Katselen hiekan kauneutta,
muistelen pienten varpaiden jälkiä rannalla.
Kuinka nopeasti lapseni kasvoivat, lensivät pesästä.
Katselen hiekan kauneutta,
aaltojen kohinassa liikahtelevaa
vartaloasi - dyynien välissä.
Nyt olet poissa.
Isoäidiltä perityn tiimalasin pohjassa
kirjaimet ovat haalistuneet,
suppilon läpi valuva hiekka
samanlaista
kuin lapsuudessa.
Ja paljon ennen.
Kävelen koiran kanssa läpi lumimyräkän
jouluista paluuliikennettä ajatellen
toivon arkeenvaeltajille turvallista matkaa.
Ehkä vielä...
Kopistelen eteiseen lumet kengistä,
ennen näiden sanojen kirjoittamista totesin
mielessäni ja toistan -
Tämä päivä on kaunis, rakkaani
katselen valuvaa hiekkaa.
Ehkä vielä muutama jyvänen?
- - -
Lienee tarpeetonta mainita mutta sanon kuitenkin, runo on fiktio. Vanhenemisen tarkasteluna se on kuitenkin faktaa: kuvitelman välityksellä pohdin ajan kulumista ja tiettyjä siihen liittyviä tunteita. Sekin saattaisi olla fiktiota, olisin pohtivinani. Tällä kertaa pohdiskelu oli siis tosi. Käytetystä rekvisiitasta: kirjoittaessani "muistelen pienten varpaiden jälkiä rannalla" mieleeni todella muistuivat (nyt jo aikuisen) poikani varpaanjäljet hiekassa; dyynien välissä liikahtelevaan vartaloon ei sisälly mielleyhtymiä mihinkään todelliseen, sen ainoa funktio on runon jännitteessä rakenteellisena sekä sisällöllisenä draama-aineksena yhdessä lauseen "nyt olet poissa" kanssa; samoin isoäidiltä peritty tiimalasi - vailla yhtymäkohtia kirjoittajan todellisuuteen, on runon keskus, muuttumattomana valuva hiekka ajan ja sen havainnoimisen symboli; runon alkuosa on luonnosteltu aamupäivällä, loppuosan muotoutumiseen mitä luultavimmin vaikutti todellinen lumimyräkkä sekä ulkoiluni koiran kanssa (pojan koira on minulle hoidossa huomiseen saakka).
Hiekan kauneutta.
26. 12.
Hiekan kauneutta.
5
529
Vastaukset
- Zakuskat
Tämäpä natsas, taas.
Omakin runoni oli fiktio-faktio ja fessio-sessio.Fessio-sessio? Mielenkiintoinen uusi sana laitetaan korvan taakse, zip.
Ulkomailla kuuluvat käyttävän hienoa sanaa "faktio" tietyntyyppisestä kirjallisuudesta. Olen ominut sanan kuvaamaan runouttani noin niinkuin pääpiirteittäin eli niiltä osin kun kyse ei ole fiktiosta. En ole malttanut selvittää mitä sana oikeasti tarkoittaa, minulle se tarkoittaa jonkinlaista fiktion ja faktan symbioosia, fiktiota minkä pohjana käytetään osin todellisuudesta poimittuja tapahtumia jotka muokkautuessaan ovat enää [korkeintaan] vuoropuhelua lähtökohtiensa kanssa, joista ovat irrottautuneet. Faktio kuten fiktiokin saattavat olla faktaa toisella tasolla, niin että kirjoittaja kuvitelmien kautta käy läpi, prosessoi olemassaolevia tunteitaan - tai [jopa] tarkastelee tai on tarkastelevinaan yleisluontoisia ilmiöitä, kuten esimerkiksi hylätyksi tulemisen kokemusta ja/tai kielen ja mieltämisen suhteita, sekä vielä tarkastelee tarkasteluaan. Faktioni luonteeseen kuuluu että olen tarkastelevinani tarkasteluani. Rehellisyyteni on lähes sairaalloista. Siksi olenkin kirjoittanut vain muutamia faktarunoja, so. runoja joissa mahdollisimman vähällä maalailulla, lähes matemaattisesti jäljennän (pyrin jäljentämään) tietyt tapahtumat eli tapahtumaketjut kronologisesti oikeassa järjestyksessä (kuten muistini ne tavoittaa). Sanomattakin on selvää että tuollainen fakta muistuttaa todellisuutta vain vähän jos ollenkaan, mutta mitäpä siitä - pääasia että se on totta.
Faktiollinen fessio-sessio.
---> henkilökohtaisia tunnustuksia kuvitelmiin limittyvänä ja muotoutuvana tapahtumana.
http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1261949986101_2_large.jpg
http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1261949986101_3_large.jpg
http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1261949986101_4_large.jpg
Se faktiosta.
