lisääntyneet ja tekevät tuhoa porokarjoissa. Se hyppää poron niskaan ja repii silmät siltä mutta ei heti tapa. Poro säilyy elävänä ruokavarastona ilvekselle joka sopivaan aikaan tappaa sen ravinnokseen. Että sellainen eläin se on. Ilman metsästystä sen aiheuttamat tuhot olisivat suuremmat.Metsäkauriista en tiedä, ei niitä täällä taida paljoa olla.
Saatanan poronpurijat kusettaa valtiota muutenki kokoaika...
Metsästäjät paskat housuissa
Kyllä on Suomessa varsinaisia paskahousuja, kun pitää peloissaan ilveksetkin tappaa. En ole ilvestä metsässä nähnyt ilvestä, vaikka olen 25 vuoden aikana ollut paljon metsässä eri puolella Suomea työnkin tähden. Tänne mahtuu ilveksiä useita tuhansia lisää eikä näy missään. Jos ilves syö muutaman hoitamattoman piskin (=koiran) jossakin erämaan rajalla, vahinko on kyllä mitätön. Poronhoitajat nyt jahtaavat kaikkea liikkuvaa ja pitävät ylimitoitettua porokarjaa muutenkin - heidän juttujaan ei kannata muutenkaan ottaa vakavasti.Eipä ole näin luonnonvastaisia ministereitä Suomessa ennen ollut - Lehtomäki, Anttila ja Pekkarinen - antaa mennä ILVEKSET, SAIMAAN NORPAT, KANSALLISPUISTOT (konekaivajat Lemmenjoella ja muut) jne. Ei näytä ne vihreät pulunnussijatkaan pystyvän mitään tekemään siellä hallituksessa. Kokoomuslaiset häärivät talosrikollisten kanssa ja keräävät rahaa taskuunsa sen kuin ehtivät.
Terveisin
Kalastuksen harrastaja, luonnon puolustaja , poromiehen poika
kuuleppas Jorkke
Jos sie oot kalastaja nii se ei merkkaa sitä että näet luonnossa ilveksen,ei ne sentään ihan luokse tule!Jamitä tohon sinun ilveksen lukuun tulee nii v#ttu unohha tollaset luvut helvetin viherhinttari! Ilves ei yleensä syö koiria, vaan enimmäkseen jäniksiä, kettuja....ja jos se jonnin koiran tappaa nii se on siitä kiinni että niille ei oo ruokaa täällä kun ovat jo kaikki jänikset syönyt. Eikä puhe ole nyt mistään vitun citykaneista!Hanki elämä vitun hinttari luonnonsuojelia.vaan On se vaan mahtavata päästä pitkäst aikaa ilveksiä tappaa kun lupia rapisee:D! ps.metästäjät eivät tapa noita petoja paska housussa, vaan esim.suojellakseen omaa koiraa tai muita metän elukoita.
kuinka tuo viisaus onkaan
sinuun päässyt kertymään? Kannattaisiko sinun kirjottaa vaikka kirja asiasta.Ei ole salaisuus,
Ei ole salaisuus, eikä kerättyä viisaustiedettä. Täällä erämaakunnassa alakoululaisillekin tuo asia on tuttu.lapissa
ei ole liikaa kuin niitä poroja,siellä erämaakunissa taidetaan elää vielä kivikautta.no jos
pahoja ovat niin joutaahan ne sitten mätsästääkin pois.hyviä päätöksiähän nuo päättäjät sillon on tehny asian eteen eli eivät ole ollenkaan tyhmiä.
Molempia nähty
Uudellamaalla.Siinä on vauhti huipussaan kun ilves ajaa kaurista takaa.Liika kauriskanta on haitaksi taimikoille ja puutarhassakin tekevät pahoja.poro on luonnollinen ravinto
kaikille suurpedoille ja hyvä niin. poroihmiset itse ovat päättäneet elättää petoeläimiä pitämällä ylisuuria porokarjoja.me vihreät tuemme vahvaa petokantaa ja poroalan yrittäjät ovat tässä mukana.
teemme yhteistyötä paliskuntien ja metsähallituksen kanssa. pedon tappama poro on täyttä tuloa poroihmiselle.
