Kasvissyönti ulkomailla?

vege ulkomaille

Mitenköhän tuo kasvissyönti onnistuisi ulkomailla noin käytännössä? Onko kasvissyöjiä esim. yhtään ei-teollisuus-maissa? Esim. Latinalaisessa Amerikassa.
Kun olen ajatellut unelmissani tuota ulkomaille vaikka vähän kauemmaskin muuttoa, ja kuitenkin kiinnostaisi myös tuo vegetarismi. Vielä en ole vegetaristi, enkä tiedä vielä olenko koskaan. Mutta, onnistuuko ei-teollisuusmaissa kasvissyönti vai pitääkö minun vain unohtaa jompi kumpi ajatuksistani?

23

848

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puhdasta ei paskaa

Kaikki ulkomaalaiset vihannekset ja kasvikset ovat ensinnäkin iihan kelvottomia laadullisesti ja sitäpaitsi niissä on hirvittävät määrät myrkkyjäämiä ja lisäksi ulkomaalaiset kastelevat mansikkansa ja salaattinsa virtsalla ja laittavat kasvien juurille paskaa. Hyi, eihän tuollaisia voi sivistynyt ihminen syödä.
      Näin olen lukenut suomalaisista puutarha-alan julkaisuista!

• vege ulkomaille

Niin, olen yhä kiinnostunut kyseisestä asiasta. Miten tuo kasvissyönti oikein onnistuu ulkomailla? USA:ssa ja muissa teollisuusmaissa varmasti jopa paremmin kuin Suomessa. Mutta entä vähän kehittymättömämmät maat? Intiassa kun on hinduja niin se varmasti onnistuu, entä Latinalaisessa Amerikassa? Onko matkustelu tuhoon tuomittua jos on kasvissyöjä? Entä asuminen niissä kehittymättömimissä maissa?
      Edelleen kiinnostaa sekä vegetarismi että ulkomaat. Kiitos, jos viitsitte vastata.

• muailimanmiäs

Käypä kansainvälisillä vegetaristisivustoilla ja tutki itse asiaa. Saatat yllättyä huomatessasi, että meitä on lähes joka maassa: Venäjällä, Kiinassa, Mosambikissa, Uruguayssa ...
        Mutta tutki ja tutustu ihmisiin. Itse vegetarian-ryhmiä vaikka googlella, facebookista, käy sivustolla veggieboards.com Kyllä löytyy monenlaista tarinaan ja kokemusta. Luulen, että useimmiten ei tule ongelmaa, jos muut elämisen olosuhteet ovat siedettäviä kuten toimeentulo. Yleensä kun liki jokaisen kehittymättömän maan ravinnosta suurin osa on kasvisravintoa. Grönlanti tosin lienee poikkeus, mutta sehän onkin Pohjoismaa (osa Tanskaa) xD

• muailimanmiäs kirjoitti:

Käypä kansainvälisillä vegetaristisivustoilla ja tutki itse asiaa. Saatat yllättyä huomatessasi, että meitä on lähes joka maassa: Venäjällä, Kiinassa, Mosambikissa, Uruguayssa ...
        Mutta tutki ja tutustu ihmisiin. Itse vegetarian-ryhmiä vaikka googlella, facebookista, käy sivustolla veggieboards.com Kyllä löytyy monenlaista tarinaan ja kokemusta. Luulen, että useimmiten ei tule ongelmaa, jos muut elämisen olosuhteet ovat siedettäviä kuten toimeentulo. Yleensä kun liki jokaisen kehittymättömän maan ravinnosta suurin osa on kasvisravintoa. Grönlanti tosin lienee poikkeus, mutta sehän onkin Pohjoismaa (osa Tanskaa) xD

Lieneeköhän Grönlannin kasvisköyhyys myös vähän kiinni luonnonoloistakin - lähes ikuisen talven maassa ei oras juurikaan kukoista. Eskimo on ottanut kasvisravintonsa syömällä hylkeen suolensisällön, josta on löytynyt jotain vihertävää - mitä lienee oillut? Muu ravinto on kalaa ja lihaa - kasvikset lienevät vielä tänäänkin paljolti tuontitavaraa.

Mutta aivan tosissaan ajatellen; jokaisen maan ruokavalioon kuuluu kasviksia ja kasvisruokia, joten ei ahneinkaan vegetaristi nälkään näänny. Yleensä ei kuitenkaan kukaan ajattele porkkanaa purressaan, että "syönpä tässä nyt kasvisruokia, jotta maapallo pelastuisi". Lähinnä kai ajatellaan ruoan täyttävän vatsan, vievän nälän pois ja pelastavan elämän vielä huomisellekin.

Vain länsimainen hyvinvointilapsi voi ajatella asioita noin kuin ajattelet - harvalla on siihen varaa.

Tyhmintä saattaisi olla lähtemättä reissuun kun jokin tällainen vegeasia mättää. Matka saattaisi avartaa ja antaisi edes vähän perspektiiviä näihin vegaani- ja kasvissyöntiasioihinkin - hypyn todellisuuteen kulmakuppilan idealistiporukoitten sijaan. Hämmästyisit varmaan.

• Intiaan siis

Intia on maa jossa on veganismilla useita tuhansia vuosia vanhat perinteet ja vegaanista ruokaa on helposti saatavilla. Ja ne maut! Intiassa osataan maustaa kasvisruuat todella taitavasti eikä sen tarvitse aina merkitä tulipalomausteita.

• vege ulkomaille

Onko minun siis pakko muuttaa Intiaan ja pysyä siellä koko loppuelämä jos aion vegetaristiksi ja ulkomaille muuttaa. Onko matkustelu tuhoon tuomittua vegetaristina, entä ne kehitysmaat?

• hannes2

se ei onnistuisi, kai sentään näet ja maistat mitä syöt?

• HH

olen ollut kasvissyoja 15 vuotta, ja vieraillut kaikilla mantereilla. Ikina ei ole ollut ongelmia loytaa kasvisruokaa. Tosin taytyy olla itse aika aktiivinen ja ottaa selvaa ruokapaikoista etukateen.

• maita ja mantuja

Olen ollut yli kymmenen vuotta kasvissyöjä ja sinä aikana on tullut käytyä ulkomailla vähintään pari kertaa vuodessa, ja joka kerta eri maassa, niin idässä, etelässä kuin lännessäkin. Aina on joka paikasta kasvisruokaa löytynyt. Korostan vielä, että olen siis kasvissyöjä enkä vegaani.

Kaikista huonoin kasvisruokatarjonta on mielestäni itä-euroopan maissa, siellä lähestulkoon joka ruuassa on lihaa. Aasian ja etelä-amerikan köyhissä valtioissa sitävastoin syödään paljon kasviksia.

Jos todellakin suunnittelet ulkomaille muuttamista, en näe mitään ongelmia, kun siinä tapauksessa sinulta löytyy luultavimmin keittiö missä voit valmistaa itse ruuat. Raaka-aineita löytyy kaikkialta ja monista maista paremmin kuin suomesta.

• -Garlic-

Vietnamiin! Tämä, kuten muutkin Kaakkois-Aasian maat, on mielestäni kasvissyöjän paratiisi. Toreilla on kymmeniä eri kasviksia ja hedelmiä tarjolla ja ne ovat käytännössä puoli-ilmaisia, eurolla saat muovikassillisen "rehuja". Itsekin olen ruvennut syömään kasviksia paljon enemmän kuin mitä Suomessa aikoinaan. Toki syynä tähän on lähinnä hintataso, mutta myös laatu/maku ja tuoreus. Suomessa talvella maksat tomaattikilosta enemmän kuin lihasta, ei mitään järkeä.

• mutta...

suomalaiset tomaatit maistuvatkin tomaateilta samoin kuin mansikat.
        Ulkomailla ollessa saa olla erittäin tarkkana, missä voi syödä kasviksia. Useinmiten ainakin muutama suomalainen lomailija saa ripulin ollessaan ulkomailla. (turistiryhmä)

• -Garlic-
        mutta... kirjoitti:

suomalaiset tomaatit maistuvatkin tomaateilta samoin kuin mansikat.
        Ulkomailla ollessa saa olla erittäin tarkkana, missä voi syödä kasviksia. Useinmiten ainakin muutama suomalainen lomailija saa ripulin ollessaan ulkomailla. (turistiryhmä)

että et ole maistanut näitä Kaasian tomaatteja (tai kurkkuja). Suomalaiset vastaavat ovat lähinnä "kaatopaikkatavaraa". Poikkeuksena tietysti itse omalla kasvimaalla kasvatetut.

Jos epäilet, niin tule tänne ja maista ja mieti montako tuntia vuodessa aurinko paistaa täällä läpi vuoden....

• olen...
        -Garlic- kirjoitti:

että et ole maistanut näitä Kaasian tomaatteja (tai kurkkuja). Suomalaiset vastaavat ovat lähinnä "kaatopaikkatavaraa". Poikkeuksena tietysti itse omalla kasvimaalla kasvatetut.

Jos epäilet, niin tule tänne ja maista ja mieti montako tuntia vuodessa aurinko paistaa täällä läpi vuoden....

ollut erittäin tyytyväinen suomalaisiin tomaatteihin ja kurkkuihin, joten en mistään hinnasta ostaisi ulkomaisia. Suomalaiset mansikat maistuvat mansikoilta, eipä espanjalaiset mansikatkaan ole halpoja. Kaupassa oli myynnissä 10 euroa kilo et silleen....

• Kasvissyöjä.
        olen... kirjoitti:

ollut erittäin tyytyväinen suomalaisiin tomaatteihin ja kurkkuihin, joten en mistään hinnasta ostaisi ulkomaisia. Suomalaiset mansikat maistuvat mansikoilta, eipä espanjalaiset mansikatkaan ole halpoja. Kaupassa oli myynnissä 10 euroa kilo et silleen....

hinnasta nyt ostat kotimaista kurkkua ja tomaattia? Kerro kilohinta. Ja kerro myös onko se kasvihuoneessa, vuorivillassa kasvatettu hyvän makuinen.

Tähän on turha vetää mukaan mitään Espanjaa, sieltä ei tule muuta kuin epäkuranttia skeidaa, poikkeuksena viinit.

• suomalainen...
        Kasvissyöjä. kirjoitti:

hinnasta nyt ostat kotimaista kurkkua ja tomaattia? Kerro kilohinta. Ja kerro myös onko se kasvihuoneessa, vuorivillassa kasvatettu hyvän makuinen.

Tähän on turha vetää mukaan mitään Espanjaa, sieltä ei tule muuta kuin epäkuranttia skeidaa, poikkeuksena viinit.

kurkku maksoi 2.49 €/kg ja tomaatti 4.99 kg todella hyvänmakuisia. Niistä teen salaatteja ja syön sellaisenaan.

• Kasvissyöjä...
        suomalainen... kirjoitti:

kurkku maksoi 2.49 €/kg ja tomaatti 4.99 kg todella hyvänmakuisia. Niistä teen salaatteja ja syön sellaisenaan.

Viisi euroa tomaattikilosta!? Samalla rahalla saa possunlihaa. Mieti kumman tuottaminen on kalliimpaa tai enemmän työtä vaativaa, tomaatin vai porsaan.

• myös...
        Kasvissyöjä... kirjoitti:

Viisi euroa tomaattikilosta!? Samalla rahalla saa possunlihaa. Mieti kumman tuottaminen on kalliimpaa tai enemmän työtä vaativaa, tomaatin vai porsaan.

possunlihaa ja muitakin lihoja käytän, mutta valmistankin kaikki alusta alkaen - myös salaatit ja jälkiruoat. Siinä säästän niin paljon , että voin sitten ostaa suomalaisia tomaatteja ja kurkkuja.
        Possun hoitaminen on ympärivuotista työtä, mutta mielestäni tuottajille pitäisikin maksaa enemmän siitä työstä.

