Mihin perustuu ortodoksisen kirkon opetus (esiintyy ainakin katekismusten vanhemmissa painoksissa) siitä, että suojelusenkeli jättää lapsen, jos vanhemmat eivät rukoile lapsen puolesta?
Mitä näille lapsille tapahtuu? Eikö kirkon rukous riitä tai isovanhempien, kummien ja muiden tahojen rukous? Toivoisin, että joku teologiasta perillä oleva vastaisi tähän.
Suojelusenekeli ja pienimmät
16
354
Vastaukset
- tietoa löytyy
löytyvät varmemmin ortodoksi.netistä!
- kateellinen...
Katekismus on luterilaisten joku oppikirja. En tiedä tarkemmin, kun olen ortodoksi ja me emme lue katekismuksia.
- S. Eko
olemme ortodokseja niin emme sitä emmekä tätä! Luetko yleensä mitään hengellisesti rakentavaa? Luterilaisuudestani varmaan johtuu, että minulla on Kuopiossa v.1967 painettu "Lyhyt ortodoksinen katekismus".
- O.R. Todoksi
S. Eko kirjoitti:
olemme ortodokseja niin emme sitä emmekä tätä! Luetko yleensä mitään hengellisesti rakentavaa? Luterilaisuudestani varmaan johtuu, että minulla on Kuopiossa v.1967 painettu "Lyhyt ortodoksinen katekismus".
että luterialaisten kirjat on ortodokiseille hengellisesti rakentavia. No en tiedä muitten puolesta mutta mua ne ei rakenna pätkääkään.
- S. Eko
O.R. Todoksi kirjoitti:
että luterialaisten kirjat on ortodokiseille hengellisesti rakentavia. No en tiedä muitten puolesta mutta mua ne ei rakenna pätkääkään.
ortodoksille niin tietenkin tarkoitan hengellisesti rakentavalla luettavalla ensisijaisesti ort.kirjallisuutta. En tiedä kannattaako tuollainen "ei rakenna pätkääkään"-ajattelu. Kun olen lukenut sekä luterilaista että ort.kirjallisuutta niin olen tullut siihen tulokseen, että emmehän me joka asiassa ole toisistamme niin mahdottoman kaukana. Eroja toki on. En halua niitä keinotekoisesti häivyttää pois, mutta emme ole niin mahdottoman kaukana toisistamme.
- tietoa löytyy
S. Eko kirjoitti:
ortodoksille niin tietenkin tarkoitan hengellisesti rakentavalla luettavalla ensisijaisesti ort.kirjallisuutta. En tiedä kannattaako tuollainen "ei rakenna pätkääkään"-ajattelu. Kun olen lukenut sekä luterilaista että ort.kirjallisuutta niin olen tullut siihen tulokseen, että emmehän me joka asiassa ole toisistamme niin mahdottoman kaukana. Eroja toki on. En halua niitä keinotekoisesti häivyttää pois, mutta emme ole niin mahdottoman kaukana toisistamme.
teologiasta perillä olevat todellakin löytyvät ortodoksi.netistä, älä heittele sikoja helmillä, kun eivät kerran ymmärrä lukemaansa...;)
- O.R.Todoksi
S. Eko kirjoitti:
Ekumeniassa jatkuvasti viljellään myyttiiä ja hoetaan ' meissä ei ole oikeastaan eroja' tai 'emme ole kaukana toisistamme.' Meitä yhdistää toki usko Kolmiyhteiseen Jumlaan, Kristuksen sovitustyö, Raamattu. Mutta siinäpä se melkein on. Kaikki mikä jää tämän ulkopuolelle onkin sitten aivan jotain muuta. Ja sellaista josta luterialalaisilla ei ole hajuakaan. Voidaan kysyä: jos kerta olemme niin samanlaisia niin miksi emme sitten ole yhtä? Kaikki vaan kerralla liitytään ev.luterialaisiin tai päin vastoin kaikki muut meille!! Mikä tekee meistä ortodokseja ja mikä saa meidät mpitämään kynsin hampain omasta uskostamme? Se on rakkaus OMAA kirkkoamme kohtaan: sen pyhyyttä, sen merkitystä ajassa (2000 vuoden ajan), sen jumlanpalveluselämää kohtaan, sen traditiota, sen luostarilaitosta ja luostarilaitosten merkitystä, sen ykseyttä eli katolisuutta, sen pyhiä, sen taidetta.... Toisuskoiset eivät koskaan voi ymmärtää tätä koska ovat faktisesti tämän kaiken ulkopuolella. Ymmärtääkseen ortodoksista kirkkoa tulee olla sen sisäpuolella.
