Siskoni on käyttäny minua seksuaalisesti hyväksi

tyttö -95

Hei!

Olen jo aikaisemmin kirjoittanut Siskot ja Veljet- palstalle tästä samaisesta asiasta, mutta en ole vieläkään päässyt rauhaan tästä. Siskoni (olen siis itsekkin tyttö) käytti minua seksuaalisesti hyväksi noin 4 vuotta. En itse aivan ymmärtänyt tilannetta sillä olin melko nuori, vain 9 vuotias sen alettua. Nyt olen 15 ja asia painaa ja kaihertaa minua kovasti.

Siskoni on jo parikymppinen ja asuu edelleen kotona. Olen alkanut huomaamaan, että useasti mieleeni hiipii ajatus, että kumpa hän kuolisi. Tietenkään ei sillä tavalla, että minä tappaisin hänet tai mitään siihen suuntaan. Haluaisin hänestä vain niin kovasti eroon, sillä viha sisälläni kasvaa koko ajan. Hänhän oli sentään jo täysi-ikäinen ja eikös siitä pitäsin tuomita jotenkin, jos aikuinen on käyttänyt lasta hyväksi? Olen suruissani, sillä vaikka äiti tietää asiasta, ja on useasti sanonut että tietää siskoni tehneen väärin, niin lopuksi hän kuitenkin huomauttaa että on meidän molempien äiti, eikä voi asialle mitään. Olo tuntuu todella surkealta, kun ei ole oikestaan ketään kenen kanssa puhua.

Olin noin 3 kuukautta kokonaan puhumatta siskolleni, mutta tilanne alkoi käydä vaikeaksi koko perheellemme ja niinpä sanoin "antavani anteeksi" hänelle. Tätä en kuitenkaan mielessäni hyväksynyt. En tosiaankaan! Yksi anteeksipyyntö, jonka siskoni minulle esitti ja hän luulee nyt että kaikki on hyvin ja kuten ennenkin.

Mitä siis teen? Kaiken muun lisäksi on osittain siskoni syytä että sairastuin anoreksiaan (jonka seurauksena minusta on tullut hiljainen ja sulkeutunut), enkä ehkä voi koskaan saada lapsia. Haluaisin vain että siskoni toimitettaisiin vankilaan ainakin 10 vuodeksi! Kiltit, auttakaa! Pitääkö minun vain tyytyä elämään tällä tavoin ja odottaa että sisko muuttaa pois (jos muuttaa) ja yrittää unohtaa kaikki mitä hän on minulle tehnyt? En tosiaankaan tiedä mikä on oikea ratkaisu, enhän minä tavallaan voi mennä poliisinkaan luo ja sanoa että hei! mun sisko on käyttäny mua hyväksi! Aika outoahan se olisi suvunkin keskuudessa jos sisko yht äkkiä toimitettaisiin vankilaan.

No tästä tekstistä tuli nyt hiukan epäselvää jaarittelua, mutta toivottavasti ymmärrätte.

Kiitos kaikille, jotka vaivautuvat vastaamaan.

115

9745

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---

Sinun kannattaa mennä koulun terkkarin/psykologin kautta perheterapeutin juttusille. Koulun terkkarille ei tarvitse ihan kaikkea kertoa, mutta kun kerrot että haluaisit mennä juttelemaan perheesi asioista jollekin, hän antaa varmasti lähetteen tai auttaa sinua ottamaan yhteyttä oikeaan tahoon. Perheterapiaan voit mennä aluksi yksin, ja myöhemmin mahdollisesti ottaa vaikka äitisi mukaan jos se tuntuu hyvältä.

Tunnut olevan todella yksin ison asian kanssa, ja uskomatonta että kaikki jotka asiasta tietävät suhtautuvat siihen kuin se olisi normaalia. Se että saako siskosi rangaistuksen tuntuu toissijaiselta asialta, pääasia mielestäni on että saat apua oikealta taholta ja saat käsiteltyä asiat nyt. Hyväksikäyttö on rangaistava teko vielä kymmenen vuotta rikoksesta, voit sitten myöhemmin miettiä sitä, jos se tuntuu tarpeelliselta mielestäsi.

Tsemppiä ja mene rohkeasti koulussa juttelemaan terkkarille, kukaan ei saa tietää siitä että käyt juttelemassa ammattiauttajan kanssa (tiedän kokemuksesta, kävin samanikäisenä puoli vuotta eri syystä kylläkin perheterapeutin vastaanotolla, siitä oli minulle hyötyä vaikka tarvitsinkin paljon aikaa luottamuksen kasvattamiseen).

• korjaan

Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö on rangaistava teko 10 vuotta täysi-ikäisyyden jälkeen.

• Elämääkatsellut
        korjaan kirjoitti:

Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö on rangaistava teko 10 vuotta täysi-ikäisyyden jälkeen.

Juu meet koulu terkrille niin minäkin saan tietää sinun tapauksen kun oon seks suhteessa pariinkin ,koulu terkariinHekin vain ihmisiä.Elämä on sellaista.Itse kun ns kyvykäs naisen tyydyttäjä kuulemma.

• provoako?!

rikosilmoitus tulee tehdä. Ihmeellistä ettei äitisi ole sitä tehnyt!!!!
      Mahdollisesta lapsettomuudesta et vielä tiedä, ei sairastettu anorexia ole yhtä kuin 100%:n varma lapsettomuus.

Mene kertomaan asioista terv.hoitajalle, sitä kautta sitten hoituu se rikosilmoituskin.

Aika outoahan se olisi suvunkin keskuudessa jos sisko yht äkkiä toimitettaisiin vankilaan." Mitä ihmeen väliä sillä on mitä joku suku asioista ajattelee!!!!

• tytttö -95

Okei, kiitos vastauksista. Siis jos juttelen vaikka sellaisen perheterapeutin kanssa niin ei kai hänellä ole oikeuksia lähettää tietojani mitenkään eteenpäin? Ja voiko sellaisen perheterapeutti ajan varata itse... En mitenkään haluaisi enää äidin kanssa tästä jutella/muistuttaa kun hän ahdistuu siitä niin pahasti...

(eikä tosiaankaan ole mikään provo... ikävä kyllä...)

• ---
        tytttö -95 kirjoitti:

Okei, kiitos vastauksista. Siis jos juttelen vaikka sellaisen perheterapeutin kanssa niin ei kai hänellä ole oikeuksia lähettää tietojani mitenkään eteenpäin? Ja voiko sellaisen perheterapeutti ajan varata itse... En mitenkään haluaisi enää äidin kanssa tästä jutella/muistuttaa kun hän ahdistuu siitä niin pahasti...

Perheterapeutilla on vaitiolovelvollisuus ihan niinkuin lääkäreilläkin, ne ei kerro alaikäisen vanhemmille tai viranomaisille. Voit ottaa yhteyttä suoraan perheterapeutille, jos löydät kaupunkisi perheterapeutin numeron netistä tai jostain. Muista hakea kaupungin perheterapeutille, ei yksityiselle. Terkkari kyllä osais ohjata sut hyvin oikeeseen paikkaan ja varais sulle ensimmäisen ajankin. Kaiken tän voit tehdä niin ettei äitis saa tietää mitään. Isoissa kaupungeissa saattaa olla jonoja perheterapeutille, ja alaikäisen mielenterveyspalvelut on mielestäni ilmaisia kaupungin palveluita.

• tyttö -95
        --- kirjoitti:

Perheterapeutilla on vaitiolovelvollisuus ihan niinkuin lääkäreilläkin, ne ei kerro alaikäisen vanhemmille tai viranomaisille. Voit ottaa yhteyttä suoraan perheterapeutille, jos löydät kaupunkisi perheterapeutin numeron netistä tai jostain. Muista hakea kaupungin perheterapeutille, ei yksityiselle. Terkkari kyllä osais ohjata sut hyvin oikeeseen paikkaan ja varais sulle ensimmäisen ajankin. Kaiken tän voit tehdä niin ettei äitis saa tietää mitään. Isoissa kaupungeissa saattaa olla jonoja perheterapeutille, ja alaikäisen mielenterveyspalvelut on mielestäni ilmaisia kaupungin palveluita.

Ok, kiitos tiedosta.

• mk
        --- kirjoitti:

pakko ilmoittaa poliisille jos epäilee että on rikos tapahtunut kuten lapsen pahoinpitelyt ja tämäkin asia menee lääkärin kautta joko poliisille tai sosiaaliviranomaisille ja tätä ei vaitiolovelvollisuus kata.

• sh...............
        mk kirjoitti:

pakko ilmoittaa poliisille jos epäilee että on rikos tapahtunut kuten lapsen pahoinpitelyt ja tämäkin asia menee lääkärin kautta joko poliisille tai sosiaaliviranomaisille ja tätä ei vaitiolovelvollisuus kata.

tosiaan ei kata rikoksia. Eli kyllä se asia ilmoitetaan eteenpäin, onneksi.

• tee itse ilmoitus
        tytttö -95 kirjoitti:

Perheterapeutin pitää tehdä lain mukaan silti lastensuojeluilmoitus että perheesi joutuu syyniin tuon takia että vaikenevat sinuun kohdistuneesta rikoksesta ja se on ihan oikein että sossu tulee siihen mukaan! Ei tuollaista asiaa saa peitellä, voit myös itse tehdä lastensuojeluilmoituksen. Äitisi on täys mulkku joka pitäis polttaa roviolla, tuo on todella väärin ja väärin ja väärin!!!! Ei siinä välttämättä muuta tapahdu kun että tuen tarve sinulle kartoitetaan ja siskosi saatetaan sijoittaa jonnekin, käyttäähän hän muitakin hyväkseen jos sinuakin!

• mk

Pitänyt tehdä rikosilmoitus siskostasi koska äidin pitää suojella nuorempaa lastaan pedifiileiltä ja jos aikaa ei ole kuin 5 vuotta ja sinulla on tidisteet niin ei muuta kuin rikosilmoitusta tekemään tai sosiaalivirastoon ilmianto niin rupeaa asiat rullaamaan. Äitisi taitaa olla vähän yksinkertaienn jos ei tollaisen takia heittäny siskoasi kadulle luuraamaan kun ei osaa käyttäytyä oikein ja ei tehnyt rikosilmoitusta siskostasi niin joutuisi vankilaan ja hyvät korvaukset päälle. Vaadi äitiäsi hettämään taysi-ikäisen siskosi ulos asunnostanne koska on kaikkea hullua tehdyt.

• toimi heti

Tein pienen laskutoimituksen. Olet nyt 15 ja siskosi 20. Teillä on siis viisi vuotta ikäeroa. Siskosi on ollut nyt 2 vuotta täysi-ikäinen.

Eli oletetun hyväksikäytön aikaan MOLEMMAT teistä olivat lapsia.

Edellinen ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että aivan ilmeisesti olet psykiatrisen avun tarpeessa. Edellä sait jo neuvoja, miten tulee toimia. Julkisen terveydenhuollon mielenterveyspalvelut ovat kiven alla. Sinuna kuitenkin tilaisin vastaanottoajan mihin tahansa yllä ehdotetuista.
        Sinulle helpoin olisi, jos käyt koulua, mennä terkkarin luo ja kertoa sama kuin täällä. Ja sano painavasti, että tarvitset apua.
        Ellet käy koulua, mene sosiaalitoimistoon ja kerro asiasi. Sano, että haluat asiaasi hoidettavan eteenpäin.

• nyt ihan oikeesti
        toimi heti kirjoitti:

Tein pienen laskutoimituksen. Olet nyt 15 ja siskosi 20. Teillä on siis viisi vuotta ikäeroa. Siskosi on ollut nyt 2 vuotta täysi-ikäinen.

Edellinen ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että aivan ilmeisesti olet psykiatrisen avun tarpeessa. Edellä sait jo neuvoja, miten tulee toimia. Julkisen terveydenhuollon mielenterveyspalvelut ovat kiven alla. Sinuna kuitenkin tilaisin vastaanottoajan mihin tahansa yllä ehdotetuista.
        Sinulle helpoin olisi, jos käyt koulua, mennä terkkarin luo ja kertoa sama kuin täällä. Ja sano painavasti, että tarvitset apua.
        Ellet käy koulua, mene sosiaalitoimistoon ja kerro asiasi. Sano, että haluat asiaasi hoidettavan eteenpäin.

hyväksikäyttö on hyväksikäyttö, oli ikä mikä hyvänsä.

eihän raiskauskaan ole hyväksyttävä, jos kumpikin osapuoli on samanikäinen.

lisäksi sisko on ollut 4 vuotta rikosoikeudellisesti vastuussa tekosistaan (15-vuotiaana alkaa tämä vastuu) ja varmasti täysin tietoinen tekosistaan sitäkin ennen.

en näe mitään syytä, miksei siskoa tuomittaisi.

• toimi heti kirjoitti:

"Siskoni (olen siis itsekkin tyttö) käytti minua seksuaalisesti hyväksi noin 4 vuotta. En itse aivan ymmärtänyt tilannetta sillä olin melko nuori, vain 9 vuotias sen alettua. Nyt olen 15 ja asia painaa ja kaihertaa minua kovasti."

Alkaessa isosisko oli 14 v. ja lopettaessa 18 v. (joko täyttänyt tai ei).

Laki vastaavasti katsoo, kun isosisko täytti 15 v. hänet voidaan tuomita insestistä.

http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtml/arkistot/kotimaa/2002/07/121666

• no huhhuh taas
        toimi heti kirjoitti:

Mielestäni paremminkin hyväksikäyttäjä on psykiatrin tarpeessa. Terapeutti toki auttaa uhria tai muu työntekijä jos itse kokee tarpeelliseksi.

• makevan
        runontaja kirjoitti:

"Siskoni (olen siis itsekkin tyttö) käytti minua seksuaalisesti hyväksi noin 4 vuotta. En itse aivan ymmärtänyt tilannetta sillä olin melko nuori, vain 9 vuotias sen alettua. Nyt olen 15 ja asia painaa ja kaihertaa minua kovasti."

Alkaessa isosisko oli 14 v. ja lopettaessa 18 v. (joko täyttänyt tai ei).

Laki vastaavasti katsoo, kun isosisko täytti 15 v. hänet voidaan tuomita insestistä.

http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtml/arkistot/kotimaa/2002/07/121666

Noissa tapauksissa ei vaikka ne rassakin,syy perhe ei lapsia valmistanut elämään.Siks noita ns normaaleja ,,.Sanon normaaleja kun se sääntö ei poikkeus joka perhe piirissä.sex asioita niillä sit vedätetään ihmiset rikki.Kuka likka väittää ettei pimpin hyväily kiihoita Tai poika kuka väittää ettei kikkelin nuoleminen tai runkaaninen laukeeminen tee hyvää.Minut opetti 7v iässä naapurin pojat runkkaan. Nu eronnu 4 lasta ja 6 lasten lasta kaikkiin välit ok.67v ikäänyt..Niitä on tapahtunu mailman alusta ja tapahtuu.EI mitään uutta tän auringon alla. kukaan ei oo eka se toiselle tapahtunut jo.

• tätämieltä

hakeudut psykologille tai psykiatrille, jollet sitä ole jo tehnyt. Siis ehdottomasti. Toisekseen, jos tuota on vielä aikuisiällä tapahtunut niin rikosilmoitus todellakin, älä alistu historiallesi missään tapauksessa. Voimia!

• tyttö -95

Hei taas.

