Hiekan kauneutta.

aitiparta

Katselen hiekan kauneutta,
muistelen pienten varpaiden jälkiä rannalla.
Kuinka nopeasti lapseni kasvoivat, lensivät pesästä.

Katselen hiekan kauneutta,
aaltojen kohinassa liikahtelevaa
vartaloasi - dyynien välissä.

Nyt olet poissa.

Isoäidiltä perityn tiimalasin pohjassa
kirjaimet ovat haalistuneet,
suppilon läpi valuva hiekka
samanlaista
kuin lapsuudessa.

Ja paljon ennen.

Kävelen koiran kanssa läpi lumimyräkän
jouluista paluuliikennettä ajatellen
toivon arkeenvaeltajille turvallista matkaa.

Ehkä vielä...

Kopistelen eteiseen lumet kengistä,
ennen näiden sanojen kirjoittamista totesin
mielessäni ja toistan -

Tämä päivä on kaunis, rakkaani
katselen valuvaa hiekkaa.

Ehkä vielä muutama jyvänen?



- - -


Lienee tarpeetonta mainita mutta sanon kuitenkin, runo on fiktio. Vanhenemisen tarkasteluna se on kuitenkin faktaa: kuvitelman välityksellä pohdin ajan kulumista ja tiettyjä siihen liittyviä tunteita. Sekin saattaisi olla fiktiota, olisin pohtivinani. Tällä kertaa pohdiskelu oli siis tosi. Käytetystä rekvisiitasta: kirjoittaessani "muistelen pienten varpaiden jälkiä rannalla" mieleeni todella muistuivat (nyt jo aikuisen) poikani varpaanjäljet hiekassa; dyynien välissä liikahtelevaan vartaloon ei sisälly mielleyhtymiä mihinkään todelliseen, sen ainoa funktio on runon jännitteessä rakenteellisena sekä sisällöllisenä draama-aineksena yhdessä lauseen "nyt olet poissa" kanssa; samoin isoäidiltä peritty tiimalasi - vailla yhtymäkohtia kirjoittajan todellisuuteen, on runon keskus, muuttumattomana valuva hiekka ajan ja sen havainnoimisen symboli; runon alkuosa on luonnosteltu aamupäivällä, loppuosan muotoutumiseen mitä luultavimmin vaikutti todellinen lumimyräkkä sekä ulkoiluni koiran kanssa (pojan koira on minulle hoidossa huomiseen saakka).

Hiekan kauneutta.
26. 12.

5

529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zakuskat

      Tämäpä natsas, taas.

      Omakin runoni oli fiktio-faktio ja fessio-sessio.

      • Fessio-sessio? Mielenkiintoinen uusi sana laitetaan korvan taakse, zip.

        Ulkomailla kuuluvat käyttävän hienoa sanaa "faktio" tietyntyyppisestä kirjallisuudesta. Olen ominut sanan kuvaamaan runouttani noin niinkuin pääpiirteittäin eli niiltä osin kun kyse ei ole fiktiosta. En ole malttanut selvittää mitä sana oikeasti tarkoittaa, minulle se tarkoittaa jonkinlaista fiktion ja faktan symbioosia, fiktiota minkä pohjana käytetään osin todellisuudesta poimittuja tapahtumia jotka muokkautuessaan ovat enää [korkeintaan] vuoropuhelua lähtökohtiensa kanssa, joista ovat irrottautuneet. Faktio kuten fiktiokin saattavat olla faktaa toisella tasolla, niin että kirjoittaja kuvitelmien kautta käy läpi, prosessoi olemassaolevia tunteitaan - tai [jopa] tarkastelee tai on tarkastelevinaan yleisluontoisia ilmiöitä, kuten esimerkiksi hylätyksi tulemisen kokemusta ja/tai kielen ja mieltämisen suhteita, sekä vielä tarkastelee tarkasteluaan. Faktioni luonteeseen kuuluu että olen tarkastelevinani tarkasteluani. Rehellisyyteni on lähes sairaalloista. Siksi olenkin kirjoittanut vain muutamia faktarunoja, so. runoja joissa mahdollisimman vähällä maalailulla, lähes matemaattisesti jäljennän (pyrin jäljentämään) tietyt tapahtumat eli tapahtumaketjut kronologisesti oikeassa järjestyksessä (kuten muistini ne tavoittaa). Sanomattakin on selvää että tuollainen fakta muistuttaa todellisuutta vain vähän jos ollenkaan, mutta mitäpä siitä - pääasia että se on totta.

        Faktiollinen fessio-sessio.
        ---> henkilökohtaisia tunnustuksia kuvitelmiin limittyvänä ja muotoutuvana tapahtumana.

        http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1261949986101_2_large.jpg

        http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1261949986101_3_large.jpg

        http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1261949986101_4_large.jpg

        Se faktiosta.
        Mutta onko sulla oikeesti analoginen sanelukone?

        Kullannuppuni lähettää terveisiä.

        5. 12.

        http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1261949986101_1_large.jpg

        27. 12.

        http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1261949986101_5_large.jpg

        http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1261949986101_6_large.jpg

        - - -

        Mätää, patsassanat.

        Onni-sifonkisi esimaku joi fafa-oliot sotki rose.

        http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1261952226034_2_large.jpg

        Moiks.


      • Zakuskat
        aitiparta kirjoitti:

        Fessio-sessio? Mielenkiintoinen uusi sana laitetaan korvan taakse, zip.

        Ulkomailla kuuluvat käyttävän hienoa sanaa "faktio" tietyntyyppisestä kirjallisuudesta. Olen ominut sanan kuvaamaan runouttani noin niinkuin pääpiirteittäin eli niiltä osin kun kyse ei ole fiktiosta. En ole malttanut selvittää mitä sana oikeasti tarkoittaa, minulle se tarkoittaa jonkinlaista fiktion ja faktan symbioosia, fiktiota minkä pohjana käytetään osin todellisuudesta poimittuja tapahtumia jotka muokkautuessaan ovat enää [korkeintaan] vuoropuhelua lähtökohtiensa kanssa, joista ovat irrottautuneet. Faktio kuten fiktiokin saattavat olla faktaa toisella tasolla, niin että kirjoittaja kuvitelmien kautta käy läpi, prosessoi olemassaolevia tunteitaan - tai [jopa] tarkastelee tai on tarkastelevinaan yleisluontoisia ilmiöitä, kuten esimerkiksi hylätyksi tulemisen kokemusta ja/tai kielen ja mieltämisen suhteita, sekä vielä tarkastelee tarkasteluaan. Faktioni luonteeseen kuuluu että olen tarkastelevinani tarkasteluani. Rehellisyyteni on lähes sairaalloista. Siksi olenkin kirjoittanut vain muutamia faktarunoja, so. runoja joissa mahdollisimman vähällä maalailulla, lähes matemaattisesti jäljennän (pyrin jäljentämään) tietyt tapahtumat eli tapahtumaketjut kronologisesti oikeassa järjestyksessä (kuten muistini ne tavoittaa). Sanomattakin on selvää että tuollainen fakta muistuttaa todellisuutta vain vähän jos ollenkaan, mutta mitäpä siitä - pääasia että se on totta.

        Faktiollinen fessio-sessio.
        ---> henkilökohtaisia tunnustuksia kuvitelmiin limittyvänä ja muotoutuvana tapahtumana.

        http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1261949986101_2_large.jpg

        http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1261949986101_3_large.jpg

        http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1261949986101_4_large.jpg

        Se faktiosta.
        Mutta onko sulla oikeesti analoginen sanelukone?

        Kullannuppuni lähettää terveisiä.

        5. 12.

        http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1261949986101_1_large.jpg

        27. 12.

        http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1261949986101_5_large.jpg

        http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1261949986101_6_large.jpg

        - - -

        Mätää, patsassanat.

        Onni-sifonkisi esimaku joi fafa-oliot sotki rose.

        http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1261952226034_2_large.jpg

        Moiks.

        kun ei huvita lähteä kahlaamaan, että koittaisiko rakentaa jotain oikeaa, täysin realiteeteissä horjuvaa untuvarunoutta, johon ei olisisi lisätty mitään mielikuvitukselllista tai sisäisen hämäryyden varjoja, elämän kuvisevia muistikuvia vaan olisi kuin pilli dumarin suussa tai sulkapallokentällä?

        Alkaisi naturistiksi ja ottaisi rehdisti aurinkoa? Niin mua tuo ulkomaailma kalloon ottaa, jotta.

        No enywei...


    • *MURUKULTA*

      Mielenkulkua,, tiimalasinhiekasta arkeen, sen jalanjälkiin, kulkuun..
      tässä tekstissä pystyi hengästyttämättä kulkemaan rinnalla
      'Jopa (minun) mielikuva koirasta, yhdessä ahtaassa tuulikaapissa vispavine häntineen,
      ei häirinnyt, vaan sen hymy pelasti..taputus kylkeen 'oliko mukavaa'... oli sillä! :D
      Muuten oleko huomannut että joskus näyttää melkein siltä,
      kuin tiimalasin hiekan valuminen hiljenisi.. melkein kuin pysähtyisi..
      Ehkä illuusio on siinä, että on erilaisia t-laseja olemassa, mutta..mielekkäitä mielikuvia pvääsi,

      • varaus

        Hiekka on ihanaa aivoille. Se on niin tasapainoinen ja veri vetää aina ulkomaille play de las inglesiin.kun sen tuntee..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      533
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      394
    Aihe