Järkkäri vastaan digi

amatööri1234

Olen aikeissa hankkia viimein kunnon kameran. Olen joskus päässyt kuvaamaan ammattilaisen välineillä, ja tykästynyt lopulta Canonin eri malleihin. Digijärkkäri kiinnostaa, mutta löytyykö ketään pelkästään digitaalikameroiden puolestapuhujia? Onko järkkäri ainoa mahdollinen, jos tahtoo saada kuvauksesta kaiken irti? Vai onko digitaalikameroissa vaihtoehtoja, että sieltä löytyy järkkärin veroista?

Sitten tuosta Canonista... Millaista mallia suosittelette harrastuskuvailuun? eos 450D on ollut ajatuksissa, millaisia kokemuksia löytyy?

Iso kiitos teille jotka viitsitte jotaki raapustella!!

10

497

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,,,,,,,,h

ite ostin juuri eos 1000Dn.. tykännyt oon tosi paljon ja hinta halvempi kuin mainitsemassasi.. kannattaa tutustuu

• 20+4

Digijärkkärin etuja on mm. kunnollinen etsin, käsikäyttöinen zoomi, pienempi tarkkuusalue ja parempi kuvanlaatu huonossa valossa. Pokkarikin täytyy olla niitä tilanteita varten, kun järkkäriä ei viitis kantaa. Hyviä Canonin pokkareita on mm. G11 ja S90. 450D on hyvä järkkäri, varsinkin kun sitä myydään yleensä laadukkaammalla vakaajallisella objektiivilla.

• canonEOS

500D-ehdoton aloitusmalli.

Perusteluna paremmat ISO herkkyydet ja videokuvausmahdollisuudet. Kyllä noi 1000D ja 450D on ihan ok mutta tuo video on erinomaisen kiinnostava mahdollisuus ja luultavasti parin vuoden sisällä vakiona kaikissa perusjärkkäreissä. Joten jos haluat parin vuoden päästä vaihtaa parempaan ja myydä vanhan niin 500D:llä voi olla vielä joku arvo vaihdossa.

Ja sitäpaitsi kun on vertaillut 50D:hen niin kuvanlaadussa ei juuri eroa. Riittävän hyvä, ainakin ylittää 99% kuvaajien osaamisesta. Joten ei se hyvä kuva ainakaan kamerasta oo kiinni.

• kuvauksesta

kaiken irti?"
      —niin silloin hyviä vaihtoehtoja ovat (tosiammattilaiset ei kuvaa Canonilla)
      Leica S2
      Pentax 645D
      Hasselblad
      Phase One
      Palkkikamera (Toyo, Linhoff tms)

Pokkarillakin voi saada paljon "irti"
      —ostaisin esim. Samsungin (CL80) F/1.8, 1/1.8" kennolla

• hyvä muistaa

että jos tarvitset pokkarin, niin osta Canon.
        Jos taas tarvitset järkkärin, niin osta Nikon.

• KIOxxx

Sinulle tuskin riittää vähempi kuin FF freimi, niinpä jää vaihtoehdot vähiin, jos meinaat pitätyä canon:niin.
      Mielestäni jää vaihtoehdoiksi joko pitäytyä kinofilmissä tai hankkia joko EOS -1 DS, -1 D, -5D. Ed. mainituissa on FF kenno, vaidettavat tähyslasit, jm. on etuna digin edut, taas esim. F1:ssä aidon filmin säilyvyys, laajempi lisälaite valikoima (huomattavasti) (mm. palkeet lähi ja makro kuvaukseen), mikroskooppi ja teleskooppi liitäntä mahdollisuus, erilaiset etsin mahdolisuudet, moottoriperä, ym..

Tai sitten kasvattaa sekä kameran kokoa sekä filmi/kenno kokoa, esim. hasseli, mamia, leika tms.

• EOSsä

Nyt 20 kk kuvailtu, olen aivan tyytyväinen. Mukaan sai edullisesti 18-55mm 3,-5,6 IS ja ostin lisäksi 55-250mm 4,0-5,6 IS.
      Pienemmällä tulee aika mukavasti, kohtuullisen piirtävä. Ainakin kesällä ja aurinkoisena päivänä :) Pidempi ei ole ehkä samanlainen, pehmeämpi tms. Ja taas vähemmän valoa.

Syksyä myöten laskin lompakkoa, katselin täällä ja muualla tietoja Canonin ja muiden sille sopivaa uutta "suttua". Lopulta ostin Canon EFS 17-55mm f:2,8 IS USM putken. Painoa tulikin, yli tuplasti. Mutta nyt näyttää hyvältä. Joskus myöhemmin ostan jonnekin 60 ..100-120 mm asti, ja niin lisää valoa kuin lompakko kestää.

Olin ajatellut myyydä vaikka pikku hinnalla entisen zoomin, mutta en teekään. Se käy moneen paikkaan ja on mukavan kevyt. Saman tulen tekemään toisellekin.

Sitten muualta on kyselty RAW-systeemiä, Canonilla tulee oma DPP, jolla voi hyvin kätevästi raakaa kuvaa muokata. Se on lisäksi suomenkielinen. Mutta älä laita Canonin ZoomBrowser-iä. Siirrä kuvat suoraan resurssinhallinnalla.

• ??

Mikäs versio DPPstä on suomenkielisenä? Ei ainakaan mulla oo uusin kun englanniks vaan, jos on suomenkielisenä, niin mistä löytyy? Osaako 50D/7D RAWit kans?

• EOSsä
        ?? kirjoitti:

Mikäs versio DPPstä on suomenkielisenä? Ei ainakaan mulla oo uusin kun englanniks vaan, jos on suomenkielisenä, niin mistä löytyy? Osaako 50D/7D RAWit kans?

tietoa annettua. Itse ohjelma mullakin lontoota, mutta Canonin ohje on rompun mukana suomeksi, pdf:nä. Laitoin sen itselleni ja avaan sen auki, kun käytän DPP:tä. Saahan silloin nopeasti apua, kun/jos tarvitsee.

50D/7D, niistä en tiedä. Ajattelin vain amatööri1234 ajatuksia, miettihän EOS450 tai vastaavaa.

• otsikko...

"Järkkäri vastaan digi"

Tämän päivän kamerat alkavat järjestään olla digikameroita, myöskin järkkärit!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      95
      2318
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      179
      1913
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      179
      1456
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      246
      900
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      79
      882
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      11
      796
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      62
      789
    8. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      55
      702
    9. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      213
      643
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      49
      611
    Aihe