• quume
        olen... kirjoitti:

Suomesta ostetut ulkomaiset hedelmät ja vihannekset eivät maistu miltään, koska ne kerätään raakoina ja kypsyvät laivan kontissa. Kotimaiset tomaatit eivät myöskään maistu talvella millekään, koska ne ovat keinovalolla kypsytettyjä.

Toisin on jos syöt auringossa kypsyneitä tomaatteja vaikkapa siellä espanjassa. Ne maistuvat tomaateille. Sama jos syöt aasiassa banaaneja suoraan banaanipuusta, sen jälkeen ei suomessa kaupasta ostetut banaanit maistu millekään.

Epäilen, että se joka moittii ulkomaisten vihannesten makua, ei ole syönyt niitä koskaan ulkomailla, vain ainoastaan niitä suomen kaupoista saatavia konttikypsiä.

• esim. hedelmissä...
        quume kirjoitti:

Suomesta ostetut ulkomaiset hedelmät ja vihannekset eivät maistu miltään, koska ne kerätään raakoina ja kypsyvät laivan kontissa. Kotimaiset tomaatit eivät myöskään maistu talvella millekään, koska ne ovat keinovalolla kypsytettyjä.

Toisin on jos syöt auringossa kypsyneitä tomaatteja vaikkapa siellä espanjassa. Ne maistuvat tomaateille. Sama jos syöt aasiassa banaaneja suoraan banaanipuusta, sen jälkeen ei suomessa kaupasta ostetut banaanit maistu millekään.

Epäilen, että se joka moittii ulkomaisten vihannesten makua, ei ole syönyt niitä koskaan ulkomailla, vain ainoastaan niitä suomen kaupoista saatavia konttikypsiä.

/www.ruusunnuppu.com/index.php?option=com_content&view=article&id=81&Itemid=88

Paljon on lisäaineita.

• quume
        esim. hedelmissä... kirjoitti:

/www.ruusunnuppu.com/index.php?option=com_content&view=article&id=81&Itemid=88

Paljon on lisäaineita.

En näe liitteen taulukon yhteyttä keskustelun aiheeseen. Luomuruokaa saa ulkomailta siinä missä Suomestakin. Jos lisäaineet ulkomailla pelottaa, niin ainahan voi tehdä kuten on nähty Matkaoppaat -tv sarjassa, eli viedä ruuat mukanaan Suomesta!!!!

• lähiruoka kunniaan
        quume kirjoitti:

Aamen... itse pyrin syömään aina sen maan tuotteita missä kulloinkin olen, koska kannatan lähiruokaa. Yleensä käyn ostamassa suoraan tiloilta jos vain on mahdollisuus. Samoin kuin Suomessa kannatan torilta ostamista suoraan tuottajalta ennemmin kuin marketista. Hinta on kalliimpi mutta maku parempi ja ovat tuoreempia varmasti. Ne hedelmät, joita Suomessa ei kasva, eivät maistu kotona miltään kun on kerran niitä tuoreina syönyt!

• happycow

Itä-Eurooppa ja Etelä-Amerikka ovat varmasti ne haastavimmat paikat, mutta onnistuu silti. Vaatii vain hieman enemmän vaivaa kuin vain valita sopiva kasvisannos ravintolan ruokalistasta. Isommissa kaupungeissa toki löytyy ainakin itämaiset ravintolat joissa kasvisruokaa löytyy, mutta jossain Uruguayn syrjäseudun pikkukylässä voi kyllä olla vaikeaa! Voit katsoa josko ravintoloita löytyy etukäteen happycow'sta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      92
      2773
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      61
      2648
    3. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      71
      2601
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      95
      2561
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      94
      2103
    6. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      50
      2012
    7. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      141
      1876
    8. Joskus tulee niin

Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk
      Ikävä
      61
      1655
    9. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      17
      1548
    10. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      36
      1495
    Aihe