Tänään Sveriges Radio lähetti kauhuohjelman

heikki_tala

ruotsin kielen alasajosta Suomessa. Minä sain sinne pari pientä mielipidettä 10 minuutin ohjelmaan, joka jättää pois sen Ruotsin vallan ajan historian, jolloin suomalaiset elivät Ruotsin miehittämässä maassa - vaikka olihan siinä hetken jopa Suomen suurherttuakunta, mutta lopulta vain ruotsin itäisiä läänejä.

Toimittaja esitti kaikki vanhat (suomen)ruotsalaiset kliseet ja katsoo historiaa tiukan sinikeltaisten värien läpi. Mutta hyvä edes se vähä, mikä kertoo Suomen etenevän nyt vauhdilla kohti virallista suomenkielistä yksikielisyyttä.
http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=2066434&BroadcastDate=&IsBlock=
Suomi-osuus alkaa 38.50 minuutin kohdalla ja kestää 10 minuuttia. Suomalaisia ohjelmassa esiintyy kaksi - minun lisäkseni HS:n päätoimittaja Janne Virkkunen. Sekä Jannen että minun ruotsin kielet kertovat, että ruotsi on tosiaan kuihtumassa - emme edes me vanhan polven pitkäpakkoruotsitetut enää osaa ruotsia. Miksi pitäisikään?

40

810

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LÄPI:::!!!

.

tuon etelä-afrikan apartheid vertauksen, mikä sinänsä on täysin totta

.

• VALKOINEN ORJA

KOSKA SUOMESSA ON MUSTIA ORJIA OLLUT ?? VALKOISIA ORJIA TÄÄLLÄ ON VIELÄKIN

• talonvaari

Se vain ihmetytti, että nämä ns. suomenruotsalaiset eivät muka saisi puhua omaa äidinkieltään omassa maassaan.
      Kukaan suomenkielinen ei varmaankaan ole kieltänyt heiltä ruotsin puhumista, on vain turhaa vaatia, että suomenkieliset sitä puhuisivat.

"Jätteoroväckande" sanoo Ulla-Maj Wideroos viitaten siihen, että nuoret ovat tulevaisuuden päättäjiä joilla ei ole mitään tarpeita ruotsinkielisille erityisratkaisuille.

Yksi joka erottui kyllä änkytyksellään ja ei aivan oikealla ruotsin kielelläkään oli Helsingin Sanomien päätoimittaja Janne Virkkunen, voi sitä änkytystä!

http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=2066434&BroadcastDate=&IsBlock=

• YLLÄTYKSENÄ:::??

.

mutta hyvin harva suomalainen itse asiassa osaa ruotsia edes auttavasti

Koska :

Suomi ei ole oikeasti kaksikielinen maa kuin ainoastaan kaksikielisyys kuplassa eläville

Virkkusen ruotsintaito oli ihan keskiverto kouluruotsia

.

• totuus paljastuu
        YLLÄTYKSENÄ:::?? kirjoitti:

.

Koska :

Suomi ei ole oikeasti kaksikielinen maa kuin ainoastaan kaksikielisyys kuplassa eläville

.

Suomi on suomenkielinen maa, jossa on useita erilaisia kielivähemmistöjä. Ruotsinkieliset ovat vain yksi kielivähemmistö muiden kielivähemmistöjen joukossa.

Suomen väitetty "kaksikielisyys" on pelkkää valhetta.

• halonen
        YLLÄTYKSENÄ:::?? kirjoitti:

.

Koska :

.

Mutta surut tykkäävät kun heille ryömitään silloin voi riittää huonokin ruotsi. Oulussa se ei kyllä kelvannut rkp:lle mutta siellä olikin kysymys valtapoliittisesta asetelmasta, ei kielestä sinänsä.

• yksikielisyys tulee!

Niinhän useimmat Suomen historian tärkeimmät asiat ovat tapahtuneet: asia on kauan poreillut kannen alla ja lopulta kattila kiehuu yli.

• Jöjje

Satans idioter! Gå och dränk er!

• rautaako?

Uuusi pj EI halua Suomen yksikielistyvän.

• balle runqvist
        Jöjje kirjoitti:

Satans idioter! Gå och dränk er!

Däär ocså olla liberaali rantaruåtsalainen?Ruåtti ottanu suomelta hyödykettä milloin milläkin vääryydellä. Lähihistoriassa sitten toinen paskalauma idästä.Ja sitten täällä vajukit tilastoineen ihmettelee minkä takia suomi ruotsia jäljessä..?Sormi perseessä odotettu 70v sitten,kiitti niistä muutamasta boforsin mummo ankan torrakosta..mitenkähän puolueeton ruåtsikaan olisi jos isoisät SUOMEN MAALLA ei olisi tapellut teidänki edestä ?Gå och dränk tällekin!

• b20e
        balle runqvist kirjoitti:

Däär ocså olla liberaali rantaruåtsalainen?Ruåtti ottanu suomelta hyödykettä milloin milläkin vääryydellä. Lähihistoriassa sitten toinen paskalauma idästä.Ja sitten täällä vajukit tilastoineen ihmettelee minkä takia suomi ruotsia jäljessä..?Sormi perseessä odotettu 70v sitten,kiitti niistä muutamasta boforsin mummo ankan torrakosta..mitenkähän puolueeton ruåtsikaan olisi jos isoisät SUOMEN MAALLA ei olisi tapellut teidänki edestä ?Gå och dränk tällekin!

Suomi ahvevunanmaa takaisin ruåttille kun siellä kaarle ix:jälki kasvu pastöroitumassa,niin vaikka häälahjaksi ja 240 farmari Volvo linnan takapihaa komistamaan..

• rautaako?