mikä pelle
nuin kirjoittaa.kyllähän siittä korvauksen saa pedon tappamasta,mutta arvaa monestako jää saamatta.ja nyt kysymys :nimeä ne paliskunnat joissa on yli suuri porokanta.saatat yllättyä.puolesta ja vastaan
En ole tuo kirjoituksiisi kommentoija. Mutta harmittelen tässä mielessäni tätä asetelmaa..juupas-eipäs...kun keskustellaan metsästyksestä. Harmillisinta kaikille on asiaton pilkka ja suunsoitto. Itse olen periaatteessa metsästystä vastaan (lue loppuun ennenkuin reagoit). Olen elänyt "metsästäjäympäristössä". Vähitellen vain on ruvennut kyllästyttämään se "verenmaku", mikä kaikissa aiheeseen liittyvissä puheissa ilmenee. Tuntuu, että kaikki elollinen tulisi tappaa vain tappamisen ilosta. Lisäksi on se asenne, että joka ei hyväksy metsästämistä, on aivan k...pää. Eli hyvin ahdasmielistä ja kapeakatseista asennoitumista. Sellaista näilläkin palstoilla usein näkee (puolin ja toisin). Joten olen ottanut vähän etäisyyttä tähän metsästyskulttuuriin. Mutta ymmärrän, että esim. hirviä täytyy vähentää ihan liikenneturvallisuussyistä. Sama varmasti koskee porotaloutta, petojen määrä on pidettävä kurissa, jne.Eli sama juttu metsästyksen vastustajilla, suunsoitolla ei paljon oma asia parane. Voisiko asiasta keskustella ihan kunnolla???
Ainiin, en tarkoita, että sinä "ekopost" olisit paha suunsoittaja, vaikka tämän tähän kirjoitinkin. Lapissa paljon liikkuneena luulen ymmärtäväni edes vähän teidänkin ongelmista (jos ymmärsin oikein, että olet Lapista). Ja se mistä olen teille erityisen kateellinen, on se kaunis luonto!
kaunis on
täällä luonto.ja kyllä täällä on sellainen mieliala kaikilla ,että petokantaa pitäisi pikkuisen tukistaa alas päin.ei kokonaan mutta sen verran ,että se pysyy kohtuullisissa puitteissa.mitään sukupuuttoon tappamista.minäkään en hyväksy sitä, että tapetaan vain tappamisen himosta vailla minkäänlaista vastuun ottamisesta.närästää vain tuo kauhea yleistäminen,joka tuntuu olevan aina poroihmisiä vastainen.onhan meitä sentään 5000 tuhatta täällä,joten joukkoon mahtuu vaikka minkälaista soturia.Kiitos ekopost!
Mieleisiä sanoja kirjoitat!Yleistämistä ja ylilyöntiä on. Varsinkin tällä palstalla. Itsekin syyllistyn siihen toisinaan. Täältä etelästä katsoen on niin helppo tosiaan viisastella. Itse olen esim. kotkien kaikkinaista tappamista vastaan, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö minullakin olisi järjessä varaa tutustua siihen teidän todelliseen tilanteeseen.
Aikanaan olin kokonaan metsästystä vastaan, mutta sitten mietin, että eettisempää on hirven liha kuin naudan liha. Nautahan elää vankeudessa koko ikänsä ja viedään stressaavalle viimeiselle matkalle teurasautolla. Kun taas hirvi elää koko elämänsä vapaana, kunnes jonakin päivänä....naps. Tosin molempia syön hyvällä ruokahalulla.
Nykyään vastustan vain järjetöntä ja perusteetonta metsästystä. Eikä tuo "tosiurhoollinen" ruokintapaikalle lahtaaminenkaan oikein metsästykseltä tunnu. Aikanaan naureskeltiin Itä-Saksan johtajaa Erich Honeckeria, jolle sidottiin peura puuhun ja hän sai sen sitten ampua. Kun ei nähnyt eikä varmaan älynnytkään enää mitään. Ei tuo ruokintapaikalle ampuminen paljon siitä poikkea. Hoonekkerit kojuissaan kyttäävät puoliksi kesytettyä peuraa.
