TYP:istä vieläkin

osakas123

Jos joutuu typpiin SOSSUN lähetteellä, niin alentavatko 20% perusosaa jos kieltäytyy allekirjoittamasta tietojenluovutus lupaa (vaimikäsenytoli).
Silloinhan on omalla toiminnallaan / laiminlyönnillään aiheuttanut, sen että ei voi osallistua työvoimapoliittisiin aktivointeihin.
Ajatus on allekirjoittaa aktivointisuunnitelma (jossa etsin PALKKAtyötä), mutta jätän allekirjoittamatta sen tietojenhankkimispaperin.

Onko jollain kokemusta?
Nyt en kaipaa sitä työkkärin esitettä jossa lukee "ei seuraamuksia"

40

2069

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Typpistän

      Sossun lähete typpiin tarkoittaa siis sitä, että sulla on täyttynyt aktivointiehto. eli sulle on nyt pakko tehdä aktivointisuunnitelma ja aloittaa aktivointi jotta löytyy polku työelämään. sitä että etsii palkkatyötä ei tarvii erikseen mainita, vaan sitä pidetään ihan oletuksena. tässä yhteiskunnassa muutenkin.

      typin asiakkuuden alussa pitää tosiaan allekirjoittaa se tietojenluovutus lomake. kun se typpi on moniammatillinen toimisto,niin siellä pitää kaikkien sinun kanssasi työskentelvien pystyä yhdessä töitä tekemään, joten se tietojenluovutus on siksi kirjoitettava. työkkärissä olet varmaan myös asiakkaana. ainakin sun kuulusi olla, mutta en tiedä miten tarkkaan teidän sossussa asiaa seurataan.


      työkkärin tiedot on ministeriön tietokoneella, sossun tiedot kaupungin koneella ja terveystiedot terveyskeskuksen koneella ja vielä kaikkein kattavimmat tiedot sinusta syntymästä saakka kelan koneella.

      joskus tulee asiakkaaksi joku salaliittoteorian kehittänyt, joka on varma että joku voi lukea hänen tietojaan jos allekirjoittaa sen tietojenluovutuspaperin. aikansa siinä sitä koitetaan puhua että allekirjoittaisi, mutta jos ei niin sitten ei.

      silloin ei sitten voida aloittaa mitään yhteistyötä asiakkaan kanssa. joten ei synny asiakkuuttakaan eikä tehdä mitään aktivointisuunnitelmaa. siirretään asiakas takas tavan työkkäriin asiakkaaksi. saatteeksi laitetaan aina työkkäriin, että asiakkaalle voi sitten laittaa reilusti vaan menemään kaikenlaisia työpaikka ja kurssiosoituksia, koska asiakkaalla ei ole mitään tarvetta mihinkään ongelmanratkaisuihin eikä muuta ongelmaa kuin työpaikan puute.
      meidän paikkakunnalla on kierrätyskeskus, jonne palkkatukeen oikeutettu työnhakija palkataan aina,kun vaan viittii mennä paikkaa hakemaan, joten sinne on työpaikka varma vuodeksi.

      jos asiakas sattuu olemaan sellainen, joka ei osoitettua työpaikkaa hae, määrää työkkäri yleensä 5kk rangaistuutyössäoloehdon, rippuu vähän työttömyydestä, mutta y leensä asiakkaille sellainen tulee. sitten kun haetaan toimeentulotukea, leikataan miinus 20 % tttukea, koska on ilman hyvää perustelua kieltäytynyt tarjotusta työstä tai kurssista. 2 kk leikataan.

      Meillä on erittäin tiukka ja kunnianhimoinen tuo sossun johtava täti. joten hän on sopinut niin, että jos joku on kieltäytynyt jostain työpaikasta/kurssista ja saa siitä 2kk santktion, niin 2 kk kuluttua työkkäristä laitetaan taas uusi osoitus. esim. kaikenlaisia kursseja on alkamassa, joten kurssiosoituksen voi aina laittaa menemään. jos kieltäytyy taas hakemasta, leikataan miinus 40% kaks kuukautta.

      homma pyörii ihan itsellään. 2 kk välein tarjotaan jotain ja jos ei mikään koskaan kelpaa, eikä tarjottuja työpaikkoja hae, leikataan miinus 40 % niin pitkään kuin täytyy.

      • 18

        Se on selvää, että SOSSUUN ja TYÖKKÄRIIN menee ilmoitus siitä, että ei ole mitään muuta, kuin työpaikkaa vailla.
        Minulla on jo 5kk työssäoloehto (saatu vuosia sitten)
        Olin kyllä pari vuotta töissä, mutta työnantaja ei saanut aikaiseksi TYÖKKÄRIÄ miellyttävää TYÖAIKAKIRJANPITOA.
        (ei minulla ole täyttynyt mikään aktivointiehto)

        Kysymys olikin se, että onko sen lapun (tietojenluovutus) allekirjoittamatta jättäminen suoraan syy PERUSOSAN ALENTAMISEEN?


      • lampaanpää
        18 kirjoitti:

        Se on selvää, että SOSSUUN ja TYÖKKÄRIIN menee ilmoitus siitä, että ei ole mitään muuta, kuin työpaikkaa vailla.
        Minulla on jo 5kk työssäoloehto (saatu vuosia sitten)
        Olin kyllä pari vuotta töissä, mutta työnantaja ei saanut aikaiseksi TYÖKKÄRIÄ miellyttävää TYÖAIKAKIRJANPITOA.
        (ei minulla ole täyttynyt mikään aktivointiehto)

        Kysymys olikin se, että onko sen lapun (tietojenluovutus) allekirjoittamatta jättäminen suoraan syy PERUSOSAN ALENTAMISEEN?

        Ei kait se suoraan anna mahdollisuutta leikata toimeentulotukea. Eikös sulle ensin pidä suoraan tarjota työtä, kurssia, kuntouttavaa taikka jotain? Pitää olle jotain tarjottu, että voi kieltäytymisen perusteella leikata. Näin olen sen ymmärtänyt.

        Siksihän ne kierrättää sut työkkäriin ja laittaa muistututuksen tietoihin, että muista laittaa työpaikkaosoituksia menemään. Että voidaan suoraan tarjota jotain josta sä sitten jollain tekosyyllä kieltäydyt menemästä.

        Eikö aktivointiehto ole täyttynyt jo sulla silloin kun olet vähintään 6 kk putkeen nostanut toimeentulotukea? Ymmärsin niin että et ole enää vuosiin saanut edes sitä kelan kuppasinta työmarkkinatukea joten kait sitten toimeentulotukea olet hakenut? Kaippa siellä joku syy sun tilanteessa on sellainen, että typpiin on katottu tarpeelliseksi ohjata.

        Sitä mä vaan ihmettelen, että kuka ihminen pystyy elämään ollenkaan jollain miinus 40 % toimeentulotuella?? Siis kuukausia?? En käsitä enkä tunne ketään ketä niin olisi joskus tehnyt.
        Paitti pimeiden töiden tekijät, mutta niillähän meneekin muuten lujaa ja takseilla rällätään pitkin kyliä, joten ne kyllä pärjäilee.


      • osakas123
        lampaanpää kirjoitti:

        Ei kait se suoraan anna mahdollisuutta leikata toimeentulotukea. Eikös sulle ensin pidä suoraan tarjota työtä, kurssia, kuntouttavaa taikka jotain? Pitää olle jotain tarjottu, että voi kieltäytymisen perusteella leikata. Näin olen sen ymmärtänyt.

        Siksihän ne kierrättää sut työkkäriin ja laittaa muistututuksen tietoihin, että muista laittaa työpaikkaosoituksia menemään. Että voidaan suoraan tarjota jotain josta sä sitten jollain tekosyyllä kieltäydyt menemästä.

