No niin, nyt täällä järisi!

Barraquito

Kylläpä joku koettelee näitä saaria!
Tenerifen ja Gran Canarian valillä tänään iltapäivällä klo 15 ja jotain, n. 20 km Teneriffalta, 23 km syvyydessä, 4,0 Richteriä. Vaikka olikin noin pieni jysäys, se tuntui S/Cruz'ssa, jossa ihmiset säikähtivät taas pahan kerran. Samoin se tuntui jonkun verran Gran Canarian länsipuolella.

Näitä järistyksiähän on ympäröivässä meressä melkein päivittäin, ovat luokkaa alle 2,5 Richteriä, eikä niitä edes tunnu. Uutisten mukaan edelliset kovemmat järistykset olivat toukokuussa 1989 samassa kohtaa 5,4 ja 1991 El Hierron läheisyydessä 5,6 Richteriä.

Mutta aurinko poroittaa tasaisesti, vaikkakin tänne Tazacorteen annettin taas kerran ensi viikonlopuksi hälytystila voimakkaan merenkäynnin takia, aallot saattavat nousta 5 metrisiksi. Eipä siis mennä rannalle. Kait siinä peloiteltiin tuulillakin, mutta paras konsti on aamuisin vaan pistää pää ikkunasta ja haistella ilmaa.

Sotaventolle - B-alkuinen - Barraquito = lempparikahvini. Olen kahvifriikki ja tuo on ehdottomasti suosikkini.! Täällähän voi kahviloista tilata seitsemää eri tavalla valmistettua kavhia. Tuo vaan on niin nami, että usein runsaan aterian jälkeen korvaan sillä jälkkärini. Menee liukkaasti alas ja onhan sinne piiloitettu se tömayskin.
Tässä resepti ja tässä järjestyksessä lasikuppiin (kait sitä voi muitakin mukeja käyttää?): 1 cl leche condensada (makea tiivistemaito), 1 cl kahvilikiööriä, tai 43, tai Tia Maria, 1cl vahvaa kahvia, pieni sitruunan kuoren pala (josta poistettu taustan valkoinen kuoriosa) ja huipuksi päälle vaahdotettua maitoa joka koristellaan kanelijauholla.
On joka kerta sellainen järistys että ! Aamupäivällä tilaan sen ilman (sin), eihän sitä nyt voi ryypiskellä ennen puoltapäivää! Sen jälkeen tilaan sen (con) eli liköörin kanssa ! Siitä vaan herkuttelemaan. Jos muitakin kahvifriikkejä löytyy, annan myös muita kahvireseptejä.

Ja nyt Jositon baariin suunnittelemaan karnevaaleja! Hyvät viikonloput kaikille teille! Gran Canarialla muuten muistaakseni valitaan huomenna Reina de Carnaval 2010.

16

1279

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vilperi57

täällä Mas Palomasissa ainakaan; olin ihan jalat maassa siihen aikaan ja en pienintäkään värähdystä huomannut.
      Onhan tosin tuolle oletetulle järistyskohdalle kyllä koko saari välissä, joten ei ihme jollei se täällä tuntunut! :)

• Palasin tosiaan pari päivää sitten Puerto de la Cruzista ja vrk-rytmi on usean viikon jälkeen vähän niin ja näin...

Toivottavasti tuo kertomasi ei enteile mitään vulkaanista katastrofia, vaan on vain sille tuliperäiselle alueelle tyypillistä oireilua. Voin hyvin ymmärtää, että myrskytuhojen jälkeen Sta Cruzissa ollaan oltu enemmän kuin varpaillaan. Me Puertossa selvisimme ihan pienillä vesisateilla ja niillä ukkosilla, joista kirjoitinkin.