Lisäksi mättää joissakin metsästäjissä asenne. Näitä asennevammaisia on yllättävän paljon (jos on kyllä vastustajissakin). Mulla on metsämökki vapaa-ajanasuntona, melko lähellä taajamaa. Metsästäjät tulevat tontinnurkalle kyttäämään putoilevia omenoita syöviä kauriita. Joskus löytyy tyhjä viinapullo passipaikalta, jne. Eivät tee mitenkään hyvää mainosta metsästyskulttuurille. Myös salametsästys näyttää olevan tavattoman yleistä.
Aina pitäisi jaksaa nähdä kokonaisuus, myös sen oman tontin ulkopuolelle. Se ei ole helppoa (minullekaan), mutta yritetään :)
Hyvin kirjoitit
Etelän ihmiset eivät osaa ajatella miten pienestä tuolla pohjoisessa ihmiset leipänsä ottaa.Siellä kun sudet tappoi usean lampaan ja kaatolupia ei tullut niin en yhtään ihmettele heidän asenteitaan.Poromiesten ja saman alueen viljelijöiden kiistaan en ota kantaa.Ilvestä läheltä seuranneena voin kehua komeaksi eläimeksi.Kauriit tekevät pahoja viljelyksillä ja puutarhoissa ja runsastunut kanta lisää näitä haittoja.Eivät sitten kauriin ampujat jättäneet sinulle paistin palaa.Huonoa käytöstä sielläpäin.Riistanhoitoa
Itse en metsästä,mutta läheltä seuranneena voin vilpittömästi todeta,että järjestäytyneet metsästäjät huolehtivat luonnosta enemmän kuin ns. viherpipertäjät.Talviruokintaa hoidetaan eläimille ja linnuille.Poistevat luonnosta sinne kuulumattomat tuhoa tekevät minkit,supit ym.Vapaa-aikoinaan tuota työtä tekevät.Viherpipertäjiä en ole tavallisessa luontomaisemassa nähnyt.Joopa joo,
manipulaatio sinuunkin purrut. Metsästäjät talviruokkivat ainoastaan ja vain niitä eläimiä jotka ne lopulta ampuvat pataansa. Metsästäjät poistavat (tappavat) niitä eläimiä jotka kilpailevat samoista marikoista metsästäjien kanssa. Eli koko homma on naamioitu keinotekoisesti luonnosta huolehtimiseksi, jotta metsästäjä saa itse tappaa. Kusetus mitä he puheissaan levittävät, on valitettavasti onnistunut matta75w:n tapaiset hyväuskoiset uskomaan maamme laajamittaisinta kusetusta!Tottakai
metsästävät,mitä sitten.Ei vuosikymmeniä luonnon eri tapahtumia seurannutta kuseta metsästäjät eikä viherhörhöt. Unohdit minkin ja supin osuuden vai oletko ns. kettutyttö joka niitä luontoon päästää.Sitä sitten
Että kyse ei ole mistään metsästäjien väittämästä luonnonsuojelusta. Kyse on oman saalii suojelusta, että saa ampua kauriit suoraan ruokapöytään ruokintapaikoilla ja että pupuja riittää pataan myöskin. Muutan kantaani heti kun näe, että nämä luonnonystäväksi itseään mainostavat metsästäjät kiikuttavat ruokaa kaikille metsäneläimille, ei ainoastaan niille joiden halutaan lihovan pataan laitto kuntoon. Lisäksi minkkeihin ja supikoiraan kohdistunut tappaminen on ainoastaan kanalintujen suojaamista omaan pataan. Minkit ja supikoirat ovat jo osa suomen luontoa, ei sitä muuksi voi enää kääntää, siihen on tottuminen, niin se vaan on. On surullista, että Matta 75W ei sinisilmillään näe kun on kustu jo silmään. Silmiin mennee kusen voi onneksi pestä pois.Ei hyvä lapsi
minkit ja supit lajittele syömisiään sillä onko ne menossa jonkun pataan vai ei.Suomessa on paljon maita joilla ei ole metsästysoikeutta,mutta sitä karttaa ei ole jaettu minkeille eikä supeille.Näkyyhän nuo citykanitkin kelpaavan leijonille,vaikka karttaliite puuttuu.Taidat olla vaippaiästä juuri vapautunut kun on nuo kusijutut päällimmäisinä tekstissäsi.Tyypillistä tosin viherhörhöille näillä palstoilla.Kun on lukenut, niin voi ymmärtää, tai sitten ei
En tiedä mitä tuo matta pyörittää yhä uudelleen ja uudelleen, kirjoitellen mitä sattuu. Luen matta koko ketju läpi... Tai anna olla, et ehkä sittenkään käsitä.Menehän jo
lukemaan läksyjä niin kertyy sullekin viisautta ja yhteistyökykyä lisää.Tai anna olla.niin no
niitä muuannekaan ampumaan kun pataan?roskiinko pitäisi heittää?siinä mulla taas yks..."Silmiin mennee kusen voi onneksi pestä pois. "puhuuko tässäkin asiassa kokemuksen kumea rinta ääni?