Luulen, että vaikka puhuisinkin perheterapeutille tai muulle vastaavalle, niin tuskin siitä tehtäisiin rikosilmoitusta jos minulla ei ole mitään kongreettisia todisteita. Äitini tuskin sanoisi halaistua sanaa siskoani vastaan... Nykyään kun heistä on tullut niin läheisiä. Äiti jopa luulee ettei tuollainen asia ole mitenkään rangaistavaa. Hän vain sanoo, että siskoni oli sekaisin kun teki sitä ja hän on todella pahoillaan. Hän ei ole ainoatakaan kertaa kuunnellut minun murheitani asiasta; aina vain siskoni. Äiti aina lohdutti häntä, kun hän itki tuosta asiasta mitä oli tehnyt ja yritti saada minua koko ajan antamaan anteeksi hänelle. En kerta kaikkiaan voi ymmärtää heitä; en äitiäni saati siskoani! Isä ei tiedä koko asiasta, ellei äiti ole kertonut. En ymmärrä miksi äiti ei kuuntele minua.... Tuntuu melkein kuin kaikki tapahtunut olisi minun syytäni....

• mk
        tyttö -95 kirjoitti:

Hei taas.

Luulen, että vaikka puhuisinkin perheterapeutille tai muulle vastaavalle, niin tuskin siitä tehtäisiin rikosilmoitusta jos minulla ei ole mitään kongreettisia todisteita. Äitini tuskin sanoisi halaistua sanaa siskoani vastaan... Nykyään kun heistä on tullut niin läheisiä. Äiti jopa luulee ettei tuollainen asia ole mitenkään rangaistavaa. Hän vain sanoo, että siskoni oli sekaisin kun teki sitä ja hän on todella pahoillaan. Hän ei ole ainoatakaan kertaa kuunnellut minun murheitani asiasta; aina vain siskoni. Äiti aina lohdutti häntä, kun hän itki tuosta asiasta mitä oli tehnyt ja yritti saada minua koko ajan antamaan anteeksi hänelle. En kerta kaikkiaan voi ymmärtää heitä; en äitiäni saati siskoani! Isä ei tiedä koko asiasta, ellei äiti ole kertonut. En ymmärrä miksi äiti ei kuuntele minua.... Tuntuu melkein kuin kaikki tapahtunut olisi minun syytäni....

Asiaan voi tulla järjestys tai sitten on niin että äitis käyttää siskoasi hyväkseen ja sitten sisko toteuttaa mitä on oppinut ja tekee sinulle sitä mitä itseellen tehnyt koska malli toiminnalle tulee jostain ja äitsi on väärässä.

• mistäs se
        mk kirjoitti:

Asiaan voi tulla järjestys tai sitten on niin että äitis käyttää siskoasi hyväkseen ja sitten sisko toteuttaa mitä on oppinut ja tekee sinulle sitä mitä itseellen tehnyt koska malli toiminnalle tulee jostain ja äitsi on väärässä.

sisko on saanut käyttäytymismallin?

Tätä kannattaisi tutkia enemmän; ehkä siskosikin on joutunut hyväksikäytetyksi (ehkä ei.)

• mk
        tyttö -95 kirjoitti:

Hei taas.

Lyöppä siskoasi pesäpallomailalla päähän pari kertaa ja sittens anot että on niin vaikeaa ja eihän tuo noin paljon satu että silleen.

• trionaäsdg

Saat hankittua todisteita hyvin helposti.
      Viritä keskustelua asiasta ja nauhoita keskustelu huomaamattomasti. Omia keskusteluita saa äänittää kuka vaan. Pidä huoli, että nauhalla on tietoa siitä, mitä on tehty ja että äitisikin on siitä tietoinen. (=myös äiti keskustelee asiasta)

Voit jopa kysellä siskoltasi, että miksi hän tekin niin kuin teki. Mitä hän ajatteli kun aloitti, jne.
      Miksi äitisi ei puuttunut asiaan, jne.

Rikosilmoitus olisi siitä hyvä asia, että silloin äitisikin tietäisi, että sinä olet oikeassa. Lisäksi sinä saisit apua, jos et halua asua kotona siskosi kanssa. Nuorten kriisipäivystyksen kautta voi myös ottaa yhteyttä ja sitä kautta löytyy apua.

Ei ole kiva, että et voi jutella asiasta ja joudut asumaan sekä siskosi, että vähättelevän äitisi kanssa.

Olisiko sinun kivempi asua muualla?
      Käsittääkseni myös alle 18-vuotias on rikosoikeudellisessa vastuussa teoistaan. Sen voisi selvittää samalla.
      Aikuisena äitisi on vastuussa siitä, että ei ole sinua suojellut.

Riittää, että menet jonkun viranomaisen luokse, joka voi olla vaikka terveydenhoitaja tai vaikka terveyskeskuslääkäri, kuka tahansa viranomainen. Voit kertoa asiasta myös opettajalle, poliisille, jne.

Sinun tarvitsee vain sanoa, että sinun on paha olla ja että et jaksa yksin asiasi kanssa, tarvitset apua. Heillä on velvollisuus auttaa sinua.

Toivon sinulle voimia ja onnea elämään :)

• tyttö -95

En tosiaan tiedä mistä sisko sai sellaista päähänsä, mutta olen varma ettei ainkakaan äidiltä (hän sai tietää vasta viime syksynä). Kiitos paljon neuvoistanne :) Mietin vielä mitä teen.... Haluaisin kovasti puhua jonkun ammattilaisen kanssa, mutten haluaisi että se menisi heti oikeuteen tai poliisille... Tarvitsen harkinta-aikaa. Tarvitsisin vain sellaisen joka kuuntelisi... mielellään aikuisen...

• ope/tk.lääk.
        tyttö -95 kirjoitti:

En tosiaan tiedä mistä sisko sai sellaista päähänsä, mutta olen varma ettei ainkakaan äidiltä (hän sai tietää vasta viime syksynä). Kiitos paljon neuvoistanne :) Mietin vielä mitä teen.... Haluaisin kovasti puhua jonkun ammattilaisen kanssa, mutten haluaisi että se menisi heti oikeuteen tai poliisille... Tarvitsen harkinta-aikaa. Tarvitsisin vain sellaisen joka kuuntelisi... mielellään aikuisen...

Samaa mieltä. Ei kannata rynnätä heti poliisin puheille. Sinunhan tässä on eheydyttävä.

Eikö ympäristössäsi ole ainuttakaan järkevää, rauhallista, vastuuntuntoista, salassapitoon pystyvää tai velvoitettua ihmistä? Mieti tarkkaan.
        Olen itse lukion opettajana joutunut kuuntelemaan oppilaitteni mitä kauheimpia asioita ja vielä hoitamaan eteenkinpäin. Kaikilla opettajilla on vaitiolovelvollisuus. Samoin lääkäreillä ja sosiaalityöntekijöillä.
        Jos sinua epäilyttää, kysy ensin, pysyykö se, mitä aiot kertoa teidän kahden välisenä.

• tyttö -95
        ope/tk.lääk. kirjoitti:

Samaa mieltä. Ei kannata rynnätä heti poliisin puheille. Sinunhan tässä on eheydyttävä.

Eikö ympäristössäsi ole ainuttakaan järkevää, rauhallista, vastuuntuntoista, salassapitoon pystyvää tai velvoitettua ihmistä? Mieti tarkkaan.
        Olen itse lukion opettajana joutunut kuuntelemaan oppilaitteni mitä kauheimpia asioita ja vielä hoitamaan eteenkinpäin. Kaikilla opettajilla on vaitiolovelvollisuus. Samoin lääkäreillä ja sosiaalityöntekijöillä.
        Jos sinua epäilyttää, kysy ensin, pysyykö se, mitä aiot kertoa teidän kahden välisenä.

Nyt olen ihan täynnä tätä kaikkea! Kaikki (isä, äiti) syyttävät minua kun en taaskaan enää puhu siskolleni. Haukkuvat minua ilkeäksi, vaikken ole sanonut sanaakaan hänelle. Siskoni koko ajan valittaa minusta kuinka olen ilkeä hänelle... Kertoisi vain minullekkin, miten! Luuleeko hän, että annan anteeksi kun hän kaiken muun paskan päälle väittää minusta jotain aivan olematonta!

Itken useita keroja päivässä, kun oveni taakse tullaan meuhkaamaan että olen outo... Mä en tiiä mitä tehdä! Pitäiskö mun sanoo äitille ja isälle, että lopettavt mun syyttämisen ja miettisivät sitä mitä se paska on tehny mulle! Kaiken lisäksi musta tuntuu, että olen muuten vanhemmilleni vain jotain ilmaa, jota he haukkuvat asioista joita en ole tehnyt. Mikseivät he ymmärrä, että se olen MINÄ, joka on kärsinyt tässä eniten, eikä siskoni. Minä en vain valita heille siitä niin kuin siskoni, joka leimaa minut siksi pahikseksi kun en anna anteeks (se kyl luulee et oon antanu anteeks ja etten puhu sille vaa jonku toisen syyn takii ny)

Tää tilanne on niin hankala. Emmä voi mitenkään "sitä" millekkään perheterpeutille kertoo, mitä mun sisko on mulle tehny, jos se etenee jonnekkin poliisille. Äiti ja isä pitävät nykyään enemmän siskostani ja tää perhe hajoais täysin jos sille paskapää siskolle tapahtuis jotai, kuten se vankilaan joutuminen.... Oikeesti, auttakaa mua! Mitä mä teen?!

• näin on.
        tyttö -95 kirjoitti:

Nyt olen ihan täynnä tätä kaikkea! Kaikki (isä, äiti) syyttävät minua kun en taaskaan enää puhu siskolleni. Haukkuvat minua ilkeäksi, vaikken ole sanonut sanaakaan hänelle. Siskoni koko ajan valittaa minusta kuinka olen ilkeä hänelle... Kertoisi vain minullekkin, miten! Luuleeko hän, että annan anteeksi kun hän kaiken muun paskan päälle väittää minusta jotain aivan olematonta!

Itken useita keroja päivässä, kun oveni taakse tullaan meuhkaamaan että olen outo... Mä en tiiä mitä tehdä! Pitäiskö mun sanoo äitille ja isälle, että lopettavt mun syyttämisen ja miettisivät sitä mitä se paska on tehny mulle! Kaiken lisäksi musta tuntuu, että olen muuten vanhemmilleni vain jotain ilmaa, jota he haukkuvat asioista joita en ole tehnyt. Mikseivät he ymmärrä, että se olen MINÄ, joka on kärsinyt tässä eniten, eikä siskoni. Minä en vain valita heille siitä niin kuin siskoni, joka leimaa minut siksi pahikseksi kun en anna anteeks (se kyl luulee et oon antanu anteeks ja etten puhu sille vaa jonku toisen syyn takii ny)

Tää tilanne on niin hankala. Emmä voi mitenkään "sitä" millekkään perheterpeutille kertoo, mitä mun sisko on mulle tehny, jos se etenee jonnekkin poliisille. Äiti ja isä pitävät nykyään enemmän siskostani ja tää perhe hajoais täysin jos sille paskapää siskolle tapahtuis jotai, kuten se vankilaan joutuminen.... Oikeesti, auttakaa mua! Mitä mä teen?!

yritä nähdä asia niin päin, että siskosi on hoidon tarpeessa, kun hän on tuollaista tehnyt. on hänelle parasta, että hänelle saadaan asianmukaista hoitoa. lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä annettavat rangaistukset ensikertalaisille eivät myöskään ole järin suuria, usein alle vuosi ehdollista. lisätietoja saat googlaamalla.

jos silti pelkäät tajuttomasti siskosi puolesta, voit myös soittaa mannerheimin lastensuojeluliiton puhelimeen, http://www.mll.fi/tukea_ja_apua/lasten_ja_nuorten_puhelin_ja_net/, 0800 120 400. Lasten ja nuorten puhelin päivystää vuoden jokaisena päivänä ma-pe 14-20 ja la-su 17-20. uskoisin tämän olevan täysin anonyymiä, ja voit tietenkin kysyä heti puhelun alussa, onko.

• ratkaisua
        tyttö -95 kirjoitti:

Ota yhteyttä kuntasi sosiaalityöntekijään ja pyydä apua. Jos tilanne on todella niin hankala kuin annat ymmärtää, niin miksi ihmeessä mietit mitä muille sitten tapahtuu, ei se ole sinun vastuullasia mitenkään. Sosiaalityöntekijä kyllä tietää miten toimitaan ja auttaa asioissa eteenpäin. Sinulla on mahdollisuus myös sijoittua asumaan muualle, mikä järki on elää ympäristössä, missä olo tulee koko ajan pahemmaksi. Tarvitsette apua koko perhe.

• hyväxkäytettyaikuine
        ratkaisua kirjoitti:

Ota yhteyttä kuntasi sosiaalityöntekijään ja pyydä apua. Jos tilanne on todella niin hankala kuin annat ymmärtää, niin miksi ihmeessä mietit mitä muille sitten tapahtuu, ei se ole sinun vastuullasia mitenkään. Sosiaalityöntekijä kyllä tietää miten toimitaan ja auttaa asioissa eteenpäin. Sinulla on mahdollisuus myös sijoittua asumaan muualle, mikä järki on elää ympäristössä, missä olo tulee koko ajan pahemmaksi. Tarvitsette apua koko perhe.

.. vaan olla nyt ROHKEA, JA MENNÄ PUHUMAAN ULKOPUOLISELLE!!

Myös äitisi on sairas, koska vaatii sinua sulattamaan asian!! Jos todella olet vasta 15v, tilanteesi on tosi hankala kieltämättä, koska olet varmaankin riippuvainen vanhemmistasi. Mutta äitisi, siskostasi puhumattakaan, on vakavasti sairas ihminen, kun sallii tuollaista kattonsa alla, ja vaatii uhria olemaan uhri!!

Älä alistu uhriksi! Välittämättä siitä, mitä ns. perheellesi tapahtuu, hae nyt apu ulkopuolelta! Haluatko, että joku on puolellasi?? Odotatko, että äitisi/perheesi olisi yhtäkkiä puolellasi?? Ei näytä siltä!
        Jos haluat jonkun uskovan sinua, sinun on haettava se taho muualta kuin kotoa! Tällainen vaatii tietysti ihan hirveästi 15-vuotiaalta, koska selvästi pelkäät, että perheesi hylkää sinut, jos menet ammattiauttajan juttusille.

AJATTELE ASIA NIIN, ETTÄ PERHEESI ON JO HYLÄNNYT SINUT!! Äitisi ja siskosi ovat niin sairaita akkoja, että eivät ansaitse sinua sinne. Saat puolustuksen muualta. On tietysti hirveää, jos suhde perheeseen katkeaa, mutta kaikessa kauheudessaan on sinun etusi nyt asua muualla kuin kotona, jossa sinun on vaikeaa juuri nyt olla.
        Vaatii sinulta paljon, mutta jos todella haluat apua, muuta vaihtoehtoa ei ole kuin puhua ulkopuolisille!!

Mene, mene jo hyvä lapsi puhumaan.

• tyttö -95 kirjoitti:

Jos kerrot hänelle mitä on tapahtunut, uskooko hän enemmän äitiäsi vai sinua?

Mikäli kerrot hänelle ja hän uskoo enemmän äitiäsi, maailmasi saattaa romahtaa, joten ulkopuolinen kuuntelija mielestäni on paras vaihtoehto. Koulukuraattori siis.

Jos ajatellaan, että äitisi käytti hyväkseen isosiskoasi ja isosiskosi sinua.
        Tapahtuuko sama, jos isosiskosi saa tyttären?