Kiitos kahvivinkistä; itse en juo kaffetta nykyisin lainkaan ja näissä merkeissä myös aiempi suosikkijuomani carajillo jäänyt historiaan, samoin cafe con leche, joka tyypillisesti nautittiin jälkkärinä mukavan kokoisen (nehän eivät siellä käytä annostelumittoja) brandyannoksen kanssa. Noh, Sotis on korvannut sen kahviosuuden kupillisella teetä. Katselin parissakin paikassa menneen lomajakson aikana silmät pyöreinä niitä brandylasillisia ja sanoinkin Mr. Sotikselle, että nyt kannat mamman kotiin, jos tuon kaiken tempaisen huiviin. Mutta siinä se meni ja askel asumukseen oli sangen kevyt. Jos Sinulla, parahin Barraguito, on antaa teen ystävälle joku vinkki, otan sen kiitollisuudella vastaan. Mutta kiitos, minulla käy paljon kahvin vannoutuneita ystäviä - olen tallentanut reseptisi.

Toivottavasti nuo luonnon ääri-ilmiöt nyt jättäisivät saaret rauhaan. Jostain erikoisesta kieltämättä kertoo tuo mainitsemasi merenkäyntiin liittyvä varoitus La Palman osalta. Rakastuin siihen saareen - kuten Vilperikin - koko sydämestäni tässä jokunen vuosi sitten ja vuorenvarmasti palaan sinne jonain päivänä. Suunnitelmissa oli nytkin muutaman viikon matkalla siellä poikkeaminen, mutta se jäi tällä kertaa haaveeksi.

• eilaorvokki

kahvivinkistä! Kiva kokeilla erilaisia, olen kahvin ystävä ja tuo tömäys käy oikein hyvin jälkiruosta! Mukavaa viikonloppua! t. eilao

• P.L.

Kahvivinkit ovat tervetulleita sillä vaikka kahvikissa olen, niin muuta en osaa baarissa pyytää kuin tavallista maitokahvia tai alemania. Kaikki erikoiskahvitkin kiinnostavat.

• Hutkija

Miksikähän järistys ei näy maailman viimeisimpien reksiteröityjen joukossa?

• Barraquito

Maailmanlaajuisesti tuo 4,0 taitaa olla melko vaatimaton jyrähdys. Esim. amerikkalaisilla sivuilla Euroopan jyrähdykset monasti jäävät mainitsematta, heillä on komeampia paukkuja omasta takaa, vaikkapa Alaskassa ja Hawajilla, jossa jyrisee jatkuvasti.

Seuraava sivu antaa sinulle kaikki Iberian niemimaan järistykset viimeisten 10 päivän ajalta, reaaliajassa. (Portugali, Pyreneitten vuoristo, Marokko, osa Algeriaa) Espanja ja Canarian saaret.
        www.ign.es elikkä Instituto Geográfico Nacional.

Uutisten mukaan tuo täällä tapahtunut järistys ei ollut tulivuoriperäinen. Täytyy Jositon baarista selvitää naapureilta mitä tuo sitten tarkoittanee - hyvää vai pahaa? Olen täysin noviisi näissä kiehtovissa ja peloittavissakin tulivuorenpurkauksissa ja järistyksissä. Täytyy vaan opiskella ja kysyä.
        Japanissa asuessani lähin tulivuori purkautui 2 VUOTTA. Se oli hurjaa sekin.

Jos minä joskus täällä löydän itseni laavakasan alta tai merestä, ois se kivaa tietää mikä sen mahdollisesti aiheutti...

• Hutkija
        Barraquito kirjoitti:

Maailmanlaajuisesti tuo 4,0 taitaa olla melko vaatimaton jyrähdys. Esim. amerikkalaisilla sivuilla Euroopan jyrähdykset monasti jäävät mainitsematta, heillä on komeampia paukkuja omasta takaa, vaikkapa Alaskassa ja Hawajilla, jossa jyrisee jatkuvasti.

Seuraava sivu antaa sinulle kaikki Iberian niemimaan järistykset viimeisten 10 päivän ajalta, reaaliajassa. (Portugali, Pyreneitten vuoristo, Marokko, osa Algeriaa) Espanja ja Canarian saaret.

Uutisten mukaan tuo täällä tapahtunut järistys ei ollut tulivuoriperäinen. Täytyy Jositon baarista selvitää naapureilta mitä tuo sitten tarkoittanee - hyvää vai pahaa? Olen täysin noviisi näissä kiehtovissa ja peloittavissakin tulivuorenpurkauksissa ja järistyksissä. Täytyy vaan opiskella ja kysyä.