        Eikö aktivointiehto ole täyttynyt jo sulla silloin kun olet vähintään 6 kk putkeen nostanut toimeentulotukea? Ymmärsin niin että et ole enää vuosiin saanut edes sitä kelan kuppasinta työmarkkinatukea joten kait sitten toimeentulotukea olet hakenut? Kaippa siellä joku syy sun tilanteessa on sellainen, että typpiin on katottu tarpeelliseksi ohjata.

        Sitä mä vaan ihmettelen, että kuka ihminen pystyy elämään ollenkaan jollain miinus 40 % toimeentulotuella?? Siis kuukausia?? En käsitä enkä tunne ketään ketä niin olisi joskus tehnyt.
        Paitti pimeiden töiden tekijät, mutta niillähän meneekin muuten lujaa ja takseilla rällätään pitkin kyliä, joten ne kyllä pärjäilee.

        lainaus:
        Eikö aktivointiehto ole täyttynyt jo sulla silloin kun olet vähintään 6 kk putkeen nostanut toimeentulotukea?

        Minä luin jostain, että 12kk työttömyyden takia sossun rahoilla, olisi se ehto. (ei ole täynnä vielä, sossun täti ei vain ollut lukenut oikein hyvin noita papereita jotka sille olen toimittanut)

        En ole vuosiin saanut sitä KELA rahaa koska olin TÖISSÄ...nyt SOSSUN asiakkaana 6kk.
        Enkä minäkään ymmärrä miten joku voi elää sillä -40%

        Kierrättäköön työkkäriin, minun työnhakusuunnitelmassani lukee OMAN alan koulutusta tai TYÖTÄ


      • 24v
        18 kirjoitti:

        Se on selvää, että SOSSUUN ja TYÖKKÄRIIN menee ilmoitus siitä, että ei ole mitään muuta, kuin työpaikkaa vailla.
        Minulla on jo 5kk työssäoloehto (saatu vuosia sitten)
        Olin kyllä pari vuotta töissä, mutta työnantaja ei saanut aikaiseksi TYÖKKÄRIÄ miellyttävää TYÖAIKAKIRJANPITOA.
        (ei minulla ole täyttynyt mikään aktivointiehto)

        Kysymys olikin se, että onko sen lapun (tietojenluovutus) allekirjoittamatta jättäminen suoraan syy PERUSOSAN ALENTAMISEEN?

        >Kysymys olikin se, että onko sen lapun (tietojenluovutus) allekirjoittamatta
        >jättäminen suoraan syy PERUSOSAN ALENTAMISEEN?

        EI OLE. Sinulla on oikeus suojella henkilökohtaisia ja yksityiskohtaisia tietojasi. Niitä ei saa luovuttaa kenellekään ilman lupaasi, eikä kieltäytymisestä saa rangaista ketään. Tietosuojavaltuutetun mukaan jokaisella on oikeus pitää nämä tiedot salassa.


    • Kysmärikuisma

      Nyt pitäisi vaan tietää, että miksi ihmeessä sä et sitä lomaketta aio allekirjoittaa? Miksi, oi miksi?
      Kysymyksestä päätelleen et edes tiedä, mistä on kysymys, saatika että sulla olis hajuakaan siitä miksi sua ollaan typpiin lähettämässä.
      Kait sulla jotain tietoa ja perustetta pitäisi olla olemassa, kun on kuitenkin sun ainoasta tulonlähteestä kysymys? Vai onko sulla muita tuloja, joita et halua virallisesti ilmoittaa ja haet tt-tukea vaan siksi, että jotain näkyy jossain papereissa? Sittenhän onkin ihan sama, mitä ne siellä sossussa tekee.
      Mikä voi olla syy, että ei allekirjoita lomaketta tietojenluovutuksesta,mutta aikoo kuitenkin allekirjoittaa virallisen ja kaikkia sitovan aktivointisuunnitelman?

      • osakas123

        Sen suunnitelman allekirjoittaminen onnistuu hyvin, jos siinä on vain sellaisia asioita joista olen itsekkin kiinnostunut. (asiallinen koulutus tai TYÖ 30h/viikko tai enemmän)

        Minua ei kiinnosta joku puutarhatonttukurssi 4h/päivässä (8€/päivässä)
        Minulla on jopa mahdollisuuksia päästä TÖIHIN. (jos minulle myönnettäisiin palkkatukea [yritykselle se myönnetään] löytäisin paikan varmasti viikossa)

        sossuntäti sanoi minulle, että minun on mentävä TYPiin tai alentaa 20%; sanoi että henkilökohtainen käyntini hänen luonaan on TYPiin ohjaus ja siten TYÖVOIMAPOLIITTINENTOIMENPIDE.

        Seuraavaksi kutsuvat minut sinne TYPiin.
        EN MENE OPETTELEMAAN TYÖNTEKOA (8€/päivä, vaikka saisinkin sen 417€ kelasta)

        Mikä on se ainoa tulonlähteeni SOSSU vai KELA SOSSU (asumistuki sitten erikseen jne.)???

        Kysymys edelleen:
        on selvää, että tulee sanktioita jos kieltäytyy YHDESSÄlaaditun suunnitelman toteutuksesta. Mutta onko se yksi ALLEKIRJOITTAMATTOMUUS (tietojenluovutus) syy alentaa 20%?


      • osakas123

        lainaus:
        Kysymyksestä päätelleen et edes tiedä, mistä on kysymys, saatika että sulla olis hajuakaan siitä miksi sua ollaan typpiin lähettämässä.

        Vastaus:
        Sossun täti keksi, että minut on saatava ENSISIJAISENETUUDEN piiriin.
        (unohti että en ole ollut edes pitkään työtön tai sossun asiakas)
        En ole juoppo tai mielenterveyspotilas jne. (tämän myönsi sossun täti itsekkin)


      • zxcv,m
        osakas123 kirjoitti:

        lainaus:
        Kysymyksestä päätelleen et edes tiedä, mistä on kysymys, saatika että sulla olis hajuakaan siitä miksi sua ollaan typpiin lähettämässä.

        Vastaus:
        Sossun täti keksi, että minut on saatava ENSISIJAISENETUUDEN piiriin.
        (unohti että en ole ollut edes pitkään työtön tai sossun asiakas)
        En ole juoppo tai mielenterveyspotilas jne. (tämän myönsi sossun täti itsekkin)

        Sossun täti on siis ohjaamassa sua takaisin työttömyysturvan pariin. Sen ensisijaisen etuuden siis.
        Koska sulla on 5kk rangaistustyössäoloehto, niin sun pitää sen kuitataksesi olla vähintään tuo aika työssä taikka kurssilla.
        Typin kautta työllistetään kunnalle, tai palkkatuella johonkin yhdistykseen. Jos sulla on oikeus korkeimpaan korotettuun palkkatukeen, pääset johonkin palkkatukihommiin vaikka ensi viikolla.
        Alempaa palkkatukea myönnetään sulle jo nyt, että siitä vaan sitä työnantajaa jututtamaan, joka tulee susta saamaan rahaa 460 euroa kukaudessa ainakin 6kk ajan, jos tekee sun kans työsopimuksen.
        Ei kait siinä sen kummempaa. Tuskin on vaikeeta löytää jotain kurssia joka kestää 5kk.

        Laki ei anna sulle mahdollisuutta kovin kauan valita, millaista työtä hakee, tai mikä kiinnostaa ja mikä on omaa alaa. Ammattisuoja on 3kk ja sen jälkeen ei enää voi valita että hakee vain omaa alaa, vaan kaikki työ pitää kelvata.


