Olen 2 vuotta harrastanut valokuvausta. Käytössäni on Canon eos 450D kittilinssillä. Olen mielestäni oppinut saamaan kamerasta parhaan irti ja osaan säätää kamerani tilanteen mukaan. Olen ollut varsin tyytyväinen lopputuloksiin eli valokuviin mitä olen kamerallani saanut.
Mutta nyt, kun sain kaveriltani lainaksi viikonlopun yli canon EF 50mm f/1.8 II ja Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM objektiivit tajusin että teknisesti tai visuaalisesti kittilinssillä ottamani kuvat eivät ole olleetkaan kovin hyviä. Olen aivan häkeltynyt millaista jälkeä nämä objektiivit tekevät.
Nyt olen näillä yli 1000 valokuvaa ottanut viikonlopun aikana ja säästöön jätin noin 70 kuvaa näistä. Kuitenkin jos laitan paremmuusjärjestykseen kaikki ottamani valokuvat, nämä 70 kuvaa kaikki sijoittuu aivan kärkipäähän.
Niin, mitä johtopäätöksiä tästä nyt voisi tehdä. Ainakin sen että oikeilla välineillä saat huimasti parempi laatuisia kuvia kuin aloittelijan välineillä. Kittilinssi on täysin susi. Oma into valokuvausta kohtaan kasvoi huimasti oikeilla välineillä.
Valokuvaus on välinelaji ja sen pitäisi jokainen tajuta. Koska liian usein se tyssää siihen että kittilinssillä kuvattaessa ei tule kunnon kuvia ja se vie innon koko harrastuksesta.
Eli johtopäätös: Jos et saa mieluisia kuvia niin se ei johdi sinun huonoista valokuvaustaidoista vaan huonoista välineistä. Osta kunnon objektiivit.
Valokuvaus on välineurheilua
26
403
Vastaukset
- ´johdonpäättäjä´
Ainakin minulla on alkuaikojen kuvat kaikin puolin huonompia kuin nykyään. Ero ei johdu pelkästään kuvausvälineiden laadusta, vaikka sitä on tässä 27 vuoden aikana kehitystä tapahtunutkin huimasti. Minulla on edelleen käytössä laakafilmikamera ja keskikoon filmikamera, joita käytin 70-luvulla, ja nykyään saan niillä paljon parempia kuvia. Hyvästä kamerasta ei ole paljon iloa jos ei ymmärrä valokuvauksesta mitään. Valokuvausta oppii lähinnä kuvaamalla, ei kameran käyttöohjeita lukemalla. Jos sisältö on tylsä ja sommittelukin päin persettä, ei ongelma ratkea tonnia kalliimmalla lasilla. Epäonnistuneita kuvia ei kannata hävittää ennen kuin on selvittänyt itselleen mikä kuvasta tekee epäonnistuneen.
Sarjatulella räiskimällä saattaa joukkoon eksyä onnistuneitakin otoksia, mutta se ei juurikaan opeta kuvaajaa.
Kun homma on hanskassa niin ei tarvi sarjatulia onnistuneeseen kuvaan. Minä olen muutaman kerran ottanut filmikameralla kuvan niin että olen vienyt filmin kehitykseen ja pyytänyt samalla kehystämään kuvan valmiiksi, näkemättä lopputulosta, koska olen tiennyt että kuva on sellainen että sen kehtaa seinälle ripustaa. Ainakin kaksi näistä oli henkilökuvia, ja lopputuloksen näin vasta henkilön olohuoneen seinällä, kun kuvattava henkilö itse haki kehystetyn kuvan kuvaamosta. Tämä tapahtui vasta vuosien kuvaamisen kokemuksella. Samaa kaavaa noudatan nykyäänkin. Kuva tehdään valmiiksi ennen laukaisunapin painallusta. Jos näkymä etsimessä ei miellytä, kameraa on turha laukaista.- ´johdonpäättäjä´
Siis 80-luvulla...ei tässä sentään vielä rollaattorissa olla.
- valokuvaustaidoista"
"Valokuvaus on välinelaji"
—todella ikävää, minä kun luulin, että voi valokuvata ilman välineitä.