Mutta onko sulla oikeesti analoginen sanelukone?
Kullannuppuni lähettää terveisiä.
5. 12.
http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1261949986101_1_large.jpg
27. 12.
http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1261949986101_5_large.jpg
http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1261949986101_6_large.jpg
- - -
Mätää, patsassanat.
Onni-sifonkisi esimaku joi fafa-oliot sotki rose.
http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1261952226034_2_large.jpg
Moiks.- Zakuskat
aitiparta kirjoitti:
Fessio-sessio? Mielenkiintoinen uusi sana laitetaan korvan taakse, zip.
Ulkomailla kuuluvat käyttävän hienoa sanaa "faktio" tietyntyyppisestä kirjallisuudesta. Olen ominut sanan kuvaamaan runouttani noin niinkuin pääpiirteittäin eli niiltä osin kun kyse ei ole fiktiosta. En ole malttanut selvittää mitä sana oikeasti tarkoittaa, minulle se tarkoittaa jonkinlaista fiktion ja faktan symbioosia, fiktiota minkä pohjana käytetään osin todellisuudesta poimittuja tapahtumia jotka muokkautuessaan ovat enää [korkeintaan] vuoropuhelua lähtökohtiensa kanssa, joista ovat irrottautuneet. Faktio kuten fiktiokin saattavat olla faktaa toisella tasolla, niin että kirjoittaja kuvitelmien kautta käy läpi, prosessoi olemassaolevia tunteitaan - tai [jopa] tarkastelee tai on tarkastelevinaan yleisluontoisia ilmiöitä, kuten esimerkiksi hylätyksi tulemisen kokemusta ja/tai kielen ja mieltämisen suhteita, sekä vielä tarkastelee tarkasteluaan. Faktioni luonteeseen kuuluu että olen tarkastelevinani tarkasteluani. Rehellisyyteni on lähes sairaalloista. Siksi olenkin kirjoittanut vain muutamia faktarunoja, so. runoja joissa mahdollisimman vähällä maalailulla, lähes matemaattisesti jäljennän (pyrin jäljentämään) tietyt tapahtumat eli tapahtumaketjut kronologisesti oikeassa järjestyksessä (kuten muistini ne tavoittaa). Sanomattakin on selvää että tuollainen fakta muistuttaa todellisuutta vain vähän jos ollenkaan, mutta mitäpä siitä - pääasia että se on totta.
Faktiollinen fessio-sessio.
---> henkilökohtaisia tunnustuksia kuvitelmiin limittyvänä ja muotoutuvana tapahtumana.
http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1261949986101_2_large.jpg
http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1261949986101_3_large.jpg
http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1261949986101_4_large.jpg
Se faktiosta.
Mutta onko sulla oikeesti analoginen sanelukone?
Kullannuppuni lähettää terveisiä.
5. 12.
http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1261949986101_1_large.jpg
27. 12.
http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1261949986101_5_large.jpg
http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1261949986101_6_large.jpg
- - -
Mätää, patsassanat.
Onni-sifonkisi esimaku joi fafa-oliot sotki rose.
http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1261952226034_2_large.jpg
Moiks.kun ei huvita lähteä kahlaamaan, että koittaisiko rakentaa jotain oikeaa, täysin realiteeteissä horjuvaa untuvarunoutta, johon ei olisisi lisätty mitään mielikuvitukselllista tai sisäisen hämäryyden varjoja, elämän kuvisevia muistikuvia vaan olisi kuin pilli dumarin suussa tai sulkapallokentällä?
Alkaisi naturistiksi ja ottaisi rehdisti aurinkoa? Niin mua tuo ulkomaailma kalloon ottaa, jotta.
No enywei...
- *MURUKULTA*
Mielenkulkua,, tiimalasinhiekasta arkeen, sen jalanjälkiin, kulkuun..
tässä tekstissä pystyi hengästyttämättä kulkemaan rinnalla
'Jopa (minun) mielikuva koirasta, yhdessä ahtaassa tuulikaapissa vispavine häntineen,
ei häirinnyt, vaan sen hymy pelasti..taputus kylkeen 'oliko mukavaa'... oli sillä! :D
Muuten oleko huomannut että joskus näyttää melkein siltä,
kuin tiimalasin hiekan valuminen hiljenisi.. melkein kuin pysähtyisi..
Ehkä illuusio on siinä, että on erilaisia t-laseja olemassa, mutta..mielekkäitä mielikuvia pvääsi,- varaus
Hiekka on ihanaa aivoille. Se on niin tasapainoinen ja veri vetää aina ulkomaille play de las inglesiin.kun sen tuntee..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1311374
- 103889
- 75713
- 51615
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa15533ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40484Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153461Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..35432- 26399
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175394