      • osakas123
        zxcv,m kirjoitti:

        Sossun täti on siis ohjaamassa sua takaisin työttömyysturvan pariin. Sen ensisijaisen etuuden siis.
        Koska sulla on 5kk rangaistustyössäoloehto, niin sun pitää sen kuitataksesi olla vähintään tuo aika työssä taikka kurssilla.
        Typin kautta työllistetään kunnalle, tai palkkatuella johonkin yhdistykseen. Jos sulla on oikeus korkeimpaan korotettuun palkkatukeen, pääset johonkin palkkatukihommiin vaikka ensi viikolla.
        Alempaa palkkatukea myönnetään sulle jo nyt, että siitä vaan sitä työnantajaa jututtamaan, joka tulee susta saamaan rahaa 460 euroa kukaudessa ainakin 6kk ajan, jos tekee sun kans työsopimuksen.
        Ei kait siinä sen kummempaa. Tuskin on vaikeeta löytää jotain kurssia joka kestää 5kk.

        Laki ei anna sulle mahdollisuutta kovin kauan valita, millaista työtä hakee, tai mikä kiinnostaa ja mikä on omaa alaa. Ammattisuoja on 3kk ja sen jälkeen ei enää voi valita että hakee vain omaa alaa, vaan kaikki työ pitää kelvata.

        Ei siinä mitään jos palkkatuella pääsee TÖIHIN.
        Se vaatii kuitenkin kunnalta RAHAA (oli oikeutta tai ei)
        Niitä kursseja on sitten mielekkäitä ja yleensä vähemmän mielekkäitä; Kyllä joku MIELEKÄS kurssi kiinnostaa.

        Mitkä olivatkaan ne muut vaihtoehdot??? (retorinen)


      • niin se on
        osakas123 kirjoitti:

        Sen suunnitelman allekirjoittaminen onnistuu hyvin, jos siinä on vain sellaisia asioita joista olen itsekkin kiinnostunut. (asiallinen koulutus tai TYÖ 30h/viikko tai enemmän)

        Minua ei kiinnosta joku puutarhatonttukurssi 4h/päivässä (8€/päivässä)
        Minulla on jopa mahdollisuuksia päästä TÖIHIN. (jos minulle myönnettäisiin palkkatukea [yritykselle se myönnetään] löytäisin paikan varmasti viikossa)

        sossuntäti sanoi minulle, että minun on mentävä TYPiin tai alentaa 20%; sanoi että henkilökohtainen käyntini hänen luonaan on TYPiin ohjaus ja siten TYÖVOIMAPOLIITTINENTOIMENPIDE.

        Seuraavaksi kutsuvat minut sinne TYPiin.
        EN MENE OPETTELEMAAN TYÖNTEKOA (8€/päivä, vaikka saisinkin sen 417€ kelasta)

        Mikä on se ainoa tulonlähteeni SOSSU vai KELA SOSSU (asumistuki sitten erikseen jne.)???

        Kysymys edelleen:
        on selvää, että tulee sanktioita jos kieltäytyy YHDESSÄlaaditun suunnitelman toteutuksesta. Mutta onko se yksi ALLEKIRJOITTAMATTOMUUS (tietojenluovutus) syy alentaa 20%?

        Lähde siitä, että asia on niinkuin sun sossu on sulle sanonut. Eli typpiin ohjaus on työvoimapoliittinen toimenpide jo sinällään, ja kaikki mistä sä siellä kieltäydyt on kieltäytymistä ja sossulla peruste leikata ensin 20 ja myöhemmin jos taas kieltäydyt niin 40 pros.
        Että tiukille kyllä sulla vetää, mutta iteppähän sen on sitten sillain halunnu.

        Työkkärin työnhakusuunnitelmasta tiedän sen verran, ettet sä voi rajoittaa sun työnhakua, että haet vaan 30 tunnin työviikkoja tai vaan jotain oman alan paikkoja tai kursseja.
        Se on ihan sama mitä työtä tarjotaan, taikka mitä kurssia osoitetaan, niin haettava on ja jos valitaan, niin pitää mennä.
        Monet kurssit on niinkutsuttuja ohjaavia kursseja, eli ei mitään erityisalaa ollenkaan, vaan yleisiä aineita, eli kaikille sopivia etkä sinäkään voi niistä kieltäytyä siksi ettei sua kiinnosta.
        Työ on työtä ja aina parempi vaihtoehto kuin työttömänä sossun vähennetyllä tuellä käkkiminen. Näin se vaan on.
        Samoin voihan aina jonkun kurssin heti keskeyttää kun saa työtä. Siihen asti taas se on mentävä, jos jonnekin valitaan.


      • Karankok
        osakas123 kirjoitti:

        Ei siinä mitään jos palkkatuella pääsee TÖIHIN.
        Se vaatii kuitenkin kunnalta RAHAA (oli oikeutta tai ei)
        Niitä kursseja on sitten mielekkäitä ja yleensä vähemmän mielekkäitä; Kyllä joku MIELEKÄS kurssi kiinnostaa.

        Mitkä olivatkaan ne muut vaihtoehdot??? (retorinen)

        Kun sulla on 5kk työssäoloehto,niin sun tapauksessa sitä mielekkyyttä tulee siitä , että mikä tahansa kurssi on sulle mielekäs jos se kestää 5kk. Niin yksinkertaista. Muuta ei tarvi sun miettiä.


      • osakas123
        Karankok kirjoitti:

        Kun sulla on 5kk työssäoloehto,niin sun tapauksessa sitä mielekkyyttä tulee siitä , että mikä tahansa kurssi on sulle mielekäs jos se kestää 5kk. Niin yksinkertaista. Muuta ei tarvi sun miettiä.

        En ajatellut mennä kurssille johon kuuluu jotain HARJOITTELUA jossain "työPAIKASSA", jos se ei ole lähelläkään omaa alaani....tai sitten olen siellä kurssilla teoria osuudet.

        Siis heti alussa katson mitä siihen AKTIVOINTISUUNNITELMAAN meinaavat laittaa.
        KUNTOUTTAVAAN TYÖTOIMINTAAN minun ei käsittääkseni ole pakko mennä (vielä)


      • 5kk
        Karankok kirjoitti:

        Kun sulla on 5kk työssäoloehto,niin sun tapauksessa sitä mielekkyyttä tulee siitä , että mikä tahansa kurssi on sulle mielekäs jos se kestää 5kk. Niin yksinkertaista. Muuta ei tarvi sun miettiä.

        Jos akuperäisellä kysyjällä ei ole puolisoa jonka tulot vaikuttaisivat johonkin, niin mitä väliä sillä on mistä ne rahat tulevat.
        Jos alkuperäinen kysyjä kuitenkin joutuisi käymään sossussa.


      • Laskuavain
        5kk kirjoitti:

        Jos akuperäisellä kysyjällä ei ole puolisoa jonka tulot vaikuttaisivat johonkin, niin mitä väliä sillä on mistä ne rahat tulevat.
        Jos alkuperäinen kysyjä kuitenkin joutuisi käymään sossussa.

        Jos rahaa tulee sossusta saman verran kuin työkkäristäkin, niin mitäs siinä sitten, sen kun hakee vaan.
        Ne on vaan nykyään laittaneet siihen sossun ráhaan pari pykälää, joilla yritetään laittaa viestiä menemään perille sille hakijalle.

        Alkuperäinen kysyjä aikoo ensiksi kieltäytyä typin asiakkailta allekirjoitettavaa lomaketta. Sossun virkailja on jo etukäteen kertonut hänelle, tämä on työvoimapoliittisesta toimenpiteestä kieltäytymistä ja siitä leikataan tt-tukea 20 % kahdeksi kuukaudeksi.

        Lisäksi alkuperäinen kirjoittaja aikoo laittaa aktivointisuunnitelmaan (mikäli sellainen tehdään) ehtoja hakemastaan työstä, joita se lain mukaan sinne ei voi laittaa.
        Mikäli hänelle tarjotaan jotain kurssia, jolla saisi sen työssäoloehdon pois kuitattua, hän aikoo kieltäytyä niistäkin.Toimeentulotukea leikataan toisesta kieltäytymisestä 40 % seuraavat 2 kuukautta.