"Minä sain sinne pari pientä mielipidettä 10 minuutin ohjelmaan, joka jättää pois sen Ruotsin vallan ajan historian, jolloin suomalaiset elivät Ruotsin miehittämässä maassa"

Keksiajalla kun ensimmäiset valtiontapaiset tänne muodostui "suomalaisia" eleli ympäri koko pohjolaa, ehkä Etelä-ruotsia lukuunottamatta mutta myös kaukana Itäkarjalan takana. Suurin osa näistä ei ole asunut alueella jota nykyään kutsutaan Suomeksi. Heimoyhteeliittymissä Uusimaan, Hämeen, Varsinaissuomen ja Pohjanmaan asukkaat tulivat kuulumaan Ruotsiin kun ensimmäiset valtiot tänne muodostuivat. Idästä Novgorod kasvoi, ja jossain vaiheessa sitten melkein kaikki suomalaisheimot tulivat kuulumaan joko Ruotsiin tai Venäjään. Suomi valtiona syntyi kun raja Ruotsin ja Venäjän välillä siirrettiin kertaheitolla paljon, ja keisari antoi meidän pitää oman yhteiskuntamallimme. Silloin Suomi nousi kansakuntiern joukkoon. Kaikki muut tulkinnat ova fennosaagoja - kansallismielisiä sankartarinoita.

Näin ollen puheet Suomen miehittämisestä ovat silkaa puutaheinää. Alueet toki liitettiin kahden vahvan liittymän reviiriin, mutta aivan kuten EU tänään, niin liittymät vahvistivat kaikkia liitymään kuuluvien mahdollisuuksia.

Syitä siihen miksi ei nykyisen Suomen alueelle kasvanut liittymiä joilla olisi ollut rahkeita laajentamaan reviiriään nykyisten rajojemme ulkopuolelle, ja kasvamaan valtion kannalta elinkelpoisen suureksi, voidaan vain arvailla. Mutta eipähän kasvanut näin Pohjoisessa niitä Ruotsissa, Venäjällä tai Norjassakaan. Ruotsin ratkaiseva heimoliiton, Sveojen ja Götien, sijainti oli selkeästi Ruotsin suurten järvien eteläpuolella, eli siis satioja kilometrejä Helsingistä etelään. Samaten Novgorod lähti laajentumaan jostain nykyisen Valkovenäjän/Ukrainan alueilta.

"Toimittaja esitti kaikki vanhat (suomen)ruotsalaiset kliseet ja katsoo historiaa tiukan sinikeltaisten värien läpi."

Eli siis totuuden kuten historioitsijat sen meille on tutkimuksillaan penkonut.

"Sekä Jannen että minun ruotsin kielet kertovat, että ruotsi on tosiaan kuihtumassa - emme edes me vanhan polven pitkäpakkoruotsitetut enää osaa ruotsia. Miksi pitäisikään?"

Kumpikaan teistähän EI ole pakkoruotsetettu. Pakkoruotsia alettiin soveltamaan syntyi 1970-luvun alussa, ja silloin te molemmat olitte jo työurillanne. Mutta tuo tulkinta tukee sinun projektiasi paremmin ja totuudenmukaisuudellahan ei ole sinulle pitkään aikaan ollut ainakaan välinearvoa.

• hölökyn

lukemaan ruotsia jo 1956, kun olin koulussa itä-Suomessa. Onneksi on ihmisiä, jotka vielä muistavat tosiasioita.

• Tove Skutnabb-Kankaan kertoa, olimme Ruotsin miehittämä vai emmekö.

Pohjoismaisen rasismin kehitys: oliko Suomi osa Ruotsia vai Ruotsin siirtomaa?
        "Kun puhumme tämänhetkisestä pohjoismaisesta rasismista, meidän pitäisi puhua kaikkien nykyisten Pohjoismaiden välisistä suhteista, Tanskan nykyiset siirtomaat Grönlanti ja Färsaaret mukaanluettuina. Keskitymme kumminkin Suomen ja Ruotsin väliseen suhteeseen, koska suomalaiset ovat Pohjoismaiden suurin siirtolaisvähemmistö.
        Meille on aina opetettu että rasismissa on kyse mustien ja valkoisten välisestä suhteesta. Yhdistämme rasismin ihonväriin, Etelä-Afrikkaan tai Yhdysvaltojen mustiin. Tajuamme siis ainoastaan rasismin biologisen muodon rasismiksi. Jos joku puhuu Skandinavian rasismista, toiset saattavat sanoa: meillähän on niin vähän mustia. Monille rasismista puhuminen pohjoismaisten ihmisten välisistä suhteista puhuttaessa tuntuu käsitteen vesittämiseltä. Kun minä puhun ruotsalaisten rasismista meitä (suomalaisia) kohtaan, se usein herättää tunnekuohuja, ja monen on vaikea hyväksyä sitä. Tämä on eräs rasismin vahvistamisen muoto: rationalisoida (järkeillä) se pois."

Sitten Tove Skutnabb-Kangas lähtee Ruotsin kuninkaanlinnaan:
        "Kun kuljeskelin Kuninkaallisen Linnan saleissa Tukholmassa tai muissa julkisissa rakennuksissa, saatoin toisinaan miettiä, miksi meillä ei ollut sellaisia mahtavia rakennuksia Suomessa (tässä vaiheessa tiesin jo ettei niitä ollut). Suomen luonnonvarathan eivät juuri jää jälkeen Ruotsista, ja ahkeria kai olemme aina olleet, ja kauneuttakin rakastamme. Ja sen tapaisista seikoista kai se riippuu? Ensimmäinen selitykseni oli että suomalainen yhteiskuntamme ei ehkä ollut ollut niin tyypillinen luokkayhteiskunta kuin Ruotsi. Kunnes minulle yht'äkkiä rupesi selviämään jossain vaiheessa, että nämä linnat tietysti oli osittain rakennettu minun kansani hiellä, työllä, rahoilla ja osittain myös minun maani raaka-aineista. Välähdys tuli lukiessani jotain kaikesta siitä tervasta jota Suomesta oli viety Ruotsiin."

Nyt hän alkoi tosissaan miettiä:
        "Niin rupesin lukemaan ja miettimään. Kaikki täsmäsi. Suomi oli köyhä koska muut veivät niin paljon siitä minkä me olimme tuottaneet. Samoin kuin Iso-Britannia tai Alankomaat käyttivät intialaisia tai molukkeja omissa sodissaan huomattavasti myöhemmin, Ruotsi käytti suomalaisia miehiä omissa sodissaan - monet Ruotsin kuninkaat eivät suinkaan kamppailleet viimeiseen mieheen vaan viimeiseen suomalaiseen."

Nyt kielipolitiikkaa Toven sanoin:
        "Me saatamme joskus hämmästellä, miksi ranska, espanja tai portugali ovat virallisia kieliä Afrikan maissa, ja pitää kolonialisoidun tietoisuuden huippuna, että nämä maat eivät ole päässeet eroon siirtomaakielistä. - - Sitten katsomme Suomea ja huomaamme, että Ruotsihan on pakottanut oman lainsäädäntönsä, oman kielensä ja omat hallintotapansa Suomelle. Meidän omalla suurella kielellämme, suomella, ja omalla pienemmällä kotimaisella kielellämme, saamella, ei vuosisatoihin ollut juuri minkäänlaista virallista asemaa hallinnossa ja koulutuksessa (kun taas ruotsalaisten kielellä oli virallinen asema Ruotsissa - siinä se tasa-arvoisuus!)."

Minä allekirjoitan joka ainoan Tove Skutnabb-Kankaan lauseen näissäkin katkelmissa.
        Sen sijaan ihmettelen, että suomalaiset eivät vieläkään ole pystyneet pääsemään eroon tuosta siirtomaaherrojen kielestä - pakkoruotsista, ja että vieläkin ruotsin kieli on toinen virallinen kieli täällä. Mutta ehkä uusi kansallinen herätys on lähempänä kuin uskommekaan. Kiitos Internetin!

• rautaako?
        hölökyn kirjoitti:

lukemaan ruotsia jo 1956, kun olin koulussa itä-Suomessa. Onneksi on ihmisiä, jotka vielä muistavat tosiasioita.

Tässä yhteydessä tuhannet kiitokset Heikki Talalle suomen kielen ja suomalaisuuden puolustamisesta!

Toivottavasti suuriin saappaisiisi astuva SAMPO TERHO osoittautuisi vähitellen vertaiseksesi. Alku näyttää hieman varovaiselta, mutta kyllä se siitä!

Sinulle, Heikki, voimia jatkaa julkisuudessa vielä kauan!

• rautaako?
        heikki_tala kirjoitti:

Tove Skutnabb-Kankaan kertoa, olimme Ruotsin miehittämä vai emmekö.

"Kun puhumme tämänhetkisestä pohjoismaisesta rasismista, meidän pitäisi puhua kaikkien nykyisten Pohjoismaiden välisistä suhteista, Tanskan nykyiset siirtomaat Grönlanti ja Färsaaret mukaanluettuina. Keskitymme kumminkin Suomen ja Ruotsin väliseen suhteeseen, koska suomalaiset ovat Pohjoismaiden suurin siirtolaisvähemmistö.
        Meille on aina opetettu että rasismissa on kyse mustien ja valkoisten välisestä suhteesta. Yhdistämme rasismin ihonväriin, Etelä-Afrikkaan tai Yhdysvaltojen mustiin. Tajuamme siis ainoastaan rasismin biologisen muodon rasismiksi. Jos joku puhuu Skandinavian rasismista, toiset saattavat sanoa: meillähän on niin vähän mustia. Monille rasismista puhuminen pohjoismaisten ihmisten välisistä suhteista puhuttaessa tuntuu käsitteen vesittämiseltä. Kun minä puhun ruotsalaisten rasismista meitä (suomalaisia) kohtaan, se usein herättää tunnekuohuja, ja monen on vaikea hyväksyä sitä. Tämä on eräs rasismin vahvistamisen muoto: rationalisoida (järkeillä) se pois."

"Kun kuljeskelin Kuninkaallisen Linnan saleissa Tukholmassa tai muissa julkisissa rakennuksissa, saatoin toisinaan miettiä, miksi meillä ei ollut sellaisia mahtavia rakennuksia Suomessa (tässä vaiheessa tiesin jo ettei niitä ollut). Suomen luonnonvarathan eivät juuri jää jälkeen Ruotsista, ja ahkeria kai olemme aina olleet, ja kauneuttakin rakastamme. Ja sen tapaisista seikoista kai se riippuu? Ensimmäinen selitykseni oli että suomalainen yhteiskuntamme ei ehkä ollut ollut niin tyypillinen luokkayhteiskunta kuin Ruotsi. Kunnes minulle yht'äkkiä rupesi selviämään jossain vaiheessa, että nämä linnat tietysti oli osittain rakennettu minun kansani hiellä, työllä, rahoilla ja osittain myös minun maani raaka-aineista. Välähdys tuli lukiessani jotain kaikesta siitä tervasta jota Suomesta oli viety Ruotsiin."

"Niin rupesin lukemaan ja miettimään. Kaikki täsmäsi. Suomi oli köyhä koska muut veivät niin paljon siitä minkä me olimme tuottaneet. Samoin kuin Iso-Britannia tai Alankomaat käyttivät intialaisia tai molukkeja omissa sodissaan huomattavasti myöhemmin, Ruotsi käytti suomalaisia miehiä omissa sodissaan - monet Ruotsin kuninkaat eivät suinkaan kamppailleet viimeiseen mieheen vaan viimeiseen suomalaiseen."

"Me saatamme joskus hämmästellä, miksi ranska, espanja tai portugali ovat virallisia kieliä Afrikan maissa, ja pitää kolonialisoidun tietoisuuden huippuna, että nämä maat eivät ole päässeet eroon siirtomaakielistä. - - Sitten katsomme Suomea ja huomaamme, että Ruotsihan on pakottanut oman lainsäädäntönsä, oman kielensä ja omat hallintotapansa Suomelle. Meidän omalla suurella kielellämme, suomella, ja omalla pienemmällä kotimaisella kielellämme, saamella, ei vuosisatoihin ollut juuri minkäänlaista virallista asemaa hallinnossa ja koulutuksessa (kun taas ruotsalaisten kielellä oli virallinen asema Ruotsissa - siinä se tasa-arvoisuus!)."

Minä allekirjoitan joka ainoan Tove Skutnabb-Kankaan lauseen näissäkin katkelmissa.
        Sen sijaan ihmettelen, että suomalaiset eivät vieläkään ole pystyneet pääsemään eroon tuosta siirtomaaherrojen kielestä - pakkoruotsista, ja että vieläkin ruotsin kieli on toinen virallinen kieli täällä. Mutta ehkä uusi kansallinen herätys on lähempänä kuin uskommekaan. Kiitos Internetin!

Tiedät, Heikki, vastauksen yhtä hyvin kuin minäkin - suomalaisten jatkuva kyykyttäminen onnistuu suomalaisten munattomien ja ruotsalaisia imelästi nuoleskelevien päättäjien avulla!

Ole hyvä, Heikki ja lue myös edellinen viestini.

• rautaako?
        hölökyn kirjoitti:

Missä pakotettiin ja missä ei. Se oli koulujen valinta.

• rautaako?
        rautaako? kirjoitti:

Tässä yhteydessä tuhannet kiitokset Heikki Talalle suomen kielen ja suomalaisuuden puolustamisesta!

Toivottavasti suuriin saappaisiisi astuva SAMPO TERHO osoittautuisi vähitellen vertaiseksesi. Alku näyttää hieman varovaiselta, mutta kyllä se siitä!

Sinulle, Heikki, voimia jatkaa julkisuudessa vielä kauan!

kyllä ovat nettifenot PANIIKISSA, lainatakseni suuren ajattelija mielisanoja, kun jopa ryhtyvät feikkaamaan.

No onneksi aidon rautaako?n linja varmasti eroaa tarpeeksi selkeesti netifennojen äälijulistuksien linjasta että ero näkyy.

Niin ja rautaako?a vaivaa lisäksi "hoono soomi" ja kirjoitusvirheet. Niitä on feikin vaikea matkia.

• rautaako?
        heikki_tala kirjoitti:

Tuohan on vähän sama kuin eläkkeelä oleva hammasbyrokratian dosentti yrittäisi leikkiä kielipoliitikkoa?

Suurin siirtolaisyhteiskuntahan muodostuu toki suomalaisista. 300.000 1960-70 luvun maastamuuttajista.

"Kunnes minulle yht'äkkiä rupesi selviämään jossain vaiheessa, että nämä linnat tietysti oli osittain rakennettu minun kansani hiellä, työllä, rahoilla ja osittain myös minun maani raaka-aineista. Välähdys tuli lukiessani jotain kaikesta siitä tervast"

Ruotsin valtakunnan pääkaupunki on pitkään ollut Tukholma. Niinpä sinne se kuninkaanlinna rakennettiin. Ja muitakin mahtavia hallintorakennuksia ja koteja valtakunnan poliittiselle eliitille, joka muutti pääkaupunkiin ympäri valtakuntaa. Muualle Ruotsiin ei moista rakennettu. Tosin Suomenlinna oli ehkä Ruotsin suurvallan historian merkittävin yksittäinen rakennussatsaus.

No kyllähän tuo oli Ruotsin kansan rahoilla ja hiellä - tosin suuressa määrin myös Euroopan sotaretkien varoilla - toki on rakennettu. Vähemmässä määrin varmaan köäytetiin ulkomaalaisia orjia ja sotavankeja.

Jos Helsinki on mielestäsi vähäpätöinen niin syytä Tsaaria ja suomalaisia. Suurin osa stadista on rakennettu sen jälkeen kun Venäjä väkivalloin vai liki 40% Ruotsin alueesta. Olisko mielestäsi Ruotsin kuningas senkijn jälkeen pitänyt rakentaa jotain sinun mielyttämiseksi? Naurettavaa.

"Niin rupesin lukemaan ja miettimään. Kaikki täsmäsi. Suomi oli köyhä koska muut veivät niin paljon siitä minkä me olimme tuottaneet."

Suomi ehkä köyhty suhteessa muuhun Ruotsiin 1810-1918, mutta se johtui Venäjän jarruttamisesta. Siihen asti olimme Ruotsi ja siten osallisia todelliseen menestystarinaan, jos vertaa kehitystä ja elioloja naapureihin.

"Ruotsi käytti suomalaisia miehiä omissa sodissaan"

Kyllä kuningas käytti ulkomaalaisia palkkasotureita, mutta suurilta osin ruotsalaisia hän sotiimme käytti. Suomalaisukuisiakijn oli paljon ympäri Ruotsibn valtakuntaa, ja tuskin niitä nyt sen kummemmin säästelty kielisyistä. Kyllä kaikkialta Ruotsista haettiin sotilaita.

Ennen 1809 olimme jakamaton osa Ruotsia - hyvässä ja pahassa. Erottelu ruotsalaisiin ja suomalaisiin ennen sitä on jälkeenpäin keksittyä tarustoa jolla jotkut haluaa pönkittää jotain sankarisaagoja.

• totuus esiin
        heikki_tala kirjoitti:

Eikö Freudenthal ollut selvä rasisti? RKP siis toimii rasistisen ajattelijan ajatusten mukaisesti?

• Pascal Pusikos
        totuus esiin kirjoitti:

Eikö Freudenthal ollut selvä rasisti? RKP siis toimii rasistisen ajattelijan ajatusten mukaisesti?

Kyllä Freudenthal oli enemmän kuin rasisti, sillä missään muualla ei valloittajakansaan kuuluva ole niin brutaalilla tavalla arvostellut maan alkuperäisväestöjä.

Historiasta sen verran, ettei totuus unohtuisi. Alla olevasta kartasta saa hyvän käsityksen siitä, mistä päin suomalaisen kansan alistajat ja sortajat ovat tulleet. Ja samalla aloittaeet suomalaisen heimon järjestelmällisen tuhoamisen ja kansanmurhan.

Tänään RKP ja sen alainen terrorijärjestö Folktinget yrittävät edelleen kutistaa suomalaisten asuinaluetta. Vaatimalla omaa ja itsenäistä maa-aluetta Pohjanmaan rannikolta.

http://historymedren.about.com/library/atlas/natmapeur814.htm

• rautaako?
        totuus esiin kirjoitti:

Monessa yhteydessä on tullut todistettua että Freudenthalin mustamaalaaminen johtuu siitä että RKP on valinnut hänet erääksi symbolikseen. Nettifennoilu taas ei toimisi ellei päävihollinen saada mustamaalatuksi. Muuten ei kenelläkään olisi syytä sepittää olemattomia miehestä.

Oikeasti Freudenthaalilla ei ole ollut mitään tekemistä minkään rasimin tai rotuhygienian kanssa (fennomaanileirissä niitä on sitten riittänytkin, mutta vasta myöhemmin kun äärinationalismi raaistui). Hän oli vastavoima 1860-70 luvun fanattisimalle kansallisromantiikan hullaanuttamalle fennomaanisiivelle, joka halusi pakkosuomenkielistää kaikki.

Freudenthal oli itse asiassa ensimmäinen joka pohti mahdollisuuksia perustaa Itsenäisen kaksikielisen ja länsisuuntautuneen valtion. Ja SIKSI RKP valitsi hänet symbooliseksi juhlakaluksi. Itsenäisyys, kaksikielisyys, länsisuuntautuneisuus.

• Pascal Pusikos
        rautaako? kirjoitti:

Monessa yhteydessä on tullut todistettua että Freudenthalin mustamaalaaminen johtuu siitä että RKP on valinnut hänet erääksi symbolikseen. Nettifennoilu taas ei toimisi ellei päävihollinen saada mustamaalatuksi. Muuten ei kenelläkään olisi syytä sepittää olemattomia miehestä.

Oikeasti Freudenthaalilla ei ole ollut mitään tekemistä minkään rasimin tai rotuhygienian kanssa (fennomaanileirissä niitä on sitten riittänytkin, mutta vasta myöhemmin kun äärinationalismi raaistui). Hän oli vastavoima 1860-70 luvun fanattisimalle kansallisromantiikan hullaanuttamalle fennomaanisiivelle, joka halusi pakkosuomenkielistää kaikki.

Freudenthal oli itse asiassa ensimmäinen joka pohti mahdollisuuksia perustaa Itsenäisen kaksikielisen ja länsisuuntautuneen valtion. Ja SIKSI RKP valitsi hänet symbooliseksi juhlakaluksi. Itsenäisyys, kaksikielisyys, länsisuuntautuneisuus.

Ruotsalainen eduskuntaryhmä on tosiaan saanut kaikille kansanedustajilleen säätiövaroilla rakennetut pienoisalttarit, missä laakeriseppelein somistetut Kustaa II Adolf ja A. O. Freudenthal jalustalle nostettuina, kuvataan vahvoina ja ylivertaisina ruotsalaisuuden henkisinä johtohahmoina.

• Nettisuomalainen
        rautaako? kirjoitti:

Tuohan on vähän sama kuin eläkkeelä oleva hammasbyrokratian dosentti yrittäisi leikkiä kielipoliitikkoa?

Suurin siirtolaisyhteiskuntahan muodostuu toki suomalaisista. 300.000 1960-70 luvun maastamuuttajista.

"Kunnes minulle yht'äkkiä rupesi selviämään jossain vaiheessa, että nämä linnat tietysti oli osittain rakennettu minun kansani hiellä, työllä, rahoilla ja osittain myös minun maani raaka-aineista. Välähdys tuli lukiessani jotain kaikesta siitä tervast"

Ruotsin valtakunnan pääkaupunki on pitkään ollut Tukholma. Niinpä sinne se kuninkaanlinna rakennettiin. Ja muitakin mahtavia hallintorakennuksia ja koteja valtakunnan poliittiselle eliitille, joka muutti pääkaupunkiin ympäri valtakuntaa. Muualle Ruotsiin ei moista rakennettu. Tosin Suomenlinna oli ehkä Ruotsin suurvallan historian merkittävin yksittäinen rakennussatsaus.

No kyllähän tuo oli Ruotsin kansan rahoilla ja hiellä - tosin suuressa määrin myös Euroopan sotaretkien varoilla - toki on rakennettu. Vähemmässä määrin varmaan köäytetiin ulkomaalaisia orjia ja sotavankeja.

Jos Helsinki on mielestäsi vähäpätöinen niin syytä Tsaaria ja suomalaisia. Suurin osa stadista on rakennettu sen jälkeen kun Venäjä väkivalloin vai liki 40% Ruotsin alueesta. Olisko mielestäsi Ruotsin kuningas senkijn jälkeen pitänyt rakentaa jotain sinun mielyttämiseksi? Naurettavaa.

"Niin rupesin lukemaan ja miettimään. Kaikki täsmäsi. Suomi oli köyhä koska muut veivät niin paljon siitä minkä me olimme tuottaneet."

Suomi ehkä köyhty suhteessa muuhun Ruotsiin 1810-1918, mutta se johtui Venäjän jarruttamisesta. Siihen asti olimme Ruotsi ja siten osallisia todelliseen menestystarinaan, jos vertaa kehitystä ja elioloja naapureihin.

"Ruotsi käytti suomalaisia miehiä omissa sodissaan"

Kyllä kuningas käytti ulkomaalaisia palkkasotureita, mutta suurilta osin ruotsalaisia hän sotiimme käytti. Suomalaisukuisiakijn oli paljon ympäri Ruotsibn valtakuntaa, ja tuskin niitä nyt sen kummemmin säästelty kielisyistä. Kyllä kaikkialta Ruotsista haettiin sotilaita.

Ennen 1809 olimme jakamaton osa Ruotsia - hyvässä ja pahassa. Erottelu ruotsalaisiin ja suomalaisiin ennen sitä on jälkeenpäin keksittyä tarustoa jolla jotkut haluaa pönkittää jotain sankarisaagoja.

Näin "rautaako?" kirjoittaa: "Ennen 1809 olimme jakamaton osa Ruotsia - hyvässä ja pahassa. Erottelu ruotsalaisiin ja suomalaisiin ennen sitä on jälkeenpäin keksittyä tarustoa jolla jotkut haluaa pönkittää jotain sankarisaagoja."

Erottelu ruotsalaisiin ja suomalaisiin ei ole mitään jälkeenpäin keksittyä tarustoa, kuten "rautaako?" haluaa uskoa. Oman aikansa professori, historiankirjoituksemme isä Henrik Gabriel Porthan kirjoitti 1793 Åbo Tidningarissa (Suomen kansalliskirjallisuus V, s. 191-192) muun muassa näin: "Ei ole kuitenkaan puuttunut ihmisiä, jotka ovat vaatineet, että niin laajan maan kuin koko Suomen suuriruhtinaskunnan kaikki asukkaat määrättäisiin hylkäämään äidinkielensä ja oppimaan kaikki ruotsia! - - Niinkin kuuluisa ja mahtava Suomen kenraalikuvernööri kuin - - Klaus Fleming puhui niin huonosti ruotsia, että hänen virkaveljensä neuvostossa vaivoin ymmärsivät häntä. Vielä tämän vuosisadan alussa Suomen papisto, useimmat maaseudun säätyhenkilöt sekä suurin osa kaupunkien kauppiaita ja porvaristoa käytti keskustellessaan toistensa kanssa etupäässä suomea. "

• rautaako?
        Pascal Pusikos kirjoitti:

Ruotsalainen eduskuntaryhmä on tosiaan saanut kaikille kansanedustajilleen säätiövaroilla rakennetut pienoisalttarit, missä laakeriseppelein somistetut Kustaa II Adolf ja A. O. Freudenthal jalustalle nostettuina, kuvataan vahvoina ja ylivertaisina ruotsalaisuuden henkisinä johtohahmoina.

...olla mitään yhteyksiä tuohon kuninkaaseen tai edes hänen kuloinpäiväänsä. Svenska dagen ei ole ärrkoopeen projekti, vaan se valittiin muistuttamaan kaksikielisyydestä ja historiastamme. Ennen kuin siitä tuli "svenska dagen" se oli Hakkapeliittojen päivä, ja sitä jopa SL ja fennomaanit aikoinaan juhlivat.

• Orjakauppa-Ruotsi
        rautaako? kirjoitti:

rautako: Oikeasti Freudenthaalilla ei ole ollut mitään tekemistä minkään rasimin tai rotuhygienian kanssa (fennomaanileirissä niitä on sitten riittänytkin, mutta vasta myöhemmin kun äärinationalismi raaistui). Hän oli vastavoima 1860-70 luvun fanattisimalle kansallisromantiikan hullaanuttamalle fennomaanisiivelle, joka halusi pakkosuomenkielistää kaikki.

---

Yksinkertainen valhe.

Ruotsin lähinnä sosialidemokraatit perustivat Uppsalan rodunpuhdistuslaitoksen 1922 joka oli mallina Hitlerin Saksalle sitten myöhemmin. Freudenthalin ja Ruotsin valtion rasismi johtuu samasta perustasta, silloin sitä ei pidetty rasismina tietenkään vaan suomalaisten puhdistamista Ruotsista pidettiin normaalina kansankodin operaationa, jotta alemmille roduille ei tarvitsisi maksaa avustuksia kansankodista.

Suomessa ei ole ollut rodunpuhdistuslaitoksia eikä natsipuolueita, joita Ruotsissa oli toista kymmentä pari suurempaa.

Suomi joutui silmätikuksi puolustaessaan itsenään neuvostokommunististen venäläisten raakalaishyökkäystä vastaan kahdessa maailmansodan erillissodassa.

Suomlaisten ja Saksan Wehrmachtin sotilaiden rinnalla venäläisiä rikolllisia hyökkääjiä vastaan taistelivat mustalaiset, saamelaiset ja juutalaiset. Sotarikolliset - kuten englantilainen Churchill - sallivat venäläishyökkääjien pitää valloittamansa alueet Karjalan ja Petsamon, minkä takia venäläisyyden inhoaminen on suomalaisten oikeudenmukainen vastaus tälle politiikalle.

Romanit sodassa taistelemassa Suomen puolesta sotarikollisia Stalinia ja Churchillia vastaan
        http://www.mansetori.fi/vanha_mansetori/mansetori.uta.fi/romanit/Nayttely_artikkeli_1.htm

• jopas jotakin

"Minä sain sinne pari pientä mielipidettä 10 minuutin ohjelmaan"

Olipa historiallinen tapahtuma.

• TAPAHTUMA:::!!

.

medelsvenssonille lyötiin päin kasvoja totuuksia Suomesta

Riksradio ei voinut puuttua suoraan lähetykseen

.

• sinivalkokeltapuna

Kiitos ja tack! Mukavaa että tämä kielikynnys' nyt ja tällä kertaa ylittää RUOTSIN kyllä on (maan) kanavat ja median!
      Pitkään on kai mennytkin jonkun Suomi-uutisen saaneen 'kynnyksen' yli, ainakaan mikään myönteisempi ja asiallinen! Koska sielläkin ikävä kyllä on "OMAAN PESÄÄN" eli Suomeen päin 'ulostavia' RKP:n ja ruotsinkielisyyden sillä puolen kannattajia! Niin TV:n kuin lehtien ym. median taholla!

Monien medioiden päätoimittajana on ollut ainakin, ja on suomenruotsalaisia työssä!
      Jotka 'kääntäneet takkiaan' ja luulevat että omaa kotimaataan mollamalla saavat aikaan jotain myönteistä!
      MINÄ tekisin enemmänkin informatiivista ja myönteistä kieli- ja kulttuurityötä tämän sijaan - jos näin on nyt menty Ruotsissakin tähän halpaan!? VAIN HARVAT Ruotsissa tietävät että Suomessa on kielivähemmistö joka puhuu ruotsia! Vaikka mm. monilla sielläkin on suomalaisa juuria aina 1600-luvulta! Josta mm. Suomal. kirkko Vanhassa kaupungissa on peräisin! Kuninkaalla on sukulaisia Suomessa ja mm. serkku Inkoossa - joka on kyllä alkujaan saksalainen ja aviossa täällä! HUOM:

• Missä ja milloin

Tarkenna missä ohjelmassa ko. osuus on kuultavissa! Lista on pitkä! Aika ja ohjeklman nimi!?

• Itsekin takkusin pitkään, ennen kuin oikea ohjelma ja kohta löytyivät. Yritän vääntää rautalangasta:
        Ohjelmaan pääsee tästä linkistä:
        Ohjelma on Sveriges Radio, Radio P1 veckomagasin 22.11.2009
        Nimi löytyy allekkaisesta ohjelmaluettelosta ja on sen alareunassa: Godmorgon världen (2 delar) eli se on kaiken muun sekoittavuuden lisäksi kaksiosainen. Minullakin kesti pitkään löytää se jatko-osa, jossa tämä mainittu ohjelmani alka 38 minuutin kohdalta (38.50). Se kestää 10 minuuttia.

Toivottavasti näillä koordinaateilla pääset nauttimaan kuuntelunautinnosta. ;-)

• Johan on markkinat
        heikki_tala kirjoitti:

Itsekin takkusin pitkään, ennen kuin oikea ohjelma ja kohta löytyivät. Yritän vääntää rautalangasta:
        Ohjelmaan pääsee tästä linkistä:
        Ohjelma on Sveriges Radio, Radio P1 veckomagasin 22.11.2009
        Nimi löytyy allekkaisesta ohjelmaluettelosta ja on sen alareunassa: Godmorgon världen (2 delar) eli se on kaiken muun sekoittavuuden lisäksi kaksiosainen. Minullakin kesti pitkään löytää se jatko-osa, jossa tämä mainittu ohjelmani alka 38 minuutin kohdalta (38.50). Se kestää 10 minuuttia.

Toivottavasti näillä koordinaateilla pääset nauttimaan kuuntelunautinnosta. ;-)

Ei kuule löydy, jos et osaa tarkentaa...kuka alkaa moisia etsiä, ja sinä et osaa referoida mistä oli kyse?
        Jos olet fennomaani mutta ahkrasti kuunetelet ja provoseeraat ruotsinkielisyyttä, sitä itsekin halliten?
        Onko sulla myös se Kiviniemi -blogi ja markkinasivut tuolla toisaalla keskusteluissasi?
        Olet siis Jalasjärven Talan sukua ja näin kunniaksi sukusi nimelle siellä? Vai miten oli?
        Mutta onhan tämä mukavaa 'hobbya' tämäkin jos ei muuta ole?:)))

• Johan on markkinat kirjoitti:

Ei kuule löydy, jos et osaa tarkentaa...kuka alkaa moisia etsiä, ja sinä et osaa referoida mistä oli kyse?
        Jos olet fennomaani mutta ahkrasti kuunetelet ja provoseeraat ruotsinkielisyyttä, sitä itsekin halliten?
        Onko sulla myös se Kiviniemi -blogi ja markkinasivut tuolla toisaalla keskusteluissasi?
        Olet siis Jalasjärven Talan sukua ja näin kunniaksi sukusi nimelle siellä? Vai miten oli?

ja kaikki kolme muutakin Tala-sukua, jotka eivät ole minulle sukua. Ja jätä minunkin sukuni rauhaan - vastaan itse omista tekemisistäni!
        Suosittelen sinulle atk-ajokortin hankkimista, mutta kerron vielä kerran, että kyseessä on Sveriges Radion P1:n ohjelma nimeltä veckomagasin. Siellä ohjelma Godmorgon världen (2 delar) sunnuntaina 22.11.2009 klo 9.04 alkaen ja minunosuuteni on kakkososassa ja alkaa 38.50 minuutin kohdalta.
        Kun tällainen 70-vuotias papparainen sen löysi, niin et kai kehtaa tunnustaa olevasi huonompi (eikä minulla ollut muuta kuin sivun nettiosoite). ;-D

• Lyö tala kestää!
        heikki_tala kirjoitti:

ja kaikki kolme muutakin Tala-sukua, jotka eivät ole minulle sukua. Ja jätä minunkin sukuni rauhaan - vastaan itse omista tekemisistäni!
        Suosittelen sinulle atk-ajokortin hankkimista, mutta kerron vielä kerran, että kyseessä on Sveriges Radion P1:n ohjelma nimeltä veckomagasin. Siellä ohjelma Godmorgon världen (2 delar) sunnuntaina 22.11.2009 klo 9.04 alkaen ja minunosuuteni on kakkososassa ja alkaa 38.50 minuutin kohdalta.
        Kun tällainen 70-vuotias papparainen sen löysi, niin et kai kehtaa tunnustaa olevasi huonompi (eikä minulla ollut muuta kuin sivun nettiosoite). ;-D

Kysyin vaan, ja sen että olet niin kiihkeä siinä keilipolittikassasi!
        Sulla kaikki hallussa - Ruotsia myöten -kiva niin - siis Sveriges Radio etc. Lycka still!