Täytynee ostaa vaikka kirpparilta joku väline. Holgat näyttää olevan aika suosittuja välineitä.
Taidot mulla kyllä on hyvät, mutta käykö nuo "canon EF 50mm f/1.8 II ja Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM objektiivit" siihen Holgaan, vai pitääkö olla joku Nikon tai Leica?- hheeehee
Hehe ensimmäinen valokuvausnero saapunut paikalle?
"Yhyy ei se välineistä johdu vaan taidoista...yhyy..."
Mutta topikin aloittajan kanssa aika samaa mieltä olen. Ilman kunnon objektiiveja ei pitkälle päästä ja harrastus jää aika puoliväliin noiden kittiputkien kanssa. - kittiputkien kanssa
hheeehee kirjoitti:
Hehe ensimmäinen valokuvausnero saapunut paikalle?
"Yhyy ei se välineistä johdu vaan taidoista...yhyy..."
Mutta topikin aloittajan kanssa aika samaa mieltä olen. Ilman kunnon objektiiveja ei pitkälle päästä ja harrastus jää aika puoliväliin noiden kittiputkien kanssa.—kyllä on hienoa esiintyä suurena guruna kittiputkia haukkumalla "...yhyy...Kittilinssi on täysin susi".
Monet muistavat aina lisätä haukuttavien listaan myös superzoomit ja pokkarit.
Raavaat tosimiehet ei tietenkään kuvaa noilla tytöille tarkoitetuilla kinokennoisilla ja lasten kroppikameroilla "se vie innon koko harrastuksesta". Harrastelijalle käy alkuharjoitteluun joku keskikoon Hasseli tms. Valokuvausnero kuvaa aina ja vain laakalla.
- Riittävän hyvät
harrastajatason välineet saa, kun laittaa rahaa niihin vähintään 6000€.
Tällöin laitteisto ei enää rajoita kuvanlaatua ja luovuutta.
KÖYHÄT ÄLKÖÖT VAIVAUTUKO!!!- ja luovuutta
Eihän tuolla 6000:lla saa edes obtiikkaa.
Miksi pistää rahansa tuollaisiin halpoihin leluihin "ei tule kunnon kuvia ja se vie innon koko harrastuksesta".
esim
Noctilux M 50 mm f/0,95 hinta noin 7 900 euroa.
CANON EF 400/2.8 L IS USM n. 9500 euroa.
CANON EF 800/5.6 L IS USM n. 16000 euroa. - pelit ja vehkeet
ja luovuutta kirjoitti:
Miksi pistää rahansa tuollaisiin halpoihin leluihin "ei tule kunnon kuvia ja se vie innon koko harrastuksesta".
esim
CANON EF 800/5.6 L IS USM n. 16000 euroa.Onhan ne seksikkään hintaisia nuo pitkät telet, mutta ainakaan minä en ostaisi yhtään tuollaista. Tirppakuvaus on vihoviimeinen laji mihin sotkeutuisin, ne kuvat on jo nähty miljoonaan kertaan, myös ne tirppakuvat joita ei vielä ole otettu. Ennemmin ostaisin vaikka yhtä ja samaa 50-millistä tuolla summalla kuin tuollaisen 800/5.6 putken. Kannattaa valita välineet tarpeen mukaan, eikä sen mukaan mikä on kallis. Tuo putki on hinnasta huolimatta esim henkilökuvauksessa aika surkea. Minusta jo pelkkä tirppakuvien katselu vie valokuvausinnon vähäksi aikaa. Siksi skippaan ne kuvagallerioissa kiireesti yli.
- ja järkiinny.
ja luovuutta kirjoitti:
esim
CANON EF 800/5.6 L IS USM n. 16000 euroa.Kyllä tuo 6000€ pitäisi riittää. Ainakin alkuun.
Kyse on vain harrastaja-laadusta, ei ammattilaisten laitteista.