Jos minä joskus täällä löydän itseni laavakasan alta tai merestä, ois se kivaa tietää mikä sen mahdollisesti aiheutti...

Tässä lähteessä näkyvät kaikki pienetkin jysäykset pallolla http://earthquake.usgs.gov/regional/neic/. Kanariasta ei mainintaa. Tai sitten en vain huomaa : )

Maanjäristykset kiehtovat minuakin. Kerrran vain olen sellaisen kokenut - Kreetalla 80-luvulla.

Kerro sitten mitä Jositon baarissa selviää.

• janeelk

• Hutkija
        janeelk kirjoitti:

http://www.ign.es/ign/home/geofisica/sismologia/principalTerremotosSpain.jsp

Mutta ei Kanarialla.

• vilperi57
        Barraquito kirjoitti:

En nyt mitenkään halua pelotella, mutta tämänhetkinen asuinpaikkasi on eräs mahdollisen isomman tsunamin alkulähde. Tarkkaa ajankohtaa en muista enkä myöskään missä mediassa, ehkä telkkarissa n. kahden vuoden sisällä oli ihan dokumenttitietoa La Palmasta ja sen mahdollisista riskeistä jopa vähän isompaankiin mullistukseen. Lähtökohtana muistaakseni oli se että Palman länsipuolella lähellä rannikkoa on erittäin syvät vedet ja kun siellä saarella on edelleen vulkaanista toimintaa, niin jos siellä tulisi vähänkään samantyylinen luonnonmullistus, kuin silloin tapahtui kun Caldera muodostui, niin länsiosa saarta saisi vinhan kyydin mereen ja samalla tulisi ehkä eräs maailman suurimmista tsunameista. Joku lukija varmaan osaa valoittaa tätä puolta lisää. Luulisi tuosta netissäkin löytyvän lisää tietoa kun sitä osaa oikeilla hakusanoilla etsiä.

• vilperi57 kirjoitti:

En nyt mitenkään halua pelotella, mutta tämänhetkinen asuinpaikkasi on eräs mahdollisen isomman tsunamin alkulähde. Tarkkaa ajankohtaa en muista enkä myöskään missä mediassa, ehkä telkkarissa n. kahden vuoden sisällä oli ihan dokumenttitietoa La Palmasta ja sen mahdollisista riskeistä jopa vähän isompaankiin mullistukseen. Lähtökohtana muistaakseni oli se että Palman länsipuolella lähellä rannikkoa on erittäin syvät vedet ja kun siellä saarella on edelleen vulkaanista toimintaa, niin jos siellä tulisi vähänkään samantyylinen luonnonmullistus, kuin silloin tapahtui kun Caldera muodostui, niin länsiosa saarta saisi vinhan kyydin mereen ja samalla tulisi ehkä eräs maailman suurimmista tsunameista. Joku lukija varmaan osaa valoittaa tätä puolta lisää. Luulisi tuosta netissäkin löytyvän lisää tietoa kun sitä osaa oikeilla hakusanoilla etsiä.

Pitää täsmälleen paikkansa. Olen nähnyt aiheesta tehdyn jenkkidokumentin kahteen kertaan; onneksi La Palmalla käyntimme jälkeen. Uhkakuva on siis se, että La Palmalla tapahtuu vulkaaninen katastrofi, minkä seurauksena lähtee liikkeelle ennen näkemätön tsunami, joka yltää Jenkkilän itärannikolle muutamassa tunnissa ja jokainen kartanlukutaitoinen tietää, mitä kaikkea jäisi siihen alle. Oli aika vaikuttava juttu.

Eiköhän seismologit seuraa tilannetta aika haukkoina ja varmasti nyt tuon Barraquiton raportoiman tapauksen jälkeen entistäkin valppaampina.

• vilperi57
        Sotavento kirjoitti:

Pitää täsmälleen paikkansa. Olen nähnyt aiheesta tehdyn jenkkidokumentin kahteen kertaan; onneksi La Palmalla käyntimme jälkeen. Uhkakuva on siis se, että La Palmalla tapahtuu vulkaaninen katastrofi, minkä seurauksena lähtee liikkeelle ennen näkemätön tsunami, joka yltää Jenkkilän itärannikolle muutamassa tunnissa ja jokainen kartanlukutaitoinen tietää, mitä kaikkea jäisi siihen alle. Oli aika vaikuttava juttu.

Eiköhän seismologit seuraa tilannetta aika haukkoina ja varmasti nyt tuon Barraquiton raportoiman tapauksen jälkeen entistäkin valppaampina.

nopeasta vahvistuksesta!
        Mun piti vaan lisätä ps:nä, että pitäis joskus kaivaa esille tuonaikaisen reissun paperiset valokuvat ja se videonauha jonka tämä palomies ja minä kuvattiin siellä ollessamme ja muuttaa ne digitaaliseen muotoon, niin siinä voisi olla Barraquitollakin ihmettelemistä!! :) :)

• Kikkakärpänen
        Sotavento kirjoitti:

Luin pari päivää sitten jostain, että tiedepiireissä tuota tsunami-teoriaa ei allekirjoiteta ollenkaan. Joku tiedemiesporukka on tutkinut aihetta, tehnyt mittauksia, eikä pahimmissa ennusteissaankaan ole saanut laskettua kovin kummoista tsunamia.

Osaisiko joku kertoa minkälainen on Teneriffan tiestö tuon mysrskyn jälkeen? Maaliskuun alussa olis matka varattuna.

• Barraquito
        vilperi57 kirjoitti:

Yep, oli tiedossa jo ennen tänne muuttoa. Muistaakseni englantilainen tiedemiesryhmä on tehnyt tuon tutkimuksen. MUTTA, yhtä hyvin voin jäädä auton alle Manskulla ja delata.

Sattumalta juuri tänä iltana Jositon baarissa keskustelimme aiheesta, läsnä oli 8 kyläläistä, Josito ja minä (sekä kaksi koiraa, omani ja naapurin saksanpaimenkoira sekä Jositon kaksi kissaa ja sisällä sai muuten tupakoida - Ah ! tätä normaalia elämää, kukaan ei nipota! ). Kaikki tiesivät tilanteen ja kovasti naureskeltiin mahdollisuudelle, että näin kävisi.
        Näillä saarilla asuva kansa tietävät tuon mahdollisuuden (Teneriffalla purkaus viimeksi 1906,Teide?) ja varsinkin La Palmalla, muistavat hyvin Teneguian purkaukset vuosina, en nyt muista, oliko se joskus 40- ja 70-luvulla viimeiset jysäykset.

He kysyivät minulta: "Entäs sitten, mihin me kotoamme lähtisimme, jos poksahtaa - sitten mennään kaikki taivaan tuuliin"! Varsin järkevä asenne. Olen minäkin tuon omaksunut. Jos näin käy sen on laakista loppu - ja varsin nopeasti. Mahdollisuus, että tuo jyräys sattuisi minun elinaikanani on huippu-minimaalinen. Sama mahdollisuus kuin voittaa Lotossa!
        Pahimpia ovat nämä muut luonnonoikut. Nyt on evakuoitu El Remo ja La Bombilla, ensi yönä tulevien aaltojen takia (ennuste korkeus ~ 5 m).
        Viime viikolla tuli VAIN yksi iso aalto joka heitti rannalla olevat autot talojen sisälle ja päälle. Tietty kaikki talot hajosivat, ja aallon vetäytyessä takaisn se vei mukanaan kaiken irtaimen kaman. Nämä ovat pahoja tilanteita. Elämän täytyy jatkua , niin kauan kun olet hengissä... Mutta, jos Tazacorte putoaa mereen, tuota ongelmaa ei ole kellään. Siinä mennee muutkin saaret samassa kuten myös lähes koko läntinen Eurooppa. Näin hurjista asioista rupateltiin tänään, eikä kukaan ollut huolissaan mistään !!

Vaara nro 1. on Atlantin mannerlaattojen liikkeet tai muut isot merenalaiset järistykset, jotka aikaansaavat vulkaanisen toiminnon La Palmalla.
        Vaara nro 2. on La Palman oman vulkaanisen toiminnan käynistyminen. joka on käsittääkseni siitä erikoinen, että tulivuorten sisällä on onttoja käytäviä, jotka ovat täynnä vettä. Jos vulkaaninen toiminta käynnistyy, kiehuva vesi vuoren sisällä antaa lisää ytyä "räjähdykseen". Tiedä häntä. Kerron sitten...

Ottaen huomioon, että kylän väestö koostuu melkein pelkästään duunareiusta: kalastajista, banaaniviljeliöistä, pienyrittäjistä - ei heillä ole aikaa perehtyä moisiin "hömpötyksiin", työtä tehdään niska limassa ja moiset murheet jätetään tiedemiehille.

Tämänhetkinen ongelma on karnevaalit - mihin mennä juhlimaan ettei saisi "polvoa" eli talkkia niskaansa, silmiinsä, keuhkoihinsa?
        Sitä tykitetään tonneittain - ja sehän ei kaikkia miellytä. Asu on helppo ja halpa: valkoiset vaatteet ja iso pananmahattu. La Palman asukasluku lienee siinä 88.000. Viime vuonna Santa Cruz'n karnevaaleissa laskettiin olevan 83.000 juhlijaa !! Hurjat oli hipat. Noh, kaikkia ei varmaan kiinnosta La Palman karnevaalit, en nyt tässä perehdytä teitä sen historiaan, joka on muutern uniikki - verrattuna muihin saariin.

Öitä ja paljon aurinkoa ja lämpöä saarille tuleville lomalaisille !!

• Barraquito
        Hutkija kirjoitti:

Mutta ei Kanarialla.

Nyt Hutkija simmu kauniiseen käteen ja kato tarkasti. Siinä alhaalla vasemmalla on erikseen Canarian saare tja järistykset. Klikkaat vaan ja ne tulee esille. Otapa uusiks !

• vilperi57
        Barraquito kirjoitti:

Yep, oli tiedossa jo ennen tänne muuttoa. Muistaakseni englantilainen tiedemiesryhmä on tehnyt tuon tutkimuksen. MUTTA, yhtä hyvin voin jäädä auton alle Manskulla ja delata.

Sattumalta juuri tänä iltana Jositon baarissa keskustelimme aiheesta, läsnä oli 8 kyläläistä, Josito ja minä (sekä kaksi koiraa, omani ja naapurin saksanpaimenkoira sekä Jositon kaksi kissaa ja sisällä sai muuten tupakoida - Ah ! tätä normaalia elämää, kukaan ei nipota! ). Kaikki tiesivät tilanteen ja kovasti naureskeltiin mahdollisuudelle, että näin kävisi.
        Näillä saarilla asuva kansa tietävät tuon mahdollisuuden (Teneriffalla purkaus viimeksi 1906,Teide?) ja varsinkin La Palmalla, muistavat hyvin Teneguian purkaukset vuosina, en nyt muista, oliko se joskus 40- ja 70-luvulla viimeiset jysäykset.

He kysyivät minulta: "Entäs sitten, mihin me kotoamme lähtisimme, jos poksahtaa - sitten mennään kaikki taivaan tuuliin"! Varsin järkevä asenne. Olen minäkin tuon omaksunut. Jos näin käy sen on laakista loppu - ja varsin nopeasti. Mahdollisuus, että tuo jyräys sattuisi minun elinaikanani on huippu-minimaalinen. Sama mahdollisuus kuin voittaa Lotossa!
        Pahimpia ovat nämä muut luonnonoikut. Nyt on evakuoitu El Remo ja La Bombilla, ensi yönä tulevien aaltojen takia (ennuste korkeus ~ 5 m).
        Viime viikolla tuli VAIN yksi iso aalto joka heitti rannalla olevat autot talojen sisälle ja päälle. Tietty kaikki talot hajosivat, ja aallon vetäytyessä takaisn se vei mukanaan kaiken irtaimen kaman. Nämä ovat pahoja tilanteita. Elämän täytyy jatkua , niin kauan kun olet hengissä... Mutta, jos Tazacorte putoaa mereen, tuota ongelmaa ei ole kellään. Siinä mennee muutkin saaret samassa kuten myös lähes koko läntinen Eurooppa. Näin hurjista asioista rupateltiin tänään, eikä kukaan ollut huolissaan mistään !!

