Hei! Olen aikeissa lähteä puolentoista vuoden sisällä vaihto-oppilaaksi Etelä-Amerikkaan. Opiskelen espanjaa ja haluan parantaa kielitaitoani vaihto-oppilasvuodella. Olen lukenut Etelä-Amerikan vaihtoehdoista ja Argentiina vaikuttaa mielenkiintoiselta. En kuitenkaan tiedä maasta muuta, kuin eri vaihto-oppilasjärjestöjen esitteistä lukemiani ruusuisua kuvauksia perhe-elämästä ja kauniista kulttuurista. Joten osaisiko joku Argentiinasta enemmän tietävä kertoa maan hyviä ja huonoja puolia? Soveltuuko se suomalaiselle vaihto-oppilaalle, vai kannattaako harkita muita Etelä-Amerikan maita? Lisäksi haluaisin tietää kannattaako asettua kaupunkiin vai maaseudulle asumaan? Olen harrastanut koko ikäni hevosia, onko Argentiinassa mahdollista jatkaa harrastusta? Millaista elämää nuoret viettävät eli miten he käyttävät vapaa-aikansa ja kuinka tärkeää opiskelu on? Millainen päihdekulttuuri Argentiinassa on? Miten vaihto-oppilaat otetaan vastaan?
Kaikki mahdollinen tieto Argentiinasta olisi hyödyllistä, sillä haluan valita Etelä-Amerikan kohdemaani huolella! :)
"vaihdossa" minäkin
Olin viime talvena 6 kuukautta Argentiinassa töissä, Buenos Airesissa. Ei siis ole mitään käsitystä koulumaailmasta, mutta yleisesti ottaen ehdin kyllä paikalliseen elintapaan tutustua jonkin verran, paikallisten työkavereitteni kautta.Ehdottomasti suosittelen tätä paikkaa, mutta sellainen pikku juttu siinä on, että siellä puhuttu espanjan kieli on ihan muuta kuin muissa espanjan kielisissä maissa. Heillä on siellä aika oma kieli ja minun espanjan taidoilla ainakin oli vaikea ymmärtää alussa mitään. Myös muista lattarimaista tulleet kolleegat olivat välillä aika pihalla.
Buenos Aires on ihana kaupunki, minun mielestä. Siellä voi harrastaa ratsastamista useissa isoissa ratsastuskouluissa ja keskuksissa.
Argentiinalaistet ovat melko perhekeskeisiä meihin suomalaisiin verrattuna. Ainakin työkaverini (siis kaiken ikäiset) viettivät vapaa-aikansa ja lomansa perhepiirissä. Monet Buenos Airesilaiset matkaavat rannikolle kaikilla lomilla koko perheen voimin.
Ainakin Buenos Airesissa päihekulttuuri on aika keski-Euroopan tyylinen. Nuoret juovat drinkkejä ja viiniä baareissa. Ikärajoista en tiedä mutta en usko että siellä kauheasti papereita nuorilta kyseltiin. Muista päihteistä en tiedä, huumeita varmasti käytetään, mutta ei niissä piireissä missä minä liikuin.
Jos haluat lukea itseäsi reilut pari kymmentä vuotta vanhemman kokemuksia tai katsoa valokuvia niin käy blogissani: http://vilma.suntuubi.com/
Argentiina
Mä kävin vaihto-oppilaaksi Buenos Airesiin, n. vuosi sitten "Mundo Español":in kanssa.http://www.mundo-espanol.com/
Se oli mulle mahtava kokemus. Jos haluat mennä opiskelemaan Etelä Amerikkassa, niin kannattaa mennä Argentiinaan. Buenos Aires on suuri kaupunki, siellä aina löytyy tekemistä.
Argentiinalaiset puhuvat Espanjaa, mutta se on aika erilainen kun mitä opit koulussa. Esimerkiksi, sä varmaan opit että "sinä olet" Espanjaksi on tu eres, mutta siellä sanovat vos sos.
Argentiinalaiset nuoret ovat erittäin kivoja, he usein menevät ulos klubbiin. Ne eivät oo kovin vakavia, ja koulu ei oo niin tarkeä siellä. Pitävät hauskaa paljon usemmin kun Suomessa.
Kun mä menin, KAIKKI ihailsivat minun blondia tukkaa, siellä melkein kaikilla on mustaa ja tummaa ruskee tukkaa, eli kun näkevät vaalee tukkaa, ne rakastavat sitä
En tiiä paljon hevosista, mutta kyllä veikkaan että Argentiinassa löytyy ratsastus tallia. Polo on Argentiinassa suosittu peli.
Mee ihmeessä Argentiinaan. Sanoisin että kannattaa mennä Buenos Airesiin, mutta sä saat päättää minne menet. Argentiina on tosi erinlainen kun Suomi, eli siellä voi todella pitää hauskaa!
Tuossa tuollainen lista ihmeteltäväksi, miksi Suomi on 1. ja argentiina 46.
http://www.thedailybeast.com/newsweek/2010/08/15/interactive-infographic-of-the-worlds-best-countries.html
Täällä monet miehet harrastavat seksiä transvestiitiprostituoitujen kanssa, joita varsinkin B.A;ssa ja Mar del Platassa on riittämiin. Meidän ensimmäinen naapuri oli transu, joten on nähty ja kuultu. Ja missä nyt asutaan, niin parvekkeelta näkyy kadun toisella puolella asunto missä transu myy itseään. Ja NAIMISISSA olevat miehet myös käyttävät näitä palveluita. Nämä nyt on sellaisia pikku kulttuurieroja Suomeen nähden, mitä ei matkailutoimistojen esitteissä kerrota.