Isä, poika ja viikonloppu

.äiti78

Perjantai-iltana iltatöistä kotiin tullessani yhdeksän aikaan näin mieheni tyylin alkoholikasvatuksesta. Keittiön pöydän ääressä mieheni ja 15-vuotias poikani pelasivat korttia ja lattialla oli puoliksi tyhjennetty kori olutta. Isä ja poika hyvässä kännissä naureskelivat toisilleen ja minä sitten olin aivan halolla päähän lyöty.
Itse olen aina ollut alkoholin suhteen hyvin kriittinen en ota kuin joskus juhlaan viiniä lasin tai pari, mutta sitten nämä herrat päissään minun kodissani.
Seuraava aamu sitten oli pojilla tietysti hyvänlaatuinen krapula. Isä sanoo vaan pojalleen, että oli mukava ilta ja kiva, kun sai jutella yms yms. Päivällä sitten tivasin mieheltäni mitä ihmettä hän ajatteli juottaessaan lasta känniin. Hänen vastaus oli vain parempi kotona, kuin ulkona puskassa ja samalla sai keskustelukanavan auki. Vihjasi, että en tiedä puoltakaan mitä poikani päässään ajattelee. Kun sitten kysyin, että mitähän niin mies vain sanoi, että ota itse selvää. Aikovat varmasti pitää tälläisiä miesten iltoja jatkossakin.
En käsitä mitä mieheni voitti oikein tuossa.

12

1235

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4+4

tarkoaminen alaikäiselle on rikos.....Sinähän olet lapsen toinen huoltaja, joten....

• cccp

Asiaa! Aikanaan olis ollu ihan mukavaa ottaa kännit faijan kans. Ei tuo nyt niin vakavaa ole. Sellasta sattuu joskus.

• lapsi.on.peili

>>>Perjantai-iltana iltatöistä kotiin tullessani yhdeksän aikaan näin mieheni tyylin alkoholikasvatuksesta.>Itse olen aina ollut alkoholin suhteen hyvin kriittinen en ota kuin joskus juhlaan viiniä lasin tai pari, mutta sitten nämä herrat päissään minun kodissani.>Isä sanoo vaan pojalleen, että oli mukava ilta ja kiva, kun sai jutella yms yms.>Hänen vastaus oli vain parempi kotona, kuin ulkona puskassa ja samalla sai keskustelukanavan auki.>Vihjasi, että en tiedä puoltakaan mitä poikani päässään ajattelee. Kun sitten kysyin, että mitähän niin mies vain sanoi, että ota itse selvää.>Aikovat varmasti pitää tälläisiä miesten iltoja jatkossakin. En käsitä mitä mieheni voitti oikein tuossa.

• fdgjhklö

"Mikäli häntä itseään kiinnostaa lähinnä vain alkoholin nauttiminen,JUST
        niin ongelma ydin on siinä eikä niinkään siinä salliiko hän myös pojan juovan kotona.JUST
        Isän mallin poika tulee joka tapauksessa omaksumaan (suurella todennäköisyydellä)".JUST
        ISÄ ei saa juottaa lastaan känniin! Ei sitte millään, ja varsinkin pikku penskaa!
        Lukekaa alkoholivalistusta, viina tuhoaa aivoja!

• OK

VAIN ON OIKEIN TEHDÄ VÄÄRIN .MIETIPPÄ SITÄ

• tytii

alkoholin haitoista nuorelle ymmärtää. Totta toki on, että juominen ulkona on vielä pahempaa kuin juominen kotona, mutta vaihtoehtona pitäisikin olla se, ettei nuori vielä tuossa iässä juo ollenkaan. Eikä missään nimessä sellaisia määriä, mitä luulen miehesi hänelle juottaneen.

Annapa miehellesi luettavaksi tämä, vaikka pelkäänpä ettei hän sitä ymmärrä, kun hänellä näyttää olevan sokea kohta tässä alkoholi-asiassa, kuten ikävä kyllä niin monella muullakin suomalaisella:

http://www.alko.fi/fi/5B04F85CBC77D4D0C22572B3004ADE8C/$File/Alkoholi_ja_aivot.pdf

Aivot kehittyvät 20 vuotiaaksi saakka, ja alkoholin käyttö sitä ennen vaikuttaa kehitykseen. Se aiheuttaa pysyviä, ei ehkä heti havaittavia vaurioita, aivoihin (osa vaurioista voisi olla heti havaittavissakin, jos olisi vertailiukohta, sama nuori ilman alkoholin käyttämistä). Mutta esim.