Vaara nro 1. on Atlantin mannerlaattojen liikkeet tai muut isot merenalaiset järistykset, jotka aikaansaavat vulkaanisen toiminnon La Palmalla.
        Vaara nro 2. on La Palman oman vulkaanisen toiminnan käynistyminen. joka on käsittääkseni siitä erikoinen, että tulivuorten sisällä on onttoja käytäviä, jotka ovat täynnä vettä. Jos vulkaaninen toiminta käynnistyy, kiehuva vesi vuoren sisällä antaa lisää ytyä "räjähdykseen". Tiedä häntä. Kerron sitten...

Ottaen huomioon, että kylän väestö koostuu melkein pelkästään duunareiusta: kalastajista, banaaniviljeliöistä, pienyrittäjistä - ei heillä ole aikaa perehtyä moisiin "hömpötyksiin", työtä tehdään niska limassa ja moiset murheet jätetään tiedemiehille.

Tämänhetkinen ongelma on karnevaalit - mihin mennä juhlimaan ettei saisi "polvoa" eli talkkia niskaansa, silmiinsä, keuhkoihinsa?
        Sitä tykitetään tonneittain - ja sehän ei kaikkia miellytä. Asu on helppo ja halpa: valkoiset vaatteet ja iso pananmahattu. La Palman asukasluku lienee siinä 88.000. Viime vuonna Santa Cruz'n karnevaaleissa laskettiin olevan 83.000 juhlijaa !! Hurjat oli hipat. Noh, kaikkia ei varmaan kiinnosta La Palman karnevaalit, en nyt tässä perehdytä teitä sen historiaan, joka on muutern uniikki - verrattuna muihin saariin.

Öitä ja paljon aurinkoa ja lämpöä saarille tuleville lomalaisille !!

kiinnostaa!! Ainakin Sotista ja minua ja varmaan löytyy muutama muukin La Palmasta kiinnostunut!!
        On mielenkiintoista kuulla juttua siitä "ensirakkaudesta" saariin ja sen elämästä yleensäkin; en mä ole sillätavalla samanlaista porukkaa näillä muilla saarilla tavannut kuin sillä ensimmäisellä. Kielitaito nyt oli tietenkin pahin este parikytä vuotta taaksepäin ja sama este se on mulla vieläkin, mutta tasaviivalla ollaan kun yritetään engelskaksi asioita selvittää molemmin puolin. Silloin pärjättiin käsimerkein ja hymyllä ja niin pärjätään tarvittaessa vieläkin, tosin onhan nuoremman polven saarelaiset jo niin paljon kouluja käyneet että hakkaavat mut kielitaidolla ihan kaks-nolla.
        Tuo nk. fatalistinen asenne on yllättävän yleistä noissa maissa missä kaikenmaailman luonnonmullistuksia tapahtuu ja miksei; eihän kukaan elä määräänsä pitenpään ja miksi siis surra sellaista mikä ehkä tapahtuu sitten joskus tai ens yönä.
        Pitäisi varmaan jättää parit Granin reissut väliin ja kerätä vähän kapitaalia tilille ja tehdä tuo La Palman reissu ihan tositarkoituksella.
        Kävin muuten äsken katsomassa tuon rekkautuneiden listan tuolta "mun" sivustolta, mutta vielä ei nimeäsi löytynyt!? :( :( Sen nimen kun sieltä löydän niin uusi osio aukeaa välittömästi esim. "La Palman kuulumiset" tai jotain muuta siihen viittaavaa. :) Kaikki tieto saarista on sinne tervetullutta!
        Öitä minunkin puolestani ja lämpöähän länsipuolella riittää! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      557
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe