Oisko joku F1.7 kiinteä 50mm hyvä kaveri järjestelmäkameralle jos kuvataan hämärässä sisällä ilman salamaa ?
En noista tiedä juurikaan , pitääkö olla AF mallinen jos kamerassa (varmaan kaikissa d-slr kameroissa) on autofocus vai luottaako optiikka ilman tuota af merkintää?
Paras hämäräkuvaus objekstiivi ?
17
755
Vastaukset
- pokkari
Miksi kaikki tuputtaa tänne järkkäri juttuja, jos joku kysyy jotain pokkarista heti alkaa ruikutus "osta järkkäri ei pokkareilla tee mitään valovoima ei riitä....". Täällä minun käsittääkseni nimenomaan jutellaan eijärkkäreistä, niille on luultavasti tuo järjestelmädigit osio vai???
- QEDMOT
" Täällä minun käsittääkseni nimenomaan jutellaan eijärkkäreistä, niille on luultavasti tuo järjestelmädigit osio vai??? "
Aina ei kannatakkaan ymmärtää, mutta uikutus on säälittävää
- Noctilux
Leica M Noctilux 50 mm F:0,95. Hinta n. 8000 €.
voi käyttää jopa ISO2000 herkkyyttä ilman huomattavaa kohinaa, ainakin Nikon D90 rungolla. Tällöin saat, varsinkin jos käsi on vakaa, varsin hämärässä kuvia jos aukko on F2.8 tai suurempi. Itselläni on Nikonin 35 mm F1.8 joka on varsin edullinen laatuunsa nähden, maksoin alle 200€. Vielä paremmin pärjäät jos runkona on Nikonin D700 sillä voit ainakin tuplata tuon D90 ISO:t. Nikon D700 lienee tämän hetken parhaimpia hämäräkuvausrunkoja.
- iso-aukko
tulossauusi kirjoitti:
http://43rumors.com/ft5-hot-new-noktor-hyperprime-lens-50mm-f0-95-for-microfourthirds/
Siihen Leican kalleuteen on syynsä. Ko linssi on kinokoon linssi, eli aika vaikea tehdä ilman että reunat olisivat aivan täyttä suttua.
Tuo linkin noktor on sikäli kyllä mielenkiintoinen, mutta pari asiaa mietityttää. Koska se on m4/3 linssi jonka kinovastaavuus on 2x niin miksi 50mm lasi? Sehän vastaa 100 millistä. Ei siinä mitään, mutta kun lasissa ei ole tuon linkin mukaan automaattitarkennusta niin milläsä ilveellä sen saa tarkennettua kohdilleen, etenkin täydellä aukolla. Olen kokeillut mm Pen-1:n manuaalitarkennusta ja kyllä se tarkennus-aid on aika surkea käyttää luotettavasti. Sehän suurentaa kuvan tarkennusta varten 7-10 kertaiseksi, tämä siis 100mm rajatusta kuva-alasta. Kuva heiluu niin levottomasti että kuvattavan on parempi olla eloton olio koska muuten ei tarkennuksesta tule mitään. Jalusta auttaisi ehkä, mutta samalla menee ultranopean lasin tarvekkin siinä samalla.
Itse lähtisin tekemään 20-35mm lasla ultra suurella aukolla jos m4/3:sta on kyse. - ilveellä
iso-aukko kirjoitti:
Siihen Leican kalleuteen on syynsä. Ko linssi on kinokoon linssi, eli aika vaikea tehdä ilman että reunat olisivat aivan täyttä suttua.
Tuo linkin noktor on sikäli kyllä mielenkiintoinen, mutta pari asiaa mietityttää. Koska se on m4/3 linssi jonka kinovastaavuus on 2x niin miksi 50mm lasi? Sehän vastaa 100 millistä. Ei siinä mitään, mutta kun lasissa ei ole tuon linkin mukaan automaattitarkennusta niin milläsä ilveellä sen saa tarkennettua kohdilleen, etenkin täydellä aukolla. Olen kokeillut mm Pen-1:n manuaalitarkennusta ja kyllä se tarkennus-aid on aika surkea käyttää luotettavasti. Sehän suurentaa kuvan tarkennusta varten 7-10 kertaiseksi, tämä siis 100mm rajatusta kuva-alasta. Kuva heiluu niin levottomasti että kuvattavan on parempi olla eloton olio koska muuten ei tarkennuksesta tule mitään. Jalusta auttaisi ehkä, mutta samalla menee ultranopean lasin tarvekkin siinä samalla.