        Minusta kysyjällä ei ole paljon voitettavaa, mutta enemmän hävittävää.

        Jos sossu haluaa hänet takas työttömyyskorvaukselle, niin silloin asia on selvä. Jóko menee tai siten jää toimeentulotuelle, mutta rankasti leikatulle. Itse voi päättää tämän asian. Sitä ei uskois, kuinka tyhmiä päätöksiä ihmiset tekee.


      • On totuuden aika
        Laskuavain kirjoitti:

        Jos rahaa tulee sossusta saman verran kuin työkkäristäkin, niin mitäs siinä sitten, sen kun hakee vaan.
        Ne on vaan nykyään laittaneet siihen sossun ráhaan pari pykälää, joilla yritetään laittaa viestiä menemään perille sille hakijalle.

        Alkuperäinen kysyjä aikoo ensiksi kieltäytyä typin asiakkailta allekirjoitettavaa lomaketta. Sossun virkailja on jo etukäteen kertonut hänelle, tämä on työvoimapoliittisesta toimenpiteestä kieltäytymistä ja siitä leikataan tt-tukea 20 % kahdeksi kuukaudeksi.

        Lisäksi alkuperäinen kirjoittaja aikoo laittaa aktivointisuunnitelmaan (mikäli sellainen tehdään) ehtoja hakemastaan työstä, joita se lain mukaan sinne ei voi laittaa.
        Mikäli hänelle tarjotaan jotain kurssia, jolla saisi sen työssäoloehdon pois kuitattua, hän aikoo kieltäytyä niistäkin.Toimeentulotukea leikataan toisesta kieltäytymisestä 40 % seuraavat 2 kuukautta.


        Minusta kysyjällä ei ole paljon voitettavaa, mutta enemmän hävittävää.

        Jos sossu haluaa hänet takas työttömyyskorvaukselle, niin silloin asia on selvä. Jóko menee tai siten jää toimeentulotuelle, mutta rankasti leikatulle. Itse voi päättää tämän asian. Sitä ei uskois, kuinka tyhmiä päätöksiä ihmiset tekee.

        Tottakai voi kieltäytyä siitä ettei omia tietoja levitellä ympäriinsä, siitä ei voi antaa minkäänlaista sanktiota. Sitä siirtyy työvoimatoimiston asiakkaaksi jotka tarjovat kurssia, työpaikkoja, tukityöpaikkoja. Jos näistä kieltäytyy tai ei niitä hae rankaisee fatta alentamalla toimeentulotukea 20%. Eli aivan huoletta voi kieltäytyä antamasta tietojensiirtolupaa, ei siitä rankaista.


      • Kunnallisveron maksa
        osakas123 kirjoitti:

        En ajatellut mennä kurssille johon kuuluu jotain HARJOITTELUA jossain "työPAIKASSA", jos se ei ole lähelläkään omaa alaani....tai sitten olen siellä kurssilla teoria osuudet.

        Siis heti alussa katson mitä siihen AKTIVOINTISUUNNITELMAAN meinaavat laittaa.
        KUNTOUTTAVAAN TYÖTOIMINTAAN minun ei käsittääkseni ole pakko mennä (vielä)

        En mene sinne ja en mene tänne. Mä haen vaan sitä-ja-tätä mutta en tuota. Enkä mä suostu käymään kursseista kuin osan ja sittten osan mä jätän käymättä ja makoilen kotona.
        Henkilö on koko kylän ruokaketjun ihan alapäässä ja vihon viimeisen kunnan avustuksen hakijana, ja vielä laittelee ehtoja että en tee sitä taikka enpä tee tätä.
        Mikä tää luulee olevansa??
        Eihän sulla ole varaa laitella mitään laitaehtoja mihinkään mitä sulle sossusta sanoataan. Se joka on siellä käsi ojossa ja saamapuolella ei oikein voi ehtoja jaella.
        Tottakai leikataan 40 % ja tietysti niin pitkään, kuin alkaa kiinnostaa työ, koulutus, harjoittelu tai ihan mikä tahansa laitetaan vastikkeelliseksi köyhäinavulle.
        Nehän ne rahat nimittäin tulee kunnalisverojen maksusta. Vielä sunnnittelevat senkin prosentin nostamista eikä varmasti vähinten sen takia, että sossujen menot kasvaa.
        Ne jotka pyytää, niin ne hyppää kun käsketään.
        Jos ei kiinnosta, niin sitten leikataan maksimaalisesti. Kunhan seuraavissa vaaleissa kokoomus taas voittaa, niin voi olla varmaa että lisää vastikkeellisuutta sekä kannustavutta eli tiukentuvat ehdot ja maksimaaliset leikkaukset tiedossa.


      • osakas123
        Kunnallisveron maksa kirjoitti:

        En mene sinne ja en mene tänne. Mä haen vaan sitä-ja-tätä mutta en tuota. Enkä mä suostu käymään kursseista kuin osan ja sittten osan mä jätän käymättä ja makoilen kotona.
        Henkilö on koko kylän ruokaketjun ihan alapäässä ja vihon viimeisen kunnan avustuksen hakijana, ja vielä laittelee ehtoja että en tee sitä taikka enpä tee tätä.
        Mikä tää luulee olevansa??
        Eihän sulla ole varaa laitella mitään laitaehtoja mihinkään mitä sulle sossusta sanoataan. Se joka on siellä käsi ojossa ja saamapuolella ei oikein voi ehtoja jaella.
        Tottakai leikataan 40 % ja tietysti niin pitkään, kuin alkaa kiinnostaa työ, koulutus, harjoittelu tai ihan mikä tahansa laitetaan vastikkeelliseksi köyhäinavulle.
        Nehän ne rahat nimittäin tulee kunnalisverojen maksusta. Vielä sunnnittelevat senkin prosentin nostamista eikä varmasti vähinten sen takia, että sossujen menot kasvaa.
        Ne jotka pyytää, niin ne hyppää kun käsketään.
        Jos ei kiinnosta, niin sitten leikataan maksimaalisesti. Kunhan seuraavissa vaaleissa kokoomus taas voittaa, niin voi olla varmaa että lisää vastikkeellisuutta sekä kannustavutta eli tiukentuvat ehdot ja maksimaaliset leikkaukset tiedossa.

        Niin kysymys kuului leikataanko se 20% tai 40%, sen takia että kieltäytyy allekirjoittamasta tietojenluovutuslupaa...
        Osaat varmasti vastata (kerro myös se laki johon tämä perustuu)
        Ja se on toinen juttu, mistä verosta näitä maksetaan kunnan vai valtion.


      • Mxhhr
        osakas123 kirjoitti:

        Niin kysymys kuului leikataanko se 20% tai 40%, sen takia että kieltäytyy allekirjoittamasta tietojenluovutuslupaa...
        Osaat varmasti vastata (kerro myös se laki johon tämä perustuu)
        Ja se on toinen juttu, mistä verosta näitä maksetaan kunnan vai valtion.

        Leikataan. Ensin 20 % 2 kuukautta. Sitten jos kieltäydyt uudestaan niin 40 % 2kk.
        Laki Pykälät lukee sitten niissä päätöksissä. Ne tulee aikanaan.


      • tosi on
        Mxhhr kirjoitti:

        Leikataan. Ensin 20 % 2 kuukautta. Sitten jos kieltäydyt uudestaan niin 40 % 2kk.
        Laki Pykälät lukee sitten niissä päätöksissä. Ne tulee aikanaan.

        Noita TYPin virkaloisia voi ihan hyvällä syyyllä nimittää TYPeryksiksi ja sellaisena heitä myös pitää kohdella.

