Olen 25 vuotias, minulla on rankka yli 10 vuoden juomishistoria, olen ollut puliukkoasteella jo 20 vuotiaana,
nyt olen herännyt ja tajunnut että elämäni on pilalla jos en lopeta juomista. kumpi on parempi vaihtoehto
AA vai Lääkkeet?
Haluan raitistua !
9
504
Vastaukset
- Ö
AA ehdottomasti. Sieltä saat kokemusperäistä tietoa miten voidaan raitistua. Tai ainakin niin luulisin, AA-kokemusta ei itselläni ole...
- hjumala
..juomisen sun ikäisenä eli 25-vuotiaana. Nyt olen 33v. ja nytkin muutaman oluen juoneena. Uskovainen tausta pelasti sen, etten juonut liian nuorena aivojen kehittymisen suhteen. Silti olen juonut liikaa viime aikoina: tuollainen 35-65 annosta viikkoa kohden. Käyn silti työssä. En vastaa kysymykseesi, koska ihmisisinä olemme erilaisia ja ei ole kokemuksia lääkkeistä eikä AA:sta.
- +++
millä hyvänsä keinolla, mutta älä yritä lääkkeillä.
Rauhottavien reseptejä irtoaa helposti, mutta juomisen lopettamisen tilalle tulee bentsokoukku, joka on pahempi, kuin viinakoukku.
t.kokemusta on- Lasolarska
Helsingissä on A-klinikalta vaikeata saada bentsoreseptiä. Psykiatrian puolelta on helpompi saada. AA-laisissa on kahta koulukuntaa:
- lääkemyönteiset (esim. unilääkkeitä käyttävät)
- ehdottoman lääkekielteiset (mm. aspiriniakaan eivät käytä)
Alun univaikeuksiin voin omasta kokemuksestani suositella lääkitystä esim. Imovane, Stillnoct tai Promazin. Myös neuroleptilääkitys esim. Levozin auttaa unen saamisessa. On väitetty, että alkoholisti kehittää itselleen helposti toisen riippuvuuden (bentsoihin liittyvä vaara). Omakohtainen kokemus on se, että itselläni alkoholi koukuttaa 1.000 kertaa enemmän kuin bentsot. Itse siis näkisin lääkkeet ja AA:n toisiaan täydentäviksi menetelmiksi. Sekakäyttäjiltä olen kuullut, että bentsojen vieroitusoireet kestävät n. kuukauden kun taas alkoholin vieroitusoireet häviävät parissa viikossa. Aikanaan bentsojen suurkuluttajat joutuvat julkisella puolella bentsoreseptien kirjoituskieltoon -> kalliit yksityiset lääkäriasemat/kalliit katukauppahinnat.
- Raitistunut
...auttaa alkuun, ei velvoita vielä mihinkään ja soittaa voit vaikka nimettömänä. Sano suoraan, mikä tilanteesi on. Päivystysaikaan (aamupäivästä) klinikalle voi mennä ilman ajanvaraustakin.
http://www.a-klinikka.fi/yhteystiedot/kaikki.html Ei valitettavasti ole olemassa lääkettä vaikka jotkut lääkärit kirjoittavatkin reseptin juomisen hillitsemiseen. Kirjoitit että halu on kova, se on jo hyvä alku.
- xym
Aloittajalle: en ole alan asiantuntija mutta hyvä kun olet alkanut haluta raitistua! Olisi lottopotti sinulle jos saisit lähetteen/maksusitoumuksen kotikunnastasi Lapualle Minnesotahoitoon tai ns. myllyhoitoon. Jotkut kunnat järjestävät, jotkut eivät, mutta siinä olisi hyvä alku. AA on sinulle myös hyvä tie kohti uutta elämää, saman eläneet ja kokeneet tukena, ja siellä voit sitten aikanaan itse käydä vaihtamassa kokemuksia muiden raitistuvien alkoholistien kanssa. Kaikkea hyvää sinulle raittiuden tiellä!
- 13+17=)30
itse en kannata lääkkeitä syystä että tiedän jääväni niihin heti koukkuun.olen onneksi kuullut niin karmeita tarinoita sekakäyttäjiltä, että olen pystynyt sen välttämään vaikka halua on joskusn ollut kokeilla. neurolepstiset lääkkeet jotkut on kait ihan "päihdehyväksyttyjä". myllyhoito on hyvä jos saat lähetteen vaan.ja nuorena melko varmasti saat. aa on hyvä. ei ainakaan maksa mitään käydä muutama kerta. itsekin alle 30 ja kaikkea jo nähnyt ja kokenut.oma halu raitistua on tärkein ja paskaa on tiellä ettei riitäkään, mutta jonain päivänä sitä huomaakin olevansa raittiina ja nauttivansa elämästä. näin uskon itsellenikin.
- voipytty
läksin AA-kokoukseen, koska olin nähnyt, että se auttoi muita raitistumaan. Auttoi minuakin. Hyvä ja halpa keino, eikä tarvitse ilmoittautua terkkarin tai a-klinikan rekistereihin.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh821995Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1211715- 1801306
- 229720
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6676- 57614
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako204575- 46508
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337482