"Nuorten alkoholinkäytöllä voi olla pitkäaikaisia vaikutuksia heidän tulevan alkoholinkäyttönsä ja siihen liittyvien haittojen kannalta. Alkoholin käytön varhainen aloittaminen on voimakkaimpia myöhemmin kehittyvää alkoholiriippuvuutta ennustavia tekijöitä: mitä nuorempana alkoholia käytetään, sitä suurempi on riski alkoholiriippuvuuden kehittymiselle jossain elämänvaiheessa. Nuorten alkoholinkäyttö näin ollen itsessään on omiaan kasvattamaan alkoholinkäyttöä ja siihen liittyviä ongelmia pitkälläkin aikavälillä sekä riskiä tulla alkoholista riippuvaiseksi".

Arvaanpa, että miehesikin on aloittanut juomisen melko nuorena...

• teinienäitiminäkin

Mä ilmoittaisin miehelleni, että kerta vielä, niin teen rikosilmoituksen.

• asasasasasa

höhöhööö on ny kova juttu-

• Äiti 12

Jaksamisia. Älä anna miehesi juottaa lastasi känniin eläkä varsinkaan noin nuorena.Minulla on kaksi murrosikäistä lasta toinen 13 v. ja toinen 15.v olen yh Äiti. Tyttöni minäkin löysin kaveri porukan kanssa juomassa ja polttamassa paikallisen pubin läheltä.
      Tyttöni on sentään 4 kympin oppilas.

• jsjtjsrjssgjfjgfj

Kuulostaa kyllä aivan normaalilta. Ja kyllähän isä on oikeassa että parempi kotona kuin jossakin puiston penkillä tukehtumassa omaan oksennukseensa kun kaverit jättäneet oman onnen nojaan... Ja hyvä kun isän ja pojan side vahvistuu samalla kunhan sitä kaljaa ei aleta kittaamaan liian usein.

• Hei c'moon!

Tämä on nykypäivää! Ette te sille oikein mitään mahda jos nuori haluaa juoda, jos kiellätte sen täysin ne joko uskoo tai ihan teidän kiusaksi vain asettuu poikkiteloin teidän sääntöjänne kohtaan ja juovat itsensä salaa kavereiden kanssa jossain kaupungilla räkäkänniin ja heräävät mistä lie puskasta. Turvallisempaa on kotona vanhempien kanssa aloittaa tuo kokeilu, kuin että kaveriporukalla mennään notkumaan kauppojen reunoille etsimään "hakijaa" ja sitten painellaan kaljakassit käsissä puistoihin/kauppojen takapihoille tms mestoihin juomaan itsensä ihan kuutamolle. Ihan normaalia tuo on tänä päivänä, joten älkää saako laakia jos kuulette nuorenne juovan alkoholia! Suhtautukaa siihen aikuismaisesti, älkääkä olko tyranneja!

• Andrka
        Hei c'moon! kirjoitti:

Tämä on nykypäivää! Ette te sille oikein mitään mahda jos nuori haluaa juoda, jos kiellätte sen täysin ne joko uskoo tai ihan teidän kiusaksi vain asettuu poikkiteloin teidän sääntöjänne kohtaan ja juovat itsensä salaa kavereiden kanssa jossain kaupungilla räkäkänniin ja heräävät mistä lie puskasta. Turvallisempaa on kotona vanhempien kanssa aloittaa tuo kokeilu, kuin että kaveriporukalla mennään notkumaan kauppojen reunoille etsimään "hakijaa" ja sitten painellaan kaljakassit käsissä puistoihin/kauppojen takapihoille tms mestoihin juomaan itsensä ihan kuutamolle. Ihan normaalia tuo on tänä päivänä, joten älkää saako laakia jos kuulette nuorenne juovan alkoholia! Suhtautukaa siihen aikuismaisesti, älkääkä olko tyranneja!

Normaalia toimintaa. Hyvä vain, ettei siitä alkoholin juomisesta tehdä mörköä ja parempi tosiaan isän kanssa kuin "huonoissa" piireissä. 15 vuotiaana voi hyvin juoda vanhemman kanssa vanhemman suostumuksella ja valvonnassa, 16-17 vuotiaalle voi jo joskus myöntää pari bisseä jos haluaa kaverien kanssa viettää sen kanssa aikaa. 18 vuotias pättäköö sitten itse juomisistaan =D

Elämää ei kannata ottaa liian vakavasti, kuitenkaan ei saa joutua rappiolle, ja tuolla tavalla sitä ei tapahdu, jos perheessänne on muuten kaikki hyvin =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      89
      2128
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1776
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1326
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      241
      794
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      718
    7. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      566
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      40
      514
    Aihe