Osuit oikeaan
Sillä näin on todella käynyt. Metsästäjät ovat puhuneet toista ja tehneet toista ja se on osunut kohdalleni (toisin sanottuna minua on kustu silmään). Siksi puhun kokemuksen rintaäänellä kuten kirjoitit ehkä tapahtuneen. Mutta opiksi ottaneena ja niinkuin matta kirjoitti läksyni lukemalla opin, että metsästäjät ovat niitä joihin ei hirveän paljon kannata luottaa. Siinä mielessä se, että olen tullut itse silmään kustuksi, ei ole niin paha asia, sinisilmäisyys ainakin katosi ja kaikkea soopaa en enää usko. Kiitos metsäsästäjien.totta on
, että hyvää työtä tekevät ne, jotka minkkejä ja supeja harventavat.Tässä lähistöllä ammuttiin toissapäivänä kaksi kaurista (eri) ruokintapaikoille. Reilu meininki.
Miten kommentoisit
sitä minkki ja supi asiakohtaa ?Kannattaa Matta 75W
tarkasti mitä on kommentoitu ja vastattu.Kiitos oikaisusta
Otsikon ja tekstin yhteys näköjään hämärtyi.Lisäkorjaus
Kuului tietysti "lukea"nimimerkille.ilveksestä että
onko sitä tavattu jämsän seudulla?Kylläpä
ilvaksia löytyy jämsänseudulta ja minun mielestä ihan kohtalaisesti esiintyykin,tarkkoja lukujatahi arvioita en osaa sanoa mutta omat ja muiden ilveshavainnot ovat lisääntyneet viidenvuoden
aikana jonkunverran.
Eli ilveskanta on tällä seudulla vahvistunut.
Metsästäjät paskat housuissa
Kyllä on Suomessa varsinaisia paskahousuja, kun pitää peloissaan ilveksetkin tappaa. En ole ilvestä metsässä nähnyt ilvestä, vaikka olen 25 vuoden aikana ollut paljon metsässä eri puolella Suomea työnkin tähden. Tänne mahtuu ilveksiä useita tuhansia lisää eikä näy missään. Jos ilves syö muutaman hoitamattoman piskin (=koiran) jossakin erämaan rajalla, vahinko on kyllä mitätön. Poronhoitajat nyt jahtaavat kaikkea liikkuvaa ja pitävät ylimitoitettua porokarjaa muutenkin - heidän juttujaan ei kannata muutenkaan ottaa vakavasti.Eipä ole näin luonnonvastaisia ministereitä Suomessa ennen ollut - Lehtomäki, Anttila ja Pekkarinen - antaa mennä ILVEKSET, SAIMAAN NORPAT, KANSALLISPUISTOT (konekaivajat Lemmenjoella ja muut) jne. Ei näytä ne vihreät pulunnussijatkaan pystyvän mitään tekemään siellä hallituksessa. Kokoomuslaiset häärivät talosrikollisten kanssa ja keräävät rahaa taskuunsa sen kuin ehtivät.
Terveisin
Kalastuksen harrastaja, luonnon puolustaja
mulla olis
ahdistaaks sua se et muut elää sun mielipiteistä välittämättä?Meitin pahat pedot??Ilves,susiko vai homosapiens??