• ghtr
        tyttö -95 kirjoitti:

kirjoittamista aluksi jos et muuta pysty vielä tekemään. Sekin helpottaa kun pääset purkamaan tunteitasi. Etsit sitten lisää keskustelupalstoja missä voit purkaa itseäsi..Kun aika on kypsä tiedät
        mitä teet. Teet aivan oikein ettet ole unohtanut asiaa vaan mietit sitä. Tärkeintä on kuitenkin että
        ymmärrät ettet SINÄ ole tehnyt mitään väärää. Koska et saa tukea kotoa niin joudut turvautumaan pitkälti itseesi. Itseäsi vahvistat parhaiten nyt jos aloitat urheiluharrastuksen. Aloita vielä jokin sellainen
        jossa joudut vetämään itsesi aivan "piippuun". Luota itseesi koska tunnut olevan aika "fiksu".
        Sinun ei ole pakko tehdä mitään, teet sitä mikä sinusta tuntuu oikealta ja hyvältä.

• tyttö -95
        ghtr kirjoitti:

kirjoittamista aluksi jos et muuta pysty vielä tekemään. Sekin helpottaa kun pääset purkamaan tunteitasi. Etsit sitten lisää keskustelupalstoja missä voit purkaa itseäsi..Kun aika on kypsä tiedät
        mitä teet. Teet aivan oikein ettet ole unohtanut asiaa vaan mietit sitä. Tärkeintä on kuitenkin että
        ymmärrät ettet SINÄ ole tehnyt mitään väärää. Koska et saa tukea kotoa niin joudut turvautumaan pitkälti itseesi. Itseäsi vahvistat parhaiten nyt jos aloitat urheiluharrastuksen. Aloita vielä jokin sellainen
        jossa joudut vetämään itsesi aivan "piippuun". Luota itseesi koska tunnut olevan aika "fiksu".
        Sinun ei ole pakko tehdä mitään, teet sitä mikä sinusta tuntuu oikealta ja hyvältä.

Kiitos sinulle rohkaisusta :)

• tyttö -95
        runontaja kirjoitti:

Jos kerrot hänelle mitä on tapahtunut, uskooko hän enemmän äitiäsi vai sinua?

Mikäli kerrot hänelle ja hän uskoo enemmän äitiäsi, maailmasi saattaa romahtaa, joten ulkopuolinen kuuntelija mielestäni on paras vaihtoehto. Koulukuraattori siis.

Jos ajatellaan, että äitisi käytti hyväkseen isosiskoasi ja isosiskosi sinua.
        Tapahtuuko sama, jos isosiskosi saa tyttären?

Isäkin on ilmeisesti ollut tietoinen asiasta jo syksystä lähtien. Minuahan tässä vain syytetään. En pysty uskomaan, että jokainen perheestäni on minua vastaan. Tämä on niin väärin...

• tyttö -95 kirjoitti:

Isäkin on ilmeisesti ollut tietoinen asiasta jo syksystä lähtien. Minuahan tässä vain syytetään. En pysty uskomaan, että jokainen perheestäni on minua vastaan. Tämä on niin väärin...

Ihmisen sietokyvyllä on aina omat rajansa.

Mikäli itsevarmuutesi riittää, voit ehdottaa perhetarapiaa. Silloin terapeutti on ulkopuolinen kuuntelija ja puolueeton.

Vaihtoehtoja on:
        - Kun seuraavalla kerralla isäsi syyttää sinua, kerro suoraan
        - Kun siskosi yrittää keskustella kanssasi, kerro ettet halua puhua hänen kanssaan, koska tämä on käyttänyt sinua seksuaaöisesti hyväkseen.
        - Sama selitys äidillesi, eli et halua keskustella siskosi kanssa, koska siskosi on seksuaalisesti hyväksikäyttänyt sinua.

Mikäli he alkavat vetoamaan, että olet antanut tapahtumille anteeksi, voit vedota ettei anteeksianto poistanut tapahtumien aiheuttamaa traumaa.

Kannattaisi ensin keskustella, esim. koulukuraattorin kanssa, mikäli olet vielä koulussa.

• trionaäsdg

Luulen, että vanhempasi eivät tällä hetkellä ymmärrä sinua, siitä tämänhetkinen tilanne johtuu.
      Äiti ehkä kieltää aikaisemmat tapahtumat, tai on muka unohtanut ne.

Jos et voi puhua, kirjoita lyhyt lappu, mikä sinua ahdistaa. Kerro, että myös äitisi käytös tapahtunutta ja sinua kohtaan ahdistavat.

Mikäli isäsi ei ole aikaisemmin tiennyt asiasta, on hyvä saada hänetkin tietoiseksi. Anna kirjoituksesi isällesi. Ehkä sitä kautta saat tukijan perheestä.

Edelleen voit mennä viranomaisten luokse, jos sinusta tuntuu, että et jaksa yksin asian kanssa.

Voimia jatkoon ! :)

• tyttö -95

Hei!

tarvitsisin vielä apua. Yritän varata sitä aikaa, mutta en ymmärrä mitä tämä tarkoittaa: "Ajanvaraus sekä lääkärin että hoitajan vastaanotolle hoidetaan omahoitajan kautta." Siis mikä on omahoitaja? Olkaa niin kilttejä ja vastatkaa.

• äiti itsekin
        tyttö -95 kirjoitti:

Hei!

tarvitsisin vielä apua. Yritän varata sitä aikaa, mutta en ymmärrä mitä tämä tarkoittaa: "Ajanvaraus sekä lääkärin että hoitajan vastaanotolle hoidetaan omahoitajan kautta." Siis mikä on omahoitaja? Olkaa niin kilttejä ja vastatkaa.

onko omahoitaja jokin esim koulun terkkari, jolta pitää saada lähete vai kenties terveyskeskus hoitaja. En saanut selville mihin olet hakeutumassa, mutta esim terveyskeskuksen sairaanhoitajan kanssa keskustelu auttaa saamaan johonkin suuntaan uutta auttajaa. En valitettavasti itse tiedä nyt mihin olet hakeutumassa, mutta tuolta ainakin saa apua ja jatko-opastusta.
        YKSIN EI TODELLAKAAN KANNATA JÄÄDÄ NÄIN VAIKEAN ASIAN KANSSA, TAI KOHTA HAUDOT PERHEEN SYYTTELYJEN KESKELLÄ JOTAKIN KAMALEMPAA.
        Onko joku esim täti tai muu sukulainen sinulle niin läheinen jolle voit uskoutua. Ymmärrän että noin nuorelle yksin avun hakeminen on vaikeaa. Kaverin äiti tai naapurin täti. Etsi ihmeessä joku luottohenkilö joka on valmis käymään tämän kauheuden läpi kanssasi jos omat vanhempasieivät siihen pysty.
        On tosiaan helpompaa vanhemmillesi uskoa sisartasi, koska silloin ei tarvitse käsitellä asiaa ja sen voi tavallaan painaa sivuun. Se on tosi väärin tehty. Toivottavasti se heillekin vielä selkiää mitä ovat sinut laittaneet kestämään. Jaksamista

• nmnmnm
        tyttö -95 kirjoitti:

Hei!

Oletko siis yrittänyt varata aikaa kaupungin terveyskeskuksesta vai mistä?
        En ole ihan varma mitä tuolla omahoitajalla tarkoitetaan, mutta voit vaikka soittaa sinne ajanvaraukseen ja kysyä sieltä, mitä tehdä. Kysyä saa aina!
        Kouluterkkarikin voisi varmaan tehdä sulle lähetteen psykologille tai vastaavalle, joten kouluterkkarilla käynti vois olla ihan hyvä idea.

• samposiili
        nmnmnm kirjoitti:

Oletko siis yrittänyt varata aikaa kaupungin terveyskeskuksesta vai mistä?
        En ole ihan varma mitä tuolla omahoitajalla tarkoitetaan, mutta voit vaikka soittaa sinne ajanvaraukseen ja kysyä sieltä, mitä tehdä. Kysyä saa aina!
        Kouluterkkarikin voisi varmaan tehdä sulle lähetteen psykologille tai vastaavalle, joten kouluterkkarilla käynti vois olla ihan hyvä idea.

Olen todella pahoillani sun puolesta. Kauheaa että olet joutunut kokemaan tuollaista. Äitisi tuntuu kieltävän koko asian, todellisuuden kohtaaminen on hänelle liian iso pala.
        Minä tiedän miltä tuntuu kun aikuiset jättävät yksin, olen sen itse kokenut.
        Onkohan äidilläsi mielenterveysongelmia? Et myöskään kerro mitään muista sukulaisista, ovatko he ihan "normaaleja"? Eipä sillä ei tänne kannata kovin yksityiskohtaisesti kirjoittaakaan.
        Neuvoni olisi nyt että soita siihen Mannerheimin nuorten palvelevaan puhelimeen, sieltä saat neuvoja miten edetä. Myös rikosuhripäivystykseen voit soittaa, sieltäkin sinua voidaan neuvoa eteenpäin.
        Tiedän miten vaikeaa nuoren on asioistaan puhua, niin se oli minullekin aikoinaan. Aina vain puhuin asiat paremmiksi kuin ne todellisuudessa olivat. Älä sinä tee samaa virhettä, estät silloin oikea avun.
        Olisiko sinulla kuitenkin joku aikuinen jolle voisit puhua ja apua pyytää? Muista että papit ja diakonit myös kuuntelevat ja auttavat.
        Jos kerrot jollekin ja hän vain vähättelee aiaa tai ei edes suostu uskomaan sinua, niin sitten puhu seuraavalle. Niin kauan että joku alkaa auttamaan!
        Tässä oma ehdotukseni:
        koulun terkkari
        kuraattori
        lääkäri (vaikka ensiavussa)
        poliisi
        sosiaalityöntekijä
        pappi
        diakoni
        sairaanhoitaja
        opo
        joku joka tekee nuorten kanssa työtä
        joku jonka koet olevan terve ja normaali suoraselkäinen aikuinen

Äläkä pelkää että perheenne hajoaa, tuskin sinun on kovin hyvä tuossa perheessä edes olla. Te kaikki tarvitsette apua, mutta ensisijaisesti sinun pitää pelastautua tuollaisesta helvetistä koska se tuhoaa sinut muuten.
        Toivottavasti kirjoitat tänne vastakin koska tilanteesi jäi todella vaivaamaan minua, enkä varmaan ole ainut.

• tyttö -95

huoh täällä sama tyttö joka ketjun aikoinaan aloitti.. asiat on vaan monimutkistuneet tuon jälkeen. käyn nykyään psykiatrilla, ja olen masentunut. syvästi. kyllästyttää tää kaikki ihan saatanasti. tekis mieli vaan itkee.

• tyttö -95

huoh täällä sama tyttö joka ketjun aikoinaan aloitti.. asiat on vaan monimutkistuneet tuon jälkeen. käyn nykyään psykiatrilla, ja olen masentunut. syvästi. kyllästyttää tää kaikki ihan saatanasti. tekis mieli vaan itkee. ja ahistaa iha kauheesti.

• -voimia-

Koita löytää helpotusta luonnosta ja rukoilusta.
        Lenkkeile, hiihdä, puhdista päätäsi raikkaasa ulkoilmassa, se että alat voimaan fyysisesti paremmin auttaa myös sielun suruun.
        Suomen luonto ihmeen monimuotoinen ja kaunis voisit ottaa pienen koiraystävän seuraksesi se rakastaa sinua aina, opettele vaikka luontovalokuvausta taide on terapiaa mutta myös Aku Ankka :) , toivon helpotusta ahdistukseesi, maailmassa on liikaa väärinkohdeltuja viattomia.
        Käy jolukirkossa ihan vain rauhoittumassa, hyvää joulua sinulle ja aloita uusi vuosi kevein sydämmin sillä sinä et ole tehnyt mitää pahaa kenellekkään.

• -voimia-
        -voimia- kirjoitti:

Koita löytää helpotusta luonnosta ja rukoilusta.
        Lenkkeile, hiihdä, puhdista päätäsi raikkaasa ulkoilmassa, se että alat voimaan fyysisesti paremmin auttaa myös sielun suruun.
        Suomen luonto ihmeen monimuotoinen ja kaunis voisit ottaa pienen koiraystävän seuraksesi se rakastaa sinua aina, opettele vaikka luontovalokuvausta taide on terapiaa mutta myös Aku Ankka :) , toivon helpotusta ahdistukseesi, maailmassa on liikaa väärinkohdeltuja viattomia.
        Käy jolukirkossa ihan vain rauhoittumassa, hyvää joulua sinulle ja aloita uusi vuosi kevein sydämmin sillä sinä et ole tehnyt mitää pahaa kenellekkään.

...ja kotoa sinun täytyy päästä pois tietenkin muuttamaan, heti opiskelija-asunto kun voit, oma rauha on se mistä lähdetään.

• hyh,hyy.

KYLLÄ ON SYYTÄKIN KÄYDÄ PSYGIATRILLA!!!!

Nää jutut palstoilla.........................Voi kamalaa sentään..

• tyttö -95

kiitos sinulle! helpottaa aina kun kuulee että tuo ei ole omaa syytä. mutta jostain syystä vaikka järki sen sanookin että minua on hyväksikäytetty enkä voinut asialle mitään niin se kuitenkin vaivaa. ja olen samaa mieltä että pitäisi päästä muuttamaan pois mutta varmaan se on mahdollista vasta kun täytän 18. tänään hain masennuslääkkeitä oikeasti ja kyllä ahdistaa ihan kamalasti. eniten harmittaa se että millaiset seuraukset tällä asialla on ollut sosiaaliseen elämääni ja etenkin onnellisuuteeni :/ mutta tuon kirkko jutun voisin toteuttaaki, taidampa heti huomenna mennä koulun jälkeen sinne! ja hyvä kun sain taas vähä purettua tänne oloani..

• -voimia-

Olehan varovainen sitten niitten lääkkeiden kanssa koska nekin voi tehdä huonoa oloa, uni- ja psyykelääkkeet ovat kaikkein vaarallisimpia ja voimakkaimpia, opettele seuraamaan oloasi.

Niin kamalalta kuin se kuulostaakin niin nykyään ihmisten psyykeongelmat on isoa bisnestä, ne työllistää valtavat määrät virkailijoita ja lääketeollisuutta, eivät he sinusta välitä vaan rahoistaan.
        Nämä virkailijat olisivat kortistossa jos alkaisimme olemaan taas lähellä lähimmäistä ja löytäisimme sielunrauhaa luonnosta ja rukouksesta,
        toki varoitan myös järjestäytyneestä uskonnolllisuudesta eli lahkoistakin,
        se on niin surullista kuinka maailmassa pyörii isot bisnekset ihmisen perusterveyden ja hyvinvoinnin ympärillä.

• aurinkoa...