        Eli näin pitää noita TYPeryksiä kohdella:
        Työttömät voisi omalta osaltaan aloittaa asioiden lailliseksi saattamisen ottamalla käsittelyyn työvoiman palvelukeskukset, jotka haluavat ”auttaa” työttömiä orjatyöelämään, pahoin kyykytyspalveluin. Alkakaa oikein joukkovoimalla kieltäytyä noista kyykytyspalveluista aluksi vaikka kieltäytymällä allekirjoittamasta tietojenluovutuslupaa ja tallentamalla kaikki noiden kyykyttäjävirkahenkilöiden uhkailu- ja kiristyspuheet esim. mp3-soittimella talteen.

        Sen jälkeen vain kanteluita ja rikosilmoituksia tekemään. Lisäksi kannattaa julkaista nuo kyykyttäjävirkailijoiden puheet netissä ja jos mahdollista kuvan kera niin että muutkin työttömät voivat reagoida heitä vastaan tarkoitukseen sopivalla tavalla kohdatessaan heitä turuilla, toreilla ja toivottavasti myös pimeillä kujilla. Jos kaikki tyhjänpäiväiset työvoiman palvelukeskukset lakkautettaisiin ja työttömät pääsisivät oikeisiin töihin, saattasipa joku työvoiman palvelukeskuksen työntekijäkin kelvata vaikka vessoja siivoamaan, niin ei työvoimaa tarvitsisi rahdata ulkomailta Suomeen. Tulisi halvemmaksi työllistää suomalainen, hän ei tarvitsisi kallista kotouttamista ja kielikurssia. Kun työtön palkattaisiin näiden kyykytystoimenpiteiden lopettamisen seurauksena työhön ja työnantaja maksaa palkkaa, niin lisääntyy myös ostovoima!

        Verorahat menisivät parempaan käyttöön, mikäli työvoiman palvelukeskukset heti lopetettaisiin. Kunnollisten työtä tekevien veronmaksajien mielestä tämä selkeästi kannattaa. Ja kun nuo loispummiyrittäjät, -konsultit ja -virkamiehet tajuaisivat sen että työhön perehdyttäminen on työsopimuslaissa määrätty työnantajan tehtäväksi työajalla. Ja jos jostain syystä ei homma onnistu niin sitä varten työsopimuslaissa on koeaika. Koeaikana voisi sitten vaihtaa toiseen työpaikkaan lähes palkanmaksun katkeamatta. Työhön opastusta, harjaantumista, valmennusta ja kuntouttavaa työtoimintaa ei tarvittaisi ollenkaan. Ja taas säästyisi yhteiskunnan varoja, kun työttömät pääsisivät suoraan töihin ilman kyykytystoimia ja palkasta he maksaisivat tietenkin veroja sen sijaan että ahneet ja röyhkeät loispummiyrittäjät, -konsultit ja -virkamiehet kuluttaisivat veroeuroja.

        Nämä samat ahneet ja röyhkeät loispummiyrittäjät, -konsultit, -virkamiehet ja kokoomuksen homepersefossiilit peräänkuuluttavat työttömiltä moraalia. Näillä pöhköillä loispummiyrittäjillä, -konsulteilla, -virkamiehillä ja kokoomuksen homepersefossiileilla ei ole ikinä ollutkaan mitään moraalia.

        TE- ja sosiaalitoimiston virkaloisia ei pidä nöyristellä, vaan vaatia ne pienetkin etuudet mitkä lain mukaan kuuluu vaikka oikeusteitse. Nämä loispummivirkailijat tilaisuuden tullen menettelevät laittomasti evätessään työttömälle lain mukaan kuuluvia etuuksia. Kannustavuus ja vastikkeellisuus ovat niitä kirosanoja jolla työttömät joutuvat orjaksi loispummiyrittäjälle, tähän ei tule suostua vaan saattaa virkaloiset oikeuden eteen ihmisoikeusrikoksista ja erittäin ovelalla tavalla tapahtuvasta joukkotuhonnasta. Elinkautinenkin on liian lievä tuomio noista törkeistä rikoksista, valitettavasti Suomen laki ei tunne sen ankarampaa rangaistusta. Niin kauan kun Suomessa on orjuutta ei myöskään mihinkään yleishyödylliseen vapaehtoistyöhön tule osallistua koska aina loispummiyrittäjät osaa varastaa noissakin asioissa työttömän työpanoksen. Kaikkein suurin virhe on osallistua kokoomuksen fasisti-sika-homepersefossiilien toivotalkoisiin.


      • Mäisteri
        tosi on kirjoitti:

        Noita TYPin virkaloisia voi ihan hyvällä syyyllä nimittää TYPeryksiksi ja sellaisena heitä myös pitää kohdella.

        Eli näin pitää noita TYPeryksiä kohdella:
        Työttömät voisi omalta osaltaan aloittaa asioiden lailliseksi saattamisen ottamalla käsittelyyn työvoiman palvelukeskukset, jotka haluavat ”auttaa” työttömiä orjatyöelämään, pahoin kyykytyspalveluin. Alkakaa oikein joukkovoimalla kieltäytyä noista kyykytyspalveluista aluksi vaikka kieltäytymällä allekirjoittamasta tietojenluovutuslupaa ja tallentamalla kaikki noiden kyykyttäjävirkahenkilöiden uhkailu- ja kiristyspuheet esim. mp3-soittimella talteen.

        Sen jälkeen vain kanteluita ja rikosilmoituksia tekemään. Lisäksi kannattaa julkaista nuo kyykyttäjävirkailijoiden puheet netissä ja jos mahdollista kuvan kera niin että muutkin työttömät voivat reagoida heitä vastaan tarkoitukseen sopivalla tavalla kohdatessaan heitä turuilla, toreilla ja toivottavasti myös pimeillä kujilla. Jos kaikki tyhjänpäiväiset työvoiman palvelukeskukset lakkautettaisiin ja työttömät pääsisivät oikeisiin töihin, saattasipa joku työvoiman palvelukeskuksen työntekijäkin kelvata vaikka vessoja siivoamaan, niin ei työvoimaa tarvitsisi rahdata ulkomailta Suomeen. Tulisi halvemmaksi työllistää suomalainen, hän ei tarvitsisi kallista kotouttamista ja kielikurssia. Kun työtön palkattaisiin näiden kyykytystoimenpiteiden lopettamisen seurauksena työhön ja työnantaja maksaa palkkaa, niin lisääntyy myös ostovoima!

        Verorahat menisivät parempaan käyttöön, mikäli työvoiman palvelukeskukset heti lopetettaisiin. Kunnollisten työtä tekevien veronmaksajien mielestä tämä selkeästi kannattaa. Ja kun nuo loispummiyrittäjät, -konsultit ja -virkamiehet tajuaisivat sen että työhön perehdyttäminen on työsopimuslaissa määrätty työnantajan tehtäväksi työajalla. Ja jos jostain syystä ei homma onnistu niin sitä varten työsopimuslaissa on koeaika. Koeaikana voisi sitten vaihtaa toiseen työpaikkaan lähes palkanmaksun katkeamatta. Työhön opastusta, harjaantumista, valmennusta ja kuntouttavaa työtoimintaa ei tarvittaisi ollenkaan. Ja taas säästyisi yhteiskunnan varoja, kun työttömät pääsisivät suoraan töihin ilman kyykytystoimia ja palkasta he maksaisivat tietenkin veroja sen sijaan että ahneet ja röyhkeät loispummiyrittäjät, -konsultit ja -virkamiehet kuluttaisivat veroeuroja.

        Nämä samat ahneet ja röyhkeät loispummiyrittäjät, -konsultit, -virkamiehet ja kokoomuksen homepersefossiilit peräänkuuluttavat työttömiltä moraalia. Näillä pöhköillä loispummiyrittäjillä, -konsulteilla, -virkamiehillä ja kokoomuksen homepersefossiileilla ei ole ikinä ollutkaan mitään moraalia.

        TE- ja sosiaalitoimiston virkaloisia ei pidä nöyristellä, vaan vaatia ne pienetkin etuudet mitkä lain mukaan kuuluu vaikka oikeusteitse. Nämä loispummivirkailijat tilaisuuden tullen menettelevät laittomasti evätessään työttömälle lain mukaan kuuluvia etuuksia. Kannustavuus ja vastikkeellisuus ovat niitä kirosanoja jolla työttömät joutuvat orjaksi loispummiyrittäjälle, tähän ei tule suostua vaan saattaa virkaloiset oikeuden eteen ihmisoikeusrikoksista ja erittäin ovelalla tavalla tapahtuvasta joukkotuhonnasta. Elinkautinenkin on liian lievä tuomio noista törkeistä rikoksista, valitettavasti Suomen laki ei tunne sen ankarampaa rangaistusta. Niin kauan kun Suomessa on orjuutta ei myöskään mihinkään yleishyödylliseen vapaehtoistyöhön tule osallistua koska aina loispummiyrittäjät osaa varastaa noissakin asioissa työttömän työpanoksen. Kaikkein suurin virhe on osallistua kokoomuksen fasisti-sika-homepersefossiilien toivotalkoisiin.

        Pitkän kirjoituksen sait väännettyä,mutta pari asiaa pitää oikaista. Varsinkin kun väitteesi ovat ihan päättömiä ja vailla mitään todellisuuspohjaa.
        Minulla on akateeminen korkeakoulututkinto omalta alaltani. Mikään loinen taikka pummi en missään nimessä ole. Päinvastoin, olen opiskellut ilman velanottoa,itse itseni elättäen, ja nyt teen vastuullista työtä palkkaani vastaan.
        Työni on raskasta, ja hyvin vaatiivaa nykyisen kiireen ja resurssipulan alla.
        Palkkani tienaan kovalla työllä ja teen työni huolellisesti ja vastuuni tietäen.
        Populistista potaskaa on yrittää väittää, että sosiaalityö ja sosiaalituen olis jotenkin tekemisissä jonkun nazistimin kanssa. Ihan limboa juttua kaiken kaikkiaan.


      • Näin on
        On totuuden aika kirjoitti:

        Tottakai voi kieltäytyä siitä ettei omia tietoja levitellä ympäriinsä, siitä ei voi antaa minkäänlaista sanktiota. Sitä siirtyy työvoimatoimiston asiakkaaksi jotka tarjovat kurssia, työpaikkoja, tukityöpaikkoja. Jos näistä kieltäytyy tai ei niitä hae rankaisee fatta alentamalla toimeentulotukea 20%. Eli aivan huoletta voi kieltäytyä antamasta tietojensiirtolupaa, ei siitä rankaista.

        Ennen oli pakko allekirjoittaa tietojenluovutus tai karenssi paukkui.... mutta laillisuusvalvoja otti kantaa ettei näin voida tehdä.

        Se ettei suostu luovuttamaan tietojaa ei voi johtaa sanktioon.

        Typpiin lähettämisestä pitäisi sopia työttömän kanssa, mutta käskyllähän se käytännössä toteutetaan.

        Pitää olla tarkkana mihin suostuu työnhaku tai aktivointisuunnitelmassa vain niistä kieltäytymisestä voi saada sanktion. Ei tarvitse allekirjoittaa sellaista suunnitelmaa, jota ei itse hyväksy... edes painostuksen alaisena. Ettei asia käänny sellaiseksi, että kieltäytyy tekemästä suunnitelmaa, niin keskustelut kannattaa nauhoittaa. Siis sen vuoksi, että voi todistaa ettei kieltäytynyt tekemästä suunnitelmaa vaan pystyy todistamaan kieltäytyneensä allekirjoittamasta muiden saneleman suunnitelman. Työtön jää toiseksi, jos työvoimavirkailija ja sossu väittävät, että työtön kieltäytyi laatimasta suunnitelmaa, vaikka olisi vain kiistaa suunnitelman sisällöstä.


      • 9
        Mäisteri kirjoitti:

        Pitkän kirjoituksen sait väännettyä,mutta pari asiaa pitää oikaista. Varsinkin kun väitteesi ovat ihan päättömiä ja vailla mitään todellisuuspohjaa.
        Minulla on akateeminen korkeakoulututkinto omalta alaltani. Mikään loinen taikka pummi en missään nimessä ole. Päinvastoin, olen opiskellut ilman velanottoa,itse itseni elättäen, ja nyt teen vastuullista työtä palkkaani vastaan.
        Työni on raskasta, ja hyvin vaatiivaa nykyisen kiireen ja resurssipulan alla.
        Palkkani tienaan kovalla työllä ja teen työni huolellisesti ja vastuuni tietäen.
        Populistista potaskaa on yrittää väittää, että sosiaalityö ja sosiaalituen olis jotenkin tekemisissä jonkun nazistimin kanssa. Ihan limboa juttua kaiken kaikkiaan.

        Ihanko totta joudut tekemään työtä palkkasi eteen.....
        Jos nyt satut olemaan niitä sosiaalipuolen AKATEEMISIA niin vastaa aloittajan kysymykseen.
        Jos taas palkkasi tulee jostain YKSITYISESTÄ firmasta, niin tuskin tiedät näistä asioista mitään.
        (ei tossa viestissä johon vastasit ollut mitään väärin. Kukaan vain ei ole laskenut paljonko humpuuki kurssien järjestäminen maksaa yhteiskunnalle)


      • ---
        osakas123 kirjoitti:

        Niin kysymys kuului leikataanko se 20% tai 40%, sen takia että kieltäytyy allekirjoittamasta tietojenluovutuslupaa...
        Osaat varmasti vastata (kerro myös se laki johon tämä perustuu)
        Ja se on toinen juttu, mistä verosta näitä maksetaan kunnan vai valtion.

        Itselläni ainakin asia meni niin että kieltäytyessäni allekirjoittamasta sitä tietojenluovutuslupaa ei tapahtunu mitään muuta kun siirto Typistä takaisin normaaliin työvoimatoimistoon.
        Käsittääkseni ne perusosanleikkaukset voidaan tehdä ainoastaan jos kieltäytydyt jostain työstä tai koulutuksesta. Eli sen tietojenluovutusluvan voi jättää allekirjoittamatta ja samallahan silloin asiakkuutta Typpiin ei synny koska vaativat sen ennenkun ottavat asiakkaakseen sinne Typpiin.


      • osakas123
        --- kirjoitti:

        Itselläni ainakin asia meni niin että kieltäytyessäni allekirjoittamasta sitä tietojenluovutuslupaa ei tapahtunu mitään muuta kun siirto Typistä takaisin normaaliin työvoimatoimistoon.
        Käsittääkseni ne perusosanleikkaukset voidaan tehdä ainoastaan jos kieltäytydyt jostain työstä tai koulutuksesta. Eli sen tietojenluovutusluvan voi jättää allekirjoittamatta ja samallahan silloin asiakkuutta Typpiin ei synny koska vaativat sen ennenkun ottavat asiakkaakseen sinne Typpiin.

        Ensimmäinen jolla oli jotain tietoa asiasta. (menee niin kuin ajattelinkin)
        Sossun täti toisteli moneen kertaan, että se (tietojen luovutus) on edellytys TYPin toiminnalle....
        Toisteli niin monta kertaa, että oli pääteltävissä hänen kiertävän jotain asiaa....
        (oli tallennin mukana)


      • leikattu tuki
        osakas123 kirjoitti:

        Ensimmäinen jolla oli jotain tietoa asiasta. (menee niin kuin ajattelinkin)
        Sossun täti toisteli moneen kertaan, että se (tietojen luovutus) on edellytys TYPin toiminnalle....
        Toisteli niin monta kertaa, että oli pääteltävissä hänen kiertävän jotain asiaa....
        (oli tallennin mukana)

        Näinhän se menee. Mielestäni tämä on ollut selvä asia jo pitkin ketjua. Ei voi pitää minään työvoimapoliitisena toimenpiteenä mitään lomakkeen allekirjoittamista. Pitää olla jotain muuta.
        Pääset varmaan vielä muutaman kuukauden ilman leikattua tukea eteenpäin, joten joulu ei ainakaan mene ihan kaurapuurolla.
        Sitten kun tavalliseen työkkäriin olet siirtynyt, alkaa kaikenlaisten osoitusten sarjatuli ja koska kieltäydyt kaikista niin hups, oletkin kieltäytynyt toistuvasti ja miinus 40 % on tiedossa. Eli kevät menee sulla aika laihalla budjetilla.