Eikä siihen varmaan ole laskettu kuvankäsittelyyn tarvittavia laitteita ja ohjelmistoja mukaan. - pakkasella…
pelit ja vehkeet kirjoitti:
Onhan ne seksikkään hintaisia nuo pitkät telet, mutta ainakaan minä en ostaisi yhtään tuollaista. Tirppakuvaus on vihoviimeinen laji mihin sotkeutuisin, ne kuvat on jo nähty miljoonaan kertaan, myös ne tirppakuvat joita ei vielä ole otettu. Ennemmin ostaisin vaikka yhtä ja samaa 50-millistä tuolla summalla kuin tuollaisen 800/5.6 putken. Kannattaa valita välineet tarpeen mukaan, eikä sen mukaan mikä on kallis. Tuo putki on hinnasta huolimatta esim henkilökuvauksessa aika surkea. Minusta jo pelkkä tirppakuvien katselu vie valokuvausinnon vähäksi aikaa. Siksi skippaan ne kuvagallerioissa kiireesti yli.
Minulle nuo tirppa ja pikkutirppa on täysin tuntemattomia lajeja, mutta pulun muistan nähneeni.
Enempi tuttu lajike minulle on harmaalörppö*. Se on ihan kiva kun se antaa lämpimissä sisätiloissa itseään kuvatakin.
"Valokuvaus on välineurheilua" tuohon haluaisin vaan lisätä, että minulla tuo urheiluväline on aika huonona kovassa pakkasessa niin minulle "valokuvaus on talvella enempi sisäurheilua.
Tuo RAW-innostus kun sitten vielä vaati kallit jälkikäsittelyvehkeet ja ohjelmat niin nyt on sitten vielä "matti kukkarossa"
*) laji on saanut "harmaalörppö"-nimensä Simo Frangenin mukaan - kluk kluk...
pakkasella… kirjoitti:
Minulle nuo tirppa ja pikkutirppa on täysin tuntemattomia lajeja, mutta pulun muistan nähneeni.
Enempi tuttu lajike minulle on harmaalörppö*. Se on ihan kiva kun se antaa lämpimissä sisätiloissa itseään kuvatakin.
"Valokuvaus on välineurheilua" tuohon haluaisin vaan lisätä, että minulla tuo urheiluväline on aika huonona kovassa pakkasessa niin minulle "valokuvaus on talvella enempi sisäurheilua.
Tuo RAW-innostus kun sitten vielä vaati kallit jälkikäsittelyvehkeet ja ohjelmat niin nyt on sitten vielä "matti kukkarossa"
*) laji on saanut "harmaalörppö"-nimensä Simo Frangenin mukaanVoi kuvata sisällä peilin edessä viskisieppoa.
- 12+19
1000 kuvaa viikonlopussa on esim. 16 tuntia niin, että ottaa kuvia jatkuvasti minuutin välein.
- varmaankin
videonpätkää tuo 1000 kuvaa. Videossa voi olla esim 30 kuvaa/sek eli tuo tuhat äyttyy aika hätäseen lyhyenäkin viikonloppuna.
- dfgdfgzzz
To pe la ja su kuvasin. Itseasiassa kuvia tuli noin 700.
- nhybgt
dfgdfgzzz kirjoitti:
kuvauksissa tartte välttämättä noita huiman kalliita putkia, 300mm riittää. Onpahan hieman haastetta päästä kuvausetäisyydelle, tuollaisella 800 millisellä on todella hankala kuvata esim lentävää pikkutirppaa soveltuu vain ns kyttäyskuvaukseen, lintutornista kuvaamiseen yms. Mutta saahan sitä itse kukin ostaa ja kokeilla mitä lystää.
- tosi lyhyet
dfgdfgzzz kirjoitti:
viikonloput. Tuossahan jää kolme päivää jotka ei kuulu viikonloppuun!
- otetaanpa lyhyet..
tosi lyhyet kirjoitti:
viikonloput. Tuossahan jää kolme päivää jotka ei kuulu viikonloppuun!
Tuossa viime joulun jälkeen eräs vahvasti juopunut nainen kompuroi kaupan edessä turvalleen ja sanoi että sillä on uudenvuoden juhlinta menossa, siksi on vähän ottanut. Tosin ei sanonut että mistä vuodesta lähtien se juhlinta on jatkunut. Ulkonäön ja äänen perusteella veikkaisin että jotain 80-luvun uutta vuotta siinä vielä vietettiin. Eihän ne kovimmat juopotkaan juo kuin kerran vuodessa, tammikuusta joulukuuhun...