Itse lähtisin tekemään 20-35mm lasla ultra suurella aukolla jos m4/3:sta on kyse.sen saa tarkennettua kohdilleen"
tuollaisen valovoiman etu hämärakuvauksessa on enempikin siinä, että pystyy tarkentamaan (=näkee hämärässä), eihän objektiiveilla päsääntöisesti kuvata täydellä aukolla.
Eli mitä suurempi valovoima sitä helpommin onnistuu tarkennus "hämäräkuvauksessa"
yksinkertaista, eikö vain?
Mutta "milläsä ilveellä sen saa tarkennettua kohdilleen" hämärässä jos objektiivin valovoima on esim. 5,6 tai vähemmän? - ilveellä minäkin
ilveellä kirjoitti:
sen saa tarkennettua kohdilleen"
tuollaisen valovoiman etu hämärakuvauksessa on enempikin siinä, että pystyy tarkentamaan (=näkee hämärässä), eihän objektiiveilla päsääntöisesti kuvata täydellä aukolla.
Eli mitä suurempi valovoima sitä helpommin onnistuu tarkennus "hämäräkuvauksessa"
yksinkertaista, eikö vain?
Mutta "milläsä ilveellä sen saa tarkennettua kohdilleen" hämärässä jos objektiivin valovoima on esim. 5,6 tai vähemmän?"Mutta "milläsä ilveellä sen saa tarkennettua kohdilleen" hämärässä jos objektiivin valovoima on esim. 5,6 tai vähemmän?"
Sitä varten on olemassa työmaavalaisimet, joita pitäisi aina kuulua vähintään 1kpl 5.6 valovoimaisen putken mukaan...
Ja ihmettelijälle tiedoksi: Sen suurentavan tarkennusavun voi kytkeä pois päältä jos tuntuu että menee pasmat sekaisin. Tuntuu vähän oudolta että oli sitten valovoima 1 tai 5.6 niin kumpikaan ei ole koskaan teidän mielestä hyvä. Aina löytyy valittamista. Mutta se ei ole optiikan syy vaan TE ETTE VITTU OSAA MITÄÄN!!! - tarkentaminen
ilveellä minäkin kirjoitti:
"Mutta "milläsä ilveellä sen saa tarkennettua kohdilleen" hämärässä jos objektiivin valovoima on esim. 5,6 tai vähemmän?"
Sitä varten on olemassa työmaavalaisimet, joita pitäisi aina kuulua vähintään 1kpl 5.6 valovoimaisen putken mukaan...
Ja ihmettelijälle tiedoksi: Sen suurentavan tarkennusavun voi kytkeä pois päältä jos tuntuu että menee pasmat sekaisin. Tuntuu vähän oudolta että oli sitten valovoima 1 tai 5.6 niin kumpikaan ei ole koskaan teidän mielestä hyvä. Aina löytyy valittamista. Mutta se ei ole optiikan syy vaan TE ETTE VITTU OSAA MITÄÄN!!!"Sitä varten on olemassa työmaavalaisimet"
—onko se työmaavalaisin niin heikkotehoinen, että silti joutuu tarkentamaan hämärässä?
"…ETTE VITTU OSAA MITÄÄN!!!" - naurussa pitelemistä
tarkentaminen kirjoitti:
"Sitä varten on olemassa työmaavalaisimet"
—onko se työmaavalaisin niin heikkotehoinen, että silti joutuu tarkentamaan hämärässä?
"…ETTE VITTU OSAA MITÄÄN!!!""onko se työmaavalaisin niin heikkotehoinen, että silti joutuu tarkentamaan hämärässä?"
Nythän meillä on oikein ammattilainen täällä paikalla... - focusta
ilveellä minäkin kirjoitti:
"Mutta "milläsä ilveellä sen saa tarkennettua kohdilleen" hämärässä jos objektiivin valovoima on esim. 5,6 tai vähemmän?"
Ja ihmettelijälle tiedoksi: Sen suurentavan tarkennusavun voi kytkeä pois päältä jos tuntuu että menee pasmat sekaisin. Tuntuu vähän oudolta että oli sitten valovoima 1 tai 5.6 niin kumpikaan ei ole koskaan teidän mielestä hyvä. Aina löytyy valittamista. Mutta se ei ole optiikan syy vaan TE ETTE VITTU OSAA MITÄÄN!!!"Eli mitä suurempi valovoima sitä helpommin onnistuu tarkennus "hämäräkuvauksessa"
yksinkertaista, eikö vain?"
Juu kyllä. Itse käytän pääosin linssejä joiden valovoima on f2 tai parempi, eli Leica M-laseja. Olen kokeillut niitä adapterilla Olympuksen EP-1:ssä ja tarkennus ei osu helposti kohdalleen.
Syy on siinä että pelkkä näytö tajana ei ole riittävän tarkka ja jos käyttää focusapua eli 7-10x suurennusta kuva "pomppii" niin paljon ettet näe mikä on terävää ja mikä ei. Tai oikeammin, missä kohtaa "kuvassa" se terävä kohta oikein on.
Eli kyseessähän on siis manuaalitarkenteinen lasi. Mahdollisesti elektroninen etsin voisi jotain auttaa tarkennuksessa, mutta silti se on aika hidasta kuvaamista koska kuva pitää myös rajata joka vaatii että "zoomaus" tarkennusta varten pitää kytkeä pois ja laukaista sitten. Toiseksi kokeilemassani EP-1:ssä ei ole mahdollista käyttää elektronista etsintä.
Itse olen sitä mieltä että nuo manuaalitarkenteiset lasit eivät ole paras ratkaisu noihin m4/3 kameroihin.
PS. millä nuo idioottihuutajat saataisiin pois tältä palstalta? Pitäisköhän tehdä vähän vaikeampi tuosta laskutoimituksesta, otetaanko kertotaulu käyttöön, ehkäpä se ratkaisee palstan älämölöongelmat? - pen1skuvaaja..
focusta kirjoitti:
"Eli mitä suurempi valovoima sitä helpommin onnistuu tarkennus "hämäräkuvauksessa"
Juu kyllä. Itse käytän pääosin linssejä joiden valovoima on f2 tai parempi, eli Leica M-laseja. Olen kokeillut niitä adapterilla Olympuksen EP-1:ssä ja tarkennus ei osu helposti kohdalleen.
Syy on siinä että pelkkä näytö tajana ei ole riittävän tarkka ja jos käyttää focusapua eli 7-10x suurennusta kuva "pomppii" niin paljon ettet näe mikä on terävää ja mikä ei. Tai oikeammin, missä kohtaa "kuvassa" se terävä kohta oikein on.
Eli kyseessähän on siis manuaalitarkenteinen lasi. Mahdollisesti elektroninen etsin voisi jotain auttaa tarkennuksessa, mutta silti se on aika hidasta kuvaamista koska kuva pitää myös rajata joka vaatii että "zoomaus" tarkennusta varten pitää kytkeä pois ja laukaista sitten. Toiseksi kokeilemassani EP-1:ssä ei ole mahdollista käyttää elektronista etsintä.
Itse olen sitä mieltä että nuo manuaalitarkenteiset lasit eivät ole paras ratkaisu noihin m4/3 kameroihin.
PS. millä nuo idioottihuutajat saataisiin pois tältä palstalta? Pitäisköhän tehdä vähän vaikeampi tuosta laskutoimituksesta, otetaanko kertotaulu käyttöön, ehkäpä se ratkaisee palstan älämölöongelmat?Minulla on ep-1:ssä useita manuaalilaseja ja ainakaan minulla ei toimi manuaalilaseilla tuo tarkennuksen aikainen suurennos, ainoastaan kittiputkella toimii, joten manuaalilaseilla tarkennus on yhtä helppoa kuin filmiaikanakin. Itse olen sitä mieltä että manuaalilasit on parasta mitä kameraan voi kiinnittää.
- että…
focusta kirjoitti:
"Eli mitä suurempi valovoima sitä helpommin onnistuu tarkennus "hämäräkuvauksessa"
PS. millä nuo idioottihuutajat saataisiin pois tältä palstalta? Pitäisköhän tehdä vähän vaikeampi tuosta laskutoimituksesta, otetaanko kertotaulu käyttöön, ehkäpä se ratkaisee palstan älämölöongelmat?kuvan pomppiminen tarkennettaessa saattaa johtua enempi käsien tärinästä kuin objektiivin valovoimasta. Oletko kokeillut kameran tukemista esim jalustalla?
Mun kamerassa on (terävyysalueen tarkistamista varten) nappi jolla voi himmentää tarkennettaessa, ehkä sinunkin kannattaisi hankkia joku vastaava runko jos haluat tarkentaa (hämärässä) valovoimaisen objektiivin himmennetyllä aukolla.
PS.
"idioottihuutajat" ovat hieman ns. jälkeenjääneitä jotka käyttäytyvät heille ominaisen tavan mukaan, eiköhän vaan totutella sietämään heidän tapaansa yrittää olla leikissämme mukana. Haluaisin uskoa, että hekin yrittävät parhaansa mukaan osallistua keskusteluun ;—) - siinäpä…
tulossauusi kirjoitti:
http://43rumors.com/ft5-hot-new-noktor-hyperprime-lens-50mm-f0-95-for-microfourthirds/
oiva muotokuva, lähikuvaus yms objektiivi.
- kuvaukseen…
tulossauusi kirjoitti:
Nokton 50mm f/1,1
- focusta
pen1skuvaaja.. kirjoitti:
Minulla on ep-1:ssä useita manuaalilaseja ja ainakaan minulla ei toimi manuaalilaseilla tuo tarkennuksen aikainen suurennos, ainoastaan kittiputkella toimii, joten manuaalilaseilla tarkennus on yhtä helppoa kuin filmiaikanakin. Itse olen sitä mieltä että manuaalilasit on parasta mitä kameraan voi kiinnittää.
"Minulla on ep-1:ssä useita manuaalilaseja ja ainakaan minulla ei toimi manuaalilaseilla tuo tarkennuksen aikainen suurennos, ainoastaan kittiputkella toimii,"
Kyllä se toimii kun valitset sillä alareunan function näppäimellä toiminnon jossa näytössä on vain se vihreä ruutu. Nyt kun painat OK nappia "valintakiekon" keskellä kuva suurentuu siis 7-10 kertaiseksi. - focusta
että… kirjoitti:
kuvan pomppiminen tarkennettaessa saattaa johtua enempi käsien tärinästä kuin objektiivin valovoimasta. Oletko kokeillut kameran tukemista esim jalustalla?
Mun kamerassa on (terävyysalueen tarkistamista varten) nappi jolla voi himmentää tarkennettaessa, ehkä sinunkin kannattaisi hankkia joku vastaava runko jos haluat tarkentaa (hämärässä) valovoimaisen objektiivin himmennetyllä aukolla.
PS.
"idioottihuutajat" ovat hieman ns. jälkeenjääneitä jotka käyttäytyvät heille ominaisen tavan mukaan, eiköhän vaan totutella sietämään heidän tapaansa yrittää olla leikissämme mukana. Haluaisin uskoa, että hekin yrittävät parhaansa mukaan osallistua keskusteluun ;—)"kuvan pomppiminen tarkennettaessa saattaa johtua enempi käsien tärinästä kuin objektiivin valovoimasta. Oletko kokeillut kameran tukemista esim jalustalla?"
Juu, siitähän se johtuu. Eli pomppiminen on häiritsevää kun kamerassa on vaikkapa Summilux 1.4 joka on normitilanteessakin 100mm vastaava. Nyt kun valitaan manuaalifocusavustin niin kamera suurentaa kuvan vähintään 7 kertaiseksi. Tätä voi sitten vielä zoomailla 10 kertaiseksi.
Jalustalla tarkennut toimii tietysti, mutta käsivaralla kun ei varsinaista etsintä ole ja kamera on ns turistiotteessa niin voit vain kuvitella kuinka maisema ns vilkkuu näytössä.
Manuaalitarkennus on parasta myös mitä kuvauksessa arvostan, mutta mittaetsimessä se vaan on paremmin toimiva kuin liveviewssä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741943Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1481240
- 59688
- 201675
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6646- 55571
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako192556- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462