• hopealusikka hanuris
        Johan on markkinat kirjoitti:

savolainen ja sitä kautta kai ehkäkö fennomaani?Mutta tämän pienen vähemmistön ylivaltaa en sulata,vaikka miten yrittäisi.Teinä rannikko suomalaisina pitäsin pääni kiinni,sen verran teillä on hyvin asiat junailtu läpi historian että teitä tämä nykyinen lama kosketa kuin edellisetkään katovuodet.Hobbya sulle kun suunnittelet volvon suv maasturiisi aluvanteita..jollekkin muulle,että saisi vaikka ne vanteet ,ei mitään muuta vuoteen, syömisiä,vuokranmaksuja vaan ne alumiinivanteet!Hobbyt on kuule harvassa mieti sitä ja huido golfmailallasi syvemmin nurmikkoa puhki,kun volvo lepää parempiosaisten parkkipaikalla..

• ruik ruik

Mikäs kauhuohjelma tuo oli? Laadukkaasti toimitettu kunnollinen radio-ohjelma eikä pelkkää paperinmakuista papatusta kuten Suomessa niin usein radiossa lähetetään. Mutta eihän meillä todellakaan ole mahdollisuuksia tehdä kunnolla toimitettua ohjelmaa, koska rantaruotsalaiset riistävät kaikki resurssit...

• pian loppuu

Suomen kielen alasajosta Suomen YLessä? Kuvaa sitä etnistä puhdistusta mikä YLE:ssä on meneillään.
      Suomen kieliset ohjelmat ... pian loppuu...

• Alas pakkoruotsi

Ruotsin radio potkii syrjinnässään suomalaisia, ei filmifestivaalille

http://www.sr.se/cgi-bin/sisuradio/nyheter/artikel.asp?artikel=3189291
      Mest svensk film under Stockholms filmfestival

Stockholms filmfestival har i år inte en enda finländsk film i sin repertoar. Förutom svenska filmer är det få nordiska filmer som visas. Programansvariga George Ivanov jämför filmfestivalen med VM i fotboll - alla platsar helt enkelt inte. Stockholms filmfestival hålls den 18-29 november.

Ruotsin valtio potki ja hyppi päällä että selkäranka murtui poliisivoimin, Osmo Vallon kuoliaaksi Stockholmissa, ei rangaistusta
      http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/amnesty_international__svenska_sektionen/pressrelease/view/88098

Amnesty International, svenska sektionenSverige: Osmo Vallo - tio år utan rättvisa
      May 30, 2005 12:04 CEST

För tio år sedan, den 30 maj 1995, omhändertogs Osmo Vallo av polisen. Enligt flera vittnen misshandlades han med sparkar och slag, och blev svårt biten av en polishund.

Ruotsin valtio toteaa, että pakkoruotsi häviää Suomesta eikä ihme: vapaus koittaa suomalaisille, kielitaito kohenee, pakkoruotsi poistuu, kolonialismi katoaa
      http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=3304&artikel=3258252

Det blir allt svårare för finlandssvenskarna att använda sitt eget språk i sitt eget hemland.

• T T

tyyppi Tala. Mikä vitun oikeus sulla on puhua kaikkien suomalaisten suulla. PIDÄ HUOLI OMISTA ASIOISTASI, mokoma hörhö. Näkisit mielummin vaivaa näistä venäläisistä, jotka ovat pala palalta valtaamassa Suomea. Vai etkö uskalla vai oletko venäläismielinen?

• Sveriges Radio-Ruotsin Radio maalailee kauhukuvia:
        ”Många finlandssvenskar menar att det svenska språket i Finland är under attack, vilket hotar deras levnadsvillkor. Visserligen är det svenska språket grundlagsskyddat i Finland, men det håller på att utvecklas till en bestämmelse utan egentligt innehåll. Det blir allt svårare för finlandssvenskarna att använda sitt eget språk i sitt eget hemland.”
        ”Monet suomenruotsalaiset ovat sitä mieltä, että ruotsin kieli Suomessa on hyökkäyksen kohteena, joka uhkaa heidän elinehtojaan. Tosin ruotsin kieli Suomessa nauttii perustuslain suojaa, mutta siitä on tulossa määrys, jolla ei ole merkitystä. Suomenruotsalaisten on yhä vaikeampi käyttää omaa kieltään omassa kotimaassaan.”

Mitenkähän asiat ovatkaan suomenkielisten ruotsalaisten osalta heidän omassa kotimaassaan? Ero on kuin yöllä ja päivällä. Suomessa ollaan vain lähestymässä Ruotsin kielipolitiikkaa ja kielilainsäädäntöä, mutta täällä ei tulla jakelemaan samanlaisia kieltoja kuin Ruotsin monissa kaupungeissa, joissa on vielä 2000-luvulla on virallisesti kielletty suomen puhuminen, jos läsnä on ruotsalaisia. Ruotsissa suomenkielisillä ei ole omia kouluja erillisissä rakennuksissaa, ei omia yliopistoja, ei omaa joukko-osastoa – niin, käytännössä ei mitään omakielistä yhteiskunnan ylläpitämään toimintaa. Sen sijaan Ruotsi, Ruotsin Radio, Ruotsin hallitus ja muut Ruotsin toimijat ovat sutena tulossa Suomeen pakkoruotsin takuumiehiksi – uusnatseista alkaen!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      256
      45623
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      44
      11359
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      221
      10961
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      38
      9775
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      90
      8618
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      277
      6664
    7. Kalja-Kristus Kutsuu Luokseen

Nyt on Oikea Hetki Ottaa Ryppyys Vastaan! Lue Pelastusryyppy ja tee Promillista elämäsi Herra! Pelastusryyppy on teksti
      Maailman menoa
      2
      3325
    8. Perussuomalaisiin minä luotan

Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.
      Maailman menoa
      13
      2594
    9. Persut on SYYLLISIÄ KAIKKEEN NEGATIIVISEEN SUOMESSA

, ne haluaa neuvostoliiton putinin kanssa takaisin, shit voi valvoa kaikkea ja kaikkia, no tietty makeeta mannaa itselle
      Perussuomalaiset
      2
      2583
    10. Jos mä joisin

Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      44
      2350
    Aihe