- suhteellista kai
otetaanpa lyhyet.. kirjoitti:
Tuossa viime joulun jälkeen eräs vahvasti juopunut nainen kompuroi kaupan edessä turvalleen ja sanoi että sillä on uudenvuoden juhlinta menossa, siksi on vähän ottanut. Tosin ei sanonut että mistä vuodesta lähtien se juhlinta on jatkunut. Ulkonäön ja äänen perusteella veikkaisin että jotain 80-luvun uutta vuotta siinä vielä vietettiin. Eihän ne kovimmat juopotkaan juo kuin kerran vuodessa, tammikuusta joulukuuhun...
aika niinkuin matkakin.
Minä seisoskeli Oulun kaupan jonossa uudenvuoden juhlatarpeiden vuoksi. Huomasin, että takanani jonossa seisova mies oli selin minuun. En voinut olla kysymättä häneltä miksi hän jonottaa ihan väärään suuntaan.
Tokaisi vain lyhyesti "eiku mä oon Raahen kupan jonossa" - jestasss
suhteellista kai kirjoitti:
aika niinkuin matkakin.
Minä seisoskeli Oulun kaupan jonossa uudenvuoden juhlatarpeiden vuoksi. Huomasin, että takanani jonossa seisova mies oli selin minuun. En voinut olla kysymättä häneltä miksi hän jonottaa ihan väärään suuntaan.
Tokaisi vain lyhyesti "eiku mä oon Raahen kupan jonossa"Säälittäviä juttuja näiltä niinsanotuilta valokuvataiteilijoilta. HAHA.
- samparaikaa
jestasss kirjoitti:
Säälittäviä juttuja näiltä niinsanotuilta valokuvataiteilijoilta. HAHA.
Missäs täällä muka jotain taiteilijoita on? En oo tullu mieleenkään että tää olis joku taiteilufoorumi.
Kapakas ne taiteilee, tähän aikaan illasta. - kantaan…
jestasss kirjoitti:
Säälittäviä juttuja näiltä niinsanotuilta valokuvataiteilijoilta. HAHA.
me kaikki taiteilijat ollaan kaupan jonossa, raahelaiset aivan erityisesti.
Muista kuitenkin savolaisen oluttehtaan neuvo "Älä ota sitä vakavasti", se tarkoittaa siis taiteen ottamista.
- Taunono
Tässä tapauksessa kyse on varmaan uusista polttoväleistä ja sen tuomista mahdollisuuksista.
Toi 10-22 millinen kuvanlaadun lisäksi antaapi aika erilaista kuvakulmaa kun se kittilinssi.
Tosta 50 millisestä f/1.8 valovoimasesta ei ole itsellä kokemusta mutta erona kittiin tulee mieleen ainakin todella kapea syväterävyys mikä saattaa tulla yllätyksenä entiselle kittilinssikuvaajalle.
Nii joo, jos se sun kittiobjektiivi on se vanhempi 18-55 ilman ISsää, niin sen kuvanlaatu on ainakin kuulopuheiden mukaan oikeesti aika surkeaa...- littikinssi
aloitaja on kokenut sen minkä varmaan moni muukin valokuvauksen aloittava harrastaja, minä mukaan lukien, kun on kuvannut tovin kittilinssillä tai jollain muulla pötköllä jolla välttämättä ei tule niitä aivan terävämpiä kuvia niin sit jossain vaiheessa kun saa käyttöön laadukaamman tötterön niin tulee ahaa-elämys ja näin saa lisä intoa harrastukseensa.
- klitti-inssi
littikinssi kirjoitti:
aloitaja on kokenut sen minkä varmaan moni muukin valokuvauksen aloittava harrastaja, minä mukaan lukien, kun on kuvannut tovin kittilinssillä tai jollain muulla pötköllä jolla välttämättä ei tule niitä aivan terävämpiä kuvia niin sit jossain vaiheessa kun saa käyttöön laadukaamman tötterön niin tulee ahaa-elämys ja näin saa lisä intoa harrastukseensa.
Ikäävää kyllä liian monien alkuinnostus sammuu vääri valittujen välineiden vuoksi, mutta kaikki eivät myöskään opi eivätkä innostu harrastuksesta vaikka saisi parhaat mahdolliset välineet.
Hyvä kuva ei ole sama kuin kuvan tekninen laatu (paitsi joillekin friikeille).
Olisi kai viisinta aloittaa järkkäriharrastus esim. täälläkin usein mainitulla Kx:llä tms vastaavantasoisella rungolla ja kelvollisella (myös valovoima) n. 24/35 mm:stä alkavalla zoomilla. Siinä on vaan se paha vika, että hinta muodostaa melkoisen kynnyksen ja jos sitten ei innostukkaan niin …
Sitten on vielä riesana tuo digirunkojen "kvarttaalitalous", heti (=viimeistään 18 kk:n kuluttua) kun olet
tottunut ostamaasi tulee markkinoille uusi parempi ja halvempi (näin kävi myös minulle).
Olisiko sitten viisainta aloitaa mahdollisimman hyvällä objektiivilla ja käytetyllä rungolla? - NicoNisti
klitti-inssi kirjoitti:
Ikäävää kyllä liian monien alkuinnostus sammuu vääri valittujen välineiden vuoksi, mutta kaikki eivät myöskään opi eivätkä innostu harrastuksesta vaikka saisi parhaat mahdolliset välineet.
Hyvä kuva ei ole sama kuin kuvan tekninen laatu (paitsi joillekin friikeille).
Olisi kai viisinta aloittaa järkkäriharrastus esim. täälläkin usein mainitulla Kx:llä tms vastaavantasoisella rungolla ja kelvollisella (myös valovoima) n. 24/35 mm:stä alkavalla zoomilla. Siinä on vaan se paha vika, että hinta muodostaa melkoisen kynnyksen ja jos sitten ei innostukkaan niin …
Sitten on vielä riesana tuo digirunkojen "kvarttaalitalous", heti (=viimeistään 18 kk:n kuluttua) kun olet
tottunut ostamaasi tulee markkinoille uusi parempi ja halvempi (näin kävi myös minulle).
Olisiko sitten viisainta aloitaa mahdollisimman hyvällä objektiivilla ja käytetyllä rungolla?"Olisiko sitten viisainta aloitaa mahdollisimman hyvällä objektiivilla ja käytetyllä rungolla? "
Noinhan se olisi varmaan kaikkein järkevintä, mutta taitaapi yleensä olla se Anttilan halvin kitti millä se harrastus aloitetaan ja aika usein myös parin kuukauden kuluttua valitettavasti lopetetaan.
Toisaalta eihän sitä voi aloittaessa tietää kiinnostaako se valokuvaus kuitenkaan vaikka olis minkälaiset välineet ja kalliit objektiivit. - klitti-inssi
NicoNisti kirjoitti:
"Olisiko sitten viisainta aloitaa mahdollisimman hyvällä objektiivilla ja käytetyllä rungolla? "
Noinhan se olisi varmaan kaikkein järkevintä, mutta taitaapi yleensä olla se Anttilan halvin kitti millä se harrastus aloitetaan ja aika usein myös parin kuukauden kuluttua valitettavasti lopetetaan.
Toisaalta eihän sitä voi aloittaessa tietää kiinnostaako se valokuvaus kuitenkaan vaikka olis minkälaiset välineet ja kalliit objektiivit.Satuin poikasena asumaan paikkakunnalla jossa toimi vireä kamerakerho.
Sain pelkällä jäsenmaksulla opetella alkeita ammattitason kalustolla (oli palkki, järkkärirunkoja, objektiiveja ja pokkareita riittävästi).
Olisi varmaan vieläkin viisain tapa aloittaa harrastus jos onni potkii asumaan jonkun kamerakerhon lähistölle!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh821995Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1211715- 1801306
- 229720
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6676- 57614
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako204575- 46508
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337482