Yksi nälkäinen ilves erehtyy kulkemaan läheltä metsästäjän tilaa..Metsästäjän vainu herää,sieraimet värähtelevät,kiiluvat silmät muljahtelevat pirullisen tappo-vimman iskiessä.Metsästäjä tarttuu aseeseensa ja lähtee saalistamaan.Nopeasti ennen kuin muut kerkeävät.OLEN ENSIN,OLEN ENSIN...Laukaus... -Joku saastainen peto ehti ensin ja ampui mun ilveksen.Kerrankin kun sellainen täällä liikkuu,kerrankin.JA MINÄ EN SAANUT AMPUA ENSIN...Jospa suden saisin.Täytyy tietää minne se lauma meni ja ketkä ovat jäljessä?On kerettävä ensin,saatava ampumisesta kunnia.KAIKKI PEDOT VAAN KALMAKSI.NÄIN ajattelee mies joka haluaa tappaa aina omaa kissaa isommat eläimet.Hän on saanut jo lapsuudestaan pelon kissoja kohtaan,jotka raapivat ja purevat.Koira joka hyökkäsi ehkä hänen kimppuunsa lapsena? TAPA ILVEKSET JA SUDET.NE PELOTTAVAT HÄNTÄ.HÄNESTÄ TULI SIIS METSÄSTÄJÄ.On hyvä piiloutua aseen taakse.Ei anneta eläimelle muuta mahdollisuutta kuin yrittää paeta.TURHAAN!Tiedätkö sinä joka haluat ilvesten ja susien häviävän kokonaan,NE häviävät vielä ja kokonaan jos vielä jatketaan näin.Maailma saastuu meidän ihmispetojen tähden,jotka ei ajattele kuin omaa napaansa.Jätetään Jumalan luomaa luontoa vielä ihmis-lapsillekin.että saavat ihmetellä ilvestä ja sutta.JOS NÄKEVÄT NIIN ARKOJA KUN OVAT.iHMINEN AMPUU JÄNIKSET,SYÖTTÄÄ EHKÄ KOIRALLEEN YLIMÄÄRÄN JA iLVES JÄÄ ILMAN,NÄLKIINTYY JA KÄY IHMISEN KOIRAN KIMPPUUN JA IHMINEN TAAS ILVEKSEN JA SUDEN KIMPPUUN.sYYTTÄÄ:MITEN PERKULEEN PETOJA JA ILKEITÄ OVAT.kUNNON METSÄMIES TAPPAA VAAN NÄLKÄÄNSÄ,PESUEELLEEN JA MIELUITEN JOUSIPYSSYLLÄ.nYKYSIN OLIS IHAN HYVÄ HOMMA KUN METSÄSTYSKIN ON MONELLE HARRASTUS....
Ilvesluvista kiitos
Ilveslupa kiitosvirsiMaa ja Metsä, talous ministeri
Helsingissä, viimein heräsi.
Linjat suori, johtolangat keri
Ilves potin, siitä kirjoitti.
Senpä vuoksi, tässä vähän häärin
Hatun nostan, lipputankooni
Lupia kun antoi, ylen määrin
Tällä maksan, hälle velkani.
Suoran selän politiikkaa kiitän
Täyden pisteen toiminnastansa.
Vielä pienen toivomuksen liitän
Että seisoisi sen takana.
Kyllä kansa tällä kertaa kiittää
Helsinkiin on hattu kallellaan.
Tähän hättään ilvesluvat riittää
Sudet vielä ulvoo vuoroaan.
Karhuja on nähty pitkin kessää
Arvioimaan enpä kantaa mee.
Nukkuvat jo pitkää talvi pessää
Ei ne silloin suurta haittaa tee.
Metsä-peuran pelastusta täällä
Suden suusta vielä vaaditaan.
Niitten kannat liukkaalla on jäällä
Sutta täällä niillä ruokitaan.
Riista-päälliköille joka piiriin
Pistämmekin muistutukseksi.
Täällä uskota ei nokka hiiriin.
Jotka syövät Metsä-peurasi.
Suden joiku tuntureilla joikaa
Poro-miehen leipää kovin syö.
Saalistaa jo suurta metsänpoikaa
Hukkaan mennee Metsäpeuratyö.
Sää on täällä ollut muuten lauhaa
Joskus pikku myrsky puhkeaa.
Pedot vain ei anna luonnonrauhaa
Metsäkoiraa kovin kurittaa.
Aseita on meillä hirven kaatoon
Vielä riittää metsäkoiria.
Totuttu on karhun haaska-raatoon
Liikaa vain on vielä susia.
Luonnossamme kaivinkoneet kauhaa
Hirveää on niitten mätäs työ!
Katin-kultaa hampaillansa jauhaa
Levä kasvun leipään lisää lyö.
Yli ymmärryksen ojat kaivaa
Suomen luontoon koskemattomaan.
Läpi immenkalvojen ne raivaa
Tietä turhimmista turhimpaan.
Terve politiikka kelpaa aina
Suoran selän toiminnassansa.
Kiitos hetki, pieni ajan laina
Olkoon siitä tässä muistona.
Takaan sen, ja tässä alleviivaan
Äänestäjät ovat heränneet.
Enää turvata ei turbo-hiivaan
Poliitikot ovat voittaneet.
Voiko olla että kovin kiitän
Vaikken mitään vielä saanutkaan.
Senpä vuoksi kädet yhteen liitän
Että lankeaisi luonnostaan.
Täällä suuret joukot karkeloivat
Ilves politiikkaa kiittävät.
Luonnonrauhat kohta hyvin voivat
Hyvin kaikki metsän emännät.
Tässäpä on kaikki tällä kertaa
Ehkä vielä joskus tavataan.
Liioiteltu eipä piirun vertaa
Eikä valehdeltu ollenkaan.
Odotellaan jälkikelin lunta
Riista-päälliköitä toimimaan.
Siihen asti vielä valveunta
Täällä tästä hetki nukutaan.
Täpärästi on kai tällä kertaa
Voinko muuta toivoakkaan nyt?
Susi hiljene ei himpun vertaa
Ilves riesa jos on pienennyt!
Jos me vielä päästään siinä työhön
Samaan päätöksessä toimintaan.
Kyllä kuutamokin riittää yöhön
Syrjä-kylillä taas kulkemaan.
Copyright ©
KAATOLUVAT
Ilveksen kaato lupa heräätti taas aikasen tunne myrskyn, on totta että ilveksiä on vähän mutta sehän johtuu vain laskutavasta .poroja on liikaa koska poro luku määrällä jaetaa poronhoito aluee pintaala saadaa ylitiheä kanta
ja ilvesten määrällä jaetan koko maa pintaala mukaa lukien ahvenanmaa saadaa tulokseksi liian vähä ilveksiä ja sama laskenata kaavio toimii myös susille,
Matemaatisten taitojen hiipumisesta tulee paljon turhaa porua,on helppo riekkua huolestuneista koiran omistajista hyvä metsästys koira maksaa aikasesti halvempaaki lihaa oli susile ja ilveksille .
Ostin juuri koiran penikan 1500€ se on minusta turhan kallista, kilohinta on melkonen.
Kauriin metsästyksestä riekuttiin myös mutta meillä ei ole ammuttu yhtään kaurista vaikka sitä ole rajoitettu mitenkää johtuisko siitä että ei kannata haaskata panoksia sen takia
PETO
Ilves on parhaimmillaan erämaassa tai olohuoneen seinällä. Ikävä katsoa tapettuja kotieläimiä joita isäntä on hoitanut ja ruokkinut useita vuosia. Minä löysin lasten kanssa sunnuntai päivänä lähes takapihalta ilveksen tappaman kauris uroksen. selitä siinä sitten lapsille että aamulla on turvallista kävellä odottamaan linjautoa.voivoi
miten käy jänisten kun ilves kanta kasvaa?nykyäänhän metsäjänis on jo rusakon edeltä miltei tainnut hävitä.
mutta hesalaiset muistakaa suojella kaneja niitähän teillä riittää :)
P.S. Ei kai pienienkään lasten (ainakaan enää kouluikäisten) tarvitse pelätä joutuvan ilveksen saaliiksi, se olisi jo ennenkuulumatonta.
PYYN PILLITYSKOE JA VAADITTAVA RIKOSREKISTERIOTE . ILVEKSEN TAPPO ON HÄPEÄLLISTÄ MIEHEN OLEMUKSELLE!!