Meissä ON eroja ja aika suuria. Eikä luterilainen teologia (mitä se sitten lienee) oikeasti kiinnosta minua lainkaan. Omassa on niiiiin paljon ammentamista. Tämä ei kuitenkaan tarkoita luterilaisten väheksymistä, ei suinkaan. Mutta heidän teologiallaan ei ole mitään annettavaa, ei ainakaan minulle. - S. Eko
O.R.Todoksi kirjoitti:
Ekumeniassa jatkuvasti viljellään myyttiiä ja hoetaan ' meissä ei ole oikeastaan eroja' tai 'emme ole kaukana toisistamme.' Meitä yhdistää toki usko Kolmiyhteiseen Jumlaan, Kristuksen sovitustyö, Raamattu. Mutta siinäpä se melkein on. Kaikki mikä jää tämän ulkopuolelle onkin sitten aivan jotain muuta. Ja sellaista josta luterialalaisilla ei ole hajuakaan. Voidaan kysyä: jos kerta olemme niin samanlaisia niin miksi emme sitten ole yhtä? Kaikki vaan kerralla liitytään ev.luterialaisiin tai päin vastoin kaikki muut meille!! Mikä tekee meistä ortodokseja ja mikä saa meidät mpitämään kynsin hampain omasta uskostamme? Se on rakkaus OMAA kirkkoamme kohtaan: sen pyhyyttä, sen merkitystä ajassa (2000 vuoden ajan), sen jumlanpalveluselämää kohtaan, sen traditiota, sen luostarilaitosta ja luostarilaitosten merkitystä, sen ykseyttä eli katolisuutta, sen pyhiä, sen taidetta.... Toisuskoiset eivät koskaan voi ymmärtää tätä koska ovat faktisesti tämän kaiken ulkopuolella. Ymmärtääkseen ortodoksista kirkkoa tulee olla sen sisäpuolella.
Meissä ON eroja ja aika suuria. Eikä luterilainen teologia (mitä se sitten lienee) oikeasti kiinnosta minua lainkaan. Omassa on niiiiin paljon ammentamista. Tämä ei kuitenkaan tarkoita luterilaisten väheksymistä, ei suinkaan. Mutta heidän teologiallaan ei ole mitään annettavaa, ei ainakaan minulle.meikäläisen pitäisi kirjoittaa pikkuisen pidempiä ja tarkempia viestejä. Et näet arvostele minua vaan omia ennakkokäsityksiäsi. Se ei välttämättä ole sinun vikasi koska sinäkään et ole ajatustenlukija. Toisaalta voi olla niinkin, että ymmärtääkseen luterilaisuutta niin on oltava sen sisäpuolella. Tai ainakin siihen pitää tutustua ensin ja vasta sitten arvostella. Ihan oikeassa elämässä, siis silmästä silmään tilanteessa eli äänen kantaman päässä keskustellessa on joku ortodoksi sanonut minulle, että ort.kirkko tarvitsee ulkopuolisia ystäviä. Kumpaako rakennat: riitaa vai rauhaa?
- O.R.Todoksi
S. Eko kirjoitti:
meikäläisen pitäisi kirjoittaa pikkuisen pidempiä ja tarkempia viestejä. Et näet arvostele minua vaan omia ennakkokäsityksiäsi. Se ei välttämättä ole sinun vikasi koska sinäkään et ole ajatustenlukija. Toisaalta voi olla niinkin, että ymmärtääkseen luterilaisuutta niin on oltava sen sisäpuolella. Tai ainakin siihen pitää tutustua ensin ja vasta sitten arvostella. Ihan oikeassa elämässä, siis silmästä silmään tilanteessa eli äänen kantaman päässä keskustellessa on joku ortodoksi sanonut minulle, että ort.kirkko tarvitsee ulkopuolisia ystäviä. Kumpaako rakennat: riitaa vai rauhaa?
Rauhaa tässä rakennetaan. Nämä nettikeskustelut saavat helposti ikävän luonteen. Toista kirkkoa ei voi ymmärtää kuinsen sisäpuolella, koskee varmasti myös ev.lut kirkkoa. Olen halunnut vain ja ainoastaan sanoa ettei ev.lut teologia kiinnosta meikäläistä koska omassa erittäin rikkaassa perinnössä on niin valtavasti ammennettavaa. Toisaalta karvat nousee pystyyn siitä 'me ollaan samoja'-hokemasta. Ekumenia ei tarkoita sitä että hoetaan jotain äskeisen kaltaista lausetta ja kuvitellaan että tässä se on. Ekumenia tarkoittaa sitä että tuntee oman kirkon perinteen ja siinä samalla eroavaisuudet. Ekumenia on myös toisen ERILAISUUTTA kunnioittavaa. Kun on ankkuroitunut omaan kirkkoon tukevasti, ei ole mitään pelättävää. Toisaalta ekumeniaan kuuluu myös yhteisten nimittäjien etsiminen, mutta ei lopputulos tarvitse olla 'me ollaan niiiiin samanlaisia' vaan esim. ymmärrän eriäväisyytemme ja kunnioitan sitä. Tarvitsemme tietoa ja kunnioitusta toisiamme kohtaan ja jos syntyy ystävyyttä kaupan päälle, hyvä niin. Mutta millä hinnalla se ystävyys syntyy? Ei ainakaan sillä että kuvitellaan jotain sellaista mitä ei ole todellisuudessa olemassa. Peace, man!
- radixkaali
O.R.Todoksi kirjoitti:
Rauhaa tässä rakennetaan. Nämä nettikeskustelut saavat helposti ikävän luonteen. Toista kirkkoa ei voi ymmärtää kuinsen sisäpuolella, koskee varmasti myös ev.lut kirkkoa. Olen halunnut vain ja ainoastaan sanoa ettei ev.lut teologia kiinnosta meikäläistä koska omassa erittäin rikkaassa perinnössä on niin valtavasti ammennettavaa. Toisaalta karvat nousee pystyyn siitä 'me ollaan samoja'-hokemasta. Ekumenia ei tarkoita sitä että hoetaan jotain äskeisen kaltaista lausetta ja kuvitellaan että tässä se on. Ekumenia tarkoittaa sitä että tuntee oman kirkon perinteen ja siinä samalla eroavaisuudet. Ekumenia on myös toisen ERILAISUUTTA kunnioittavaa. Kun on ankkuroitunut omaan kirkkoon tukevasti, ei ole mitään pelättävää. Toisaalta ekumeniaan kuuluu myös yhteisten nimittäjien etsiminen, mutta ei lopputulos tarvitse olla 'me ollaan niiiiin samanlaisia' vaan esim. ymmärrän eriäväisyytemme ja kunnioitan sitä. Tarvitsemme tietoa ja kunnioitusta toisiamme kohtaan ja jos syntyy ystävyyttä kaupan päälle, hyvä niin. Mutta millä hinnalla se ystävyys syntyy? Ei ainakaan sillä että kuvitellaan jotain sellaista mitä ei ole todellisuudessa olemassa. Peace, man!
" kun on ankkuroitunut omaan tukevasti, ei ole mitään pelättävää."
sinä sen sanoit: ei pelota homot, läskit papit, sateenkaariliike eikä ekumeninen neuvosto.
jotkut näkevät näitä virtahepoja joka kulmalla: elämisen psykologisointi etenee suomessa vauhdilla
tietynlainen maanläheinen juurevuus on Kirkkomme anti suomalaiselle kristillisyydelle, vaalikaamme sitä?
- matoton
Tosi on, että tämä kammottava ortodoksinen oppi löytyy ainakin ruotsinkielisestä ortodoksisesta katekismuksesta, joka on painettu 1930-luvulla. Luterilaiasesta katekismuksesta en ole vastaavaa oppia löytänyt.
Ei tällainen oppi voi ainakaan Kristuksen opetukseen pohjautua: lienee vallanhimoisten ja kostonhaluisten vanhojen ukkojen hapatuksia.- enkellillinen
ko. ikivanhassa katekismuksessa on jätetty pois, koko katekismuksen käyttö, ymmärtääkseni. Ei enkeli lasta hylkää, aina on sen verran esirukoilijoita lapsilla!
- suutarin lapsi
Muutkin ovat tämän ehkä huomanneet.Ortodoksisessa kirkkosalissa on virtahepo: julma,armoton oppi. Sen näkevät totuuden etsijät.
- lapseton suutari
En osaa vastata kysymykseeen. Mielestäni tuollainen opetus ei voi olla kristillistä, onpa se sitten ortodoksista tahansa.
Tosi ankeaa on myös ortodoksisen keskustelun taso. Kun opin epäloogisuus ja älyllinen epärehellisyys alkavat paljastua, aletaan heittää lokaa. Oppirakennelma on narsistinen, ollaan olevinaan kauneimpia ja ainoita oikeassa olevia. Seurakuntalaiset heijastavat itsessään olevan pahan ennen kaikkea luterilaisiin.- Juudas Iskariot
Näin intuitiivisesti voi helposti päätyä tulokseen, jonka mukaan lapsen vanhempien toiminnalla on vain vähän vaikutusta lapsen suojelusenkeleihin. Todennäköisesti vanhempien huono uskonnollinen malli suorastaan aktivoi seuojelusenkeliä.
Mutta tärkeämpää on, että lapsen kummi hoitaa oman osuutensa ja huolehtii hengellisestä kasvatuksesta varsinkin silloin, jos omat vanhemmat eivät osaa tai jaksa. Se suojelusenkeli käy sitten aina välillä kuiskuttamassa kummin korvaan, että nyt olisi hyvä käydä visiitillä. Valitettavasti vain kaikki kummit eivät muista kuunnella sitä lapsen suojelusenkelin ääntä.
- nolla halki
Ketään ei jätetä - olemme kaikki jo jätettyjä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi842745On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole612642Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.712601Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä952551Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu892085Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl502012Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1411866Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk531572Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?171498Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve361485