Katsoin juuri

synkistynyt

jäätilannekarttaa. Ja lumikin alkaa hipoa ennätyslukemia. Taidetaan olla kesäkuussa ennenkuin Suomenlahden rannoilla alkaa saada veneitä veteen :(

12

759

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jäälautan kippari

Mitä enemmän lunta sitä ohuemmiksi jäät jäävät. Lumi eristää hyvin ja sen paino saa jään painumaan veden alle, jolloin jäätyvä lumisohja muodostaa kohvajäätä, joka sulaa nopeasti.

Jos tulee pitkänajanjakson normaali kevät, niin vappuna päästään vesille.

• ffffffdsfdfdfdsfdsf

että näin ankaran talven perään voisi tulla normaalikevättä. Todennäköisesti kevät on oleva pahasti myöhässä. ***TTU!

• juu juu
        ffffffdsfdfdfdsfdsf kirjoitti:

että näin ankaran talven perään voisi tulla normaalikevättä. Todennäköisesti kevät on oleva pahasti myöhässä. ***TTU!

Kevät vo tulla jopa ajoissa :)

• jäät sulaa
        juu juu kirjoitti:

Kevät vo tulla jopa ajoissa :)

-94 talvena olin autolla meren jäällä 2.4 ja 29.4 pääsi samoille seuduille jo veneellä. Kun ilmat lämpiää ja sataa kusen kuumaa vettä, jäät menee äkkiä

• Tsemppiä!
        jäät sulaa kirjoitti:

-94 talvena olin autolla meren jäällä 2.4 ja 29.4 pääsi samoille seuduille jo veneellä. Kun ilmat lämpiää ja sataa kusen kuumaa vettä, jäät menee äkkiä

Samoin pistän vetoa @-merkistä, että nurtsia näkyy jo maaliskuun lopulla(?).

Koittakaahan nyt jaksaa, helmikuussa sitä vasta ollaan ja venemessutkin vielä edessä. Kerrotaan, että olisi ollut intiaaniheimoja, joiden jäsenet kuolivat selittämättömästi putkaan jouduttuaan. Elivät kuulemma hetkessä eivätkä kuulemma voineet ymmärtää ajatusta, että putkasta pääsee vielä poiskin ja kuolivat kurjuuteensa. Näinkö lie pohjolan venekansankin kanssa..? :)

• Ikäseilori

syvyys on näennäistä johtuen jatkuvista pakkasista. Lumen vesiarvo on erittäin alhainen ja ensimmäinen kunnon suojasää pudottaa kinoksia kymmeniä senttejä.
      Lumen vesiarvo vastaa alle kuukauden keskimääräistä sademäärää.

• jäämiesmän

Ei tuo jäätilanne nyt mikään poikkeuksellinen ole. Ei edes koko Suomenlati ole vielä jäässä ja Pohjanlahdestakin ainoastaan Perämeri.
      Paatti veteen Toukokuun alussa ihan niin kuin ennenkin...

• cIIme

Merestä en oikein tiedä,mutta Saimaalta lähtee jäät viikon haarukalla oli talvi ja jäätilanne mikä tahansa.On se luonto vaan niin kummallinen.30 vuotta olen tilannetta seurannut ja aina saa tilata laskukaluston paikalle samoihin aikoihin eli toukokuun eka viikonloppu.Hyvää kesän odotusta kaikille.

• sdfgsdfg

Kyllä lumi lähtee ja jää.
      Jää ei tosiaan ole niin paksua kun on paljon lunta, lumi on erittäin hyvä eriste, olen nukkunut lumiluolassa 20 asteen pakkasella, ja metri lunta päällä ja luolassa melkein nollakeli.
      Lumen sulamisen kannalta sanoteen sateen olevan hyvä, mutta on yksi vielä tehokkaampi
      .
      Nuorena olin useamman kauden laskettelukeskuksessa töissä, ja mikä oli kaikista pahin lumen häviämisen kannalta, ei ollut sade tai aurinko, vaan kun keli meni plussan puolelle, niin tuuli söi lumet nopeaan.
      Vaikka aurinko porottaa koko kevätpäivän, tulee pintaan vain sohjoa, joka yöllä tampattiin ja jäätyi pakkasyön aikana. Mutta kun pilviselläkin plussakelillä tuulee kovaa, niin lumien lähtö on uskomatonta.
      Toivotaan siis tuulista lämmintä kevättä:)

• synkistynyt

FMI:n sivuilta:
      "Euroopan keskipitkien sääennusteiden keskuksen 11. helmikuuta julkaiseman kuukausiennusteen mukaan sää jatkuu tavanomaista kylmempänä myös seuraavat neljä viikkoa. Tämä antaa edellytykset sille, että kuluva jäätalvi siirtyy ankarien luokkaan."

s-na, eikö se kevät tule ikinä? Viitsiikö enää mennä messuillekaan tässä pakkashelvetissä... ja jos joku tulee päin naamaa kehumaan, miten ihanaa on kun on "kunnon talvi", niin lätty lätisee ja iho tummuu!! Kylä nin on -kele!

• sdfgsdfg

Mikä nyt vituttaa?
        Eikö se ole ihan se ja sama onko sitä jäätä metri vai 2.
        Vappuna on meret sulat ja pääsee veneilemään.
        Nythän on vasta helmikuu, joka on aina ollut pakkasennätyskuu, ihme sakkia.
        Ei siellä tarkene veneillä ennen juhannusta kuitenkaan, ihan siis sama vaikka olis jäätä vielä kesäkuun alussa.

• sdfgsdfg

Ollut muuten aivan ihana talvi, kun on ollut lunta.
        On pässyt kunnolla kelkkailemaan, laskettelemaan luonnonlumille, hiihtämään, jäälle....
        Toivottavasti joka vuosi olisi tällainen, lunta saisi vaan tulla vielä aikaisemmin ja enemmän.
        Lämpimään jos kaipaa, niin sinne pääsee lentokoneella jokusessa tunnissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1240
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      646
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      55
      571
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe