Se oli maaliskuuta 1982. Käveleskelin Sodankylässä Vasantiellä sisaitsevalle asunnolleni puoli kuuden aikaan illalla. Saman tien soi puhelin:
"Täällä on Paavo Kuru poliisilaitokselta hyvä iltaa".
"No iltaa".
"Kuule kun sinun pitäisi tulla huomenna kuulusteluun tänne poliisilaitokselle".
"No mihinkä aikaan?"
"Kello yhdeltä".
"Tämä aika ei minulle sovi, mutta jos sopii kahdelta niin minä tulen".
"Tuleppa sitten kahdelta"
"Okei, mutta mistä minua syytetään?"
"Syytetään alaikäisten viekottelemisesta".
"Oho. Kuka sen taitaa sanoa ja todistaa?"
"Niinpä ne nuo tytöt väittävät".
Samana iltana olin autoineni kylällä ja kysyin autossani olleilta tytöiltä:
"Sanokaapa tytöt. Olenko minä yrittänyt viekotella teitä mitenkään?"
"Et mitenkään. Miten niin?".
"No kun minun pitää mennä huomenna kuulusteluun poliisilaitokselle".
"Me tulemme sinun puolesta oikeuteen todistamaan jos on tarvis", vakuuttivat tytöt yksimielisesti.
Tuli seuraava päivä ja kahdelta kävelin vanhalle poliiisilaitokselle. Pitkän käytävän sivussa oli päivystyshuone, jossa lasinen ikkuna käytävälle. Paavo Kuru istui päivystyshuoneessa ja jäin odottamaan, että hän tulee ja johdattaa omaan huoneseensa ja alkaa naputtamaan pöytäkirjaa. Pitkän tovin jälkeen huutaa:
"Tälle puolen jos asiaa on".
"Mutta etkö sinä eilen soittanut, että minun pitää tulla kuulusteluun?"
"Minä en ole kuule sinulle iän kuuna päivänä soittanut".
"No. Eilen puoli kuudelta minulle soitettiin ja soittaja esitteli itsensä Paavo Kuruksi ja vaati, että pitää tulla kuulusteluun".
"Minä en ole ollut töissäkään siihen aikaan".
Ja kun kukaan muukaan ei tiennyt poliisilaitoksella mitään, Kuru kysyi lopuksi: "Sanoiko soittaja, mistä sinua epäillään".
"Epäillään alaikäisten viekottelemisesta".
"Kyllä kuule jos sinulla ei ole muuta asiaa niin saat pistää lakin päähäsi ja lähteä menemään".
Eli valesoittaja ja turha reissu, mutta sydäntäni jäi lämmittämään nuorten asenne. Eli kymmenet nuoret olisivat tulleet oikeuteen todistamaan puolestani ja tätähän minä en unohda koskaan.
Kävimpähän poliisilaitoksella
10
334
Vastaukset
- poliisilaki
Poliisi ei toimi noin. Poliisi lähettää kirjallisen kutsun poliisikuulusteluun ja suorittaa noudon. Puhelimitse tapahtuviin kutsuihin ei kannata reakoida, ne ovat huijausta ja tulevat yleensä numerottomasta puhelinliittymistä. Niille puheluille kannataa pieraista.
- poika.tuntureilta
tehtiin myös aiheeton palohälytys Kitisenrannan koululle. Taisipa olla sama tyyppi asialla.
- puhelinkutsuu
Kyllä itsekin sain puhelimitse kutsun kuullusteluun ja kuulustelu myös pidettiin kun sinne menin. Eli oikea kutsu oli.
- Nyky Aika
Soitto ja ehdotus ajankohdasta ja paikasta. Paikka eikä aika silloin sopinut joten seuraavana päivänä ajoivat monta poronkusemaa paikalliselle asemalle ja suorittivat kuulustelun. Mitään papereita ei lähetelty puolin eikä toisin. Kyseessä oli KRP.
- ahas
Vai oli sinulla autossasi kymmeniä nuoria tyttöjä.
- poika.tuntureilta
Auto oli kaksiovinen Opel Record ja ennätys taisi olla lisäkseni 12 nuorta. (Huom. silloin istuttiin parkkipaikalla.)
Sitten autolle kävi näin
http://www.sodankylan-invalidiyhdistys.com/2/kuntoutumisen-tie.html - poika.tuntureilta
poika.tuntureilta kirjoitti:
Auto oli kaksiovinen Opel Record ja ennätys taisi olla lisäkseni 12 nuorta. (Huom. silloin istuttiin parkkipaikalla.)
Sitten autolle kävi näin
http://www.sodankylan-invalidiyhdistys.com/2/kuntoutumisen-tie.htmlKoko homman taustalla oli se, että kevättalvesta 1981 muodostui nuorten itsemurhien osalta synkeä. Sodankylässä 5 kuukauden aikana kaikkiaan 6 nuorta päätti päivänsä ja tämän johdosta varustin toukokuulla autoni tekstitarroilla ja lähdin sinne, missä nuoret ovat ominen ongelmineen. Eli öiseen kyläkuvaan. Ajeltiin yhdessä tai istuttiin muutoin autossa ja keskusteltiin kaikesta mahdollisesta, joskus hyvinkin arkaluontoisista asioista; ja tiedossani on, että ainakin muutaman nuoren itsari jäi tämän johdosta tapahtumatta.
Siihen aikaan Sodankylässä oli myös kaksi teini-ikäistä tyttöä, joiden isä olli tapettu aiemmin Rovaniemellä ja heille olin lähinnä ison veljen tai isän asemassa. Ajeltiin paljon yhdessä ja käytiin joskus nuotiortetkillä. Näin aina tämän kolarin rysähtämiseen asti, jonka jälkeen perhe oli muuttanut Ruotsiin, josta sain pari vuotta myöhemmin välikäsien kautta terveisiä "maailman parhaalle miehelle" ja rehellisesti sanon, että itku minulla tuli.
Näkemykseni on, että nuorilla on valtava tarve löytää turvallinen aikuinen, jonka kanssa voi luottamuksella puhua kaikista asioista. Näiden omien kokemusteni siivitämänä kirjoitin 1990-luvun alussa TV:hen jutun "Poliisi- turvallinen aikuinen", jossa painotin sitä, että katunuorten parissa työskentelevän poliisin tulisi siirtyä pamppu ja putka periaateesta "turvallinen aikuinen" periaatteeseen, jolloin poliisi voisi kuuntelemalla ja keskustelemalla johdattaa nuorten elämää oikeille raiteille. Tämä juttu luettiin TV:ssä ja oheen oli kuvattu materiaalia poliisin toiminnasta katunuorten parissa jossain kaupungissa. - onko?
Koko homman taustalla oli se, että kevättalvesta 1981 muodostui nuorten itsemurhien osalta synkeä. Sodankylässä 5 kuukauden aikana kaikkiaan 6 nuorta päätti päivänsä ja tämän johdosta varustin toukokuulla autoni tekstitarroilla ja lähdin sinne, missä nuoret ovat ominen ongelmineen. Eli öiseen kyläkuvaan. Ajeltiin yhdessä tai istuttiin muutoin autossa ja keskusteltiin kaikesta mahdollisesta, joskus hyvinkin arkaluontoisista asioista; ja tiedossani on, että ainakin muutaman nuoren itsari jäi tämän johdosta tapahtumatta.
Siihen aikaan Sodankylässä oli myös kaksi teini-ikäistä tyttöä, joiden isä olli tapettu aiemmin Rovaniemellä ja heille olin lähinnä ison veljen tai isän asemassa. Ajeltiin paljon yhdessä ja käytiin joskus nuotiortetkillä. Näin aina tämän kolarin rysähtämiseen asti, jonka jälkeen perhe oli muuttanut Ruotsiin, josta sain pari vuotta myöhemmin välikäsien kautta terveisiä "maailman parhaalle miehelle" ja rehellisesti sanon, että itku minulla tuli.
Näkemykseni on, että nuorilla on valtava tarve löytää turvallinen aikuinen, jonka kanssa voi luottamuksella puhua kaikista asioista. Näiden omien kokemusteni siivitämänä kirjoitin 1990-luvun alussa TV:hen jutun "Poliisi- turvallinen aikuinen", jossa painotin sitä, että katunuorten parissa työskentelevän poliisin tulisi siirtyä pamppu ja putka periaateesta "turvallinen aikuinen" periaatteeseen, jolloin poliisi voisi kuuntelemalla ja keskustelemalla johdattaa nuorten elämää oikeille raiteille. Tämä juttu luettiin TV:ssä ja oheen oli kuvattu materiaalia poliisin toiminnasta katunuorten parissa jossain kaupungissa.eikö ne mahtanu siellä kylillä vanhemmat miettiä, että oletkos joku pervo ku pikkulikkoja illat kyydität ja täys mies eikä mikään nuoriso- tai sossutyöntekijä? saikkos koskaan turpiin tuosta?
- poika.tuntureilta
onko? kirjoitti:
eikö ne mahtanu siellä kylillä vanhemmat miettiä, että oletkos joku pervo ku pikkulikkoja illat kyydität ja täys mies eikä mikään nuoriso- tai sossutyöntekijä? saikkos koskaan turpiin tuosta?
toimintani tavoitteet ja periaatteet. Kirkkoherra, kunnan sosiaalitoimi, poliisi, mielenterveystoimiston psykologit ym. Eräskin psykologi tuumasi: "On se hyvä, että näitä leo-salmeloita tuolla kyläkuvassa liikkuu". Samoin joku esitti jo kunniakirjaa.
Enemmänkin toimintani korppi niitä, jotka viinan kanssa houkuttelivat alaikäisiä tyttöjä ja eräänä yönä potkittiin tämän vuoksi jopa mustelmille. Autossani oli pari tyttöä kun muuan tyyppi tuli houkkaamaan autoonsa: "Tulkaa tytöt meidän autooon. Meillä on viinaa". "Emmä me halua tulla kun tässä autossa on mukavampaa". Ja siitäkös tyyppi sai raivarin.
Mutta. Oli mahtava kokemus. Oli kuin joka solu olisi täyttynyt ihmellisellä voimalla eikä minkäänlaista kipua missään eikä aikomustakaan alkaa tappelemaan. Kaveri katsoi kauan silmät pyöreänä ja monttu auki, kuin enkeli-ilmestyksen nähneenä, ja lähti lopulta jatkamaan matkaansa. Minulla ei ollut myöskän aikomustakaan vaivata pliisia tällä asialla. - vai kunniakirjaa
toimintani tavoitteet ja periaatteet. Kirkkoherra, kunnan sosiaalitoimi, poliisi, mielenterveystoimiston psykologit ym. Eräskin psykologi tuumasi: "On se hyvä, että näitä leo-salmeloita tuolla kyläkuvassa liikkuu". Samoin joku esitti jo kunniakirjaa.
Enemmänkin toimintani korppi niitä, jotka viinan kanssa houkuttelivat alaikäisiä tyttöjä ja eräänä yönä potkittiin tämän vuoksi jopa mustelmille. Autossani oli pari tyttöä kun muuan tyyppi tuli houkkaamaan autoonsa: "Tulkaa tytöt meidän autooon. Meillä on viinaa". "Emmä me halua tulla kun tässä autossa on mukavampaa". Ja siitäkös tyyppi sai raivarin.
Mutta. Oli mahtava kokemus. Oli kuin joka solu olisi täyttynyt ihmellisellä voimalla eikä minkäänlaista kipua missään eikä aikomustakaan alkaa tappelemaan. Kaveri katsoi kauan silmät pyöreänä ja monttu auki, kuin enkeli-ilmestyksen nähneenä, ja lähti lopulta jatkamaan matkaansa. Minulla ei ollut myöskän aikomustakaan vaivata pliisia tällä asialla.Olet sinä hyvä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?
Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?82748Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh1642662- 1842511
Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?
Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n122024Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari211987Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa541838Sofia Virta SUURI POLIITIKKO
Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo691558Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin
Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http231162Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?
Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?691139Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta811034