Minä olen jo aikuinen ja minua hyväksi käytettiin pienenä moneen tapaan ja voin sanoa että jos et asialle tee jotain nyt ja pidä huoli itsestäsi koska meillä kaikilla ei ole perhettä joka meistä pitää huolta niin tämä asia tuhoaa elämäsi etkä ikinä pysty onnelliseen parisuhteeseen etkä tavalliseen elämään. Auta itseäsi ja ala etsimään ja avautumaan ulkopuolisille ihmisille jotka ovat valmiita auttamaan mutta tietenkin jos ovat luotettavia.
      Siskoasi on aivan varmasti käytetty hyväksi jotenkin ja joku perheessäsi koska normaali äiti ja isä olisivat tehneet asialle jotain, he olisivat järkyttyneet tästä asiasta todellakkin. Heidän käytös ei ole normaalia. He tietävät enemmän kuin sanovat. Sinuna yrittäisin päästä kotoa pois ja mennä sossuun puhuu tästä asiasta ja ehkä sinulle löytyy turva paikka jossa voit alkaa parantua.
      Toivon että joku päivä sulla on rohkeutta ja voimaa saada siskosi oikeuteen mitä on tehnyt koska uhriksi aina joutuu ne heikoimmat niinkuin lapset. Olen aivan varma että siskosi jotenkin myös tekee tätä omille lapsilleen tai jollekkin muulle joten sinun olisi hyvä katkaista tämä ketju ja viis mitä suku ajattelee, ajattelee sinua rohkeana ja vahvana jos ovat normaaleja ollenkaan ja jos ei ole niin paskat niitsä.
      Oon todella pahoillani mutta yritä parantaa itsesi ja parasta sulle olisi jos pääsisit sun perheestä eroon. Hyvää joulua kummiskin sulle ja muista että siitä anorexista pääsee eroon jos haluu mutta eti apua ja iso halaus sulle.

• tyttö -95

Kiitos :)

• satutettu

Voi apua tiedän itsekin että kaikista kurjinta on kun oma perhe kääntyy vastaan eikä annakaan sitä tukea mitä heiltä odotti saavansa. Pikkuveljeni joka on minua vuoden nuorempi kävi minuun käsiksi kun olimme n. 14-15 vuotiaita ja tätä tapahtui siihen aikaan jatkuvasti, ei siis mitään seksuaalista mutta potki, löi, sai käsittämättömiä raivokohtauksia, hakkasi huoneeni oven rikki, löi kerran naamaan niin että jäi kunnon arpi ja äidin reaktio oli "oma vikasi kun ärsytät, pikkuveljesi on herkkä eikä hänelle siksi saa sanoa vastaan". Ja mun "ärsyttäminen" oli tosiaan sitä jos esimerkiksi sanoin että voisiko lopettaa huutamasta kun tulee kotiin tai noudattaa tietokoneaikoja (siihen aikaan meille oli kummallekin laadittu omat tietokonevuorot). Kävi monesti äitiinkin käsiksi ja haukkui huoraksi ym. Kerran olin niin täynnä koko juttua, oli juuri potkaissut naamaan edellisenä päivänä ja huulesta tuli verta haukkui huoraksi monta kertaa päivässä, että menin itkien poliisiasemalle kun en muutakaan keksinyt. Se oli oikeastaan uhmaa koska olin sillä uhkaillut jo aiemmin äidille ja veljelle, jos ei käytös muutu kotona. No menin sinne ja kysyin saanko puhua jollekin ja pääsin johonkin huoneeseen jossa kuunneltiin ja tarjottiin nenäliinoja mutta jälkeenpäin ei otettu enää mitään yhteyttä vaikka kaikki tiedot kyseltiinkin. Johtui ehkä siitä että kun ne kysyi pelkäänkö veljeäni sanoin etten muka pelkää koska ensinnäkin hävetti että pelköäisin pikkuveljeä ja toiseksi ajattelin että ne lähettäisi sen johonkin laitokseen ja mua syytettäisiin siitä koko loppuelämä. Lähdin itkien pois ja kotona sanoin äidille mitä olin tehnyt ja katsoi mua vaan välinpitämättömästi että omapahan oli ratkaisusi. Sen jälkeen siitä ei puhuttu ja olin yli vuoden puhumatta veljelleni. Nykyään ollaan hyvissä väleissä ja on kuin eri ihminen, tosi mukava, joskus voi huutaa harvoin jostakin mutta yleensä äidille, ei mulle. Ja en osaisi kuvitella että kävisi enää käsiksi. Nyt olen siis 17v. Kannattaa ehdottomasti mennä puhumaan jollekin ja hyvä kun olet mennytkin, itselläni on niin vahva oikeudentoteuttamishalu että oli yksinkertaisesti PAKKO kuulla joltakin että minua oltiin kohdeltu väärin. Se auttoi vähän mutta jäi kyllä harmittamaan kun en kuitenkaan uskaltanut olla täysin rehellinen ja sanoa että oikeasti pelotti olla kotona, taisi olla virkavallalla tärkeämpää tekemistä kuin hoitaa "pieniä sisarusten välisiä kahakoita".

• satutettu

(jatkoa edelliseen) Unohdin vielä sanoa että anteeksiantaminen oli ehkä vaikeinta, tajusin vasta vähän aika sitten että olen oikeasti antanut sen anteeksi veljelleni (vaikka anteeksipyyntöä ei ole koskaan kuulunutkaan...). Olin ehkä vielä vihaisempi äidille kuin veljelle ja en tule koskaan hyväksymään sitä miten äiti suhtautui tilanteeseen. Tiedän kyllä että oli hänelläkin vaikeaa, äiti on yh ja kuulin kun puhui mummun kanssa kerran puhelimessa ettei oikeasti jaksa enää. Mutta silti. Luottamus ja kunnioitus katosi kertaheitolla. En muista milloin olen viimeksi sanonut "Rakastan sinua äiti", vielä kauemmin siitä on kun äiti on niin minulle sanonut, joskus tarhaikäisenä varmaan.

• tyttö -95

kiitos sullekin :) itsekin olen nyt sitä mieltä että hyvä kun menin asiasta puhumaan. siskostani tehdään nyt lastensuojeluilmoitus ja se helpottaa, en tiedä sitten minne asia jatkossa etenee (vähän mua hermostuttaa se). jokin ratkaisuhan tähän asiaan on joka tapauksessa saatava. ja ymmärrän sua niin täysin! sullakin varmasti ollut vaikeaa, vaikka on se varmasti vaikeeta äidillekin olla tasapuolinen kun molemmat on sen lapsia. mutta jaksamista sulle ja haleja! :)

• äiti jostakin

Tsemppiä sinulle ja kaikesta huolimatta valoa elämääsi..Kyllä sitäkin koet varmasti vielä tulevaisuudessa.Joskus pitää tehdä ikäviäkin asioita jotta pääsee omassa elämässä eteenpäin.Voihan jopa perheesi olla helpottunut kun tilanne tulee poliisin ja lastensuojelun tietoon..jokin kupla puhkeaa ja kaikki tarvisevat apua. Sinä tarvitset myös tukea ja apua. Äläkä kanna syyllisyyttä tilanteestasi -siskosi toimi väärin..vanhempas myös(voi olla syynä etteivät osaa omassa pahassa olossa toimia-itseinhoa,epäonnistumisen kokemusta vanhempana yms) Voimia vaan -olet arvokas ja oikean rakkauden arvoinen!

• JK

VAI IIN

• tyttö -95

hei kiitos sinulle "äiti jostakin"! olen samoilla linjoilla kanssasi että varmaan loppujen lopuksi helpottaa kaikkien elämää jos tämä tilanne saadaan edes johonkin suuntaan ratkeamaan. mulle on tosi vaikeaa nytkin elää siskoni kanssa samassa asunnossa (häiritsee mun muitakin ihmissuhteita). ja todella paljon on helpottanut oloani että kun hain apua niin todellakin terapeuttini ja lääkärini molemmat sanoivat ettei mikään ole omaa syytäni mutta se on vain itselle niin vaikeaa ymmärtää. mutta valoa, hyvää oloa ja etenkin rakkautta sinunkin elämääsi! :)

ja "hoseMcCulloch", en tiedä jos se on sinusta ollut oikein mitä siskoni on minulle tehnyt mutta minä en aio enää hyväksyä enkä elää sen asian kanssa päivääkään, niin kauan olen siitä kärsinyt. ja rehellissesti voin väittää että tuskin kovin monesta pikkusisaren monta vuotta kestänyt seksuaalinen hyväksikäyttö on ikinä missään tapauksessa oikein.

• hagu

Se mitä siskosi on sinulle tehnyt on paitsi sanoinkuvaamattoman alhaista ja törkeää myös sairasta ja rikollista. Eikä missään nimessä pätkääkään sinun syytäsi. En ihmettele vaikka toivot siskosi kuolemaa ja olet vihainen ja pettynyt vanhempiisi. Erään ystäväni kautta olen nähnyt, mitä moinen tekee ihmiselle ja siksi olisin ainakin itse valmis ripustamaan kaikki lapsenraiskaajat lyhtypylväisiin katujen varsiin.

Tarvitset paljon tukea jo pelkästään siihen, että jaksat hakea itsellesi apua ja oikeutta. Toivon että sinulla on joku aikuinen fiksu ihminen sitä varten. Jos tällainen ihminen on olemassa, kerro asia hänelle. Sinun velvollisuutesi ei ole suojella ketään, ei vanhempiasi sen enempää kuin pervoa siskoasi.

Sivumennen sanoen olen myös sitä mieltä, että vanhempiesi käytös on enemmän kuin vähän kummallista. Omassa perheessäni jos näin olisi käynyt ei varmasti vanhempani olisi vain lakaisseet asiaa maton alle. On kyllä ihan hyvä kysymys, mistä se johtuu oikeasti, että sinun vanhempasi toimivat näin.

Kun ihminen joutuu suuren vääryyden kohteeksi, hän tarvitsee toipuakseen mm. tunteen siitä, että häntä kohtaan tehdään välillä oikein ja että rikkoja saa ansaitsemansa rangaistuksen. Kysy itseltäsi miten tämä parhaiten toteutuisi, sillä tarvitset sitä toipuaksesi. On tietysti hienoa, jos voi päättää antaa anteeksi ja unohtaa, mutta harva siihen ihan oikeasti ja aidosti pystyy.

Olet vielä nuori ja pääset kyllä jaloillesi, mutta se varmasti vaatii pesäeroa siskoosi. Ja jos jonkun pitäisi muuttaa niin se on kyllä siskosi

• tyttö -95

asia on menny poliisille asti. helpottaa tosi paljon paitsi että en saa vanhemmiltani juuri mitään tukea tässä asiassa. he kyllä tukevat ja auttavat siskoani mutta minut jätetään ilman apua. ei kai siinä mitään, olen jo tottunut mutta suututtaa ja vituttaa. en nykyään pysty enää ollenkaan olemaan kotona koska mua ahdistaa ja etenkin siskoni läsnäolokin ällöttää. kun mietinkin mitä kaikkea on aiheutunut siitä mitä hän on tehnyt mulle nii oikeasti tunnen oloni tosi katkeraksi ja masentuneeksi. sairastuin anoreksiaan jonka vuoksi en ehkä koskaan voi saada lapsia joista pidän. olin todella nuori kun tuo kaikki alkoi 9-10 vuotias siis täysi lapsi enkä ikinä saanut edes normaalia lapsuutta koska turruin tuohon hyväksikäyttöön nii etten edes ymmärtänyt asian vääryyttä. tuo kaikki on myös vaikuttanut sosiaalisuuteeni sillä olin jossain vaiheessa erittäin eristäytynyt eikä minulla ollut juuri yhtään ystäviä. olen joutunut rakentamaan kaiken alusta, yksin. tälläkin hetkelläni äitini lohduttaa siskoani, ei minua. saan kuunnella sen itkua jatkuvasti. oon tosi väsynyt. kertokaa mitä pitäs tehdä.

• kuvottavaa

Itselläkin kokemusta hyväksikäytetyksi tulemisesta alle kouluikäisenä sukulaisen taholta. Vanhemmat ja lähisuku ovat asiasta tienneet, mutta jättäneet tekemättä rikosilmoituksen ja kaikki muut asiaankuuluvat toimenpiteet, kun ovat katsoneet tekojen olleen mukamas lieviä. Ja olivat kaikki jatkuvasti tämän perverssin matriarkan kukkarolla. Ja jättäneet toistuvasti tämän yksilön hoitoon. Tädin paska väitti että lapset keksivät päästään ja on se jo rangaistuksensa saanut, jos on jotain tehnyt (tullut itse aikoinaan isänsä hyväksikäyttämäksi).
      Tuollainen kasvuympäristö jossa ymmärretään pedofiilia ja sivuutetaan uhrin trauma pilaa elämän.
      Suosittelen että pyytäisit hoitoryhmäsi kautta siirron nuorisokotiin, että saisit vähän etäisyyttä tapahtuneeseen.
      On liikaa vaadittu että antaisit anteeksi tai ymmärrystä tekijälle, itse kieltäytyisin kaikesta kanssakäymisestä. Ja varmasti tunnet vihaa vanhempiasikin kohtaan jos heidän asenteensa on tuollainen.
      Siskosi on ollut sinua niin paljon vanhempi ja kypsempi ettei tuota voi kukaan hyvällä tahdollakaan pitää minään pitkitettynä lääkärileikkinä tai keskinäisenä masturbointina. Toivottavasti siskosi saa tuomion teostaan, joutuu erittäin pitkään psykiatriseen kuntoutukseen, eikä pääse ikinä työskentelemään lasten parissa.

• päässä napsahtaa

sun ei tarvitse antaa kellekään anteeksi,jos se ei tunnu oikeutetulta kärsimyksiisi nähden.teidän perheessä on turvaton asua ja henkistä sairautta.siskosasi on jollain tavoin myös käytetty ehkä hyväksi-mistä olisi sen oppinut muuten.teillä on jotain kieroutunutta ja sun pitäs avata suu puhtaaksi ennenkuin sulla kilahtaa päässä,jossain vaiheessa.toivon että puhut ja et enää ymmärrä ketään ketkä ei sua tue.oikeesti,rakas ystävä.tsemppiä

• tyttö -95

moi, ihana huomata että edes jossain on ihmisiä jotka ymmärtää noitte tekoje vääryyde eikä vaa katso sormien läpi tapahtunutta. oon tällä hetkel nuorten psykiatrisel poliklinikal hoidos ja käyn näit tapahtumii läpi, aina vaa uudestaa ja uudestaa. kai se jossai vaihees helpottaa eikä toi asia enää satu nii paljo. eile kyl oli kaikkii itsemurha-ajatusksii mieles. sanoin äidilleki et voisin vaan kuolla ja hypätä parvekkeelt alas nii se vähän heräs siihe kuinka paha mun on olla. ehkä täst vielä päästään yli. mut sen tiiän ette luultvasti koskaan voi antaa täysin anteeksi vaikka siskoni saakin jonkin rangaistuksen. jotkin asiat on vaa nii vääri. toivoisi et voisin ees joskus olla onnelline ees hetken..

• 87428149

Ihan järkyttävää luettavaa! Voimia!! Onneksi uskalsit, jaksoit hakea apua.

• rikkinäisen äiti

hienoa että olet saanut rauhassa nyt toipumisen aloitettua.etäisyys ja aika saattavat antaa aihetta ymmärryksiinja anteeksi-annon ajatteluun,mutta on asioita joita ei tarviste hyväksyä ja antaa edes anteeksi.olet oikealla polulla rakas lapsi

• kovan onnen ihminen

hei nuori neitonen,olet päässyt oikealle polulle,raskaasta taaksastasi huolimatta.saat käsitellä rauhassa ahdistuksiasi ja tilaa omaan turvaan ja rauhaan.kirjoita paha olo vaikka paperille ja pikkuhiljaa alat päästä jaloillesi,pikkuhiljaa.tuo masennus ja ahdistus ovat merkkejä vääryyksistä ja lukuisat uhrit ovat käymään läpi nämä tuntem,ukset.toivon ja uskon että aika parantaa ja etäisyys näihin perheenjäseniisi.perheesi ei ole tervehenkinen ka et ole syyllinen kuten jo tiedostat.saat varmasti hyvää terapiaa ja kypsyt aikaisemmin.uskon että kun kasvat ja aikuistu,uskallat kohdata terveellä tavoin suhteen mihin menetkin aikuisempana.ehkä asuinpaikkasi suuntaa muuttamalla saisit etäisyyttä ja en kyllä sinuna olisi äitini kanssa pahemmin tekemisissä koska hän ei kyennyt turvaamaan elämäsi eikä tukenut .hänelläkin pitää olla jotain ikävää taustalla.olet kaunis,käytä isompana kokemaas vertaistukihenkilönä jos innostaa.tsemmpiä ja elämä voittaa.musiikkia ja ulkoilua luonnossa ilman hälyä rauhoittaa ja kissa tai kiva koira terapioi myös kun olet jaloillasi.uskon että pärjäät sillä tiedän lapsia ketkä ovat nähneet ja kokeneet traumaa kotonaan ja ovat vielä raiskatuiksi tulleet hyvin nuorina,ihmisen mieli on sitkeä.olet tosi rohkea nuoreksi ihmiseksi ja kypsä-onnea ja valoa ja hyvyyttä elämänpoluillesi neitokainen

• JK

VAI NIIN

• tosihuolestunu

Aivan järkyttävää luettavaa.
      Sun äitis on ihan sairas kun ei tajua tilannetta!
      Ihan uskomatonta että se lohduttaa sitä sun siskoas eikä sua,
      oisin huutanu sille jo varmaa päin naamaa ties mitä ...
      Ja toi sun siskos, huhhu mikä tekopyhä paska..
      Koita pärjätä, oikeesti!

• tyttö -95

moi! äiti on kyllä nyt ollu mun tuken mut isä äity yks pv melkee väkivaltaseks. ja toissapäivän se sano ettei oo koht enää missää tekemisis mun kans. on tää nii epäreiluu et isäki hylkää ja uhkaa lyyä. oon iha sairaa kyllästyny kaikkee must tuntuu et tää tilanne ei ikin ratkee. ja vihaan mun siskoo nii paljo etten tuski ikin eläissäni tuu olemaa näi vihane kellekää. ja must tuntuu et mus on jotai vikaa kosk mite muute vois olla et mä joudu vaa koko aja syvemmälle täs asias. koht itsemurha ois oikeest helpoi ratkasu

• sur3n3

Moi!

Luin juuri koko keskustelun läpi. Hienoa että olet päässyt poliisille asti ja saat hoitoa traumoihisi. Mutta älä vain missään nimessä mene itsemurhaa tekemään! Parhaan palkkion saat kun (ei jos, KUN) joku päivä huomaat lapsuuten kamalien tapahtumien olevan vain muisto, ja elät hyvää elämää niiden ihmisten keskellä jotka YMMÄRTÄVÄT ja TUKEVAT sinua! Ei kukaan voi vaatiakaan sinulta anteeksi antoa, ei vielä tässä vaiheessa, ei ehkä koskaan. Jaksa vain uskoa, että vielä parannut ja elämä muuttaa suuntaansa. Se vie vuosia, varmasti, mutta vielä se käy, olet nuori! Tosi paljon tsemppia ja halauksia! Haluan että tämä keskustelu jatkuu, kunnes joku päivä tulet kertomaan meille lukijoille, kuinka elämäsi on kääntyny parempaan suuntaan!!

• tosielämäsi

Veli käytti mua,
      se vaikuttaa el'määni edelleen. Veljestäni tuli sairas aikuinen, hän olisi tarvinnut hoito aikanaan.
      siskosi voi sortua vielä pahempaan. Sisko hoitoon.
      Sinä, jätä taaksesi , katso eteenpäin, ole rohkea, insesti ei ollut sinun syytä, ei.

• tyttö -95

kiitos sun sanoist sur3n3 , ne antavat lohtua tähän mahdottomaan tilanteeseen. ja must tunruu pahalt nimimerkki "tosielämäsi" puolest kans. mulla on huono olo taas. kuulen taas miten mun isä puhuu pitkiä puheluita siskon kanssa mutta mun kanssa se ei vaihda sanaakaan päivän kuulumisesta. tää tilanne oli jo ennenki kauhee mut koht mul ei oo näköjää isääkää. oon nii väsyny koska mua kohellaa tällee. terapeutti sanoo et asiat ei oo mun syytä mut koton saan koko aja erilaise kuva. en tiiä enää mitä teen. mun sisko on käyttäny mua hyväks 4 /5 vuot tuhote mun lapsuude jota mul ei ollukkaa ikin oikeest ja tää vaikuttaa muhu edellee ja näköjää aina. ny mun isä on yrittäny hakata mut, katkassu kaikki puhelivirrat sillo ku uhkas hakata ette voi soittaa apua ja sanonu et se ei oo mun isä koht ollenkaa. ja sit se sano et ku sanoin et mua pelottaa et opettele elämään pelossa. mua vituttaa nii paljo koska tiiän et kaikki mikä tapahtuu o seurauksen siit mitä mun sisko on tehny. en ymmärrä mite tälläst paskuut voi tapahtuu täl tavoi. oisi halunnu sellase sisko joka ois tukenu mua ja näyttäny oikeest hyvää esimerkkii. mut mä sain sisko joka tuhos mun elämän. vihaan itteeni, elämääni ja enne kaikki mun sairast siskoo joka o jättäny muhu ikuset arvet

• ...

Tuo, että joudut elämään sairaan perheyhteisön keskellä, ei varmastikaan edesauta toipumistasi. Sinunhan se pitäisi päästä muuttamaan pois ja katkaista mielellään yhteydet kaikkiin kolmeen, koska sama hulluus vain jatkuu. Jos vanhempasi oikeasti ymmärtäisivät ja välittäisivät eivätkä peittelisi ties mitä perhesalaisuuksia tämän lisäksi, niin he järjestäisivät myös siskon hoitoon. Ei siskosi häiriintyneisyys mihinkään häviäisi, olisit hänelle miten aurinkoinen tahansa. Soitapa sosiaalivirastoon, että onko sinun mahdollista (ja pitäisi kyllä olla!) saada asunto heti muualta, koska tilanne on tämä (insestiepäily tutkittavana ja kotielämä ahdistava perheen käännyttyä sinua vastaan). Oletko kuullut sellaisesta kuin traumaterapia ja EMDR (se kai se oli), jotka vaikuttavat suoraan tuskallisiin muistoihin? Sinulla on tietysti nyt terapia muutenkin käynnissä. Onneksi saat tukea, mutta tarvitset sitä myös käytännön asioissa kuten muutossa pois pahasta ympäristöstä.

• tyttö -95

oon tosi väsyny, tahtoisin vaan kuolla. mun isä sano eilen et kaikki vika on mussa ja niinkai se näköjää onki. jos mua ei ois synytynykää nii mitää tälläst ei ois tapahtunukkaa. haluisin vaa kuolla

• HearHear

Voin samaistua suhun joltain osin sillä mua on hyväksikäytetty jo tosi nuorena, alle kouluikäisenä. Enimmäkseen kosketelua intiimeistä paikoista ja yö aikaan vieressä kourimista.. Suvun naisväen ja oman äitini toimesta. Sitä yritetään edelleen tehdä vaan olen alkanut puolustamaan itseäni ja käymään päälle. Sairastan itse masennusta ja kausittaista vaihtelua mielialoissa, välillä käyttäydyn kuin 5v. lapsi ja toisinaan taas kuin normaali nuori.. Käyn itsekin terapioissa ja olen katkaisemassa välejä sukuuni. Kyseessä on pieni kyläyhteisö missä omia suojellaan.. Minua yritetään naittaa yhteisön jäsenelle jotta en pääsisi lähtemään piiristä ulos. Täysi-ikäisyys on kumminkin auttanut pois muuttamisessa ja oman elämän rakentamisessa vaan jatkuvat puhelunsoitot sekä mielessä olevat traumat kulkevat mukana.. Pahimpia ovat muisti välähdykset menneisyydestä.. Tämä helpottaa muakin kun saan avautua..

• - keskustelua -

Tuossa nimimerkki "HearHear" kirjoitti seuraavasti:

"Suvun naisväen ja oman äitini toimesta. Sitä yritetään edelleen tehdä vaan olen alkanut puolustamaan itseäni ja käymään päälle"

Tämä on tarkoin vaiettu tabu että hyväksikäyttäjä voi olla myös naispuolinen.
        Vihdoinkin joku uskaltaa nostaa esiin näin kipeän ja vaikean asian.

Myös tämmöisestäki täysin käsittämättömästä ilmiöstä on hyvä keskustella avoimesti.

• tyttö -95

nii tää o kyl sellast paskaa mitä kenekää ei pitäis kokee. toivottavasti pääset viel jaloilles

• tyttö -95

mä oon nii väsyny et join itteni humalaa tnä. mua harmittaa, koska must tuntuu et must ei oo enää mihikää. varasti jopa korvikset ja sattuu nii paljo, on nii hirvee omatunto nytte. en älyy mite tein tollast, ikin en oo muullo ees tollast aatellu. mikä mus on vikana ku mu koko elämä menee päin vittua? eiks tää ikinä hellitä, itsemurha ois paras vaihtoehto, mul ei tunnu enää ees olevan ihmisarvoa. tänää äiti sano et se rakastaa mua ja oon nii hyvä tyttö. ja mä meni juomaa ja varastaa. heitin ne korvikset kyl pois mut mua kaduttaa nii paljo et ei mitää rajaa. vihaan itteeni.

• JesBox
    • Nuori nainen

Minua hyväksikäytettiin minun ollessani 14-16-vuotias. eli 2006-07.
      Hyväksikäyttäjä oli ,vielä tuttu,jonka olen tuntenut koko lapsuuden. Olin samaan aikaa,vielä koulukiusattu,perheessäni oli väkivaltaa, aloin viiltelemään ja kerran yritin itsemurhaa. Mies katseli minua,kun vaihdoin vaatteita,olin suikussa ja kosketteli rinnoista ja muutaman kerran sukupuolielimistä. Asioita on paljon,mutta en jaksa kaikkia luotella.

Asiasta sain kerrottua veljelleni ja siskolleni 2009. Hyväksikäyttäjä oli siskoni mies. Asia jäi sikseen, eikä mulle puhuttu asiasta mitään vuoteen. No 2010 oli pakko kertoa äiteelle, kun en voinut enää pitää sitä asiaa sisälläni. Aloitin samana vuonna psykologikäynnit, se kesti n.4kk, kun psykologini jäi äitiyslomalle 2011. Siskoni ei uskonut miehestään sellaista ja välit meni kireäksi siskoni kanssa. Samana vuonna tapasin nykyisen poikaystäväni, jolle olen kaiken rehellisesti kertonut. Alku oli hankalaa,kun jostain koskettuluista tuli hyväksikäyttäjä mieleen.

Nyt 2012 ei ole vielä varmaa tuleeko asiasta rikosilmoitus,kun tieto meni poliisien korviin vahingossa. Toisaalta toivoisin,ettei sitä rikosilmoitusta tehtäisi,kun en kestäisi enää yhtään tressiä asiasta ja mitä siitä tulee seuraamaan. Olen nykyään 20. Olen miettinyt aloittavani uudelleen psykologikäynnit. Toivon,että elämä paranee päivä päivältä, mutta ei helppoa ole kantaa sitä sisällään. Elämä meni parempaan suuntaan,kun muutin eri paikkakunnalle ja en kyseistä miestä näe kovin usein.

• nuuurse

Voi sua. :( Psykologille! Terapia auttaa käsittelemään tällaisia asioita. Psykologeilla, terapeuteilla yms. on vaitiolovelvollisuus, eivätkä he saa kertoa asioitasi yhtään kellekään ilman lupaasi. Ihme, ettei äitisi ole puuttunut asiaan enempää! Tämä on tosin hänellekin todella vaikea tilanne. Muista, ettei hyväksikäyttö ole missään nimessä sinun vikasi! Tsemppiä!

• Toinen uhri

tyttö -95, pidä huolta itsestäsi. Itsekin olen hyväksikäytön ja raiskauksen uhri ja ymmärrän sua. Sun pitää löytää sellasia asioita, jotka auttaa sua jatkamaan eteenpäin. Vaikka sinusta tuntuisi, että olet yksin, etkä saa apua, niin muista että sinulla on aina sinä omana apunasi. Auta itseäsi tulemaan kuntoon, äläkä anna periksi. Sinulla on monia onnellisia vuosia edessä, kunhan vaan jaksat.
      Jos perheesi ei anna sinulle tukeasi, hae apua ulkopuolelta. Sinä pystyt siihen.

Voimia sinulle

• Maria-Alice

Koeta tyttö 95 päästä muualle asumaan. Tuo paha olo tulee osittain myös siitä, että joudut olemaan näiden samojen ihmisten kanssa tekemisissä ja joihin et voi enää luottaa koskaan. Pyydä apua oman asunnon saamiseen sos. tai muulta viranomaiselta. Kun saat välimatkaa näihin traumaattisiin tapahtumiin niin alat toipua ja jatka terapiassa käymistä. Aika, jossa elämme on todella sairas ja näitä tapauksia on myös paljon - kuten olet lukenut palstalta niin muitakin kärsineitä on - ja muuallakin. Et ole yksin! Et varmasti. Entä jos sos. järjestäisi sinulle jostain tukiperheen? Kai sellaisiakin on yksinäisille nuorille? Kyllä se vielä siitä lähtee. Älä missään nimessä tee itsellesi mitään vaikka välillä olisikin huono olo.
      Muistan sinua ajatuksissani!

• tyttö -95

Terve! Täällä kirjoittelee tyttö-95 jälleen. Asia on edennyt siihen pisteeseen, että siskoni saa todennäköisesti ehdollista ja joutuu maksamaan minulle tuhansien eurojen korvauksia. Vihani ei edelleenkään ole laantunut mihinkään ja mielestäni ehdollinen on aivan liian pientä verrattuna kaikkeen siihen paskaan mitä siskoni on minulle aiheuttanut viimeisten 8 vuoden ajan. en pysty enkä halua vieläkään puhua hänelle ja saan todella pahoja ahdistus kohtauksia aina kun näen hänet edes 100 metrin säteellä. eräs päivä menin junaan ja näin siskoni samalla juna-asemalla. mulle tuli taas itsemurha-aikeet mieleen, tulin aggressiiviseksi ja surulliseksi enkä pystynyt muuta kuin itkemään. oon kuitenkin onnellisempi kuin 8 vuoteen. oon alkanut saada omaa oikeaa itseäni takaisin minkä menetin sillon kauan sitte insestipedofili siskolleni. saan vihdoin elää ja viettää aikaa ystävieni kanssa eikä minua kontroilloida tai määräillä enää. lapsuuteni oli yhtä helvettiä mutta toivon että tästä 17:sta vuodesta alkaa parempi aika.

• teini-iän muistot

Hienoa, että nyt voit suht hyvin. Itse olen siskoni kanssa joutunut teini-iässä hyväksikäytetyksi veljeni taholta. Vanhemmalla iällä jouduin menemään tosiaan terapiaan, asia kummitteli sen verran mielessä vuodesta toiseen, että oli pakko. Tämä asia on tiedossa suvussani, mutta nykyään hävetään ja pelätään tällaisia tapauksia, jos ne tulee ilmi. Itse olen saanut tukea vanhimmalta siskoltani, että jaksan tätä elämää. Muu suku on kääntynyt minua vastaan, mutta olen tiedostanut sen, että olin uhri, jota väkipakolla hyväksi käytettin. Veljelläni on perhe nykyään ja säälittää tosiaan, että mihin tää maailma on menossa, kun hänen vaimonsakin tietää asiasta eikä ole moksiskaan asiasta, sairasta, oksettaa todella. Sinun kohdallasi ehti tapahtua "oikeus", ja siskosi saa tuomion, se on oikein, koska kuka olisi ollut seuraava uhri, jos tuollaisia taipumuksia siskollasi on. Toivotan sinulle hyvää elämää jatkossa, hae aina ammattiapua, jos siltä tuntuu, niin jaksat katsoa taas eteenpäin elämässäsi. Tällaiset asiat ei unohdu koskaan, ei itsellänikään, vaikka olenkin jo yli 50, viha on ikuinen hyväksikäyttäjää kohtaan aina. Yritä nauttia elämästäsi, elämä on palkinto.

• Nainen91

Tyttö-95 oletko käynyt poliisikuulusteluissa jo? Itse,vielä odotan niitä kuulusteluja,että saa siskoni miehelle, jotain siitä mitä minulle aiheutti 7-vuotta sitten!

• haava

Missä ajassa insesti ja perheväkivalta vanhentuu ajatellen laillisia seurauksia tekijälle?

• haava, en tiedä nykyistä tilannetta, mutta muistelisin erään tuttuni tapauksessa sen olleen 10 vuotta. Hän oli joutunut ukkinsa hyväksikäyttämäksi lapsena ja kertonut asiasta viranomaisille vasta aikuisena. Rikos oli ehtinyt jo vanhentua :(

Ketjun aloittajalle toivon hirmuisesti voimia ja kaikkea hyvää. Elämäsi on vasta edessä päin :)

• joku toinen

Voimia sulle -95 tyttö ton kauheen asian kanssa, ja onneks oot pian jo täysikäinen ja pääset mahdollisesti asumaan omaan kotiisi, jossa saat olla rauhassa, ja turvassa perheeltäsi. No en oikeen tiiä et oliks tää mun kommentti kauheen rohkaseva, mut sitä ainakin yritin. :)
      Oli jotenki helpottavaa (tai ei siis sillei helpottavaa kuulla et joku muukin on joutunu tollaista kokemaan), mutta siis sillei mulle oli helpotus et löysin tänne, ja sain lukee noi kaikki viestit (sun viimeisten parin vuoden kamppailut ton asian kanssa). Itsekin olen meinaan -95 tyttö, ja kokenu jotain samantyylistä myös oman isosiskoni (toki ikäeromme oli "vain" pari vuotta) osalta, hänkin meinaan pakotti minut monet kerrat tekemään jotain sellaista mitä en halunnut, se alkoi kun olin jotain 8-vuotias, ja sitä kesti 4-5 vuotta. Itse en siitä ole ikinä voinut puhua kenellekään, en edes kysyä siskoltani, että miksi hän niin teki minulle?
      Jotenkin vain ajattelin aina äitiäni, kuinka se tuottaisi hänelle häpeää jne.. toki äitinikin tiesi asiasta kai jotain, tuskin paljoa, mutta kun olin sellainen 9-vuotias, niin hän vain sanoi minulle, että en saisi puhua siitä koulussa, ettei minua pilkattaisi tai mitään, ja sen jälkeen en ole siitä sitten ikinä voinut puhua, vaikka se jatkui kauan.
      Olen vain vaiennut siitä kaikesta mitä siskoni teki minulle, ja tuntenut vihaa siskoani kohtaan, tunsin vihaa myös siitä, että hän oli tuon lisäksi hyvin väkivaltainen minua kohtaan fyysisesti ja henkisesti. Hän hakkasi, löi, potki, tukisti, heitti tavaroilla ihan kaikella mitä käsiinsä sai (tästä äitinikin tiesi todella hyvin, mutta ei suojellut minua). Siskoni suuttui minulle ihan yhtäkkiä vaikka en olisi tehnyt mitään, hän saattoi suuttua minulle pelkästään siitä, että olin koneella omana päivänäni (meillä oli vuoropäivät koneella olemiseen). Itse en pysytnyt siskoani satuttamaan mitä toki 9-vuotiaan ”raivolla” itsepuolistin itseäni, mutta koko ajan kasvaessani yritin olla lyömättä häntä edes itsepuolustukseksi, yritin vain olla hiljaa, jotta hän lopettaisi. Ja kun en puolustautunut tai lähdin pois, niin sitten hän arvosteli minua koko loppupäivän kaiken maailman nimityksillä. Tapahtumat yritin pitkään (huimat kolme vuotta) vain unohtaa, mutta kun olin 16-vuotias, niin en enää pystynyt hallitsemaan niitä, ja ne palautuivat mieleeni, ja silloin en enää kestänyt, joten päätin hakea apua, mutta en voinutkaan sitä tehdä, koska eräs asia muutti aivan kaiken, ja tällä kertaa en voinut ”pilata” siskoni elämää, joten en voi asiasta puhua kenenkään kanssa.
      Ja jos ihmettelette, että miksi en puhu isälleni tästä, niin sen voin sanoa että hän hylkäsi minut pienenä, joten eipä ole häntä sen koommin näkynyt. Toisin sanoen voisin sanoa, että ikinä elämässäni ei ole voinut perheen kesken puhua tunteistaan, meillä kaikki vain on niin pinnallista, ja minulta on aina vaadittu paljon enemmän kuin sisaruksiltani, ehkä hyväksikäytetty sitä, että yritin aina olla kiltti, ja en uskaltanut sanoa vastaan.
      Uskon todellakin, että sun (tyttö -95) tilanne kotona on yhtä ”helvettiä”, mutta oon tosi ilonen sun puolesta, että voit edes joidenkin ihmisten kanssa puhua siitä kaikesta. Voimia sulle!

• haava

Voimia teille kaikille perheväkivallan uhreille.
      Jokin taho kyllä kuuntelee, tukinainen, raiskattujen tuki jne.
      Hoitohenkilöillä ym on vaitiolovelvolluisuus.
      Yrittäkää j'ättää tuo kökkö taaksenne.
      Älkää ikinä aikuisina alistuko minkäänlaiseen hyväksikäyttöön noiden taholta enää.
      Minäkuva on vääristynyt, sen tiedän mutta neuvon ottakaa ajolähtö,
      niin minunkin olisi pitänyt tehdä.
      Kökkö kun jatkuu, jatkuu aina vaan.

• tyttö -95

Moi "joku toinen"! Oon tosi pahoillani puolestasi ja tiedän miltä susta tuntuu. tahdon sanoa, että jos voit missään määrin edes ajatella hakevasi apua, hae sitä! avun hakeminen on toki vaikeaa mutta kun olet päässyt alkuun huomaat sen olevan ainoa oikea ratkaisu. ala ajatella itseäsi, älä äitiäsi tai hullua siskoasi. itse tein sen virheen, että monet vuodet "säälin" siskoani enkä siksi puhunut. tuo kyseinen asia painaa sinua vielä monet vuodet ellet hae apua. mitä nopeammin pääset sitä käsittelemään ja saat oikeudenmukaisuutta osaksesi, sitä nopeamiin pääset toipumaan. mäkin jouduin apua hakemaan joka helvetin kerta itse, mutta nyt olen tyytyväinen että tein niin enkä luovuttanut vaikka kauan siihen menikin. vaikka avun hakeminen on vaikeaa se kannattaa!

itse olen joulun jälkeen päässyt elämään aivan erilaista elämää. talvella ja keväällä oli todella vaikeaa mutta nyt kesällä olen alkanut jossain määrin toipua. saan viettää nuoren ihmisen elämää tuntematta syyllisyyttä 8 vuoteen. viha nakertaa sisälläni mutta jonain päivänä tiedän ettei minun tarvitse tuhlata edes vihan tunteita paskamaiseen siskooni.
      ansaitset parempaa kuin elämäsi edes siskosi läheisyydessä. ja mitä äitiisi tulee: hän on todennäköisesti samankaltaisessa tilanteessa kuin omakin äitini. tilanne on hänelle vaikea koska olette molemmat hänen lapsiaan. mutta äitisi (kuten omanikin) tekee ehdottomasti väärin sinua kohtaan. kuten siis jo sanoin, ajattele itseäsi sillä Sinä olet kokenut vääryyttä!

Todella paljon tsemppiä ja onnellisuutta sun ja muiden hyväksikäytettyjen elämään! ja muista että et oo todellakaan yksin!!

• joku toinen

Hienoo, että saat vihdoin olla taas nuori tyttö -95, ja asiat on alkanu järjestyy :)

mut mie mietin tota avun hakemista, tiedän et se tavallaan helpottaisi, että voisin puhua jollekin jne... mut en haluis menettää yhtä tiettyä henkilöö, jonka menetän jos kerron tästä jollekin, nii siks mun on vaikee kertoo kenellekään..

Mut tyttö -95, mulla ois pari kysymystä sulle, mut voit tietty jättää osaan vastaamatta jos siltä tuntuu tai ne on liian henkilökohtaisia tai jotain :)

Mut ensimmäinen kyssä olis et kenelle (perheen ulkopuoliselle) sä kerroit tosta kun lähdit hakemaan apua? Ja uskoks se sua? Ja mitä sitten tapahtu, ilmoittiko se jonnekin, vai jatkoitko sä sen avun hakemista jostain muualtakin? Ku mua pelottaa kai se kaikki prosessi jne.. Ja kuka kerto siitä kaikesta sitten sun perheelle? tai kylhä sun perhe jo jotain tiesi, mutta ei kai silti aivan kaikkea.
      Sitten entä tunnustiko sun sisko kaiken sen, vai kielsikö se ne kaikki asiat? Ku mä pelkään että se kieltää, ja mua ei uskota, tai että syytetään et se ois ollu munki syytä yhtälailla, vaikka en mä todellakaan niin pienenä edes tieny että mitä se on..

No kai tossa oli ainakin osa mun kysymyksistä, jotka mua mietityttää.. ja tietenkin joku muukin voi vastata, jos on kokemusta noista asioista.

• tyttö -95

Moi joku toinen!

hain ensimmäisen kerran apua vuonna 2010 keväällä. 2009 syksyllä siskoni tunnusti äidilleni mitä oli tehnyt koska tunsi syyllisyyttä. äitini oli kauhuissaan muttei reagoinut muuten mitenkään. päinvastoin, hän ja isäni suojelivat siskoani ja pitivät minua outona, kun en antanut anteeksi.

menin puhumaan 2010 huhti-toukokuussa yksityiselle puolelle psykiatrille. vuodatin kaiken paskan hänelle ja oletin hänen tekevän jotain. hän ei kuitenkaan ryhtynyt minkäänlaisiin toimenpiteisiin, tarjosi vain nenäliinaa ja kysyi olenko vihainen. tuon jälkeen en enää terapiassa käynyt. kukaan ei reagoinut ja vanhempanikin syyllistivät minua joten aloin ajatella että ehkei siskoni sitten ole tehnytkään mitään pahaa ja vika on minussa. aloin jälleen olemaan siskoni kanssa, yritin kovasti olla vihaamatta häntä. olin yksinäinen, minulla ei saanut olla muita ystäviä kuin siskoni. jos olin muiden kanssa, hän alkoi itkeä ja syyllistää minua. pahin törkeys mitä hän sanoi : "ei ihme ettei sinulla ole muita "ystäviä" kuin minä kun olet tuollainen outo"

Viime syksynä aloin olla todella ahdistunut. en ollut pystynyt nukkumaan 2 vuoteen mutta nyt en voinut nukkua ollenkaan. tarvitsin unilääkkeitä, olin vihainen ja itkuinen jatkuvasti. sanoin siskolleni ja äidilleni että minun on pakko päästä puhumaan. siskoni itki, yritti käännyttää minua ja haukkui. sain kuitenkin ajan varattua jälleen yksityiselle ja menin puhumaan. kerroin jälleen saman tarinan eikä tämäkään lääkäri aluksi reagoinut mitenkään. sanoi vain että voi tehdä lastensuojeluilmoituksen jos MINÄ haluan. normaalistihan lastensuojeluilmoitus tehdään joka tapauksessa kysymättä erikseen lupaa keneltäkään jos arvellaan rikoksen tai jonkin laiminlyönnin tapahtuneen. tämä lääkäri rikkoi jälleen siis lakia kuten edellinenkin eikä lopulta suostunut kuin laittamaan lähetteen nuorisopsykiatrian poliklinikalle.

polille menin joulukuun puolessa välissä. siellä minua vastassa oli terapeutti itselleni ja vanhemmilleni sekä lääkäri. jouduin jälleen kertomaan koko tarinan uudestaan. siellä kyseinen kuntoutusryhmä otti asian oikeasti hoidettavakseen. he tekivät lastensuohjeluilmoituksen josta taas seurasi rikosilmoitus. helmikuussa kävin kuulusteluissa, ja myös siskoni joutui käymään noissa. olin aluksi keväällä erittäin huolestunut siskoni hyvinvoinnista. hiljalleen aloin kuitenkin ymmärtää hänen käyttäneen minua hyväkseen ja käyttäneen valtaa kaikkiin tekemisiini syömisestä ja ystävien kanssa olemisesta lähtien.

muutama viikko sitten edunvalvojani soitti (vanhempani eivät voi olla edunvalvojana tässä asiassa koska he ovat ristiriitatilanteessa). sovimme ajan ja kävimme nämä asiat jälleen läpi. kyyneleitä ei siinäkään säästelty. minun pitää kertoa nämä samat asiat uudestaan oikeudesta, alkaen siitä mitä, milloin ja missä hän on minulle tehnyt. kaikki pitää kertoa todella yksityiskohtaisesti mikä on vaikeaa koska se mitä hän on tehnyt on ollut kertakaikkiaan sairasta.

edunvalvojani kertoi myös että siskoni joutuu luultavasti maksamaan minulle monien tuhansien eurojen korvauksia sekä saa merkinnän rikosrekisteriin ja ehdonalaista vankeutta. oikeudenkäynti on vielä tämän vuoden puolella ja silloin toivottavasti selviää miten tämä juttu ratkeaa.

itse olen tänä keväänä kaikki sairaudet mitä siskoni on tehnyt kertonut vanhemmilleni. olen uskaltautunut myös puhumaan ystävilleni joista jo 4 tietää tästä asiasta. avoimuus helpottaa elämää suuresti.

siskoni ei myöskään kieltänyt näitä asioita ja ainakin poliisikuulusteluissa oli kertonut kaiken suurimmilta osin kuin minäkin. oikeudesta en vielä tiedä, toivottavasti hän puhuu sielläkin totta.

kuinka vanha siskosi oli hyväksikäytön alettua? omani oli silloin 15 ja silloin juuri alkaa rikosoikeudellinen vastuu. itse taas olin 9-10 vuotias tuolloin.

ja se henkilö jonka pelkäät jättävän sut.. mä en usko et se jättää sua ellei itse oo sotkeutunu koko juttuun mukaan. ja jos välittää susta nii se kyllä ymmärtää ainakin ajan myötä. ympäröi ittes sellasil ihmisil jotka oikeesti auttaa ja välittää susta.

toivottavasti sait vastauksia ainakin osaan mieltäsi askarruneisiin kysymyksiin :)

• joku toinen

Hei, tyttö -95, teillä olikin sinun siskosi kanssa juuri reilu ikäero, jolloin on selkeästi selvää, että kenen syytä se on ollut.
        Kun taas minun ja siskoni ikäero ei ollut kuin vaivaiset 2 vuotta, toki onhan se selvää että kun se kaikki alkoi minun ollessani 8-vuotias, niin en tietenkään ollenkaan tajunnut että mitä se on, ja koska siskoni jo ennen sitä oli ollut hyvin määräilevä ja väkivaltainen fyysisestikin minua kohtaan, niin tietenkään en uskaltanut sanoa vastaan. Ja kuitenkin luotin häneen vielä silloin, niin en tajunnut että se voisi olla väärin. Ja sitten taas siskonihan oli itsekin vasta lapsi silloin, 10-vuotias, niin en tiedä, että mistä hän sen ikäisenä tiesi jo jotain sellaista (olen kyllä yrittänyt miettiä paljon, että olisiko joku voinut tehdä hänellekin jotain, jonka hän olisi kostanut minulle, mutta eipä meidän elämässä kamalasti ollut miehiä tai vanhempia naisiakaan, niin en usko, että hänelle on mitään sellaista tapahtunut).
        Ja kuitenkin tämä kaikki loppui ehkä noin puoli vuotta ennen kuin siskoni täytti 15, joten eipä tässä mitään rikosoikeudellisesta vastuusta voida puhua. Eli toisin sanoen hän ei edes varsinaisesti rikkonut lakia tai tehnyt rikosta minun suhteeni, koska oli itsekin niin nuori, (valitettavasti).

• miä
        joku toinen kirjoitti:

Hei, tyttö -95, teillä olikin sinun siskosi kanssa juuri reilu ikäero, jolloin on selkeästi selvää, että kenen syytä se on ollut.
        Kun taas minun ja siskoni ikäero ei ollut kuin vaivaiset 2 vuotta, toki onhan se selvää että kun se kaikki alkoi minun ollessani 8-vuotias, niin en tietenkään ollenkaan tajunnut että mitä se on, ja koska siskoni jo ennen sitä oli ollut hyvin määräilevä ja väkivaltainen fyysisestikin minua kohtaan, niin tietenkään en uskaltanut sanoa vastaan. Ja kuitenkin luotin häneen vielä silloin, niin en tajunnut että se voisi olla väärin. Ja sitten taas siskonihan oli itsekin vasta lapsi silloin, 10-vuotias, niin en tiedä, että mistä hän sen ikäisenä tiesi jo jotain sellaista (olen kyllä yrittänyt miettiä paljon, että olisiko joku voinut tehdä hänellekin jotain, jonka hän olisi kostanut minulle, mutta eipä meidän elämässä kamalasti ollut miehiä tai vanhempia naisiakaan, niin en usko, että hänelle on mitään sellaista tapahtunut).
        Ja kuitenkin tämä kaikki loppui ehkä noin puoli vuotta ennen kuin siskoni täytti 15, joten eipä tässä mitään rikosoikeudellisesta vastuusta voida puhua. Eli toisin sanoen hän ei edes varsinaisesti rikkonut lakia tai tehnyt rikosta minun suhteeni, koska oli itsekin niin nuori, (valitettavasti).

Alle 15v ei ole rikosoikeudellista vastuuta, mutta käsittääkseni on korvausvelvollisuus kuitenkin?

• Hyväksikäytetty

Moi, itseäni on käyttänyt isäpuoleni hyväksi 14-18 vuotiaaksi ja vasta kuukausi sitten sain suuni auki ja kerrottua ensimmäiseksi poikaystävälleni, joka suorastaan potki minut helsinki missionin nuorten kriisipisteeseen. (suosittelen paikkaa, etrittäin hyvää tukea). Sieltä minut ohjattiin Tukinaiseen joka on siis raiskattujen naisten oma tukipiste, missä sain jutella juristin kanssa... Siitä rikosilmoitus ja kuulustelut ovat osaltani ohi. Ihmetykseksini isäpuoleni tunnusti tekonsa miltei heti kiinniottonsa jälkeen. Psykoterapia alkaa tällä viikolla ja ahdistun jo valmiiksi siitä ajatuksesta, että joudun selostamaan kaiken, neljän vuoden tapahtumat jälleen kerran auki ja seittää uudelle tuntemattomalle ihmiselle. Asioiden käsittely on uskomattoman vaikeaa.,, Keskustelutuokioden jälkeen olo on helpottunut mutta samalla tuntuu kuin olisi juossut maratoonin. Oikeudenkäynti on vasta tuloillaan, ja toivon että isäpuoleni saisi tarpeeksi kovan rangaistuksen.. en tahtoisi nähdä häntä enää ikinä.

Tsemppiä ja voimia ja jaksamista teille kaikille.

• Argh

En tieäd kaikkea mitä tuossa sanotaa Isoin kysymys minulla on vain että miten hän käytti sinua hyväkseen.. samase minulle tosin Se että syytät sairastuneen anoreksiaan kuullostaa jo katkeralta syytökseltä jostain liikakoloiden pelkäämisen syistä ja muutenkin anoreksiaan on vain oman mielen tuottama tila jonka annoit olla . ja pahaa se tekee nyt myöhemmin.

• Aaaaargh

Kuulehan Argh, luitko nyt ollenkaan tätä ketjua huolella vai oletko vain typerä? AP:n sisko saa tuomion teoistaan oikeudessa, joten eiköhän rikos ole tapahtunut! Anoreksia ei oo myöskään leikin asia eikä joku pikkujuttu vaan sairastuneen itseinhon kertomus. Mitä pahaa sulle on tehty, että olet noin kyyniseksi tullut?

• Soihdunkantaja

Tyttö -95 olet todella kasvanut paljon ja vahvistunut! Sinun henkisen soturin kehityskaaren näkee selvästi kun lukee koko keskusteluketjun. Olet mahtava esimerkki siitä että ihminen voi pelastua ja löytää valon, erittäin vaikeiden ja tuskallisten kokemusten jälkeen.

Jossain kohtaa tekstistäsi näki miten kärsit ja olit lähes luovuttamassa, ja itsemurha-ajatukset olivat nousseet pintaan, silti kuljit eteenpäin. Nyt kuulostat jo vahvemmalta kuin siskosi ja vanhempasi, jotka kaikki näyttävät todellisilta surkimuksilta. Vanhempien pitäisi kyetä suojelemaan lapsiaan, ja lukiessani heistä mietin minkä ikäisiä he ovat(nuoria?), onko perheessä päihdeongelmia tai siskollasi todettu joku selvä mielenterveydellinen sairaus mikä selittäisi siskosi hyyssäämisen ja sen että Sinua, Uhria vastaan hyökättiin.

Myös se jäi kummastuttamaan mikseivät ammattiauttajat järjestäneet sinua pois tuosta sairaasta kodista. Sehän oli paikka jossa sinun hyväksikäyttösi tapahtui ja tekijäkin asui saman katon alla. Joku tuossa ei käy järkeen, olithan henkisesti murtua sen vuoksi. Ja mitä hyvää siskollesikaan oli siitä että hän oli lähelläsi päivittäin kun tilanne oli äärimmäisen tulehtunut. Kammottavan huono järjestely.

Se mitä itse eniten mietin on että eikö sinulla ole itselläsi raivoisaa tarvetta laittaa siskoasi kirjaimellisesti "selkä seinää vasten" ja vaatia selitystä tai edes jonkinlaista anteeksipyyntöä häneltä hänen teoistaan. Koska tunnet vihaa mikä näkyy tekstistäsi voisi helpottaa että kohtaat vihasi kohteen tosiaan silmästä silmään ja näytät tunteesi, ja sen että olet kasvanut nyt täyteen mittaasi.

En yllytä väkivaltaan vaan puhumiseen. Omien tunteiden ilmaisuun. Koska kirjoituksestasi saa sen kuvan että olet ollut pitkään sulkeutunut ahdistuksessasi ja puhumaton, mistä taas on seurannut se että sinua on haukuttu "oudoksi". Ymmärrätkö mitä tarkoitan?

• Soihdunkantaja

....enkä nyt siis tarkoita terapiassa puhumista, sitähän sinä olet tehnyt jo varsin paljon, vaan tarkoitan viimeistä tyhjentävää selvitystä siskosi kanssa joka vapauttaa mielesi. Puhut suusi puhtaaksi ja lähdet.

Tämän jäkeen annat oikeuden tapahtua oikeusteitse, muutat omaan kotiin ja jätät koko ryhmän taaksesi, häiriintyneen siskosi ja vanhemmat, ja rakennat kokonaan uuden oman elämän.

Oli järkyttävää lukea miten Isäsikin oli uhkaillut sinua fyysisesti ja sanonut: "opettele elämään pelossa". Kaikki tuo kertoo todella pahaksi äityneestä tilanteesta kotonanne.Tärkeät vuodet joina olet kasvanut aikuiseksi ovat kohdallasi olleet insestistä nousseiden mustien varjojen ympäroimät. Tuon piinan jälkeen ei välttämättä olisi huono ajatus pitää vuosienkin hiljaisuutta näihin ihmisiin ja keskittyä elämään mikä sinulla todellakin on vasta edessäsi. Sinulla on kaikki tiet avoimia ja lukuisat mahdollisuudet. Ole rohkea!

• tyttö -95

Hei "Soihdunkantaja"! Oli ihana lukea rohkaiseva viestisi, kiitos siitä. viime viikolla oli jälleen vaikeaa kun siskoni sai tietää oikeusjutusta, ja siihen sisältyvistä korvauksista. hän sai jonkinlaisen kohtauksen ja kun äitini tuli kotii hänkin oli aivan poissa tolaltaan ja itki minulle pitkälle yöhön tätä tilannetta. lohdutin häntä, ja musta tuntui jälleen siltä, että mua syyllistettiin. kun pyysin isääni apuun, ja sanoin hänelle että siskoni pitäisi laittaa hoitoon että hän käsittelisi asioita muiden kuin äitini kanssa, isäni huusi "suksikaa suolle" minulle ja äidilleni.

luulen etten ole vielä valmis puhumaan siskolleni. minua oksettaa ajatuskin ja kun näin hänet eräänä päivänä vilaukselta , minulle tuli jälleen ahdistus, ei tosin niin pahana kuin yleensä. ja nyt siskoni ei tosiaan enää onneksi asu saman katon alla joten tilanne on paljon helpompi kuin keväällä. luulen että hyvä oloni johtuu juuri siitä ettei minun tarvitse nähdä häntä. painajaisia nään kuitenkin joka yö.

mutta se aika kun tahdon puhua suuni puhtaaksi tulee varmaan myöhemmin.. sekin mua ahdistaa miten pystyn kohtaamaan siskoni oikeudessa kun hänelle en tosiaan ole tammikuuun jälkeen puhunut.. mutta kyllä kaikki selviää, toivottavasti..

• xxx3

Paljon voimia ja jaksamista! Olet ollut todella rohkea ja hyvä niin, itsesi vuoksi. Taistele loppuun asti, älä luovuta vaikka kuinka maahan poljettaisiin, vielä tulee se päivä kun kaikki on hyvin.

• Gladiolus

Hei tyttö 95! Olet kokoenut todella ikävän lapsuuden, jossa siskosi on ollut merkittävässä asemassa. Tämä on ollut myös koko perhettä koskettava tragedia.

Minua jäi vain kovasti pohdituttamaan, oletko jutellut asiasta kahden kesken siskosi kanssa? Eikö tällaista asiaa voisi käsitellä hänen kanssaan ja miksi hänen anteeksipyyntönsä ei ole riittävä - kerroit viestien alussa, että hän on pyytänyt sinulta anteeksi. Tämä ei ollut kuitenkaan sinulle tarpeeksi, vaan viet asian oikeuteen asti käsiteltäväksi? Ymmärrän täysin, että sinulla on siihen laillinen oikeus ja varmasti sydämessäsi myös tunnet tämän tarpeen. Mutta haluatko tällä tavalla kostaa hänelle? - hän joutuu julkisteti tunnustamaan nöyryyttävät ja hävettävät tekonsa. Helpotaako sinun vihasi, kun näet siskosi nöyryytettynä oikeudessa? Onko sinulla sellainen tunne, että hän on päässyt liian helpolla? Että hänen täytyy todellakin saada jonkinasteinen tuomio ja korvaus maksettavaksi. Kyse ei ole nyt siitä, että syyllistäisin sinua vaan sydämestäni ihmettelen sitä, eikö anteeksianto ole mahdollinen ilman oikeutta? Oletko tietoinen oikeasti, kuinka paljon siskosi mielessään katuu näitä tekojaan ja kuinka paljon se on aiheuttanut surua hänen elämäänsä? Oletko keskustellut hänen kanssaan kahden kesken? Ymmärtäisin tämän vihasi, jos siskosi olisi sinulle ilkeä, tyly, välimpitämätön, mutta kirjoituksissasi käy ilme, että hän on myös itkenyt monet itkut ja näin voisi olettaa, että hänelläkin on ollut todella paha olo vuosen ajan.

Katson tätä asiaa omasta perspektiivistäni - olen kolmen teini-ikäisen äiti ja ymmärrän nuoren ihmisen herkkyyden, mielialojenmuutokset, rittämättömyyden tunteet - ne kaikki kuuluvat nuoruuteen. Ymmärrän myös, että omat kokemuksesi ovat tuoneet sinulle uskomattoman paljon ylimääräistä raskasta kannettavaa kaiken aikuiseksi kasvamisen haasteiden lisäksi. Mutta kirjoituksistasi päätellen sinulla on kuitenkin rakastavat vanhemmat - vaikka moni kirjoittaja onkin heidän tyrmännyt ja toivottanut ties mienne - mutta mehän olemme lukeneet tarinasta vain sinun näkemyksesi, joka on totta sinun näkökulmastasi, sitä yhtään aliarvioimatta. Uskon kuitenkin, että tilanne on myös vahempiesi kannalta ollut todella raskas. Mutta sinun tulisi uskoa, että he rakastavat varmasti teitä molempia - yhtä lailla. Ei siskosi teko vähennä heidän rakkauttaa - pitäisikö? - totta kai se surettaa ja varmasti toivoisivat ettei mitään sellaista olisi koskaan päässyt tapahtumaan.

Olet joutunut kulkemaan pitkän tien. Toivottavasti saat mielenrauhan ja on hyvä, että olet löytänyt ulkopuolista tukea. Luin koko ketjun ja kysymys anteeksiannosta vain jäi vaivaamaan mieltäni. Yritin katsoa ja peilata asiaa koko ajan teidän koko perheenne kannalta.

Toivotan teidän koko perheellenne voimia. Toivon, että saat mielenrauhan oikeudenkäynnin jälkeen. Toivon myös, että voisit joskus kohdata siskosi kahden kesken, jutella asian todella syvällisesti - voisitte katsoa toinen toisianne silmiin ja tuntea toistenne tuskan - ja antaa anteeksi. Ja ehkä sen jälkeen voisitte rakentaa vähitellen sisarussuhteen uudelta pohjalta. Kaikki on mahdollista, jos löytyy vain riittäästi tahtoa.

Valoa tulevaan syksyyn!

• mietippä uudelleen

Olipa nätisti rivien välistä syyllistetty , että uhri haki apua ja oikeutta .

Mistä sinä tiedät mitä ja miten hänelle tehtiin.
      Aika vakavahan tuo tapaus on ollut kun tuomio pätkähti.
      Oikein teki , miettiipä ainakin tekeekö uudestaan.

"voisit joskus kohdata siskosi kahden kesken, jutella asian todella syvällisesti - voisitte katsoa toinen toisianne silmiin ja tuntea toistenne tuskan - ja antaa anteeksi. Ja ehkä sen jälkeen voisitte rakentaa vähitellen sisarussuhteen uudelta pohjalta." Siis kuinka typerän lapsellinen voi ihminen joka kasvattaa "komea teiniikäistä" olla. Miksi puolustelet hyväksikäyttäjiä ja korostt puhumista ja anteeksiantoa? Olet outo, todella outo.

• raskas sielu

"Mietippä uudelleen" kirjoittajalle. Olet aivan oikeassa. Vaikka olisikin tahtoa, asia ei unohdu koskaan mielestä, saatikka rakentaa uutta suhdetta sisareensa. Tehtyä ei saa tekemättömäksi. Itselläni on viha veljeäni kohtaan ollut ikuisesti, en pysty enkä halua olla hänen kanssaan tekemisissä koskaan elämäni aikana. Anteeksipyyntöäkään en ole saanut enkä tarvitse. Olen saanut avun terapiasta ja tulen toimeen itseni kanssa viettäen normaalia elämää. Mutta hyväksikäyttö vilahtaa viikottain mieleeni edelleenkin, sille ei voi mitään. Mikä on se tuskan määrä, kun gladiolus kirjoittaa "toistenne tuskan". Tuska on erilaista varmaan kummallakin, itse olen ollut uhri ja veljeni hyväksikäyttämä. En usko, että hän ei koe minkäänlaista tuskaa asiasta, tuska on mielestäni uhrilla pysyvä. Tyttö 95 on toiminut oikein hakeakseen itselleen oikeutta saaden sitä. En minäkään haluaisi olla siskoni kanssa enää tekemisissä tällaisen jälkeen, eikä tarvitse. Oikeudenkäynti on rankkaa touhua ja siitä ei mielenrauhaa saa pitkään aikaan, tuskin koskaan. Toivon tyttö 95:lle voimia elämässä, oikeus voittaa, mutta asia ei unohdu koskaan.

• tyttö -95

moi! se oikeudenkäynti on nyt ohi. se oli tosi rankka kokemus mutta nytkun se on mennyt tuntuu kuin iso kivi oisi vierähtänyt harteilta. etenkin se tieto helpottaa ettei tarvitse olla enää siskon kanssa missään tekemisissä. toivottavasti tämä olisi nyt uusi alku ja voisin aloittaa puhtaalta pöydältä. kiitos kaikille jotka ovat tällä ikuisuuden kestäneellä taipaleella tsempanneet minua :)

• Hyvää syksyä

Ihana kuulla, että oikeuden käynti on ohi. Luin vasta äsken tämän ketjun ja luin sen kokonaan alusta loppuun. Järkyttävää, miten tälläistä voi edes tapahtua. Mutta hieno asia, että olet päässyt eheytymisesi suhteen eteenpäin.

Sinun ei todellakaan tarvitse olla siskosi kanssa missään tekemisissä, kuten "Galdiolus" tuossa ehdottaa. Ei sukulaistan kanssa tarvitse olla missään tekemisissä ellei halua, oli syy mikä tahansa. Vähemmästäkin on pistetty sukulaisiin välejä poikki, saati sitten tuollaisten kauheiden kokemusten jälkeen kuin sinulla on ollut. Kaikki tunteesi ovat oikeutettuja, viha kosto... miksi pitäisi sääliä siskoa. Huhhuh, järkyttävä ehdotus.

Voimia ja haleja sinulle tyttö-95. Olet ollut rohkea kun hait apua. Voimia myös kaikille muille tähän ketjuun kirjoittaneille hyväksikäytön uhreille.

• se 50-vuotias

Hei tyttö 95. Onnea sinulle tulevaisuudessa, ja onneksi sait oikeutta siskon teolle.

• sikaköydenpoju

Mee hoitoon, olet päästäsi vialla kun keksit tollasta.
      Kävele suoraan mielisairaalaan.

• ymmärtäväinen ihme

Sinä sikaköydenpoju taidat olla itse hoidon tarpeessa. Ei ihmiset keksi tällaista vakavaa asiaa kirjoittaessaan palstalle. Jos et kestä totuuksia, älä lue näitä, vaan mieti pikemminkin omaa ajatusmaailmaasi, onko sinussa parantamisen varaa.

• tyttö

Hei tyttö-95. Minkälaisen tuomion siskosi sai? Paljon voimia ja jaksamista, teit todella raskaan mutta oikean päätöksen kun veit asian eteenpäin!

• Soihdunkantaja

Hyvä että oikeudenkäynti on nyt ohi. Olet varmasti helpottunut Tyttö-95. Toivon Sinulle kaikkea hyvää elämääsi. Parhaimmin onnen löytää kun yrittää ajatella myönteisesti äärimmäisen tuskankin hetkellä, ei jää hautomaan murheita ja jättää taakseen voimia syövät vaikeat ihmissuhteet.

Anteeksi antaminen on asia jota kannattaa ajatella sydämessään, mutta sillekin tulee oma aikansa. On myös ihmisiä jotka saavat voimansa siitä etteivät koskaan anna anteeksi. Meitä on niin erilaisia ja jokainen valitsee oman polkunsa.

Mutta vielä kerran sanon Sinulle, olet ollut hyvin rohkea. Sinä pärjäät.

• lukenut koko ketjun

Todella ihanaa luettavaa, että olet selvinnyt pahimmasta, henkisesti päässyt parempaan kuntoon ja olet saanut oikeutta.

Onneksi äitisi tajusi asian oikean laidan ja tajusi sinun ahdingon ja pahan olon. Hänelläkin on varmaan vaikeaa, mutta varmasti tietää, että sinä olet oikeasti se joka kaipaa kaikkein eniten tukea ja apua.
      Isäsi sen sijaan, on kamala ihmis saasta. Toivon todella, että jossain vaiheessa äitisi tajuaisi lähteä koko suhteesta ja jättää koko sairaan menneisyyden taakseen, sekä auttaisi sinua tulevaisuudessa paljon kovemmin, vaikka tässä vaiheessa taidat ollakkin jo täysi-ikäinen.
      Olet todella urhea ja vahva, oikea inspiraatio jokaiselle, joka on vastaavia kokenut. Minuakin on lapsena käytetty kerran hyväksi, mutta se oli vain puoli minuuttia elämästäni, jonkun tuntemattoman miehen tekosia. Onneksi siinä iässä tajusin jo, että nyt pitää pyytää apua ja huusin kuin syötävä, kaikkien kuullen ja nähden. Kukaan ei tullut auttamaan, vaikka ihmiset näkivät muutaman metrinkin päästä mitä tapahtui.. Mutta säikähti mies niin kovin, että paineli karkuun.
      Olen käsitellyt asiat, kun hain itsekkin aikoinaan terapiaan, tosin monista eri syistä, päällimäisenä en tiennyt miksi, mutta apua auttoi ja paljon. Itse en jaksa olla enää vihainen menneestä tai surra, mutta suren kaikkien muiden ihmisten puolesta jotka ovat kokeneet seksuaalista kaltoinkohtelua. Tätäkin ketjua lukiessani itkin, alkuun surusta mutta loppua kohdin helpotuksesta ja ilosta.

Toivon, että joku päivä vielä vastailet tähän ketjuun ja kerrot mitä sinulle kuuluu ja kuinka parantuminen edistyy. En pysty sanoin kuvaamaan, kuinka paljon sinua ihailen ja kuinka iloinen olen, kun elämäsi alkaa jo näyttämään valoisammalta!

• QWERTasrty

Tähän täytyy kertoa oma tarinani. Minua käytettiin hyväksi lapsena asioita on tullut ilmi ja olen joutunut useastikin hyväksikäytetyksi myöhemminkin. olen pyytänyt siskoltani anteeksi yhden kerran suoraan.
      en pysty puhumaan tuosta asiasta häpeän sitä olen todella surullinen että kiurouduin ja tein sitä pussaamista lääkärileikkejä (tapahtui vain kerran yhtenä päivänä, sekin tosin liikaa) ei onneksi mitään yhdyntää tai muuta, mutta vakavaa kuitenkin. Hae terapiaa ja sun siskosi pitäisi myös, voi olla että häntäkin on hyväksikäytetty ja purki sinuun tai sitten hän on vain sairas. lue kirja hyväksikäytetyt Visa Kuusikallio etc.
      Toivottavasti saat ja jaksat hakea apua www.suomendelfins.fi
      Valoa ja surullista jos äitisi ei tue sinua hän rakastaa teitä molempia varmaan eikä osaa auttaa asiahan vaikea. Ja yritä jankata vaikka äidillesi että tarvitset tukea ehkä hänkin haluaa lähteä sun kanssas vaikka terapia-istuntoon, kysy.
      Ilman terapiaa et tule selviytymään ja sulla pitäisi olla tukiverkosto ystävät muut sukulaiset tuttavat, terapeutti, jos parisuhteessa pariterapeutti, tukipuhelin ryhmät jne. Ja hoida myös anoreksiaasi samoin.

• tyttö -95

en tiedä enää mitä tehdä. asun nykyään siskoni kanssa yhteisessä asunnossa, olemme sopineet, mutta välillä minusta tuntuu niinkuin en olisi halunnutkaan sopia. vihaan itseäni. välillä minulla on vähän huonompia päiviä ja välillä parempia päiviä. en vain voi vieläkään ymmärtää miksi minulle on käynyt näin. toivon todella, että joku päivä tämä kaikki helpottaa todella ja voin elää kuin normaali ihminen. rakastan siskoani kuitenkin kun kaikesta huolimatta onhan hän kuitenkin siskoni, siitä en pääse yli enkä ympäri. olen myöskin huomannut, että vihalla ei saa muutakuin vihaa!

• BB BB BB

Hei tyttö-95
        Luin vasta tänään tämän ketjusi.

Itse olin vuotta vanhemman veljen kiusattavana kunnes täytin 18 v ja muutin pois kotoa. Se kiusaaminen ei ollut seksuaalista, mutta väkivaltaista ja psyykkistä.
        Hän puhui minusta paskaa koulussa ja kavereita oli vähän, Ostin omilla mansikkamaalla tienaamilla rahoilla painot ja aloin nostelemaan, Kun olin 14 vuotta fyysinen kiusaaminen loppui, koska pystyin antamaan takaisin.
        Vihasin veljeäni yli kaiken onnekseni hän oli vuoden vaihto-oppilaana ja kehityin normaaliksi.
        Vanhemmat uskoivat aina isoveljeä ei koskaan minua, ja jos oli tappelu niin siihen oli heidän viidauden mukaan aina kaksi syyllistä.
        Vanhempani eivät antaneet minun edes puolustaa itseäni, jos otin jotain kättäpidempää sain selkääni,
        Kaikki muuttui kun veljelläni todettiin skitsorenia ja persoonallisuushäiriöitä kun hän oli 25 vuotias.
        Vanhemmat eivät silti uskoneet minua. Vanhin poika oli ollut se heidän hyvä poika nyt ne hyvät jälkeläiset ovat nuoremmat sisarukseni joille kaikki perinnötkin menee,

Mutta sen voin sanoa että minulla oli veljeä kohtaan vahva viha, Vuosikin saattoi olla että emme juuri puhuneet keskenämme, vaikka asuimme samassa vanhempieni talossa ja kävimme samaa koulua.

Veljen sairastumisen kautta olen ymmärtänyt paljon, tai lähinnä sen että hän ei sairastunut vaan oli koko ajan sairas ja huijasi kaikkia.

Menee vaan ohi aiheesta.

Siis vihasin veljeäni sen takia mitä minulle teki ja olen pystynyt antamaan anteeksi.
        Toki vuosia vaati tuo. Nyt on hyvät välit paitsi että veli on syönyt psyykenlääkkeitä niin paljon että on pelkkä varjo siitä mikä oli älyllisesti, hyvä kun on kuitenkin tyytyväinen elämäänsä.

Mutta nyt asut siskosi kanssa yhdessä. Kaikki sinulla on vielä niin tuoretta, tuollaisista tunteista pääseminen vaatii vuosia. Siksi on normaalia sekavat tunteet, mutta älä itseäsi vihaa sinä et ole se väärintekijä.
        Älä syytä itseäsi. Olette sopineet ok. mutta se anteeksianto ja unohtaminen vaatii aikaa, pidä kiinni sen aikaa, kun siskosi kanssa asut, että ehkä joskus voit aidosti unohtaa ja rakastaa siskoasi, koska hän on kieroutunut ihminen ja todennäköisesti tulee joutumaan vaikeuksiin tai lähtee politiikkaan.

Olet jo nyt tai ainakin tänä vuonna täysi-ikäinen,

Onnea sulle ja menestystä.
        Kannattaa katsoa eteenpäin, mutta tiedän, että se on kovin vaikeaa, jos asut siskosi kanssa.

Tee asiat selväksi itsesi kanssa, muista viis. Usko siis itseesi.

• luntapalloon

Minun mielestäni sinun ei tarvitsekaan ymmärtää miksi sinulle kävi väin. Olen itsekin nuorena kokenut paljon pahaa, parikymppisenä olin psykoterapiassa 3 vuotta ja masennuslääkkeitä syön koko loppuelämäni. Nykyään olen hyväksynyt sen ettei mikään ollut minun vikani, antanut jopa syyllisille anteeksi ja olen hyvissä väleissä. Itsekään en ymmärrä miksi juuri minulle kävi näin, mutta onneksi kävi, koska olen ihan pirun vahva ihminen nykyään! Psykoterapiasta oli minulle todella paljon apua ja sain selvyyttä asioihin. Ja se on todellakin täyttä totta ettei vihalla saa kuin vihaa, olet todella viisas!!! Minä en tuhlaa elämääni enää turhaan riitelyyn, mitä sisälläni oleva viha ja tuska monesti aiheutti. Nyt elän juuri niinkuin itse haluan. Minulla on ihana perhe, koti ja työ. Tällä halusin vain kertoa, ettei kannata luovuttaa, koska sinä voit tehdä omasta elämästäsi juuri sellaisen kuin sinä haluat!
        Hyvää kesää tyttö -95, toivottavasti teet siitä itsellesi ihanan!

• Tyttis itekin
    • josefiiine

Saanko kysyä tyttö -95, millaista hyväksikäyttöä se varsinaisesti oli? Seksuaalista? Miten se kaikki tapahtui? Kerro esimerkein. Et missään vaiheessa maininnut mitä siskosi sinulle teki?

• tyttö -95

eksyin tänne pitkästä aikaa lukemaan, ja huomasin että nimimerkilläni on kirjoiteltu. todella alhaista käytöstä mennä tällaisesta asiasta nimimerkilläni kirjoittamaan asioita, jotka eivät edes pidä paikkaansa. en jaksa vastata lähetettyihin viesteihin ja kysymyksiin, mutta sen voin sanoa nykytilanteesta että siskoani en enää ole nähnyt, viime tapaamisesta on kulunut jo puolitoista vuotta ellei oikeudenkäyntiä oteta huomioon. ja hyvä niin, vihani häntä kohtaan ei ole laantunut, se on vain muuttanut muotoaan. toivottavasti kaikki hyväksikäyttöä/kaltoinkohtelua kokeneet ymmärtävät hakea apua. itselläni se kesti monia vuosia mutta koskaan en ole ollut yhtä onnellinen kuin nyt.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      181
      7537
    2. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      88
      3459
    3. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      59
      2414
    4. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      70
      1538
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      373
      1484
    6. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      20
      1376
    7. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      57
      1373
    8. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      17
      1081
    9. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      1030
    10. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      1028
    Aihe