      • Näin on kirjoitti:

        Ennen oli pakko allekirjoittaa tietojenluovutus tai karenssi paukkui.... mutta laillisuusvalvoja otti kantaa ettei näin voida tehdä.

        Se ettei suostu luovuttamaan tietojaa ei voi johtaa sanktioon.

        Typpiin lähettämisestä pitäisi sopia työttömän kanssa, mutta käskyllähän se käytännössä toteutetaan.

        Pitää olla tarkkana mihin suostuu työnhaku tai aktivointisuunnitelmassa vain niistä kieltäytymisestä voi saada sanktion. Ei tarvitse allekirjoittaa sellaista suunnitelmaa, jota ei itse hyväksy... edes painostuksen alaisena. Ettei asia käänny sellaiseksi, että kieltäytyy tekemästä suunnitelmaa, niin keskustelut kannattaa nauhoittaa. Siis sen vuoksi, että voi todistaa ettei kieltäytynyt tekemästä suunnitelmaa vaan pystyy todistamaan kieltäytyneensä allekirjoittamasta muiden saneleman suunnitelman. Työtön jää toiseksi, jos työvoimavirkailija ja sossu väittävät, että työtön kieltäytyi laatimasta suunnitelmaa, vaikka olisi vain kiistaa suunnitelman sisällöstä.

        vasiten näitä tapaamisia varten???! Jos moista vitkutinta ei muutoin tarvitse, niin syntyy uusi lisämeno, jota tuskin verovirastokaan hyväksyy tulonhankintavähennykseksi. Kehittelenkin nyt ajatusta: mennessään tällaiseen neuvotteluun työtön voi ohimennen kysäistä, onko läsnäolevilla viranomaisilla mitään sitä vastaan, että hän taltioi keskustelun. Oletan, että lupa pitää antaa - pitkin tai lyhyin hampain. Tämän kysymyksen esitettyään työtön voi sitten kumartua laukkunsa tai taskunsa puoleen ja olla sormeilevinaan jotakin. Virkailijoilla ei ole röntgensilmää tai edes läpivalaisulaitetta, joten he eivät voi tietää, tallentaako asiakas todella keskustelun vai ei...


      • tosi on
        piruitte kirjoitti:

        vasiten näitä tapaamisia varten???! Jos moista vitkutinta ei muutoin tarvitse, niin syntyy uusi lisämeno, jota tuskin verovirastokaan hyväksyy tulonhankintavähennykseksi. Kehittelenkin nyt ajatusta: mennessään tällaiseen neuvotteluun työtön voi ohimennen kysäistä, onko läsnäolevilla viranomaisilla mitään sitä vastaan, että hän taltioi keskustelun. Oletan, että lupa pitää antaa - pitkin tai lyhyin hampain. Tämän kysymyksen esitettyään työtön voi sitten kumartua laukkunsa tai taskunsa puoleen ja olla sormeilevinaan jotakin. Virkailijoilla ei ole röntgensilmää tai edes läpivalaisulaitetta, joten he eivät voi tietää, tallentaako asiakas todella keskustelun vai ei...

        Äänittämiseen käy ihan tavallinen mp3-soitin , jossa mikrofoni, maksaa muutaman kympin. Hankintahinta ei käy verovähennykseksi.

        "onko läsnäolevilla viranomaisilla mitään sitä vastaan, että hän taltioi keskustelun. Oletan, että lupa pitää antaa"
        Ei tarvitse lupaa pyytää eikä näin ollen antaakkaan, eikä äänitystä voi setää laillisin keinoin.

        Joskus olen laittanut tallentimen pöydän reunalle eikä työkkärin virkailija ole ollut huomaavinaan sitä, mutta puheet on kyllä käyny varovaisemmiks. Kannttaa siis äänittää salaa. Yleensä tallennin on paidan taskussa tai "kaulakoruna" paidan sisäpuolella, tallennus onnistuu hyvin myös kankaan läpi. Tallennuksen laitan päälle jo hyvissä ajoin ennen virkailijan luo menoa, ulkona, odotushuoneessa tai vessassa. Noissa mp3-soittimissa on on pitkä tallennusaika, useita tunteja eli hyvin onnistuu vaikka joutus odottamaankin.

        Mutta aivan hyvin voi menetellä myös kuvailemallasi tavalla. Tällöin voi hämätä eikä tallenninta välttämättä tarvitse edes olla olemassa.


      • Osakas123
        leikattu tuki kirjoitti:

        Näinhän se menee. Mielestäni tämä on ollut selvä asia jo pitkin ketjua. Ei voi pitää minään työvoimapoliitisena toimenpiteenä mitään lomakkeen allekirjoittamista. Pitää olla jotain muuta.
        Pääset varmaan vielä muutaman kuukauden ilman leikattua tukea eteenpäin, joten joulu ei ainakaan mene ihan kaurapuurolla.
        Sitten kun tavalliseen työkkäriin olet siirtynyt, alkaa kaikenlaisten osoitusten sarjatuli ja koska kieltäydyt kaikista niin hups, oletkin kieltäytynyt toistuvasti ja miinus 40 % on tiedossa. Eli kevät menee sulla aika laihalla budjetilla.

        Nyt sain kutsun AKTIVOINTIHAASTATTELUUN, siinä lukee:
        "Laki kuntouttavasta työtoiminnasta (189/2001) tuli voimaan 01.09.2001. Lain mukaan työvoimatoimisto ja kunnan sosiaalitoimi ovat velvollisia tekemään yhdessä kanssanne aktivointisuunnitelman."

        (lukee siinä muutakin....poisjäänti ko. tilaisuudesta...jne.)

        Miksiköhän ne noin kirjoittivat?
        En minä ole saanut 12kk kuukautta tt-tukea tai työmarkkinatukea.
        TÄYTYY KÄYDÄ KYSYMÄSSÄ.....
        --------------------------------------------------

        Tätä lakia sovelletaan lisäksi aktivointisuunnitelman laatimiseen ja kuntouttavan työtoiminnan järjestämiseen työttömälle 25 vuotta täyttäneelle työmarkkinatukeen oikeutetulle tai toimeentulotukea saavalle, jolle on aiemmin laadittu julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 5 luvun 1 §:ssä tarkoitettu työnhakusuunnitelma ja

        1) joka on työttömyyden perusteella saanut työmarkkinatukea vähintään 500 päivältä;

        2) joka on työttömyysturvalain 6 luvun 7 tai 9 §:n mukaisen työttömyyspäivärahakauden jälkeen saanut työttömyyden perusteella työmarkkinatukea vähintään 180 päivältä; taikka

        3) jonka pääasiallinen toimeentulo on viimeisen 12 kuukauden aikana perustunut työttömyyden johdosta maksettuun toimeentulotukeen.


      • Lissukkaxx
        tosi on kirjoitti:

        Äänittämiseen käy ihan tavallinen mp3-soitin , jossa mikrofoni, maksaa muutaman kympin. Hankintahinta ei käy verovähennykseksi.

        "onko läsnäolevilla viranomaisilla mitään sitä vastaan, että hän taltioi keskustelun. Oletan, että lupa pitää antaa"
        Ei tarvitse lupaa pyytää eikä näin ollen antaakkaan, eikä äänitystä voi setää laillisin keinoin.

        Joskus olen laittanut tallentimen pöydän reunalle eikä työkkärin virkailija ole ollut huomaavinaan sitä, mutta puheet on kyllä käyny varovaisemmiks. Kannttaa siis äänittää salaa. Yleensä tallennin on paidan taskussa tai "kaulakoruna" paidan sisäpuolella, tallennus onnistuu hyvin myös kankaan läpi. Tallennuksen laitan päälle jo hyvissä ajoin ennen virkailijan luo menoa, ulkona, odotushuoneessa tai vessassa. Noissa mp3-soittimissa on on pitkä tallennusaika, useita tunteja eli hyvin onnistuu vaikka joutus odottamaankin.

        Mutta aivan hyvin voi menetellä myös kuvailemallasi tavalla. Tällöin voi hämätä eikä tallenninta välttämättä tarvitse edes olla olemassa.

        Nauhoittamisesta :

        Kävin kerran tavallisella työkkärin käynnillä ja mainitsin että olin kerran nauhoittanut puhelun työnantajalle koska hän oli valehdellut työvoimatoimistoon (karenssi). Tämän kerrottuani virkailijan äänensävy muuttui täysin - aluksi hän motkotti että onpa sulla pitkä työttömyysaika jne. hieman ylimieliseen sävyyn mutta yhtäkkiä hän alkoikin puhumaan selvää kirjakieltä ja selostamaan asioita kuin suoraan kirjasta luettuna.

        Saattoi olla että virkailija hoksasi että saatan nauhoittaa tämänkin keskustelun.

        Muuten, nauhuri on hyvä olla olemassa muutenkin koska aina tekee kauppoja, suullisia sopimuksia jne. Saattaa olla apua jossain riitatilanteissa.

        Oman keskustelun nauhoittaminen on aina sallittua. Kolmannen osapuolen sen sijaan ei. Jos esim. työkkärissä joku toinen asiakas tulee juttelemaan välillä virkaillijan kanssa ja nauhoitat sen niin se on jo kai salakuuntelua tms.


    • 24v

      >Jos joutuu typpiin SOSSUN lähetteellä, niin alentavatko 20% perusosaa jos kieltäytyy
      >allekirjoittamasta tietojenluovutus lupaa (vaimikäsenytoli).

      EI OLE OIKEUTTA ALENTAA - sinulla on oikeus kieltäytyä tämän paperin allekirjoittamisesta. Kieltäytymisestä ei saa rangaista ketään, koska sinulla on oikeus suojella tietojasi.

    • osakas123

      Niinhän siinä kävi, että alensivat 20%
      Tein muutoksenhaku vaatimuksen lautakunnalle.
      Kumosivat viranhaltijan päätöksen (eli saan sen 20%)

      XXX vaatii muutoksenhakukirjeessään, ettei hänen perusosaa saa alentaa 20 prosentilla. XXX perustelee vaatimustaan sillä, että ei ole kieltäytynyt yksilöidysti ja todistetusti tarjotusta työstä.
      Sitä vastoin hän on kysynyt mahdollisuutta saada joko muuta tai palkkatuettua työtä TYP:istä. Palkkatuettua työtä hän ei voi saada, koska ei ole pitkäaikaistyötön.

      XXX kirjoittaa, että työvomaohjaaja YYY ei osannut selittää hänelle, mistä toimeentulon kohtuullisen pitkän aikaa turvaavasta toimenpiteestä hän on kieltäytynyt.

      XXX kirjoittaa, että ei ole laiminlyönnillään aiheuttanut tilannetta, että työvoimapoliittista toimenpidettä ei olisi voitu tarjota hänelle.
      Hän on ollut valmis antamaan kaikki tarpeelliset tiedot, jotka vaikuttavat hänen työllistymiseensä. Hän oli ehdottanut, että etsii itse työvalmennuspaikan. Tällainen menettely on kuitenkin työvoimaohjaajan mukaan mahdollista vain Työ- ja elinkeinotoimistossa.

      --------------------------------------------------------------------------------------
      En tiedä mitä tämän vuoden laissa lukee asiasta.
      -----------------------------------------------------------------------------------------
      Juttu siis meni siten, että kävin kyllä TYP:issä ja oli valmis välittömästi allekirjoittamaan aktivointisuunnitelman. Sama toisellakin kerralla (eihän sitä heti tehdä, eikä silloin ainakaan jos kieltäytyy allekirjoittamasta tietojenluovutus lupaa)
      Vaadin PALKKAtyötä ja kysyin, että eikö ne samat paikat ole tavallisessa työkkärissä.

      ps. oli mulla tallennin mukana, siteerasin joitain virkkeitä muutoksenhaku kirjeessä

      • Ei ongelmia

        Ainakin meidän kaupungissa on eräs alkoholisti/juoppo joka ryyppää jokaikinen ilta.Ei koskaan ole mitään Typ ehotuksia tms.Suoraan aina se perusnormi tulee tilille, monia vuosia jo tullut.Ei ole ollut työvoimatoimiston asiakas.....


    • Tämän ketjun aloitta

      Nostetaan nyt tämä, kun tätä kysytään jatkuvasti

    • tiuku_

      Minulle ainakin sossun täti sano et eivät pakota typpiin, voivat ehdottaa mut sinne ei ole pakko mennä, eikä tule mitään alennuksia peruosaan jos ei mene.

    • tiig

      Miksi ihmiset odottaa saavansa rahaa täydellä teholla siitä, että kieltäytyvät kaikesta, mitä heidän korostama laillinen oikeus myös tuo velvollisuuksien osalta eteen? Mukava poimia vain itseä miellyttävät asiat? Vai mikä syynä?

      • ministerismies1

        Miksi entiset kansanedustajat voivat nostaa sopeutumiseläkettä ilman mitään velvollisuuksia? Tuhansia euroja jopa.


    • Petu...

      Finlex ein nyt juuri tunnu toimivat mutta ulkomuistista heitän alkuperäiseen kysymykseen seuraavan vastauksen:

      Toimeentulotukea voidaan alentaa jos hankilö kieltäytyy toimenpiteestä joka kohtuullisen pitkään turvaisi hänen toimeentulonsa.

      Yleensä on katsottu, että aktivointisuunnitelman tekemiseen asiakkaan ei ole pakko osallistua ja tuolloin sossun pitää laatia se yksin. Toki asiakasta pitää yrittää kuulla esim. puhelimitse.

      Jos asiakas ei kuitenkaan suunnitelman laatimseen osallistu eikä jotain paperia (tietojenluovutis yms.) allekirjoita niin sillä perusteella ei m ielestäni voi tukea alentaa koska suunnitelman tekeminen sinällään tai tietojenluovutuslomakkseen allekirjoittaminen eivät turvaa toimeentuloa.

      Tuo ilmenee siten, että vaikka tekisi millaisen suunnitelman ja allekirjoittaisi mitä vaan niin se ei automattisesti tarkoita, että henkilö ei enää jatkoss olisi toimeentulotuen tarpeessa.

      http://www.toimeentulotuki.net

    • Osakas321

      Petu: joo, et sitten lukenut kunnolla ketjua.

      Tossa on todettu, että lautakunnassa se 20% alennus palautettiin. Siis sossu teki virheen siinä, kun alensi 20%.

      Kysymys oli juurikin siitä, että TYPissä ei tehty aktivointisuunnitelmaa vaikka asiakas sitä halusi.
      Eivät voineet tehdä, koska sitä tietolupaa ei allekirjoitettu.
      Asiakas oli työkkärin kirjoilla ja suostui jatkossakin olemaan.

      Jos se aktivointisuunnitelma olisi kirjoitettu niin siinä olisi etsitty PALKKAtyötä, eikä mitään muuta.

      Semmoinen 9 euroa työkkäriraha asumistuki, ei olisi tässä tapauksessa poistanut tarvetta käydä sossussa.

      • Palmroos

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4809
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4383
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2851
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1921
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1665
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe